Laserová světla Audi Matrix: Budoucnost vypadá bezpečněji
Čtyři kruhy mají sice v sériové výrobě diodová světla Matrix, ale aktuálně nechávají nahlédnout pod pokličku dalšího vývoje. Prioritou je samozřejmě bezpečnost provozu na pozemních komunikacích, při jízdě za šera a zejména v noci. Ve tmě se teď na jaře sice vydává na silnice málokdo, ale co během zimního období? Ten, kdo se někdy potkal třeba se zvířetem (nedejbože cyklistou, chodcem...) nám dá určitě zapravdu. Inteligentní natáčecí laserové reflektory Matrix s vysokým rozlišením mají poskytovat optimální světlo a přitom samozřejmě neoslňovat ostatní účastníky a protijedoucí vozidla. Vycházejí z loňského prototypu R8 LMX, který použil lasery pro dálková světla.
Supersport R8 i luxusní plug-in hybrid vždy představovaly výkladní skříň této techniky. V limuzínách uvedlo Audi v posledních dvanácti letech adaptivní světlomety (2003), denní diody (2004), propojení s navigačními daty (2010) a Matrix LED (2013). R8 dostala v roce 2004 dopředu full-diodové světlomety a před třemi lety dynamické směrovky.
Lasery Matrix pracují s rychle se pohybujícím, jen 3 mm tenkým mikrozrcadlem, které přesměruje jejich paprsek. Při nízkých rychlostech se světlo rozdělí na větší projekční oblasti a pokrývá tak větší prostor na silnici. Pokud auto zrychlí, je vyzařovaný úhel menší, zvýší se naopak intenzita, což se hodí zejména na dálnici. Světlo je navíc distribuováno přesně a mění se jeho výkon v závislosti na tom, kudy řidič jede. Ve městě je slabší, protože jsou zde pouliční lampy a další zdroje. S tím souvisí i rychlá aktivace a deaktivace laserových diod, které dodává Osram. Zásadní rozdíl mezi Matrix LED a lasery je v tom, že novinka nabízí ještě jemnější dynamické rozlišení.
Světlo s vlnovou délkou 450 m je samozřejmě modré, ale zrcadlo s mikrooptickým systémem od Bosche jej přesměruje na převodník s fosforovým elementem, který z něj udělá pro oči příjemnější bílé a promítne na silnici. Optika má elektromechanické ovládání, využívá stejně jako kupříkladu řídící jednotky elektrické stabilizace křemíku a vykazuje velmi dlouhou životnost.
Audi na tříletém projektu iLAS (zkratka z „Intelligent Laser Light For Compact And High-Resolution Adaptive Headlights”) sponzorovaném spolkovým ministerstvem školství, vzdělávání a výzkumu spolupracuje nejen s Boschem a Osramem, ale i s LTI (Lichttechnischen Institut) v Karlsruhe.