Mercedes-Benz B F-Cell: Vodíkové Béčko přichází do sériové výroby (podrobné informace)

Mercedes-Benz B F-Cell: Vodíkové Béčko přichází do sériové výroby (podrobné informace)

 
 

Mercedes-Benz zahájil sériovou výrobu ekologické verze třídy B, která je poháněná elektromotorem. Ten je napájen lithium-iontovými bateriemi prostřednictvím palivových článků.

Na počátku stál projekt NECAR, jehož výsledek byl poprvé představen v roce 1994. Za patnáct let nepřetržitého vývoje najezdila zhruba stovka vozidel nejrůznějších velikostí s tímto druhem pohonu na 4,5 milionu kilometrů. Posledními z řady konceptů byla letošní trojice BlueZero F-Cell (s palivovými články), E-Cell (elektromobil) a E-Cell Plus, tedy hybrid s elektromotorem a konvenčním spalovacím agregátem v útrobách.

Srdcem Mercedesu B F-Cell (zkratka pochází ze slovního spojení fuel cell - palivový článek) je synchronní elektromotor o výkonu 100 kW (136 k), který je napájen lithium-iontovými bateriemi s kapacitou 1,4 kWh a výkonem 35 kW. Baterie jsou ochlazovány klimatizačním systémem vozu. Elektrická pohonná jednotka disponuje největším točivým momentem 290 Nm, přičemž je schopna automobil rozjet až na 170 km/h. Přitom nevypouští do ovzduší žádné emise, jen vodní páru, neboť elektřina vzniká díky chemickým reakcím kyslíku a vodíku.

Palivové články PEM (Polymer Electrolyte Membrane) slouží jako převaděč energie vodíku z tlakových nádrží a kyslíku, které spolu reagují a mění se na elektrickou energii. Tuto přeměnu má na starosti plastová membrána umístěná uvnitř, která je jen několik setin milimetru tenká a je potažena platinou. Palivové články vyvinula společnost AFCC (The Automotive Fuel Cell Cooperation) v kanadském Vancouveru. Není divu, Daimler zde vlastní nadpoloviční většinu akcií. Mimochodem, vodík je uchováván ve třech nádržích v sendvičové podlaze vozu pod tlakem 700 barů.

Elektromotor pohání přední kola. Automobil je schopen ujet až 385 km při spotřebě, která odpovídá 3.3 litrům nafty na 100 km dle metodiky NECD (New European Driving Cycle). Automobil není problém uvést do chodu ani při -25 °C. Jeho dynamické vlastnosti jsou pak minimálně shodné s vozem, který má pod kapotou dvoulitrový zážehový motor. Samozřejmostí je využití přeměny kinetické energie při brzdění na elektrickou, která dobíjí akumulátory. Pokud jsou slabé, uvádí se v činnost palivový článek. Mercedes-Benz B F-Cell může při jízdě používat jak energii přímo z baterií, tak i z článku, oba systémy fungují dohromady, i každý zvlášť. Celé ústrojí je vyvinuto na principu modulární koncepce, je tedy použitelné i v jiných vozidlech značky Mercedes-Benz.

Automobil je určen pro každodenní provoz, oproti sériové třídě B se nezměnil ani počet, sedadel, ani kapacita zavazadlového prostoru o objemu 416 l. Exteriér je nalakován speciální stříbrnou barvou, taktéž desetipaprsková litá kola jinde nenajdete. Uvnitř posádku hýčká kožené čalounění, vyhřívaná sedadla a již zmíněná automatická klimatizace. Řidičovi pak zprostředkovává různé informace kromě obvyklých přístrojů také palubní systém Comand. Z něj se může dozvědět, jaký režim jízdy je momentálně nastaven, jak dlouho vystačí kapacita akumulátorů i vodíkových nádrží, případně kolik kilometrů zbývá k nejbližší dobíjecí stanici.

