Mercedes-Benz E - Třída sama pro sebe

Mercedes-Benz E - Třída sama pro sebe

 
 

Po sedmi letech přichází nová generace třídy E od Mercedesu. Design se poprvé od 90. let opět vrátil k ostrým hranám, mnohem větší změny ale proběhly pod karoserií. Mercedes totiž chce zaujmout především úspornými motory a vysokou úrovní bezpečnosti.

Nová třída E je v pořadí čtvrtou generací středně velkých sedanů Mercedesu. Pokud ale budeme sledovat linii modelů až k jejím kořenům, dostáváme se do období těsně po druhé světové válce. Těchto více než šedesát let vývoje dalo designérům dostatek inspirace pro zpracování jednotlivých detailů.

Základní tvar je samozřejmě evolucí posledních dvou generací obohacených o prvky z aktuální verze třídy C. Uspořádání masky chladiče je jasným identifikačním znakem Mercedesů. V případě nové třídy E se tato část změnila proti předchůdci jen minimálně, větší proměnou ale prošla čtveřice oddělených předních světel. Zatímco po 14 let měly tvar oválu, nyní u Mercedesu zvolili stylizované kosodélníky.

Boční prolis, který prochází skrz dveřní kliky, je reinterpretací stejného prvku u tříd C a S. V případě nového éčka je ale profil ozvláštněn, kromě linie střechy typické pro Mercedesy 80. a 90. let, obloukem na zadních blatnících. Tento výrazný prvek je jednoznačným odkazem na model Ponton z roku 1953. Inspiraci v historii, konkrétně u legendárního Piana, můžeme také hledat ve tvaru zadních světel, která jsou v případě provedení Avantgarde složena ze světelných diod.

obrázek [555 x 254]  

Interiér staví na stejných základních prvcích jako vnější design. Palubní desce dominuje horizontální členění s výrazně hranatými tvary. Rozmístění výdřevy a tvary výdechů ventilace čerpají inspiraci u třídy S, středový panel se podobá tomu v interiéru třídy C a hranatá „kapička“ nad displejem navigačního systému má svůj původ v GLK. Specialitou třídy E je rozdělení přístrojového štítu do pěti hluboko zapuštěných kruhových ukazatelů.

Zajímavým detailem v interiéru provedení Avantgarde a Elegance jsou pásky světelných vláken pod dekorem, které oživují interiér tlumeným barevným světlem. Samotný dekor může být vyroben buď ze dřeva (standardně eukalyptu, za příplatek další materiály) nebo z hliníku.

Mercedes-Benz třída E - srovnání generací
RozměrW212 (od 2009)W211 (2002-2009)rozdíl
Délka [mm]48684852+ 16
Šířka [mm]18541822+ 32
Výška [mm]14641474- 10
Rozvor [mm]28742854+ 20
Rozchod vpředu [mm]16001577+ 23
Rozchod vzadu [mm]16191570+ 49
Objem zav. prostoru [l]540540-

Bezpečnost až na prvním místě

Třída E a její předchůdci patřila k průkopníkům v oblasti bezpečnosti. Nejinak je tomu i u nové generace, která je vybavena řadou moderních bezpečnostních systémů. Jejich jádrem je vedle množství senzorů několik kamer a radar.

Jednou z novinek je standardně montovaný Attention Assist, který na základě 70 různých údajů vyhodnocuje únavu řidiče. Mikrospánek je velkým rizikem pro bezpečnost provozu, a proto se Mercedes zaměřil na jeho rozpoznání a zásah ještě dříve, než se naplno projeví. V případě zvýšeného rizika vydává systém zvukový signál a zobrazuje varovný nápis na přístrojovém štítu. V činnosti je Attention Assist v rozsahu rychlostí 80 až 180 km/h.

Za příplatek jsou bi-xenonová světla s funkcí Adaptive Highbeam Assist, která uzpůsobují rozsah osvětlené části vozovky aktuální jízdní situaci. Kužel potkávacích světel může být plynule prodloužen z 65 až na 300 metrů, pokud se v takové vzdálenosti nepohybuje žádné auto. Systém používá kameru umístěnou na čelním skle, která monitoruje provoz před autem. Kromě toho, že světla Adaptive Highbeam Assist upravují délku světelného kužele tak, aby nedošlo k oslnění ostatních řidičů, reagují také na zatáčky natočením až o 15° a v křižovatkách přisvícením pomocnými světly s rozšířením úhlu o 65°. Světla se automaticky aktivují v dešti nebo ve tmě a při jízdě vyššími rychlostmi se zvýší jejich výkon.

