TEST Citroën C5 Cross Tourer 2.2 HDi AT – Takový skaut neskaut
V současné době už nenajdete evropskou automobilku (kromě těch exkluzivních, jako je třeba Morgan nebo Noble), které by v nabídce chyběl model s pohonem všech kol. Ačkoliv jsou crossovery stále oblíbenějším a žádanějším zbožím, najdou se i takoví zákazníci, kteří požadují určité vlastnosti v terénu a nechtějí být ochuzeni o výhody, jaké jim přinášejí praktická rodinná kombi.
Právě proto vznikají modely jako Volkswagen Passat Alltrack, Opel Insignia Country Tourer nebo Škoda Octavia Scout. Všechny jmenované vozy však vedle vyšší karoserie a ochranných plastů nabízejí také pohon všech kol, čemuž se může nejnovější vydání Cross Tourer na bázi Citroënu C5 vyrovnat jenom z poloviny. Z té první...
Design
Standardní Citroën C5 Tourer, říkáte si? Ne tak docela. Vedle kontrastních lemů blatníků, litých 18“ kol Caspienne s diamantovým výbrusem a matných ochranných prvků nárazníků je to o 15 milimetrů větší světlá výška, která Cross Tourer odlišuje od běžných verzí modelu se stavitelným podvozkem Hydractive III+. Aby pak automobil vypadal jako náš testovaný, je nutné si připlatit 21.300 korun za exkluzivní lakování Nacré.
Interiér
Pohodlným a nebývale luxusním interiérem je současná generace Citroënu C5 pověstná. V souvislosti s přeměnou automobilu v „užitečnější“ verzi Cross Tourer, která vychází z výbavové linie Exclusive (Cross Tourer je s testovaným motorem jen o 20.000 Kč dražší), se navíc nezměnilo naprosto nic, což zahrnuje klady v podobě skvělých předních sedadel s polokoženým čalouněním, dvouzónové klimatizace nebo elektricky ovládané zádi. Navíc neurazí ani třicetitisícový příplatek za paket Kamera Cross, jehož součástí je parkovací asistent, navigační systém eMyWay v českém jazyce a samozřejmě také zadní parkovací kamera.
Ani kvalitní materiály a perfektní zpracování však nezamaskují skutečnost, že je druhá generace Citroënu C5 na trhu již skoro šest let. Jako první vám padne do oka chaotický panel autorádia s množstvím tlačítek a především rozměrný volant s pevným středem, kterého se v současném vydání zbavil už i Citroën C4. Slávu nečekejte ani po stránce odkládacích prostor – kelímek s nápojem má vyhrazené místo pouze uvnitř loketní opěrky, kapsy ve dveřích pojmou jen to skutečně nejnutnější a z mělké přihrádky před voličem převodovky, která se výborně hodí třeba pro mobilní telefon, při prudší akceleraci všechno vypadává.
Motor a převodovka
Nabídka motorů Citroënu C5 Tourer zahrnuje přeplňovanou benzinovou jednotku THP a vznětové čtyřválce o objemu 1,6, 2,0 a 2,2 litru, speciální verzi Cross Tourer je vyhrazena pouze dvojice nejsilnějších turbodieselů. Testovaná dva-dvojka o výkonu 150 kW v 3.500 otáčkách za minutu a mohutném točivém momentu 450 N.m ve 2.000 min-1 je přitom dostupná pouze s automatickou šestistupňovou převodovkou Aisin, což je ale nejlepší možnost, jakou můžete u C5 požadovat.
Ani nejsilnější čtyřválec netrápí nekultivovanost běhu, ochotně reaguje na povely pedálu plynu a nenárokuje si přílišné množství paliva. Dálniční přesuny maximální povolenou rychlostí pak znamenají 2.150 otáček za minutu a požadavek 6,2 l na 100 km. Mimo město jsme se hravě pohybovali pod šesti litry. Pouze ve městě se nám nedařilo dostat pod devět, což mají na svědomí ztráty automatické převodovky způsobené citelnějšími prokluzy hydrodynamického měniče během rozjezdů. Ty však Cross Tourer zvládá plynule a bez cukání, pouze s lehkým usednutím na kola zadní nápravy. Testovaný exemplář měl při převzetí najeto pouze 200 kilometrů, spotřeba zajetého motoru se tedy ještě časem sníží.
