Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Mercedes-Benz B F-Cell: Vodíkové Béčko přichází do sériové výroby (podrobné informace)

Aleš Dragoun
Diskuze (2)
Mercedes-Benz zahájil sériovou výrobu ekologické verze třídy B, která je poháněná elektromotorem. Ten je napájen lithium-iontovými bateriemi prostřednictvím palivových článků.

Na počátku stál projekt NECAR, jehož výsledek byl poprvé představen v roce 1994. Za patnáct let nepřetržitého vývoje najezdila zhruba stovka vozidel nejrůznějších velikostí s tímto druhem pohonu na 4,5 milionu kilometrů. Posledními z řady konceptů byla letošní trojice BlueZero F-Cell (s palivovými články), E-Cell (elektromobil) a E-Cell Plus, tedy hybrid s elektromotorem a konvenčním spalovacím agregátem v útrobách.

Srdcem Mercedesu B F-Cell (zkratka pochází ze slovního spojení fuel cell - palivový článek) je synchronní elektromotor o výkonu 100 kW (136 k), který je napájen lithium-iontovými bateriemi s kapacitou 1,4 kWh a výkonem 35 kW. Baterie jsou ochlazovány klimatizačním systémem vozu. Elektrická pohonná jednotka disponuje největším točivým momentem 290 Nm, přičemž je schopna automobil rozjet až na 170 km/h. Přitom nevypouští do ovzduší žádné emise, jen vodní páru, neboť elektřina vzniká díky chemickým reakcím kyslíku a vodíku.

Palivové články PEM (Polymer Electrolyte Membrane) slouží jako převaděč energie vodíku z tlakových nádrží a kyslíku, které spolu reagují a mění se na elektrickou energii. Tuto přeměnu má na starosti plastová membrána umístěná uvnitř, která je jen několik setin milimetru tenká a je potažena platinou. Palivové články vyvinula společnost AFCC (The Automotive Fuel Cell Cooperation) v kanadském Vancouveru. Není divu, Daimler zde vlastní nadpoloviční většinu akcií. Mimochodem, vodík je uchováván ve třech nádržích v sendvičové podlaze vozu pod tlakem 700 barů.

Elektromotor pohání přední kola. Automobil je schopen ujet až 385 km při spotřebě, která odpovídá 3.3 litrům nafty na 100 km dle metodiky NECD (New European Driving Cycle). Automobil není problém uvést do chodu ani při -25 °C. Jeho dynamické vlastnosti jsou pak minimálně shodné s vozem, který má pod kapotou dvoulitrový zážehový motor. Samozřejmostí je využití přeměny kinetické energie při brzdění na elektrickou, která dobíjí akumulátory. Pokud jsou slabé, uvádí se v činnost palivový článek. Mercedes-Benz B F-Cell může při jízdě používat jak energii přímo z baterií, tak i z článku, oba systémy fungují dohromady, i každý zvlášť. Celé ústrojí je vyvinuto na principu modulární koncepce, je tedy použitelné i v jiných vozidlech značky Mercedes-Benz.

Automobil je určen pro každodenní provoz, oproti sériové třídě B se nezměnil ani počet, sedadel, ani kapacita zavazadlového prostoru o objemu 416 l. Exteriér je nalakován speciální stříbrnou barvou, taktéž desetipaprsková litá kola jinde nenajdete. Uvnitř posádku hýčká kožené čalounění, vyhřívaná sedadla a již zmíněná automatická klimatizace. Řidičovi pak zprostředkovává různé informace kromě obvyklých přístrojů také palubní systém Comand. Z něj se může dozvědět, jaký režim jízdy je momentálně nastaven, jak dlouho vystačí kapacita akumulátorů i vodíkových nádrží, případně kolik kilometrů zbývá k nejbližší dobíjecí stanici.

Prvních 200 vozů se dostane k fleetovým zákazníkům v Evropě a USA na jaře příštího roku, jedná se tedy o malosériovou produkci. Společnost Daimler AG má podepsané smlouvy nejen s dodavateli vodíku, ale také dekret o komercionalizaci palivových článků do roku 2015. Ten ratifikovalo spolu s německou vládou i několik dalších výrobců automobilů, kteří se věnují vývoji podobného typu vozidel. Nejdříve ovšem musí být vybudována síť dobíjecích stanic, například v německém Hamburku by měly být v roce 2014 čtyři. Pro automobilku s trojcípou hvězdou ovšem i nadále zůstává prioritou konvenční spalovací motor.

Aleš Dragoun
Diskuze (2)
Avatar - DawQa
4. 1. 2011 14:44
vodík
vodík mi zní líp ně elektro i když elektrická energie v tom má svou roli... :yes: :yes: :yes:
Avatar - saldy
15. 12. 2009 11:47
e-mobil
éra e-mobilů velmi pomalu ale jistě přichází, tento evoluční skvost již nemá s auty se spalovacím motorem nic společného a co je důležité, bude již brzy brázdit silnice byť v malé sérii a ještě jistě pod dohledem.
Přichází pod eko zástěrkou ale to není vůbec důležité ani podstatné, o přežití rozhodne pouze jediná věc a tou je energetická/surovinová/politická dostupnost pro výrobu a provoz,to je také jediný důvod proč tu podobné projekty jsou ať se nám to líbí nebo ne.
V tomto zdá se má do budoucna velký potenciál a já posílám uznání jak do Sindelfingenu tak německé vládě. :yes: