Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Listopad na Veterán.auto.cz: Britský skřítek a japonská bohyně

Aleš Dragoun
Diskuze (0)
V listopadu jste si na serveru Veterán.auto.cz mohli přečíst historii jednoho britského vozu. Jinak byly ale stěžejním tématem dostupné sporťáky.

Hillman Imp (skřítek) byl představitelem generace malých vozů s motorem vzadu začátku 60. let minulého století. Vyznával přísně hranaté linie (třeba jako francouzské Renaulty 8 a Simcy 1000), na rozdíl od nich byl ale jen dvoudveřový. V našich končinách jde o ne tolik známé auto na rozdíl od oblejšího Minxu třetí série, který se do Československa dokonce dovážel. Hillman nakonec doplatil na badge-engineering. Slučování britských automobilek do jednoho koncernu se mu vyhnulo, protože patřil do Rootes Group. Jenže tu pak koupil Chrysler a životopisy značek Simca a Hillman se tak vlastně propojily, byť pouze na velmi krátkou dobu.

Z Británie pocházelo i MGB, jehož životopis jsme si již připomněli v minulosti. Nejprodávanější roadster světa ale zákonitě musel někdo překonat. Rekordmanem se na počátku tohoto století stala japonská Mazda MX-5. Byť se vyráběla (a stále vyrábí) ve více generacích, základní koncepce s pohonem zadních kol a vlastně ani tvary karoserie se za více než dvě dekády nezměnily. Jen výklopná přední světla už vyšla z módy. V Americe jí neřekne nikdo jinak než Miata, A to se můžeme těšit na generaci čtvrtou, kterou Mazda vyvíjí spolu s italskou Alfou Romeo. Vzorem té první s kódem NA byl mimochodem taktéž britský Lotus Elan.

V Japonsku ještě zůstaňme. Toyota Celica (latinský výraz „coelica“ značí „nebeský, božský“) se dočkala dlouhého života, vzešla z ní neméně legendární Supra. Obě dobývaly vavříny v automobilových závodech a zejména soutěžích. Ano, zde byla úspěšnější právě Celica. Ta se dočkala celkem sedmi generací, ale skončila v dubnu 2006. Supra odešla do historie již v červenci 2002. Nyní přiznávají šéfové Toyoty, tedy alespoň někteří, že to byla chyba. Spekulací ohledně návratu obou řad už bylo hodně. Comeback se navíc zřejmě chystá i v případě modelu MR2 s motorem uprostřed. Tomu bude navíc příští rok třicet let...

V době, kdy Toyota vesele vyráběla všechny tři sportovní řady a prodávaly se jako housky na krámě, přišel na trh Volkswagen Corrado. I on vycházel z velkosériové produkce, konkrétně dvojkového Golfu a Passatu B3, jeho jméno mělo pro změnu původ v býčích zápasech. Časem se na něj trochu zapomnělo a ani v době aktivní kariéry jej Volkswagen příliš nepropagoval. Je to škoda, protože vnějšími tvary rozhodně neurazí ani dnes. Jednalo se o velmi zábavnou předokolku a nechyběl jí ani výkon, obzvláště se šestiválci VR6. Oblibu si získala hlavně mezi tunery, což je dnes problém, protože původních exemplářů je jako šafránu. A Corrado už dospělo do věku youngtimerů, vždyť v tichosti oslavilo pětadvacáté narozeniny.

Hillman Imp – skřítek z Linwoodu

Přesně před padesáti lety vyjel z továrny ve skotském Linwoodu kompaktní Hillman Imp s motorem vzadu. Za 13 let se jich prodalo půl milionu. Britský automobilový koncern Rootes Group, zahrnující značky Hillman, Humber, Singer, Sunbeam, Talbot, Commer a Karrier se na začátku šedesátých let minulého století rozhodl čelit domácí konkurenci v sektoru malých vozů. Jeho hlavním rivalem byl holding British Motor...

Celý článek: Hillman Imp – skřítek z Linwoodu

Mazda MX-5 – nejprodávanější roadster

Dvoumístných japonských roadsterů Mazda MX-5 se od roku 1989 prodalo ve třech generacích přes 900 tisíc a chystá se čtvrtá generace. Vyrábí se 24 let a stal se legendou. O kom je řeč? O nejprodávanějším dvoumístném roadsteru všech dob, Mazdě MX-5. Počet vyrobených a prodaných roadsterů se blíží milionu. každá z dosavadních tří generací těchto úspěšných sportovních vozů má své osobité rysy a v nejbližší...

Celý článek: Mazda MX-5 – nejprodávanější roadster

Toyota Celica – japonský Mustang (1. část)

Sportovní vůz Toyota Celica se v sedmi generacích vyráběl v letech 1970 až 2006. První tři generace měly pohon zadních kol. Japonská automobilka Toyota, založená v roce 1937, patří k největším na světě a v loňském roce vyrobila svoje dvěstěmilionté vozidlo. Ve výrobním programu Toyoty, který je velmi rozsáhlý (od maličkého iQ až po terénní Land Cruiser), nechybí ani sportovní vozy. Za všechny si připomeňme...

Celý článek: Toyota Celica – japonský Mustang (1. část)

Toyota Celica – japonský Mustang (2. část)

S předním pohonem se sportovní Toyota Celica objevila v roce 1985 a krátce poté i Celica GT-Four s pohonem všech kol a turbomotorem. V srpnu 1985 se představila zcela nová Celica čtvrté generace (ST162) s pohonem předních kol a třemi variantami karoserie: kupé, liftback a kabriolet. Toyota Celica měla rozvor náprav 2525 mm, délku 4410 mm (liftback byl o 45 mm kratší), šířku 1710 mm (v Japonsku se prodávala Celica...

Celý článek: Toyota Celica – japonský Mustang (2. část)

Volkswagen Corrado (1988-1995) – Germánský toreador

Volkswagen Corrado je dnes trochu zapomenutým kupé od masového německého výrobce. Rozhodně neprávem. Oblibu si získalo hlavně na tuningové scéně. Automobilka z Wolfsburgu měla v osmdesátých letech ve výrobním programu kupé Scirocco, konkrétně jeho druhou generaci. Chtěla však nabídnout zákazníkům ještě o něco více sportu, byť opět na základě sériové mechaniky Golfu, tentokrát mladšího Typu 19...

Celý článek: Volkswagen Corrado (1988-1995) – Germánský toreador

Aleš Dragoun
Diskuze (0)