reklama


Lexus LFA: 4,8 l, V10, 412 kW, 480 Nm, žádné elektromotory

Lexus LFA: 4,8 l, V10, 412 kW, 480 Nm, žádné elektromotory

 
 

Na autosalonu v Tokiu má světovou premiéru sériová verze supersportovního Lexusu LFA, bezesporu nejvýznamnější novinka této výstavy.

Chtělo by se říci konečně, protože od představení prvního konceptu LF-A uplynulo již takřka pět let, poprvé jej mohli vidět návštěvníci detroitské NAIAS v lednu 2005. O dva roky později se na stejném místě objevila nová verze, kterou loni tamtéž doplnila otevřená verze.

To, že LF-A spěje do sériové výroby, bylo již zřejmé a skutečnost potvrdil nejdříve matně černý prototyp, který jel v loňském roce čtyřiadvacetihodinovku na slavné a přetěžké Nordschleife, tedy Severní smyčce Nürburgringu. Letos se na stejné trati objevily dva předsériové vozy, které nasadil tým Gazoo Racing. Projekt však odstartoval již v roce 2000 a vedl jej Haruhiko Tanahashi.

Produkční model přišel o pomlčku v názvu, písmeno F (podle závodního okruhu Fuji Speedway), kterým Lexus označuje všechny sportovní modely, ovšem nemůže chybět.

LFA je dvoumístný supersport s motorem vpředu a pohonem zadních kol, jak také jinak. Zážehový vidlicový desetiválec typu 1LR-GUE s rozvodem DOHC má hliníkový blok a velmi kompaktní rozměry, které jsou údajně srovnatelné s agregáty V6. Je uložen podélně za přední nápravou. Ze zdvihového objemu 4805 cm3 poskytuje největší výkon 412 kW (560 k) při 8700 min-1, točivý moment vrcholí hodnotou 480 Nm v 6800 min-1. Všechna tato čísla ukazují na to, že motor bude asi hodně blízkým příbuzným závodních pohonných jednotek. Točivý moment motoru přenáší šestistupňová robotizovaná sekvenční převodovka ASG, která je schopna měnit rychlostní stupně v intervalu 0,2 s. Ta je umístěná u zadní nápravy (tzv. transaxle) kvůli lepšímu rozložení hmotnosti. Červené pole otáčkoměru začíná v 9000 min-1, 90 % točivého momentu lze využít již od 3700 min-1.

Podvozek, při jehož konstrukci se uplatnil lehký, pevný a drahý karbon, má rozvor náprav 2605 mm a rozchod kol 1580/1570 mm. Vpředu je dvojité lichoběžníkové zavěšení, vzadu pak víceprvková náprava obojí z hliníkové slitiny. Tlumiče jsou produktem vlastního vývoje značky Lexus. Kotoučové brzdy jsou vyrobeny z CCM, tedy z karbonkeramického materiálu. Přední mají šest pístků a průměr 390 mm, zadní čtyři a jsou o něco málo menší: 360 mm.

Elektronické systémy v moderním voze nemohou chybět, o této kategorii nemluvě. Kromě dnes již běžných pomocníků (ABS) je k dispozici například stabilizace VSC, či kontrola trakce, elektronickým srdcem celého vozu je pak VDIM (Vehicle Dynamic Integrated Management). Nechybí ani diferenciál Torsen se zvýšenou svorností.

Lexus LFA jezdí na dvacetipalcových kolech BBS s pneumatikami Bridgestone 265/35 ZR20 vpředu a 305/30 ZR20 vzadu. Automobil s vnějšími rozměry 4505 x 1895 x 1220 mm váží 1480 kg, Lexus slibuje takřka ideální rozložení hmotnosti v poměru 48 : 52.

LFA je schopen zrychlit z 0 na 100 km/h za 3,7 s a sprintovat až k hranici 325 km/h. Spotřeba paliva nikoho v této kategorii příliš nezajímá, ale palivová nádrž o objemu 73 l se nezdá být příliš naddimenzovaná.

Za největší konkurenty jsou považovány automobily Aston Martin DB9, nové Ferrari 458 Italia a také Lamborghini Gallardo, byť to se liší koncepcí.

LFA vznikne pouze v limitované sérii 500 kusů, výroba má začít ale až v prosinci 2010 v továrně Toyoty v japonském Aichi a potrvá přesně dva roky. Plán mluví o maximálně 20 kusech měsíčně. Zákazníci budou předtím pečlivě vybíráni, Lexus rozhodně nechce prodat svůj supersport každému.

