Lexus LFA: 4,8 l, V10, 412 kW, 480 Nm, žádné elektromotory

Lexus LFA: 4,8 l, V10, 412 kW, 480 Nm, žádné elektromotory

 
 

Na autosalonu v Tokiu má světovou premiéru sériová verze supersportovního Lexusu LFA, bezesporu nejvýznamnější novinka této výstavy.

Chtělo by se říci konečně, protože od představení prvního konceptu LF-A uplynulo již takřka pět let, poprvé jej mohli vidět návštěvníci detroitské NAIAS v lednu 2005. O dva roky později se na stejném místě objevila nová verze, kterou loni tamtéž doplnila otevřená verze.

To, že LF-A spěje do sériové výroby, bylo již zřejmé a skutečnost potvrdil nejdříve matně černý prototyp, který jel v loňském roce čtyřiadvacetihodinovku na slavné a přetěžké Nordschleife, tedy Severní smyčce Nürburgringu. Letos se na stejné trati objevily dva předsériové vozy, které nasadil tým Gazoo Racing. Projekt však odstartoval již v roce 2000 a vedl jej Haruhiko Tanahashi.

Produkční model přišel o pomlčku v názvu, písmeno F (podle závodního okruhu Fuji Speedway), kterým Lexus označuje všechny sportovní modely, ovšem nemůže chybět.

LFA je dvoumístný supersport s motorem vpředu a pohonem zadních kol, jak také jinak. Zážehový vidlicový desetiválec typu 1LR-GUE s rozvodem DOHC má hliníkový blok a velmi kompaktní rozměry, které jsou údajně srovnatelné s agregáty V6. Je uložen podélně za přední nápravou. Ze zdvihového objemu 4805 cm3 poskytuje největší výkon 412 kW (560 k) při 8700 min-1, točivý moment vrcholí hodnotou 480 Nm v 6800 min-1. Všechna tato čísla ukazují na to, že motor bude asi hodně blízkým příbuzným závodních pohonných jednotek. Točivý moment motoru přenáší šestistupňová robotizovaná sekvenční převodovka ASG, která je schopna měnit rychlostní stupně v intervalu 0,2 s. Ta je umístěná u zadní nápravy (tzv. transaxle) kvůli lepšímu rozložení hmotnosti. Červené pole otáčkoměru začíná v 9000 min-1, 90 % točivého momentu lze využít již od 3700 min-1.

Podvozek, při jehož konstrukci se uplatnil lehký, pevný a drahý karbon, má rozvor náprav 2605 mm a rozchod kol 1580/1570 mm. Vpředu je dvojité lichoběžníkové zavěšení, vzadu pak víceprvková náprava obojí z hliníkové slitiny. Tlumiče jsou produktem vlastního vývoje značky Lexus. Kotoučové brzdy jsou vyrobeny z CCM, tedy z karbonkeramického materiálu. Přední mají šest pístků a průměr 390 mm, zadní čtyři a jsou o něco málo menší: 360 mm.

Elektronické systémy v moderním voze nemohou chybět, o této kategorii nemluvě. Kromě dnes již běžných pomocníků (ABS) je k dispozici například stabilizace VSC, či kontrola trakce, elektronickým srdcem celého vozu je pak VDIM (Vehicle Dynamic Integrated Management). Nechybí ani diferenciál Torsen se zvýšenou svorností.

Lexus LFA jezdí na dvacetipalcových kolech BBS s pneumatikami Bridgestone 265/35 ZR20 vpředu a 305/30 ZR20 vzadu. Automobil s vnějšími rozměry 4505 x 1895 x 1220 mm váží 1480 kg, Lexus slibuje takřka ideální rozložení hmotnosti v poměru 48 : 52.

LFA je schopen zrychlit z 0 na 100 km/h za 3,7 s a sprintovat až k hranici 325 km/h. Spotřeba paliva nikoho v této kategorii příliš nezajímá, ale palivová nádrž o objemu 73 l se nezdá být příliš naddimenzovaná.

Za největší konkurenty jsou považovány automobily Aston Martin DB9, nové Ferrari 458 Italia a také Lamborghini Gallardo, byť to se liší koncepcí.

LFA vznikne pouze v limitované sérii 500 kusů, výroba má začít ale až v prosinci 2010 v továrně Toyoty v japonském Aichi a potrvá přesně dva roky. Plán mluví o maximálně 20 kusech měsíčně. Zákazníci budou předtím pečlivě vybíráni, Lexus rozhodně nechce prodat svůj supersport každému.

