Volkswagen Golf: Druhé generaci je třicet let

 

Volkswagen Golf je etalonem nižší střední třídy. Jeho druhá generace pokračovala v úspěších té první. Právě slaví třicáté narozeniny.

První Golf se objevil v roce 1974. Druhá generace jej nahradila po devíti letech, i když ne zcela a nikoli na všech kontinentech. Výstavní premiéru si odbyla na domácí půdě, konkrétně na frankfurtské IAA. Tvary byly vlastně evolucí původního Giugiarova návrhu, ale auto se o hodně zvětšilo ve všech směrech. Nástupce Brouka měřil totiž jen něco málo přes 3,7 m, kdežto „dvojka“ (Typ 19) se přiblížila čtyřmetrové hranici. Byly vyslyšeny prosby zákazníků, kteří si stěžovali na to, že na zadních sedadlech je skutečně málo místa. Rozvor náprav byl zvětšen z původních 2400 mm na 2475 mm. Vnější design se také decentně zakulatil, byť se to z dnešního pohledu nezdá. V Čechách proto auto dostalo přezdívku „vajíčko“. Přední kruhové světlomety však zůstaly na svých místech. Zadní výklopné víko sahalo konečně až nad nárazník, takže přístup do zavazadlového prostoru byl mnohem snazší.

Koncepce „vše vpředu“ zůstala zachována. Dvojkový Golf, známý také pod kódy A2, či 1G se vyráběl výhradně coby tří- a pětidveřový hatchback. Kabriolet s ochranným obloukem totiž vznikl ještě na základně první generace a celou kariéru té druhé přežil! Nabídka pohonných jednotek zahrnovala zážehové čtyřválce 1272 cm3 (40 kW/54 k), 1595 cm 3 (55 kW/75 k) a 1781 cm3 (66 kW/90 k). Diesely zastupovaly dvě varianty čtyřválcové šestnáctistovky (1588 cm3): atmosférická měla 40 kW (54 k), přeplňované GTD pak 51 kW, tedy 70 koní. Do útrob se poprvé v sezóně 1986 dostal stálý pohon všech kol s viskózní spojkou. Tyto verze se jmenovaly Syncro.

Nechybělo pochopitelně ani slavné GTI. Už nikoli se zážehovou šestnáctistovkou, nýbrž s osmnáctistovkou. Zprvu měla jen osm ventilů a díky vstřikování paliva 82 kW (112 k). později šestnáct a celých 102 kW (139 k). Zvenčí se nabroušené Golfy od krotších sourozenců lišily jen čtyřmi světlomety a červeným lemováním kolem masky a na bocích. Nakonec se ještě původní varianta dočkala spirálového dmychadla G60, čímž se její výkon vyšplhal ke 160 koním (118 kW). Šestnáctiventil uměl stovku z klidu za 8,5 s a jel až 208 km/h. G60 byla ještě o 8 km/h rychlejší. V Evropě kromě Německa však nedosáhly takové popularity jako předchůdce, oblibou je předčil menší Peugeot 205 GTI, který si získal srdce fanoušků, za mořem zase musel soupeřit s Hondami Civic Si. V USA se navíc vždy jmenoval Volkswagen GTI, jméno Golf se nepoužívalo.

„Gétéíčko“ však dosáhlo také významných úspěchů v motoristickém sportu. Švéd Kenneth Eriksson se za jeho volantem stal mistrem světa skupiny A v sezóně 1986 a o rok později vyhrál absolutně podnik světového šampionátu v Pobřeží slonoviny. To se muselo odrazit i v sériové produkci, vznikl tak vzácný homologační speciál Rallye Golf s pohonem všech kol, který byl určen pro běžné silnice. V terénu se zase mohl pohybovat drsně vyhlížející Golf Country se zvýšeným a vpředu zakrytovaným podvozkem, ochranným rámem, náhradním kolem na zádi a pochopitelně opět čtyřkolkou. O žádné SUV se nejednalo, takto modifikovaný „golfík“ toho zvládl mimo asfalt docela dost! Obzvláště populární byl v alpských zeních, což je logické. Vyráběl se v rakouském Grazu u Steyru.

Za svou devítiletou kariéru absolvoval Golf dvě výraznější modernizace. V srpnu 1987 zmizela trojúhelníková okna v předních dveřích a byla nahrazena celistvými, decentně se také změnila maska chladiče, vodorovná žebra se od sebe více vzdálila. Přesně o dva roky později se zvětšily nárazníky. Mezitím oslavil významné jubileum, v červnu 1988 vznikl desetimiliontý exemplář - při započtení i první generace. Výroba dvojkového Golfu dobíhala v Mexiku pro americký trh ještě v roce 1992. V USA už se nejmenoval Rabbit (králík), továrna Westmoreland v Pensylvánii navíc zavřela své brány o čtyři roky dříve. Po sjednocení Německa se začal montovat také v závodě Mosel poblíž východoněmeckého Cvikova. I zde se kompletovaly ještě ve dvaadevadesátém. Nástupce Golf III se přitom představil už na IAA 1991 a v životopisu momentálního bestselleru evropského trhu zaznamenal asi největší tvarový skok...

