Test Auto.cz

Citroën C5 Cross Tourer 2.2 HDi AT – Takový skaut neskaut

14.4. 2014
Verdikt
 

Citroën vyráží proti oplastované konkurenci se speciální verzí kombi C5 Tourer. Oproti ní však s sebou přináší jeden velký handicap.

V současné době už nenajdete evropskou automobilku (kromě těch exkluzivních, jako je třeba Morgan nebo Noble), které by v nabídce chyběl model s pohonem všech kol. Ačkoliv jsou crossovery stále oblíbenějším a žádanějším zbožím, najdou se i takoví zákazníci, kteří požadují určité vlastnosti v terénu a nechtějí být ochuzeni o výhody, jaké jim přinášejí praktická rodinná kombi.

Právě proto vznikají modely jako Volkswagen Passat Alltrack, Opel Insignia Country Tourer nebo Škoda Octavia Scout. Všechny jmenované vozy však vedle vyšší karoserie a ochranných plastů nabízejí také pohon všech kol, čemuž se může nejnovější vydání Cross Tourer na bázi Citroënu C5 vyrovnat jenom z poloviny. Z té první...

Design

Standardní Citroën C5 Tourer, říkáte si? Ne tak docela. Vedle kontrastních lemů blatníků, litých 18“ kol Caspienne s diamantovým výbrusem a matných ochranných prvků nárazníků je to o 15 milimetrů větší světlá výška, která Cross Tourer odlišuje od běžných verzí modelu se stavitelným podvozkem Hydractive III+. Aby pak automobil vypadal jako náš testovaný, je nutné si připlatit 21.300 korun za exkluzivní lakování Nacré.

obrázek [600 x 324]

Interiér

Pohodlným a nebývale luxusním interiérem je současná generace Citroënu C5 pověstná. V souvislosti s přeměnou automobilu v „užitečnější“ verzi Cross Tourer, která vychází z výbavové linie Exclusive (Cross Tourer je s testovaným motorem jen o 20.000 Kč dražší), se navíc nezměnilo naprosto nic, což zahrnuje klady v podobě skvělých předních sedadel s polokoženým čalouněním, dvouzónové klimatizace nebo elektricky ovládané zádi. Navíc neurazí ani třicetitisícový příplatek za paket Kamera Cross, jehož součástí je parkovací asistent, navigační systém eMyWay v českém jazyce a samozřejmě také zadní parkovací kamera.

Ani kvalitní materiály a perfektní zpracování však nezamaskují skutečnost, že je druhá generace Citroënu C5 na trhu již skoro šest let. Jako první vám padne do oka chaotický panel autorádia s množstvím tlačítek a především rozměrný volant s pevným středem, kterého se v současném vydání zbavil už i Citroën C4. Slávu nečekejte ani po stránce odkládacích prostor – kelímek s nápojem má vyhrazené místo pouze uvnitř loketní opěrky, kapsy ve dveřích pojmou jen to skutečně nejnutnější a z mělké přihrádky před voličem převodovky, která se výborně hodí třeba pro mobilní telefon, při prudší akceleraci všechno vypadává.

Motor a převodovka

Nabídka motorů Citroënu C5 Tourer zahrnuje přeplňovanou benzinovou jednotku THP a vznětové čtyřválce o objemu 1,6, 2,0 a 2,2 litru, speciální verzi Cross Tourer je vyhrazena pouze dvojice nejsilnějších turbodieselů. Testovaná dva-dvojka o výkonu 150 kW v 3.500 otáčkách za minutu a mohutném točivém momentu 450 N.m ve 2.000 min-1 je přitom dostupná pouze s automatickou šestistupňovou převodovkou Aisin, což je ale nejlepší možnost, jakou můžete u C5 požadovat.

obrázek [600 x 408]

