3.9. 2015 Ladislav Černý Zveřejněno ve spolupráci s časopisem Auto Profi

Mercedes-Benz Arocs turbo-retardér-spojka: Dva do terénu

 

Německý výrobce nás pozval na testovací jízdy se stavebním modelem Arocs opatřeným hydraulickou spojkou fungující i jako retardér.

V kamenolomu cca dvacet kilometrů jižně od Stuttgartu na nás čekala stavební vozidla Arocs opatřená turbo-retardérem- spojkou v provedení 8x8 a 8x4. Co se v praxi projevuje za poněkud složitým názvem? Na rozdíl od turbo-retradéru-spojky používané v Arocsu SLT v supertěžké nákladní dopravě nemá tento hydraulický systém v běžném Arocsu samostatnou chladicí rampu.

Nejdříve jsme usedli za volant čtyřnápravového Arocsu 8x8 naloženého na 31,8 tuny. Po opuštění parkoviště jsme sjeli na dno lomu, abychom měli před sebou ke zdolání cca šedesáti výškových metrů. Den před naším příjezdem vydatně pršelo, takže jsme měli ideální podmínky. Bezprašný terén měl podmáčené podloží, takže po prvním prohrábnutí hnaných kol jsme se dostali na mazlavé blátíčko. Počasí nám nemohlo připravit lepší podmínky pro zkoušení nového trakčního/brzdného zařízení u tří- či čtyřnápravových vozidel.

Houpání s plnou zátěží

Součást trasy s prudkými stoupáními, ve kterých jsme u 8x8 po prohrábnutí kol zadní tandemové nápravy raději rovnou uzavřeli všechny mezinápravové uzávěrky, tvořilo rozměklé podloží. Na trojku uzamčenou manuálním modem u automatizovaného Powershiftu 3 jsme se šinuli do takového stoupání, že v čelním skle bylo vidět jen bílo zatažené oblohy. Arocs opatřený hydrodynamickou spojkou jsme v nejprudším úseku zastavili. Instruktor na sedadle spolujezdce se pousmál, protože tušil, co máme v úmyslu. U plně naloženého vozidla zastaveného v drsném stoupání jsme raději aktivovali Hill Holder, aby po uvolnění brzdy nenastal prudký pohyb vozidla vzad. Na kluzkém povrchu by se to nemuselo vyplatit…

Nespálíš

Po uvolnění brzdy jsme do poloviny sešlápli akcelerátor a na přístrojové desce se objevila zvláštní ikona s kapkou oleje. Instruktor to s chutí komentoval, že právě zabírá TRC (Turbo-Retarder-Clutch) a klasická třecí spojka neprokluzuje. Klidně trochu uberte plyn, ať můžeme pomalu couvat, stát či se rozjíždět, dodal.

Kdybychom to při činnosti běžné lamelové spojky udělali dvakrát-třikrát, obložení by shořelo. V případě turboretardéru zajišťujícího pohon proudem oleje k žádnému opotřebení nedocházelo. Zeptali jsme se tedy, zda takto můžeme v prudkém stoupání manévrovat půl minuty. Jistě, zněla klidná odpověď.

Klouzání s 8x4

Popisovaná schopnost hydrodynamické spojky se nám moc hodila u vozidla 8x4, které jsme po dohodě s instruktorem také vzali do strmého stoupání. Jeli jsme záměrně středem rozbahněných kolejí, aby trakce pouze dvojice náprav byl co nejmenší. Za polovinou stoupání v mírné zatáčce začala kola prokluzovat a ani srovnání předních kol do přímého směru nepomohlo. Hurá, prozradili jsme nadšení, když se nám podařilo vozidlo dostat do úzkých. Bez vědomí, že máme v záloze hydrodynamickou spojku, bychom se do takové situace samozřejmě nehnali.

S běžnou lamelovou spojkou bychom měli pouze jednu možnost. Výjezd vzdát a mimořádně obezřetně vycouvat „střechu“ dolů. O možnosti rozjíždět 32 tun do extrémního stoupání přes lamelovou spojku ani neuvažujeme, pokud tedy má řidič všech pět pohromadě, nehodlá strávit následující dva dny na dílně a udělat dopravci do rozpočtu díru.

Nemusíš spěchat

S pomocí hydrodynamické spojky jsme si se čtyřnápravovým Arocsem mohli doslova hrát. Vycouvali jsme tři čtyři metry dolů a dostali levé dvoumontáže mimo bahnité koleje. Posléze se lehkým přidáváním plynu arocs asi půl metru posunul vpřed, ale pak došlo k cuknutí zpět vlivem prokluzu kol. Tak ještě jednou, pokusů máme díky neopotřebitelné spojce mnoho, pomysleli jsme si. Ještě více couváme mimo koleje, abychom měli co nejlepší podmínky pro trakci – ale blíže několika desítek metrů hlubokého srázu.

Sešlápli jsme akcelerátor do poloviny a pak jemně přidávali, jako bychom chtěli došlápnout na pavučinu a nepotrhat ji. Vozidlo o hmotnosti 32 tun sekundu dvě stálo a pak se jako hlemýžď posunovalo pomaličku vpřed. To bychom s klasickou spojkou i redukční převodovkou nemohli nikdy dokázat. Naplnilo nás nadšení, obložení nepáchlo, jen vytrvale svítila kontrolka hydrodynamické spojky. Neviditelně však musela výrazně stoupnout teplota oleje hydrospojky. Přehřátí však prý nehrozí, protože je napojena na chladicí okruh motoru.