Na základě druhé řady Golfu byl postaven rovněž sedan Jetta z ledna 1984, mechanické skupiny sdílelo také kupé Corrado. A nezapomínejme na obzvláště v Čechách oblíbenou první generaci Seatu Toledo. Volkswagen kulatiny Typu 19 řádně slaví, do firemního muzea je celý říjen vstup zdarma a automobilka k výročí přichystala i speciální výstavu.

JAKE.AUTO.CZ: Volkswagen Golf: přehled všech článků o druhé generaci

Autosalon Frankfurt 2017
Spolupracujeme s TipCars.com
Lesy zvýšily těžbu dřeva, hrubý zisk meziročně vzrostl o osm procent na 3,3 miliardy Lesy zvýšily těžbu dřeva, hrubý zisk meziročně vzrostl o osm procent na 3,3 miliardy

Státnímu podniku Lesy České republiky (LČR) za leden až…

Ceny klasických aut strmě padají, investoři loví jinde Ceny klasických aut strmě padají, investoři loví jinde

Automobilovým průmyslem hýbou změny v cenových hladinách…

OBRAZEM: Podívejte se na hřmící vodopád Dynanji a jeho okolí na západě Islandu OBRAZEM: Podívejte se na hřmící vodopád Dynanji a jeho okolí na západě Islandu

Cesta do severozápadní části Islandu je náročná, ale cíl…

 
Zdroj: Autoevolution

Štítky Volkswagen Golf Nižší střední třída

 

Přidat názorDiskuse: Volkswagen Golf: Druhé generaci je třicet let







Doporučujeme
Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu! Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu!

Jestliže před deseti lety bylo pohonem všech kol vybaveno…

Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo? Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo?

Ne ve všech státech Evropské unie se nafta označuje jako…

 

AutoRevue
Bublina možná brzy splaskne. Ceny klasických vozů klesají Bublina možná brzy splaskne. Ceny klasických vozů klesají

Na renomovaném britském automobilovém serveru se objevil…

Nespokojený majitel zapálil sedmičkové BMW před centrálou automobilky. Nespokojený majitel zapálil sedmičkové BMW před centrálou automobilky.

Italský obchodník a dlouholetý majitel vozů BMW…

 



Šílený VW Golf II od Boba Motoring s 1250 koňmi pobije moderní supersporty Šílený VW Golf II od Boba Motoring s 1250 koňmi pobije moderní supersporty

Nenápadný černý dvojkový VW Golf napráská ve sprintu vaší…

VW Golf Country (1989-1991): První crossover? Kříženec hatchbacku a teréňáku věštil budoucnost VW Golf Country (1989-1991): První crossover? Kříženec hatchbacku a teréňáku věštil budoucnost

Volkswagen nabídl na počátku 90. let zákazníkům zvýšený…

 



 
Giannini 350 GP Anniversario: Bláznivější limitku jste ještě neviděli!

Giannini 350 GP Anniversario: Bláznivější limitku jste ještě neviděli!

Dnes 12:00

Co vznikne, když malinký Fiat 500 od základů překopáte a napěchujete motorem ze sporťáku? Auto s příslibem velké zábavy!




Blesk.cz

Jan Tříska (80) do Vltavy skočil sám! Pokus o sebevraždu?

Jan Tříska (80) do Vltavy skočil sám! Pokus o sebevraždu?

Okolnosti provázející sobotní skok Jana Třísky (80) do vod Vltavy vzbuzují otázky a provází je jedna záhada za…

Dvořákova Praha vyvrcholila kantátou Te Deum. Festival vážné hudby navštívilo 16 tisíc posluchačů

Dvořákova Praha vyvrcholila kantátou Te Deum.…

Rudolfinum v sobotu večer zaplnili fanoušci vážné hudby, aby se rozloučili s festivalem Dvořákova Praha. Na…

 

iSport.cz

Krmenčík si libuje: Náš fotbal je pastva pro oči. Tabulku střelců neřeší

Krmenčík si libuje: Náš fotbal je pastva pro oči.…

Byl to jeho zápas. Během čtrnácti minut zasunul do sítě Mladé Boleslavi dvě branky. Ve zbytku utkání útočil…

Potlesk vestoje pro legendy. Na čtyřhru s Rafou nezapomenu, zářil Federer

Potlesk vestoje pro legendy. Na čtyřhru s Rafou…

Na tohle celý svět čekal. Roger Federer a Rafael Nadal na jedné straně kurtu, aneb výjimečná premiéra v Praze!…

 

Reflex.cz

Propagace islámu jako nástroj pro zajištění budoucnosti? Turci tomu věří

Propagace islámu jako nástroj pro zajištění…

Jakou má budoucnost Turecko oproti budoucnosti naší Evropy? O tom jsem přemýšlel během své návštěvy Istanbulu,…

Čunek láká filmaře do Zlína. Převlékl se za Jacka Sparrowa a slibuje 10 milionů

Čunek láká filmaře do Zlína. Převlékl se za Jacka…

Zlínský kraj chce do regionu přilákat filmaře. Na dotační program vyčlenil deset milionů korun. Podpořeny budou…