Mercedes-Benz Unimog a jeho poslední generace v obrazech a videu

 

Mercedes-Benz Unimog v letošním roce oslavil 70 let od okamžiku, kdy se dal do pohybu jeho první prototyp. Vedle historie tohoto vozidla je neméně zajímavá i jeho současnost.

Unimog se ve s nejnovější podobě, kterou Mercedes-Benz uvedl jako novou generaci, představil na veletrhu Bauma na jaře roku 2013. Návštěvníkům výstavy se tehdy představila kompletní linie od nejmenších verzí U 216 a U 218, přes čtyřválcová provedení U 318 a U 423, až po šestiválce U 427, U 430, U 527 a U 530. Vrcholem se jsou verze s označeními U 4023 a U 5023.

I ve své nejnovější generaci je Unimog univerzálním nosičem nářadí, pro nějž je k dispozici více než 1000 různých přídavných zařízení. Ta lze připojovat k montážním bodům na přídi, zádi a mezi nápravami. Samozřejmostí jsou nástavby montované přímo na rám vozidla. Přídavná zařízení mohou být hydraulická, mechanická i elektrická.

Unimog lze využívat jako univerzální nosič nářadí, nákladní vozidlo vhodné do náročného terénu a může dokonce posloužit i jako tahač, který si poradí se 40tunovým přívěs. Díky maximální rychlosti až 90 km/h může být používán i na dálnici.

Unimog je díky tomu vhodný pro využití v komunálních službách, kde může být nosičem nejrůznějších nástrojů pro zimní i letní údržbu silnic a jejich okolí od odstraňování sněhu až po sečení trávníků na krajnicích a jejich úklid. Stejně jako dosavadní modely i nová generace může sloužit i v zemědělství, stavebnictví a řadě dalších odvětví.

Mercedes-Benz Unimog a jeho 70 let v obrazech

Unimog U 216 až U 530

Kabiny současných verzí U 216 až U 530 charakterizuje design s rozměrným čelním sklem a krátkou kapotou. Pro co nejlepší viditelnost z vozidla jsou stěrače uchyceny na střeše. V masivním nárazníku jsou umístěna světla z LED a samozřejmostí jsou denní světla.

Kompletně přepracován byl i prostor pro posádku, v němž zůstal zachován jeden z charakteristických rysů modelové řady Unimog, jímž je systém VarioPilot, kdy lze volant a pedály přesunout z jedné strany palubní desky na druhou. Přepracován byl i systém ventilace a vytápění, který je výkonnější než u předchozích verzí.

Širokou paletu verzí zahajují kompaktní modely U 216 a U 218, nahrazující nejmenší řadu U20 s bezkapotovou kabinou. Rozvor náprav nových verzí je 2800 mm, což je o 200 mm méně než u nad nimi stojící verze U 318.

K pohonu jim slouží přeplňované vznětové čtyřválce OM 934 s objemem 5,1 litru v provedení Euro VI o výkonu 115 kW (156 k) a 130 kW (177 k). Zákazníkům jsou nové U 216 a U 218 k dispozici ve třech provedeních nosnosti od 7,5 do 10 tun.

Nad dvojicí nejmenších modelů nyní stojí verze U 318 až U 530, jejichž rozvor náprav se v závislosti na provedení pohybuje od 3000 mm až do 3900 mm. K zajištění co nejlepší obratnosti těchto vozidel má přispívat větší úhel natočení předních kol, díky němuž je poloměr otáčení od 13,7 m pro nejkratší verzi až po 16,9 m u nejdelšího provedení.

K pohonu verzí U 318, U 323 a U 423 slouží přeplňované vznětové čtyřválce OM 934 s objemem 5,1 litru v provedení Euro VI, které jsou nabízeny s výkony 130 kW (177 k) a 170 kW (231 k). V případě provedení U 427, U 430, U 527 a U 530 je použit přeplňovaný vznětový šestiválec OM 936 s objemem 7,7 litru v provedení Euro 6, poskytující výkon 200 kW (272 k) nebo až 220 kW (299 k).

Všechny motory, pohánějící současná provedení, patří do nové generace pohonných jednotek a jedná se o čtyřválce OM 934 s objemem 5,1 litru, resp. šestiválce OM 936 s objemem 7,7 litru. Při vývoji těchto motorů byla výrazně zohledněná šetrnost k životnímu prostřední a samozřejmostí je plnění emisní normy Euro VI. Pohonné jednotky jsou vybaveny technologií BlueTec 6, doplňující uzavřený filtr pevných částic o systém SCR (selective catalytic reduction). Částice sazí jsou tak sníženy na hodnotu, která se podle výrobce pohybuje na hranici měřitelnosti, a emise oxidu dusíku jsou díky vstřikování AdBlue v katalyzátoru SCR za filtrem přeměněny na neškodné složky vzduchu.

