Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

McLaren MP4-12C: Nový supersport od McLarenu

Aleš Dragoun
Diskuze (39)
McLaren představuje očekávanou novinku – supersport MP4-12C, který vyvinul ve vlastní režii, tedy bez přispění Mercedesu, respektive AMG.

Projekt, až doposud skrytý pod kódem P11, dostal finální označení MP4-12C a navazuje tak na sériový McLaren F1 z let 1993-1998. Hrstku kupé M6 GT z druhé poloviny šedesátých let, která se také dostala na běžné silnice, můžeme pominout, tam rozhodně nešlo o sériovou produkci. V továrně ve Wokingu v současné době dobíhá výroba Mercedesu SLR McLaren, kterých vzniklo už více než 2100. Ten MP4-12C nahradí, byť se jedná o úplně jiný vůz odlišné koncepce. Jako většina současných aut této kategorie má dvoumístný supersport motor uprostřed.

MP4-12C je zároveň prvním z chystané řady vysokovýkonných sportovních vozů společnosti McLaren Automotive, v současnosti již nezávislé divize McLaren Group. Tu nevede nikdo jiný, než Ron Dennis, dlouholetý šéf týmu McLaren F1.

Jméno

Označení vozu může někomu připomínat McLaren MP4-12, monopost F1 ze sezony 1997. MP4 znamená McLaren Project 4, tento název nesou všechny vozy značky od roku 1981, kdy ji převzal právě zmíněný Ron Dennis a jeho společnost Project 4. Číslo 12 je dle výrobce záležitostí interního výkonnostního indexu (Vehicle Performance Index), který kombinuje výkon, hmotnost, emise a aerodynamiku. Je ovšem pravdou, že některé systémy z dvanáct let staré ef-jedničky se při vývoji vozu uplatnily. Písmeno C pak znamená karbon, jehož bylo využito opravdu štědře.

Karbonový podvozek

McLaren MP4-12C má karbonové šasi Carbon MonoCell, jeho původ hledejme v monopostech McLaren pro F1. Jejich výrobce má s karbonem dlouholeté zkušenosti, připomeňme, že uhlíková vlákna začal používat při konstrukci formulových vozů již v roce 1981 u typu MP4-1. Samozřejmě se uplatnily i u supersportu F1 a Mercedesu SLR. Jejich výhodou je nízká hmotnost, pevnost a torzní tuhost, karbonová konstrukce umožňuje také použít lehčí panely karoserie, opět ze stejného materiálu. Celý podvozek váží méně než 80 kg a z aerodynamických důvodů je zcela zakryt. Na něm spočívají další hliníkové díly.

Zavěšení je pak uchyceno přímo do šasi, obstarávají jej dvojité lichoběžníky s vinutími pružinami. Tlumiče jsou ovládány hydraulicky. O tuhost podvozku se stará Proactive Chassis Control, lze ji nastavit ve třech režimech – Normal, Sport a High Performance.

Motor

MP 4-12C je poháněn motorem McLaren M838T, postaveným výhradně pro tento vůz. Jedná se o vidlicový osmiválec přeplňovaný dvěma turbodmychadly, který poskytuje z objemu 3,8 litru výkon okolo 600 koní (442 kW). Agregát disponuje dvojitým variabilním časováním ventilů a točí maximálně 8500 min-1. Chladiče jsou umístěny až za ním v samé zádi vozu.

Točivý moment dosahuje zhruba 600 Nm. 80 procent této hodnoty je k dispozici již při 2000 min-1. Je přenášen pomocí sedmistupňové dvouspojkové převodovky SSG (Seamless Shift Gearbox) na zadní kola. Ústrojí má několik režimů - základními jsou Normal a Sport, následují plně samočinný mód, Launch Control a Winter pro zimní provoz. Rychlostní stupně se řadí pod volantem, tato technologie opět pochází z Formule 1. Funkce Pre-Cog, která je volitelná tlačítkem, umožňuje připravit převodovku na přeřazení. To pak proběhne daleko rychleji.

Brake Steer

Na brzdách byla použita kovaná hliníková slitina, podařilo se tak ušetřit 8 kg hmotnosti oproti karbon-keramickým brzdám, které budou na přání. Technologie Brake Steer pochází z modelu MP4-12 z roku 1997. Slouží k přibrzdění pravého vnitřního kola, vjede-li vůz do zatáčky příliš velkou rychlostí. Při výjezdu naopak eliminuje nebezpečí smyku, chová se jako diferenciál se zvýšenou svorností. MP 4-12C disponuje také aerodynamickou brzdou Airbrake, hydraulicky ovládaným systémem, který pomáhá při deceleraci. Automobil jezdí na devatenáctipalcových kolech z lehké slitiny vpředu, vzadu jsou o palec větší. Obuta jsou do pneumatik Pirelli, které italská firma ušila na míru.

