Mercedes-Benz Unimog a jeho poslední generace v obrazech a videu

 

Mercedes-Benz Unimog v letošním roce oslavil 70 let od okamžiku, kdy se dal do pohybu jeho první prototyp. Vedle historie tohoto vozidla je neméně zajímavá i jeho současnost.

Unimog se ve s nejnovější podobě, kterou Mercedes-Benz uvedl jako novou generaci, představil na veletrhu Bauma na jaře roku 2013. Návštěvníkům výstavy se tehdy představila kompletní linie od nejmenších verzí U 216 a U 218, přes čtyřválcová provedení U 318 a U 423, až po šestiválce U 427, U 430, U 527 a U 530. Vrcholem se jsou verze s označeními U 4023 a U 5023.

I ve své nejnovější generaci je Unimog univerzálním nosičem nářadí, pro nějž je k dispozici více než 1000 různých přídavných zařízení. Ta lze připojovat k montážním bodům na přídi, zádi a mezi nápravami. Samozřejmostí jsou nástavby montované přímo na rám vozidla. Přídavná zařízení mohou být hydraulická, mechanická i elektrická.

Unimog lze využívat jako univerzální nosič nářadí, nákladní vozidlo vhodné do náročného terénu a může dokonce posloužit i jako tahač, který si poradí se 40tunovým přívěs. Díky maximální rychlosti až 90 km/h může být používán i na dálnici.

Unimog je díky tomu vhodný pro využití v komunálních službách, kde může být nosičem nejrůznějších nástrojů pro zimní i letní údržbu silnic a jejich okolí od odstraňování sněhu až po sečení trávníků na krajnicích a jejich úklid. Stejně jako dosavadní modely i nová generace může sloužit i v zemědělství, stavebnictví a řadě dalších odvětví.

Mercedes-Benz Unimog a jeho 70 let v obrazech

Unimog U 216 až U 530

Kabiny současných verzí U 216 až U 530 charakterizuje design s rozměrným čelním sklem a krátkou kapotou. Pro co nejlepší viditelnost z vozidla jsou stěrače uchyceny na střeše. V masivním nárazníku jsou umístěna světla z LED a samozřejmostí jsou denní světla.

Kompletně přepracován byl i prostor pro posádku, v němž zůstal zachován jeden z charakteristických rysů modelové řady Unimog, jímž je systém VarioPilot, kdy lze volant a pedály přesunout z jedné strany palubní desky na druhou. Přepracován byl i systém ventilace a vytápění, který je výkonnější než u předchozích verzí.

Širokou paletu verzí zahajují kompaktní modely U 216 a U 218, nahrazující nejmenší řadu U20 s bezkapotovou kabinou. Rozvor náprav nových verzí je 2800 mm, což je o 200 mm méně než u nad nimi stojící verze U 318.

K pohonu jim slouží přeplňované vznětové čtyřválce OM 934 s objemem 5,1 litru v provedení Euro VI o výkonu 115 kW (156 k) a 130 kW (177 k). Zákazníkům jsou nové U 216 a U 218 k dispozici ve třech provedeních nosnosti od 7,5 do 10 tun.

Nad dvojicí nejmenších modelů nyní stojí verze U 318 až U 530, jejichž rozvor náprav se v závislosti na provedení pohybuje od 3000 mm až do 3900 mm. K zajištění co nejlepší obratnosti těchto vozidel má přispívat větší úhel natočení předních kol, díky němuž je poloměr otáčení od 13,7 m pro nejkratší verzi až po 16,9 m u nejdelšího provedení.

K pohonu verzí U 318, U 323 a U 423 slouží přeplňované vznětové čtyřválce OM 934 s objemem 5,1 litru v provedení Euro VI, které jsou nabízeny s výkony 130 kW (177 k) a 170 kW (231 k). V případě provedení U 427, U 430, U 527 a U 530 je použit přeplňovaný vznětový šestiválec OM 936 s objemem 7,7 litru v provedení Euro 6, poskytující výkon 200 kW (272 k) nebo až 220 kW (299 k).

