Mercedes-Benz 500 E/E 500: Éčko s osmiválcem slaví 25 let

 

Výkonná varianta Mercedesu W124 je dnes ceněným klasikem, i když ještě nedosáhla veteránského věku. Debutovala před čtvrtstoletím.

Mercedes-Benz 500 E se ukázal poprvé na říjnovém autosalonu v Paříži v roce 1990. Na první pohled se od svých levnějších a slabších sourozenců nijak výrazně nelišil, vypadal až nenápadně, nikoli velkolepě jako třeba šestilitrový 300 E od AMG, který si svou přezdívku Hammer (kladivo) bezezbytku zasloužil. Seděl blíže k asfaltu než sériové modely, měl rozšířené blatníky a vpředu na nárazníku spoiler s unikátními kulatými mlhovkami v obdélníkových rámečcích.

Do té doby nejsportovnější tovární zástupce série W124 připomínal vlka v rouše beránčím, svou sílu skutečně nedával nijak okázale najevo. Svaly měl ale pořádné, takřka pětilitrový (4973 cm3) vidlicový osmiválec dával 240 kW. Z dnešního pohledu se zdá být čtyřstupňová samočinná převodovka archaismem, tehdy však nešlo o nic výjimečného, ba právě naopak. Starala se o přenos až 480 N.m dozadu. Mechanika byla v základu převzata z roadsteru 500 SL R129, ale s mnoha úpravami. Motor byl o 16,5 mm nižší než ten v o rok a půl starší „žehličce“. Kratší ojnice ovšem zajišťovaly stejný poměr vrtání a zdvihu. 500 E už měl také elektronické vstřikování LH-Jetronic od Bosche s měřičem množství nasávaného vzduchu místo staršího mechanicko-elektronického systému KE-Jetronic. Výhružné dunění velkého osmiválce zní i po pětadvaceti letech jako rajská hudba...

Z klidu na stovku zrychloval výkoný sedan za 6,1 s i díky kratšímu stálému převodu 2,82, největší rychlost 250 km/h už tehdy hlídala elektronika, omezovač jej dále nepustil. Standardní protiprokluz byl nutností, nikoli technickým výstřelkem. Velkolepá limuzína vyšší střední třídy byla také praktická, pořád měla čtyři dveře a s veškerým komfortem uvezla taktéž čtyřčlennou posádku. A dokonce s dostatkem pohodlí, i přes tvrdší nastavení žehlil podvozek nerovnosti silnic s grácií hodnou značky. Trojcípá hvězda si ovšem za 500 E nechala řádně zaplatit - 134.250 marek byla částka více než dvojnásobná oproti modelu 300 E řady W124 s řadovým šestiválcem 2,96 l. Opravdu skalní příznivci „čtyřku“, jak se jí díky koncovému číslu v továrním kódu u nás přezdívá, považují za poslední opravdový mercedes.

Model 500 E vyvíjel Mercedes-Benz s Porsche, které také auta montovalo. Dnes se taková spolupráce zdá až neuvěřitelná. Skelet karoserie vznikal v Sindelfingenu, kde jej rovněž lakovali, další komponenty pak přibyly v hlavním závodě v Untertürkheimu, ale finální kompletace probíhala u slavného výrobce sportovních aut v Zuffenhausenu. Proč? Na vývoj se nedostávalo tehdejšímu Daimler-Benzu vlastních kapacit, trh sportovních vozů byl na začátku devadesátých let v krizi a Porsche mělo s malosériovou výrobou bohaté zkušenosti při dodržení vysokých kvalitativních standardů, takže pětistovka nemohla být v lepších rukou.

Od října 1992 se výkon motoru mírně snížil na 235 kW a točivý moment na 470 N.m, už tehdy byla hlavním důvodem spotřeba paliva a snížení množství vypouštěných exhalací do ovzduší. Klesla z normovaných 13,5 na rovných třináct litrů. Tehdy měl také premiéru model 420 E s osmiválcem 4,2 l/205 kW, který s pětilitrem sdílel klikovou skříň a jednalo se o nástupce obdobného 400 E z roku 1991. Navzájem si ovšem nekonkurovaly, protože spíše než sportovním sedanem v pravém slova smyslu byla „čtyřiastadvacítka“ rychlým polykačem kilometrů a skutečným pohodlným cestovním automobilem na dlouhé vzdálenosti. Na podzim 1993 přišel facelift celé řady s bílými kryty bočních blikačů a změna označení na třídu E (původně písmenko znamenalo „Einspritzer“, motor se vstřikováním paliva). Z 500 E se tak stal model E 500. Hlavní reflektory se zaoblily, koncová světla byla zatmavena, došlo k mírným úpravám zádě v oblasti místa pro registrační značku a blatníky byly rozšířeny. Poslední modely stály 145.590 DM a s aktivní kariérou se rozloučily edicí Limited.