Ten, kdo bude žádat speciální barvy, či závodní balíček pro jízdu na okruzích, si bude muset počkat až na začátek roku 2012.

Základní verze bude stát v USA 375.000 dolarů, v Evropě pak stejnou částku v eurech. Prodávat se bude i v domácím Japonsku za 37,5 milionu jenů.

Je možné, že tento vůz uvidíme i na našich silnicích, importér vozů Lexus do České republiky už registruje tři vážné zájemce.

Spolupracujeme s TipCars.com
Chraňme si soukromí! Když Velký bratr pořád roste Chraňme si soukromí! Když Velký bratr pořád roste

Záměrně zveličované hrozby terorismu, extremismu a daňové…

Schulz SPD nepomohl. Zemské volby v Sársku jasně vyhrála strana kancléřky Merkelové Schulz SPD nepomohl. Zemské volby v Sársku jasně vyhrála strana kancléřky Merkelové

Zemské volby v západoněmeckém Sársku vyhrála podle…

Největší asijský zpracovatel ropy zvýšil zisk téměř o polovinu Největší asijský zpracovatel ropy zvýšil zisk téměř o polovinu

Čínská státní petrochemická společnost Sinopec loni…

 
 

Přidat názorDiskuse: Lexus LFA: 4,8 l, V10, 412 kW, 480 Nm,…







Doporučujeme
Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce? Nová technika podrobně! Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce?

Od roku 2005 sázel Mercedes-Benz u šestiválců výhradně na…

Kontrolky v autě: Znáte jejich význam? Kontrolky v autě: Znáte jejich význam?

Co který symbol na palubní desce znamená, jsme psali již…

 

AutoRevue
10 nejzajímavějších videí, v nichž účinkují automobily z Česka 10 nejzajímavějších videí, v nichž účinkují automobily z Česka

I české vozy se můžou stát slavnými na internetu. My jsme…

Socialistické stroje: Ještě nedávno zatracované, dnes ale dobrá investice Socialistické stroje: Ještě nedávno zatracované, dnes ale dobrá investice

Protože před Sametovou revolucí u nás jezdila téměř…

 






 
Motocyklová VC Kataru 2017: MotoGP vyhrál po boji s Doviziosem Maverick Viñales

Motocyklová VC Kataru 2017

Včera

V první GP letošní sezóny silničního motocyklového MS byli nejúspěšnější Maverick Viales (MotoGP), Franco Morbidelli (Moto2) a Joan Mir (Moto3).




Blesk.cz

4 špičkové hry do sbírky, Xbox Live Gold se v dubnu předvede s AAA tituly

4 špičkové hry do sbírky, Xbox Live Gold se v dubnu…

Placená služba Xbox Live Gold, která umožňuje hráčům na Xbox konzolích hrát online a získávat pravidelně každý…

I váš telefon může mít obří displej. Co byste řekli na 10

I váš telefon může mít obří displej. Co byste řekli…

Superscreen je tablet, který zrcadlí obsah z mobilu Získáte tak velký a kvalitní displej za malé peníze Funguje…

 

iSport.cz

Parádní návrat Abrahama do MotoGP! V Kataru dojel 14, vyhrál Viňales

Parádní návrat Abrahama do MotoGP! V Kataru dojel…

Motocyklový závodník Karel Abraham oslavil návrat do mistrovství světa MotoGP bodovaným 14. místem ve Velké ceně…

San Marino – Česko 0:6. Favorit si vytvořil rekord, pálili Barák i Darida

San Marino – Česko 0:6. Favorit si vytvořil rekord,…

Neponechali nic náhodě. Fotbalisté české reprezentace rozhodli kvalifikační duel proti San Marinu v prvním…

 

Reflex.cz

Je to už na revoluci? Summit EU v Římě byl blamáží, politici jen zopakovali své bláboly

Je to už na revoluci? Summit EU v Římě byl blamáží,…

Třeba premiér Sobotka, kancléřka Merkelová či předseda Evropské komise Juncker skutečně věří tomu, co říkali…

Uber po nehodě v USA stáhl všechny samořídící vozy

Uber po nehodě v USA stáhl všechny samořídící vozy

Americký provozovatel alternativní taxislužby Uber stáhl z provozu všechna svá samořízená auta. Učinil tak poté,…