6.1. 2017 Tomáš Dusil Tomáš Dusil - dus.png

Manuální vs. automatická převodovka: V čem jsou hlavní rozdíly? A která je lepší?

Čím se liší samočinná a manuální převodovka? Na první pohled pouze jiným tvarem páky. Ve skutečnosti jde principiálně o odlišné zařízení, jak ostatně ukazuje přiložené video.

Zjednodušeně bychom mohli říci, že u manuální převodovky vlastně posouváte pákou ozubená kola po hřídeli. V zásadě to pravda je, i když tak jednoduché to zase není. Převodovka, kterou nám ukazuje video, je svým uspořádáním určena pro podélnou zástavbu hnacího řetězce. Je tedy tříhřídelová. Krátký hnací hřídel leží v jedné ose s hnaným hřídelem. Přenos síly z hnacího na hnaný hřídel se děje přes takzvaný předlohový hřídel, vedený ze strany podél vstupního a výstupního hřídele.

Účinná, ale neplynulá

Ozubená kola všech převodů jsou ve stálém záběru. Předlohový hřídel je roztáčen od hnacího hřídele přes stálý převod. Rozdíly mezi jednotlivými převody tak vznikají na hnaném hřídeli. Tady se však neposouvají přímo ozubená kola, ale synchronizační objímky. Ty následně příslušné kolo připojí do záběru s hnaným hřídelem.

Předností manuálních převodovek je nižší cena, teoreticky delší životnost a hlavně menší ztráty v převodovém ústrojí. Tedy větší účinnost v porovnání s planetovým automatem. Nevýhodou je méně hladká jízda, kdy každou změnu převodu doprovází výrazný pokles hnací síly, což se projevuje škubnutím.

Správná terminologie nutná

Odvraťme nyní pozornost od manuální skříně a pojďme si něco říci o činnosti samočinné převodovky. Pro zjednodušení se budeme držet planetového automatu s měničem momentu, který je předmětem doprovodného videa.

Základem takto koncipovaného automatu je planetový převod, ve videu pro zjednodušení pochopení celé věci jednoduchý. Vnějšímu kolu s vnitřním ozubením říkáme korunové, stručně koruna. Vnitřnímu kolu s vnějším ozubením zase centrální kolo planetového převodu, stručně planeta. Přenos hnací síly mezi nimi zajišťují satelity napevno spojené s takzvaným unášečem planet. Unášeč je vlastně výstupem z planetového převodu, zatímco planeta a koruna jsou dva vstupy. Planetový převod má tedy jeden výstup a dva vstupy.

Dva jsou víc než jeden

Možnosti planetové převodovky se výrazně zvýší, když zapojíme do série dva jednoduché planetové převody (planetové sety). Vznikne tak zdvojený planetový převod. U něj tvoří unášeč prvního převodu (ve směru od motoru respektive měniče momentu) jeden celek s korunou druhého převodu (planetového setu).

Dále je každý z planetových setů osazen třecí lamelovou spojkou. Pokud se stlačí spojka prvního planetového převodu (od motoru), koruna převodu stojí, unášeč převodu se otáčí. S ním současně rotuje koruna druhého planetového převodu. Naopak spojka prvního planetového setu se rozpojí, druhého stlačí. Koruna druhé planetového setu stojí, unášeč rotuje. Je zařazený první převodový stupeň. Pokud do planetové převodovky zařadíme ještě třetí planetový set, vznikne šestistupňová samočinná planetová převodovka.

Předností planetových samočinných převodovek s měničem momentu je hladká jízda pouze s minimálními rázy doprovázejícími změnu převodu. Také přenos síly doprovází mnohem menší výkyvy v tahu než v případě manuální převodovky.


Přidat názorDiskuse: Manuální vs. automatická převodovka: V čem…







Doporučujeme
Když policista řídí provoz na křižovatce. Víte, co znamenají jeho gesta? Když policista řídí provoz na křižovatce. Víte, co znamenají jeho gesta?

Policista řídící provoz na křižovatce mnohé řidiče mate.…

Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo? Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo?

Ne ve všech státech Evropské unie se nafta označuje jako…

 

AutoRevue
Toto jste asi o automobilových kabelech nevěděli: Pět zajímavostí Toto jste asi o automobilových kabelech nevěděli: Pět zajímavostí

Specialisté z vývoje koncernu Volkswagen odtajnili…

 





 
Zákazníci Tesly si stěžují: Namísto Modelu 3 jim prodejci chtějí vnutit dražší Model S

Zákazníci Tesly si stěžují: Namísto Modelu 3 jim prodejci chtějí vnutit dražší Model S

Dnes 13:56

Zástupci americké automobilky se brání, že s obdobnými kroky nesouhlasí. Jde prý o chování konkrétního dealera.




Blesk.cz

Řidič tramvaje dostal od mladíků ránu: Upozornil je, že jsou moc hluční

Řidič tramvaje dostal od mladíků ránu: Upozornil je,…

Policisté se zabývají případem, kdy dva mladíci zaútočili na řidiče tramvaje. Ten je ve středu okřikl, že moc…

Cenový masakr pokračuje, Huawei P10 můžete koupit za necelých 12 tisíc

Cenový masakr pokračuje, Huawei P10 můžete koupit za…

Začátkem měsíce nám udělalo radost LG, když zlevnilo svoji povedenou G6 pod 13 tisíc. Dnešní zpráva se týká…

 

iSport.cz

Zlatý hrdina Lašák končí kariéru. Pešán ho ještě zkoušel přemluvit

Zlatý hrdina Lašák končí kariéru. Pešán ho ještě…

Slovenská brankářská modla končí. Ján Lašák, který v roce 2002 vychytal svojí zemi historický titul mistrů…

Upřímná zpověď Sereny: o vztahu k Šarapovové, rasismu i návratu

Upřímná zpověď Sereny: o vztahu k Šarapovové,…

Tenisové bezvládí. Tak v současné době hodnotí řada fanoušků i odborníků ženský tenis, na jehož čele se po…

 

Reflex.cz

Sexuální násilí na dětech: Jedna Feryna jako jednotka meze naší tolerance

Sexuální násilí na dětech: Jedna Feryna jako…

Kdysi jsem v editorialu v nadsázce provedl svůj heterosexuální coming out. Přiznal jsem se k náklonnosti…

Po strništi bos: Jan Svěrák po čtvrtstoletí natočil předstupeň své Obecné školy

Po strništi bos: Jan Svěrák po čtvrtstoletí natočil…

Jak se chodí po strništi naboso? „Šoupej nohama, nezvedej je,“ radí noví venkovští kamarádi malému Edovi, který…