Volkswagen Golf: Druhé generaci je třicet let

 

Volkswagen Golf je etalonem nižší střední třídy. Jeho druhá generace pokračovala v úspěších té první. Právě slaví třicáté narozeniny.

První Golf se objevil v roce 1974. Druhá generace jej nahradila po devíti letech, i když ne zcela a nikoli na všech kontinentech. Výstavní premiéru si odbyla na domácí půdě, konkrétně na frankfurtské IAA. Tvary byly vlastně evolucí původního Giugiarova návrhu, ale auto se o hodně zvětšilo ve všech směrech. Nástupce Brouka měřil totiž jen něco málo přes 3,7 m, kdežto „dvojka“ (Typ 19) se přiblížila čtyřmetrové hranici. Byly vyslyšeny prosby zákazníků, kteří si stěžovali na to, že na zadních sedadlech je skutečně málo místa. Rozvor náprav byl zvětšen z původních 2400 mm na 2475 mm. Vnější design se také decentně zakulatil, byť se to z dnešního pohledu nezdá. V Čechách proto auto dostalo přezdívku „vajíčko“. Přední kruhové světlomety však zůstaly na svých místech. Zadní výklopné víko sahalo konečně až nad nárazník, takže přístup do zavazadlového prostoru byl mnohem snazší.

Koncepce „vše vpředu“ zůstala zachována. Dvojkový Golf, známý také pod kódy A2, či 1G se vyráběl výhradně coby tří- a pětidveřový hatchback. Kabriolet s ochranným obloukem totiž vznikl ještě na základně první generace a celou kariéru té druhé přežil! Nabídka pohonných jednotek zahrnovala zážehové čtyřválce 1272 cm3 (40 kW/54 k), 1595 cm 3 (55 kW/75 k) a 1781 cm3 (66 kW/90 k). Diesely zastupovaly dvě varianty čtyřválcové šestnáctistovky (1588 cm3): atmosférická měla 40 kW (54 k), přeplňované GTD pak 51 kW, tedy 70 koní. Do útrob se poprvé v sezóně 1986 dostal stálý pohon všech kol s viskózní spojkou. Tyto verze se jmenovaly Syncro.

Nechybělo pochopitelně ani slavné GTI. Už nikoli se zážehovou šestnáctistovkou, nýbrž s osmnáctistovkou. Zprvu měla jen osm ventilů a díky vstřikování paliva 82 kW (112 k). později šestnáct a celých 102 kW (139 k). Zvenčí se nabroušené Golfy od krotších sourozenců lišily jen čtyřmi světlomety a červeným lemováním kolem masky a na bocích. Nakonec se ještě původní varianta dočkala spirálového dmychadla G60, čímž se její výkon vyšplhal ke 160 koním (118 kW). Šestnáctiventil uměl stovku z klidu za 8,5 s a jel až 208 km/h. G60 byla ještě o 8 km/h rychlejší. V Evropě kromě Německa však nedosáhly takové popularity jako předchůdce, oblibou je předčil menší Peugeot 205 GTI, který si získal srdce fanoušků, za mořem zase musel soupeřit s Hondami Civic Si. V USA se navíc vždy jmenoval Volkswagen GTI, jméno Golf se nepoužívalo.

„Gétéíčko“ však dosáhlo také významných úspěchů v motoristickém sportu. Švéd Kenneth Eriksson se za jeho volantem stal mistrem světa skupiny A v sezóně 1986 a o rok později vyhrál absolutně podnik světového šampionátu v Pobřeží slonoviny. To se muselo odrazit i v sériové produkci, vznikl tak vzácný homologační speciál Rallye Golf s pohonem všech kol, který byl určen pro běžné silnice. V terénu se zase mohl pohybovat drsně vyhlížející Golf Country se zvýšeným a vpředu zakrytovaným podvozkem, ochranným rámem, náhradním kolem na zádi a pochopitelně opět čtyřkolkou. O žádné SUV se nejednalo, takto modifikovaný „golfík“ toho zvládl mimo asfalt docela dost! Obzvláště populární byl v alpských zeních, což je logické. Vyráběl se v rakouském Grazu u Steyru.

Za svou devítiletou kariéru absolvoval Golf dvě výraznější modernizace. V srpnu 1987 zmizela trojúhelníková okna v předních dveřích a byla nahrazena celistvými, decentně se také změnila maska chladiče, vodorovná žebra se od sebe více vzdálila. Přesně o dva roky později se zvětšily nárazníky. Mezitím oslavil významné jubileum, v červnu 1988 vznikl desetimiliontý exemplář - při započtení i první generace. Výroba dvojkového Golfu dobíhala v Mexiku pro americký trh ještě v roce 1992. V USA už se nejmenoval Rabbit (králík), továrna Westmoreland v Pensylvánii navíc zavřela své brány o čtyři roky dříve. Po sjednocení Německa se začal montovat také v závodě Mosel poblíž východoněmeckého Cvikova. I zde se kompletovaly ještě ve dvaadevadesátém. Nástupce Golf III se přitom představil už na IAA 1991 a v životopisu momentálního bestselleru evropského trhu zaznamenal asi největší tvarový skok...

