Maserati Ghibli: Jediný prototyp spyderu bude nabídnut v Monterey

 

Klasické Maserati Ghibli je dnes ceněným veteránem, ale známé je hlavně s uzavřenou karoserií. Milovníci rarit si mohou koupit opravdu vzácný žlutý kus s plátěnou střechou.

Dnes je Maserati Ghibli čtyřdveřovým sedanem. Hranatý předchůdce z devadesátých let měl sice jen jeden pár dveří a vidlicové šestiválce se dvěma turby (také vycházel z řady Biturbo), ale legendou se zatím nestal. Tou je jedině úplně první typ AM115, stylové a rychlé kultovní auto z pera Giorgetta Giugiara. Ikonické a nádherné kupé s motorem V8 objemu 4,72 l se stalo velkým soupeřem Ferrari 365 GTB/4 Daytona, bylo ovšem ještě dražší. Poprvé se ukázalo v Turíně 1966, výroba byla ukončena o sedm let později s konečným účtem 1.170 exemplářů.

Italové povýšili karosářství na umění a na konci 60. let minulého věku vládl automobilovému designu. Prototyp spyderu (označení pro dvoumístný roadster s tvrdým y nepoužívají jen oni, ale s oblibou i německé Porsche) postavila v roce 1968 Ghia. Byla představena veřejnosti ve světové premiéře znovu na autosalonu v Turíně, který se tehdy konal tradičně v říjnovém termínu. Návštěvníci ji mohli spatřit na stánku karosárny, nikoli automobilky samotné a davy přihlížejících byly vesměs nadšeny. Poté krasavce vystavila ještě na jaře 1969 v Ženevě a patřičnou pozornost mu věnovala tehdejší motoristická média včetně slavného amerického časopisu Road & Track – objevil se v únorovém čísle. Zářivou žlutou barvu Giallo doplňoval tmavě hnědý interiér (italsky Testa di moro).

Vývojový kousek byl určen k testování. Pod kapotou mu trůní v úvodu zmíněný vidlicový osmiválec 4719 cm3 s rozvodem DOHC a výkonem 246 kW v rané specifikaci se dvěma svíčkami na válec. Je spojen s pětistupňovou přímo řazenou převodovkou. Podvozek s rozvorem 2550 mm má vpředu nezávisle zavěšená kola s vinutými pružinami, zadní poháněná náprava vyznávala ještě klasiku v podobě půleliptických listových per. Patřičnou deceleraci dostala na povel čtveřice hydraulických kotoučových brzd.

Famózní styl kupé zůstal zachován, vznešený roadster ze své krásy neztratil vůbec nic Od pozdějších sériových vozů se zvenčí lišil hlavně delší zádí s jinými koncovými světly a palivo se mohlo tankovat pouze po otevření víka zavazadelníku, dvojice dvířek před ním ještě chyběla. Také přední směrovky byly umístěny jinde - v horních rozích masky, zatímco produkční exempláře je měly dole.

Sériových spyderů nakonec vzniklo 128 kusů. Ten první, o který nám nyní jde, koupil v říjnu 1969 Antonio Capuano a vlastnil jej šest let. Jak se dostal do USA? V polovině 70. let putoval do rukou dalšího Itala, bývalého mechanika konkurenčního Ferrari Libera Girardiho. Ten coby emigrant auto dovezl domů, na Rhode Island. Dal mu nový lak v původní barvě, koupil na něj kromě nového obutí tak vnější zpětná zrcátka a audio včetně reproduktorů. Záhy jej prodal synovcovi Johnu Ferrovi. Ferro s ním jezdil do roku 1986, pak bylo uloženo do garáže s ujetými 66.144 km na počitadle. Skoro tři dekády odpočívalo, než jej koupil současný majitel. Muselo absolvovat nutnou renovaci v michiganském městě Troy k firmě Classic and Exotic Service Briana Josepha, zkušeného restaurátora a sběratele vozů modenské značky. Brian si vzal na starost vzkříšení mechaniky, přece jen dlouho stálo a nebylo provozuschopné.

Jenže nepotřebovalo nic jiného než výměnu olejové nádrže, flitru a pochopitelně také kapaliny samotné. Patřičná péče byla věnována všem čtyřem karburátorům Weber, brzdám včetně třmenů i spojce. Bylo také zrekonstruováno olejové čerpadlo, vyměněny oba termostaty a stěrače. Litá kola dostala správné nové pneumatiky Pirelli Cinturato, které na otevřený sporťák prostě patří. Kontrolou prošly i vačky a řetězy, ale ty potřebovaly pouze namazat. Také interiér přežil ve výjimečném stavu, jen jej bylo nutné vyčistit, střecha a výklopné světlomety fungovaly bez problémů. Loni se spyder zúčastnil dvou soutěží elegance v Plymouthu (Michigan) a Hilton Head Island (Jižní Karolína), odkud si odnesl i ocenění.

