Volkswagen Golf: Druhé generaci je třicet let

 

Volkswagen Golf je etalonem nižší střední třídy. Jeho druhá generace pokračovala v úspěších té první. Právě slaví třicáté narozeniny.

První Golf se objevil v roce 1974. Druhá generace jej nahradila po devíti letech, i když ne zcela a nikoli na všech kontinentech. Výstavní premiéru si odbyla na domácí půdě, konkrétně na frankfurtské IAA. Tvary byly vlastně evolucí původního Giugiarova návrhu, ale auto se o hodně zvětšilo ve všech směrech. Nástupce Brouka měřil totiž jen něco málo přes 3,7 m, kdežto „dvojka“ (Typ 19) se přiblížila čtyřmetrové hranici. Byly vyslyšeny prosby zákazníků, kteří si stěžovali na to, že na zadních sedadlech je skutečně málo místa. Rozvor náprav byl zvětšen z původních 2400 mm na 2475 mm. Vnější design se také decentně zakulatil, byť se to z dnešního pohledu nezdá. V Čechách proto auto dostalo přezdívku „vajíčko“. Přední kruhové světlomety však zůstaly na svých místech. Zadní výklopné víko sahalo konečně až nad nárazník, takže přístup do zavazadlového prostoru byl mnohem snazší.

Koncepce „vše vpředu“ zůstala zachována. Dvojkový Golf, známý také pod kódy A2, či 1G se vyráběl výhradně coby tří- a pětidveřový hatchback. Kabriolet s ochranným obloukem totiž vznikl ještě na základně první generace a celou kariéru té druhé přežil! Nabídka pohonných jednotek zahrnovala zážehové čtyřválce 1272 cm3 (40 kW/54 k), 1595 cm 3 (55 kW/75 k) a 1781 cm3 (66 kW/90 k). Diesely zastupovaly dvě varianty čtyřválcové šestnáctistovky (1588 cm3): atmosférická měla 40 kW (54 k), přeplňované GTD pak 51 kW, tedy 70 koní. Do útrob se poprvé v sezóně 1986 dostal stálý pohon všech kol s viskózní spojkou. Tyto verze se jmenovaly Syncro.

Nechybělo pochopitelně ani slavné GTI. Už nikoli se zážehovou šestnáctistovkou, nýbrž s osmnáctistovkou. Zprvu měla jen osm ventilů a díky vstřikování paliva 82 kW (112 k). později šestnáct a celých 102 kW (139 k). Zvenčí se nabroušené Golfy od krotších sourozenců lišily jen čtyřmi světlomety a červeným lemováním kolem masky a na bocích. Nakonec se ještě původní varianta dočkala spirálového dmychadla G60, čímž se její výkon vyšplhal ke 160 koním (118 kW). Šestnáctiventil uměl stovku z klidu za 8,5 s a jel až 208 km/h. G60 byla ještě o 8 km/h rychlejší. V Evropě kromě Německa však nedosáhly takové popularity jako předchůdce, oblibou je předčil menší Peugeot 205 GTI, který si získal srdce fanoušků, za mořem zase musel soupeřit s Hondami Civic Si. V USA se navíc vždy jmenoval Volkswagen GTI, jméno Golf se nepoužívalo.

„Gétéíčko“ však dosáhlo také významných úspěchů v motoristickém sportu. Švéd Kenneth Eriksson se za jeho volantem stal mistrem světa skupiny A v sezóně 1986 a o rok později vyhrál absolutně podnik světového šampionátu v Pobřeží slonoviny. To se muselo odrazit i v sériové produkci, vznikl tak vzácný homologační speciál Rallye Golf s pohonem všech kol, který byl určen pro běžné silnice. V terénu se zase mohl pohybovat drsně vyhlížející Golf Country se zvýšeným a vpředu zakrytovaným podvozkem, ochranným rámem, náhradním kolem na zádi a pochopitelně opět čtyřkolkou. O žádné SUV se nejednalo, takto modifikovaný „golfík“ toho zvládl mimo asfalt docela dost! Obzvláště populární byl v alpských zeních, což je logické. Vyráběl se v rakouském Grazu u Steyru.

Za svou devítiletou kariéru absolvoval Golf dvě výraznější modernizace. V srpnu 1987 zmizela trojúhelníková okna v předních dveřích a byla nahrazena celistvými, decentně se také změnila maska chladiče, vodorovná žebra se od sebe více vzdálila. Přesně o dva roky později se zvětšily nárazníky. Mezitím oslavil významné jubileum, v červnu 1988 vznikl desetimiliontý exemplář - při započtení i první generace. Výroba dvojkového Golfu dobíhala v Mexiku pro americký trh ještě v roce 1992. V USA už se nejmenoval Rabbit (králík), továrna Westmoreland v Pensylvánii navíc zavřela své brány o čtyři roky dříve. Po sjednocení Německa se začal montovat také v závodě Mosel poblíž východoněmeckého Cvikova. I zde se kompletovaly ještě ve dvaadevadesátém. Nástupce Golf III se přitom představil už na IAA 1991 a v životopisu momentálního bestselleru evropského trhu zaznamenal asi největší tvarový skok...

