Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Laserová světla Audi Matrix: Budoucnost vypadá bezpečněji

Aleš Dragoun
Diskuze (22)
Světelná technika automobilů učinila v posledním čtvrtstoletí nebývalý pokrok. Xenonové výbojky jsou takřka minulostí, diody současností a laserové reflektory budoucností. Alespoň u Audi.

Čtyři kruhy mají sice v sériové výrobě diodová světla Matrix, ale aktuálně nechávají nahlédnout pod pokličku dalšího vývoje. Prioritou je samozřejmě bezpečnost provozu na pozemních komunikacích, při jízdě za šera a zejména v noci. Ve tmě se teď na jaře sice vydává na silnice málokdo, ale co během zimního období? Ten, kdo se někdy potkal třeba se zvířetem (nedejbože cyklistou, chodcem...) nám dá určitě zapravdu. Inteligentní natáčecí laserové reflektory Matrix s vysokým rozlišením mají poskytovat optimální světlo a přitom samozřejmě neoslňovat ostatní účastníky a protijedoucí vozidla. Vycházejí z loňského prototypu R8 LMX, který použil lasery pro dálková světla.

Supersport R8 i luxusní plug-in hybrid vždy představovaly výkladní skříň této techniky. V limuzínách uvedlo Audi v posledních dvanácti letech adaptivní světlomety (2003), denní diody (2004), propojení s navigačními daty (2010) a Matrix LED (2013). R8 dostala v roce 2004 dopředu full-diodové světlomety a před třemi lety dynamické směrovky.

Lasery Matrix pracují s rychle se pohybujícím, jen 3 mm tenkým mikrozrcadlem, které přesměruje jejich paprsek. Při nízkých rychlostech se světlo rozdělí na větší projekční oblasti a pokrývá tak větší prostor na silnici. Pokud auto zrychlí, je vyzařovaný úhel menší, zvýší se naopak intenzita, což se hodí zejména na dálnici. Světlo je navíc distribuováno přesně a mění se jeho výkon v závislosti na tom, kudy řidič jede. Ve městě je slabší, protože jsou zde pouliční lampy a další zdroje. S tím souvisí i rychlá aktivace a deaktivace laserových diod, které dodává Osram. Zásadní rozdíl mezi Matrix LED a lasery je v tom, že novinka nabízí ještě jemnější dynamické rozlišení.

Světlo s vlnovou délkou 450 m je samozřejmě modré, ale zrcadlo s mikrooptickým systémem od Bosche jej přesměruje na převodník s fosforovým elementem, který z něj udělá pro oči příjemnější bílé a promítne na silnici. Optika má elektromechanické ovládání, využívá stejně jako kupříkladu řídící jednotky elektrické stabilizace křemíku a vykazuje velmi dlouhou životnost.

Audi na tříletém projektu iLAS (zkratka z „Intelligent Laser Light For Compact And High-Resolution Adaptive Headlights”) sponzorovaném spolkovým ministerstvem školství, vzdělávání a výzkumu spolupracuje nejen s Boschem a Osramem, ale i s LTI (Lichttechnischen Institut) v Karlsruhe.

Aleš Dragoun
Diskuze (22)
26. 9. 2015 05:05
Re: LED a oslňování
Těžko takový odkaz najde. Nic takového se nemohlo stát, z laserových světel žádný laser ven nesvítí
1. 5. 2015 22:46
Re: LED a oslňování
Neměl bys odkaz na ten experiment?
1. 5. 2015 21:02
Re: LED a oslňování
Přesně. Problém těchto laserových světel je ale hlavně v tom, že jejich silný světelný tok je schopný trvale poškodit oči protijedoucího řidiče (experimentálně potvrzeno), nejen krátkodobě oslnit jako je to běžné u dnešních xenonů a LED světel - nemyslím teď denní svícení. Bohužel EU schválí kdejakou prasárnu, vůbec jim nevadí že v určité situaci, kterou elektronika správně nevyhodnotí bude docházet k tragédiím - ke krizovým situacím bude docházet hlavně na horizontech.
Btw. kvůli těmto extrémně silným moderním světlům jsem prodal svoje sportovní auto - sedělo se tam tak nízko, že mi komplet všechny auta svítily nonstop přímo do očí. Jestli to takhle půjde dál, budeme všichni jezdit v dodávkách, v noci budeme mít na očích černé brýle a po pár letech za volantem v ruce bílou hůl :-(
Avatar - fOE
30. 4. 2015 21:22
Re: LED vs. Matrix LED
Ne, myslel jsem nemecky konfigurator, jen jsem to necetl takze si sypu popel na hlavu.
A pravda mas s tou symetrii, taky mi to prijde zvlastni.
30. 4. 2015 19:09
Re: LED vs. Matrix LED
Tak se podívej znovu. ;-) Vezmu to TT.

U LED píší:
"besteht aus Abblendlicht, Fernlicht, kombinierter Tagfahr-, Positions- und Blinkfunktion, statischem Abbiegelicht sowie Allwetter- und Autobahnlicht, komplett in LED-Technologie..."
"Inklusive LED-Heckleuchten mit dynamischem Blinklicht..."


U Matrix LED:
"Auch das Tagfahrlicht und das dynamische Blinklicht sind im gleichen Lichtleiter realisiert und geben zusammen die prägnante TT-Leuchtengrafik wieder. Inklusive LED-Heckleuchten mit dynamischem Blinklicht, Licht-/Regensensor und Scheinwerfer-Reinigungsanlage."

U samostatných zadních LED, které jsou v základu ke xenonům:
"Brems-, Schluss-, Blink- und Heckkennzeichenleuchten in LED-Technologie mit geringer Energieaufnahme."

Také mi přišlo zvláštní mít vzadu blinkry jinak než vpředu. Nicméně tohle říká konfigurátor (sám jsem viděl jen Matrix LED). Mám rád symetrii, takže asi nejhorší varianta.

Chce to i číst, ne jen sledovat videa. ;-) PS: Teď mi došlo, že jsi možná myslel český konfigurátor. To radši nebudu komentovat (byť jsem se částečně vyjádřil například pod posledním testem Infiniti).