26.12. 2015 Ladislav Černý

MAN Lions Coach Supreme Efficient Line: Top nabídka

 

Půjčili jsme si špici nabídky autobusů MAN. Luxusní coach poháněl 12,4litrový šestiválec spojený s dvanáctistupňovým Tipmaticem.

Z řady Lion's Coach jsme vyzkoušeli nejkratší dvanáctimetrovou verzi stojící na rozvoru 6060 mm. Dvounápravový dálkový autobus má sice ještě třínápravové sourozence Lion's Coach C s délkou 13,26 metru a nejdelší verzi L (13,8 m), ale nás zajímal především dvounápravový model. Ten může pohánět 10,5litrový šestiválec D 2066 o výkonu 294 kW nebo objemnější 12,4litrový agregát D 2676 o výkonu 324 kW. Ve zkoušeném provedení pracovala silnější jednotka spojená s dvanáctistupňovým automatizovaným ústrojím Tipmatic. Z hlediska pohonného řetězce dostala zkoušená verze maximum možného, protože v nabídce převodovek se ještě nachází šestistupňová přímo řazená převodovka.

Speciální úprava

Na autobusu nás zaujalo několik neobvyklých prvků. Všechny dle prvního dojmu směřují ke snížení spotřeby paliva a provozních nákladů. Balíček nazvaný Efficientline zahrnoval již zmíněný silný motor, aerodynamické kryty zadních kol, ráfky z lehké hliníkové slitiny, hypoidní zadní nápravu s dlouhým stálým převodem 3,08 a monitorování tlaku v pneumatikách. Součást paketu také tvoří poukázka na školení ekonomické jízdy Profi drive. Dopravce v balíčku Efficientline také dostává prodlouženou záruku na hnací řetězec v délce 400.000 ujetých kilometrů omezených čtyřletým provozem. Protože u dálkových autobusů není problém ujet ročně sto tisíc kilometrů, jsou omezení prodloužené záruky správně nakonfigurována.

Když jsme si autobus před jízdou prohlédli podrobně, našli jsme na něm špičkové obutí s nízkým valivým odporem Continental HSL 2 Eco-plus.

Plynulá jízda

Po vyjetí z Čestlic u Prahy jsme najeli na dálnici D1, abychom vyzkoušeli dálkový autobus v nejčastějším režimu. Dvanáctistupńová převodovka řadila tak jemně, že téměř nebyl znát pokles točivého momentu motoru. Vzpomněli jsme si na jízdy tahačem MAN TGX, u kterého je strategie řazení směřovaná k efektivitě jízdy, a tedy probíhá razantněji než u autobusu pro přepravu osob. Speciální software převodovky Tipmatic držel otáčky těsně nad hranicí 1000 min-1, aby při minimálních nárocích na naftu docházelo k maximálnímu zrychlení. Díky nabídce dvanácti převodů některé při rozjezdu po rovině přeskakoval. Stokilometrovou hranici rychlosti jsme dosáhli svižně a coach se po dálnici nesl jako baletka.

Jemné odstupňování se začalo kladně projevovat až ve stoupání, během kterého silný motor přísně držel ekonomické otáčky 1000-1200 min-1. Inu, dvanáct stupňů v dálkové autobusové dopravě tvoří nadstandardní úroveň a Lion's Coach uměl tento bonus zužitkovat.

Během couvání s dvanáctimetrovým autobusem jsme si nemuseli činit velké starosti, protože couvací kamera nám poskytovala skvělý přehled o dění za vozidlem. Když jsme však museli korigovat směr, pomáhal nám pěkný účinek posilovače řízení. Rozjíždění ve stoupání nám rovněž nečinilo obtíž, protože převodovka Tipmatic byla vybavena systémem Easy start, který zabraňoval nechtěnému couvnutí vozidla.

Úspora hmotnosti

Nízká pohotovostní hmotnost vozidla nemá vliv jen na vyšší užitečné zatížení a tudíž i obsaditelnost, ale také šetří palivo. Akcelerace autobusu je možná s menší energií, při každém stoupání se spotřebovává méně paliva a dokonce i na rovných nesvažujících se úsecích nižší hmotnost pozitivně působí na valivý odpor, a tím i na spotřebu. Z těchto důvodů je Lion’s Coach Efficientline vybaven hliníkovými ráfky kol, systémem TPM (Tire Pressure Monitoring) a sadou pro opravu pneumatik, díky které se ušetří rezervní kolo. Tato úspora hmotnosti je dokonce o sto kilogramů větší než dodatečná hmotnost kvůli objemnějšímu 12,4litrovému motoru s dvanáctistupňovou převodovkou Tipmatic Coach.

EFFICIENTLINE

Provedení Lion's Coach Efficientline mělo premiéru na veletrhu IAA již v roce 2012. Samozřejmě tehdy šlo o verzi Euro V či na přání EEV, současného legislativního požadavku Euro VI se zájezdový autobus dočkal na konci roku 2013. Do paketu Efficientline patří školení hospodárné jízdy zdarma. Program dvoudenního školení začíná instruktáží o vozidle. Zprostředkované znalosti umožňují správné využití například převodovky Tipmatic Coach a jejích možností manuálních zásahů, které může předvídavý řidič činit. Během druhého dne školení následuje praktické trénování hospodárné jízdy. Trénink obsažený v paketu je uznáván a započítáván pro certifikaci jako další vzdělávání řidičů z povolání – čas strávený na školení má tedy dvojnásobnou efektivitu.

