reklama


Mercedes-Benz 500 E/E 500: Éčko s osmiválcem slaví 25 let

 

Výkonná varianta Mercedesu W124 je dnes ceněným klasikem, i když ještě nedosáhla veteránského věku. Debutovala před čtvrtstoletím.

Mercedes-Benz 500 E se ukázal poprvé na říjnovém autosalonu v Paříži v roce 1990. Na první pohled se od svých levnějších a slabších sourozenců nijak výrazně nelišil, vypadal až nenápadně, nikoli velkolepě jako třeba šestilitrový 300 E od AMG, který si svou přezdívku Hammer (kladivo) bezezbytku zasloužil. Seděl blíže k asfaltu než sériové modely, měl rozšířené blatníky a vpředu na nárazníku spoiler s unikátními kulatými mlhovkami v obdélníkových rámečcích.

Do té doby nejsportovnější tovární zástupce série W124 připomínal vlka v rouše beránčím, svou sílu skutečně nedával nijak okázale najevo. Svaly měl ale pořádné, takřka pětilitrový (4973 cm3) vidlicový osmiválec dával 240 kW. Z dnešního pohledu se zdá být čtyřstupňová samočinná převodovka archaismem, tehdy však nešlo o nic výjimečného, ba právě naopak. Starala se o přenos až 480 N.m dozadu. Mechanika byla v základu převzata z roadsteru 500 SL R129, ale s mnoha úpravami. Motor byl o 16,5 mm nižší než ten v o rok a půl starší „žehličce“. Kratší ojnice ovšem zajišťovaly stejný poměr vrtání a zdvihu. 500 E už měl také elektronické vstřikování LH-Jetronic od Bosche s měřičem množství nasávaného vzduchu místo staršího mechanicko-elektronického systému KE-Jetronic. Výhružné dunění velkého osmiválce zní i po pětadvaceti letech jako rajská hudba...

Z klidu na stovku zrychloval výkoný sedan za 6,1 s i díky kratšímu stálému převodu 2,82, největší rychlost 250 km/h už tehdy hlídala elektronika, omezovač jej dále nepustil. Standardní protiprokluz byl nutností, nikoli technickým výstřelkem. Velkolepá limuzína vyšší střední třídy byla také praktická, pořád měla čtyři dveře a s veškerým komfortem uvezla taktéž čtyřčlennou posádku. A dokonce s dostatkem pohodlí, i přes tvrdší nastavení žehlil podvozek nerovnosti silnic s grácií hodnou značky. Trojcípá hvězda si ovšem za 500 E nechala řádně zaplatit - 134.250 marek byla částka více než dvojnásobná oproti modelu 300 E řady W124 s řadovým šestiválcem 2,96 l. Opravdu skalní příznivci „čtyřku“, jak se jí díky koncovému číslu v továrním kódu u nás přezdívá, považují za poslední opravdový mercedes.

Model 500 E vyvíjel Mercedes-Benz s Porsche, které také auta montovalo. Dnes se taková spolupráce zdá až neuvěřitelná. Skelet karoserie vznikal v Sindelfingenu, kde jej rovněž lakovali, další komponenty pak přibyly v hlavním závodě v Untertürkheimu, ale finální kompletace probíhala u slavného výrobce sportovních aut v Zuffenhausenu. Proč? Na vývoj se nedostávalo tehdejšímu Daimler-Benzu vlastních kapacit, trh sportovních vozů byl na začátku devadesátých let v krizi a Porsche mělo s malosériovou výrobou bohaté zkušenosti při dodržení vysokých kvalitativních standardů, takže pětistovka nemohla být v lepších rukou.

Od října 1992 se výkon motoru mírně snížil na 235 kW a točivý moment na 470 N.m, už tehdy byla hlavním důvodem spotřeba paliva a snížení množství vypouštěných exhalací do ovzduší. Klesla z normovaných 13,5 na rovných třináct litrů. Tehdy měl také premiéru model 420 E s osmiválcem 4,2 l/205 kW, který s pětilitrem sdílel klikovou skříň a jednalo se o nástupce obdobného 400 E z roku 1991. Navzájem si ovšem nekonkurovaly, protože spíše než sportovním sedanem v pravém slova smyslu byla „čtyřiastadvacítka“ rychlým polykačem kilometrů a skutečným pohodlným cestovním automobilem na dlouhé vzdálenosti. Na podzim 1993 přišel facelift celé řady s bílými kryty bočních blikačů a změna označení na třídu E (původně písmenko znamenalo „Einspritzer“, motor se vstřikováním paliva). Z 500 E se tak stal model E 500. Hlavní reflektory se zaoblily, koncová světla byla zatmavena, došlo k mírným úpravám zádě v oblasti místa pro registrační značku a blatníky byly rozšířeny. Poslední modely stály 145.590 DM a s aktivní kariérou se rozloučily edicí Limited.

