reklama


Mercedes-Benz Unimog a jeho poslední generace v obrazech a videu

 

Mercedes-Benz Unimog v letošním roce oslavil 70 let od okamžiku, kdy se dal do pohybu jeho první prototyp. Vedle historie tohoto vozidla je neméně zajímavá i jeho současnost.

Unimog se ve s nejnovější podobě, kterou Mercedes-Benz uvedl jako novou generaci, představil na veletrhu Bauma na jaře roku 2013. Návštěvníkům výstavy se tehdy představila kompletní linie od nejmenších verzí U 216 a U 218, přes čtyřválcová provedení U 318 a U 423, až po šestiválce U 427, U 430, U 527 a U 530. Vrcholem se jsou verze s označeními U 4023 a U 5023.

I ve své nejnovější generaci je Unimog univerzálním nosičem nářadí, pro nějž je k dispozici více než 1000 různých přídavných zařízení. Ta lze připojovat k montážním bodům na přídi, zádi a mezi nápravami. Samozřejmostí jsou nástavby montované přímo na rám vozidla. Přídavná zařízení mohou být hydraulická, mechanická i elektrická.

Unimog lze využívat jako univerzální nosič nářadí, nákladní vozidlo vhodné do náročného terénu a může dokonce posloužit i jako tahač, který si poradí se 40tunovým přívěs. Díky maximální rychlosti až 90 km/h může být používán i na dálnici.

Unimog je díky tomu vhodný pro využití v komunálních službách, kde může být nosičem nejrůznějších nástrojů pro zimní i letní údržbu silnic a jejich okolí od odstraňování sněhu až po sečení trávníků na krajnicích a jejich úklid. Stejně jako dosavadní modely i nová generace může sloužit i v zemědělství, stavebnictví a řadě dalších odvětví.

Mercedes-Benz Unimog a jeho 70 let v obrazech

Unimog U 216 až U 530

Kabiny současných verzí U 216 až U 530 charakterizuje design s rozměrným čelním sklem a krátkou kapotou. Pro co nejlepší viditelnost z vozidla jsou stěrače uchyceny na střeše. V masivním nárazníku jsou umístěna světla z LED a samozřejmostí jsou denní světla.

Kompletně přepracován byl i prostor pro posádku, v němž zůstal zachován jeden z charakteristických rysů modelové řady Unimog, jímž je systém VarioPilot, kdy lze volant a pedály přesunout z jedné strany palubní desky na druhou. Přepracován byl i systém ventilace a vytápění, který je výkonnější než u předchozích verzí.

Širokou paletu verzí zahajují kompaktní modely U 216 a U 218, nahrazující nejmenší řadu U20 s bezkapotovou kabinou. Rozvor náprav nových verzí je 2800 mm, což je o 200 mm méně než u nad nimi stojící verze U 318.

K pohonu jim slouží přeplňované vznětové čtyřválce OM 934 s objemem 5,1 litru v provedení Euro VI o výkonu 115 kW (156 k) a 130 kW (177 k). Zákazníkům jsou nové U 216 a U 218 k dispozici ve třech provedeních nosnosti od 7,5 do 10 tun.

Nad dvojicí nejmenších modelů nyní stojí verze U 318 až U 530, jejichž rozvor náprav se v závislosti na provedení pohybuje od 3000 mm až do 3900 mm. K zajištění co nejlepší obratnosti těchto vozidel má přispívat větší úhel natočení předních kol, díky němuž je poloměr otáčení od 13,7 m pro nejkratší verzi až po 16,9 m u nejdelšího provedení.

K pohonu verzí U 318, U 323 a U 423 slouží přeplňované vznětové čtyřválce OM 934 s objemem 5,1 litru v provedení Euro VI, které jsou nabízeny s výkony 130 kW (177 k) a 170 kW (231 k). V případě provedení U 427, U 430, U 527 a U 530 je použit přeplňovaný vznětový šestiválec OM 936 s objemem 7,7 litru v provedení Euro 6, poskytující výkon 200 kW (272 k) nebo až 220 kW (299 k).

Všechny motory, pohánějící současná provedení, patří do nové generace pohonných jednotek a jedná se o čtyřválce OM 934 s objemem 5,1 litru, resp. šestiválce OM 936 s objemem 7,7 litru. Při vývoji těchto motorů byla výrazně zohledněná šetrnost k životnímu prostřední a samozřejmostí je plnění emisní normy Euro VI. Pohonné jednotky jsou vybaveny technologií BlueTec 6, doplňující uzavřený filtr pevných částic o systém SCR (selective catalytic reduction). Částice sazí jsou tak sníženy na hodnotu, která se podle výrobce pohybuje na hranici měřitelnosti, a emise oxidu dusíku jsou díky vstřikování AdBlue v katalyzátoru SCR za filtrem přeměněny na neškodné složky vzduchu.