Aukční síň RM Sotheby's unikátní kus automobilové historie s trojzubcem ve znaku vydraží v pátek 14. srpna 2015 v kalifornském Monterey. Nepochybujeme, že se za 1,2 až 1,8 milionu dolarů (29,6-44,4 milionu korun) prodá. Má aktuálně najeto 67.310 km, nechybí k němu certifikát Maserati Classiche ani dopis podepsaný jeho samotným šéfem Fabiem Collinou, takže se opravdu nejedná o žádnou kopii, případně přestavbu z kupé. O tom svědčí i výrobní číslo AM115/S 1001. Faktura a dodací list sice nejsou původní, ale opět mají patřičná razítka a podpisy, stejně jako článek s dobovou fotografií ze zmíněného zámořského magazínu. Prospekt a příručka v italštině už představují originály, o sadě nářadí a znacích Campagnolo na kolech nemluvě.

VETERÁN.AUTO.CZ: Maserati Ghibli – krása podle Giugiara

Spolupracujeme s TipCars.com
Poslanci odmítli komunistu Ondráčka, nezvolili ho do čela komise pro kontrolu GIBS Poslanci odmítli komunistu Ondráčka, nezvolili ho do čela komise pro kontrolu GIBS

Poslanec Zdeněk Ondráček (KSČM) nebyl zvolen do čela…

Jednání o brexitu se dostávají do druhé fáze Jednání o brexitu se dostávají do druhé fáze

Prezidenti a premiéři 27 zemí Evropské unie souhlasili s…

Volkswagen na Slovensku dokončil investici za více než 20 miliard Volkswagen na Slovensku dokončil investici za více než 20 miliard

Slovenská divize německé automobilky Volkswagen dokončila…

Ruský exministr dostal osm let za přijetí obřího úplatku od Rosněfti Ruský exministr dostal osm let za přijetí obřího úplatku od Rosněfti

Ruský soud poslal na osm let do vězení bývalého ministra…

 
Zdroj: RM Sotheby's

Štítky Maserati Sportovní Roadster

 







Doporučujeme
Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu! Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu!

Jestliže před deseti lety bylo pohonem všech kol vybaveno…

Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí! Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí!

České silnice mají hrozný povrch a jsou špatně značené, v…

 

AutoRevue
Nové kolo crashtestů plné zklamání: Duster tři hvězdy, Punto nula! Nové kolo crashtestů plné zklamání: Duster tři hvězdy, Punto nula!

Nová metodika hodnocení je pro přestárlý Fiat Punto…

Poprvé za volantem nového Mercedesu G. Další inspirace třídou S... Poprvé za volantem nového Mercedesu G. Další inspirace třídou S...

Od roku 1979 nabízí Mercedes-Benz svůj ultimativní…

 



Maserati Ghibli s omlazeným designem a dvojicí nových výbav i v Evropě Maserati Ghibli s omlazeným designem a dvojicí nových výbav i v Evropě

Maserati Ghibli patřilo k hlavním hvězdám automobilky s…

Maserati odhaluje modernizované Ghibli prostřednictvím verze GranLusso Maserati odhaluje modernizované Ghibli prostřednictvím verze GranLusso

Maserati Ghibli v provedení GranLusso představuje…

 



 
Euro NCAP 2017: Ford Grand C-Max a C-Max - Tři hvězdy pro rodině založená dvojčata

Euro NCAP 2017: Ford Grand C-Max a C-Max - Tři hvězdy pro rodině založená dvojčata

Dnes 12:51

Dvojice MPV značky Ford zamířila do testů organizace Euro NCAP téměř dva roky od premiéry své aktuální podoby a na plný počet hvězd nedosáhla.




Blesk.cz

Na hlavním nádraží v Praze nedobrzdil osobní vlak: Na místě jsou dva zranění lidé

Na hlavním nádraží v Praze nedobrzdil osobní vlak:…

Na pražském hlavním nádraží v pátek dopoledne nedobrzdil při zastavování osobní vlak a zastavil se o zarážedla…

Rudolf, kterého zotročil maďarský tyran, promluvil: Jedli jsme jen toustový chleba a salám

Rudolf, kterého zotročil maďarský tyran, promluvil:…

Maďar s českým jménem Miroslav Bílý (51) si udělal z pětice Čechů novodobé otroky! Nasliboval jim hory doly.…

 

iSport.cz

Bank: Jsem Vagus. Ne Vaginus! Proč je Ledecká 10x lepší než on?

Bank: Jsem Vagus. Ne Vaginus! Proč je Ledecká 10x…

Ondřeji Bankovi maminka od malička říkala: Děláš mi ostudu! Stroj se slušně, vypadáš jak vágus! Bývalý lyžař…

Tragédie změnila hokej. Čajka měl namířeno do NHL, ve 26 letech zemřel

Tragédie změnila hokej. Čajka měl namířeno do NHL,…

Byla to tragédie, jakou československý hokej do té doby nepoznal. A která ho navždy změnila. Pátého ledna 1990…

 

Reflex.cz

Miroslav Zikmund očima svých nejbližších spolupracovníků posledních let Petra Horkého, Miroslava Náplavy a Vladimíra Kroce

Miroslav Zikmund očima svých nejbližších…

Jeden z našich největších cestovatelů, legendární Miroslav Zikmund, nedávno pokřtil novou knihu o svém životě a…

Malá sonda do duše české hospody aneb co je skutečně zabíjí?

Malá sonda do duše české hospody aneb co je skutečně zabíjí?

Často se hovoří o krizi českých hospod a pivnic. Prý je brzy zabije zákaz kouření a EET. No nevím, zákaz kouření…