Melkus RS 1000 - supersport z NDR

Melkus RS 1000 - supersport z NDR

 
 

Vozy značek Wartburg a Trabant z bývalé NDR si pamatuje asi každý, většina z nás má s nimi i větší či menší zkušenosti. Nepříliš známý je ale sportovní automobil Melkus RS 1000.

Tento stroj pochází z dílny Heinze Melkuse, jehož podnikání na území bývalé NDR by se dalo nejlépe přirovnat k aktivitám českého Metalexu, avšak s delší tradicí a zaměřením především na formulové a silniční závodní automobily.

Začátky bez řidičáku

Heinz Melkus se narodil 20.dubna 1928 v Drážďanech. Svou motoristickou kariéru zahájil v poválečných Drážďanech jako přepravce, přestože nevlastnil řidičský průkaz. V roce 1951 se poprvé naplno projevuje jeho sen konstruovat automobily a také s nimi závodit. První pokusy prováděl na strojích, které byly v poválečném Německu k dispozici, jako například VW Kübelwagen, BMW 321 nebo Veritas.

První vlastní konstrukcí se stala formule Melkus JAP, s níž se účastnil sportovních podniků v letech 1955 až 57. Po ní v roce 1959 následovala první generace monopostu Formule Junior s tříválcovým motorem Wartburg o výkonu 51 kW (70k), kterou v roce 1961 nahradila generace druhá. S tímto vozem se Melkus zařadil mezi výrobce automobilů, protože vznikla čtrnáctikusová série. V roce 1963 nastupuje třetí generace monopostu Formule Junior, která je stále vybavena motorem Wartburg, ale naladěným na výkon 66 kW (90 k) a je vyrobena v počtu pěti kusů. V roce 1964 přichází Melkus Formule 3, který se stává jedním z nejúspěšnějších formulových vozů svého tvůrce a je vyrobena série 92 vozů, z nichž se 10 dostalo i do tehdejšího Československa.

obrázek [555 x 263]

Wartburg 353 jako základ sportovního vozu

Koncem šedesátých let se Heinz Melkus se svými spolupracovníky pouští do vývoje sportovního automobilu, který by byl použitelný jak v běžném provozu, tak i na závodní dráze. Hlavním „dárcem orgánů“ se stal sériový Wartburg 353. Při vývoji nového vozu si tvůrci zadali čtyři hlavní požadavky. Šlo o použití co největšího počtu sériových dílů osobních i nákladních automobilů vyráběných v NDR. Vůz musel být vybaven tak, aby odpovídal podmínkám provozu na veřejných komunikacích. Pro dosažení co nejlepších jízdních vlastností měl být motor uložen uprostřed vozu před zadní nápravou. A nakonec měl splňovat technické předpisy FIA pro závodní sportovní vozy tehdejší skupiny 4.

Za základ pro stavbu dvoumístného kupé Melkus RS 1000 posloužil podvozek a hnací jednotka vozu Wartburg 353. Díky této skutečnosti se rozšířil názor, že jde o sportovní Wartburg, ale toto tvrzení není příliš přesné, protože automobilka v Eisenachu se na vývoji nepodílela a ani do něj nezasahovala. Automobil je tak dílem Heinze Melkuse a jeho spolupracovníků.

Melkus RS 1000 měl hlavní části karoserie vyrobeny z polyesteru zesíleného skleněnými vlákny. Příď i záď vozu se vyráběly technikou modifikovaného kladení vrstev tohoto materiálu v závodě Robur Zittau. Celkovou montáž prováděla tehdejší drážďanská firma Melkus. Tímto postupem nebylo možné vyrábět velké série a tak například v roce 1972 opustilo podnik Heinze Melkuse pouze 20 nových sportovních vozů.

obrázek [300 x 239] Nosný rám byl převzat z Wartburgu 353, ale pro použití ve sportovním Melkusu musel být zesílen. Na pravé i levé straně podlahové plošiny tvořené hliníkovými plechy našly své místo palivové nádrže o objemu 35 litrů. Střechu vozu vybaveného křídlovými dveřmi vyztužoval ocelový oblouk. K tomuto oblouku se kloubovými závěsy připojovala i výklopná záď tvořená jedním kusem polyesteru se vsazenými okny. Příď vozu s klasickou kapotou zavazadlového prostoru byla přišroubována k rámu. Čelní sklo poskytl Wartburg 353 a ostatní okna byla z materiálu zvaného piacryl, stejně jako aerodynamické kryty hlavních reflektorů.