obrázek [555 x 310]  

Další kamera pod čelním sklem vyhodnocuje, v případě, že je auto vybaveno Lane Keeping Assist, jízdu auta v jízdních pruzích. Podle reakcí řidiče je tento systém schopný rozeznat úmyslné opuštění pruhu, kdy nijak nereaguje. Pokud ale řidič vyjede ze svého pruhu neúmyslně, je na to upozorněn vibracemi ve volantu. Společně s Lane Keeping Assist se bude dodávat monitorování mrtvého úhlu Blind Spot Assist, které sleduje prostor vedle auta a za ním pomocí radarů v zadním nárazníku. Při nebezpečí kolize s autem jedoucím ve vedlejším pruhu v mrtvém úhlu se spustí zvukový signál a příslušné zpětné zrcátko se podbarví červeně.

Systém Speed Limit Assist (opět za příplatek) zaznamenává kamerou prostor před autem. Řídicí jednotka analyzuje obraz a vyhledává v něm dopravní značky. Z nich vybírá omezení rychlosti, které se následně zobrazuje na přístrojovém štítu, a to po celou dobu platnosti dané značky. Podle Mercedesu umí systém rozpoznat i přenosné značky s rychlostním omezením, umísťované například na stavbách.

Další prvky příplatkové bezpečnostní výbavy jsou známy už z třídy S. Systém nočního vidění Night View Assist Plus vysílá infračervené světlo, jehož odrazy pak snímá kamera. Protože je mimo viditelné spektrum, nezpůsobuje odlesky a umožňuje tak rozeznat objekty (například chodce) na silnici mnohem dříve. Adaptivní tempomat Distronic Plus udržuje v rozsahu 0 až 200 km/h nastavenou rychlost a bezpečný odstup od vpředu jedoucího auta.

obrázek [555 x 348]  

Nový radar v předním nárazníku má dosah 200 metrů místo dřívějších 150 m. Kromě toho má senzory, které umožňují pokrýt úhel 60° na vzdálenost 60 metrů a 80° na vzdálenost 30 metrů. Tento radar je propojený s Distronic Plus a dvěma dalšími systémy – Brake Assist Plus a Pre-Safe Brake.

Pasivní bezpečnost obstarává propracovaná konstrukce skeletu a deformačních zón s vysokým podílem vysokopevnostní oceli, sedm airbagů v základní výbavě a aktivní opěrky hlavy Neck-Pro. Při střetu s chodcem se uvede do činnosti Active Bonnet – přizvednutí kapoty motoru o 50 mm, které zmírní intenzitu nárazu těla chodce do auta.

Zaměřeno na spotřebu

Kvůli nižší spotřebě paliva a snížení aerodynamického hluku se konstruktéři zaměřili na snížení aerodynamického odporu. Ve srovnání s předchozí generací se – i přes vizuálně hranatější styl - podařilo snížit součinitel aerodynamického odporu z 0,26 na 0,25. Současně s tím ale vzrostla (zejména kvůli nárůstu šířky o 32 mm) čelní plocha z 2,21 na 2,30 m2. Výsledný aerodynamický odpor daný součinem těchto dvou hodnot přesto díky snížení součinitele zůstal na stejné úrovni.

Výsledkem několika set hodin práce v aerodynamickém tunelu je optimalizace, která vedle nižšího aerodynamického odporu vede také k většímu přítlaku a potlačení nežádoucích turbulencí. V přední části zlepšují proudění vzduchu zaslepené otvory v masce chladiče a těsnění v mezerách kolem kapoty a světel. Konstruktéři se dále zaměřili na optimalizaci tvaru zpětných zrcátek a jejich uchycení, tvaru paprsků v kolech a spoilery před koly, které usměrňují proudění vzduchu.

obrázek [555 x 273]  

Výrazných úspor hmotnosti bylo dosaženo díky použití hliníku a plastů na povrchové díly karoserie. Přední kapota a blatníky jsou z hliníku, zbývající díly v přední části jsou ze skelných vláken. Hliník je použit také na víko zavazadlového prostoru, ale i na některé části bezpečnostních struktur v přídi. Ty jsou navíc navzájem sešroubovány, takže je snazší jejich výměna po nehodě.