Unimog disponuje plně synchronizovanou převodovkou s elektropneumatickým řazením osmi rychlostí vpřed a šesti rychlostí vzad. Synchronizovaná reverzační skupina EQR usnadňuje rychlou změnu směru jízdy, např. při odklízení sněhu nebo při manévrování. Na přání ji lze dodat s reverzačním spínačem vpřed-vzad, který je integrován do multifunkčního joysticku. Samozřejmostí je pohon všech kol.

Hydrostatický pohon vozidla lze kombinovat s manuální převodovkou a řidič může plynule přecházet z jednoho režimu do druhého za jízdy, zatímco doposud musel kvůli změně zastavovat. Unimog se může s tímto hydrostatickým pohonem pohybovat rychlostí do 50 km/h a oproti předchozímu provedení se hydrostatický výkon zvýšil o 20 %.

Hydraulika pracuje se dvěma okruhy. V prvním z nich je tlak 200 bar a průtok oleje 32 l za minutu a společně s druhým okruhem se přidává dalších až 240 bar a 55 l oleje za minutu. Výkon poskytovaný pro přídavná zařízení na předním držáku může být maximálně 160 kW, zatímco doposud to bylo 150 kW.

Výkonová hydraulika VarioPower má dva okruhy s tlakem až 280 bar a nahrazuje hydraulická čerpadla nářadí dříve nasazovaná na vývodové hřídele a dieselové nástavbové motory. V případě, že není potřeba, může být tato hydraulika demontována, což přispěje ke zvýšení nosnosti vozidla. Nový systém se ovládá tlačítky na volantu a důležitá data o jeho provozu se zobrazují na displeji v přístrojovém štítu. VarioPower je k dispozici od provedení U 318.

Pracovní hydraulika Unimogu má nyní o 30 % vyšší výkon a přídavná zařízení, k ní připojená, mají pracovat bez jakýchkoliv trhavých pohybů. Zároveň má být jejich ovládání citlivější.

Video


U 216 –U 530
 

Unimog U 4023 až U 5023

Dvojice největších verzí modelové řady Unimog nese označení U 4023 a U 5023. Hlavní rozdíly mezi těmito modely jsou v jejich rámech, nápravách a celkové hmotnosti vozidla. Ta je 10,3 tun u verze U 4023 a 14,5 tun v případě U 5023.

Kořeny kabiny sice sahají až do roku 1974, ale pro aktuální generaci byla důkladně modernizována. Pohonná jednotka se pod kabinou ve srovnání s dříve používanými motory posunula o celý jeden metr vzad a je tedy usazena až za přední nápravou, zatímco kabina se prodloužila jen o 120 mm a dočkala se mírného zvýšení. Provedené úpravy podtrhuje nový design masky chladiče a rozmístění světlometů v předním nárazníku.

Interiér nabízí ergonomické rozmístění všech ovládacích prvků na palubní desce a sloupku řízení. Toto řešení oproti předchozím verzím nabízí více prostoru pro tříčlennou posádku. Unimogy U 4023 a 5023 nabízejí svému řidiči mimo jiné multifunkční stavitelný volant, nový přístrojový štít s velkým displejem a výkonnější ventilaci i topení.

K pohonu U 4023 a U 5023 slouží přeplňovaný vznětový čtyřválec OM 934 v provedení Euro VI. Tato pohonná jednotka o objemu 5,1 litru disponuje výkonem 170 kW (231 k) a točivým momentem 900 N.m dostupným od 1200 do 1600 min-1.

S motorem je spojena převodovka, která má sice kratší rychlostní stupně, ale stejně jako u předchůdců nabízí osm rychlostí vpřed a šest vzad. Pro jízdu v terénu je k dispozici volitelný režim, umožňující jízdu rychlostmi od 2,5 do 35 km/h. Na vozovkách se zpevněným povrchem se mohou tyto modely pohybovat rychlostí až 90 km/h, což jim dovoluje i pohyb po dálnicích.

Centrální systém dohušťování pneumatik „Tirecontrol Plus“ byl přepracován, tak aby tlak v pneumatikách odpovídal provozním podmínkám. Řidič nyní může volit jeden z trojice přednastavených režimů.

Posunutí motoru směrem vzad přispělo ke snížení těžiště Unimogu, aniž by tím utrpěla jeho velká světlá výška. Rozvor náprav je pro obě provedení shodných 3850 mm, což platí i pro šířku 2341 mm a celkovou délku rámu s kabinou 6000 mm.

Rám se svařenými nosníky a příčníky se vyznačuje velmi dobrou torzní tuhostí, zatímco zkřížení náprav může být až 30°. Velké Unimogy s portálovými nápravami mají přední nájezdový úhel 44°, zadní 51° a přechodový 34°. Boční úhel náklonu může být až 38° a brodit se lze až do hloubky 1,2 m.