Ten, kdo bude žádat speciální barvy, či závodní balíček pro jízdu na okruzích, si bude muset počkat až na začátek roku 2012.

Základní verze bude stát v USA 375.000 dolarů, v Evropě pak stejnou částku v eurech. Prodávat se bude i v domácím Japonsku za 37,5 milionu jenů.

Je možné, že tento vůz uvidíme i na našich silnicích, importér vozů Lexus do České republiky už registruje tři vážné zájemce.

Spolupracujeme s TipCars.com
Zemřela dlouholetá šéfka Konfederace politických vězňů Kavalírová Zemřela dlouholetá šéfka Konfederace politických vězňů Kavalírová

Naděžda Kavalírová byla nejvýraznější osobností…

Autobus s maďarskými školáky hořel na dálnici u Verony, zemřelo 16 lidí Autobus s maďarskými školáky hořel na dálnici u Verony, zemřelo 16 lidí

Páteční nehodu autobusu, který převážel maďarské školáky,…

Trump začal zostra: podepsal příkaz omezující Obamovu zdravotní reformu Trump začal zostra: podepsal příkaz omezující Obamovu zdravotní reformu

Nový americký prezident Donald Trump podepsal krátce po…

 
 

Přidat názorDiskuse: Lexus LFA: 4,8 l, V10, 412 kW, 480 Nm,…



reklama


reklama


Doporučujeme
Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce? Nová technika podrobně! Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce?

Od roku 2005 sázel Mercedes-Benz u šestiválců výhradně na…

Kontrolky v autě: Znáte jejich význam? Kontrolky v autě: Znáte jejich význam?

Co který symbol na palubní desce znamená, jsme psali již…

 

AutoRevue
Nový crossover Škody nejspíše dostane základy od Volkswagenu Nový crossover Škody nejspíše dostane základy od Volkswagenu

Německý koncern chystá řadu novinek, z čehož by v blízké…

Prodejce Maserati si v pátek 13. natáčel svoji jízdu na mobil. Zemřel Prodejce Maserati si v pátek 13. natáčel svoji jízdu na mobil. Zemřel

Čtyřiadvacetiletý prodejce vozů Maserati ve Spojených…

 






 
Víte, jak se v průběhu historie měnila hmotnost aut? Které modely nejvíc ztloustly?

Víte, jak se v průběhu historie měnila hmotnost aut? Které modely nejvíc ztloustly?

Dnes 08:00

Auta v průběhu desetiletí ztloustla. Vyrostla nejen rozměrově, ale také váhově. Patrné je to nejen na VW Golf, ale také třeba na Porsche 911 nebo Renaultu Clio.




Blesk.cz

Expřítel Bílé Petr Kratochvíl v Poště pro Tebe: Zjistil neuvěřitelné věci!

Expřítel Bílé Petr Kratochvíl v Poště pro Tebe:…

Když podnikatel Petr Kratochvíl (66) ztratil všechny ze svojí rodiny a zůstal sám, začal se obracet ke svým…

Emma Smetana bojuje s dcerou proti Trumpovi: Zatím dělají jen podivné obličeje

Emma Smetana bojuje s dcerou proti Trumpovi: Zatím…

Říká se, že jablko nepadá daleko od stromu. Zřejmě to platí i v případě Emmy Smetana (28) a její maličké dcerky…

 

iSport.cz

Prosklený tunel a luxusní restaurace. Tottenham odhalil nový stadion

Prosklený tunel a luxusní restaurace. Tottenham…

Srdce fanoušků Tottenamu Hotspur mohou plesat. Londýnský klub v pátek ráno odhalil detaily stadionu, který od…

VIDEO: Kometa s Třincem stále v krizi, Pardubice vyhrály pod novým koučem

VIDEO: Kometa s Třincem stále v krizi, Pardubice…

Hokejisté Pardubic porazili ve 40. kole extraligy Třinec 5:4 v prodloužení a odlepili se z poslední příčky.…

 

Reflex.cz

Odcházení po americku. Fotograf zachytil poslední snímky Baracka Obamy v Bílém domě

Odcházení po americku. Fotograf zachytil poslední…

Dvorní fotograf bývalého amerického prezidenta Pete Souza nafotil svou poslední sérii fotografií s Barackem…

Při nehodě autobusu s maďarskými školáky zemřelo v Itálii 16 lidí

Při nehodě autobusu s maďarskými školáky zemřelo v…

Páteční nehodu autobusu, který převážel maďarské školáky, nepřežilo 16 lidí. Autobus havaroval u italské Verony.…

 
 
reklama