reklama


Maserati Ghibli: Jediný prototyp spyderu bude nabídnut v Monterey

 

Klasické Maserati Ghibli je dnes ceněným veteránem, ale známé je hlavně s uzavřenou karoserií. Milovníci rarit si mohou koupit opravdu vzácný žlutý kus s plátěnou střechou.

Dnes je Maserati Ghibli čtyřdveřovým sedanem. Hranatý předchůdce z devadesátých let měl sice jen jeden pár dveří a vidlicové šestiválce se dvěma turby (také vycházel z řady Biturbo), ale legendou se zatím nestal. Tou je jedině úplně první typ AM115, stylové a rychlé kultovní auto z pera Giorgetta Giugiara. Ikonické a nádherné kupé s motorem V8 objemu 4,72 l se stalo velkým soupeřem Ferrari 365 GTB/4 Daytona, bylo ovšem ještě dražší. Poprvé se ukázalo v Turíně 1966, výroba byla ukončena o sedm let později s konečným účtem 1.170 exemplářů.

Italové povýšili karosářství na umění a na konci 60. let minulého věku vládl automobilovému designu. Prototyp spyderu (označení pro dvoumístný roadster s tvrdým y nepoužívají jen oni, ale s oblibou i německé Porsche) postavila v roce 1968 Ghia. Byla představena veřejnosti ve světové premiéře znovu na autosalonu v Turíně, který se tehdy konal tradičně v říjnovém termínu. Návštěvníci ji mohli spatřit na stánku karosárny, nikoli automobilky samotné a davy přihlížejících byly vesměs nadšeny. Poté krasavce vystavila ještě na jaře 1969 v Ženevě a patřičnou pozornost mu věnovala tehdejší motoristická média včetně slavného amerického časopisu Road & Track – objevil se v únorovém čísle. Zářivou žlutou barvu Giallo doplňoval tmavě hnědý interiér (italsky Testa di moro).

Vývojový kousek byl určen k testování. Pod kapotou mu trůní v úvodu zmíněný vidlicový osmiválec 4719 cm3 s rozvodem DOHC a výkonem 246 kW v rané specifikaci se dvěma svíčkami na válec. Je spojen s pětistupňovou přímo řazenou převodovkou. Podvozek s rozvorem 2550 mm má vpředu nezávisle zavěšená kola s vinutými pružinami, zadní poháněná náprava vyznávala ještě klasiku v podobě půleliptických listových per. Patřičnou deceleraci dostala na povel čtveřice hydraulických kotoučových brzd.

Famózní styl kupé zůstal zachován, vznešený roadster ze své krásy neztratil vůbec nic Od pozdějších sériových vozů se zvenčí lišil hlavně delší zádí s jinými koncovými světly a palivo se mohlo tankovat pouze po otevření víka zavazadelníku, dvojice dvířek před ním ještě chyběla. Také přední směrovky byly umístěny jinde - v horních rozích masky, zatímco produkční exempláře je měly dole.

Sériových spyderů nakonec vzniklo 128 kusů. Ten první, o který nám nyní jde, koupil v říjnu 1969 Antonio Capuano a vlastnil jej šest let. Jak se dostal do USA? V polovině 70. let putoval do rukou dalšího Itala, bývalého mechanika konkurenčního Ferrari Libera Girardiho. Ten coby emigrant auto dovezl domů, na Rhode Island. Dal mu nový lak v původní barvě, koupil na něj kromě nového obutí tak vnější zpětná zrcátka a audio včetně reproduktorů. Záhy jej prodal synovcovi Johnu Ferrovi. Ferro s ním jezdil do roku 1986, pak bylo uloženo do garáže s ujetými 66.144 km na počitadle. Skoro tři dekády odpočívalo, než jej koupil současný majitel. Muselo absolvovat nutnou renovaci v michiganském městě Troy k firmě Classic and Exotic Service Briana Josepha, zkušeného restaurátora a sběratele vozů modenské značky. Brian si vzal na starost vzkříšení mechaniky, přece jen dlouho stálo a nebylo provozuschopné.

Jenže nepotřebovalo nic jiného než výměnu olejové nádrže, flitru a pochopitelně také kapaliny samotné. Patřičná péče byla věnována všem čtyřem karburátorům Weber, brzdám včetně třmenů i spojce. Bylo také zrekonstruováno olejové čerpadlo, vyměněny oba termostaty a stěrače. Litá kola dostala správné nové pneumatiky Pirelli Cinturato, které na otevřený sporťák prostě patří. Kontrolou prošly i vačky a řetězy, ale ty potřebovaly pouze namazat. Také interiér přežil ve výjimečném stavu, jen jej bylo nutné vyčistit, střecha a výklopné světlomety fungovaly bez problémů. Loni se spyder zúčastnil dvou soutěží elegance v Plymouthu (Michigan) a Hilton Head Island (Jižní Karolína), odkud si odnesl i ocenění.