Unimog disponuje plně synchronizovanou převodovkou s elektropneumatickým řazením osmi rychlostí vpřed a šesti rychlostí vzad. Synchronizovaná reverzační skupina EQR usnadňuje rychlou změnu směru jízdy, např. při odklízení sněhu nebo při manévrování. Na přání ji lze dodat s reverzačním spínačem vpřed-vzad, který je integrován do multifunkčního joysticku. Samozřejmostí je pohon všech kol.

Hydrostatický pohon vozidla lze kombinovat s manuální převodovkou a řidič může plynule přecházet z jednoho režimu do druhého za jízdy, zatímco doposud musel kvůli změně zastavovat. Unimog se může s tímto hydrostatickým pohonem pohybovat rychlostí do 50 km/h a oproti předchozímu provedení se hydrostatický výkon zvýšil o 20 %.

Hydraulika pracuje se dvěma okruhy. V prvním z nich je tlak 200 bar a průtok oleje 32 l za minutu a společně s druhým okruhem se přidává dalších až 240 bar a 55 l oleje za minutu. Výkon poskytovaný pro přídavná zařízení na předním držáku může být maximálně 160 kW, zatímco doposud to bylo 150 kW.

Výkonová hydraulika VarioPower má dva okruhy s tlakem až 280 bar a nahrazuje hydraulická čerpadla nářadí dříve nasazovaná na vývodové hřídele a dieselové nástavbové motory. V případě, že není potřeba, může být tato hydraulika demontována, což přispěje ke zvýšení nosnosti vozidla. Nový systém se ovládá tlačítky na volantu a důležitá data o jeho provozu se zobrazují na displeji v přístrojovém štítu. VarioPower je k dispozici od provedení U 318.

Pracovní hydraulika Unimogu má nyní o 30 % vyšší výkon a přídavná zařízení, k ní připojená, mají pracovat bez jakýchkoliv trhavých pohybů. Zároveň má být jejich ovládání citlivější.

Video


U 216 –U 530
 

Unimog U 4023 až U 5023

Dvojice největších verzí modelové řady Unimog nese označení U 4023 a U 5023. Hlavní rozdíly mezi těmito modely jsou v jejich rámech, nápravách a celkové hmotnosti vozidla. Ta je 10,3 tun u verze U 4023 a 14,5 tun v případě U 5023.

Kořeny kabiny sice sahají až do roku 1974, ale pro aktuální generaci byla důkladně modernizována. Pohonná jednotka se pod kabinou ve srovnání s dříve používanými motory posunula o celý jeden metr vzad a je tedy usazena až za přední nápravou, zatímco kabina se prodloužila jen o 120 mm a dočkala se mírného zvýšení. Provedené úpravy podtrhuje nový design masky chladiče a rozmístění světlometů v předním nárazníku.

Interiér nabízí ergonomické rozmístění všech ovládacích prvků na palubní desce a sloupku řízení. Toto řešení oproti předchozím verzím nabízí více prostoru pro tříčlennou posádku. Unimogy U 4023 a 5023 nabízejí svému řidiči mimo jiné multifunkční stavitelný volant, nový přístrojový štít s velkým displejem a výkonnější ventilaci i topení.

K pohonu U 4023 a U 5023 slouží přeplňovaný vznětový čtyřválec OM 934 v provedení Euro VI. Tato pohonná jednotka o objemu 5,1 litru disponuje výkonem 170 kW (231 k) a točivým momentem 900 N.m dostupným od 1200 do 1600 min-1.

S motorem je spojena převodovka, která má sice kratší rychlostní stupně, ale stejně jako u předchůdců nabízí osm rychlostí vpřed a šest vzad. Pro jízdu v terénu je k dispozici volitelný režim, umožňující jízdu rychlostmi od 2,5 do 35 km/h. Na vozovkách se zpevněným povrchem se mohou tyto modely pohybovat rychlostí až 90 km/h, což jim dovoluje i pohyb po dálnicích.

Centrální systém dohušťování pneumatik „Tirecontrol Plus“ byl přepracován, tak aby tlak v pneumatikách odpovídal provozním podmínkám. Řidič nyní může volit jeden z trojice přednastavených režimů.

Posunutí motoru směrem vzad přispělo ke snížení těžiště Unimogu, aniž by tím utrpěla jeho velká světlá výška. Rozvor náprav je pro obě provedení shodných 3850 mm, což platí i pro šířku 2341 mm a celkovou délku rámu s kabinou 6000 mm.

Rám se svařenými nosníky a příčníky se vyznačuje velmi dobrou torzní tuhostí, zatímco zkřížení náprav může být až 30°. Velké Unimogy s portálovými nápravami mají přední nájezdový úhel 44°, zadní 51° a přechodový 34°. Boční úhel náklonu může být až 38° a brodit se lze až do hloubky 1,2 m.

