Toyota Supra oslavila 35. narozeniny. Dočkáme se pokračování?

 

Toyota chce vrátit do výroby velké kupé Supra. V naprosté tichosti tato řada letos oslavila pětatřicáté narozeniny.

Toyota Supra se začala vyrábět v dubnu 1978. První generace nebyla vlastně samostatným modelem, ale součástí řady Celica. V Japonsku nesla název Celica XX, pro ostatní trhy to byla Celica Supra. Evropané si na ni museli počkat dlouhé čtyři roky, ale to už byla na světě další, v pořadí druhá řada. A jak se ta první lišila od své sestry? Byla delší, širší a výkonnější. Zatímco tehdejší druhá generace modelu Celica mohla mít pod kapotami výhradně čtyřválcové motory, pro Supru byly určeny zase šestiválce. Kvůli nim musel být prodloužen předek. Měly minimálně dvoulitrový objem, větší agregáty disponovaly 2,6 l a postupem času přišla řada i na největší s 2,8 l. Všechny však mohly nabídnout jen mezi 82 a 87 kW výkonu.

Inovovaná druhá generace měla premiéru v Zemi vycházejícího slunce už po třech letech, v červenci 1981, na starý kontinent se konečně dostala až v srpnu 1982, ovšem pochopitelně pouze do civilizovaných zemí, východní blok měl smůlu. Základním stavebním kamenem byla tentokrát třetí Celica. 4,66 m dlouhá Supra měla však o 115 mm delší rozvor (2615 oproti 2500 mm), výklopné přední světlomety, nezávisle zavěšená zadní kola a pod kapotou šestiválec objemu 2,8 l s výkonem 125 kW. Krotší dvoulitr dával 92 kW. Od B-sloupku dozadu byla obě auta prakticky shodná. Tyto Supry už také závodily, v britském mistrovství cestovních vozů je pilotovali Win Percy a Barry Sheene, v rally pak Per Eklund. Z výrobních linek se vytratily v prosinci 1985.

Třetí generace Supry z února 1986 už byla poprvé samostatným modelem. Zatímco Celica přešla na přední pohon, Supra zůstala u klasické koncepce a automobilka ji ve svém portfoliu postavila výše. Oproti předchůdkyni vyznávala oblejší linie a byla také kratší - měřila 4,63 m. Zavěšení sestávalo z dvojitých lichoběžníků, přičemž jako materiál na horní ramena posloužil hliník, to kvůli redukci hmotnosti. Ta se ale i tak pohybovala pod hranicí 1,6 tuny, což bylo oproti předešlé řadě s maximálními 1250 kg dost.

V útrobách bychom našli znovu paletu řadových šestiválců objemu od 2,0 do 3,0 l. Japonské verze s přeplňováním měly až 210 kW. V Evropě byly k dispozici i krotší atmosférické třílitry se 150 kW, turbo mělo 173 kW. Za příplatek jste mohli mít jen metalízu, kůži a automat, vše ostatní bylo v základu. Auto se dočkalo homologovace ve skupině A, což mu otevřelo cestu nejen na závodní okruhy v Japonsku, ale i v Evropě a také do mistrovství světa v rally. Tam velké kupé slavilo úspěchy hlavně v náročných afrických soutěžích.

Facelift přišel na řadu v létě 1989. Američané si mohli dopřát Supru Turbo i s příplatkovým White Packem. V bílé perleti včetně kol jí to opravdu hodně slušelo“ Ke konci výroby, v roce 1992, se na japonském trhu prodával model s motorem 2,5 l a dvěma turbodmychadly. Nikam jinam se nedostal, ale předznamenával příchod čtvrté a poslední řady, která se objevila v prosinci téhož roku.

Čtvrtá generace je u nás nejznámější. Její vývoj vedl šéfinženýr Isao Tsuzuki a trval čtyři roky. Na délku měřila jen 4,52 m, opět se tedy zkrátila. Vážila něco málo přes 1,7 tuny. Přišla o „mrkačky“, hrany definitivně vystřídaly obliny a na zádi našlo místo obří křídlo, které rozhodně nebylo jen designérským prvkem. S šestistupňovým manuálem uměla totiž tato Supra stovku z klidu za 5,1 s, jen maximální rychlost byla omezená na 250 km/h. Tentokrát třílitr nové řady JZ dopovala dvě turbodmychadla, což jeho výkon katapultovalo ke 243 kW. Existovaly i nepřeplňované modely se slabšími 164 kW. Čtvrtá Supra se stala doslova modlou pro tunery, kteří z motorů díky všemožným úpravám dokázali dostat klidně i skoro sedminásobek (!) původního výkonu.

