Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Na prodej je 26 let starý Mercedes-Benz 250 GD. Za dva miliony

Aleš Dragoun
Diskuze (0)
Fanoušků dnes už klasických Mercedesů G je u nás celkem dost. Mají možnost si pořídit unikátně zrestaurovaný kabriolet 250 GD. Sice za oceánem, ale za pozornost stojí...

Legendární Geländewagen se vyrábí od února 1979. Po 11 letech prošel prvními velkými úpravami, kdy dostal novou příď a trvalý pohon všech kol. Luxusnější řada W463 mohla mít ABS, tempomat i ořechové dřevo uvnitř. V roce 1992 vyjel z bran rakouské továrny Steyr-Daimler-Puch (dnes Magna Steyr) stotisící exemplář.

Právě z tohoto roku pochází i exemplář, který zrenovovala a modifikovala americká Expedition Motor Company, která se na teréňáky s hvězdou ve znaku (a také Defendery) specializuje. Sídlí ve Frenchtownu v New Jersey. Její géčko pohání dvouapůllitrový naftový pětiválec OM 602. Ten v základu dával pouhých 62 kW (84 k) a 154 N.m při 2800 otáčkách, není divu, klasický předkomůrkový diesel nemá ani turbo. Pro zábavu mimo zpevněné cesty to ale stačilo bohatě. Zda se zvýšil výkon, firma zatím neuvádí. Jde ještě o původní řadu W460, která po modernizaci dobíhala.

Ve žluté

Teréňák Američané nalakovali výraznou žlutou metalízou Solarbeam, mohutné lemy blatníků jsou tradičně černé. Kabina kombinuje hnědou a béžovou kůži. Spartánský off-road se tedy podařilo jemně zcivilizovat. Lze ji prakticky celou otevřít, tedy hlavně horní část. Plátěná střecha se odepne, zbyde jen černý rám, na který se natahuje a středový ochranný oblouk, integrovaná součást karoserie. Čelní sklo lze sklopit, 250 GD má ovšem překvapivě klimatizaci...

Vzhledem je to tak trochu restomod, byl přizpůsoben novějším modelům, ale základ zůstal tak, jak v roce 1992 sjel v rakouském Štýrském Hradci (Grazu) z pásu. Nechybí šnorchl, ochranný rám vpředu, naviják, tenhle krasavec se v terénu neztratí ani díky gumám BF Goodrich All-Terrain T/A. Jejich instalací se zvýšila i světlost. Rezerva vzadu být prostě musí, navíc bez krytu. Vedle ní je v držáku umístěn kanystr, co kdyby náhodou došla nafta?

Mix starého a nového

Světelnou techniku tvoří LED, je tedy převzata z novějších modelů doplněna dalšími reflektory. Co mohlo zůstat původní, se pouze vyčistilo a zrenovovalo. Obě řadicí páky, čtyřstupňové manuální převodovky i redukce oděli v New Jersey do kůže a podlaha je zčásti dřevěná. Tachometr ukazuje 78.060 km, kolikrát se už otočil, není důležité, i když je původní a hezky postaru pouze pětimístný. A hlavně v metrických jednotkách. Vůbec, většina palubních přístrojů a ovladačů zůstala z originálu včetně stylového dvouramenného volantu, což je velmi dobře. Audio nese značku VDO.

Samozřejmě se svou prací firma náležitě chlubí, takže v motorovém prostoru najdeme štítek Expedition Motor Company včetně informace o tom, že je to převážně ruční práce. Fotogalerie ukazuje i rekonstrukci. „Wolf“, jak se mercedesu běžně říká, byl rozebrán opravdu do šroubku. Strávená tisícovka člověkohodin je vidět na první pohled.

Suma větší než malá

Auto se nachází přímo v centrále ve Frenchtownu, tedy kapánek z ruky. Je ke koupi, avšak na česká veteránská číslo ho vzhledem k roku výroby ještě nedostanete. Ale to mu rozhodně neubírá na atraktivitě. Na kolik přijde? Maličkost, 90 tisíc dolarů, tedy 2,05 milionu korun. Je to docela dost, ale géčko je zkrátka a dobře perfektní – na rozdíl od mnohem levnějších, ale také unavenějších kusů z té doby včetně těch napadených hnědým morem. Slušný pojízdný Mercedes G, se kterým se dá odjet, seženete přitom v civilizované Evropě už někde kolem 130 tisíc korun.

Nová generace pod starým kódem W463 začíná mimochodem v USA na 124,5 tisících v místní měně, tedy 2,84 milionech korun. Rozdíl mezi znovu postaveným klasikem a tím, co si lze odvézt přímo ze značkového showroomu, tedy činí necelých 39 %. To zas není mnoho, ale zbyde dost „babek“ na palivo a servis...

Foto: Expedition Motor Company

Aleš Dragoun
Diskuze (0)