Maserati 300 S (1955-1958): Když bylo na trojzubec krátké i Ferrari. Dnes stojí 130 milionů!

 

Neptunův trojzubec dobýval ve druhé polovině 50. let jeden úspěch za druhým, nejen ve formuli 1, ale i na poli sportovních vozů... 300 S vodil i Juan Manuel Fangio.

Maserati 300 S bylo nádherné a ušlechtilé auto. Vycházelo z monopostu 250 F a „korunní princ formule 1“, Brit Stirling Moss, jej kdysi popsal: „Je to jedno z mých oblíbených sportovně závodních aut. Z nejjednodušších, nejkrásnějších a nejlépe vyvážených.“ Sám za volantem exempláře tohoto typu dosáhl v roce 1956 několika výrazných úspěchů: vyhrál 1000 km Buenos Aires a stejně dlouhé klání na Nürburgringu, takže jej znal více než dost.

300 S se stal poměrně úspěšnou zbraní v boji proti Ferrari a Jaguaru. Jeho vývoj ale nebyl jednoduchý. Maserati totiž mělo jen dvouapůllitrový řadový šestiválec, který stačil pro lehký monopost, ale nikoli pro těžší sportovní vůz. Po experimentech se zvýšením objemu na 2,8 l se dále zvětšilo vrtání, čímž se nepřeplňovaný celohliníkový agregát DOHC dostal až ke třílitrové hranici. Zkoušely se tři karburátory Weber a dokonce přímý vstřik, nakonec se kvůli spolehlivosti použilo první řešení. 194 kW (264 k) už se zdálo být konkurenceschopných...

Lehkou hliníkovou karoserii měl na svědomí Medardo Fantuzzi, který navrhl nejen její tvar, ale v jeho dílnách se také ručně vyráběla. Se stavbou prostorového trubkového rámu pomáhala firma Gilco Gilberta Colomba. Přední náprava používala dvojité lichoběžníky a svislé vinuté pružiny, zadní typu de Dion byla doplněna příčným půleliptickým listovým perem. Hydraulické tlumiče představovaly samozřejmost, velké bubnové brzdy ještě též. Čtyřstupňovou manuální převodovku ZF bychom našli vzadu u diferenciálu. Většina prvních exemplářů putovala za moře k Briggsu Cunninghamovi a jeho klientele.

Pro sezónu 1956 dostaly 300 S delší nos, lépe rozrážely vzduch a následně přišly v úvodu zmíněné Mossovy úspěchy, značkový titul však putoval do Maranella. 4,15 m dlouhé otevřené spidery vážily 780 kg a dokázaly se rozjet na 290 km/h. Argentinský „maestro“ Juan Manuel Fangio v roce 1957 získal svůj poslední, pátý titul mistra světa F1 na Maserati, konkrétně zmíněném typu 250 F. Grand Prix započítávaných do šampionátu se ovšem jezdilo málo, pouhých sedm vyjma Indy 500, a tak zastupoval trojzubce i v závodech sportovních aut. Přišel mimochodem od Ferrari. Během tohoto roku vyhrál kupříkladu červnovou portugalskou GP v Monsantu, tam se setkal na startu i s mnohými kolegy z formule 1. Nebyl to jeho první triumf s 300 S, ten zaznamenal už ve venezuelském Caracasu v listopadu 1955... Smlouvu s Daimler-Benzem ukončil, když se trojcípá hvězda z nejvyšších pater motoristického sportu stáhla a byl tudíž volný.

Auto šasi 3069 bylo dokončeno sice již v roce 1956, ale až do závěru sezóny následující nezávodilo. Za jeho volantem Fangio ovládl prosincovou Grand Prix São Paula v Interlagos a Velkou cenu Ria na kratičkém, jen dvoukilometrovém okruhu Boa Vista. Ani jeden ze závodů součástí vytrvalostního MS značek nebyl a v Brazílii konkurenci tvořili hlavně místní borci, respektive Italové, to ale nemění nic na faktu, že jde o úspěšný vůz.

Zůstal v Brazílii, později byl překarosován a dostal americkou V8. Díky Colinovi Crabbemu se dostal zpět do Evropy, konkrétně domů do Itálie, kde prošel nákladnou renovací. Vystřídal několik dalších majitelů, tím posledním byl logicky Američan. Bonhams jej nabídnou na aukci Quail Lodge v kalifornském Carmelu 18. srpna 2017. Vyvolávací cena se pohybuje mezi 6 a 7 miliony dolarů (133-155 miliony korun)... Nedivme se, když jej pilotoval vítěz 24 Velkých cen formule 1. 300 S bylo celkem postaveno 27 exemplářů a dokonce se experimentovalo i s vidlicovým dvanáctiválcem.

