Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TEST Citroën C5 Cross Tourer 2.2 HDi AT – Takový skaut neskaut

Jan Mička
Diskuze (48)
Citroën vyráží proti oplastované konkurenci se speciální verzí kombi C5 Tourer. Oproti ní však s sebou přináší jeden velký handicap.

V současné době už nenajdete evropskou automobilku (kromě těch exkluzivních, jako je třeba Morgan nebo Noble), které by v nabídce chyběl model s pohonem všech kol. Ačkoliv jsou crossovery stále oblíbenějším a žádanějším zbožím, najdou se i takoví zákazníci, kteří požadují určité vlastnosti v terénu a nechtějí být ochuzeni o výhody, jaké jim přinášejí praktická rodinná kombi.

Právě proto vznikají modely jako Volkswagen Passat Alltrack, Opel Insignia Country Tourer nebo Škoda Octavia Scout. Všechny jmenované vozy však vedle vyšší karoserie a ochranných plastů nabízejí také pohon všech kol, čemuž se může nejnovější vydání Cross Tourer na bázi Citroënu C5 vyrovnat jenom z poloviny. Z té první...

Design

Standardní Citroën C5 Tourer, říkáte si? Ne tak docela. Vedle kontrastních lemů blatníků, litých 18“ kol Caspienne s diamantovým výbrusem a matných ochranných prvků nárazníků je to o 15 milimetrů větší světlá výška, která Cross Tourer odlišuje od běžných verzí modelu se stavitelným podvozkem Hydractive III+. Aby pak automobil vypadal jako náš testovaný, je nutné si připlatit 21.300 korun za exkluzivní lakování Nacré.

citroen testy strednitrida citroen testy strednitrida

Interiér

Pohodlným a nebývale luxusním interiérem je současná generace Citroënu C5 pověstná. V souvislosti s přeměnou automobilu v „užitečnější“ verzi Cross Tourer, která vychází z výbavové linie Exclusive (Cross Tourer je s testovaným motorem jen o 20.000 Kč dražší), se navíc nezměnilo naprosto nic, což zahrnuje klady v podobě skvělých předních sedadel s polokoženým čalouněním, dvouzónové klimatizace nebo elektricky ovládané zádi. Navíc neurazí ani třicetitisícový příplatek za paket Kamera Cross, jehož součástí je parkovací asistent, navigační systém eMyWay v českém jazyce a samozřejmě také zadní parkovací kamera.

Ani kvalitní materiály a perfektní zpracování však nezamaskují skutečnost, že je druhá generace Citroënu C5 na trhu již skoro šest let. Jako první vám padne do oka chaotický panel autorádia s množstvím tlačítek a především rozměrný volant s pevným středem, kterého se v současném vydání zbavil už i Citroën C4. Slávu nečekejte ani po stránce odkládacích prostor – kelímek s nápojem má vyhrazené místo pouze uvnitř loketní opěrky, kapsy ve dveřích pojmou jen to skutečně nejnutnější a z mělké přihrádky před voličem převodovky, která se výborně hodí třeba pro mobilní telefon, při prudší akceleraci všechno vypadává.

Motor a převodovka

Nabídka motorů Citroënu C5 Tourer zahrnuje přeplňovanou benzinovou jednotku THP a vznětové čtyřválce o objemu 1,6, 2,0 a 2,2 litru, speciální verzi Cross Tourer je vyhrazena pouze dvojice nejsilnějších turbodieselů. Testovaná dva-dvojka o výkonu 150 kW v 3.500 otáčkách za minutu a mohutném točivém momentu 450 N.m ve 2.000 min-1 je přitom dostupná pouze s automatickou šestistupňovou převodovkou Aisin, což je ale nejlepší možnost, jakou můžete u C5 požadovat.

citroen testy strednitrida citroen testy strednitrida

Ani nejsilnější čtyřválec netrápí nekultivovanost běhu, ochotně reaguje na povely pedálu plynu a nenárokuje si přílišné množství paliva. Dálniční přesuny maximální povolenou rychlostí pak znamenají 2.150 otáček za minutu a požadavek 6,2 l na 100 km. Mimo město jsme se hravě pohybovali pod šesti litry. Pouze ve městě se nám nedařilo dostat pod devět, což mají na svědomí ztráty automatické převodovky způsobené citelnějšími prokluzy hydrodynamického měniče během rozjezdů. Ty však Cross Tourer zvládá plynule a bez cukání, pouze s lehkým usednutím na kola zadní nápravy. Testovaný exemplář měl při převzetí najeto pouze 200 kilometrů, spotřeba zajetého motoru se tedy ještě časem sníží.