Ani nejsilnější čtyřválec netrápí nekultivovanost běhu, ochotně reaguje na povely pedálu plynu a nenárokuje si přílišné množství paliva. Dálniční přesuny maximální povolenou rychlostí pak znamenají 2.150 otáček za minutu a požadavek 6,2 l na 100 km. Mimo město jsme se hravě pohybovali pod šesti litry. Pouze ve městě se nám nedařilo dostat pod devět, což mají na svědomí ztráty automatické převodovky způsobené citelnějšími prokluzy hydrodynamického měniče během rozjezdů. Ty však Cross Tourer zvládá plynule a bez cukání, pouze s lehkým usednutím na kola zadní nápravy. Testovaný exemplář měl při převzetí najeto pouze 200 kilometrů, spotřeba zajetého motoru se tedy ještě časem sníží.















Citroën C5 Cross Tourer - Srovnání s konkurencí
ModelCitroën C5 Cross TourerVW Passat AlltrackOpel Insignia Country Tourer
Motor2.2 HDi2.0 TDI BMT 4Motion2.0 CDTI BiTurbo 4x4
Převodovka6A6A6A
Zdvihový objem [cm3]217919681956
Válce/ventily4/44/44/4
Největší výkon [kW/min-1]150/3500130/4200143/4000
Největší toč. mom. [N.m/min-1]450/200380/1750-2500400/1750
Max. rychlost [km/h]225211225
Zrychlení 0-100 km/h [s]8,68.19
Komb. spotřeba [l/100 km]6,15,96,2
Cena [Kč]794.900954.900904.900

Síla motoru je přenášena pouze na přední kola, což je největší handicap Cross Toureru v boji proti „oplastované“ konkurenci. Již zmiňovaný Volkswagen Passat Alltrack, Opel Insignia Country Tourer nebo o číslo menší Škoda Octavia Scout totiž nabízejí pohon všech kol a tím i lepší jízdní vlastnosti mimo zpevněnou vozovku. Citroën, potažmo koncern PSA, přitom takový systém má, ovšem pouze v nepříliš praktickém hybridním provedení v modelech DS5, 3008 a 508. Absence čtyřkolky u Cross Toureru navíc zamrzí o to více, protože standardně dodávaný podvozek Hydractive III+ naplno nerozvíjí jednu ze svých předností – nastavení několika úrovní světlé výšky, což by zajistilo lepší průchodnost automobilu rozmanitým terénem.

Jízda

Jízdní vlastnosti Citroënu C5 Tourer doznaly v souvislosti s posledním faceliftem značného vylepšení. Houpavý podvozek dřívější verze byl sice velmi komfortní a snadno pobral většinu nerovností, karoserie se však v zatáčkách výrazně nakláněla, což nebyla příliš dobrá kombinace především s těžkým vznětovým třílitrem (177 kW) od Jaguaru.

obrázek [600 x 267]

Tužší nastavení pérování, lehčí čtyřválec na přední nápravě a především větší osmnáctipalcová kola mají nyní na svědomí lepší stabilitu ve vysokých rychlostech a jistější stopu v zatáčkách. Vyčnívající panely na dálnici D1 nebo pražské kočičí hlavy podvozek okázale ignoruje, na větších nerovnostech je ale znát, že systém Hydractive III+ nedokáže zasahovat dostatečně rychle a v plném rozsahu. O ostrých příčných nerovnostech (například propadlých nebo vyčnívajících kanálech) je pak posádka informována citelnějšími rázy od kol a v horším případě také uskakováním zadní nápravy.

Koupit nebo nekoupit?

Toť otázka. Srovnáme-li necelých 800.000 korun za Citroën C5 Cross Tourer 2.2 HDi s cenami zmiňované konkurence, volba jasně padá na stranu francouzského vozu. To ovšem v případě, že nepožadujete pohon všech kol, který testovaný model ani jiná jeho verze mít nemůže.