Na základě druhé řady Golfu byl postaven rovněž sedan Jetta z ledna 1984, mechanické skupiny sdílelo také kupé Corrado. A nezapomínejme na obzvláště v Čechách oblíbenou první generaci Seatu Toledo. Volkswagen kulatiny Typu 19 řádně slaví, do firemního muzea je celý říjen vstup zdarma a automobilka k výročí přichystala i speciální výstavu.

JAKE.AUTO.CZ: Volkswagen Golf: přehled všech článků o druhé generaci

Rallye Dakar 2019
Spolupracujeme s TipCars.com
Trump se pokusil usmířit s demokraty. Marně Trump se pokusil usmířit s demokraty. Marně

Kvůli rozpočtové krizi klesá popularita prezidenta i v…

Labouristé chystají návrh na odklad brexitu, tvrdí britská média Labouristé chystají návrh na odklad brexitu, tvrdí britská média

Vedení opozičních labouristů zvažuje podporu návrhu…

Miloš Zeman v rozhovoru pro Blesk: Blbci u Palacha, vyhazov za šikanu a odhalený důchod Miloš Zeman v rozhovoru pro Blesk: Blbci u Palacha, vyhazov za šikanu a odhalený důchod

Český prezident Miloš Zeman byl už po 16. hostem pořadu S…

 
Zdroj: Autoevolution

Štítky Volkswagen Golf Nižší střední třída

 

Přidat názorDiskuse: Volkswagen Golf: Druhé generaci je třicet let







Doporučujeme
Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí? Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí?

Vysoké tresty za rychlost jako již tradičně hrozí v…

Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

 

AutoRevue
Škoda Scala má české ceny. Stojí od 394.900 Kč, má pro to dobré důvody Škoda Scala má české ceny. Stojí od 394.900 Kč, má pro to dobré důvody

Šéf českého zastoupení Škody Auto nám v rámci prezentace…

The Grand Tour je zpět! Jaký byl první díl? A na co se můžeme těšit příště? The Grand Tour je zpět! Jaký byl první díl? A na co se můžeme těšit příště?

Jedenáct dlouhých měsíců. Tak dlouho jsme čekali na…

 



Šílený VW Golf II od Boba Motoring s 1250 koňmi pobije moderní supersporty Šílený VW Golf II od Boba Motoring s 1250 koňmi pobije moderní supersporty

Nenápadný černý dvojkový VW Golf napráská ve sprintu vaší…

VW Golf Country (1989-1991): První crossover? Kříženec hatchbacku a teréňáku věštil budoucnost VW Golf Country (1989-1991): První crossover? Kříženec hatchbacku a teréňáku věštil budoucnost

Volkswagen nabídl na počátku 90. let zákazníkům zvýšený…

 



 
Volkswagen Golf osmé generace odhazuje kamufláž, je opět spíš evolucí

Volkswagen Golf osmé generace odhazuje kamufláž, je opět spíš evolucí

Dnes 18:19

Golf VIII už vlastně nemá co skrývat. Po tovární skice i sérii špionážních snímků a videí jsou tu další fotky bez maskování. Populární kompakt se odhaluje v takřka celé své kráse.




Blesk.cz

Doporučoval vám YouTube loni podivná videa? Už by to mělo být opravené

Doporučoval vám YouTube loni podivná videa? Už by to…

Minulý rok se čas od času stávalo, že se některých uživatelům YouTube zobrazoval podivný doporučený obsah.…

Korunní princ klanu Kočků zveřejnil srdceryvné foto: Smutné výročí smrti syna Venouška (†6 dní)

Korunní princ klanu Kočků zveřejnil srdceryvné foto:…

Už je to celých šest měsíců. Celý půl roku od toho, kdy slavný kolotočářský klan Kočkových přišel o svého…

 

iSport.cz

Šural slavil v Turecku první ligovou výhru. Zahrál si 10 minut

Šural slavil v Turecku první ligovou výhru. Zahrál…

Český fotbalista Josef Šural má za sebou debut v turecké lize. Za Alanyaspor dnes odehrál závěru utkání proti…

Znovuzrozený Koudelka o helmách a vybavení, sporech i strachu z výšek

Znovuzrozený Koudelka o helmách a vybavení, sporech…

Nebýt manželky, lyže by nejspíš uklidil do sklepa a kývnul by na pracovní nabídku. Roman Koudelka,29letý skokan,…

 

Reflex.cz

Karel Steigerwald: Mistrovský dialog kancléře Mynáře se soudcem si zaslouží potlesk

Karel Steigerwald: Mistrovský dialog kancléře Mynáře…

Přečetl jsem si dialog kancléře Mynáře s panem předsedou Nejvyššího správního soudu z dob, kdy tím předsedou…

Sex, drogy a nespoutaná zábava: Unikátní pohled do zákulisí čínských nočních podniků

Sex, drogy a nespoutaná zábava: Unikátní pohled do…

Ukrajinec Sergej Melničenko se v roce 2015 přestěhoval do Hongkongu, kde se začal živit jako model a tanečník.…