Test Auto.cz

Citroën C5 Cross Tourer 2.2 HDi AT – Takový skaut neskaut

14.4. 2014
Verdikt
 

Citroën vyráží proti oplastované konkurenci se speciální verzí kombi C5 Tourer. Oproti ní však s sebou přináší jeden velký handicap.

V současné době už nenajdete evropskou automobilku (kromě těch exkluzivních, jako je třeba Morgan nebo Noble), které by v nabídce chyběl model s pohonem všech kol. Ačkoliv jsou crossovery stále oblíbenějším a žádanějším zbožím, najdou se i takoví zákazníci, kteří požadují určité vlastnosti v terénu a nechtějí být ochuzeni o výhody, jaké jim přinášejí praktická rodinná kombi.

Právě proto vznikají modely jako Volkswagen Passat Alltrack, Opel Insignia Country Tourer nebo Škoda Octavia Scout. Všechny jmenované vozy však vedle vyšší karoserie a ochranných plastů nabízejí také pohon všech kol, čemuž se může nejnovější vydání Cross Tourer na bázi Citroënu C5 vyrovnat jenom z poloviny. Z té první...

Design

Standardní Citroën C5 Tourer, říkáte si? Ne tak docela. Vedle kontrastních lemů blatníků, litých 18“ kol Caspienne s diamantovým výbrusem a matných ochranných prvků nárazníků je to o 15 milimetrů větší světlá výška, která Cross Tourer odlišuje od běžných verzí modelu se stavitelným podvozkem Hydractive III+. Aby pak automobil vypadal jako náš testovaný, je nutné si připlatit 21.300 korun za exkluzivní lakování Nacré.

obrázek [600 x 324]

Interiér

Pohodlným a nebývale luxusním interiérem je současná generace Citroënu C5 pověstná. V souvislosti s přeměnou automobilu v „užitečnější“ verzi Cross Tourer, která vychází z výbavové linie Exclusive (Cross Tourer je s testovaným motorem jen o 20.000 Kč dražší), se navíc nezměnilo naprosto nic, což zahrnuje klady v podobě skvělých předních sedadel s polokoženým čalouněním, dvouzónové klimatizace nebo elektricky ovládané zádi. Navíc neurazí ani třicetitisícový příplatek za paket Kamera Cross, jehož součástí je parkovací asistent, navigační systém eMyWay v českém jazyce a samozřejmě také zadní parkovací kamera.

Ani kvalitní materiály a perfektní zpracování však nezamaskují skutečnost, že je druhá generace Citroënu C5 na trhu již skoro šest let. Jako první vám padne do oka chaotický panel autorádia s množstvím tlačítek a především rozměrný volant s pevným středem, kterého se v současném vydání zbavil už i Citroën C4. Slávu nečekejte ani po stránce odkládacích prostor – kelímek s nápojem má vyhrazené místo pouze uvnitř loketní opěrky, kapsy ve dveřích pojmou jen to skutečně nejnutnější a z mělké přihrádky před voličem převodovky, která se výborně hodí třeba pro mobilní telefon, při prudší akceleraci všechno vypadává.

Motor a převodovka

Nabídka motorů Citroënu C5 Tourer zahrnuje přeplňovanou benzinovou jednotku THP a vznětové čtyřválce o objemu 1,6, 2,0 a 2,2 litru, speciální verzi Cross Tourer je vyhrazena pouze dvojice nejsilnějších turbodieselů. Testovaná dva-dvojka o výkonu 150 kW v 3.500 otáčkách za minutu a mohutném točivém momentu 450 N.m ve 2.000 min-1 je přitom dostupná pouze s automatickou šestistupňovou převodovkou Aisin, což je ale nejlepší možnost, jakou můžete u C5 požadovat.

obrázek [600 x 408]