Dalším příspěvkem ke snížení spotřeby paliva je balíček BlueEfficiency. Ten zahrnuje řadu úprav, většinou známých už z jiných aut. V menších benzinových motorech se objevuje přeplňování turbodmychadlem, které má ve srovnání s kompresorem v minulých generacích vyšší účinnost. Palivo šetří také odpojování automatické převodovky při stání, odpojování posilovače řízení při jízdě po rovině, rekuperace brzdné energie přes alternátor (- 0,2 l/100 km), ovládání palivového čerpadla podle požadavků řídící jednotky (- 0,15 l/100 km), odpojování kompresoru automatické klimatizace a funkce Eco start/stop.

Deset motorů

Všechny nabízené motory vyhovují emisní normě Euro 5 a turbodiesel E 350 BlueTec dokonce Euro 6, která vstoupí v platnost po roce 2014. U benzinových čtyřválců se navíc definitivně zabydlelo přímé vstřikování paliva.

Základ patří dvěma verzím turbodmychadlem přeplňovaného čtyřválce 1,8 l, přičemž E 250 CGI BlueEfficiency nahrazuje dřívější 2,5litrový atmosférický šestiválec. Konstrukce motoru využívá téměř výhradně hliník. Kliková skříň je odlita z hliníku a na hlavu motoru byla použita pevná slitina hliníku. Kované vačkové hřídele obsluhují 16 ventilů, které mají variabilní časování.

Novinkou je elektronicky řízený termostat, který zastaví proudění chladicí kapaliny u studeného motoru. Tento systém umožňuje rychleji ohřát olej v motoru a tím snížit ztráty způsobené třením. Turbodmychadlo, které našlo své místo na výfukových svodech místo řemenem poháněného kompresoru, je kompaktnější a o 4 kilogramy lehčí. Navíc má vyšší tepelnou účinnost a ke svému chodu na rozdíl od mechanického kompresoru nespotřebovává výkon motoru.

Mercedes-Benz třída E - čtyř- a šestiválcové benzinové motory
MotorE 200 CGI BlueEfficiencyE 250 CGI BlueEfficiencyE 350 CGI BlueEfficiencyE 350 CGI 4Matic
Převodovka6M5A7A7A
Zdvihový objem [cm3]1796179634983498
Válce/ventily4/44/46/46/4
Kompresní poměr9,8:19,3:112,2:110,7:1
Nejvyšší výkon [kW/ot/min]135/5250150/5500215/6400200/6000
Nejvyšší toč. mom. [Nm/ot/min]270/1800-4600310/2000-4300365/3000-5100350/2400-5000
Max. rychlost [km/h]236241250250
Zrychlení 0-100 km/h [s]8,77,76,86,4
Komb. spotřeba [l/100 km]6,87,38,59,7
Emise CO2 [g/km]159174199229

Přímovstřikový šestiválec E 350 CGI BlueEfficiency (215 kW) je známý už z dřívějších modelů Mercedesu. Přesto se proti minulé generaci podařilo snížit spotřebu paliva o nemalých 0,5 l/100 km. V roce 2006 byl tento motor průkopníkem přímého vstřikování benzinu s řízeným rozstřikem. Podobně jako u moderních turbodieselů dochází v jednom spalovacím cyklu k několika vstříknutím paliva do válce, což přispívá k hladšímu chodu a lepšímu složení emisí, především při zahřívání motoru.

Stejně jako přeplňované čtyřválce má i E 350 CGI BlueEfficiency variabilní časovaní ventilů a elektronicky řízený termostat. Kliková skříň i hlavy motoru jsou z hliníku ve válcích jsou vložky se speciálním hliníkovým silikonem, který má malé tření.

Vrcholem standardní nabídky je osmiválcový model se slavným jménem E 500. Novinkou je osazení motoru o objemu 5,5 litru variabilním časováním sacích i výfukových ventilů, osmiválec však na rozdíl od menších benzinových motorů zůstává u vícebodového vstřikování paliva. E 500 má navíc posílenou brzdovou soustavu, vpředu s kotouči o průměru 344 mm a čtyřpístkovými třmeny, vzadu s jednopístkovými třmeny na 320mm kotoučích.

V létě nabídku doplní ještě laděná verze E 63 AMG s osmiválcem o objemu 6,2 l. Jeho přesná technická specifikace ale zatím nebyla zveřejněna.