TECHNICKÉ PARAMETRY
Motor D2676 LOH
Typ přepl. vznětový šestiválec
Objem válců (cm3) 12 400
Největší výkon (kW/min-1) 324/1800
Točivý moment (N.m/min-1)2100/1000-1400
Emisní norma Euro VI
Převodovka dvanáctistupňový Tipmatic
Stálý převod 3,08
Pneumatiky 295/80 R 22.5
Délka/šířka/výška (mm) 12 000/2550/3812
Rozvor (mm) 6060
Obsaditelnost (***) 49+1+1
Zavazadlové prostory (m3) 8,0
Objem nádrže paliva (l) 525
Spolupracujeme s TipCars.com
Islámský svět dnes přepne do nočního režimu Islámský svět dnes přepne do nočního režimu

Postní měsíc ramadán, který začíná dnes po západu slunce,…

Nízké sazby dusí pojišťovny, ty nemohou vhodně investovat Nízké sazby dusí pojišťovny, ty nemohou vhodně investovat

Byznys s rizikem se v Česku přestává vyplácet, většina…

Britové zadrželi už desátého podezřelého, policejní razie pokračuje Britové zadrželi už desátého podezřelého, policejní razie pokračuje

Policie v Manchesteru oznámila, že v rámci vyšetřování…

Platí prodej Sazky? Spor míří k Ústavnímu soudu Platí prodej Sazky? Spor míří k Ústavnímu soudu

Složitým sporem o platnost smlouvy o prodeji loterijní…

 

Štítky MAN Profi Autobusy

 







Doporučujeme
Špatné držení volantu vás může přijít draho. Podívejte se, jak je to správně! Špatné držení volantu vás může přijít draho. Podívejte se, jak je to správně!

Správné držení volantu je pro bezpečné řízení automobilu…

Vodík kontra akumulátor: Proč je vodík na ústupu? Vodík kontra akumulátor: Proč je vodík na ústupu?

Ještě před deseti lety byl vodík coby palivo v kurzu.…

 

AutoRevue
Svezli jsme se novou Mazdou CX-5. Kráska přitahuje i jízdním komfortem Svezli jsme se novou Mazdou CX-5. Kráska přitahuje i jízdním komfortem

Charismatickým designem nová Mazda CX-5 zaujme. Ale jak…

Frajerské otočení řidič Range Roveru nezvládl. Pokus skončil kotoulem Frajerské otočení řidič Range Roveru nezvládl. Pokus skončil kotoulem

O pojmu J-Turn jste jistě již slyšeli. Jedná se o rychlé…

 






 
Dejte si jedno kolo Severní smyčky s Petrem Fulínem!

Dejte si jedno kolo Severní smyčky s Petrem Fulínem!

Dnes 10:55

O víkendu se jeden další podnik evropského šampionátu cestovních vozů. Na Severní smyčce!




Blesk.cz

Zemřel svůdník Sue Ellen ze seriálu Dallas: Herec Jared Martin podlehl rakovině!

Zemřel svůdník Sue Ellen ze seriálu Dallas: Herec…

Představitel Dusty Farowa, kovbojského krále rodea a svůdce Sue Ellen Ewingové ze seriálu Dallas, Jared Martin…

Žitný chléb: 5 důvodů, proč byste ho měli jíst

Žitný chléb: 5 důvodů, proč byste ho měli jíst

Pokud dáváte na to, co jíte, měl by být ve vašem jídelníčku zařazený i žitný kváskový chléb. Prozradíme vám 5…

 

iSport.cz

Schick se rozhodl pro Juventus! Pomohl Nedvěd, stát bude stamiliony

Schick se rozhodl pro Juventus! Pomohl Nedvěd, stát…

Přestupová bomba tiká. Patrik Schick odsouhlasil přestup do Juventusu, který se finalizuje. „Transfer může být…

Tvrdík šije do Berbra: Všichni tleskali, úroveň jak ve stalinském Rusku!

Tvrdík šije do Berbra: Všichni tleskali, úroveň jak…

O víkendu se rozhodne o králi české fotbalové ligy, o týden později dojde ke zvolení nového šéfa české kopané. V…

 

Reflex.cz

JXD se omlouvá čtenářům: Melanie není feministka, ale hulvátská arogantní křesťanka

JXD se omlouvá čtenářům: Melanie není feministka,…

Dvakrát po sobě jsem zde chválil Melanii Trump za to, že prosazuje ideál moderní emancipované ženy. Mýlil jsem…

Drzost a nestoudnost komunistů ve sněmovně nezná mezí, je to ostuda země

Drzost a nestoudnost komunistů ve sněmovně nezná…

Nestoudnost některých komunistických poslanců a poslankyň nezná mezí. Marta Semelová opakovaně obhajuje masového…