Mercedes-Benz 500 E/E 500: Éčko s osmiválcem slaví 25 let

 

Výkonná varianta Mercedesu W124 je dnes ceněným klasikem, i když ještě nedosáhla veteránského věku. Debutovala před čtvrtstoletím.

Mercedes-Benz 500 E se ukázal poprvé na říjnovém autosalonu v Paříži v roce 1990. Na první pohled se od svých levnějších a slabších sourozenců nijak výrazně nelišil, vypadal až nenápadně, nikoli velkolepě jako třeba šestilitrový 300 E od AMG, který si svou přezdívku Hammer (kladivo) bezezbytku zasloužil. Seděl blíže k asfaltu než sériové modely, měl rozšířené blatníky a vpředu na nárazníku spoiler s unikátními kulatými mlhovkami v obdélníkových rámečcích.

Do té doby nejsportovnější tovární zástupce série W124 připomínal vlka v rouše beránčím, svou sílu skutečně nedával nijak okázale najevo. Svaly měl ale pořádné, takřka pětilitrový (4973 cm3) vidlicový osmiválec dával 240 kW. Z dnešního pohledu se zdá být čtyřstupňová samočinná převodovka archaismem, tehdy však nešlo o nic výjimečného, ba právě naopak. Starala se o přenos až 480 N.m dozadu. Mechanika byla v základu převzata z roadsteru 500 SL R129, ale s mnoha úpravami. Motor byl o 16,5 mm nižší než ten v o rok a půl starší „žehličce“. Kratší ojnice ovšem zajišťovaly stejný poměr vrtání a zdvihu. 500 E už měl také elektronické vstřikování LH-Jetronic od Bosche s měřičem množství nasávaného vzduchu místo staršího mechanicko-elektronického systému KE-Jetronic. Výhružné dunění velkého osmiválce zní i po pětadvaceti letech jako rajská hudba...

Z klidu na stovku zrychloval výkoný sedan za 6,1 s i díky kratšímu stálému převodu 2,82, největší rychlost 250 km/h už tehdy hlídala elektronika, omezovač jej dále nepustil. Standardní protiprokluz byl nutností, nikoli technickým výstřelkem. Velkolepá limuzína vyšší střední třídy byla také praktická, pořád měla čtyři dveře a s veškerým komfortem uvezla taktéž čtyřčlennou posádku. A dokonce s dostatkem pohodlí, i přes tvrdší nastavení žehlil podvozek nerovnosti silnic s grácií hodnou značky. Trojcípá hvězda si ovšem za 500 E nechala řádně zaplatit - 134.250 marek byla částka více než dvojnásobná oproti modelu 300 E řady W124 s řadovým šestiválcem 2,96 l. Opravdu skalní příznivci „čtyřku“, jak se jí díky koncovému číslu v továrním kódu u nás přezdívá, považují za poslední opravdový mercedes.

Model 500 E vyvíjel Mercedes-Benz s Porsche, které také auta montovalo. Dnes se taková spolupráce zdá až neuvěřitelná. Skelet karoserie vznikal v Sindelfingenu, kde jej rovněž lakovali, další komponenty pak přibyly v hlavním závodě v Untertürkheimu, ale finální kompletace probíhala u slavného výrobce sportovních aut v Zuffenhausenu. Proč? Na vývoj se nedostávalo tehdejšímu Daimler-Benzu vlastních kapacit, trh sportovních vozů byl na začátku devadesátých let v krizi a Porsche mělo s malosériovou výrobou bohaté zkušenosti při dodržení vysokých kvalitativních standardů, takže pětistovka nemohla být v lepších rukou.

Od října 1992 se výkon motoru mírně snížil na 235 kW a točivý moment na 470 N.m, už tehdy byla hlavním důvodem spotřeba paliva a snížení množství vypouštěných exhalací do ovzduší. Klesla z normovaných 13,5 na rovných třináct litrů. Tehdy měl také premiéru model 420 E s osmiválcem 4,2 l/205 kW, který s pětilitrem sdílel klikovou skříň a jednalo se o nástupce obdobného 400 E z roku 1991. Navzájem si ovšem nekonkurovaly, protože spíše než sportovním sedanem v pravém slova smyslu byla „čtyřiastadvacítka“ rychlým polykačem kilometrů a skutečným pohodlným cestovním automobilem na dlouhé vzdálenosti. Na podzim 1993 přišel facelift celé řady s bílými kryty bočních blikačů a změna označení na třídu E (původně písmenko znamenalo „Einspritzer“, motor se vstřikováním paliva). Z 500 E se tak stal model E 500. Hlavní reflektory se zaoblily, koncová světla byla zatmavena, došlo k mírným úpravám zádě v oblasti místa pro registrační značku a blatníky byly rozšířeny. Poslední modely stály 145.590 DM a s aktivní kariérou se rozloučily edicí Limited.

