Budoucnost Maserati: Tři nové modely využijí techniku Chrysleru
Zatímco loni prodala italská značka s Neptunovým trojzubcem ve znaku 5.675 aut, v blízké budoucnosti chce dle šéfa Fiatu Sergia Marchionneho ročně zákazníkům dodat až 50 tisíc vozů! A k tomu potřebuje - ano, správně - nové modely. Dva z nich nahradí současné Quattroporte, třetím bude SUV. Informoval o tom magazín Automotive News Europe.
Vzpomenete si ještě na studii Kubang z roku 2003? Jenže nový model do terénu bude mít techniku současného Jeepu Grand Cherokee a jeho rodištěm má být továrna Jefferson North za Velkou louží...
Zbylé sedany najdou dárce orgánů u Dodge Avenger a Chrysleru 300. Nepůjde ovšem o prostou výměnu loga, které se již dočkaly Lancie. Karoserie, interiéry, zavěšení i převodovky - vše bude odlišné. Jak se podobá sedan Bentley Continental Flying Spur Volkswagenu Phaeton?
Fiat převzal před dvěma lety výrobní závod bankrotující karosárny Bertone, který se nyní jmenuje Officine Automobilistiche Grugliasco (OAG). Aby mohl být připraven na produkci nových modelů, spolyká investice ve výši 550 milionů eur (zhruba 13,3 miliardy korun). Současné Quattroporte je sice krásné auto, ale není ani vyloženě sportovním sedanem, ani limuzínou, kterou řídí spíše váš šofér. Prostě něčím mezi. Proto jej nahradí dvojice odlišných typů.
Baby Quattroporte s kódem M157 bude tím sportovnějším a menším (4,95 m na délku). Jeho konkurenty najdeme mezi vyšší střední třídou - Audi A6, BMW řady 5, Mercedes-Benz třídy E. Projekt byl původně zamýšlen jako vlajková loď Alfy Romeo, jeho výsledek ale dostane příští rok trojzubec. Cenově může být mnohem výše a navíc Maserati má celosvětovou distribuční síť, což o Alfě v současnosti bohužel říci nelze.
Tradiční koncepce, pohon zadních kol a vpředu podélně umístěný motor, zůstane. Z vidlicového šestiválce Pentastar s objemem sníženým na 3,0 l, ovládáním ventilů MultiAir, přímým vstřikem a dvěma turby dostanou vývojáři kolem 400 koní (294 kW). Pod kapotu se ale dostane dokonce turbodiesel! Třílitrový vidlicový šestiválec shodný s tím v Grand Cherokee vyrábějí už nyní u VM Motori. Předpokládané cenové rozpětí se pohybuje mezi 55 a 70 tisíci eur (1,3 - 1,7 miliony korun).
Velké Quattroporte s kódem M156 se postaví S-Klasse, Audi A8 a sedmičkovému BMW, respektive hlavně jejich prodlouženým verzím. Měl by měřit 5,17 m, o 7 cm více než současná generace. V útrobách zůstane známý vidlicový osmiválec 4,7 l od Ferrari, ale nově s přímým vstřikem a zhruba 350 kW (475 k) výkonu. Osmistupňovou samočinnou převodovku ZF používají už u Audi a BMW, ale dočkají se jí také u Chrysleru. V případě Maserati poputuje točivý moment na obě nápravy. Ceny většího sourozence určitě nebudou začínat pod hranicí 125 tisíc eur (3 milionů Kč).
Koncept SUV uvidíme již letos v září ve Frankfurtu, na trhu se objeví do dvou let. Motory? Znovu V8 4,7 l s asi 450 k (331 kW) a automatem od ZF, respektive třílitrový turbodiesel naladěný na 300 k (221 kW). A částka, kterou zájemce do koupě investuje, by měla činit zhruba polovinu výše zmíněné velké limuzíny.
Odhady ročních prodejů chystaných novinek se pohybují někde u 30 tisíc sedanů, 15 tisíc SUV a zbytek připadne současné sportovní řadě GranTurismo/GranCabrio. Tvary v současnosti navrhuje vlastní stylistické centrum v Turíně vedené Marcem Tenconem, spolupráce s Pininfarinou a Giugiarem jsou minulostí.