Supry ale nejezdily jen na dragstripech a v ilegálních pouličních kláních. Viděli jsme je také v závodech do vrchu včetně legendárního Pikes Peaku, dvakrát absolvovaly 24 hodin Le Mans, za mořem je mohli sledovat diváci v seriálu SCCA. V japonském mistrovství GT si patřičně modifikovaná kupé vydobyla v letech 1996-2003 takřka dominantní postavení. Z Evropy však produkční zmizela Supra už na konci roku 1996, v USA vydržela ještě další dvě sezóny. Od té doby si ji mohli koupit už jen domácí Japonci. Výroba Supry čtvrté generace skončila v červenci 2002, všech čtyř generací vzniklo dohromady přesně 593.337 kusů. Od té doby fanoušci truchlí po nástupci. Dočkají se?

JAKE.AUTO.CZ: Toyota Supra (přehled všech článků)

Rallye Dakar 2018
Spolupracujeme s TipCars.com
Tálibánci zaútočili na mezinárodní hotel. Zabili čtrnáct cizinců a čtyři místní Tálibánci zaútočili na mezinárodní hotel. Zabili čtrnáct cizinců a čtyři místní

Počet obětí nočního útoku na mezinárodní hotel v Kábulu…

Hodnota nejdražší firmy světa může brzy přesáhnout bilion dolarů Hodnota nejdražší firmy světa může brzy přesáhnout bilion dolarů

Apple se v roce 2018 pravděpodobně stane první…

Turecká armáda se probojovala do Afrínu. Chce vytvořit bezpečnou zónu Turecká armáda se probojovala do Afrínu. Chce vytvořit bezpečnou zónu

Turecké pozemní síly se v neděli probojovaly do…

 

Štítky Toyota

 







Doporučujeme
Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí! Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí!

České silnice mají hrozný povrch a jsou špatně značené, v…

 

AutoRevue
LIAZ: Příběh nesmrtelných aut, o která nakonec nikdo nestál LIAZ: Příběh nesmrtelných aut, o která nakonec nikdo nestál

Liberecké automobilové závody byly svého času největším…

Kia Stinger GT poměřila síly s BMW 640i a Porsche Panamera. Jak dopadla? Kia Stinger GT poměřila síly s BMW 640i a Porsche Panamera. Jak dopadla?

Korejské gran turismo Stinger GT absolvoval zajímavé…

 






 
Rychlé kolo s Porsche Cayenne S: I SUV může být zábavné!

Rychlé kolo s Porsche Cayenne S: I SUV může být zábavné!

Dnes 15:21

Počátkem ledna jsme v redakční garáži měli vzácnou společnost – Porsche Cayenne S. Příležitost jsme využili k dalšímu ostrému pokusu v Bělé pod Bezdězem.




Blesk.cz

Google zrušil 63 aplikací, protože zobrazovaly porno. Řada z nich byla určená dětem

Google zrušil 63 aplikací, protože zobrazovaly…

Na Google Play bylo 63 aplikací (většinou hry), které obsahovaly mallware zobrazující pornografickou reklamu.…

„Báli jsme se výbuchu, elektřina stále fungovala,“ popsal svědek z hořícího hotelu v Praze

„Báli jsme se výbuchu, elektřina stále fungovala,“…

Situace během požáru v hotelu Eurostars David v centru Prahy byla v sobotu 20. ledna nepřehledná. Milan Markovič…

 

iSport.cz

Hokej na ZOH 2018: Kdy hrají Češi, Kanada a další favorité?

Hokej na ZOH 2018: Kdy hrají Češi, Kanada a další favorité?

Hokej na olympijských hrách v Pchjongčchangu bude jednou z nejsledovanějších disciplín, i když na ZOH 2018 po…

Moravec s Krčmářem dojeli v závodě s hromadným startem ve druhé desítce. Vítkové se nedařilo

Moravec s Krčmářem dojeli v závodě s hromadným…

 V dnešních závodech Světového poháru s hromadným startem v Anterselvě si lépe vedla mužská část českého…

 

Reflex.cz

Rusové natočili vtipný klip: Diktátor Kim Čong-un souloží se svoji jadernou bombou

Rusové natočili vtipný klip: Diktátor Kim Čong-un…

Zamilovaný severokorejský diktátor Kim Čong-un svede svoji jadernou bombu. Když ji však jeho soudruzi odpálí, je…

Požár hotelu v Praze nepřežili čtyři lidé, mezi zraněnými je i několik cizinců

Požár hotelu v Praze nepřežili čtyři lidé, mezi…

Sobotní požár hotelu v centru Prahy má už čtyři oběti. Dva mladí cizinci - jednadvacetiletý Němec a o rok mladší…