McLaren MP4-12C: Nový supersport od McLarenu

McLaren MP4-12C: Nový supersport od McLarenu

 
 

McLaren představuje očekávanou novinku – supersport MP4-12C, který vyvinul ve vlastní režii, tedy bez přispění Mercedesu, respektive AMG.

Projekt, až doposud skrytý pod kódem P11, dostal finální označení MP4-12C a navazuje tak na sériový McLaren F1 z let 1993-1998. Hrstku kupé M6 GT z druhé poloviny šedesátých let, která se také dostala na běžné silnice, můžeme pominout, tam rozhodně nešlo o sériovou produkci. V továrně ve Wokingu v současné době dobíhá výroba Mercedesu SLR McLaren, kterých vzniklo už více než 2100. Ten MP4-12C nahradí, byť se jedná o úplně jiný vůz odlišné koncepce. Jako většina současných aut této kategorie má dvoumístný supersport motor uprostřed.

MP4-12C je zároveň prvním z chystané řady vysokovýkonných sportovních vozů společnosti McLaren Automotive, v současnosti již nezávislé divize McLaren Group. Tu nevede nikdo jiný, než Ron Dennis, dlouholetý šéf týmu McLaren F1.

Jméno

Označení vozu může někomu připomínat McLaren MP4-12, monopost F1 ze sezony 1997. MP4 znamená McLaren Project 4, tento název nesou všechny vozy značky od roku 1981, kdy ji převzal právě zmíněný Ron Dennis a jeho společnost Project 4. Číslo 12 je dle výrobce záležitostí interního výkonnostního indexu (Vehicle Performance Index), který kombinuje výkon, hmotnost, emise a aerodynamiku. Je ovšem pravdou, že některé systémy z dvanáct let staré ef-jedničky se při vývoji vozu uplatnily. Písmeno C pak znamená karbon, jehož bylo využito opravdu štědře.

Karbonový podvozek

McLaren MP4-12C má karbonové šasi Carbon MonoCell, jeho původ hledejme v monopostech McLaren pro F1. Jejich výrobce má s karbonem dlouholeté zkušenosti, připomeňme, že uhlíková vlákna začal používat při konstrukci formulových vozů již v roce 1981 u typu MP4-1. Samozřejmě se uplatnily i u supersportu F1 a Mercedesu SLR. Jejich výhodou je nízká hmotnost, pevnost a torzní tuhost, karbonová konstrukce umožňuje také použít lehčí panely karoserie, opět ze stejného materiálu. Celý podvozek váží méně než 80 kg a z aerodynamických důvodů je zcela zakryt. Na něm spočívají další hliníkové díly.

Zavěšení je pak uchyceno přímo do šasi, obstarávají jej dvojité lichoběžníky s vinutími pružinami. Tlumiče jsou ovládány hydraulicky. O tuhost podvozku se stará Proactive Chassis Control, lze ji nastavit ve třech režimech – Normal, Sport a High Performance.

Motor

MP 4-12C je poháněn motorem McLaren M838T, postaveným výhradně pro tento vůz. Jedná se o vidlicový osmiválec přeplňovaný dvěma turbodmychadly, který poskytuje z objemu 3,8 litru výkon okolo 600 koní (442 kW). Agregát disponuje dvojitým variabilním časováním ventilů a točí maximálně 8500 min-1. Chladiče jsou umístěny až za ním v samé zádi vozu.

Točivý moment dosahuje zhruba 600 Nm. 80 procent této hodnoty je k dispozici již při 2000 min-1. Je přenášen pomocí sedmistupňové dvouspojkové převodovky SSG (Seamless Shift Gearbox) na zadní kola. Ústrojí má několik režimů - základními jsou Normal a Sport, následují plně samočinný mód, Launch Control a Winter pro zimní provoz. Rychlostní stupně se řadí pod volantem, tato technologie opět pochází z Formule 1. Funkce Pre-Cog, která je volitelná tlačítkem, umožňuje připravit převodovku na přeřazení. To pak proběhne daleko rychleji.

