6.1. 2017 Tomáš Dusil Tomáš Dusil - dus.png

Manuální vs. automatická převodovka: V čem jsou hlavní rozdíly? A která je lepší?

Čím se liší samočinná a manuální převodovka? Na první pohled pouze jiným tvarem páky. Ve skutečnosti jde principiálně o odlišné zařízení, jak ostatně ukazuje přiložené video.

Zjednodušeně bychom mohli říci, že u manuální převodovky vlastně posouváte pákou ozubená kola po hřídeli. V zásadě to pravda je, i když tak jednoduché to zase není. Převodovka, kterou nám ukazuje video, je svým uspořádáním určena pro podélnou zástavbu hnacího řetězce. Je tedy tříhřídelová. Krátký hnací hřídel leží v jedné ose s hnaným hřídelem. Přenos síly z hnacího na hnaný hřídel se děje přes takzvaný předlohový hřídel, vedený ze strany podél vstupního a výstupního hřídele.

Účinná, ale neplynulá

Ozubená kola všech převodů jsou ve stálém záběru. Předlohový hřídel je roztáčen od hnacího hřídele přes stálý převod. Rozdíly mezi jednotlivými převody tak vznikají na hnaném hřídeli. Tady se však neposouvají přímo ozubená kola, ale synchronizační objímky. Ty následně příslušné kolo připojí do záběru s hnaným hřídelem.

Předností manuálních převodovek je nižší cena, teoreticky delší životnost a hlavně menší ztráty v převodovém ústrojí. Tedy větší účinnost v porovnání s planetovým automatem. Nevýhodou je méně hladká jízda, kdy každou změnu převodu doprovází výrazný pokles hnací síly, což se projevuje škubnutím.

Správná terminologie nutná

Odvraťme nyní pozornost od manuální skříně a pojďme si něco říci o činnosti samočinné převodovky. Pro zjednodušení se budeme držet planetového automatu s měničem momentu, který je předmětem doprovodného videa.

Základem takto koncipovaného automatu je planetový převod, ve videu pro zjednodušení pochopení celé věci jednoduchý. Vnějšímu kolu s vnitřním ozubením říkáme korunové, stručně koruna. Vnitřnímu kolu s vnějším ozubením zase centrální kolo planetového převodu, stručně planeta. Přenos hnací síly mezi nimi zajišťují satelity napevno spojené s takzvaným unášečem planet. Unášeč je vlastně výstupem z planetového převodu, zatímco planeta a koruna jsou dva vstupy. Planetový převod má tedy jeden výstup a dva vstupy.

Dva jsou víc než jeden

Možnosti planetové převodovky se výrazně zvýší, když zapojíme do série dva jednoduché planetové převody (planetové sety). Vznikne tak zdvojený planetový převod. U něj tvoří unášeč prvního převodu (ve směru od motoru respektive měniče momentu) jeden celek s korunou druhého převodu (planetového setu).

Dále je každý z planetových setů osazen třecí lamelovou spojkou. Pokud se stlačí spojka prvního planetového převodu (od motoru), koruna převodu stojí, unášeč převodu se otáčí. S ním současně rotuje koruna druhého planetového převodu. Naopak spojka prvního planetového setu se rozpojí, druhého stlačí. Koruna druhé planetového setu stojí, unášeč rotuje. Je zařazený první převodový stupeň. Pokud do planetové převodovky zařadíme ještě třetí planetový set, vznikne šestistupňová samočinná planetová převodovka.

Předností planetových samočinných převodovek s měničem momentu je hladká jízda pouze s minimálními rázy doprovázejícími změnu převodu. Také přenos síly doprovází mnohem menší výkyvy v tahu než v případě manuální převodovky.


Přidat názorDiskuse: Manuální vs. automatická převodovka: V čem…







Doporučujeme
Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu! Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu!

Jestliže před deseti lety bylo pohonem všech kol vybaveno…

Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí! Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí!

České silnice mají hrozný povrch a jsou špatně značené, v…

 

AutoRevue
Test ojetiny Škoda Citigo: Skvělé auto s jednou velkou chybou Test ojetiny Škoda Citigo: Skvělé auto s jednou velkou chybou

Ceny ojetých minivozů koncernu Volkswagen klesají pod…

Toto je šílený křiženec Škody 130L a Audi TT. Má 220 koní a čtyřkolku! Toto je šílený křiženec Škody 130L a Audi TT. Má 220 koní a čtyřkolku!

Může se Škoda 130L spojit s Audi TT? Takovou otázku si…

 





 
Přednost zprava: Kde všude platí? A co parkoviště nebo podzemní garáže?

Přednost zprava: Kde všude platí? A co parkoviště nebo podzemní garáže?

Včera

V dnešní uspěchané době řidiči často zapomínají na základní pravidlo v silničním provozu na pozemních komunikacích, jímž je pravidlo pravé ruky, resp. přednost zprava.




Blesk.cz

Odvrácená tvář Karibiku: Moře kolem poklidných ostrovů pohltily lidské odpadky

Odvrácená tvář Karibiku: Moře kolem poklidných…

Tohle je opravdu děsivé! Fotografka zachytila nechutnou záplavu lidského odpadu, která doslova pozřela moře…

Moderátor se vysmál obličeji Jožo Ráže po nehodě: Vypadá jako z filmu Hory mají oči, pardon oko!

Moderátor se vysmál obličeji Jožo Ráže po nehodě:…

Sedmnáct let po ošklivé autonehodě, při níž známý slovenský zpěvák Jožo Ráž (63) málem přišel o život, se našel…

 

iSport.cz

SOUHRN LM: Liberec s Třincem slaví postup do semifinále, Kometa padla

SOUHRN LM: Liberec s Třincem slaví postup do…

SOUHRN | Úřadující český mistr dotahoval, ale marně. Hokejisté Komety Brno prohráli domácí odvetu čtvrtfinále…

Volba šéfa fotbalu: Malík se stal předsedou, uspěli opět Berbr a Zlámal

Volba šéfa fotbalu: Malík se stal předsedou, uspěli…

Novým šéfem českého fotbalu se stal Martin Malík. Již v 1. kole ho zvolili delegáti na mimořádné valné hromadě,…

 

Reflex.cz

Prezidentský kandidát Fischer: Miloš Zeman není vhodný pro děti

Prezidentský kandidát Fischer: Miloš Zeman není…

Diplomat Pavel Fischer by se jako prezident nebál bouchnout do stolu. Miloš Zeman je podle něj málo aktivní.…

Klaus a Mečiar 25 let po rozdělení Československa: Námi nastavený model je modelem pro EU

Klaus a Mečiar 25 let po rozdělení Československa:…

Po 19 letech přijel v pondělí do Prahy někdejší několikanásobný slovenský premiér Vladimír Mečiar. Ten je…