Maserati 300 S (1955-1958): Když bylo na trojzubec krátké i Ferrari. Dnes stojí 130 milionů!

 

Neptunův trojzubec dobýval ve druhé polovině 50. let jeden úspěch za druhým, nejen ve formuli 1, ale i na poli sportovních vozů... 300 S vodil i Juan Manuel Fangio.

Maserati 300 S bylo nádherné a ušlechtilé auto. Vycházelo z monopostu 250 F a „korunní princ formule 1“, Brit Stirling Moss, jej kdysi popsal: „Je to jedno z mých oblíbených sportovně závodních aut. Z nejjednodušších, nejkrásnějších a nejlépe vyvážených.“ Sám za volantem exempláře tohoto typu dosáhl v roce 1956 několika výrazných úspěchů: vyhrál 1000 km Buenos Aires a stejně dlouhé klání na Nürburgringu, takže jej znal více než dost.

300 S se stal poměrně úspěšnou zbraní v boji proti Ferrari a Jaguaru. Jeho vývoj ale nebyl jednoduchý. Maserati totiž mělo jen dvouapůllitrový řadový šestiválec, který stačil pro lehký monopost, ale nikoli pro těžší sportovní vůz. Po experimentech se zvýšením objemu na 2,8 l se dále zvětšilo vrtání, čímž se nepřeplňovaný celohliníkový agregát DOHC dostal až ke třílitrové hranici. Zkoušely se tři karburátory Weber a dokonce přímý vstřik, nakonec se kvůli spolehlivosti použilo první řešení. 194 kW (264 k) už se zdálo být konkurenceschopných...

Lehkou hliníkovou karoserii měl na svědomí Medardo Fantuzzi, který navrhl nejen její tvar, ale v jeho dílnách se také ručně vyráběla. Se stavbou prostorového trubkového rámu pomáhala firma Gilco Gilberta Colomba. Přední náprava používala dvojité lichoběžníky a svislé vinuté pružiny, zadní typu de Dion byla doplněna příčným půleliptickým listovým perem. Hydraulické tlumiče představovaly samozřejmost, velké bubnové brzdy ještě též. Čtyřstupňovou manuální převodovku ZF bychom našli vzadu u diferenciálu. Většina prvních exemplářů putovala za moře k Briggsu Cunninghamovi a jeho klientele.

Pro sezónu 1956 dostaly 300 S delší nos, lépe rozrážely vzduch a následně přišly v úvodu zmíněné Mossovy úspěchy, značkový titul však putoval do Maranella. 4,15 m dlouhé otevřené spidery vážily 780 kg a dokázaly se rozjet na 290 km/h. Argentinský „maestro“ Juan Manuel Fangio v roce 1957 získal svůj poslední, pátý titul mistra světa F1 na Maserati, konkrétně zmíněném typu 250 F. Grand Prix započítávaných do šampionátu se ovšem jezdilo málo, pouhých sedm vyjma Indy 500, a tak zastupoval trojzubce i v závodech sportovních aut. Přišel mimochodem od Ferrari. Během tohoto roku vyhrál kupříkladu červnovou portugalskou GP v Monsantu, tam se setkal na startu i s mnohými kolegy z formule 1. Nebyl to jeho první triumf s 300 S, ten zaznamenal už ve venezuelském Caracasu v listopadu 1955... Smlouvu s Daimler-Benzem ukončil, když se trojcípá hvězda z nejvyšších pater motoristického sportu stáhla a byl tudíž volný.

Auto šasi 3069 bylo dokončeno sice již v roce 1956, ale až do závěru sezóny následující nezávodilo. Za jeho volantem Fangio ovládl prosincovou Grand Prix São Paula v Interlagos a Velkou cenu Ria na kratičkém, jen dvoukilometrovém okruhu Boa Vista. Ani jeden ze závodů součástí vytrvalostního MS značek nebyl a v Brazílii konkurenci tvořili hlavně místní borci, respektive Italové, to ale nemění nic na faktu, že jde o úspěšný vůz.

Zůstal v Brazílii, později byl překarosován a dostal americkou V8. Díky Colinovi Crabbemu se dostal zpět do Evropy, konkrétně domů do Itálie, kde prošel nákladnou renovací. Vystřídal několik dalších majitelů, tím posledním byl logicky Američan. Bonhams jej nabídnou na aukci Quail Lodge v kalifornském Carmelu 18. srpna 2017. Vyvolávací cena se pohybuje mezi 6 a 7 miliony dolarů (133-155 miliony korun)... Nedivme se, když jej pilotoval vítěz 24 Velkých cen formule 1. 300 S bylo celkem postaveno 27 exemplářů a dokonce se experimentovalo i s vidlicovým dvanáctiválcem.

