Toyota Supra oslavila 35. narozeniny. Dočkáme se pokračování?

 

Toyota chce vrátit do výroby velké kupé Supra. V naprosté tichosti tato řada letos oslavila pětatřicáté narozeniny.

Toyota Supra se začala vyrábět v dubnu 1978. První generace nebyla vlastně samostatným modelem, ale součástí řady Celica. V Japonsku nesla název Celica XX, pro ostatní trhy to byla Celica Supra. Evropané si na ni museli počkat dlouhé čtyři roky, ale to už byla na světě další, v pořadí druhá řada. A jak se ta první lišila od své sestry? Byla delší, širší a výkonnější. Zatímco tehdejší druhá generace modelu Celica mohla mít pod kapotami výhradně čtyřválcové motory, pro Supru byly určeny zase šestiválce. Kvůli nim musel být prodloužen předek. Měly minimálně dvoulitrový objem, větší agregáty disponovaly 2,6 l a postupem času přišla řada i na největší s 2,8 l. Všechny však mohly nabídnout jen mezi 82 a 87 kW výkonu.

Inovovaná druhá generace měla premiéru v Zemi vycházejícího slunce už po třech letech, v červenci 1981, na starý kontinent se konečně dostala až v srpnu 1982, ovšem pochopitelně pouze do civilizovaných zemí, východní blok měl smůlu. Základním stavebním kamenem byla tentokrát třetí Celica. 4,66 m dlouhá Supra měla však o 115 mm delší rozvor (2615 oproti 2500 mm), výklopné přední světlomety, nezávisle zavěšená zadní kola a pod kapotou šestiválec objemu 2,8 l s výkonem 125 kW. Krotší dvoulitr dával 92 kW. Od B-sloupku dozadu byla obě auta prakticky shodná. Tyto Supry už také závodily, v britském mistrovství cestovních vozů je pilotovali Win Percy a Barry Sheene, v rally pak Per Eklund. Z výrobních linek se vytratily v prosinci 1985.

Třetí generace Supry z února 1986 už byla poprvé samostatným modelem. Zatímco Celica přešla na přední pohon, Supra zůstala u klasické koncepce a automobilka ji ve svém portfoliu postavila výše. Oproti předchůdkyni vyznávala oblejší linie a byla také kratší - měřila 4,63 m. Zavěšení sestávalo z dvojitých lichoběžníků, přičemž jako materiál na horní ramena posloužil hliník, to kvůli redukci hmotnosti. Ta se ale i tak pohybovala pod hranicí 1,6 tuny, což bylo oproti předešlé řadě s maximálními 1250 kg dost.

V útrobách bychom našli znovu paletu řadových šestiválců objemu od 2,0 do 3,0 l. Japonské verze s přeplňováním měly až 210 kW. V Evropě byly k dispozici i krotší atmosférické třílitry se 150 kW, turbo mělo 173 kW. Za příplatek jste mohli mít jen metalízu, kůži a automat, vše ostatní bylo v základu. Auto se dočkalo homologovace ve skupině A, což mu otevřelo cestu nejen na závodní okruhy v Japonsku, ale i v Evropě a také do mistrovství světa v rally. Tam velké kupé slavilo úspěchy hlavně v náročných afrických soutěžích.

Facelift přišel na řadu v létě 1989. Američané si mohli dopřát Supru Turbo i s příplatkovým White Packem. V bílé perleti včetně kol jí to opravdu hodně slušelo“ Ke konci výroby, v roce 1992, se na japonském trhu prodával model s motorem 2,5 l a dvěma turbodmychadly. Nikam jinam se nedostal, ale předznamenával příchod čtvrté a poslední řady, která se objevila v prosinci téhož roku.

Čtvrtá generace je u nás nejznámější. Její vývoj vedl šéfinženýr Isao Tsuzuki a trval čtyři roky. Na délku měřila jen 4,52 m, opět se tedy zkrátila. Vážila něco málo přes 1,7 tuny. Přišla o „mrkačky“, hrany definitivně vystřídaly obliny a na zádi našlo místo obří křídlo, které rozhodně nebylo jen designérským prvkem. S šestistupňovým manuálem uměla totiž tato Supra stovku z klidu za 5,1 s, jen maximální rychlost byla omezená na 250 km/h. Tentokrát třílitr nové řady JZ dopovala dvě turbodmychadla, což jeho výkon katapultovalo ke 243 kW. Existovaly i nepřeplňované modely se slabšími 164 kW. Čtvrtá Supra se stala doslova modlou pro tunery, kteří z motorů díky všemožným úpravám dokázali dostat klidně i skoro sedminásobek (!) původního výkonu.

