Mercedes-Benz 500 E/E 500: Éčko s osmiválcem slaví 25 let

 

Výkonná varianta Mercedesu W124 je dnes ceněným klasikem, i když ještě nedosáhla veteránského věku. Debutovala před čtvrtstoletím.

Mercedes-Benz 500 E se ukázal poprvé na říjnovém autosalonu v Paříži v roce 1990. Na první pohled se od svých levnějších a slabších sourozenců nijak výrazně nelišil, vypadal až nenápadně, nikoli velkolepě jako třeba šestilitrový 300 E od AMG, který si svou přezdívku Hammer (kladivo) bezezbytku zasloužil. Seděl blíže k asfaltu než sériové modely, měl rozšířené blatníky a vpředu na nárazníku spoiler s unikátními kulatými mlhovkami v obdélníkových rámečcích.

Do té doby nejsportovnější tovární zástupce série W124 připomínal vlka v rouše beránčím, svou sílu skutečně nedával nijak okázale najevo. Svaly měl ale pořádné, takřka pětilitrový (4973 cm3) vidlicový osmiválec dával 240 kW. Z dnešního pohledu se zdá být čtyřstupňová samočinná převodovka archaismem, tehdy však nešlo o nic výjimečného, ba právě naopak. Starala se o přenos až 480 N.m dozadu. Mechanika byla v základu převzata z roadsteru 500 SL R129, ale s mnoha úpravami. Motor byl o 16,5 mm nižší než ten v o rok a půl starší „žehličce“. Kratší ojnice ovšem zajišťovaly stejný poměr vrtání a zdvihu. 500 E už měl také elektronické vstřikování LH-Jetronic od Bosche s měřičem množství nasávaného vzduchu místo staršího mechanicko-elektronického systému KE-Jetronic. Výhružné dunění velkého osmiválce zní i po pětadvaceti letech jako rajská hudba...

Z klidu na stovku zrychloval výkoný sedan za 6,1 s i díky kratšímu stálému převodu 2,82, největší rychlost 250 km/h už tehdy hlídala elektronika, omezovač jej dále nepustil. Standardní protiprokluz byl nutností, nikoli technickým výstřelkem. Velkolepá limuzína vyšší střední třídy byla také praktická, pořád měla čtyři dveře a s veškerým komfortem uvezla taktéž čtyřčlennou posádku. A dokonce s dostatkem pohodlí, i přes tvrdší nastavení žehlil podvozek nerovnosti silnic s grácií hodnou značky. Trojcípá hvězda si ovšem za 500 E nechala řádně zaplatit - 134.250 marek byla částka více než dvojnásobná oproti modelu 300 E řady W124 s řadovým šestiválcem 2,96 l. Opravdu skalní příznivci „čtyřku“, jak se jí díky koncovému číslu v továrním kódu u nás přezdívá, považují za poslední opravdový mercedes.

Model 500 E vyvíjel Mercedes-Benz s Porsche, které také auta montovalo. Dnes se taková spolupráce zdá až neuvěřitelná. Skelet karoserie vznikal v Sindelfingenu, kde jej rovněž lakovali, další komponenty pak přibyly v hlavním závodě v Untertürkheimu, ale finální kompletace probíhala u slavného výrobce sportovních aut v Zuffenhausenu. Proč? Na vývoj se nedostávalo tehdejšímu Daimler-Benzu vlastních kapacit, trh sportovních vozů byl na začátku devadesátých let v krizi a Porsche mělo s malosériovou výrobou bohaté zkušenosti při dodržení vysokých kvalitativních standardů, takže pětistovka nemohla být v lepších rukou.

Od října 1992 se výkon motoru mírně snížil na 235 kW a točivý moment na 470 N.m, už tehdy byla hlavním důvodem spotřeba paliva a snížení množství vypouštěných exhalací do ovzduší. Klesla z normovaných 13,5 na rovných třináct litrů. Tehdy měl také premiéru model 420 E s osmiválcem 4,2 l/205 kW, který s pětilitrem sdílel klikovou skříň a jednalo se o nástupce obdobného 400 E z roku 1991. Navzájem si ovšem nekonkurovaly, protože spíše než sportovním sedanem v pravém slova smyslu byla „čtyřiastadvacítka“ rychlým polykačem kilometrů a skutečným pohodlným cestovním automobilem na dlouhé vzdálenosti. Na podzim 1993 přišel facelift celé řady s bílými kryty bočních blikačů a změna označení na třídu E (původně písmenko znamenalo „Einspritzer“, motor se vstřikováním paliva). Z 500 E se tak stal model E 500. Hlavní reflektory se zaoblily, koncová světla byla zatmavena, došlo k mírným úpravám zádě v oblasti místa pro registrační značku a blatníky byly rozšířeny. Poslední modely stály 145.590 DM a s aktivní kariérou se rozloučily edicí Limited.

