3.9. 2015 Ladislav Černý Zveřejněno ve spolupráci s časopisem Auto Profi

Mercedes-Benz Arocs turbo-retardér-spojka: Dva do terénu

 

Německý výrobce nás pozval na testovací jízdy se stavebním modelem Arocs opatřeným hydraulickou spojkou fungující i jako retardér.

V kamenolomu cca dvacet kilometrů jižně od Stuttgartu na nás čekala stavební vozidla Arocs opatřená turbo-retardérem- spojkou v provedení 8x8 a 8x4. Co se v praxi projevuje za poněkud složitým názvem? Na rozdíl od turbo-retradéru-spojky používané v Arocsu SLT v supertěžké nákladní dopravě nemá tento hydraulický systém v běžném Arocsu samostatnou chladicí rampu.

Nejdříve jsme usedli za volant čtyřnápravového Arocsu 8x8 naloženého na 31,8 tuny. Po opuštění parkoviště jsme sjeli na dno lomu, abychom měli před sebou ke zdolání cca šedesáti výškových metrů. Den před naším příjezdem vydatně pršelo, takže jsme měli ideální podmínky. Bezprašný terén měl podmáčené podloží, takže po prvním prohrábnutí hnaných kol jsme se dostali na mazlavé blátíčko. Počasí nám nemohlo připravit lepší podmínky pro zkoušení nového trakčního/brzdného zařízení u tří- či čtyřnápravových vozidel.

Houpání s plnou zátěží

Součást trasy s prudkými stoupáními, ve kterých jsme u 8x8 po prohrábnutí kol zadní tandemové nápravy raději rovnou uzavřeli všechny mezinápravové uzávěrky, tvořilo rozměklé podloží. Na trojku uzamčenou manuálním modem u automatizovaného Powershiftu 3 jsme se šinuli do takového stoupání, že v čelním skle bylo vidět jen bílo zatažené oblohy. Arocs opatřený hydrodynamickou spojkou jsme v nejprudším úseku zastavili. Instruktor na sedadle spolujezdce se pousmál, protože tušil, co máme v úmyslu. U plně naloženého vozidla zastaveného v drsném stoupání jsme raději aktivovali Hill Holder, aby po uvolnění brzdy nenastal prudký pohyb vozidla vzad. Na kluzkém povrchu by se to nemuselo vyplatit…

Nespálíš

Po uvolnění brzdy jsme do poloviny sešlápli akcelerátor a na přístrojové desce se objevila zvláštní ikona s kapkou oleje. Instruktor to s chutí komentoval, že právě zabírá TRC (Turbo-Retarder-Clutch) a klasická třecí spojka neprokluzuje. Klidně trochu uberte plyn, ať můžeme pomalu couvat, stát či se rozjíždět, dodal.

Kdybychom to při činnosti běžné lamelové spojky udělali dvakrát-třikrát, obložení by shořelo. V případě turboretardéru zajišťujícího pohon proudem oleje k žádnému opotřebení nedocházelo. Zeptali jsme se tedy, zda takto můžeme v prudkém stoupání manévrovat půl minuty. Jistě, zněla klidná odpověď.

Klouzání s 8x4

Popisovaná schopnost hydrodynamické spojky se nám moc hodila u vozidla 8x4, které jsme po dohodě s instruktorem také vzali do strmého stoupání. Jeli jsme záměrně středem rozbahněných kolejí, aby trakce pouze dvojice náprav byl co nejmenší. Za polovinou stoupání v mírné zatáčce začala kola prokluzovat a ani srovnání předních kol do přímého směru nepomohlo. Hurá, prozradili jsme nadšení, když se nám podařilo vozidlo dostat do úzkých. Bez vědomí, že máme v záloze hydrodynamickou spojku, bychom se do takové situace samozřejmě nehnali.

S běžnou lamelovou spojkou bychom měli pouze jednu možnost. Výjezd vzdát a mimořádně obezřetně vycouvat „střechu“ dolů. O možnosti rozjíždět 32 tun do extrémního stoupání přes lamelovou spojku ani neuvažujeme, pokud tedy má řidič všech pět pohromadě, nehodlá strávit následující dva dny na dílně a udělat dopravci do rozpočtu díru.

Nemusíš spěchat

S pomocí hydrodynamické spojky jsme si se čtyřnápravovým Arocsem mohli doslova hrát. Vycouvali jsme tři čtyři metry dolů a dostali levé dvoumontáže mimo bahnité koleje. Posléze se lehkým přidáváním plynu arocs asi půl metru posunul vpřed, ale pak došlo k cuknutí zpět vlivem prokluzu kol. Tak ještě jednou, pokusů máme díky neopotřebitelné spojce mnoho, pomysleli jsme si. Ještě více couváme mimo koleje, abychom měli co nejlepší podmínky pro trakci – ale blíže několika desítek metrů hlubokého srázu.