500 E i jeho modernizovanou verzi E 500 dnes vyhledávají sběratelé. Moc šancí ale nemají, protože jich v původním zachovalém stavu přežilo velmi málo. Do dubna 1995 bylo postaveno 10.479 jednotek, ovšem pozor, do tohoto počtu se zahrnuje i ultimativní E 60 AMG s V8 5,96 l/280 kW. V červnu roku 1995 byla spuštěna produkce „masařky“ W210. Našlo se docela dost zákazníků, kteří litovali, že si E 500 nestihli koupit. Na IAA ve Frankfurtu 1995, tedy před dvaceti lety, se sice představil model E 55 AMG, ten se ale dosud youngtimerem nestal. Nad ladičskou firmou AMG převzala automobilka definitivně kontrolu v úvodu roku 1999, o šest let později se stala jediným a stoprocentním vlastníkem. Dnes nese divize název Mercedes-AMG.

POHLEDY DO HISTORIE: Mercedes-Benz třídy E – Hvězdná evoluce (6. díl – řada W124)

Spolupracujeme s TipCars.com
Tusk: EU má reálnou šanci uzavřít migrační trasu z Libye Tusk: EU má reálnou šanci uzavřít migrační trasu z Libye

Státy Evropské unie zajistí, že severoafrická část…

Za vánoční nákupy potravin si připlatíte, tuzemák však zlevní Za vánoční nákupy potravin si připlatíte, tuzemák však zlevní

Jedním z ústředních témat posledních týdnů byla v české…

Putin: USA chtějí vytlačit Rusko z evropského energického trhu a zdražit plyn Putin: USA chtějí vytlačit Rusko z evropského energického trhu a zdražit plyn

Sankce, které vůči Rusku schválil americký Kongres v…

 
 







Doporučujeme
Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu! Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu!

Jestliže před deseti lety bylo pohonem všech kol vybaveno…

Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo? Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo?

Ne ve všech státech Evropské unie se nafta označuje jako…

 

AutoRevue
Škoda už oficiálně prodává Karoq. Tipy, jak ho rozpoznat od Kodiaqu: Škoda už oficiálně prodává Karoq. Tipy, jak ho rozpoznat od Kodiaqu:

Škoda zatím neoznámila, kolik bude požadovat za základní…

Mazda vrátí na trh wankelův motor už za dva roky. Ne ovšem tak, jak si myslíte... Mazda vrátí na trh wankelův motor už za dva roky. Ne ovšem tak, jak si myslíte...

Motor s rotačním pístem bude nyní plnit jinou roli.

 



Na kolik přijde milion kilometrů v Mercedesu W124 200 D? Na kolik přijde milion kilometrů v Mercedesu W124 200 D?

Starší mercedesy jsou schopné ujet velké vzdálenosti.…

Mercedes-Benz A124: Éčko s plátěnou střechou debutovalo před 25 lety Mercedes-Benz A124: Éčko s plátěnou střechou debutovalo před 25 lety

Mercedes-Benz vyráběl kabriolety už před druhou světovou…

 



 
Nové Audi A7 Sportback odhaleno. Evoluce tvarů, revoluce techniky

Nové Audi A7 Sportback odhaleno. Evoluce tvarů, revoluce techniky

Dnes 21:08

Podle očekávání prošel design druhé generace Audi A7 jen evoluční proměnou. Za to v útrobách se událo dost, všechny verze budou hybridní!




Blesk.cz

22 tipů na víkend: Prahou poběží zombie! Mlsat můžete polévky, dýně i čokoládu

22 tipů na víkend: Prahou poběží zombie! Mlsat…

Neseďte doma a nekoukejte se jen z okna! Vyrazte ven, do přírody, za poznáním! Pokud nevíte kam vyrazit, nechte…

Mayová slibuje Čechům statut „usedlíků“. Vyjednávání o brexitu se zpozdí

Mayová slibuje Čechům statut „usedlíků“. Vyjednávání…

Britský parlament nebude příští týden zatím dál jednat o návrhu klíčového zákona, který se má stát základem…

 

iSport.cz

Villarreal – Slavia 2:2. Cenná remíza, český mistr ale ztratil vedení 2:0

Villarreal – Slavia 2:2. Cenná remíza, český mistr…

Fotbalisté pražské Slavie remizovali ve Villarrealu 2:2 ve třetím kole Evropské ligy v souboji o první místo ve…

Lugano - Plzeň 3:2. Zklamání pro favorita, domácí rozhodli z brejků

Lugano - Plzeň 3:2. Zklamání pro favorita, domácí…

Fotbalisté Plzně ve třetím utkání v základní skupině Evropské ligy nečekaně prohráli na hřišti Lugana 2:3 a…

 

Reflex.cz

Ekonom Vladimír Pikora: Po volbách přijde naštvanost nejvyššího stupně

Ekonom Vladimír Pikora: Po volbách přijde naštvanost…

Něco vám řeknu – nikdy slepě nespoléhejte na čísla! Já jsem to udělal jednou a ovlivnilo to zbytek mého života.

Zítra k volbám, nenechme za sebe rozhodovat jiné! Vrátí se politická politika?

Zítra k volbám, nenechme za sebe rozhodovat jiné!…

Kdysi i v Česku populární slovenský satirik Milan Markovič by dnes patrně řekl „Zvolebnívá sa“, a to na plné…