Ani nejsilnější čtyřválec netrápí nekultivovanost běhu, ochotně reaguje na povely pedálu plynu a nenárokuje si přílišné množství paliva. Dálniční přesuny maximální povolenou rychlostí pak znamenají 2.150 otáček za minutu a požadavek 6,2 l na 100 km. Mimo město jsme se hravě pohybovali pod šesti litry. Pouze ve městě se nám nedařilo dostat pod devět, což mají na svědomí ztráty automatické převodovky způsobené citelnějšími prokluzy hydrodynamického měniče během rozjezdů. Ty však Cross Tourer zvládá plynule a bez cukání, pouze s lehkým usednutím na kola zadní nápravy. Testovaný exemplář měl při převzetí najeto pouze 200 kilometrů, spotřeba zajetého motoru se tedy ještě časem sníží.















Citroën C5 Cross Tourer - Srovnání s konkurencí
ModelCitroën C5 Cross TourerVW Passat AlltrackOpel Insignia Country Tourer
Motor2.2 HDi2.0 TDI BMT 4Motion2.0 CDTI BiTurbo 4x4
Převodovka6A6A6A
Zdvihový objem [cm3]217919681956
Válce/ventily4/44/44/4
Největší výkon [kW/min-1]150/3500130/4200143/4000
Největší toč. mom. [N.m/min-1]450/200380/1750-2500400/1750
Max. rychlost [km/h]225211225
Zrychlení 0-100 km/h [s]8,68.19
Komb. spotřeba [l/100 km]6,15,96,2
Cena [Kč]794.900954.900904.900

Síla motoru je přenášena pouze na přední kola, což je největší handicap Cross Toureru v boji proti „oplastované“ konkurenci. Již zmiňovaný Volkswagen Passat Alltrack, Opel Insignia Country Tourer nebo o číslo menší Škoda Octavia Scout totiž nabízejí pohon všech kol a tím i lepší jízdní vlastnosti mimo zpevněnou vozovku. Citroën, potažmo koncern PSA, přitom takový systém má, ovšem pouze v nepříliš praktickém hybridním provedení v modelech DS5, 3008 a 508. Absence čtyřkolky u Cross Toureru navíc zamrzí o to více, protože standardně dodávaný podvozek Hydractive III+ naplno nerozvíjí jednu ze svých předností – nastavení několika úrovní světlé výšky, což by zajistilo lepší průchodnost automobilu rozmanitým terénem.

Jízda

Jízdní vlastnosti Citroënu C5 Tourer doznaly v souvislosti s posledním faceliftem značného vylepšení. Houpavý podvozek dřívější verze byl sice velmi komfortní a snadno pobral většinu nerovností, karoserie se však v zatáčkách výrazně nakláněla, což nebyla příliš dobrá kombinace především s těžkým vznětovým třílitrem (177 kW) od Jaguaru.

obrázek [600 x 267]

Tužší nastavení pérování, lehčí čtyřválec na přední nápravě a především větší osmnáctipalcová kola mají nyní na svědomí lepší stabilitu ve vysokých rychlostech a jistější stopu v zatáčkách. Vyčnívající panely na dálnici D1 nebo pražské kočičí hlavy podvozek okázale ignoruje, na větších nerovnostech je ale znát, že systém Hydractive III+ nedokáže zasahovat dostatečně rychle a v plném rozsahu. O ostrých příčných nerovnostech (například propadlých nebo vyčnívajících kanálech) je pak posádka informována citelnějšími rázy od kol a v horším případě také uskakováním zadní nápravy.

Koupit nebo nekoupit?

Toť otázka. Srovnáme-li necelých 800.000 korun za Citroën C5 Cross Tourer 2.2 HDi s cenami zmiňované konkurence, volba jasně padá na stranu francouzského vozu. To ovšem v případě, že nepožadujete pohon všech kol, který testovaný model ani jiná jeho verze mít nemůže.