Citroën C5 Cross Tourer - Srovnání s konkurencí | |||
Model | Citroën C5 Cross Tourer | VW Passat Alltrack | Opel Insignia Country Tourer |
Motor | 2.2 HDi | 2.0 TDI BMT 4Motion | 2.0 CDTI BiTurbo 4x4 |
Převodovka | 6A | 6A | 6A |
Zdvihový objem [cm3] | 2179 | 1968 | 1956 |
Válce/ventily | 4/4 | 4/4 | 4/4 |
Největší výkon [kW/min-1] | 150/3500 | 130/4200 | 143/4000 |
Největší toč. mom. [N.m/min-1] | 450/200 | 380/1750-2500 | 400/1750 |
Max. rychlost [km/h] | 225 | 211 | 225 |
Zrychlení 0-100 km/h [s] | 8,6 | 8.1 | 9 |
Komb. spotřeba [l/100 km] | 6,1 | 5,9 | 6,2 |
Cena [Kč] | 794.900 | 954.900 | 904.900 |
Síla motoru je přenášena pouze na přední kola, což je největší handicap Cross Toureru v boji proti „oplastované“ konkurenci. Již zmiňovaný Volkswagen Passat Alltrack, Opel Insignia Country Tourer nebo o číslo menší Škoda Octavia Scout totiž nabízejí pohon všech kol a tím i lepší jízdní vlastnosti mimo zpevněnou vozovku. Citroën, potažmo koncern PSA, přitom takový systém má, ovšem pouze v nepříliš praktickém hybridním provedení v modelech DS5, 3008 a 508. Absence čtyřkolky u Cross Toureru navíc zamrzí o to více, protože standardně dodávaný podvozek Hydractive III+ naplno nerozvíjí jednu ze svých předností – nastavení několika úrovní světlé výšky, což by zajistilo lepší průchodnost automobilu rozmanitým terénem.
Jízda
Jízdní vlastnosti Citroënu C5 Tourer doznaly v souvislosti s posledním faceliftem značného vylepšení. Houpavý podvozek dřívější verze byl sice velmi komfortní a snadno pobral většinu nerovností, karoserie se však v zatáčkách výrazně nakláněla, což nebyla příliš dobrá kombinace především s těžkým vznětovým třílitrem (177 kW) od Jaguaru.
Tužší nastavení pérování, lehčí čtyřválec na přední nápravě a především větší osmnáctipalcová kola mají nyní na svědomí lepší stabilitu ve vysokých rychlostech a jistější stopu v zatáčkách. Vyčnívající panely na dálnici D1 nebo pražské kočičí hlavy podvozek okázale ignoruje, na větších nerovnostech je ale znát, že systém Hydractive III+ nedokáže zasahovat dostatečně rychle a v plném rozsahu. O ostrých příčných nerovnostech (například propadlých nebo vyčnívajících kanálech) je pak posádka informována citelnějšími rázy od kol a v horším případě také uskakováním zadní nápravy.
Koupit nebo nekoupit?
Toť otázka. Srovnáme-li necelých 800.000 korun za Citroën C5 Cross Tourer 2.2 HDi s cenami zmiňované konkurence, volba jasně padá na stranu francouzského vozu. To ovšem v případě, že nepožadujete pohon všech kol, který testovaný model ani jiná jeho verze mít nemůže.
Samotnému motoru ani komfortní automatické skříni Aisin s delšími převody nemáme vlastně co vytknout. A stejně tak pohodlnému a skvěle vyváženému podvozku Hydractive III+, kdyby ovšem lépe reagoval na náhlé změny povrchu vozovky a nepřenášel rázy od kol do karoserie. Budiž mu však odpuštěno díky faktu, že jej v rámci všech výbavových linií (Tendance, Collection, Exclusive, Cross Tourer) dostanete bez příplatku.
Nejlevnější verze modelu | 504.900 Kč (1.6 THP 155/Tendance) |
Základ s testovaným motorem | 774.900 Kč (2.2 HDi 200 AT/ Exclusive) |
Testovaný vůz s výbavou | 846.200 Kč (2.2 HDi 200 AT/ CrossTourer) |
Plusy
- Mimořádně komfortní podvozek
- Kultivovaný turbodiesel
- Přijatelná spotřeba
- Luxusní interiér
- Zajímavá základní cena
Minusy
- Pohon všech kol ani za příplatek
- Dostupný pouze s vrcholnými vznětovými motory
- Málo odkládacích schránek v přední části kabiny
- Chování podvozku na ostrých nerovnostech
foto: Petr Homolka