500 E i jeho modernizovanou verzi E 500 dnes vyhledávají sběratelé. Moc šancí ale nemají, protože jich v původním zachovalém stavu přežilo velmi málo. Do dubna 1995 bylo postaveno 10.479 jednotek, ovšem pozor, do tohoto počtu se zahrnuje i ultimativní E 60 AMG s V8 5,96 l/280 kW. V červnu roku 1995 byla spuštěna produkce „masařky“ W210. Našlo se docela dost zákazníků, kteří litovali, že si E 500 nestihli koupit. Na IAA ve Frankfurtu 1995, tedy před dvaceti lety, se sice představil model E 55 AMG, ten se ale dosud youngtimerem nestal. Nad ladičskou firmou AMG převzala automobilka definitivně kontrolu v úvodu roku 1999, o šest let později se stala jediným a stoprocentním vlastníkem. Dnes nese divize název Mercedes-AMG.

POHLEDY DO HISTORIE: Mercedes-Benz třídy E – Hvězdná evoluce (6. díl – řada W124)

Spolupracujeme s TipCars.com
Zemřela dlouholetá šéfka Konfederace politických vězňů Kavalírová Zemřela dlouholetá šéfka Konfederace politických vězňů Kavalírová

Naděžda Kavalírová byla nejvýraznější osobností…

Autobus s maďarskými školáky hořel na dálnici u Verony, zemřelo 16 lidí Autobus s maďarskými školáky hořel na dálnici u Verony, zemřelo 16 lidí

Páteční nehodu autobusu, který převážel maďarské školáky,…

Trump začal zostra: podepsal příkaz omezující Obamovu zdravotní reformu Trump začal zostra: podepsal příkaz omezující Obamovu zdravotní reformu

Nový americký prezident Donald Trump podepsal krátce po…

 
Zdroj: Daimler
 



reklama


reklama


Doporučujeme
Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce? Nová technika podrobně! Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce?

Od roku 2005 sázel Mercedes-Benz u šestiválců výhradně na…

Kontrolky v autě: Znáte jejich význam? Kontrolky v autě: Znáte jejich význam?

Co který symbol na palubní desce znamená, jsme psali již…

 

AutoRevue
Nový crossover Škody nejspíše dostane základy od Volkswagenu Nový crossover Škody nejspíše dostane základy od Volkswagenu

Německý koncern chystá řadu novinek, z čehož by v blízké…

Prodejce Maserati si v pátek 13. natáčel svoji jízdu na mobil. Zemřel Prodejce Maserati si v pátek 13. natáčel svoji jízdu na mobil. Zemřel

Čtyřiadvacetiletý prodejce vozů Maserati ve Spojených…

 




Mercedes-Benz A124: Éčko s plátěnou střechou debutovalo před 25 lety Mercedes-Benz A124: Éčko s plátěnou střechou debutovalo před 25 lety

Mercedes-Benz vyráběl kabriolety už před druhou světovou…

Mercedes-Benz E 60 AMG: Vzácná čtyřka s interiérem od Overdrive Mercedes-Benz E 60 AMG: Vzácná čtyřka s interiérem od Overdrive

Mercedes-Benz série W124 je dnes považován za poslední…

 



 
Víte, jak se v průběhu historie měnila hmotnost aut? Které modely nejvíc ztloustly?

Víte, jak se v průběhu historie měnila hmotnost aut? Které modely nejvíc ztloustly?

Dnes 08:00

Auta v průběhu desetiletí ztloustla. Vyrostla nejen rozměrově, ale také váhově. Patrné je to nejen na VW Golf, ale také třeba na Porsche 911 nebo Renaultu Clio.




Blesk.cz

Expřítel Bílé Petr Kratochvíl v Poště pro Tebe: Zjistil neuvěřitelné věci!

Expřítel Bílé Petr Kratochvíl v Poště pro Tebe:…

Když podnikatel Petr Kratochvíl (66) ztratil všechny ze svojí rodiny a zůstal sám, začal se obracet ke svým…

Emma Smetana bojuje s dcerou proti Trumpovi: Zatím dělají jen podivné obličeje

Emma Smetana bojuje s dcerou proti Trumpovi: Zatím…

Říká se, že jablko nepadá daleko od stromu. Zřejmě to platí i v případě Emmy Smetana (28) a její maličké dcerky…

 

iSport.cz

Prosklený tunel a luxusní restaurace. Tottenham odhalil nový stadion

Prosklený tunel a luxusní restaurace. Tottenham…

Srdce fanoušků Tottenamu Hotspur mohou plesat. Londýnský klub v pátek ráno odhalil detaily stadionu, který od…

VIDEO: Kometa s Třincem stále v krizi, Pardubice vyhrály pod novým koučem

VIDEO: Kometa s Třincem stále v krizi, Pardubice…

Hokejisté Pardubic porazili ve 40. kole extraligy Třinec 5:4 v prodloužení a odlepili se z poslední příčky.…

 

Reflex.cz

Odcházení po americku. Fotograf zachytil poslední snímky Baracka Obamy v Bílém domě

Odcházení po americku. Fotograf zachytil poslední…

Dvorní fotograf bývalého amerického prezidenta Pete Souza nafotil svou poslední sérii fotografií s Barackem…

Při nehodě autobusu s maďarskými školáky zemřelo v Itálii 16 lidí

Při nehodě autobusu s maďarskými školáky zemřelo v…

Páteční nehodu autobusu, který převážel maďarské školáky, nepřežilo 16 lidí. Autobus havaroval u italské Verony.…

 
 
reklama