Sešlápli jsme akcelerátor do poloviny a pak jemně přidávali, jako bychom chtěli došlápnout na pavučinu a nepotrhat ji. Vozidlo o hmotnosti 32 tun sekundu dvě stálo a pak se jako hlemýžď posunovalo pomaličku vpřed. To bychom s klasickou spojkou i redukční převodovkou nemohli nikdy dokázat. Naplnilo nás nadšení, obložení nepáchlo, jen vytrvale svítila kontrolka hydrodynamické spojky. Neviditelně však musela výrazně stoupnout teplota oleje hydrospojky. Přehřátí však prý nehrozí, protože je napojena na chladicí okruh motoru.

Automatický přechod

Postupně se rozjíždíme a s ustupujícím stoupáním nabíráme plynule rychlost. Po přeřazení na čtyřku v off-road modu šestnáctistupňové automatizované převodovky Powershift 3 kontrolka hydrospojky zhasla.

Brzdění dolů

Hydrodynamická spojka fungovala v opačném modu jako primární retardér. Turbínové kolo v tomto případě stojí a působí tak proti proudu oleje ve skříni. Bylo však třeba zařadit maximálně čtvrtý převodový stupeň, protože od pětky automatizované převodovky už pracovala výhradně klasická spojka. Pro jistotu jsme tedy v klesáních zamknuli třetí či čtvrtý stupeň pomocí manuálního modu řazení.

Výkon 375 kW turboretardéru spolu s vysokovýkonnou motorovou brzdou nám při prudkých klesání stačily s takovou rezervou, že jsme ani v nejstrmějších úsecích nemuseli vůbec šlápnout na brzdový pedál. Pouze u konfigurace 8x4 jsme byli v pohotovosti, kdyby tandemová náprava nedokázala udržet dvaatřicetitunové vozidlo v příkrém terénu. TRC bez přídavného chlazení nachází uplatnění u vozidel s celkovou hmotností až 120 tun.

Spolupracujeme s TipCars.com
Saúdům přestaneme dodávat zbraně, potvrdila německá kancléřka Merkelová Saúdům přestaneme dodávat zbraně, potvrdila německá kancléřka Merkelová

Německo nebude dodávat Saúdské Arábii zbraně, dokud bude…

Jordánsko chce zpět pohraniční území, která pronajalo Izraeli Jordánsko chce zpět pohraniční území, která pronajalo Izraeli

Jordánský král Abdalláh II. dnes oznámil, že jeho země…

 
 







Doporučujeme
Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí? Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí?

Vysoké tresty za rychlost jako již tradičně hrozí v…

Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

 

AutoRevue
V Česku dnes koupíte nové auto se zárukou už za 170.000 Kč. Co od něj čekat? V Česku dnes koupíte nové auto se zárukou už za 170.000 Kč. Co od něj čekat?

Pořídit dnes nové auto se zárukou za méně než 200.000…

Škoda Karoq zdražila. Už známe i ceny derivátů Sportline a Scout Škoda Karoq zdražila. Už známe i ceny derivátů Sportline a Scout

Nový ceník Škody Karoq platný od 19. října přinesl hodně…

 





 
Mahindra začne vyrábět motocykly Jawa! Ale pro indický trh...

Mahindra začne vyrábět motocykly Jawa! Ale pro indický trh...

Včera

Indická společnost Mahindra zhruba za měsíc představí nový motocykl značky Jawa pro místní trh. Mělo by jít o stroj klasického vzhledu se čtyřtaktním jednoválcem o objemu 300 ccm.




Blesk.cz

Po stopách tatíčka Masaryka: Navštivte rodiště našeho prvního prezidenta!

Po stopách tatíčka Masaryka: Navštivte rodiště…

Nejmilejší písničku tatíčka Masaryka si můžete zanotovat v rodišti našeho  prvního prezidenta. Vydejte se po…

Antické Řecko čeká na dobytí: Recenze Assassin’s Creed Odyssey

Antické Řecko čeká na dobytí: Recenze Assassin’s…

Vůbec ne dávno, alebrž teprve před 11 lety vznikla série Assassin’s Creed pojednávající o asasínech a…

 

iSport.cz

SESTŘIHY: Sparta srazila Kometu a je první. Hradec padl, Pardubice vyhořely

SESTŘIHY: Sparta srazila Kometu a je první. Hradec…

SOUHRN | Parádní šokování mistra! Hokejisté Sparty vyhráli nad brněnskou Kometou 4:2 a připsali si čtvrté…

Hamilton k titulu neproklouzl, Vettel drží naději. Slavil Räikkönen

Hamilton k titulu neproklouzl, Vettel drží naději.…

Lewis Hamilton obsadil ve Velké ceně USA formule 1 třetí místo, což mu vzhledem ke čtvrté příčce Sebastiana…

 

Reflex.cz

První československý ministr financí Alois Rašín byl národní hrdina i symbol sociálního útlaku

První československý ministr financí Alois Rašín byl…

Alois Rašín patřil do legendární pětice mužů, kteří 28. října 1918 vyhlásili samostatné Československo. Zároveň…

Jak připravit auto na zimu: Vše, co byste měli udělat a zkontrolovat

Jak připravit auto na zimu: Vše, co byste měli…

Ostříleným matadorům za volantem osvědčená pravidla nějak zvlášť připomínat nemusíme, vám ostatním bychom rádi…