Mainstreamová střední třída v Evropě strádá, té prémiové se ale daří
Nedávno představená osmá generace Volkswagen Passat chce být luxusnějším zbožím než dnes. Má pro to dobrý důvod, zatímco mainstreamovým modelům střední třídy se v Evropě aktuálně příliš nedaří, dražší vozy bodují.
Modely prémiových značek aktuálně střední třídě na evropském trhu dominují. BMW 3 je dokonce nejprodávanějším vozem tohoto segmentu, od ledna do dubna má na svém kontě podle statistik JATO Dynamics 61.749 evropských registrací. Druhý Volkswagen Passat je s 50.522 evropskými registracemi daleko za ním.
Mezi nejprodávanějšími modely střední třídy na starém kontinentě jsou i Mercedes-Benz C a Audi A4. První od letošního ledna do dubna registruje 42.638 prodaných kusů, druhý pak 42.277 prodaných kusů. Díky tomu jsou s náskokem prodávanější než takové vozy jako Opel Insignia (32.011 registrací) a Ford Mondeo (17.931 registrací).
Analytici z firmy IHS Automotive předpovídají, že se letos na západoevropském trhu prodá ve střední třídě méně než 500.000 aut mainstremových značek. Ještě v roce 2011 prodeje těchto automobilů čítaly na 800.000 kusů.
Hlavním důvodem tohoto propadu je fakt, že zákazníci přesedají do aut prémiových značek. Vozy prémiových značek ve srovnání s těmi prémiovými už nebývají o tolik dražší, navíc jejich hodnota tolik neklesá.
Obliba prémiových aut znamená, že mainstreamové vozy střední třídy chtějí být luxusnější. Nový Passat jsme již zmínili, připomeňme také chystané luxusní řady Fordu a Renaultu. První nabídne novou generaci Mondea ve vrcholné verzi Vignale, druhý zase chystá bohatě vybavená auta s přídomkem Initiale Paris. Citroën a Opel pak zákazníky po vzoru některých konkurentů nově zkoušejí nalákat na poloterénní verze svých aut (C5 Cross Tourer a Insignia Country Tourer), které také nabízejí bohatou výbavu.
Naopak japonští výrobci zvažují, zda v tomto segmentu na evropských trzích dále setrvají. Ve Velké Británii vyráběnou Toyotu Avensis by mohl nahradit globální model s hybridním pohonem. Hovoří se také o konci Hondy Accord. Ta v prodeji podle představitelů značky ještě vydrží do příštího roku, další budoucnost je ale zatím ve hvězdách.
Evropské prodeje v segmentu mainstremové střední třídy | |||
Poř. | Model | Prodeje [ks] | Meziroční změna [ks] |
1. | Volkswagen Passat | 50.522 | -5 |
2. | Opel Insignia | 32.011 | +33 |
3. | Ford Mondeo | 17.931 | +35 |
4. | Peugeot 508 | 15.692 | -30 |
5. | Škoda Superb | 15.453 | +6 |
6. | Mazda 6 | 12.401 | +20 |
7. | Toyota Avensis | 9.777 | -28 |
8. | Hyundai i40 | 9.581 | -17 |
9. | Citroën C5 | 6.703 | -33 |
10. | Renault Laguna | 7.208 | 0 |