6.1. 2017 Tomáš Dusil Tomáš Dusil - dus.png

Manuální vs. automatická převodovka: V čem jsou hlavní rozdíly? A která je lepší?

Čím se liší samočinná a manuální převodovka? Na první pohled pouze jiným tvarem páky. Ve skutečnosti jde principiálně o odlišné zařízení, jak ostatně ukazuje přiložené video.

Zjednodušeně bychom mohli říci, že u manuální převodovky vlastně posouváte pákou ozubená kola po hřídeli. V zásadě to pravda je, i když tak jednoduché to zase není. Převodovka, kterou nám ukazuje video, je svým uspořádáním určena pro podélnou zástavbu hnacího řetězce. Je tedy tříhřídelová. Krátký hnací hřídel leží v jedné ose s hnaným hřídelem. Přenos síly z hnacího na hnaný hřídel se děje přes takzvaný předlohový hřídel, vedený ze strany podél vstupního a výstupního hřídele.

Účinná, ale neplynulá

Ozubená kola všech převodů jsou ve stálém záběru. Předlohový hřídel je roztáčen od hnacího hřídele přes stálý převod. Rozdíly mezi jednotlivými převody tak vznikají na hnaném hřídeli. Tady se však neposouvají přímo ozubená kola, ale synchronizační objímky. Ty následně příslušné kolo připojí do záběru s hnaným hřídelem.

Předností manuálních převodovek je nižší cena, teoreticky delší životnost a hlavně menší ztráty v převodovém ústrojí. Tedy větší účinnost v porovnání s planetovým automatem. Nevýhodou je méně hladká jízda, kdy každou změnu převodu doprovází výrazný pokles hnací síly, což se projevuje škubnutím.

Správná terminologie nutná

Odvraťme nyní pozornost od manuální skříně a pojďme si něco říci o činnosti samočinné převodovky. Pro zjednodušení se budeme držet planetového automatu s měničem momentu, který je předmětem doprovodného videa.

Základem takto koncipovaného automatu je planetový převod, ve videu pro zjednodušení pochopení celé věci jednoduchý. Vnějšímu kolu s vnitřním ozubením říkáme korunové, stručně koruna. Vnitřnímu kolu s vnějším ozubením zase centrální kolo planetového převodu, stručně planeta. Přenos hnací síly mezi nimi zajišťují satelity napevno spojené s takzvaným unášečem planet. Unášeč je vlastně výstupem z planetového převodu, zatímco planeta a koruna jsou dva vstupy. Planetový převod má tedy jeden výstup a dva vstupy.

Dva jsou víc než jeden

Možnosti planetové převodovky se výrazně zvýší, když zapojíme do série dva jednoduché planetové převody (planetové sety). Vznikne tak zdvojený planetový převod. U něj tvoří unášeč prvního převodu (ve směru od motoru respektive měniče momentu) jeden celek s korunou druhého převodu (planetového setu).

Dále je každý z planetových setů osazen třecí lamelovou spojkou. Pokud se stlačí spojka prvního planetového převodu (od motoru), koruna převodu stojí, unášeč převodu se otáčí. S ním současně rotuje koruna druhého planetového převodu. Naopak spojka prvního planetového setu se rozpojí, druhého stlačí. Koruna druhé planetového setu stojí, unášeč rotuje. Je zařazený první převodový stupeň. Pokud do planetové převodovky zařadíme ještě třetí planetový set, vznikne šestistupňová samočinná planetová převodovka.

Předností planetových samočinných převodovek s měničem momentu je hladká jízda pouze s minimálními rázy doprovázejícími změnu převodu. Také přenos síly doprovází mnohem menší výkyvy v tahu než v případě manuální převodovky.


Přidat názorDiskuse: Manuální vs. automatická převodovka: V čem…







Doporučujeme
Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí! Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí!

České silnice mají hrozný povrch a jsou špatně značené, v…

 

AutoRevue
V garáži Elona Muska zůstala jen dvě klasická auta. E-Type a lidový vůz V garáži Elona Muska zůstala jen dvě klasická auta. E-Type a lidový vůz

V losangeleském domě Elona Muska za v přepočtu 350…

TEST VW Arteon 2.0 TSI DSG 4Motion: Poslední funkční období TEST VW Arteon 2.0 TSI DSG 4Motion: Poslední funkční období

Nebude trvat dlouho a Arteon přenechá „funkci“ vlajkové…

 





 
Volkswagen Corrado slaví 30 let: Zahájilo útok na vrchol!

Volkswagen Corrado slaví 30 let: Zahájilo útok na vrchol!

Dnes 08:00

Z výrobce obstarožních „brouků“ a kompaktních golfů se Volkswagen postupem doby vypracoval na tvůrce, který dokáže potrápit i německou prémiovou trojku. První vlaštovkou v dlouhé cestě na vrchol se stalo právě kupé Corrado. Proč tomu tak bylo?




Blesk.cz

Barbara, která v reality show ulovila milionáře: Dcera svého tátu poznala až v televizi

Barbara, která v reality show ulovila milionáře:…

Rozárie Kautmanová (9) je dcerou Barbary Kautmanové (41) a tehdejšího milionáře z novácké reality show Vem si…

Mahulena Bočanová v podniku, který nedávno vyhořel. Péče o postiženou dceru jí dává zabrat!

Mahulena Bočanová v podniku, který nedávno vyhořel.…

Herečka Mahulena Bočanová (50) se po dlouhé době objevila na party. Jelikož se sama stará o postiženou dceru…

 

iSport.cz

Program MS v hokeji 2018:  kompletní rozpis zápasů, skupiny, play off

Program MS v hokeji 2018: kompletní rozpis zápasů,…

Rok 2018 přináší sportovním fanouškům jeden vrchol za druhým. Po únorové olympiádě v Jižní Koreji odstartuje v…

Kempný nahrával a Washington otáčí! Tampa má postup, Pastrňák bez bodu

Kempný nahrával a Washington otáčí! Tampa má postup,…

SOUHRN | Obránce Michal Kempný přispěl v play off NHL asistencí k výhře hokejistů Washingtonu nad Columbusem 4:3…

 

Reflex.cz

Tohle (ne)chcete vidět. Ukážeme vám, jak zjistit, co všechno na vás má Facebook

Tohle (ne)chcete vidět. Ukážeme vám, jak zjistit, co…

Skandál kolem sbírání uživatelských dat sociální sítí Facebook i po týdnech nabírá na obrátkách. Majitel Mark…

Číslo pět žije – je pět ministerstev hodně, či málo? Budou Hamáčkovci spíše v roli užitečných oranžových idiotů, či součástí řešení problému?

Číslo pět žije – je pět ministerstev hodně, či málo?…

Babišovo hnutí ANO nabídlo sociální demokracii v potenciální společné vládní koalici pět ministerstev, a to…