Brake Steer

Na brzdách byla použita kovaná hliníková slitina, podařilo se tak ušetřit 8 kg hmotnosti oproti karbon-keramickým brzdám, které budou na přání. Technologie Brake Steer pochází z modelu MP4-12 z roku 1997. Slouží k přibrzdění pravého vnitřního kola, vjede-li vůz do zatáčky příliš velkou rychlostí. Při výjezdu naopak eliminuje nebezpečí smyku, chová se jako diferenciál se zvýšenou svorností. MP 4-12C disponuje také aerodynamickou brzdou Airbrake, hydraulicky ovládaným systémem, který pomáhá při deceleraci. Automobil jezdí na devatenáctipalcových kolech z lehké slitiny vpředu, vzadu jsou o palec větší. Obuta jsou do pneumatik Pirelli, které italská firma ušila na míru.

Armáda elektronických pomocníků zahrnuje také například ABS, ESP, trakční kontrolu, distributor brzdné síly EBD, či asistent při rozjezdech do kopce (tzv. hill holder). Skalní příznivci klasického modelu F1 namítnou, že jejich ikona nic z těchto vychytávek neměla. Postrádala dokonce i posilovač řízení. Doba ovšem poněkud pokročila...

Design, interiér, výbava

Aerodynamika byla testována ve větrném tunelu, design je pak dílem týmu, který vedl Frank Stephenson. Přední část, kde našly místo také xenonové výbojky, je velmi nízká, tvary boků s chladicími vstupy k motoru mohou někomu připomínat italskou konkurenci. Dveře jsou vzhůru výklopné a otevírají se směrem vpřed. Malý zavazadlový prostor je v přední části, té zadní pak dominuje černá plocha, ve které jsou jak pásy LED diod, tak i dvě koncovky výfukového potrubí!

Oba cestující, tedy řidič i spolujezdec, sedí blízko sebe. Automobil je tak užší a má lehčí karoserii. Interiér pak funguje také jako bezpečnostní buňka, inspirace Formulí 1 je naprosto zřejmá. Pilot je obklopen řadou tlačítek a ovladačů, při couvání mu pomohou parkovací senzory, při případné nehodě ochrání posádku airbagy. Klimatizaci si můžou nastavit oba cestující zvlášť na svých dveřích. V horní části středové konzoly je nejvýraznější sedmipalcová dotyková obrazovka, kterou je možné ovládat nejen telematiku, ale i hi-fi soustavu značky Meridian, satelitní navigaci apod.

Čistě britský

Ještě pár slov k samotnému vozu – jízdní vlastnosti byly testovány na simulátoru, který McLaren využívá i ve Formuli 1. Celkem vznikla dvacítka prototypů. Nebyly použity žádné díly z jiných aut cizích značek, připomeňme, že model F1 měl vidlicový dvanáctiválec 6,1 litru z dílen BMW. Novinka se bude vyrábět přímo v Británii. Zákazníci si MP4-12C budou moci koupit od začátku roku 2011.

Kladivo na konkurenci

Cena se má pohybovat v rozmezí 150-200 tisíc euro a automobilka hodlá vytvořit novou celosvětovou distribuční síť. Klíčovou konkurenci bude tvořit novoučké Ferrari 458 Italia, Lamborghini Gallardo, Porsche 911 Turbo, Aston Martin DB9 a při troše dobré vůle i Bentley Continental GT.

U McLarenu si ale troufají i na větší a dražší Ferrari 599 GTB a 612, Murcielago, nebo dokonce Bugatti Veyron či Koenigsegg. Automobilka doufá, že se jí v klíčovém segmentu povede utrhnout co nejvíce. Trh, který za posledních 8 let vzrostl zhruba trojnásobně, má prý ještě další potenciál.

Hned roce 2011 plánují ve Wokingu vyrobit tisícovku vozů MP4-12C, polovina z nich bude určena pro domácí trh a Spojené státy. Zda se nový McLaren stane takovou ikonou, jakou byl puristický model F1, ukáže až čas.

