Volkswagen Golf: Druhé generaci je třicet let

 

Volkswagen Golf je etalonem nižší střední třídy. Jeho druhá generace pokračovala v úspěších té první. Právě slaví třicáté narozeniny.

První Golf se objevil v roce 1974. Druhá generace jej nahradila po devíti letech, i když ne zcela a nikoli na všech kontinentech. Výstavní premiéru si odbyla na domácí půdě, konkrétně na frankfurtské IAA. Tvary byly vlastně evolucí původního Giugiarova návrhu, ale auto se o hodně zvětšilo ve všech směrech. Nástupce Brouka měřil totiž jen něco málo přes 3,7 m, kdežto „dvojka“ (Typ 19) se přiblížila čtyřmetrové hranici. Byly vyslyšeny prosby zákazníků, kteří si stěžovali na to, že na zadních sedadlech je skutečně málo místa. Rozvor náprav byl zvětšen z původních 2400 mm na 2475 mm. Vnější design se také decentně zakulatil, byť se to z dnešního pohledu nezdá. V Čechách proto auto dostalo přezdívku „vajíčko“. Přední kruhové světlomety však zůstaly na svých místech. Zadní výklopné víko sahalo konečně až nad nárazník, takže přístup do zavazadlového prostoru byl mnohem snazší.

Koncepce „vše vpředu“ zůstala zachována. Dvojkový Golf, známý také pod kódy A2, či 1G se vyráběl výhradně coby tří- a pětidveřový hatchback. Kabriolet s ochranným obloukem totiž vznikl ještě na základně první generace a celou kariéru té druhé přežil! Nabídka pohonných jednotek zahrnovala zážehové čtyřválce 1272 cm3 (40 kW/54 k), 1595 cm 3 (55 kW/75 k) a 1781 cm3 (66 kW/90 k). Diesely zastupovaly dvě varianty čtyřválcové šestnáctistovky (1588 cm3): atmosférická měla 40 kW (54 k), přeplňované GTD pak 51 kW, tedy 70 koní. Do útrob se poprvé v sezóně 1986 dostal stálý pohon všech kol s viskózní spojkou. Tyto verze se jmenovaly Syncro.

Nechybělo pochopitelně ani slavné GTI. Už nikoli se zážehovou šestnáctistovkou, nýbrž s osmnáctistovkou. Zprvu měla jen osm ventilů a díky vstřikování paliva 82 kW (112 k). později šestnáct a celých 102 kW (139 k). Zvenčí se nabroušené Golfy od krotších sourozenců lišily jen čtyřmi světlomety a červeným lemováním kolem masky a na bocích. Nakonec se ještě původní varianta dočkala spirálového dmychadla G60, čímž se její výkon vyšplhal ke 160 koním (118 kW). Šestnáctiventil uměl stovku z klidu za 8,5 s a jel až 208 km/h. G60 byla ještě o 8 km/h rychlejší. V Evropě kromě Německa však nedosáhly takové popularity jako předchůdce, oblibou je předčil menší Peugeot 205 GTI, který si získal srdce fanoušků, za mořem zase musel soupeřit s Hondami Civic Si. V USA se navíc vždy jmenoval Volkswagen GTI, jméno Golf se nepoužívalo.

„Gétéíčko“ však dosáhlo také významných úspěchů v motoristickém sportu. Švéd Kenneth Eriksson se za jeho volantem stal mistrem světa skupiny A v sezóně 1986 a o rok později vyhrál absolutně podnik světového šampionátu v Pobřeží slonoviny. To se muselo odrazit i v sériové produkci, vznikl tak vzácný homologační speciál Rallye Golf s pohonem všech kol, který byl určen pro běžné silnice. V terénu se zase mohl pohybovat drsně vyhlížející Golf Country se zvýšeným a vpředu zakrytovaným podvozkem, ochranným rámem, náhradním kolem na zádi a pochopitelně opět čtyřkolkou. O žádné SUV se nejednalo, takto modifikovaný „golfík“ toho zvládl mimo asfalt docela dost! Obzvláště populární byl v alpských zeních, což je logické. Vyráběl se v rakouském Grazu u Steyru.

Za svou devítiletou kariéru absolvoval Golf dvě výraznější modernizace. V srpnu 1987 zmizela trojúhelníková okna v předních dveřích a byla nahrazena celistvými, decentně se také změnila maska chladiče, vodorovná žebra se od sebe více vzdálila. Přesně o dva roky později se zvětšily nárazníky. Mezitím oslavil významné jubileum, v červnu 1988 vznikl desetimiliontý exemplář - při započtení i první generace. Výroba dvojkového Golfu dobíhala v Mexiku pro americký trh ještě v roce 1992. V USA už se nejmenoval Rabbit (králík), továrna Westmoreland v Pensylvánii navíc zavřela své brány o čtyři roky dříve. Po sjednocení Německa se začal montovat také v závodě Mosel poblíž východoněmeckého Cvikova. I zde se kompletovaly ještě ve dvaadevadesátém. Nástupce Golf III se přitom představil už na IAA 1991 a v životopisu momentálního bestselleru evropského trhu zaznamenal asi největší tvarový skok...

