Lotus Exige S: Šestiválcová bestie nově také jako roadster
Lotus Exige patří k nejdéle vyráběným autům. Původní verze se představila v roce 2000, čtyři roky po roadsteru Elise, který se také vyrábí dodnes. Nejprve se o pohon lehkého kupé staral atmosférický motor 1,8 l od Roveru upravený na 132 kW. Rok 2004 přinesl změnu, Lotus přešel na agregáty od Toyoty. Atmosférická osmnáctistovka byla naladěna na 142 kW, později se přidal Exige S – kompresor zvedl výkon na 163 kW. To vše stále při hmotnosti jen lehce převyšující 900 kg.
Evoluční zvyšování výkonu loni radikálně ukončila nová verze Exige S V6. Zatímco roadster Elise zůstává věrný čtyřválcům, Exige dostal 3,5litorvý šestiválec z většího kupé Evora. Instalace většího motoru si vyžádala radikální přepracování karoserie, rozvor je delší o 7 cm a celková délka narostla o 25 cm. I tak ale Exige S V6 měří pouhých 4084 mm a váží stále velmi slušných 1176 kg.
Díky kompresoru Eaton má motor V6 výkon 258 kW, tedy rovných 350 koní, při 7000 min-1. Točivý moment vrcholí 400 N.m při 4500 min-1. Zadní kola jsou poháněna přes šestistupňovou manuální převodovku, které sekunduje funkce Launch Control. Akcelerace z 0 na 100 km/h je otázkou 4,0 sekundy, to v dané cenové relaci nemá konkurenci. Brzdy AP Racing (průměr 350, resp. 322 mm) pochází z modelu Evora, podvozek spoléhá na tlumiče Bilstein a pružiny Eibach. Volitelný sportovní paket přitvrdí podvozek o 15 % a přidá okruhové pneumatiky Pirelli.
Novinkou roku 2013 je provedení Exige S Roadster. Od kupé se liší jen minimálně – má odnímatelný střešní panel a je dokonce o 10 kg lehčí. S šestiválcem dosahuje stejných dynamických parametrů, jen nejvyšší rychlost je elektronicky omezena – místo 274 se majitel nejrychleji rozjede na 233 km/h. A to největší překvapení na závěr: cena roadsteru je stejná jako u kupé, 55.378 eur bez daně, tedy rovných 1,5 milionu korun a s DPH 1,68 milionu.