Supry ale nejezdily jen na dragstripech a v ilegálních pouličních kláních. Viděli jsme je také v závodech do vrchu včetně legendárního Pikes Peaku, dvakrát absolvovaly 24 hodin Le Mans, za mořem je mohli sledovat diváci v seriálu SCCA. V japonském mistrovství GT si patřičně modifikovaná kupé vydobyla v letech 1996-2003 takřka dominantní postavení. Z Evropy však produkční zmizela Supra už na konci roku 1996, v USA vydržela ještě další dvě sezóny. Od té doby si ji mohli koupit už jen domácí Japonci. Výroba Supry čtvrté generace skončila v červenci 2002, všech čtyř generací vzniklo dohromady přesně 593.337 kusů. Od té doby fanoušci truchlí po nástupci. Dočkají se?

JAKE.AUTO.CZ: Toyota Supra (přehled všech článků)

Spolupracujeme s TipCars.com
Čínské konglomeráty CEFC a CITIC v Evropě vytvoří společný podnik, tvrdí Mynář Čínské konglomeráty CEFC a CITIC v Evropě vytvoří společný podnik, tvrdí Mynář

Zástupci čínských společností CITIC Group a CEFC Europe…

Bývalý šéf Zelených Stropnický přerušuje politickou kariéru Bývalý šéf Zelených Stropnický přerušuje politickou kariéru

Bývalý předseda Zelených a pražský zastupitel Matěj…

Křetínský jedná ve Francii o koupi dalšího známého magazínu, má zájem o Marianne Křetínský jedná ve Francii o koupi dalšího známého magazínu, má zájem o Marianne

Společnost Czech Media Invest (CMI), kterou spoluvlastní…

V Dukovanech střídá jedna odstávka druhou V Dukovanech střídá jedna odstávka druhou

Neplánovaná odstávka čtvrtého bloku Jaderné elektrárny…

 

Štítky Toyota

 







Doporučujeme
Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí! Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí!

České silnice mají hrozný povrch a jsou špatně značené, v…

 

AutoRevue
Nový VW Golf na prvních snímcích. Projde největší změnou v historii Nový VW Golf na prvních snímcích. Projde největší změnou v historii

Osmá generace Volkswagenu Golf již pomalu klepe na dveře.…

Řidiči, pozor! Dnes se bude ve velkém měřit rychlost. Místa jsme si vybrali sami Řidiči, pozor! Dnes se bude ve velkém měřit rychlost. Místa jsme si vybrali sami

Měření rychlosti bude probíhat v rámci celoevropské akce…

 



Toyota konceptem GR Supra Racing zahajuje resuscitaci slavného sportovního modelu Toyota konceptem GR Supra Racing zahajuje resuscitaci slavného sportovního modelu

Toyota do Ženevy skutečně přivezla nový sportovní…

Toyota potvrdila premiéru sportovní novinky v Ženevě. Bude to Supra? Toyota potvrdila premiéru sportovní novinky v Ženevě. Bude to Supra?

Toyota prostřednictvím strohého tiskového prohlášení…

 



 
AMG Driving Academy: Na okruhu v Mostě jsme se učili řídit. S rychlými Mercedesy!

AMG Driving Academy: Na okruhu v Mostě jsme se učili řídit. S rychlými Mercedesy!

Dnes 12:59

Pokud se chcete naučit zvládnout své rychlé auto či vylepšit své jezdecké schopnosti, má pro vás Mercedes řešení. AMG Driving Academy!




Blesk.cz

Pšeničné pečivo způsobuje závislost, varuje expert. Každý Čech ho ročně sní 48 kilo

Pšeničné pečivo způsobuje závislost, varuje expert.…

Milujete k snídani kaiserku namazanou máslem, nebo dokonce dvě? A co rohlík s marmeládou k odpolední svačině? A…

Nepovedené vychloubání Victorie Beckham: Máš smutný život, zpražili ji fanoušci

Nepovedené vychloubání Victorie Beckham: Máš smutný…

Zpěvačka a módní ikona Victoria Beckham oslavila v úterý své 44. Narozeniny. Manžel David Beckham a jejich čtyři…

 

iSport.cz

Program MS v hokeji 2018:  kompletní rozpis zápasů, skupiny, play off

Program MS v hokeji 2018: kompletní rozpis zápasů,…

Rok 2018 přináší sportovním fanouškům jeden vrchol za druhým. Po únorové olympiádě v Jižní Koreji odstartuje v…

Beton vs. antuka. Drtivá změna a jasná nadvláda. Čím Nadal ničí soupeře?

Beton vs. antuka. Drtivá změna a jasná nadvláda. Čím…

Že je Nadal podstatně více nebezpečný na antuce než na tvrdém povrchu? To není u desetinásobného vítěze French…

 

Reflex.cz

Exkluzivně: Babiš souhlasí s přesunem ambasády v Izraeli do Jeruzaléma. Současný stav je podle něj absurdní

Exkluzivně: Babiš souhlasí s přesunem ambasády v…

Premiér Andrej Babiš zaslal organizátorům petice za přesun ambasády do hlavního města Izraele dopis, ve kterém…

Nová naděje v boji proti plastovému zamoření? Vědci omylem objevili enzym, který požírá plast

Nová naděje v boji proti plastovému zamoření? Vědci…

Vědci objevili přirozeně vyskytující se enzym, který si pochutnává na plastech a který je schopen plasty…