500 E i jeho modernizovanou verzi E 500 dnes vyhledávají sběratelé. Moc šancí ale nemají, protože jich v původním zachovalém stavu přežilo velmi málo. Do dubna 1995 bylo postaveno 10.479 jednotek, ovšem pozor, do tohoto počtu se zahrnuje i ultimativní E 60 AMG s V8 5,96 l/280 kW. V červnu roku 1995 byla spuštěna produkce „masařky“ W210. Našlo se docela dost zákazníků, kteří litovali, že si E 500 nestihli koupit. Na IAA ve Frankfurtu 1995, tedy před dvaceti lety, se sice představil model E 55 AMG, ten se ale dosud youngtimerem nestal. Nad ladičskou firmou AMG převzala automobilka definitivně kontrolu v úvodu roku 1999, o šest let později se stala jediným a stoprocentním vlastníkem. Dnes nese divize název Mercedes-AMG.

POHLEDY DO HISTORIE: Mercedes-Benz třídy E – Hvězdná evoluce (6. díl – řada W124)

Spolupracujeme s TipCars.com
Čína má rýže pořád málo. Komoditu proto koupí v USA Čína má rýže pořád málo. Komoditu proto koupí v USA

Přestože je největším producentem rýže na světě, nestačí…

Růst mandatorních výdajů je neudržitelný, notoval si Pilný se Zemanem Růst mandatorních výdajů je neudržitelný, notoval si Pilný se Zemanem

Ministr financí Ivan Pilný (ANO) mluvil v Lánech s…

Železniční velmoc chystá modernizaci. Japonsko představí nové šinkanzeny Železniční velmoc chystá modernizaci. Japonsko představí nové šinkanzeny

Japonsko patří mezi největší průkopníky vysokorychlostní…

Studie: V Praze se hromadně staví kanceláře, nabídka vzroste dvakrát více než poptávka Studie: V Praze se hromadně staví kanceláře, nabídka vzroste dvakrát více než poptávka

Nabídka nových kanceláří v Praze letos vzroste zhruba…

 
 







Doporučujeme
Když policista řídí provoz na křižovatce. Víte, co znamenají jeho gesta? Když policista řídí provoz na křižovatce. Víte, co znamenají jeho gesta?

Policista řídící provoz na křižovatce mnohé řidiče mate.…

Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo? Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo?

Ne ve všech státech Evropské unie se nafta označuje jako…

 

AutoRevue
5W, 10W nebo něco jiného? Opravdu víte vše o motorovém oleji? 5W, 10W nebo něco jiného? Opravdu víte vše o motorovém oleji?

Mechanická konstrukce automobilu se dá s nadsázkou…

Test: Volkswagen Arteon nechce být Passatem. Obhájí ale svoji cenovku? Test: Volkswagen Arteon nechce být Passatem. Obhájí ale svoji cenovku?

Volkswagen Arteon do třídních škatulí nezapadá. Na trh…

 



Na kolik přijde milion kilometrů v Mercedesu W124 200 D? Na kolik přijde milion kilometrů v Mercedesu W124 200 D?

Starší mercedesy jsou schopné ujet velké vzdálenosti.…

Mercedes-Benz A124: Éčko s plátěnou střechou debutovalo před 25 lety Mercedes-Benz A124: Éčko s plátěnou střechou debutovalo před 25 lety

Mercedes-Benz vyráběl kabriolety už před druhou světovou…

 



 
Poznáte, z čeho vznikl nejošklivější roadster na světě? Sedan z NDR byste netipovali!

Poznáte, z čeho vznikl nejošklivější roadster na světě? Sedan z NDR byste netipovali!

Dnes 15:25

Podivný stroj s retro vzhledem vznikl v Maďarsku. Jeho základ je východoněmecký, pod kapotou ale pracuje motor původem od Renaultu.




Blesk.cz

Dvě známé Češky se vydaly na svatojakubskou pouť: Daly jsme našemu životu sbohem!

Dvě známé Češky se vydaly na svatojakubskou pouť:…

Opustily děti i partnery, práci, domov, koníčky i povinnosti, aby se vydaly na cestu, která jim změní život. Dvě…

Chorvatskem otřásají exploze: Lesní požár způsobil výbuchy min z války

Chorvatskem otřásají exploze: Lesní požár způsobil…

Lesní požár, který se rozšířil do jižního Chorvatska ze sousední Černé Hory, zřejmě v noci na dnešek způsobil…

 

iSport.cz

Droppa míří do Slovanu! Jarolím na něj dal dobré reference, tvrdí klub

Droppa míří do Slovanu! Jarolím na něj dal dobré…

Člen širšího reprezentačního kádru Lukáš Droppa má po konci v Turecku opět angažmá. Se Slovanem Bratislava se…

Deset posil nestačí? Sparta v Egyptě a Rakousku loví útočníka i tvůrce hry

Deset posil nestačí? Sparta v Egyptě a Rakousku loví…

Ačkoli se obecně má za to, že je kádr Sparty pro tuhle chvíli uzavřený, úplně platit to nemusí. Hybnými silami…

 

Reflex.cz

Objevte krásy starobylého Íránu. Země s velkým kulturním bohatstvím se otevírá turistům

Objevte krásy starobylého Íránu. Země s velkým…

Kdysi nepřístupný Írán se po normalizaci vztahů se západními zeměmi postupně vrací na turistickou mapu světa.…

Jsem prase, ale většina Čechů taky!

Jsem prase, ale většina Čechů taky!

Uspořádal jsem ve své sociální bublině na Facebooku malý průzkum dodržování elementární hygieny mezi pražskými…