Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Evropský boj mezi kompakty: Prémie útočí, Golf nadále dominuje

David Bureš
Diskuze (75)
Kompakty patří v Evropě mezi nejprodávanější auta. Mainstreamové značky však v tomto segmentu stále více bojují s prémiovými soupeři.

Nižší střední třída byla loni nejoblíbenějším segmentem pro evropské zákazníky. Zatímco dříve zde bojovaly hlavně mainstreamové modely, když Němce a Francouze před lety doplnili také Korejci a Japonci, v poslední době jsou jejich soupeři také prémiové vozy. Těm se v tomto segmentu daří stále více.

Mezi pěti nejprodávanějšími kompakty už v loňském roce byly podle statistik společnosti JATO Dynamics čtvrté Audi A3 a páté BMW řady 1. Jejich konkurent a třetí člen německého prémiového tria – Mercedes-Benz A skončil sedmý. Všechny tři dopadly lépe než Peugeot 308, A3 a řada 1 na tom byly lépe i než Renault Mégane.

A když se loňské evropské prodeje prémiových kompaktů německých značek sečtou, dosáhnou podle statistik JATO výsledku 450.332 prodaných aut. A to je na dostřel evropskému lídrovi tohoto segmentu – Volkswagenu Golf. Toho se loni na starém kontinentu podle JATO prodalo 464.313 exemplářů, o osm procent více než v roce 2012.

Za Golfem skončil druhý Ford Focus, který má proti soupeři z Wolfsburgu ani ne poloviční prodeje. Nejlepší trio uzavírá Opel Astra. Do nejlepší pětky by pak mohla se 165.027 prodanými kusy promluvit ještě Škoda Octavia, tu však JATO řadí o segment výše.

Z tvrdé konkurence těží hlavně zákazníci, kvalita automobilů v minulých letech výrazně vzrostla, rozšířila se i výbava. Klienti tak od kompaktů očekávají stále více. „Zákazníci požadují spolehlivost a kvalitu, která v minulosti byla výsadou mnohem dražších aut,“ říká Ian Fletcher, analytik společnosti IHS Automotive.

Rostoucí kvalita je důvodem, proč Peugeot tak usilovně pracoval na druhé generaci modelu 308. Výsledkem snah je titul Evropského auta pro rok 2014, v letošním roce by pak 308 mohla překonat hranici 100.000 prodaných aut a dostat se před Toyotu Auris.

Lepší výbavou chtějí mainstreamové kompakty konkurovat těm prémiovým i nadále. Třeba nová generace Focusu by se mohla dočkat automatického řízení, díky němuž auto bude schopno samo řídit za nízkých rychlostí. Astra se zase brzy dočká multimediálního systému OnStar.

Důležitou roli v segmentu kompaktů hrají také asijští výrobci. Tak vysokých čísel jako evropští konkurenti nedosahují, jejich prodeje ale rostou. Zatímco Focus, Astra, Mégane, 308 i C4 si loni meziročně pohoršily, Aurisu, i30, Cee´du i Civicu prodeje rostly. Řadu asijských kompaktů navíc letos opět doplní Nissan, když se do tohoto segmentu vrátí s novou Almerou.

Evropský trh: Nejprodávanější modely nižší střední třídy
Poř.ModelProdeje 2013 [ks]Meziroční rozdíl [%]
1.Volkswagen Golf464.313+8
2.Ford Focus223.014-7
3.Opel/Vauxhall Astra196.624-16
4.Audi A3167.015+28
5.BMW řady 1152.453-1
6.Renault Mégane147.334-25
7.Mercedes-Benz A130.864+87
8.Toyota Auris114.558+75
9.Peugeot 30899.896-16
10.Hyundai i3098.467+3
11.Kia Cee´d87.160+11
12.Citroën C479.013-17
13.Volvo V4074.472+244
14.Honda Civic42.940+5

David Bureš
Diskuze (75)
Avatar - Emel
25. 4. 2014 08:51
Re: ...
To je pravda... akademická otázka může být, jestli naopak náhodou ten Superb už tu střední nepřerůstá.

Z hlediska trhu je ale jedna věc zřejmá - prémiová střední přetahuje zákazníky mainstreamové střední. Kdo před pár lety jezdil vyšperkované Mondeo, ten dnes s překvapením zjišťuje, že si může dovolit 3er. Typicky jsou to firemní auta... a tam zase ta velikost nehraje takovou roli.
Avatar - JirkaV8
25. 4. 2014 07:23
Re: všecky mají něco do sebe
Ford nápady mívá. Často vymyslí něco nového, co jiní nemají. Tu vyladění podvozku, tu na šroubky nějaká spona místo matky, tu kde zákazník nevidí jakousi úsporu atd. Ford má nápadů vždy plno, že je pak v závěru zabije tenkostí a laciností materiálů atd je věc druhá.
24. 4. 2014 22:55
Re: ...
Ano, prémiovek se ve střední třídě prodává hodně. Ale ona si ta prémie pomáhá i tím, že si tu střední třídu definuje trošku jinak. Prémiová auta jsou samé podmíráky, počítají se vlastně o váhovou kategorii výš, než by měly. Takové BMW 3 je skoro o 20 čísel kratší než Superb, o 22,1 cm kratší než Kia Optima. Osobně bych trojku snad ani neřadil mezi dnešní střední.
Avatar - miromen
24. 4. 2014 22:07
Re: Tady v tomhle segmentu je úplně díra pro nové dobré auto
Moula od fiatu opět "uřaduje"
Avatar - Emel
24. 4. 2014 21:32
Re: Tady v tomhle segmentu je úplně díra pro nové dobré auto
Optimální motor pro Golf (Octavii, Leon) je pro běžného jezdce 1.4TSI, což je i jakýsi střed nabídky... a tam má Golf multilink.

Golf je mimořádný v mnoha ohledech... hlavně umí v zásadě všechno. Silný benzín? Silná nafta? 4x4? Dobrý automat k libovolnému motoru? Adaptivní podvozek? Xenony? Atd...

Uvědom si, že Golf je nejprodávanější kompakt nejen v Německu, ale pokud vím tak třeba i... v Itálii ;-)