Prvních 200 vozů se dostane k fleetovým zákazníkům v Evropě a USA na jaře příštího roku, jedná se tedy o malosériovou produkci. Společnost Daimler AG má podepsané smlouvy nejen s dodavateli vodíku, ale také dekret o komercionalizaci palivových článků do roku 2015. Ten ratifikovalo spolu s německou vládou i několik dalších výrobců automobilů, kteří se věnují vývoji podobného typu vozidel. Nejdříve ovšem musí být vybudována síť dobíjecích stanic, například v německém Hamburku by měly být v roce 2014 čtyři. Pro automobilku s trojcípou hvězdou ovšem i nadále zůstává prioritou konvenční spalovací motor.

Spolupracujeme s TipCars.com
 







Doporučujeme
Špatné držení volantu vás může přijít draho. Podívejte se, jak je to správně! Špatné držení volantu vás může přijít draho. Podívejte se, jak je to správně!

Správné držení volantu je pro bezpečné řízení automobilu…

Vodík kontra akumulátor: Proč je vodík na ústupu? Vodík kontra akumulátor: Proč je vodík na ústupu?

Ještě před deseti lety byl vodík coby palivo v kurzu.…

 

AutoRevue
Auta a film: Zde je přehled 30 nejznámějších spojení Auta a film: Zde je přehled 30 nejznámějších spojení

Také letos se do kin dostává řada filmů, kde se děj více…

Čeká nás vlna hot SUV? Odstartovat by ji mohl Volkswagen T-Roc R Čeká nás vlna hot SUV? Odstartovat by ji mohl Volkswagen T-Roc R

Teprve nedávno představil Volkswagen světu nové SUV…

 




Mercedes-Benz B F-Cell: Voda je v Death Valley vzácná Mercedes-Benz B F-Cell: Voda je v Death Valley vzácná

Mercedes-Benz se nevzdává svých projektů aut s palivovými…

Mercedes-Benz zkouší neviditelné auto (video) Mercedes-Benz zkouší neviditelné auto (video)

Mercedes-Benz v rámci propagace svých automobilů s…

 



 
Takto budeme svítit v budoucnosti: Opravdu jsou laser a diody nejlepší cesta?

Takto budeme svítit v budoucnosti: Opravdu jsou laser a diody nejlepší?

Dnes 11:31

Budoucnost svícení dnes patří laseru a diodám, jež dávají designérům netušené možnosti. Máme ale dát vale klasice?




Blesk.cz

Barbora (33) bojuje s roztroušenou sklerózou! Součást terapie: Let nad nočním Brnem

Barbora (33) bojuje s roztroušenou sklerózou!…

Bála jsem se. Bylo to ale úžasné. Dechberoucí! Tak zhodnotila svůj víkendový přelet nad ohňostroji v Brně…

Modřany se přesouvají tisíce let před náš letopočet: Startuje výstava „Doba bronzová“

Modřany se přesouvají tisíce let před náš letopočet:…

Praha 12 zahajuje dlouho plánovanou výstavu s názvem „Doba bronzová“. V oblíbeném Viničním domku se objevila…

 

iSport.cz

Vážná nehoda sparťana Čermáka! Jeho auto hořelo, měl být opilý

Vážná nehoda sparťana Čermáka! Jeho auto hořelo, měl…

Ligová sezona pro Aleše Čermáka skončila vážnou nehodou. Záložník Sparty měl mít podle informací agentury…

NEJ hlášky o titulu Slavie: Hušbauer si ho užil víc než ve Spartě

NEJ hlášky o titulu Slavie: Hušbauer si ho užil víc…

Poslední zápas sezony, výhra 4:0, která znamenala mistrovský titul. O dobrou náladu bylo po sobotním duelu…

 

Reflex.cz

Za čedarem do vesnice Cheddar. Ochutnejte lahodný originál z jeskyně Gough

Za čedarem do vesnice Cheddar. Ochutnejte lahodný…

Víte, jak má chutnat pravý čedar? Ve vesnici Cheddar v Somersetu na jihozápadě Anglie to vědí dokonale. Jen tady…

Prezidentské volby: ČSSD nemá lidi. Ale co Kočka?

Prezidentské volby: ČSSD nemá lidi. Ale co Kočka?

Je opravdová legrace sledovat, jak je sociální demokracie totálně personálně vyprázněná, nejsou v ní absolutně…