Mazda 3: Trojka z Japonska je tu potřetí! Mají se Golf i ostatní bát?
Třetí generace Mazdy 3 reprezentuje designérský styl Kodo. Stejně jako větší řada 6 a SUV CX-5 tedy dostala mohutnou masku chladiče i blatníky s výraznými prolisy. Hatchback pochopitelně používá úsporné motory a odlehčenou platformu Skyactiv. Oproti předchůdci zhubl v průměru 60 kg, ale také decentně vyrostl. Nyní měří 4465 mm, do šířky má 1795 mm a na výšku ční 1450 mm. Je tedy o 5 mm delší, 40 mm širší a o 20 mm nižší. Rozvor náprav se natáhl o 60 mm na 2700 mm, což už je na samé hranici segmentu. Návrháři slibují prostornější a pohodlnější kabinu, zavazadelník pětidveřového vozu se zvětšil o 10 l na nynějších 350 litrů.
Pod kapotou se nacházejí čtyři motory, benzinové patří do rodiny Skyactiv-G a mají kompresní poměr 14:1. Zážehový čtyřválec s objemem 1,5 l nabízí 74 kW (100 k)/6000 min-1 a 151 N.m/4000 min-1. Se šestistupňovou přímo řazenou převodovkou dokáže zrychlit z klidu na 100 km za 10,8 s s a jede 182 km/h. Dvoulitr se bude prodávat ve dvou výkonových variantách. Slabší má 89 kW (120 k), které poskytuje v 6000 otáčkách a dopředu přenáší až 210 N.m/4000 min-1. Akcelerace z nuly na stovku jí trvá 8,9 s a na dálnici vydrží až do 195 km/h. Výkonnější verze disponuje naprosto stejnými hodnotami newtonmetrů, ale vyššími 121 kW (164 k) při totožných otáčkách jako v obou předchozích případech. Ve zrychlení na stokilometrovou hranici je o dalších 0,7 s úspěšnější a o 9 km/h překoná i dvoustovku.
Co se dieselu týče, spoléhají se u Mazdy na velký čtyřválec s objemem 2,2 l a výkonem 110 kW (150 k), kterého agregát dosahuje v 450 min-1. Točivý moment 380 N.m je k dispozici už v 1800 otáčkách. Není divu, že naftová verze v akceleraci ještě o desetinku předčí výkonnější benzinový dvoulitr (8,1 s) a dosahuje totožné největší rychlosti. Jen údaje o spotřebě si výrobce zatím nechal pro sebe. Standardem je šestistupňový manuál odvozený z MX-5, pro slabší dvoulitr a turbodiesel je k dispozici i automat se stejným počtem stupňů. Nechybí start-stop (Mazda mu říká i-stop), který je součástí vybraných modelů. Jen některé dostanou navíc systém regenerace brzdné energie i-Eloop.
Na karoserii bylo použito větší množství vysokopevnostní oceli, je lehčí, ale údajně o 30 % tužší.
Aerodynamice pomáhá aktivní vzduchová klapka, která uzavře přední mřížku, když motor nevyžaduje chlazení zvenčí. Součinitel odporu vzduchu je 0,275. Zlepšeno bylo odhlučnění, v kabině se používají lehké izolační materiály. Ztišeny jsou i motory a výfuk a odpružení by mělo být měkčí. Vylepšení se dotklo rovněž geometrie a tlumičů, takže se zhoršení jízdních vlastností obávat nemusíme. Vylepšeny byly také brzdy a posilovač řízení. A-sloupky jsou posunuty o 100 mm vzad, aby řidič lépe viděl ven. Ten má níže namontovaný volant, ale sedačka zase poskytuje více možností seřízení. V příplatcích najdeme například head-up displej. Na středové konzole může být nainstalován sedmipalcová dotyková obrazovka, lze také použít otočný ovladač. Propojení se smartphonem je samozřejmostí.
Jak si třetí pokolení Mazdy 3 povede v evropské nižší střední třídě a kolik urve z koláče zhruba 3 milionů nových aut, na to si budeme muset ještě počkat. Začne se prodávat na podzim, ceny zatím zůstávají tajemstvím. C-segment mimochodem tvoří asi čtvrtinu trhu na starém kontinentu. O významu představovaného nováčka pro automobilku samotnou tedy nemusíme nijak pochybovat.