Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Manuální vs. automatická převodovka: V čem jsou hlavní rozdíly? A která je lepší?

Tomáš Dusil
Diskuze (50)
Čím se liší samočinná a manuální převodovka? Na první pohled pouze jiným tvarem páky. Ve skutečnosti jde principiálně o odlišné zařízení, jak ostatně ukazuje přiložené video.

Zjednodušeně bychom mohli říci, že u manuální převodovky vlastně posouváte pákou ozubená kola po hřídeli. V zásadě to pravda je, i když tak jednoduché to zase není. Převodovka, kterou nám ukazuje video, je svým uspořádáním určena pro podélnou zástavbu hnacího řetězce. Je tedy tříhřídelová. Krátký hnací hřídel leží v jedné ose s hnaným hřídelem. Přenos síly z hnacího na hnaný hřídel se děje přes takzvaný předlohový hřídel, vedený ze strany podél vstupního a výstupního hřídele.

Účinná, ale neplynulá

Ozubená kola všech převodů jsou ve stálém záběru. Předlohový hřídel je roztáčen od hnacího hřídele přes stálý převod. Rozdíly mezi jednotlivými převody tak vznikají na hnaném hřídeli. Tady se však neposouvají přímo ozubená kola, ale synchronizační objímky. Ty následně příslušné kolo připojí do záběru s hnaným hřídelem.

Předností manuálních převodovek je nižší cena, teoreticky delší životnost a hlavně menší ztráty v převodovém ústrojí. Tedy větší účinnost v porovnání s planetovým automatem. Nevýhodou je méně hladká jízda, kdy každou změnu převodu doprovází výrazný pokles hnací síly, což se projevuje škubnutím.

Správná terminologie nutná

Odvraťme nyní pozornost od manuální skříně a pojďme si něco říci o činnosti samočinné převodovky. Pro zjednodušení se budeme držet planetového automatu s měničem momentu, který je předmětem doprovodného videa.

Základem takto koncipovaného automatu je planetový převod, ve videu pro zjednodušení pochopení celé věci jednoduchý. Vnějšímu kolu s vnitřním ozubením říkáme korunové, stručně koruna. Vnitřnímu kolu s vnějším ozubením zase centrální kolo planetového převodu, stručně planeta. Přenos hnací síly mezi nimi zajišťují satelity napevno spojené s takzvaným unášečem planet. Unášeč je vlastně výstupem z planetového převodu, zatímco planeta a koruna jsou dva vstupy. Planetový převod má tedy jeden výstup a dva vstupy.

Dva jsou víc než jeden

Možnosti planetové převodovky se výrazně zvýší, když zapojíme do série dva jednoduché planetové převody (planetové sety). Vznikne tak zdvojený planetový převod. U něj tvoří unášeč prvního převodu (ve směru od motoru respektive měniče momentu) jeden celek s korunou druhého převodu (planetového setu).

Dále je každý z planetových setů osazen třecí lamelovou spojkou. Pokud se stlačí spojka prvního planetového převodu (od motoru), koruna převodu stojí, unášeč převodu se otáčí. S ním současně rotuje koruna druhého planetového převodu. Naopak spojka prvního planetového setu se rozpojí, druhého stlačí. Koruna druhé planetového setu stojí, unášeč rotuje. Je zařazený první převodový stupeň. Pokud do planetové převodovky zařadíme ještě třetí planetový set, vznikne šestistupňová samočinná planetová převodovka.

Předností planetových samočinných převodovek s měničem momentu je hladká jízda pouze s minimálními rázy doprovázejícími změnu převodu. Také přenos síly doprovází mnohem menší výkyvy v tahu než v případě manuální převodovky.

Tomáš Dusil
Diskuze (50)
Avatar - VlaSi_28
30. 3. 2017 15:08
Manuál má své výhody ...
Mám v autě devítistupňový automat, ale občas sedám do 6ti manuálu a stále mám pocit že v manuálu dokážu řadit citlivěji a operativněji než ten automat.... no a nikdo mě nepřesvědčí, že je s klasickým manuálem vyšší spotřeba, automat má daleko větší ztráty.. :-(
12. 1. 2017 19:53
Re: převodovka
Proto jako rodinej dostavník bych bral automat (klasiku) a pro zábavu třeba M3 v manuálku. Nebo nějaké podobné auto. :-)
12. 1. 2017 19:52
Re: převodovka
No, tak zrovna BMW M6 nemá klasickej automat (torqconverter a planetový soukolí), ale dvouspojku. Jinak u M-kovýho BMW bych to taky nečekal.
Jinak co se týče DSG (dvouspojka od VW), tak i manuálním módu nad tebou elektronika drží ochranou ruku a nenechá tě motor přetočit. Pokud jedeš třeba na 3 a šlápneš na to, tak se motor vytočí skoro k omezovači a i když nedáváš povel k přeřazení, tak sama přeřadí. To samý kdyby si chtěl podřadit při hodně vytočenym motoru - taky tě nenechá. Myslim si, že to DSG by ti to udělalo taky.
12. 1. 2017 18:52
Re: převodovka
Pokud jedu jízdu, kde potřebuji mít řazení pod kontrolou, tak si to přepnu do manuálu. To je snad logický, ne? Je to prostě automat, který má za řidiče řadit, proto tam je. Nicméně žádný automat (čehokoliv) nemůže obsáhnout všechny proměnné, takže proto tam bývá manuální režim. To je asi jako si stěžovat, že automatické pračky jsou na*ovno, protože sis koupil jeden kousek prádla, který nelze prát v pračce, ale ručně.
P.S. Jinak by ses divil, jak chybějící synchrony mají vliv na jízdu a ovládání auta. Je vidět, že jsi příliš mladej, protože bys jinak po řízení vejtřasky na vojně mluvil naprosto jinak. :-)
11. 1. 2017 11:43
Re: převodovka
No nevím jak který auto, ale měl jsem půjčený BMW M6 a to mi přesně tohle několikrát udělalo. A to jsem ho měl prosím přepnutý do módu "sport", kdy to omezí i zásahy ESP. Zrovna u sporťáku bych takový chování nečekal. Tak jak se bude asi chovat normální civilní auto. Dobře DSG přepnutý na manuál si možná nebude dělat co chce. To jsem popravdě takhle ostře ještě nezkoušel.