Samotnému motoru ani komfortní automatické skříni Aisin s delšími převody nemáme vlastně co vytknout. A stejně tak pohodlnému a skvěle vyváženému podvozku Hydractive III+, kdyby ovšem lépe reagoval na náhlé změny povrchu vozovky a nepřenášel rázy od kol do karoserie. Budiž mu však odpuštěno díky faktu, že jej v rámci všech výbavových linií (Tendance, Collection, Exclusive, Cross Tourer) dostanete bez příplatku.

Nejlevnější verze modelu504.900 Kč (1.6 THP 155/Tendance)
Základ s testovaným motorem774.900 Kč (2.2 HDi 200 AT/ Exclusive)
Testovaný vůz s výbavou846.200 Kč (2.2 HDi 200 AT/ CrossTourer)

obrázek [600 x 220]

Plusy

  • Mimořádně komfortní podvozek
  • Kultivovaný turbodiesel
  • Přijatelná spotřeba
  • Luxusní interiér
  • Zajímavá základní cena

Minusy

  • Pohon všech kol ani za příplatek
  • Dostupný pouze s vrcholnými vznětovými motory
  • Málo odkládacích schránek v přední části kabiny
  • Chování podvozku na ostrých nerovnostech
foto: Petr Homolka
Autosalon Frankfurt 2017
Spolupracujeme s TipCars.com

Citroën C5 Cross Tourer 2.2 HDi AT

Cena v základní výbavě: 774 900 Kč Cena v testované výbavě: 846 200 Kč

Základní výbava:Sedm airbagů, variabilní posilovač řízení, tempomat + omezovač rychlosti, palubní počítač, zadní parkovací čidla, pérování Hydractive III +, automatická šestistupňová převodovka, elektricky ovládaná, vyhřívaná a sklopná vnější zrcátka, výškově a podélně nastavitelný volant s pevným středem, kůží potažený věnec volantu a hlavice řadicí páky, zatmavená zadní skla, dvouzónová klimatizace, dešťový senzor, autorádio s přehrávačem MP3 a s ovládáním na volantu, elektricky nastavitelná a vyhřívaná přední sedadla, kombinované čalounění látka a kůže, elektricky otevíratelné víko zavazadlového prostoru, střešní ližiny a další.

Výbava testovaného vozu:Paket Kamera Cross - navigace eMyWay se zpětnou kamerou, přední parkovací čidla se systémem změření volného místa (+30.000 Kč), perleťový lak (+21.300 Kč).

Praha 6 chce na trase Pražského okruhu vyhlásit stavební uzávěru Praha 6 chce na trase Pražského okruhu vyhlásit stavební uzávěru

Vedení Prahy 6 chce po magistrátu, aby vyhlásil stavební…

Babiš je pro mě nevinný, možná jsem ho zradil, říká europoslanec ANO Telička Babiš je pro mě nevinný, možná jsem ho zradil, říká europoslanec ANO Telička

Místopředseda Evropského parlamentu Pavel Telička patří…

Král českých hraček jedná o převzetí prodejen a e-shopu Kašpárek Král českých hraček jedná o převzetí prodejen a e-shopu Kašpárek

Největší tuzemský prodejce hraček letos v tržbách jako…

Akcie, měny & názory Davida Kocourka: V co vyústí nezajímavá kampaň Akcie, měny & názory Davida Kocourka: V co vyústí nezajímavá kampaň

V neděli se budou v Německu konat parlamentní volby.…

 
Technické údaje
Motor Citroën C5 Cross Tourer 2.2 HDi AT
Typ motoru: neurčeno
Válce / ventily: 4 / 4
Zdvihový objem (ccm): 2179
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 150 / 3500
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 450 / 2000
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 225
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 8.6
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 8.2 / 4.9 / 6.1
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 505 / 1462
Objem nádrže (l):70
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1767 / 600
Rozměr pneu:245/45 R18
rozměry vozu
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4829
b) šířka (mm): 1860
c) výška (mm): 1491
d) rozvor (mm): 2815
e) rozchod vpředu (mm): 1586
f) rozchod vzadu (mm): 1557
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 930 / 1160
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 600 / 820
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 1100
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm):950
k) šířka vpředu (mm): 1550
l) šířka vzadu (mm): 1520
délka sedáku vpředu (mm): 510
délka sedáku vzadu (mm): 470
výška opěradla vpředu (mm): 620
výška opěradla vzadu (mm): 660
místo vzadu pod předním sedadlem: ano
 

Přidat názorDiskuse: Citroën C5 Cross Tourer 2.2 HDi AT –…







Doporučujeme
Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu! Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu!