Mercedes-Benz třída E - osmiválcové benzinové motory
MotorE 500E 500 4MaticE 63 AMG
Převodovka7A7A7A
Zdvihový objem [cm3]546154616208
Válce/ventily8/48/48/4
Kompresní poměr10,7:110,7:1-
Nejvyšší výkon [kW/ot/min]285/6000285/6000386/-
Nejvyšší toč. mom. [Nm/ot/min]530/2800-4800530/2800-4800630/-
Max. rychlost [km/h]250250250
Zrychlení 0-100 km/h [s]5,24,74,5
Komb. spotřeba [l/100 km]10,911,412,6
Emise CO2 [g/km]256269-

Čtyřválcové turbodiesely jsou nové konstrukce. Trojice motoru o objemu 2,2 litru pokrývá výkonové spektrum 100 až 150 kW a je v nabídce jen se šestistupňovou manuální převodovkou. Spotřeba nafty je v kombinovaném cyklu u všech tří jen 5,3 l/100 km, což znamená emise CO2 139 g/km. Systém common-rail čtvrté generace má pracovní tlak 2000 bar a válce plní palivem skrze piezo-elektrické vstřikovače.

Největší změnou je nasazení nejvýkonnějšího E 250 CDI BlueEfficiency, který při nižším objemu, než měl předchůdce, dává o 20 % vyšší výkon (150 kW) a o 25 % vyšší točivý moment (500 Nm). Tyto hodnoty po přepočtu na objem znamenají vynikajících 70 kW/l a 233 Nm/l.

Mercedes-Benz třída E - čtyřválcové dieselové motory
MotorE 200 CDI BlueEfficiencyE 220 CDI BlueEfficiencyE 250 CDI BlueEfficiency
Převodovka6M6M6M
Zdvihový objem [cm3]214321432143
Válce/ventily4/44/44/4
Kompresní poměr16,2:116,2:116,2:1
Nejvyšší výkon [kW/ot/min]100/2800-4600125/3000-4200150/4200
Nejvyšší toč. mom. [Nm/ot/min]360/1400-2800400/1400-2800500/1600-1800
Max. rychlost [km/h]215231242
Zrychlení 0-100 km/h [s]10,78,67,7
Komb. spotřeba [l/100 km]5,35,35,3
Emise CO2 [g/km]139139139

E 200 CDI BlueEfficiency má jednoduché přeplňování, E 220 a E 250 CDI BlueEfficiency dostaly dvě turbodmychadla. Menší vysokotlaké je umístěné hned za výfukovými svody a je schopné rotovat rychlostí až 215 tisíc otáček za minutu, ve středních otáčkách je odpojeno obtokovým ventilem a do činnosti se dostává větší vysokotlaké turbo. K vyšší efektivitě a napomáhá intercooler, který zchlazuje stlačený vzduch o 140° C. Specialitou nových turbodieselů je umístění rozvodů ze zadní strany, které přispívá k větší bezpečnosti chodců.

Šestiválcové turbodiesely zastupuje E 350 CDI BlueEfficiency o výkonu 170 kW, který má kompresní poměr snížený ze 17,5 na 15,5:1. Jeho evolucí je E 350 BlueTec, který má ve výfukovém potrubí kromě oxidačního katalyzátoru a filtru pevných částic dva SCR katalyzátory a vstřikování směsi močoviny AdBlue. Výsledkem je vyhovění podmínkám emisní normy Euro 6.

Mercedes-Benz třída E - šestiválcové dieselové motory
MotorE 350 CDI BlueEfficiencyE 350 CDI 4MaticE 350 BlueTec
Převodovka7A7A7A
Zdvihový objem [cm3]298729872987
Válce/ventily6/46/46/4
Kompresní poměr15,5:115,5:116,5:1
Nejvyšší výkon [kW/ot/min]170/3800170/3800155/3800
Nejvyšší toč. mom. [Nm/ot/min]540/1600-2400540/1600-2400540/1600-2400
Max. rychlost [km/h]248247238
Zrychlení 0-100 km/h [s]6,86,47,5
Komb. spotřeba [l/100 km]6,87,37,0
Emise CO2 [g/km]179193183

Šesti- a osmiválcové modely jsou v nabídce také s novou generací pohonu všech kol 4Matic. Rozvodovka je nově připevněná přímo k převodovce 7G-Tronic. Přední kardan je může díky tomu vést bezprostředně vedle skříně převodovky bez nutnosti úprav konstrukce karoserie. Samotný mezinápravový diferenciál se uzamyká pomocí dvoukotoučové spojky, uzávěry nápravových diferenciálů jsou nahrazeny systémem 4ETS, který v případě nedostatku trakce přibrzďuje protáčející se kolo.