Na návrhu karoserie automobilu, který byl při rozvoru náprav 2450 mm dlouhý 4000 mm, široký 1700 mm a vysoký 1070 mm, se podíleli průmysloví návrháři z vysoké školy výtvarného umění v Berlíně. Jejich modely v měřítku 1:2 a 1:1 se prověřovaly v aerodynamickém tunelu. Součinitel odporu vzduchu 0,364 prvního prototypu Melkusu RS 1000, který měl čelní plochu 1,52 m2, byl i v tehdejší době příliš vysoký a až po zakrytí spodní časti vozu dosáhli jeho tvůrci přijatelného snížení.

obrázek [555 x 307]

Stejně jako rám podvozku, tak i nápravy pocházely z Wartburgu 353. Došlo pouze na zkrácení drah pružení vinutých pružin, přibyly rozměrné pryžové dorazy a zadní náprava dostala torzní stabilizátor. Wartburg 353 poskytl tvůrcům Melkusu RS 1000 také hřebenové řízení i brzdy, jejichž bubny z hořčíkové slitiny s ocelovou vložkou byly žebrované.

Sport se třemi válci a dvěma takty

První Melkusy RS 1000 měly za sedadly uložen tříválcový dvoutakt z Wartburgu 353 s nezměněným objemem 992 cm3, ale naladěný na 51 kW (70 k). Později začali ve firmě Melkus objem motorů zvětšovat na 1119 cm3. Přičemž, zůstal zachován výkon, ale zlepšil se průběh točivého momentu. Zvýšení výkonu proti sériovým Wartburgům se dosahovalo vyšším kompresním stupněm 9,5, úpravou spalovacího prostoru, osazením třemi karburátory se speciálním sacím potrubím a pečlivým vyladěním sání a výfuku.

V přídi vozu měl své místo plochý chladič s elektrickým ventilátorem a oběh chladící kapaliny zajišťovalo sériové čerpadlo v hlavě motoru. O přenos výkonu na kola zadní nápravy se starala pětistupňová manuální převodovka z Wartburgu 353 a kotoučová spojka s talířovou pružinou Barkas.

V provedení pro provoz na veřejných komunikacích s motorem o výkonu 51 kW (70 k) dosahoval Melkus RS 1000 maximální rychlosti 160 km/h, zrychloval z 0 na 100 km/h za 12 s a měl spotřebu 10 až 12 l na 100 km při pohotovostní hmotnosti 850 kg. Po drobných úpravách, jako je například nahrazení silničního výfukového potrubí závodním, mohlo být dosaženo zvýšení výkonu až na 66 kW (90 k) a potom Melkus RS 1000 dosahoval rychlosti 190 až 210 km/h.

obrázek [300 x 387] Při stavbě každého vozu se přihlíželo k nejnovějším zkušenostem a ty byly aplikovány na každém dalším automobilů, tak je prakticky každý ze 101 vyrobených Melkusů RS 1000 z let 1969 až 1979 jedinečným originálem.

Není bez zajímavosti, že vzniklo také několik kusů vybavených motorem Lada z automobilu VAZ 21011.

Vyrobené Melkusy RS 1000 byly určeny především členům tehdejšího německého motoristického svazu (ADMV), kteří nejenže si poměrně dlouho na svůj stroj počkali, ale také hodně zaplatili a to od 28 000 marek, tehdy asi 87 000 Kčs (Korun československých).

V současné době synové Heinze Melkuse připravují omezenou sérii Melkusu RS 1000, který bude odpovídat originálu a v plánu mají také stavbu jeho nástupce, který bude pojmenován Melkus RS 2000.