Aukční síň RM Sotheby's unikátní kus automobilové historie s trojzubcem ve znaku vydraží v pátek 14. srpna 2015 v kalifornském Monterey. Nepochybujeme, že se za 1,2 až 1,8 milionu dolarů (29,6-44,4 milionu korun) prodá. Má aktuálně najeto 67.310 km, nechybí k němu certifikát Maserati Classiche ani dopis podepsaný jeho samotným šéfem Fabiem Collinou, takže se opravdu nejedná o žádnou kopii, případně přestavbu z kupé. O tom svědčí i výrobní číslo AM115/S 1001. Faktura a dodací list sice nejsou původní, ale opět mají patřičná razítka a podpisy, stejně jako článek s dobovou fotografií ze zmíněného zámořského magazínu. Prospekt a příručka v italštině už představují originály, o sadě nářadí a znacích Campagnolo na kolech nemluvě.

VETERÁN.AUTO.CZ: Maserati Ghibli – krása podle Giugiara

Spolupracujeme s TipCars.com
Egypt ztíží rozvody. Nově budou moci jen se svolením duchovního Egypt ztíží rozvody. Nově budou moci jen se svolením duchovního

Egyptský prezident Abdal Fattáh Sísí chce nový zákon,…

Bakala prodal firmu Green Gas International, která těží důlní plyn v dolech OKD Bakala prodal firmu Green Gas International, která těží důlní plyn v dolech OKD

Zdeněk Bakala se zbavil další firmy napojené na těžební…

Majetek Agrofertu bude spravovat Babišův právník Bílek Majetek Agrofertu bude spravovat Babišův právník Bílek

Svěřenský fond, kam ministr financí a šéf hnutí ANO…

 
Zdroj: RM Sotheby's
 



reklama


reklama


Doporučujeme
Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce? Nová technika podrobně! Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce?

Od roku 2005 sázel Mercedes-Benz u šestiválců výhradně na…

Kontrolky v autě: Znáte jejich význam? Kontrolky v autě: Znáte jejich význam?

Co který symbol na palubní desce znamená, jsme psali již…

 

AutoRevue
Američané si všímají chytrých nápadů Škody. Začaly už v roce 1925 Američané si všímají chytrých nápadů Škody. Začaly už v roce 1925

Simply Clever není jen obyčejný slogan. Jedná se o slovní…

Rekordman z hliníku ukrývá 340 koňských sil. Nyní je na prodej Rekordman z hliníku ukrývá 340 koňských sil. Nyní je na prodej

Automobil z roku 1952 je skutečným unikátem a nyní může…

 




Pohřebák Maserati: Na druhou stranu stylově Pohřebák Maserati: Na druhou stranu stylově

Maserati Ghibli je krásný sedan a tak není divu, že je…

Maserati v listopadu zastaví výrobu Maserati v listopadu zastaví výrobu

Marchionneho plány na ovládnutí světa začínají dostávat…

 



 
Projeli jsme revoluční Nissan Micra. Jak jezdí nová generace a proč má reproduktor v sedačce?

Projeli jsme revoluční Nissan Micra. Jak jezdí nová generace?

Dnes 14:51

Nissan označuje novou Micru za revoluční auto. Změnil se totiž její design, technika i velikost. A pozor, v žádném případě to není Clio s odlišnou karoserií!




Blesk.cz

Indičtí vědci přeměří Mount Everest: Nejvyšší hora světa se možná zmenšila

Indičtí vědci přeměří Mount Everest: Nejvyšší hora…

Nejvyšší hora světa Mount Everest kvůli nedávným zemětřesením už možná neměří rekordních 8848 metrů. Indie se…

Marie Doležalová slaví 30! V roli lesby byla skvělá, až StarDance ji proslavila!

Marie Doležalová slaví 30! V roli lesby byla skvělá,…

Když Marie Doležalová (30) vstoupila poprvé na taneční parket ve StarDance, moc šancí jí nikdo nedával. Ale kolo…

 

iSport.cz

Železník se zabydluje v Boleslavi: Chci hrát a ne jen fandit z lavičky

Železník se zabydluje v Boleslavi: Chci hrát a ne…

V první polovině ledna ještě absolvoval soustředění se Slavií v Číně, ale jeho pozice v kádru „sešívaných“ pro…

Barometr formy biatlonistů před MS: nová žena č. 2 a nevýrazný Moravec

Barometr formy biatlonistů před MS: nová žena č. 2 a…

Do startu biatlonového mistrovství světa v Hochfilzenu zbývá pouhých šestnáct dní. A přípravy jsou v plném…

 

Reflex.cz

Nebezpečím není globalizace, ale neschopnost národních ekonomik konkurovat

Nebezpečím není globalizace, ale neschopnost…

Řešení problémů ekonomické globalizace je teoreticky snadné – vzdělání, dovednosti založené na vzdělávání a…

Kriminalita v Česku loni klesla o 12 procent. Policie zaznamenala i méně vražd

Kriminalita v Česku loni klesla o 12 procent.…

V Česku loni meziročně klesla kriminalita o 12 procent na 217.927 trestných činů. Klesající trend policisté…

 
 
reklama