Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

MAN Lions Coach Supreme Efficient Line: Top nabídka

Ladislav Černý
Diskuze (0)
Půjčili jsme si špici nabídky autobusů MAN. Luxusní coach poháněl 12,4litrový šestiválec spojený s dvanáctistupňovým Tipmaticem.

Z řady Lion's Coach jsme vyzkoušeli nejkratší dvanáctimetrovou verzi stojící na rozvoru 6060 mm. Dvounápravový dálkový autobus má sice ještě třínápravové sourozence Lion's Coach C s délkou 13,26 metru a nejdelší verzi L (13,8 m), ale nás zajímal především dvounápravový model. Ten může pohánět 10,5litrový šestiválec D 2066 o výkonu 294 kW nebo objemnější 12,4litrový agregát D 2676 o výkonu 324 kW. Ve zkoušeném provedení pracovala silnější jednotka spojená s dvanáctistupňovým automatizovaným ústrojím Tipmatic. Z hlediska pohonného řetězce dostala zkoušená verze maximum možného, protože v nabídce převodovek se ještě nachází šestistupňová přímo řazená převodovka.

Speciální úprava

Na autobusu nás zaujalo několik neobvyklých prvků. Všechny dle prvního dojmu směřují ke snížení spotřeby paliva a provozních nákladů. Balíček nazvaný Efficientline zahrnoval již zmíněný silný motor, aerodynamické kryty zadních kol, ráfky z lehké hliníkové slitiny, hypoidní zadní nápravu s dlouhým stálým převodem 3,08 a monitorování tlaku v pneumatikách. Součást paketu také tvoří poukázka na školení ekonomické jízdy Profi drive. Dopravce v balíčku Efficientline také dostává prodlouženou záruku na hnací řetězec v délce 400.000 ujetých kilometrů omezených čtyřletým provozem. Protože u dálkových autobusů není problém ujet ročně sto tisíc kilometrů, jsou omezení prodloužené záruky správně nakonfigurována.

Když jsme si autobus před jízdou prohlédli podrobně, našli jsme na něm špičkové obutí s nízkým valivým odporem Continental HSL 2 Eco-plus.

Plynulá jízda

Po vyjetí z Čestlic u Prahy jsme najeli na dálnici D1, abychom vyzkoušeli dálkový autobus v nejčastějším režimu. Dvanáctistupńová převodovka řadila tak jemně, že téměř nebyl znát pokles točivého momentu motoru. Vzpomněli jsme si na jízdy tahačem MAN TGX, u kterého je strategie řazení směřovaná k efektivitě jízdy, a tedy probíhá razantněji než u autobusu pro přepravu osob. Speciální software převodovky Tipmatic držel otáčky těsně nad hranicí 1000 min-1, aby při minimálních nárocích na naftu docházelo k maximálnímu zrychlení. Díky nabídce dvanácti převodů některé při rozjezdu po rovině přeskakoval. Stokilometrovou hranici rychlosti jsme dosáhli svižně a coach se po dálnici nesl jako baletka.

Jemné odstupňování se začalo kladně projevovat až ve stoupání, během kterého silný motor přísně držel ekonomické otáčky 1000-1200 min-1. Inu, dvanáct stupňů v dálkové autobusové dopravě tvoří nadstandardní úroveň a Lion's Coach uměl tento bonus zužitkovat.

Během couvání s dvanáctimetrovým autobusem jsme si nemuseli činit velké starosti, protože couvací kamera nám poskytovala skvělý přehled o dění za vozidlem. Když jsme však museli korigovat směr, pomáhal nám pěkný účinek posilovače řízení. Rozjíždění ve stoupání nám rovněž nečinilo obtíž, protože převodovka Tipmatic byla vybavena systémem Easy start, který zabraňoval nechtěnému couvnutí vozidla.

Úspora hmotnosti

Nízká pohotovostní hmotnost vozidla nemá vliv jen na vyšší užitečné zatížení a tudíž i obsaditelnost, ale také šetří palivo. Akcelerace autobusu je možná s menší energií, při každém stoupání se spotřebovává méně paliva a dokonce i na rovných nesvažujících se úsecích nižší hmotnost pozitivně působí na valivý odpor, a tím i na spotřebu. Z těchto důvodů je Lion’s Coach Efficientline vybaven hliníkovými ráfky kol, systémem TPM (Tire Pressure Monitoring) a sadou pro opravu pneumatik, díky které se ušetří rezervní kolo. Tato úspora hmotnosti je dokonce o sto kilogramů větší než dodatečná hmotnost kvůli objemnějšímu 12,4litrovému motoru s dvanáctistupňovou převodovkou Tipmatic Coach.

EFFICIENTLINE

Provedení Lion's Coach Efficientline mělo premiéru na veletrhu IAA již v roce 2012. Samozřejmě tehdy šlo o verzi Euro V či na přání EEV, současného legislativního požadavku Euro VI se zájezdový autobus dočkal na konci roku 2013. Do paketu Efficientline patří školení hospodárné jízdy zdarma. Program dvoudenního školení začíná instruktáží o vozidle. Zprostředkované znalosti umožňují správné využití například převodovky Tipmatic Coach a jejích možností manuálních zásahů, které může předvídavý řidič činit. Během druhého dne školení následuje praktické trénování hospodárné jízdy. Trénink obsažený v paketu je uznáván a započítáván pro certifikaci jako další vzdělávání řidičů z povolání – čas strávený na školení má tedy dvojnásobnou efektivitu.

TECHNICKÉ PARAMETRY
Motor D2676 LOH
Typ přepl. vznětový šestiválec
Objem válců (cm3) 12 400
Největší výkon (kW/min-1) 324/1800
Točivý moment (N.m/min-1)2100/1000-1400
Emisní norma Euro VI
Převodovka dvanáctistupňový Tipmatic
Stálý převod 3,08
Pneumatiky 295/80 R 22.5
Délka/šířka/výška (mm) 12 000/2550/3812
Rozvor (mm) 6060
Obsaditelnost (***) 49+1+1
Zavazadlové prostory (m3) 8,0
Objem nádrže paliva (l) 525

Ladislav Černý
Diskuze (0)