Video

Spolupracujeme s TipCars.com
Amazon kupuje největší arabský eshop Souq.com Amazon kupuje největší arabský eshop Souq.com

Americký internetový prodejce Amazon se dohodl na koupi…

Volkswagen vydá dluhopisy za pět miliard eur, poprvé od vypuknutí emisního skandálu Volkswagen vydá dluhopisy za pět miliard eur, poprvé od vypuknutí emisního skandálu

Německá automobilka Volkswagen chystá na čtvrtek dlouho…

VIDEO: Barevné. Unikátní snímek zachycuje bitvu o Stalingrad VIDEO: Barevné. Unikátní snímek zachycuje bitvu o Stalingrad

Obrázků a dokumentů z legendární bitvy druhé světové…

Nové město v poušti má upevnit vládu Maroka nad Západní Saharou Nové město v poušti má upevnit vládu Maroka nad Západní Saharou

Na pásu pouště, který vybíhá ze Sahary do Atlantiku,…

 
 

Přidat názorDiskuse: McLaren MP4-12C: Nový supersport od McLarenu







Doporučujeme
Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce? Nová technika podrobně! Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce?

Od roku 2005 sázel Mercedes-Benz u šestiválců výhradně na…

Kontrolky v autě: Znáte jejich význam? Kontrolky v autě: Znáte jejich význam?

Co který symbol na palubní desce znamená, jsme psali již…

 

AutoRevue
Zničili jsme pneumatiku a vydali se na cestu. Test nového výrobku Bridgestone Zničili jsme pneumatiku a vydali se na cestu. Test nového výrobku Bridgestone

Nový typ pneumatiky umožní motoristům ujet i po velkém…

Test Evropského auta roku. 5 důvodů, proč si Peugeot 3008 titul zaslouží Test Evropského auta roku. 5 důvodů, proč si Peugeot 3008 titul zaslouží

Je to jen pár dní, co si Peugeot 3008 vysloužil ocenění…

 




Video: McLaren MP4-12C prohrál souboj se skateboardem Video: McLaren MP4-12C prohrál souboj se skateboardem

Nevraživost mezi chodci a motoristy má nejrůznější…

McLaren P13 bude ze všeho nejvíc podladěné 650S McLaren P13 bude ze všeho nejvíc podladěné 650S

Jestli toužíte po McLarenu a netrváte na 650 koních,…

 



 
Tesla a její Autopilot: Proč je pořád nepoužitelný?

Tesla a její Autopilot: Proč je pořád nepoužitelný?

Včera

Není to tak dávno, co se media a internet hemžily články či videi s vozem Tesla model S a jeho autonomním systémem řízení Autopilot. Tragická nehoda z května 2016 však dohnala tvůrce se nad celou věcí zamyslet. Jak to celé zatím vypadá?




Blesk.cz

Obrazy za 2,5 miliardy se vrátily do muzea. 14 let ležely na záchodě mafiánského sídla

Obrazy za 2,5 miliardy se vrátily do muzea. 14 let…

Dva obrazy Vincenta Van Gogha v celkové hodnotě kolem 100 milionů dolarů (2,5 miliardy Kč), ukradené před 14…

Lidl se otevřel stravenkám: Už nebudou jen pro jejich zaměstnance

Lidl se otevřel stravenkám: Už nebudou jen pro…

Diskont Lidl se dává do obchodu se stravenkami. Ty původně nabídl svým 8000 zaměstnancům, nyní je začne nabízet…

 

iSport.cz

Německo porazilo Podolskiho gólem Anglii, Skotsko jen remizovalo s Kanadou

Německo porazilo Podolskiho gólem Anglii, Skotsko…

Fotbalisté Německa v domácí přípravě porazili 1:0 Anglii. Soupeři českého týmu v kvalifikaci o postup na…

VIDEO: Česko - Litva 3:0. Góly dali Hořava, Krmenčík a debutant Jankto

VIDEO: Česko - Litva 3:0. Góly dali Hořava, Krmenčík…

Po bídném prvním poločase přišla konečně gólová smršť. Trenér české reprezentace Karel Jarolím vyměnil o…

 

Reflex.cz

Krutost první světové války. Podívejte se, jak zachytili fotografové události na bojištích

Krutost první světové války. Podívejte se, jak…

Před sto lety probíhala 1. světová válka. Velká část bitev se odehrávala v zákopech, od bojů minulých století se…

Socialisté nahánějí voliče do Babišovy náruče

Socialisté nahánějí voliče do Babišovy náruče

Vladimír Špidla, šéf premiérových poradců, znovu hájil – tentokrát v rozhovoru pro Info.cz - záměr ČSSD zavést…