Na základě druhé řady Golfu byl postaven rovněž sedan Jetta z ledna 1984, mechanické skupiny sdílelo také kupé Corrado. A nezapomínejme na obzvláště v Čechách oblíbenou první generaci Seatu Toledo. Volkswagen kulatiny Typu 19 řádně slaví, do firemního muzea je celý říjen vstup zdarma a automobilka k výročí přichystala i speciální výstavu.

JAKE.AUTO.CZ: Volkswagen Golf: přehled všech článků o druhé generaci

Spolupracujeme s TipCars.com
Ať se výrobci robotů inspirují v letectví a zavedou etické černé skříňky, nabádají vědci Ať se výrobci robotů inspirují v letectví a zavedou etické černé skříňky, nabádají vědci

Stejně jako každé letadlo nahrává letová data do černé…

V Česku jezdí stále starší ojetá auta, většina je turbodieselů V Česku jezdí stále starší ojetá auta, většina je turbodieselů

Společnost Cebia analyzovala současnou podobu trhu s…

Evropská komise začala vyšetřovat velký kartel evropských automobilek Evropská komise začala vyšetřovat velký kartel evropských automobilek

Antimonopolní orgány Evropské unie dostaly zprávy o…

Polský Senát schválil kontroverzní reorganizaci nejvyššího soudu Polský Senát schválil kontroverzní reorganizaci nejvyššího soudu

Horní komora polského parlamentu, Senát, v noci podle…

 
Zdroj: Autoevolution

Štítky Volkswagen Golf Nižší střední třída

 

Přidat názorDiskuse: Volkswagen Golf: Druhé generaci je třicet let







Doporučujeme
Když policista řídí provoz na křižovatce. Víte, co znamenají jeho gesta? Když policista řídí provoz na křižovatce. Víte, co znamenají jeho gesta?

Policista řídící provoz na křižovatce mnohé řidiče mate.…

Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo? Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo?

Ne ve všech státech Evropské unie se nafta označuje jako…

 

AutoRevue
5W, 10W nebo něco jiného? Opravdu víte vše o motorovém oleji? 5W, 10W nebo něco jiného? Opravdu víte vše o motorovém oleji?

Mechanická konstrukce automobilu se dá s nadsázkou…

Víme, jaká ojetá auta se v Česku prodávají... Jsou čím dál starší Víme, jaká ojetá auta se v Česku prodávají... Jsou čím dál starší

Společnost Cebia analyzovala současnou podobu trhu s…

 



Šílený VW Golf II od Boba Motoring s 1250 koňmi pobije moderní supersporty Šílený VW Golf II od Boba Motoring s 1250 koňmi pobije moderní supersporty

Nenápadný černý dvojkový VW Golf napráská ve sprintu vaší…

VW Golf Country (1989-1991): První crossover? Kříženec hatchbacku a teréňáku věštil budoucnost VW Golf Country (1989-1991): První crossover? Kříženec hatchbacku a teréňáku věštil budoucnost

Volkswagen nabídl na počátku 90. let zákazníkům zvýšený…

 



 
Vozy Lada byly v 80. letech téměř nadpozemské. Létaly vzduchem a jezdily vodou!

Vozy Lada byly v 80. letech téměř nadpozemské. Létaly vzduchem a jezdily vodou!

Dnes 17:15

Automobily ruské značky VAZ u nás dobře známe z let minulých. Rusové samozřejmě svá auta nabízeli také na západních trzích, o čemž mimo jiné svědčí dobová britská reklama na modelový rok 1980.




Blesk.cz

Školačku Lindu (16) našli mezi hrdlořezy ISIS: Nejspíš ji čeká soud

Školačku Lindu (16) našli mezi hrdlořezy ISIS:…

V severoiráckém městě Mosulu osvobozeném z rukou radikálů z organizace Islámský stát (IS) našly vládní jednotky…

Rozjařená divočina: Jak to vypadá, když zvířata blbnou?

Rozjařená divočina: Jak to vypadá, když zvířata blbnou?

Zvířata mají mnohem blíže k lidem, než si někteří myslí. Nejsou to sice žádní fotomodelové, i tak ale umí…

 

iSport.cz

Král Froome si pojistil triumf na Tour de France, o bronzu rozhodla vteřina

Král Froome si pojistil triumf na Tour de France, o…

Britský cyklista Chris Froome si v časovce prakticky pojistil čtvrtý triumf na Tour de France v kariéře, když…

Lafata není podhrot, tupé kraje i jalový Janko. Pět věcí, které trápí Spartu

Lafata není podhrot, tupé kraje i jalový Janko. Pět…

Co Spartě ve čtvrteční generálce proti Vitesse Arnhem (1:1) fungovalo? Popravdě řečeno – prakticky nic.…

 

Reflex.cz

Táhněte do prdele, nadávala žena muslimce. Pak ji zkopala a škrtila. Incident řeší policie

Táhněte do prdele, nadávala žena muslimce. Pak ji…

V úterý tu ještě nebyla ani noha, ve středu už bylo celkem plno. Řeč je o koupališti Divoká Šárka,v jehož…

Deník Colours of Ostrava: Příběh ukradeného filmu

Deník Colours of Ostrava: Příběh ukradeného filmu

Uhlobaron Ptáček v Cimrmanově hře Vizionář přijímá informaci, že by mu někdo mohl vzít důl, s krajní nedůvěrou.…