Jestliže před deseti lety bylo pohonem všech kol vybaveno…

Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo? Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo?

Ne ve všech státech Evropské unie se nafta označuje jako…

 

AutoRevue
Kia Stonic má v základní výbavě téměř vše. Cena začíná na 349 980 Kč Kia Stonic má v základní výbavě téměř vše. Cena začíná na 349 980 Kč

Městské SUV se brzy stane jedním ze tří nejprodávanějších…

Pravda o znečišťování ovzduší! Diesely jsou v tom trošku nevinně Pravda o znečišťování ovzduší! Diesely jsou v tom trošku nevinně

Měření společnosti Dekra ukázalo, že největší množství…

 



Citroën C5 ještě nekončí. Tohle je jeho další modernizovaná verze Citroën C5 ještě nekončí. Tohle je jeho další modernizovaná verze

Stařičký model střední třídy se znaky Citroënu se bude…

Citroën ukazuje první skicu nové generace C5. Proč z ní nemáme radost? Citroën ukazuje první skicu nové generace C5. Proč z ní nemáme radost?

Citroën C5 druhé generace se pomalu připravuje na…

 



 
Unikátní novinka od Tatry: Podívejte se na osmikolku se všemi řiditelnými koly!

Unikátní novinka od Tatry: Podívejte se na osmikolku se všemi řiditelnými koly!

Dnes 18:50

Kopřivnická automobilka opět dokazuje, že je připravena nabídnout i taková konstrukční řešení, která konkurence neumí a ani nemůže předložit.




Blesk.cz

Osud všech online hráčů se nachází zde: Recenze Destiny 2

Osud všech online hráčů se nachází zde: Recenze Destiny 2

Už jste si vzali dovolenou a děti poslali k prarodičům? Destiny 2 je totiž online videohra, která se může stát…

20 tipů na víkend: Bitva na Bílé Hoře, skřeti na Špilberku i závody dřevorubců!

20 tipů na víkend: Bitva na Bílé Hoře, skřeti na…

Neseďte doma a nekoukejte se jen z okna! Vyrazte ven, do přírody, za poznáním! Pokud nevíte kam vyrazit, nechte…

 

iSport.cz

SESTŘIH: Třinec - Liberec 5:2. Domácí rozhodli ve třetí třetině, opět se trefil Marcinko

SESTŘIH: Třinec - Liberec 5:2. Domácí rozhodli ve…

Hokejisté Třince zlomili třemi góly v třetí části předehrávku 6. kola extraligy s Libercem a po výhře 5:2 se…

Hokej řeší aféru! Liga mistrů žádá trest pro Hradec, vadí jí kritika

Hokej řeší aféru! Liga mistrů žádá trest pro Hradec,…

Na český hokej se valí mezinárodní aféra. Odstartoval ji nedávný rozhovor prezidenta hradeckého klubu Miroslava…

 

Reflex.cz

New York vypadal v 70. letech na některých místech hrozivě, pak se jej podařilo „vyčistit“. Podívejte se na fotografie

New York vypadal v 70. letech na některých místech…

Americký New York je považovaný za globální mocenské centrum, které má velký dopad na obchod, finance, média,…

Machiavelli v kostýmku: Nový životopis Angely Merkelové ukazuje, proč opět vyhraje volby

Machiavelli v kostýmku: Nový životopis Angely…

Málokterý evropský politik byl v posledních letech podroben tak drtivé kritice, jako německá kancléřka Angela…