Mercedes-Benz B F-Cell: Vodíkové Béčko přichází do sériové výroby (podrobné informace)

Mercedes-Benz B F-Cell: Vodíkové Béčko přichází do sériové výroby (podrobné informace)

 
 

Mercedes-Benz zahájil sériovou výrobu ekologické verze třídy B, která je poháněná elektromotorem. Ten je napájen lithium-iontovými bateriemi prostřednictvím palivových článků.

Na počátku stál projekt NECAR, jehož výsledek byl poprvé představen v roce 1994. Za patnáct let nepřetržitého vývoje najezdila zhruba stovka vozidel nejrůznějších velikostí s tímto druhem pohonu na 4,5 milionu kilometrů. Posledními z řady konceptů byla letošní trojice BlueZero F-Cell (s palivovými články), E-Cell (elektromobil) a E-Cell Plus, tedy hybrid s elektromotorem a konvenčním spalovacím agregátem v útrobách.

Srdcem Mercedesu B F-Cell (zkratka pochází ze slovního spojení fuel cell - palivový článek) je synchronní elektromotor o výkonu 100 kW (136 k), který je napájen lithium-iontovými bateriemi s kapacitou 1,4 kWh a výkonem 35 kW. Baterie jsou ochlazovány klimatizačním systémem vozu. Elektrická pohonná jednotka disponuje největším točivým momentem 290 Nm, přičemž je schopna automobil rozjet až na 170 km/h. Přitom nevypouští do ovzduší žádné emise, jen vodní páru, neboť elektřina vzniká díky chemickým reakcím kyslíku a vodíku.

Palivové články PEM (Polymer Electrolyte Membrane) slouží jako převaděč energie vodíku z tlakových nádrží a kyslíku, které spolu reagují a mění se na elektrickou energii. Tuto přeměnu má na starosti plastová membrána umístěná uvnitř, která je jen několik setin milimetru tenká a je potažena platinou. Palivové články vyvinula společnost AFCC (The Automotive Fuel Cell Cooperation) v kanadském Vancouveru. Není divu, Daimler zde vlastní nadpoloviční většinu akcií. Mimochodem, vodík je uchováván ve třech nádržích v sendvičové podlaze vozu pod tlakem 700 barů.

Elektromotor pohání přední kola. Automobil je schopen ujet až 385 km při spotřebě, která odpovídá 3.3 litrům nafty na 100 km dle metodiky NECD (New European Driving Cycle). Automobil není problém uvést do chodu ani při -25 °C. Jeho dynamické vlastnosti jsou pak minimálně shodné s vozem, který má pod kapotou dvoulitrový zážehový motor. Samozřejmostí je využití přeměny kinetické energie při brzdění na elektrickou, která dobíjí akumulátory. Pokud jsou slabé, uvádí se v činnost palivový článek. Mercedes-Benz B F-Cell může při jízdě používat jak energii přímo z baterií, tak i z článku, oba systémy fungují dohromady, i každý zvlášť. Celé ústrojí je vyvinuto na principu modulární koncepce, je tedy použitelné i v jiných vozidlech značky Mercedes-Benz.

Automobil je určen pro každodenní provoz, oproti sériové třídě B se nezměnil ani počet, sedadel, ani kapacita zavazadlového prostoru o objemu 416 l. Exteriér je nalakován speciální stříbrnou barvou, taktéž desetipaprsková litá kola jinde nenajdete. Uvnitř posádku hýčká kožené čalounění, vyhřívaná sedadla a již zmíněná automatická klimatizace. Řidičovi pak zprostředkovává různé informace kromě obvyklých přístrojů také palubní systém Comand. Z něj se může dozvědět, jaký režim jízdy je momentálně nastaven, jak dlouho vystačí kapacita akumulátorů i vodíkových nádrží, případně kolik kilometrů zbývá k nejbližší dobíjecí stanici.

Prvních 200 vozů se dostane k fleetovým zákazníkům v Evropě a USA na jaře příštího roku, jedná se tedy o malosériovou produkci. Společnost Daimler AG má podepsané smlouvy nejen s dodavateli vodíku, ale také dekret o komercionalizaci palivových článků do roku 2015. Ten ratifikovalo spolu s německou vládou i několik dalších výrobců automobilů, kteří se věnují vývoji podobného typu vozidel. Nejdříve ovšem musí být vybudována síť dobíjecích stanic, například v německém Hamburku by měly být v roce 2014 čtyři. Pro automobilku s trojcípou hvězdou ovšem i nadále zůstává prioritou konvenční spalovací motor.

Spolupracujeme s TipCars.com
Zabezpečení auta proti krádeži: jeden systém, na který se můžete spolehnout Zabezpečení auta proti krádeži: jeden systém, na který se můžete spolehnout

Možná už jste o zabezpečení svého auta přemýšleli. Možná…

Gruzínský cukrovar propustil stovky zaměstnanců kvůli plánované těžbě kryptoměn Gruzínský cukrovar propustil stovky zaměstnanců kvůli plánované těžbě kryptoměn

Cukrovar společnosti Agara Sugar Company ve stejnojmenném…

Merkelová a Peňa Nieto ocenili obchodní dohodu Evropské unie s Mexikem Merkelová a Peňa Nieto ocenili obchodní dohodu Evropské unie s Mexikem

Německá kancléřka Angela Merkelová a mexický prezident…

Švýcarská pošta investuje ve Francii a prodělává miliony Švýcarská pošta investuje ve Francii a prodělává miliony

Švýcarská pošta se čtrnáct let věnuje zahraničnímu…

 
 







Doporučujeme
Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí! Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí!

České silnice mají hrozný povrch a jsou špatně značené, v…

 

AutoRevue
Nejrychlejší Dacia Duster měla 850 koní vyladěných pro Pikes Peak Nejrychlejší Dacia Duster měla 850 koní vyladěných pro Pikes Peak

Před zadní nápravou přepracovaný vidlicový šestiválec…

Land Rover Defender Pick-up půjde po krku Mercedesu X a VW Amarok Land Rover Defender Pick-up půjde po krku Mercedesu X a VW Amarok

Koncern JLR letos představí zbrusu nového nástupce…

 



Mercedes-Benz B F-Cell: Voda je v Death Valley vzácná Mercedes-Benz B F-Cell: Voda je v Death Valley vzácná

Mercedes-Benz se nevzdává svých projektů aut s palivovými…

Mercedes-Benz zkouší neviditelné auto (video) Mercedes-Benz zkouší neviditelné auto (video)

Mercedes-Benz v rámci propagace svých automobilů s…

 



 
BMW budou stále chytřejší, ale autonomní technologie jsou daleko, říká člen představenstva

BMW budou stále chytřejší, ale autonomní technologie jsou daleko, říká člen představenstva

Včera

Přestože mnichovská značka plánuje v budoucnu stavět stále inteligentnější vozy, plně autonomní auta jsou prý ještě hodně vzdálená.




Blesk.cz

Zachránkyně knedlíků v Chicagu: Znovu otevřela  restauraci českých krajanů

Zachránkyně knedlíků v Chicagu: Znovu otevřela…

Už už to vypadalo, že v Chicagu, které je jakousi „mekkou“ českého přistěhovalectví do USA, ztratí milovníci…

Nejdřív horečka, pak jednotka intenzivní péče: Petře ochrnula půlka obličeje z klíštěte

Nejdřív horečka, pak jednotka intenzivní péče: Petře…

Příroda se po zimě probouzí. A s ní se probouzí i klíšťata, která již nyní vykazují svou aktivitu. To se stalo…

 

iSport.cz

Program MS v hokeji 2018:  kompletní rozpis zápasů, skupiny, play off

Program MS v hokeji 2018: kompletní rozpis zápasů,…

Rok 2018 přináší sportovním fanouškům jeden vrchol za druhým. Po únorové olympiádě v Jižní Koreji odstartuje v…

Brankář Slavie Kolář: Bod je málo. Chtěli jsme stíhat Plzeň, to se nepodařilo

Brankář Slavie Kolář: Bod je málo. Chtěli jsme…

Byl to pro něj zvláštní zápas. Gólman Ondřej Kolář v zimě přestoupil z Liberce do Slavie, teď se pod Ještěd…

 

Reflex.cz

Vzpomínka na Pavla Šruta: Lichožrouti, ponožky a ilustrace

Vzpomínka na Pavla Šruta: Lichožrouti, ponožky a ilustrace

PAVEL ŠRUT A GALINA MIKLÍNOVÁ jsou, pokud jde o dětské knížky, dvojjediná bytost – za posledních deset let jich…

Nindžové, zabijáci ze stínů, bojovníci, kteří nechtěli bojovat. Kdo skutečně byli?

Nindžové, zabijáci ze stínů, bojovníci, kteří…

Legendární japonští bojovníci jsou opředeni řadou mýtů a polopravd. Nindžům jsou často přisuzovány téměř…