Samotnému motoru ani komfortní automatické skříni Aisin s delšími převody nemáme vlastně co vytknout. A stejně tak pohodlnému a skvěle vyváženému podvozku Hydractive III+, kdyby ovšem lépe reagoval na náhlé změny povrchu vozovky a nepřenášel rázy od kol do karoserie. Budiž mu však odpuštěno díky faktu, že jej v rámci všech výbavových linií (Tendance, Collection, Exclusive, Cross Tourer) dostanete bez příplatku.

Nejlevnější verze modelu504.900 Kč (1.6 THP 155/Tendance)
Základ s testovaným motorem774.900 Kč (2.2 HDi 200 AT/ Exclusive)
Testovaný vůz s výbavou846.200 Kč (2.2 HDi 200 AT/ CrossTourer)

obrázek [600 x 220]

Plusy

  • Mimořádně komfortní podvozek
  • Kultivovaný turbodiesel
  • Přijatelná spotřeba
  • Luxusní interiér
  • Zajímavá základní cena

Minusy

  • Pohon všech kol ani za příplatek
  • Dostupný pouze s vrcholnými vznětovými motory
  • Málo odkládacích schránek v přední části kabiny
  • Chování podvozku na ostrých nerovnostech
foto: Petr Homolka
Spolupracujeme s TipCars.com

Citroën C5 Cross Tourer 2.2 HDi AT

Cena v základní výbavě: 774 900 Kč Cena v testované výbavě: 846 200 Kč

Základní výbava:Sedm airbagů, variabilní posilovač řízení, tempomat + omezovač rychlosti, palubní počítač, zadní parkovací čidla, pérování Hydractive III +, automatická šestistupňová převodovka, elektricky ovládaná, vyhřívaná a sklopná vnější zrcátka, výškově a podélně nastavitelný volant s pevným středem, kůží potažený věnec volantu a hlavice řadicí páky, zatmavená zadní skla, dvouzónová klimatizace, dešťový senzor, autorádio s přehrávačem MP3 a s ovládáním na volantu, elektricky nastavitelná a vyhřívaná přední sedadla, kombinované čalounění látka a kůže, elektricky otevíratelné víko zavazadlového prostoru, střešní ližiny a další.

Výbava testovaného vozu:Paket Kamera Cross - navigace eMyWay se zpětnou kamerou, přední parkovací čidla se systémem změření volného místa (+30.000 Kč), perleťový lak (+21.300 Kč).

Íránci přiměli obchodníky zavřít stánky. Protestovali proti poklesu kurzu měny Íránci přiměli obchodníky zavřít stánky. Protestovali proti poklesu kurzu měny

Íránci se v pondělí shromáždili na teheránském…

Glosa Jana Stuchlíka: Akcionář-aktivista Glosa Jana Stuchlíka: Akcionář-aktivista

Na valné hromadě ČEZ si letos akcionáři i vedení prožili…

Neodešla jsem ze zámečku s pláčem, řekla Malá po schůzce se Zemanem Neodešla jsem ze zámečku s pláčem, řekla Malá po schůzce se Zemanem

Jako hlavně odbornou debatu označila kandidátka na…

Švýcarsko je zemí bunkrů a úkrytů. Některé vypadají jako obyčejné domy nebo stodoly Švýcarsko je zemí bunkrů a úkrytů. Některé vypadají jako obyčejné domy nebo stodoly

Švýcarsko je oficiálně neutrální zemí, ale armádu má…

 
Technické údaje
Motor Citroën C5 Cross Tourer 2.2 HDi AT
Typ motoru: neurčeno
Válce / ventily: 4 / 4
Zdvihový objem (ccm): 2179
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 150 / 3500
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 450 / 2000
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 225
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 8.6
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 8.2 / 4.9 / 6.1
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 505 / 1462
Objem nádrže (l):70
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1767 / 600
Rozměr pneu:245/45 R18
rozměry vozu
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4829
b) šířka (mm): 1860
c) výška (mm): 1491
d) rozvor (mm): 2815
e) rozchod vpředu (mm): 1586
f) rozchod vzadu (mm): 1557
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 930 / 1160
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 600 / 820
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 1100
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm):950
k) šířka vpředu (mm): 1550
l) šířka vzadu (mm): 1520
délka sedáku vpředu (mm): 510
délka sedáku vzadu (mm): 470
výška opěradla vpředu (mm): 620
výška opěradla vzadu (mm): 660
místo vzadu pod předním sedadlem: ano
 

Přidat názorDiskuse: Citroën C5 Cross Tourer 2.2 HDi AT –…







Doporučujeme
Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí? Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí?

