3.9. 2015 Ladislav Černý Zveřejněno ve spolupráci s časopisem Auto Profi

Mercedes-Benz Arocs turbo-retardér-spojka: Dva do terénu

 

Německý výrobce nás pozval na testovací jízdy se stavebním modelem Arocs opatřeným hydraulickou spojkou fungující i jako retardér.

V kamenolomu cca dvacet kilometrů jižně od Stuttgartu na nás čekala stavební vozidla Arocs opatřená turbo-retardérem- spojkou v provedení 8x8 a 8x4. Co se v praxi projevuje za poněkud složitým názvem? Na rozdíl od turbo-retradéru-spojky používané v Arocsu SLT v supertěžké nákladní dopravě nemá tento hydraulický systém v běžném Arocsu samostatnou chladicí rampu.

Nejdříve jsme usedli za volant čtyřnápravového Arocsu 8x8 naloženého na 31,8 tuny. Po opuštění parkoviště jsme sjeli na dno lomu, abychom měli před sebou ke zdolání cca šedesáti výškových metrů. Den před naším příjezdem vydatně pršelo, takže jsme měli ideální podmínky. Bezprašný terén měl podmáčené podloží, takže po prvním prohrábnutí hnaných kol jsme se dostali na mazlavé blátíčko. Počasí nám nemohlo připravit lepší podmínky pro zkoušení nového trakčního/brzdného zařízení u tří- či čtyřnápravových vozidel.

Houpání s plnou zátěží

Součást trasy s prudkými stoupáními, ve kterých jsme u 8x8 po prohrábnutí kol zadní tandemové nápravy raději rovnou uzavřeli všechny mezinápravové uzávěrky, tvořilo rozměklé podloží. Na trojku uzamčenou manuálním modem u automatizovaného Powershiftu 3 jsme se šinuli do takového stoupání, že v čelním skle bylo vidět jen bílo zatažené oblohy. Arocs opatřený hydrodynamickou spojkou jsme v nejprudším úseku zastavili. Instruktor na sedadle spolujezdce se pousmál, protože tušil, co máme v úmyslu. U plně naloženého vozidla zastaveného v drsném stoupání jsme raději aktivovali Hill Holder, aby po uvolnění brzdy nenastal prudký pohyb vozidla vzad. Na kluzkém povrchu by se to nemuselo vyplatit…

Nespálíš

Po uvolnění brzdy jsme do poloviny sešlápli akcelerátor a na přístrojové desce se objevila zvláštní ikona s kapkou oleje. Instruktor to s chutí komentoval, že právě zabírá TRC (Turbo-Retarder-Clutch) a klasická třecí spojka neprokluzuje. Klidně trochu uberte plyn, ať můžeme pomalu couvat, stát či se rozjíždět, dodal.

Kdybychom to při činnosti běžné lamelové spojky udělali dvakrát-třikrát, obložení by shořelo. V případě turboretardéru zajišťujícího pohon proudem oleje k žádnému opotřebení nedocházelo. Zeptali jsme se tedy, zda takto můžeme v prudkém stoupání manévrovat půl minuty. Jistě, zněla klidná odpověď.

Klouzání s 8x4

Popisovaná schopnost hydrodynamické spojky se nám moc hodila u vozidla 8x4, které jsme po dohodě s instruktorem také vzali do strmého stoupání. Jeli jsme záměrně středem rozbahněných kolejí, aby trakce pouze dvojice náprav byl co nejmenší. Za polovinou stoupání v mírné zatáčce začala kola prokluzovat a ani srovnání předních kol do přímého směru nepomohlo. Hurá, prozradili jsme nadšení, když se nám podařilo vozidlo dostat do úzkých. Bez vědomí, že máme v záloze hydrodynamickou spojku, bychom se do takové situace samozřejmě nehnali.

S běžnou lamelovou spojkou bychom měli pouze jednu možnost. Výjezd vzdát a mimořádně obezřetně vycouvat „střechu“ dolů. O možnosti rozjíždět 32 tun do extrémního stoupání přes lamelovou spojku ani neuvažujeme, pokud tedy má řidič všech pět pohromadě, nehodlá strávit následující dva dny na dílně a udělat dopravci do rozpočtu díru.

Nemusíš spěchat

S pomocí hydrodynamické spojky jsme si se čtyřnápravovým Arocsem mohli doslova hrát. Vycouvali jsme tři čtyři metry dolů a dostali levé dvoumontáže mimo bahnité koleje. Posléze se lehkým přidáváním plynu arocs asi půl metru posunul vpřed, ale pak došlo k cuknutí zpět vlivem prokluzu kol. Tak ještě jednou, pokusů máme díky neopotřebitelné spojce mnoho, pomysleli jsme si. Ještě více couváme mimo koleje, abychom měli co nejlepší podmínky pro trakci – ale blíže několika desítek metrů hlubokého srázu.

Sešlápli jsme akcelerátor do poloviny a pak jemně přidávali, jako bychom chtěli došlápnout na pavučinu a nepotrhat ji. Vozidlo o hmotnosti 32 tun sekundu dvě stálo a pak se jako hlemýžď posunovalo pomaličku vpřed. To bychom s klasickou spojkou i redukční převodovkou nemohli nikdy dokázat. Naplnilo nás nadšení, obložení nepáchlo, jen vytrvale svítila kontrolka hydrodynamické spojky. Neviditelně však musela výrazně stoupnout teplota oleje hydrospojky. Přehřátí však prý nehrozí, protože je napojena na chladicí okruh motoru.