Citroën C5 Cross Tourer - Srovnání s konkurencí
Model Citroën C5 Cross Tourer VW Passat Alltrack Opel Insignia Country Tourer
Motor 2.2 HDi 2.0 TDI BMT 4Motion 2.0 CDTI BiTurbo 4x4
Převodovka 6A 6A 6A
Zdvihový objem [cm3] 2179 1968 1956
Válce/ventily 4/4 4/4 4/4
Největší výkon [kW/min-1] 150/3500 130/4200 143/4000
Největší toč. mom. [N.m/min-1] 450/200 380/1750-2500 400/1750
Max. rychlost [km/h] 225 211 225
Zrychlení 0-100 km/h [s] 8,6 8.1 9
Komb. spotřeba [l/100 km] 6,1 5,9 6,2
Cena [Kč] 794.900 954.900 904.900

Síla motoru je přenášena pouze na přední kola, což je největší handicap Cross Toureru v boji proti „oplastované“ konkurenci. Již zmiňovaný Volkswagen Passat Alltrack, Opel Insignia Country Tourer nebo o číslo menší Škoda Octavia Scout totiž nabízejí pohon všech kol a tím i lepší jízdní vlastnosti mimo zpevněnou vozovku. Citroën, potažmo koncern PSA, přitom takový systém má, ovšem pouze v nepříliš praktickém hybridním provedení v modelech DS5, 3008 a 508. Absence čtyřkolky u Cross Toureru navíc zamrzí o to více, protože standardně dodávaný podvozek Hydractive III+ naplno nerozvíjí jednu ze svých předností – nastavení několika úrovní světlé výšky, což by zajistilo lepší průchodnost automobilu rozmanitým terénem.

Jízda

Jízdní vlastnosti Citroënu C5 Tourer doznaly v souvislosti s posledním faceliftem značného vylepšení. Houpavý podvozek dřívější verze byl sice velmi komfortní a snadno pobral většinu nerovností, karoserie se však v zatáčkách výrazně nakláněla, což nebyla příliš dobrá kombinace především s těžkým vznětovým třílitrem (177 kW) od Jaguaru.

citroen testy strednitrida citroen testy strednitrida

Tužší nastavení pérování, lehčí čtyřválec na přední nápravě a především větší osmnáctipalcová kola mají nyní na svědomí lepší stabilitu ve vysokých rychlostech a jistější stopu v zatáčkách. Vyčnívající panely na dálnici D1 nebo pražské kočičí hlavy podvozek okázale ignoruje, na větších nerovnostech je ale znát, že systém Hydractive III+ nedokáže zasahovat dostatečně rychle a v plném rozsahu. O ostrých příčných nerovnostech (například propadlých nebo vyčnívajících kanálech) je pak posádka informována citelnějšími rázy od kol a v horším případě také uskakováním zadní nápravy.

Koupit nebo nekoupit?

Toť otázka. Srovnáme-li necelých 800.000 korun za Citroën C5 Cross Tourer 2.2 HDi s cenami zmiňované konkurence, volba jasně padá na stranu francouzského vozu. To ovšem v případě, že nepožadujete pohon všech kol, který testovaný model ani jiná jeho verze mít nemůže.

Samotnému motoru ani komfortní automatické skříni Aisin s delšími převody nemáme vlastně co vytknout. A stejně tak pohodlnému a skvěle vyváženému podvozku Hydractive III+, kdyby ovšem lépe reagoval na náhlé změny povrchu vozovky a nepřenášel rázy od kol do karoserie. Budiž mu však odpuštěno díky faktu, že jej v rámci všech výbavových linií (Tendance, Collection, Exclusive, Cross Tourer) dostanete bez příplatku.