Vysoké tresty za rychlost jako již tradičně hrozí v…

Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

 

AutoRevue
VW přepsal historii motorsportu. Zajel absolutní rekord Pikes Peaku! VW přepsal historii motorsportu. Zajel absolutní rekord Pikes Peaku!

Volkswagen Motorsport vyrazil na letošní ročník…

Nová Kia Ceed má první ceny. Za 530.000 Kč je v plné výbavě! Nová Kia Ceed má první ceny. Za 530.000 Kč je v plné výbavě!

Zatímco na české ceny nové Kie Ceed si ještě musíme…

 



Citroën C5 ještě nekončí. Tohle je jeho další modernizovaná verze Citroën C5 ještě nekončí. Tohle je jeho další modernizovaná verze

Stařičký model střední třídy se znaky Citroënu se bude…

Citroën ukazuje první skicu nové generace C5. Proč z ní nemáme radost? Citroën ukazuje první skicu nové generace C5. Proč z ní nemáme radost?

Citroën C5 druhé generace se pomalu připravuje na…

 



 
VW Tiguan Allspace 2.0 BiTDI 4Motion Highline – Dává smysl?

TEST: VW Tiguan Allspace 2.0 BiTDI 4Motion Highline – Dává smysl?

Dnes 13:04

Těm, kterým přijde nový Tiguan příliš malý a na velký Touareg nemají finance, mohou u VW sáhnout po Tiguan Allspace.




Blesk.cz

Kultovní Chalupáři byli od triumfu daleko: Smetli je Liška s Langmajerem a Čermákem

Kultovní Chalupáři byli od triumfu daleko: Smetli je…

Nedělní televizní souboj svedla komedie na Primě Špunti na vodě s oblíbeným a legendárním seriálem Chalupáři. Ač…

Nejošklivějším psem světa se stala fenka: Nelichotivý titul získala buldočka Zsa Zsa

Nejošklivějším psem světa se stala fenka:…

Titul nejošklivějšího psa letošního roku má právo nosit devítiletá fenka anglického buldoka Zsa Zsa, která…

 

iSport.cz

Program MS ve fotbale 2018: Kompletní rozpis zápasů, hrací dny, play off

Program MS ve fotbale 2018: Kompletní rozpis zápasů,…

Mistrovství světa ve fotbale 2018 v Rusku nabídne od 14. června celkem 64 zápasů, ze kterých 8. července vzejde…

Trpišovský o možné posile z MS: Věk do 25 let, ze Slavie by mohl ještě výš

Trpišovský o možné posile z MS: Věk do 25 let, ze…

S kádrem je trenér Slavie Jindřich Trpišovský spokojen, přesto je další příchod možný. Do ofenzivy.…

 

Reflex.cz

Postřiky nikdo netestuje. Hmyz vymírá a dává nám signál, v jak špatném prostředí žijeme, říká entomolog

Postřiky nikdo netestuje. Hmyz vymírá a dává nám…

Umíte si představit přírodu bez ptáků nebo květin? Pokud se naplní nejčernější scénáře, možná to bude realita.…

Uvnitř masozávodu v Modleticích: Podívejte se, jak se každý den zpracuje více než 100 tun masa

Uvnitř masozávodu v Modleticích: Podívejte se, jak…

V červnu letošního roku tomu je 15 let, co Kaufland otevřel v Modleticích vlastní masozávod. Obchodní řetězec…