Lexus LFA: 4,8 l, V10, 412 kW, 480 Nm, žádné elektromotory

Lexus LFA: 4,8 l, V10, 412 kW, 480 Nm, žádné elektromotory

 
 

Na autosalonu v Tokiu má světovou premiéru sériová verze supersportovního Lexusu LFA, bezesporu nejvýznamnější novinka této výstavy.

Chtělo by se říci konečně, protože od představení prvního konceptu LF-A uplynulo již takřka pět let, poprvé jej mohli vidět návštěvníci detroitské NAIAS v lednu 2005. O dva roky později se na stejném místě objevila nová verze, kterou loni tamtéž doplnila otevřená verze.

To, že LF-A spěje do sériové výroby, bylo již zřejmé a skutečnost potvrdil nejdříve matně černý prototyp, který jel v loňském roce čtyřiadvacetihodinovku na slavné a přetěžké Nordschleife, tedy Severní smyčce Nürburgringu. Letos se na stejné trati objevily dva předsériové vozy, které nasadil tým Gazoo Racing. Projekt však odstartoval již v roce 2000 a vedl jej Haruhiko Tanahashi.

Produkční model přišel o pomlčku v názvu, písmeno F (podle závodního okruhu Fuji Speedway), kterým Lexus označuje všechny sportovní modely, ovšem nemůže chybět.

LFA je dvoumístný supersport s motorem vpředu a pohonem zadních kol, jak také jinak. Zážehový vidlicový desetiválec typu 1LR-GUE s rozvodem DOHC má hliníkový blok a velmi kompaktní rozměry, které jsou údajně srovnatelné s agregáty V6. Je uložen podélně za přední nápravou. Ze zdvihového objemu 4805 cm3 poskytuje největší výkon 412 kW (560 k) při 8700 min-1, točivý moment vrcholí hodnotou 480 Nm v 6800 min-1. Všechna tato čísla ukazují na to, že motor bude asi hodně blízkým příbuzným závodních pohonných jednotek. Točivý moment motoru přenáší šestistupňová robotizovaná sekvenční převodovka ASG, která je schopna měnit rychlostní stupně v intervalu 0,2 s. Ta je umístěná u zadní nápravy (tzv. transaxle) kvůli lepšímu rozložení hmotnosti. Červené pole otáčkoměru začíná v 9000 min-1, 90 % točivého momentu lze využít již od 3700 min-1.

Podvozek, při jehož konstrukci se uplatnil lehký, pevný a drahý karbon, má rozvor náprav 2605 mm a rozchod kol 1580/1570 mm. Vpředu je dvojité lichoběžníkové zavěšení, vzadu pak víceprvková náprava obojí z hliníkové slitiny. Tlumiče jsou produktem vlastního vývoje značky Lexus. Kotoučové brzdy jsou vyrobeny z CCM, tedy z karbonkeramického materiálu. Přední mají šest pístků a průměr 390 mm, zadní čtyři a jsou o něco málo menší: 360 mm.

Elektronické systémy v moderním voze nemohou chybět, o této kategorii nemluvě. Kromě dnes již běžných pomocníků (ABS) je k dispozici například stabilizace VSC, či kontrola trakce, elektronickým srdcem celého vozu je pak VDIM (Vehicle Dynamic Integrated Management). Nechybí ani diferenciál Torsen se zvýšenou svorností.

Lexus LFA jezdí na dvacetipalcových kolech BBS s pneumatikami Bridgestone 265/35 ZR20 vpředu a 305/30 ZR20 vzadu. Automobil s vnějšími rozměry 4505 x 1895 x 1220 mm váží 1480 kg, Lexus slibuje takřka ideální rozložení hmotnosti v poměru 48 : 52.

LFA je schopen zrychlit z 0 na 100 km/h za 3,7 s a sprintovat až k hranici 325 km/h. Spotřeba paliva nikoho v této kategorii příliš nezajímá, ale palivová nádrž o objemu 73 l se nezdá být příliš naddimenzovaná.

Za největší konkurenty jsou považovány automobily Aston Martin DB9, nové Ferrari 458 Italia a také Lamborghini Gallardo, byť to se liší koncepcí.

LFA vznikne pouze v limitované sérii 500 kusů, výroba má začít ale až v prosinci 2010 v továrně Toyoty v japonském Aichi a potrvá přesně dva roky. Plán mluví o maximálně 20 kusech měsíčně. Zákazníci budou předtím pečlivě vybíráni, Lexus rozhodně nechce prodat svůj supersport každému.