Automatický přechod

Postupně se rozjíždíme a s ustupujícím stoupáním nabíráme plynule rychlost. Po přeřazení na čtyřku v off-road modu šestnáctistupňové automatizované převodovky Powershift 3 kontrolka hydrospojky zhasla.

Brzdění dolů

Hydrodynamická spojka fungovala v opačném modu jako primární retardér. Turbínové kolo v tomto případě stojí a působí tak proti proudu oleje ve skříni. Bylo však třeba zařadit maximálně čtvrtý převodový stupeň, protože od pětky automatizované převodovky už pracovala výhradně klasická spojka. Pro jistotu jsme tedy v klesáních zamknuli třetí či čtvrtý stupeň pomocí manuálního modu řazení.

Výkon 375 kW turboretardéru spolu s vysokovýkonnou motorovou brzdou nám při prudkých klesání stačily s takovou rezervou, že jsme ani v nejstrmějších úsecích nemuseli vůbec šlápnout na brzdový pedál. Pouze u konfigurace 8x4 jsme byli v pohotovosti, kdyby tandemová náprava nedokázala udržet dvaatřicetitunové vozidlo v příkrém terénu. TRC bez přídavného chlazení nachází uplatnění u vozidel s celkovou hmotností až 120 tun.

Rallye Dakar 2018
Spolupracujeme s TipCars.com
Británie zaplatí Francii přes miliardu na ochranu území před imigranty Británie zaplatí Francii přes miliardu na ochranu území před imigranty

Za další posílení bezpečnostních opatření v oblasti…

Česká obuvnická investice v Ghaně se po dvou letech znovu rozjela Česká obuvnická investice v Ghaně se po dvou letech znovu rozjela

Novou zakázku na pět tisíc bot za více než čtyři miliony…

Všech sedm křesel obsadí v čele Světového ekonomického fóra ženy Všech sedm křesel obsadí v čele Světového ekonomického fóra ženy

Světovému ekonomickému fóru budou poprvé v historii plně…

Natland dá stovky milionů do realit. Bude stavět nedaleko golfu ve Zbraslavi Natland dá stovky milionů do realit. Bude stavět nedaleko golfu ve Zbraslavi

Ještě letos začne v území mezi Vltavou a Berounkou na jih…

 
 







Doporučujeme
Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí! Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí!

České silnice mají hrozný povrch a jsou špatně značené, v…

 

AutoRevue
Toto jsou nejprodávanější auta světa v roce 2017: Civic dohání VW Golf! Toto jsou nejprodávanější auta světa v roce 2017: Civic dohání VW Golf!

Sečteno je kompletních 12 měsíců světových prodejů.

Toto je nová Škoda Fabia! Láká na premiéru v Ženevě Toto je nová Škoda Fabia! Láká na premiéru v Ženevě

Škoda Auto dnes zveřejnila první skicu modernizované…

 





 
Dakar 2018 – 12. etapa: Kolomý si chválí druhé místo

Dakar 2018 – 12. etapa: Kolomý si chválí druhé místo

Včera

Český trucker Martin Kolomý z týmu Tatra Buggyra Racing obsadil druhé místo ve dvanácté etapě 40. ročníku Rallye Dakar. K neuvěřitelné situaci došlo v průběžném pořadí kategorie kamionů.




Blesk.cz

Zavřený Libeňský most: Čeká Prahu dopravní kolaps? Podívejte se, kudy povede objížďka pro řidiče a MHD

Zavřený Libeňský most: Čeká Prahu dopravní kolaps?…

V noci na 19. ledna Praha uzavře Libeňský most, který je v havarijním stavu. Řidiči a MHD na něj nebudou moci…

25 tipů na víkend: Královské klenoty, závody psích spřežení i překvapivé pokusy

25 tipů na víkend: Královské klenoty, závody psích…

Neseďte doma a nekoukejte se jen na televizi nebo z okna! Vyrazte ven, do přírody, za poznáním! Pokud nevíte kam…

 

iSport.cz

Rakouský lékař: Je těžké uvěřit, že má Koukalová jen problémy s lýtky

Rakouský lékař: Je těžké uvěřit, že má Koukalová jen…

Gabriela Koukalová bez účasti na olympiádě? V Česku jedna z hlavních zpráv, ohlas má ale rozhodnutí české…

Program olympiády: České vrcholy na ZOH 2018 v Koreji, co a kdy sledovat?

Program olympiády: České vrcholy na ZOH 2018 v…

Zimní olympijské hry v korejském Pchjongčchangu odstartují v pátek 9. února 2018 slavnostním zahájením. Už v…

 

Reflex.cz

Brexit: Odpůrci i stoupenci si pohrávají s možností opakování referenda o odchodu z EU

Brexit: Odpůrci i stoupenci si pohrávají s možností…

Jeden z hlasatelů brexitu, europoslanec Nigel Farage se obává, že hlasování pro brexit by mohlo být zrušeno,…

Prezident Zeman se podrobil zákroku v nemocnici, mluvčí informaci potvrdil

Prezident Zeman se podrobil zákroku v nemocnici,…

Prezident Miloš Zeman se v úterý podrobil malému zákroku, jeho příčinou byl drobný zánět. ČTK to dnes řekl…