Na základě druhé řady Golfu byl postaven rovněž sedan Jetta z ledna 1984, mechanické skupiny sdílelo také kupé Corrado. A nezapomínejme na obzvláště v Čechách oblíbenou první generaci Seatu Toledo. Volkswagen kulatiny Typu 19 řádně slaví, do firemního muzea je celý říjen vstup zdarma a automobilka k výročí přichystala i speciální výstavu.

JAKE.AUTO.CZ: Volkswagen Golf: přehled všech článků o druhé generaci

Spolupracujeme s TipCars.com
Burza CME spustila obchodování s termínovými kontrakty na bitcoin Burza CME spustila obchodování s termínovými kontrakty na bitcoin

S digitální měnou bitcoin se v noci na dnešek začalo…

Amazon otevře v Německu kamenné prodejny Amazon otevře v Německu kamenné prodejny

Americký internetový prodejce Amazon se v Německu chystá…

Válcovnu ArcelorMittal ve Frýdku-Místku koupili Poláci Válcovnu ArcelorMittal ve Frýdku-Místku koupili Poláci

Poláci zaplatí za jednoho ze třinácti světových výrobců…

V Izraeli chystají zákon umožňující trest smrti pro teroristy V Izraeli chystají zákon umožňující trest smrti pro teroristy

Šéfové stran zastoupených v izraelské koaliční vládě se v…

 
Zdroj: Autoevolution

Štítky Volkswagen Golf Nižší střední třída

 

Přidat názorDiskuse: Volkswagen Golf: Druhé generaci je třicet let







Doporučujeme
Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu! Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu!

Jestliže před deseti lety bylo pohonem všech kol vybaveno…

Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí! Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí!

České silnice mají hrozný povrch a jsou špatně značené, v…

 

AutoRevue
Toto je 10 nejlepších motorů roku 2018. Downsizing nečekejte, přeplňování ano Toto je 10 nejlepších motorů roku 2018. Downsizing nečekejte, přeplňování ano

Wards Auto vyhlašuje anketu Motor roku už více než dvacet…

Sháníte čtyřkolku? Máme 5 tipů na spolehlivé ojetiny do 150 tisíc Kč Sháníte čtyřkolku? Máme 5 tipů na spolehlivé ojetiny do 150 tisíc Kč

Díváte se po maximálně desetiletém voze s cenou do 150…

 



Šílený VW Golf II od Boba Motoring s 1250 koňmi pobije moderní supersporty Šílený VW Golf II od Boba Motoring s 1250 koňmi pobije moderní supersporty

Nenápadný černý dvojkový VW Golf napráská ve sprintu vaší…

VW Golf Country (1989-1991): První crossover? Kříženec hatchbacku a teréňáku věštil budoucnost VW Golf Country (1989-1991): První crossover? Kříženec hatchbacku a teréňáku věštil budoucnost

Volkswagen nabídl na počátku 90. let zákazníkům zvýšený…

 



 
Avia a její dnešní nákladní automobily. Prohlédněte si je ve velké galerii

Avia a její dnešní nákladní automobily. Prohlédněte si je ve velké galerii

Dnes 08:00

Avia se po ukončení produkce v roce 2013 letos pod vedením nového vlastníka vrátila zpět k výrobě nákladních vozidel a svým zákazníkům nabízí širokou paletu verzí modelové řady D.




Blesk.cz

Další trol v Prostřeno? O drogách v jídle věděli dopředu?!

Další trol v Prostřeno? O drogách v jídle věděli dopředu?!

Prostřeno se tento týden opět setkalo s výraznou osobností, která pořádně rozvířila vody. Pavel Klega (31),…

„Zničila jsem si život!“: Školačka Linda se po roce u ISIS setkala se svou matkou

„Zničila jsem si život!“: Školačka Linda se po roce…

Německá školačka Linda Wenzel ve svých teprve patnácti letech utekla z domova, aby se stala tzv. „nevěstou…

 

iSport.cz

SESTŘIHY: City válí, Spurs s nimi padli 1:4. Čech má 199. nulu, Liverpool drtil

SESTŘIHY: City válí, Spurs s nimi padli 1:4. Čech má…

Fotbalisté Manchesteru City jasně přehráli v 18. kole anglické ligy Tottenham 4:1 a pokračují v rekordní vítězné…

Blažek: Agajev v Boleslavi? Brankáři ze Sovětského svazu nikdy nic nechytali

Blažek: Agajev v Boleslavi? Brankáři ze Sovětského…

Bývalý ligový brankář Jaromír Blažek se po roce a půl vrací do velkého fotbalu. Od nového roku bude trénovat…

 

Reflex.cz

Nový objev: Prehistorický tučňák vážil 100 kilogramů a byl velký jako člověk

Nový objev: Prehistorický tučňák vážil 100 kilogramů…

Prehistorický tučňák nazvaný Kumimanu biceae byl velký skoro jako hokejista známého týmu Pittsburgh Penguins…

Zemřel malíř Pavel Brázda, předchůdce popartu

Zemřel malíř Pavel Brázda, předchůdce popartu

V neděli ráno ve věku 91 let zemřel malíř Pavel Brázda. Jeden z nejoriginálnější autorů české výtvarné scény 20.…