Nejlevnější verze modelu 504.900 Kč (1.6 THP 155/Tendance)
Základ s testovaným motorem 774.900 Kč (2.2 HDi 200 AT/ Exclusive)
Testovaný vůz s výbavou 846.200 Kč (2.2 HDi 200 AT/ CrossTourer)

citroen testy strednitrida citroen testy strednitrida

Plusy

  • Mimořádně komfortní podvozek
  • Kultivovaný turbodiesel
  • Přijatelná spotřeba
  • Luxusní interiér
  • Zajímavá základní cena

Minusy

  • Pohon všech kol ani za příplatek
  • Dostupný pouze s vrcholnými vznětovými motory
  • Málo odkládacích schránek v přední části kabiny
  • Chování podvozku na ostrých nerovnostech

foto: Petr Homolka

Jan Mička
Diskuze (48)
Citroën C5 Cross Tourer 2.2 HDi AT
Cena základní sestavy 774 900 Kč
Výbava základní sestavy Sedm airbagů, variabilní posilovač řízení, tempomat + omezovač rychlosti, palubní počítač, zadní parkovací čidla, pérování Hydractive III +, automatická šestistupňová převodovka, elektricky ovládaná, vyhřívaná a sklopná vnější zrcátka, výškově a podélně nastavitelný volant s pevným středem, kůží potažený věnec volantu a hlavice řadicí páky, zatmavená zadní skla, dvouzónová klimatizace, dešťový senzor, autorádio s přehrávačem MP3 a s ovládáním na volantu, elektricky nastavitelná a vyhřívaná přední sedadla, kombinované čalounění látka a kůže, elektricky otevíratelné víko zavazadlového prostoru, střešní ližiny a další. Kč
Cena testované sestavy 846 200 Kč
Výbava testované sestavy Paket Kamera Cross - navigace eMyWay se zpětnou kamerou, přední parkovací čidla se systémem změření volného místa (+30.000 Kč), perleťový lak (+21.300 Kč). Kč
Motor
Typ motoru: neurčeno
Válce / ventily: 4 / 4
Zdvihový objem (ccm): 2179
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 150 / 3500
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 450 / 2000
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 225
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 8.6
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 8.2 / 4.9 / 6.1
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 505 / 1462
Objem nádrže (l): 70
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1767 / 600
Rozměr pneu: 245/45 R18
Citroën C5 Cross Tourer 2.2 HDi AT
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4829
b) šířka (mm): 1860
c) výška (mm): 1491
d) rozvor (mm): 2815
e) rozchod vpředu (mm): 1586
f) rozchod vzadu (mm): 1557
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 930 / 1160
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 600 / 820
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 1100
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm): 950
k) šířka vpředu (mm): 1550
l) šířka vzadu (mm): 1520
délka sedáku vpředu (mm): 510
délka sedáku vzadu (mm): 470
výška opěradla vpředu (mm): 620
výška opěradla vzadu (mm): 660
místo vzadu pod předním sedadlem: ano
21. 4. 2014 17:43
Re: Nestranný prístup redaktorov
Všech šest redaktorů ti dalo mínus ;-)
17. 4. 2014 10:24
Re: Na cestu do Timbuktu
Minimálně s tou první větou určitě bytostně souhlasíš :-)
Ten zbytek je rýpání, musel jsem >:D
16. 4. 2014 14:55
Re: Na cestu do Timbuktu
Mistrovský text, na který se nezapomíná, a s nímž ovšem bytostně... nesouhlasím... >:D ;-) Ale jinak fakt dobrý :yes: :-)
16. 4. 2014 11:06
Re: Smysl "allroadu" bez 4x4 mi uniká….
Stačí se podívat na skladovky a předváděčky. Dražší kousky/ vyšší motorizace mají velký podíl xDrive. Mám na mysli samozřejmě sedany, kombi, kupé; ne SUV. Třeba 650i. To je xDrive, xDrive, xDrive. Lidé to zkrátka chtějí. Občas si zakroutím hlavou, protože považuji sDrive za lepší volbu, ale je to tak.

Jak jsem napsal, u dražších aut to není jen doplněk nabídky. A řekl bych, že se to láme právě ve střední třídě.
Avatar - trapid
15. 4. 2014 21:26
Re: Na cestu do Timbuktu
Zabils :yes: >:D .
Přesně o tom to je.