500 E i jeho modernizovanou verzi E 500 dnes vyhledávají sběratelé. Moc šancí ale nemají, protože jich v původním zachovalém stavu přežilo velmi málo. Do dubna 1995 bylo postaveno 10.479 jednotek, ovšem pozor, do tohoto počtu se zahrnuje i ultimativní E 60 AMG s V8 5,96 l/280 kW. V červnu roku 1995 byla spuštěna produkce „masařky“ W210. Našlo se docela dost zákazníků, kteří litovali, že si E 500 nestihli koupit. Na IAA ve Frankfurtu 1995, tedy před dvaceti lety, se sice představil model E 55 AMG, ten se ale dosud youngtimerem nestal. Nad ladičskou firmou AMG převzala automobilka definitivně kontrolu v úvodu roku 1999, o šest let později se stala jediným a stoprocentním vlastníkem. Dnes nese divize název Mercedes-AMG.

POHLEDY DO HISTORIE: Mercedes-Benz třídy E – Hvězdná evoluce (6. díl – řada W124)

Rallye Dakar 2018
Spolupracujeme s TipCars.com
Do IT má letos jít o 150 miliard více. Klaus má takové investice za zbytečné Do IT má letos jít o 150 miliard více. Klaus má takové investice za zbytečné

Investice do IT v loňském roce rostly, firmy za ně…

Nájemné dál znatelně poroste, poptávku zvyšují drahé byty Nájemné dál znatelně poroste, poptávku zvyšují drahé byty

Ve střední Evropě vydělává člověk na průměrný byt nejdéle…

OBRAZEM: Hřbitov kol. Čínské město si nakládání s vyřazenými bicykly nekomplikuje OBRAZEM: Hřbitov kol. Čínské město si nakládání s vyřazenými bicykly nekomplikuje

Příjemné podnebí, koloniální architektura kontrastující s…

UniCredit: Lidé i banky v regionu bohatnou UniCredit: Lidé i banky v regionu bohatnou

Banky byly loni ziskové v regionu celé střední a východní…

 
 







Doporučujeme
Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí! Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí!

České silnice mají hrozný povrch a jsou špatně značené, v…

 

AutoRevue
Potvrzeno: Nová Škoda Fabia míří do Ženevy! Potvrzeno: Nová Škoda Fabia míří do Ženevy!

Na březnovém autosalonu v Ženevě představí Škoda Auto…

Hyundai mění ceník crossoveru Kona. Nejsilnější motor nyní v nižší výbavě Hyundai mění ceník crossoveru Kona. Nejsilnější motor nyní v nižší výbavě

Hyundai Kona je nyní se silnějším motorem levnější. Na…

 



Na kolik přijde milion kilometrů v Mercedesu W124 200 D? Na kolik přijde milion kilometrů v Mercedesu W124 200 D?

Starší mercedesy jsou schopné ujet velké vzdálenosti.…

Mercedes-Benz A124: Éčko s plátěnou střechou debutovalo před 25 lety Mercedes-Benz A124: Éčko s plátěnou střechou debutovalo před 25 lety

Mercedes-Benz vyráběl kabriolety už před druhou světovou…

 



 
Zapomenuté koncepty: Bertone Pickster – Podivný pick-up s technikou BMW

Zapomenuté koncepty: Bertone Pickster – Podivný pick-up s technikou BMW

Dnes 18:40

Značku BMW si s pick-upy obvykle nespojíme, a přece pár takových aut vzniklo. Vedle děl z Mnichova jedno navrhlo slavné studio Bertone.




Blesk.cz

Jak správně komunikovat s věřitelem a exekutory? Zeptejte se odborníka

Jak správně komunikovat s věřitelem a exekutory?…

Nejlepší půjčkou je žádná půjčka, řada Čechů ale toto pravidlo nectí. Lidé si půjčují bez ohledu na to, aby si…

Outlook.com testuje Plány, umožní sdílení více událostí zároveň

Outlook.com testuje Plány, umožní sdílení více…

Používáte-li webovou verzi Outlook.com, dozajista víte, že její součástí je i klasický kalendář. 

 

iSport.cz

Hokej na ZOH 2018: Kdy hrají Češi, Kanada a další favorité?

Hokej na ZOH 2018: Kdy hrají Češi, Kanada a další favorité?

Hokej na olympijských hrách v Pchjongčchangu bude jednou z nejsledovanějších disciplín, i když na ZOH 2018 po…

Ikaunieks k nám do Bohemky? Asi ne, nevěřím tomu, říká trenér Hašek

Ikaunieks k nám do Bohemky? Asi ne, nevěřím tomu,…

Davis Ikaunieks a Bohemians? Tohle spojení zřejmě platit nebude. Pro „klokany“ by jihlavský útočník mohl být…

 

Reflex.cz

Velká Británie: Feťákům už se nesmí říkat smažky. Přejmenováním ale realitu nezměníme

Velká Británie: Feťákům už se nesmí říkat smažky.…

Móda politické korektnosti dosáhla takových výšin absurdity, že to na první pohled budí dojmem karikatury,…

Co by se stalo, kdyby prezident zemřel? Krátké video vám vysvětlí postup při úmrtí hlavy státu

Co by se stalo, kdyby prezident zemřel? Krátké video…

Ústava České republiky samozřejmě počítá s možností, že by prezident zemřel ve výkonu úřadu. Ostatně za bývalého…