Ten, kdo bude žádat speciální barvy, či závodní balíček pro jízdu na okruzích, si bude muset počkat až na začátek roku 2012.

Základní verze bude stát v USA 375.000 dolarů, v Evropě pak stejnou částku v eurech. Prodávat se bude i v domácím Japonsku za 37,5 milionu jenů.

Je možné, že tento vůz uvidíme i na našich silnicích, importér vozů Lexus do České republiky už registruje tři vážné zájemce.

Autosalon Frankfurt 2017
Spolupracujeme s TipCars.com
OBRAZEM: Podívejte se na hřmící vodopád Dynanji a jeho okolí na západě Islandu OBRAZEM: Podívejte se na hřmící vodopád Dynanji a jeho okolí na západě Islandu

Cesta do severozápadní části Islandu je náročná, ale cíl…

TOP 10: Auta, kterými se vozil Donald Trump. Do Putinovy limuzíny mají daleko TOP 10: Auta, kterými se vozil Donald Trump. Do Putinovy limuzíny mají daleko

Asi každý aspekt soukromého i profesního života…

 

Štítky Supersport Lexus

 

Přidat názorDiskuse: Lexus LFA: 4,8 l, V10, 412 kW, 480 Nm,…







Doporučujeme
Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu! Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu!

Jestliže před deseti lety bylo pohonem všech kol vybaveno…

Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo? Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo?

Ne ve všech státech Evropské unie se nafta označuje jako…

 

AutoRevue
Kia Stonic má v základní výbavě téměř vše. Cena začíná na 349 980 Kč Kia Stonic má v základní výbavě téměř vše. Cena začíná na 349 980 Kč

Městské SUV se brzy stane jedním ze tří nejprodávanějších…

Nespokojený majitel zapálil sedmičkové BMW před centrálou automobilky. Nespokojený majitel zapálil sedmičkové BMW před centrálou automobilky.

Italský obchodník a dlouholetý majitel vozů BMW…

 





 
Úžasné muzeum Mazda nedaleko našich hranic: Tohle neuvidíte ani v Japonsku!

Úžasné muzeum Mazda nedaleko našich hranic: Tohle neuvidíte ani v Japonsku!

Dnes 08:00

V Evropě naprosto unikátní sbírka historických vozů Mazda je od loňska k vidění v bavorském městečku Augsburg.




Blesk.cz

Forum Karlín rozezní indie rock: Alt-J se vrací v únoru do Prahy

Forum Karlín rozezní indie rock: Alt-J se vrací v…

Propásli jste letošní Colours of Ostrava? Poku ano, střípek z velkého festivalu můžete zažít i v Praze. A to na…

Zoufalý Pomeje bojující s rakovinou hrtanu: Musí čekat další týden!

Zoufalý Pomeje bojující s rakovinou hrtanu: Musí…

Podstoupil 33 ozařování, měl krk spálený do masa, kvůli bolestem nemohl pozřít ani sousto. Teď se Jiří Pomeje…

 

iSport.cz

Krmenčík si libuje: Náš fotbal je pastva pro oči. Tabulku střelců neřeší

Krmenčík si libuje: Náš fotbal je pastva pro oči.…

Byl to jeho zápas. Během čtrnácti minut zasunul do sítě Mladé Boleslavi dvě branky. Ve zbytku utkání útočil…

SESTŘIHY: Výhru slaví Plzeň i Olomouc, Slavia remizovala ve Zlíně

SESTŘIHY: Výhru slaví Plzeň i Olomouc, Slavia…

Fotbalisté Slavie získali ligový rekord v neporazitelnosti, ve Zlíně ale brali jen bod za remízu 1:1. Další…

 

Reflex.cz

Podzim patří ježkům! Poznáte, kdy potřebují vaši pomoc?

Podzim patří ježkům! Poznáte, kdy potřebují vaši pomoc?

Ježka na zahradě bychom si měli vážit a pěkně ho hýčkat, je to hodně užitečné zvíře, které přes…

Za poznáním Ruska a pochopením ruské duše: Český mnich v Rusku

Za poznáním Ruska a pochopením ruské duše: Český…

Bratr Joakim, původním jménem Roman Hrdý, je jediný český mnich sloužící v Rusku. Není to nevrlý a zamlklý…