Foto: Bonhams/Litwinski, Walter Bäumer Collection

Spolupracujeme s TipCars.com
Vedení ČEZ chce odměny z loňského zisku, tři roky je nedostalo Vedení ČEZ chce odměny z loňského zisku, tři roky je nedostalo

Vedení energetické společnosti ČEZ navrhuje červnové…

Stát si bude více půjčovat od lidí. Ti budou moci kupovat dluhopisy kdykoliv Stát si bude více půjčovat od lidí. Ti budou moci kupovat dluhopisy kdykoliv

Úrok požadovaný velkými hráči za půjčku Česku začíná být…

Sony koupí kontrolní podíl ve vydavatelství EMI. Japonský gigant utratí miliardy dolarů Sony koupí kontrolní podíl ve vydavatelství EMI. Japonský gigant utratí miliardy dolarů

Japonský technologický a zábavní gigant Sony se dohodl na…

KLDR začne s likvidací své jaderné střelnice. Do země přijeli zahraniční novináři KLDR začne s likvidací své jaderné střelnice. Do země přijeli zahraniční novináři

Do Severní Koreje přicestovala malá skupina zahraničních…

 
Zdroj: WSRP.cz, UCP.com, Carscoops

Štítky Maserati

 







Doporučujeme
Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí! Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí!

České silnice mají hrozný povrch a jsou špatně značené, v…

 

AutoRevue
Škoda Š 720: Šestiválec měl konkurovat BMW, skončilo to fiaskem Škoda Š 720: Šestiválec měl konkurovat BMW, skončilo to fiaskem

Prototyp vozu střední třídy s označením Š 720 měl být…

Maybach už nemusí vyrábět své SUV. Stačí vám pick-up Ram upravený v Itálii Maybach už nemusí vyrábět své SUV. Stačí vám pick-up Ram upravený v Itálii

I přes farmářské základy není tato přestavba z řady těch…

 





 
Automobilová „černá skříňka“: Věděli jste, že ji má i vaše auto?

Automobilová „černá skříňka“: Věděli jste, že ji má i vaše auto?

Dnes 08:00

O černých skříňkách známých z letadel se stále častěji mluví i v souvislosti s auty. Věděli jste, že už se dnes používají?




Blesk.cz

Khamoro oslaví 20 let: Nabídne romskou módní přehlídku i koncerty

Khamoro oslaví 20 let: Nabídne romskou módní…

Romský festival Khamoro letos slaví jubilejní 20. rok působení v Česku. Letošní ročník nabídne jako každoročně…

Cyklistická sezona začíná. Nezapomeňte na správnou výbavu!

Cyklistická sezona začíná. Nezapomeňte na správnou výbavu!

Léto je už v podstatě opět tady. S jeho příchodem se můžeme těšit i na pohodové dlouhé večery a výlety plné…

 

iSport.cz

Šéf IIHF: Příští MS? Češi v Bratislavě, domácí v Košicích! A řeší brankáře

Šéf IIHF: Příští MS? Češi v Bratislavě, domácí v…

Čeští hokejisté po sedmém místě na MS v Kodani a Herningu klesli v žebříčku IIHF z páté příčky na šestou. Proč…

Fotbalové přestupy ONLINE: Kdo změní v létě dres?

Fotbalové přestupy ONLINE: Kdo změní v létě dres?

Sledujte fotbalové přestupy, jednání i spekulace ONLINE na iSport.cz.

 

Reflex.cz

Maturitní katastrofa: Z matematiky měla téměř půlka studentů čtyřku nebo pětku, brzy přitom bude povinná

Maturitní katastrofa: Z matematiky měla téměř půlka…

V minulém týdnu dorazily do škol výsledky didaktických testů státní maturity. Celkové statistiky zatím CERMAT…

Jsme, jaké jsme: Fotografie stoletých žen, které promlouvají o vlastní kráse

Jsme, jaké jsme: Fotografie stoletých žen, které…

Ženy často touží splňovat standardy krásy, i když je jim více než 100 let. Dokumentární fotografka Arianne…