Mercedes-Benz Unimog je vyvíjen a vyráběn v největší továrně na nákladní vozidla na světě v německém Wörthu. Pohonné jednotky pocházejí z Mercedes-Benz závodu na výrobu motorů v Mannheimu.

V současnosti nabízí všechny modelové řady vozidel Unimog více než 650 oficiálních prodejců ve 130 zemích po celém světě. Pro zákazníky jsou připraveny nejrůznější finanční služby a k dispozici je i možnost prodloužení záruky o 24 nebo 36 měsíců.


U 4023 – U 5023
 
Spolupracujeme s TipCars.com
Foxconn se bojí Trumpa, raději investuje v USA Foxconn se bojí Trumpa, raději investuje v USA

Největší smluvní výrobce elektroniky na světě Foxconn,…

Glosa Jany Havligerové: Vláda přidá každému, na koho se podívá Glosa Jany Havligerové: Vláda přidá každému, na koho se podívá

Stát opět bude přidávat. Úředníkům, policistům, hasičům…

Pobřežní vody v USA zaplní těžební stroje, Trump zrušil zákaz těžby ropy Pobřežní vody v USA zaplní těžební stroje, Trump zrušil zákaz těžby ropy

Americký prezident Donald Trump vydal nařízení otevřít…

Černohorci nejspíše rozšíří řady NATO, zákonodárci ratifikovali členství Černohorci nejspíše rozšíří řady NATO, zákonodárci ratifikovali členství

Černohorští zákonodárci schválili dokument o členství…

 
 







Doporučujeme
Špatné držení volantu vás může přijít draho. Podívejte se, jak je to správně! Špatné držení volantu vás může přijít draho. Podívejte se, jak je to správně!

Správné držení volantu je pro bezpečné řízení automobilu…

Vodík kontra akumulátor: Proč je vodík na ústupu? Vodík kontra akumulátor: Proč je vodík na ústupu?

Ještě před deseti lety byl vodík coby palivo v kurzu.…

 

AutoRevue
Nástupce Škody Yeti poprvé na videu! Takto se prohání po českých dálnicích Nástupce Škody Yeti poprvé na videu! Takto se prohání po českých dálnicích

Již brzy odhalí mladoboleslavská automobilka novinku v…

Yeti končí a místo něj Škoda od října nabídne Karoq. Už máme i jeho data Yeti končí a místo něj Škoda od října nabídne Karoq. Už máme i jeho data

Design své letošní hlavní novinky zatím Škoda drží pod…

 






 
Exkluzivní jízdní dojmy se Škodou Karoq. Poprvé za volantem nástupce yetiho

Exkluzivní jízdní dojmy se Škodou Karoq. Poprvé za volantem nástupce yetiho

Včera

V Estonsku jsme se poprvé svezli s nástupcem yetiho, karoqem. To ale nebylo jediné překvapení, které na nás čekalo.




Blesk.cz

Módní policie z Fashion Weeku: Živá voda nebo jed nevkusu?

Módní policie z Fashion Weeku: Živá voda nebo jed nevkusu?

Milují módu, následují trendy, vyznávají minimalismus, disco cirkus, vintage, punk revoltu. Snaží nesplynout s…

Exprezidenta Bushe konečně pustili z nemocnice. Skolil ho zápal plic

Exprezidenta Bushe konečně pustili z nemocnice.…

Bývalý americký prezident George Bush starší se od poloviny dubna zotavoval v houstonské nemocnici z lehkého…

 

iSport.cz

CELÝ SESTŘIH: Jihlava – Brno 3:0. Domácí slaví, Zbrojovka v problémech

CELÝ SESTŘIH: Jihlava – Brno 3:0. Domácí slaví,…

Fotbalisté Jihlavy porazili v 26. ligovém kole Brno 3:0. Vysočina rozhodla o výhře třemi góly v druhém poločase,…

Pastrňák: Jet na MS bylo jedno z nejtěžších rozhodnutí. Zlato je můj sen

Pastrňák: Jet na MS bylo jedno z nejtěžších…

Bez vytáček přiznává, že to pro něj bylo jedno z nejtěžších rozhodnutí v kariéře. Jít do risku a bez smlouvy v…

 

Reflex.cz

Zázrak! Podvodná „astrální aplikace“ vrací peníze!

Zázrak! Podvodná „astrální aplikace“ vrací peníze!

Když píšu o šmejdech, málokdy se podaří dosáhnout, aby přestali okrádat lidi. A to, že by podfukem získané…

Konec močení ve křoví? Aplikace WCkompas vám ukáže, kde jsou nejbližší veřejné toalety

Konec močení ve křoví? Aplikace WCkompas vám ukáže,…

I když podobné hledání aspoň jednou v životě absolvoval každý z nás, s nápadem na aplikaci přišli pacienti…