Lexus LFA: 4,8 l, V10, 412 kW, 480 Nm, žádné elektromotory

Lexus LFA: 4,8 l, V10, 412 kW, 480 Nm, žádné elektromotory

 
 

Na autosalonu v Tokiu má světovou premiéru sériová verze supersportovního Lexusu LFA, bezesporu nejvýznamnější novinka této výstavy.

Chtělo by se říci konečně, protože od představení prvního konceptu LF-A uplynulo již takřka pět let, poprvé jej mohli vidět návštěvníci detroitské NAIAS v lednu 2005. O dva roky později se na stejném místě objevila nová verze, kterou loni tamtéž doplnila otevřená verze.

To, že LF-A spěje do sériové výroby, bylo již zřejmé a skutečnost potvrdil nejdříve matně černý prototyp, který jel v loňském roce čtyřiadvacetihodinovku na slavné a přetěžké Nordschleife, tedy Severní smyčce Nürburgringu. Letos se na stejné trati objevily dva předsériové vozy, které nasadil tým Gazoo Racing. Projekt však odstartoval již v roce 2000 a vedl jej Haruhiko Tanahashi.

Produkční model přišel o pomlčku v názvu, písmeno F (podle závodního okruhu Fuji Speedway), kterým Lexus označuje všechny sportovní modely, ovšem nemůže chybět.

LFA je dvoumístný supersport s motorem vpředu a pohonem zadních kol, jak také jinak. Zážehový vidlicový desetiválec typu 1LR-GUE s rozvodem DOHC má hliníkový blok a velmi kompaktní rozměry, které jsou údajně srovnatelné s agregáty V6. Je uložen podélně za přední nápravou. Ze zdvihového objemu 4805 cm3 poskytuje největší výkon 412 kW (560 k) při 8700 min-1, točivý moment vrcholí hodnotou 480 Nm v 6800 min-1. Všechna tato čísla ukazují na to, že motor bude asi hodně blízkým příbuzným závodních pohonných jednotek. Točivý moment motoru přenáší šestistupňová robotizovaná sekvenční převodovka ASG, která je schopna měnit rychlostní stupně v intervalu 0,2 s. Ta je umístěná u zadní nápravy (tzv. transaxle) kvůli lepšímu rozložení hmotnosti. Červené pole otáčkoměru začíná v 9000 min-1, 90 % točivého momentu lze využít již od 3700 min-1.

Podvozek, při jehož konstrukci se uplatnil lehký, pevný a drahý karbon, má rozvor náprav 2605 mm a rozchod kol 1580/1570 mm. Vpředu je dvojité lichoběžníkové zavěšení, vzadu pak víceprvková náprava obojí z hliníkové slitiny. Tlumiče jsou produktem vlastního vývoje značky Lexus. Kotoučové brzdy jsou vyrobeny z CCM, tedy z karbonkeramického materiálu. Přední mají šest pístků a průměr 390 mm, zadní čtyři a jsou o něco málo menší: 360 mm.

Elektronické systémy v moderním voze nemohou chybět, o této kategorii nemluvě. Kromě dnes již běžných pomocníků (ABS) je k dispozici například stabilizace VSC, či kontrola trakce, elektronickým srdcem celého vozu je pak VDIM (Vehicle Dynamic Integrated Management). Nechybí ani diferenciál Torsen se zvýšenou svorností.

Lexus LFA jezdí na dvacetipalcových kolech BBS s pneumatikami Bridgestone 265/35 ZR20 vpředu a 305/30 ZR20 vzadu. Automobil s vnějšími rozměry 4505 x 1895 x 1220 mm váží 1480 kg, Lexus slibuje takřka ideální rozložení hmotnosti v poměru 48 : 52.

LFA je schopen zrychlit z 0 na 100 km/h za 3,7 s a sprintovat až k hranici 325 km/h. Spotřeba paliva nikoho v této kategorii příliš nezajímá, ale palivová nádrž o objemu 73 l se nezdá být příliš naddimenzovaná.

Za největší konkurenty jsou považovány automobily Aston Martin DB9, nové Ferrari 458 Italia a také Lamborghini Gallardo, byť to se liší koncepcí.

LFA vznikne pouze v limitované sérii 500 kusů, výroba má začít ale až v prosinci 2010 v továrně Toyoty v japonském Aichi a potrvá přesně dva roky. Plán mluví o maximálně 20 kusech měsíčně. Zákazníci budou předtím pečlivě vybíráni, Lexus rozhodně nechce prodat svůj supersport každému.