Foto: Bonhams/Litwinski, Walter Bäumer Collection

Rallye Dakar 2018
Spolupracujeme s TipCars.com
Nestlé prodává část svých aktivit  Ferreru za desítky miliard korun Nestlé prodává část svých aktivit Ferreru za desítky miliard korun

Švýcarská potravinářská skupina Nestlé se dohodla, že…

Do IT má letos jít o 150 miliard více. Klaus má takové investice za zbytečné Do IT má letos jít o 150 miliard více. Klaus má takové investice za zbytečné

Investice do IT v loňském roce rostly, firmy za ně…

Nájemné dál znatelně poroste, poptávku zvyšují drahé byty Nájemné dál znatelně poroste, poptávku zvyšují drahé byty

Ve střední Evropě vydělává člověk na průměrný byt nejdéle…

OBRAZEM: Hřbitov kol. Čínské město si nakládání s vyřazenými bicykly nekomplikuje OBRAZEM: Hřbitov kol. Čínské město si nakládání s vyřazenými bicykly nekomplikuje

Příjemné podnebí, koloniální architektura kontrastující s…

 
Zdroj: WSRP.cz, UCP.com, Carscoops

Štítky Maserati

 







Doporučujeme
Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí! Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí!

České silnice mají hrozný povrch a jsou špatně značené, v…

 

AutoRevue
Hyundai mění ceník crossoveru Kona. Nejsilnější motor nyní v nižší výbavě Hyundai mění ceník crossoveru Kona. Nejsilnější motor nyní v nižší výbavě

Hyundai Kona je nyní se silnějším motorem levnější. Na…

Test ojetiny Ford Kuga I: Rozumná volba v nesmyslné kategorii do 200.000 Kč Test ojetiny Ford Kuga I: Rozumná volba v nesmyslné kategorii do 200.000 Kč

Vstup Fordu do kategorie SUV se po stránce spolehlivosti…

 





 
Zapomenuté koncepty: Bertone Pickster – Podivný pick-up s technikou BMW

Zapomenuté koncepty: Bertone Pickster – Podivný pick-up s technikou BMW

Včera

Značku BMW si s pick-upy obvykle nespojíme, a přece pár takových aut vzniklo. Vedle děl z Mnichova jedno navrhlo slavné studio Bertone.




Blesk.cz

Jak správně komunikovat s věřitelem a exekutory? Zeptejte se odborníka

Jak správně komunikovat s věřitelem a exekutory?…

Nejlepší půjčkou je žádná půjčka, řada Čechů ale toto pravidlo nectí. Lidé si půjčují bez ohledu na to, aby si…

Outlook.com testuje Plány, umožní sdílení více událostí zároveň

Outlook.com testuje Plány, umožní sdílení více…

Používáte-li webovou verzi Outlook.com, dozajista víte, že její součástí je i klasický kalendář. 

 

iSport.cz

Program olympiády: České vrcholy na ZOH 2018 v Koreji, co a kdy sledovat?

Program olympiády: České vrcholy na ZOH 2018 v…

Zimní olympijské hry v korejském Pchjongčchangu odstartují v pátek 9. února 2018 slavnostním zahájením. Už v…

United jsou Pogbovým týmem! Hrají podle not hvězdy, která vede statistiky

United jsou Pogbovým týmem! Hrají podle not hvězdy,…

Vítězný rváč se začíná projevovat. Už 35 zápasů v řadě, do kterých Paul Pogba nastoupil, nezažil porážku.…

 

Reflex.cz

Velká Británie: Feťákům už se nesmí říkat smažky. Přejmenováním ale realitu nezměníme

Velká Británie: Feťákům už se nesmí říkat smažky.…

Móda politické korektnosti dosáhla takových výšin absurdity, že to na první pohled budí dojmem karikatury,…

Co by se stalo, kdyby prezident zemřel? Krátké video vám vysvětlí postup při úmrtí hlavy státu

Co by se stalo, kdyby prezident zemřel? Krátké video…

Ústava České republiky samozřejmě počítá s možností, že by prezident zemřel ve výkonu úřadu. Ostatně za bývalého…