Hřebenové řízení s variabilním převodem může být osazeno systémem Direct-Steer, který umožňuje díky ostřejším reakcím sportovnější jízdu. Provedení Avantgarde má navíc podvozek snížený o 15 mm.

obrázek [555 x 370]  

Standardem je podvozek s adaptivními tlumiči Direct Control, které mění svoji charakteristiku na čistě hydromechanické bázi. Olej v tlumiči je rozdělen do dvou propojených komůrek. Při zátěži je olej tlačen do pístu tlumiče, čímž tlumič tvrdne, a naopak při klidné jízdě se olej z pístu vrací a naladění podvozku je díky tomu měkčí. Pro šesti- a osmiválcové modely je v nabídce také vzduchové odpružení Airmatic.

Spolupracujeme s TipCars.com
Stropnický chce obrněnce za 11 miliard, mají nahradit zastaralou techniku Stropnický chce obrněnce za 11 miliard, mají nahradit zastaralou techniku

Kopřivnické Tatře a brněnskému Vojenskému výzkumnému…

Akcie, měny & názory: Vodík není žádné terno Akcie, měny & názory: Vodík není žádné terno

Akcie společnosti Plug Power vyrábějící vodíkové palivové…

 
 

Tapety








Doporučujeme
Když policista řídí provoz na křižovatce. Víte, co znamenají jeho gesta? Když policista řídí provoz na křižovatce. Víte, co znamenají jeho gesta?

Policista řídící provoz na křižovatce mnohé řidiče mate.…

Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo? Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo?

Ne ve všech státech Evropské unie se nafta označuje jako…

 

AutoRevue
Nabídka rodinných kombíků se brzy ztenčí. Nyní jich je k mání 16 typů Nabídka rodinných kombíků se brzy ztenčí. Nyní jich je k mání 16 typů

Móda SUV se začíná podepisovat i na šíři nabídky v Česku…

V Německu chystají úpravu emisí NOX skoro pro všechna dieselová auta V Německu chystají úpravu emisí NOX skoro pro všechna dieselová auta

Dokonce i ministerstvo životního prostředí se v Německu…

 



Video: Takhle dopadla šílená jízda v protisměru... Video: Takhle dopadla šílená jízda v protisměru...

Na singapurské dálnici Ayer Rajah způsobil nehodu se…

Mercedes-Benz E: Upravený infotainment a nová verze 4Matic Mercedes-Benz E: Upravený infotainment a nová verze 4Matic

Automobilka Mercedes-Benz si pro třídu E připravila…

 



 
Poznáte, z čeho vznikl nejošklivější roadster na světě? Sedan z NDR byste netipovali!

Poznáte, z čeho vznikl nejošklivější roadster na světě? Sedan z NDR byste netipovali!

Včera

Podivný stroj s retro vzhledem vznikl v Maďarsku. Jeho základ je východoněmecký, pod kapotou ale pracuje motor původem od Renaultu.




Blesk.cz

Anna Slováčková: Dítě chci, ale asi ne s přítelem! Na lásku nevěřím

Anna Slováčková: Dítě chci, ale asi ne s přítelem!…

Ještě před necelým rokem hlásala, že nevěří na lásku. Teď se Anna Slováčková (21) objevuje po boku svého pizzaře…

Chlapec (10) ukradl 4 auta za 6 týdnů. Sedačku si musel napasovat k volantu

Chlapec (10) ukradl 4 auta za 6 týdnů. Sedačku si…

S jakými autíčky si hrají vaše děti? Damarion Moore (10) z americké Floridy si zahrával s těmi skutečnými a…

 

iSport.cz

Tvrďáci z klece pláčí: Dojemné vzkazy chlapci, který prohrál nejtěžší boj

Tvrďáci z klece pláčí: Dojemné vzkazy chlapci, který…

MMA bojovníci z Hradce Králové se snaží pomáhat těžce nemocným dětem podporou nadace Šance onkoláčkům. Proto…

Blažek o posilách Sparty: Mám z toho strach. Na pivo si asi nezajdou

Blažek o posilách Sparty: Mám z toho strach. Na pivo…

Milionové nákupy fotbalové Sparty sleduje jako mnozí další s velkým zájmem – i rozpaky. Bývalý gólman Jaromír…

 

Reflex.cz

Objevte krásy starobylého Íránu. Země s velkým kulturním bohatstvím se otevírá turistům

Objevte krásy starobylého Íránu. Země s velkým…

Kdysi nepřístupný Írán se po normalizaci vztahů se západními zeměmi postupně vrací na turistickou mapu světa.…

Jsem prase, ale většina Čechů taky!

Jsem prase, ale většina Čechů taky!

Uspořádal jsem ve své sociální bublině na Facebooku malý průzkum dodržování elementární hygieny mezi pražskými…