Armáda elektronických pomocníků zahrnuje také například ABS, ESP, trakční kontrolu, distributor brzdné síly EBD, či asistent při rozjezdech do kopce (tzv. hill holder). Skalní příznivci klasického modelu F1 namítnou, že jejich ikona nic z těchto vychytávek neměla. Postrádala dokonce i posilovač řízení. Doba ovšem poněkud pokročila...

Design, interiér, výbava

Aerodynamika byla testována ve větrném tunelu, design je pak dílem týmu, který vedl Frank Stephenson. Přední část, kde našly místo také xenonové výbojky, je velmi nízká, tvary boků s chladicími vstupy k motoru mohou někomu připomínat italskou konkurenci. Dveře jsou vzhůru výklopné a otevírají se směrem vpřed. Malý zavazadlový prostor je v přední části, té zadní pak dominuje černá plocha, ve které jsou jak pásy LED diod, tak i dvě koncovky výfukového potrubí!

Oba cestující, tedy řidič i spolujezdec, sedí blízko sebe. Automobil je tak užší a má lehčí karoserii. Interiér pak funguje také jako bezpečnostní buňka, inspirace Formulí 1 je naprosto zřejmá. Pilot je obklopen řadou tlačítek a ovladačů, při couvání mu pomohou parkovací senzory, při případné nehodě ochrání posádku airbagy. Klimatizaci si můžou nastavit oba cestující zvlášť na svých dveřích. V horní části středové konzoly je nejvýraznější sedmipalcová dotyková obrazovka, kterou je možné ovládat nejen telematiku, ale i hi-fi soustavu značky Meridian, satelitní navigaci apod.

Čistě britský

Ještě pár slov k samotnému vozu – jízdní vlastnosti byly testovány na simulátoru, který McLaren využívá i ve Formuli 1. Celkem vznikla dvacítka prototypů. Nebyly použity žádné díly z jiných aut cizích značek, připomeňme, že model F1 měl vidlicový dvanáctiválec 6,1 litru z dílen BMW. Novinka se bude vyrábět přímo v Británii. Zákazníci si MP4-12C budou moci koupit od začátku roku 2011.

Kladivo na konkurenci

Cena se má pohybovat v rozmezí 150-200 tisíc euro a automobilka hodlá vytvořit novou celosvětovou distribuční síť. Klíčovou konkurenci bude tvořit novoučké Ferrari 458 Italia, Lamborghini Gallardo, Porsche 911 Turbo, Aston Martin DB9 a při troše dobré vůle i Bentley Continental GT.

U McLarenu si ale troufají i na větší a dražší Ferrari 599 GTB a 612, Murcielago, nebo dokonce Bugatti Veyron či Koenigsegg. Automobilka doufá, že se jí v klíčovém segmentu povede utrhnout co nejvíce. Trh, který za posledních 8 let vzrostl zhruba trojnásobně, má prý ještě další potenciál.

Hned roce 2011 plánují ve Wokingu vyrobit tisícovku vozů MP4-12C, polovina z nich bude určena pro domácí trh a Spojené státy. Zda se nový McLaren stane takovou ikonou, jakou byl puristický model F1, ukáže až čas.

{videoplayer link="http://www.youtube.com/v/WC-KVkD_fb0&hl=cs&fs=1&" style="auto"}

Aleš Dragoun
Diskuze (39)
12. 9. 2009 23:56
Re: Ron Dennis
Toto je prostredne auto. Pride este mensi model a potom pride este nieco vacsie - nieco co bude blizsie k povodnemu F1, aj ked nepojde az o tak extremnu konstrukciu.
Avatar - gld
12. 9. 2009 11:20
Re: Úspech?
raketoplán >:D
Avatar - Pekelná Micinka
11. 9. 2009 22:34
Re: Úspech?
Tím bych si nebyl jistej. Nevím, kolik přijde pojistit Veyron. Ale 200k Kč jen za sadu gum, pokud by si projel dvě za rok a musela se měnit v tom intervalu jak naznačuje příspěvek výše, pak to není málo a ukazuje to na to, že mít Veyron nebo třeba F1 je úplně jiná liga, nesrovnatelná s tímhle novým počinem od McLarenu.

Edit: A to nemluvím o tom, že se musí při každé třetí výměně měnit i kola... >:D >:D 8-s

Přečti si to sám... [odkaz]
Avatar - gld
11. 9. 2009 17:26
Re: Úspech?
veyron má nejaký ojedinelý rozmer kolies alebo ako?

Ináč ak len poistka na také auto stojí ročne ako garáž v centre prahy tak gumy už nikoho nerozplačú..to je len jedna z historiek na "padanie sánok obyčajných ľudí"
Avatar - Pekelná Micinka
11. 9. 2009 15:23
Re: Úspech?
Ta cena je správně, ale ne za kus, nýbrž za set. I tak, bezmála 50 tisíc Kč za jednu gumu je dost i pro méně movité movité. A odpovídá zhruba ceně jednoho průměrně kvalitního setu třeba pro F430 atd.