Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Mercedes-Benz B F-Cell: Voda je v Death Valley vzácná

Aleš Dragoun
Diskuze (0)
Mercedes-Benz se nevzdává svých projektů aut s palivovými články, která vyvíjí už od počátku století. Své o tom vědí i hollywoodští herci Diane Kruger a Joshua Jackson.

Mercedes-Benz v současné době testuje za mořem asi 70 aut třídy B, jejichž elektromotory jsou napájeny palivovými články, celosvětově je to tak od roku 2010 zhruba dvoustovka. Pro skeptiky, kteří si myslí, že takový vůz v provozu nevydrží, se německý výrobce pochlubil tím, že jedno z nich má na tachometru už 315 tisíc kilometrů. Zmíněná sedmdesátka najela pak dohromady přes 1,6 milionu kilometrů, podle propočtů Daimleru ušetřila 113,5 tisíce litrů paliva a 270 tun oxidu uhličitého. Kromě toho vyrobili ve Stuttgartu s tímto druhem pohonu zatím i 60 kusů třídy A, dodávky a další šedesátku autobusů.

Diane Kruger a Joshua Jackson měli k dispozici „béčko“ ještě předešlé generace třídy B v provedení F-Cell po více než dvě léta. Jediné, co z něj viditelně vycházelo, byla čistá voda. Ta se v kalifornském Údolí smrti (Death Valley) pochopitelně náramně hodila. Ano, dva herci jej zkoušeli právě na jednom z nejsušších míst na planetě. Když už náročné podmínky, tak alespoň pořádně extrémní včetně padesátistupňového horka. Vodík natankovali na stanici v Burbanku, naplnění trvalo asi tři minuty - a hurá do pouště. Akční rádius auta je asi 400 km, nemuseli se obávat toho, že jim dojdou baterky. Tedy jen jejich čtyřkolému miláčkovi... Cedule „Waring – Heat kills“ (Pozor – horko zabíjí) nejsou v těch místech úplně pro legraci. Jejich mercedes byl také vybaven zařízením včetně nádrže, kde se shromažďovala zbytková voda již použitá k pohonu auta. Tu pak znovu pili a vařili z ní. O svém počínání natočili film „Defying Death Valley“, který je k vidění zde. No, evidentně se výzvy nebáli...

Daimler připravuje auta s palivovými články pro sériovou výrobu, prvním z nich má být právě třída B, byť už v nové generaci. Loni se na tom dohodl s Fordem a Nissanem a dočkáme se jich do čtyř let. Elektřina potřebná k jízdě vzniká na palubě chemickou reakcí mezi vodíkem a kyslíkem. Projekty v Německu, USA a Norsku prokázaly svou životaschopnost, byť samozřejmě nejde o nic levného. Výhodou je zmíněný větší dojezd než v případě klasického elektromobilu, třeba s moderními lithium-iontovými akumulátory. Pro mnohé je vodík palivem budoucnosti. V roce 2011 odstartovala F-Cell World Drive se třemi vozy třídy B. Ty ujely 30 tisíc kilometrů během čtyř měsíců, konkrétně 125 dní. Automobilka přece slavila 125. výročí patentování Benzovy tříkolky! Cesta vedla přes 14 států čtyř kontinentů americkou část mimochodem odřídil i Joshua Jackson. Všechny vozy trojcípé hvězdy s palivovými články absolvovaly celkem už přes 9 milionů kilometrů.

Rozšíření brání kromě jejich vysoké ceny, která však hromadnou výrobou klesne, i neexistující infrastruktura. Třeba v domácím Německu je v současné době jen 15 vodíkových čerpacích stanic. Do roku 2023, tedy v horizontu devíti let, by jich však mělo být už na čtyři stovky, nejev v hustě obydlených oblastech, ale i na venkově. To už zní mnohem lépe a každodenní praktickou použitelnost aut to jenom zvýší.

Aleš Dragoun
Diskuze (0)