Ten, kdo bude žádat speciální barvy, či závodní balíček pro jízdu na okruzích, si bude muset počkat až na začátek roku 2012.

Základní verze bude stát v USA 375.000 dolarů, v Evropě pak stejnou částku v eurech. Prodávat se bude i v domácím Japonsku za 37,5 milionu jenů.

Je možné, že tento vůz uvidíme i na našich silnicích, importér vozů Lexus do České republiky už registruje tři vážné zájemce.

Spolupracujeme s TipCars.com
Komentář Martina Čabana: Blábolení místo programu Komentář Martina Čabana: Blábolení místo programu

Bylo by zajímavé vědět, který z notoricky známých citátů…

Vienna Insurance Group spojí české pojišťovny Vienna Insurance Group spojí české pojišťovny

Rakouská skupina Vienna Insurance Group (VIG) spojí své…

Česká RSBC ovládne slovinského výrobce pistolí Česká RSBC ovládne slovinského výrobce pistolí

Slovinského výrobce pistolí a cvičné munice Arex ovládne…

Česko kvůli dotacím zažívá solární miniboom Česko kvůli dotacím zažívá solární miniboom

Trh malých solárních elektráren letos vykázal trojnásobný…

 

Štítky Supersport Lexus

 

Přidat názorDiskuse: Lexus LFA: 4,8 l, V10, 412 kW, 480 Nm,…







Doporučujeme
Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu! Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu!

Jestliže před deseti lety bylo pohonem všech kol vybaveno…

Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí! Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí!

České silnice mají hrozný povrch a jsou špatně značené, v…

 

AutoRevue
Škoda Fabia edition R5 naživo: Toto je nejrychlejší trojková Fabia! Škoda Fabia edition R5 naživo: Toto je nejrychlejší trojková Fabia!

Škoda dnes na tiskové konferenci věnované motosportu…

Nový Mercedes-Benz CLS má české ceny. Takhle vypadá základní verze Nový Mercedes-Benz CLS má české ceny. Takhle vypadá základní verze

Třetí generace "placatého" Mercedesu dorazila na český…

 





 
Ojetý Saab 9-3 II: Tohle je nejlepší čtyřválcové zážehové turbo!

Ojetý Saab 9-3 II: Tohle je nejlepší čtyřválcové zážehové turbo!

Dnes 08:00

Automobilka Saab sice od roku 2011 již v podstatě neexistuje, přesto se však její někdejší produkty těší oblibě kupujících ojetin. Důkazem budiž fakt, že recenzovaných 9-3 rok od roku v naší zemi přibývá.




Blesk.cz

Star Wars: Poslední z Jediů je důstojný i vtipný střed nové trilogie fenoménu sci-fi

Star Wars: Poslední z Jediů je důstojný i vtipný…

Tak jsme se my, fanoušci Hvězdných válek, dočkali. Do kin slavnostně vstoupil osmý díl ságy, která modelovala…

Herečka Slávka Budínová (†78) by měla radost: Konec války o její dům!

Herečka Slávka Budínová (†78) by měla radost: Konec…

Po 15 letech od smrti Slávky Budínové (†78) se stavební práce daly konečně do pohybu. Chátrající dům na Kampě se…

 

iSport.cz

Pomohla kombinace řevu a klidu, usmíval se Jandač. Co Růžička a ZOH?

Pomohla kombinace řevu a klidu, usmíval se Jandač.…

Dvě třetiny trnul, pak se mohl radovat. Trenér národního týmu Josef Jandač měl k výkonu české reprezentace proti…

SESTŘIHY: City mají patnáctou výhru v řadě, Arsenal i Liverpool ztratily

SESTŘIHY: City mají patnáctou výhru v řadě, Arsenal…

Fotbalisté Manchesteru City v 17. kole anglické ligy deklasovali poslední Swansea na jejím hřišti 4:0 a vedou…

 

Reflex.cz

Sociolog Martin Lux: Realitní bublina praskne. A Čechy to bude bolet

Sociolog Martin Lux: Realitní bublina praskne. A…

Trh s byty je ve varu, zdražuje i bydlení v panelácích, developeři nestíhají stavět. Obchodníci s realitami…

Bokori: Zloději duší, kteří prý dokáží proměnit člověka v zombie

Bokori: Zloději duší, kteří prý dokáží proměnit…

Nejkratší cesta na Haiti vede ze sousední Dominikánské republiky. Zvláštní - zatímco v jedné zemi pulzuje…