Automatický přechod

Postupně se rozjíždíme a s ustupujícím stoupáním nabíráme plynule rychlost. Po přeřazení na čtyřku v off-road modu šestnáctistupňové automatizované převodovky Powershift 3 kontrolka hydrospojky zhasla.

Brzdění dolů

Hydrodynamická spojka fungovala v opačném modu jako primární retardér. Turbínové kolo v tomto případě stojí a působí tak proti proudu oleje ve skříni. Bylo však třeba zařadit maximálně čtvrtý převodový stupeň, protože od pětky automatizované převodovky už pracovala výhradně klasická spojka. Pro jistotu jsme tedy v klesáních zamknuli třetí či čtvrtý stupeň pomocí manuálního modu řazení.

Výkon 375 kW turboretardéru spolu s vysokovýkonnou motorovou brzdou nám při prudkých klesání stačily s takovou rezervou, že jsme ani v nejstrmějších úsecích nemuseli vůbec šlápnout na brzdový pedál. Pouze u konfigurace 8x4 jsme byli v pohotovosti, kdyby tandemová náprava nedokázala udržet dvaatřicetitunové vozidlo v příkrém terénu. TRC bez přídavného chlazení nachází uplatnění u vozidel s celkovou hmotností až 120 tun.

Spolupracujeme s TipCars.com
Evropané nakupují čím dál více nových aut, Češi naopak méně Evropané nakupují čím dál více nových aut, Češi naopak méně

Prodej nových osobních automobilů v Evropské unii se v…

Trump vypadal vedle Putina ponížený a slabý, kritizují americká média Trump vypadal vedle Putina ponížený a slabý, kritizují americká média

Americký prezident Donald Trump zašel na summitu v…

Nejdříve za volant, teď do kokpitu. Saúdská Arábie dovolí ženám pilotovat letadla Nejdříve za volant, teď do kokpitu. Saúdská Arábie dovolí ženám pilotovat letadla

Ženám v Saúdské Arábii se letos poprvé otevře letecká…

Z Penty je kvůli nové trase metra předvolební terč, říká manažer skupiny David Musil Z Penty je kvůli nové trase metra předvolební terč, říká manažer skupiny David Musil

Výstavba kolem stanic plánovaného metra D představuje…

 
 







Doporučujeme
Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí? Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí?

Vysoké tresty za rychlost jako již tradičně hrozí v…

Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

 

AutoRevue
TEST Škoda Fabia edition R5: Lehká ochutnávka možností TEST Škoda Fabia edition R5: Lehká ochutnávka možností

Civilní edice sportovní Fabie R5 v mnohém naznačuje, jak…

Šílená logistika závodů Formule 1. Podívejte se do zákulisí! (video) Šílená logistika závodů Formule 1. Podívejte se do zákulisí! (video)

Kolotoč Formule 1 je neuvěřitelně nabitý. Zamýšleli jste…

 





 
Pamatujete pohonné jednotky PRV? Globální V6 měl být původně osmiválcem!

Pamatujete pohonné jednotky PRV? Globální V6 měl být původně osmiválcem!

Dnes 08:00

Dlouhých 24 let figuroval pod kapotami mnoha větších evropských vozů motor označený PRV. Pod trojicí písmen se však za ta léta ukrývala celá rodina různorodých agregátů.




Blesk.cz

Exministr dopravy Dobeš: O úplatcích, Bártovi, tlaku Peake a velké drzosti

Exministr dopravy Dobeš: O úplatcích, Bártovi, tlaku…

Bývalý ministr dopravy za Věci veřejné a později strany LIDEM Pavel Dobeš se pokouší o politický návrat. Loni na…

Tajemství otce vévodkyně Meghan: Jak přišel k 16 milionům?

Tajemství otce vévodkyně Meghan: Jak přišel k 16 milionům?

Otec vévodkyně Meghan (36) si nechal zaplatit tučnou sumu za nafocení naaranžovaných snímků a nevynechá jedinou…

 

iSport.cz

Maradona už vládne v Brestu: obří džíp i prsten, těší se na Lukašenka

Maradona už vládne v Brestu: obří džíp i prsten,…

Legendární argentinský fotbalista Diego Maradona se dnes oficiálně ujal funkce předsedy Dinama Brest. Fanouškům…

Byli jsme u chorvatských oslav! Modřič potěšil malého fanouška

Byli jsme u chorvatských oslav! Modřič potěšil…

PŘÍMO ZE ZÁHŘEBU | Chorvatský Záhřeb v pondělí zažil erupci národní hrdosti a nadšení. Více než půl milionu lidí…

 

Reflex.cz

Kontroverzní reklama představuje Norsko jako zemi „fjordů a pohlavní nemoci“

Kontroverzní reklama představuje Norsko jako zemi…

Na hlavním železničním nádraží v Oslu se v minulých dnech objevila kontroverzní reklama na kondomy, která…

I povislá prsa jsou nádherná! Chidera Eggerue bojuje proti stereotypizaci ženského těla

I povislá prsa jsou nádherná! Chidera Eggerue bojuje…

Teprve třiadvacetileté bloggerce a nyní také spisovatelce Chideře Eggerue se v zahraničních médiích dostává čím…