Spolupracujeme s TipCars.com
Čínské konglomeráty CEFC a CITIC v Evropě vytvoří společný podnik, tvrdí Mynář Čínské konglomeráty CEFC a CITIC v Evropě vytvoří společný podnik, tvrdí Mynář

Zástupci čínských společností CITIC Group a CEFC Europe…

Bývalý šéf Zelených Stropnický přerušuje politickou kariéru Bývalý šéf Zelených Stropnický přerušuje politickou kariéru

Bývalý předseda Zelených a pražský zastupitel Matěj…

Křetínský jedná ve Francii o koupi dalšího známého magazínu, má zájem o Marianne Křetínský jedná ve Francii o koupi dalšího známého magazínu, má zájem o Marianne

Společnost Czech Media Invest (CMI), kterou spoluvlastní…

V Dukovanech střídá jedna odstávka druhou V Dukovanech střídá jedna odstávka druhou

Neplánovaná odstávka čtvrtého bloku Jaderné elektrárny…

 

Štítky BMW Lada Melkus

 







Doporučujeme
Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí! Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí!

České silnice mají hrozný povrch a jsou špatně značené, v…

 

AutoRevue
Nový VW Golf na prvních snímcích. Projde největší změnou v historii Nový VW Golf na prvních snímcích. Projde největší změnou v historii

Osmá generace Volkswagenu Golf již pomalu klepe na dveře.…

Řidiči, pozor! Dnes se bude ve velkém měřit rychlost. Místa jsme si vybrali sami Řidiči, pozor! Dnes se bude ve velkém měřit rychlost. Místa jsme si vybrali sami

Měření rychlosti bude probíhat v rámci celoevropské akce…

 





 
AMG Driving Academy: Na okruhu v Mostě jsme se učili řídit. S rychlými Mercedesy!

AMG Driving Academy: Na okruhu v Mostě jsme se učili řídit. S rychlými Mercedesy!

Dnes 12:59

Pokud se chcete naučit zvládnout své rychlé auto či vylepšit své jezdecké schopnosti, má pro vás Mercedes řešení. AMG Driving Academy!




Blesk.cz

Pšeničné pečivo způsobuje závislost, varuje expert. Každý Čech ho ročně sní 48 kilo

Pšeničné pečivo způsobuje závislost, varuje expert.…

Milujete k snídani kaiserku namazanou máslem, nebo dokonce dvě? A co rohlík s marmeládou k odpolední svačině? A…

Nepovedené vychloubání Victorie Beckham: Máš smutný život, zpražili ji fanoušci

Nepovedené vychloubání Victorie Beckham: Máš smutný…

Zpěvačka a módní ikona Victoria Beckham oslavila v úterý své 44. Narozeniny. Manžel David Beckham a jejich čtyři…

 

iSport.cz

Program MS v hokeji 2018:  kompletní rozpis zápasů, skupiny, play off

Program MS v hokeji 2018: kompletní rozpis zápasů,…

Rok 2018 přináší sportovním fanouškům jeden vrchol za druhým. Po únorové olympiádě v Jižní Koreji odstartuje v…

Beton vs. antuka. Drtivá změna a jasná nadvláda. Čím Nadal ničí soupeře?

Beton vs. antuka. Drtivá změna a jasná nadvláda. Čím…

Že je Nadal podstatně více nebezpečný na antuce než na tvrdém povrchu? To není u desetinásobného vítěze French…

 

Reflex.cz

Exkluzivně: Babiš souhlasí s přesunem ambasády v Izraeli do Jeruzaléma. Současný stav je podle něj absurdní

Exkluzivně: Babiš souhlasí s přesunem ambasády v…

Premiér Andrej Babiš zaslal organizátorům petice za přesun ambasády do hlavního města Izraele dopis, ve kterém…

Nová naděje v boji proti plastovému zamoření? Vědci omylem objevili enzym, který požírá plast

Nová naděje v boji proti plastovému zamoření? Vědci…

Vědci objevili přirozeně vyskytující se enzym, který si pochutnává na plastech a který je schopen plasty…