Mercedes-Benz Unimog je vyvíjen a vyráběn v největší továrně na nákladní vozidla na světě v německém Wörthu. Pohonné jednotky pocházejí z Mercedes-Benz závodu na výrobu motorů v Mannheimu.

V současnosti nabízí všechny modelové řady vozidel Unimog více než 650 oficiálních prodejců ve 130 zemích po celém světě. Pro zákazníky jsou připraveny nejrůznější finanční služby a k dispozici je i možnost prodloužení záruky o 24 nebo 36 měsíců.


U 4023 – U 5023
 
Oznámkuj dealera
Spolupracujeme s TipCars.com
Italský premiér po prohraném referendu končí. Ve funkci počká na nástupce Italský premiér po prohraném referendu končí. Ve funkci počká na nástupce

Italský premiér Matteo Renzi podal demisi do rukou…

Týden s EET: Osmnáct milionů účtenek a sedm stovek udání Týden s EET: Osmnáct milionů účtenek a sedm stovek udání

Restauratéři a hoteliéři odeslali do systému EET za skoro…

Babiš protlačil rozpočet. Schodek klesne na šedesát miliard Babiš protlačil rozpočet. Schodek klesne na šedesát miliard

Sněmovna schválila státní rozpočet na příští rok.…

Výrobce chytrých hodinek Pebble skončil. Zákazníci čekající na novinky je nedostanou Výrobce chytrých hodinek Pebble skončil. Zákazníci čekající na novinky je nedostanou

Pebble vydal konečně oficiální prohlášení potvrzující…

 
 



reklama


reklama


Doporučujeme
Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce? Nová technika podrobně! Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce?

Od roku 2005 sázel Mercedes-Benz u šestiválců výhradně na…

Kontrolky v autě: Znáte jejich význam? Kontrolky v autě: Znáte jejich význam?

Co který symbol na palubní desce znamená, jsme psali již…

 

AutoRevue
Do konce desetiletí by mohl z Tatry opět vyjet nový osobní vůz Do konce desetiletí by mohl z Tatry opět vyjet nový osobní vůz

Automobilka Tatra se podle týdeníku Ekonom vrací k…

Zlatá éra rally skončila před 30 lety. Monstra skupiny B zabila moc lidí Zlatá éra rally skončila před 30 lety. Monstra skupiny B zabila moc lidí

Skupina B je považována za nejatraktivnější období…

 






 
Podívejte se, jak funguje dvouspojková převodovka. A proč řadí tak rychle?

Podívejte se, jak funguje dvouspojková převodovka. A proč řadí tak rychle?

Dnes 18:50

Samočinná převodovka s dvojicí spojek v posledních deseti letech takřka vytlačila klasické automaty s kapalinovým měničem.




Blesk.cz

Opuštěná věznice nahání strach! Zemřelo tu 30 dozorců, posledním popraveným byl sériový vrah

Opuštěná věznice nahání strach! Zemřelo tu 30…

Kdysi tu pykalo přes tisíc trestanců, dnes legendární věznice Joliet v americkém Illinois zeje prázdnotou. Po…

YouTube letos zaplatil hudebnímu průmyslu 25 miliard korun. Ten žádá víc

YouTube letos zaplatil hudebnímu průmyslu 25 miliard…

V dnešní době je jasné, že prodeje fyzických CD téměř nic nevydělávají. Příjem hudebního průmyslu pochází z…

 

iSport.cz

Mrtvý hokejista Marek Svatoš (†34): Řídil opilý, byl obviněn z týrání dítěte

Mrtvý hokejista Marek Svatoš (†34): Řídil opilý, byl…

Jeden šok za druhým! Sotva hokejoví fanoušci vstřebali nečekanou informaci, že v krvi slovenského hokejisty…

Kauza HC Polanský zná první verdikt. Končí Marek, vystřídá ho Peterek

Kauza HC Polanský zná první verdikt. Končí Marek,…

AKTUALIZOVÁNO 10.45 | V kauze "HC Polanský" padl v Třinci první verdikt. Dozorčí rada HC Oceláři odvolala…

 

Reflex.cz

Alkoholici i opuštění staří lidé: Pro které skupiny obyvatel se stávají Vánoce svátky neštěstí?

Alkoholici i opuštění staří lidé: Pro které skupiny…

Dlouho se tradovalo, že jsou Vánoce – svátky klidu a míru – nejtěžší pro lidi trpící depresemi. Dnes už však…

50 důkazů krásy i krutosti na Zemi. National Geographic zveřejnil nejlepší fotky uplynulého roku

50 důkazů krásy i krutosti na Zemi. National…

Křehký život v divočině i krutost pytláků. Výběr fotografií, které vždy na konci roku vybere časopis National…

 
 
reklama