Všechny motory, pohánějící současná provedení, patří do nové generace pohonných jednotek a jedná se o čtyřválce OM 934 s objemem 5,1 litru, resp. šestiválce OM 936 s objemem 7,7 litru. Při vývoji těchto motorů byla výrazně zohledněná šetrnost k životnímu prostřední a samozřejmostí je plnění emisní normy Euro VI. Pohonné jednotky jsou vybaveny technologií BlueTec 6, doplňující uzavřený filtr pevných částic o systém SCR (selective catalytic reduction). Částice sazí jsou tak sníženy na hodnotu, která se podle výrobce pohybuje na hranici měřitelnosti, a emise oxidu dusíku jsou díky vstřikování AdBlue v katalyzátoru SCR za filtrem přeměněny na neškodné složky vzduchu.

Unimog disponuje plně synchronizovanou převodovkou s elektropneumatickým řazením osmi rychlostí vpřed a šesti rychlostí vzad. Synchronizovaná reverzační skupina EQR usnadňuje rychlou změnu směru jízdy, např. při odklízení sněhu nebo při manévrování. Na přání ji lze dodat s reverzačním spínačem vpřed-vzad, který je integrován do multifunkčního joysticku. Samozřejmostí je pohon všech kol.

Hydrostatický pohon vozidla lze kombinovat s manuální převodovkou a řidič může plynule přecházet z jednoho režimu do druhého za jízdy, zatímco doposud musel kvůli změně zastavovat. Unimog se může s tímto hydrostatickým pohonem pohybovat rychlostí do 50 km/h a oproti předchozímu provedení se hydrostatický výkon zvýšil o 20 %.

Hydraulika pracuje se dvěma okruhy. V prvním z nich je tlak 200 bar a průtok oleje 32 l za minutu a společně s druhým okruhem se přidává dalších až 240 bar a 55 l oleje za minutu. Výkon poskytovaný pro přídavná zařízení na předním držáku může být maximálně 160 kW, zatímco doposud to bylo 150 kW.

Výkonová hydraulika VarioPower má dva okruhy s tlakem až 280 bar a nahrazuje hydraulická čerpadla nářadí dříve nasazovaná na vývodové hřídele a dieselové nástavbové motory. V případě, že není potřeba, může být tato hydraulika demontována, což přispěje ke zvýšení nosnosti vozidla. Nový systém se ovládá tlačítky na volantu a důležitá data o jeho provozu se zobrazují na displeji v přístrojovém štítu. VarioPower je k dispozici od provedení U 318.

Pracovní hydraulika Unimogu má nyní o 30 % vyšší výkon a přídavná zařízení, k ní připojená, mají pracovat bez jakýchkoliv trhavých pohybů. Zároveň má být jejich ovládání citlivější.

Video


U 216 –U 530
 

Unimog U 4023 až U 5023

Dvojice největších verzí modelové řady Unimog nese označení U 4023 a U 5023. Hlavní rozdíly mezi těmito modely jsou v jejich rámech, nápravách a celkové hmotnosti vozidla. Ta je 10,3 tun u verze U 4023 a 14,5 tun v případě U 5023.

Kořeny kabiny sice sahají až do roku 1974, ale pro aktuální generaci byla důkladně modernizována. Pohonná jednotka se pod kabinou ve srovnání s dříve používanými motory posunula o celý jeden metr vzad a je tedy usazena až za přední nápravou, zatímco kabina se prodloužila jen o 120 mm a dočkala se mírného zvýšení. Provedené úpravy podtrhuje nový design masky chladiče a rozmístění světlometů v předním nárazníku.

Interiér nabízí ergonomické rozmístění všech ovládacích prvků na palubní desce a sloupku řízení. Toto řešení oproti předchozím verzím nabízí více prostoru pro tříčlennou posádku. Unimogy U 4023 a 5023 nabízejí svému řidiči mimo jiné multifunkční stavitelný volant, nový přístrojový štít s velkým displejem a výkonnější ventilaci i topení.

K pohonu U 4023 a U 5023 slouží přeplňovaný vznětový čtyřválec OM 934 v provedení Euro VI. Tato pohonná jednotka o objemu 5,1 litru disponuje výkonem 170 kW (231 k) a točivým momentem 900 N.m dostupným od 1200 do 1600 min-1.

S motorem je spojena převodovka, která má sice kratší rychlostní stupně, ale stejně jako u předchůdců nabízí osm rychlostí vpřed a šest vzad. Pro jízdu v terénu je k dispozici volitelný režim, umožňující jízdu rychlostmi od 2,5 do 35 km/h. Na vozovkách se zpevněným povrchem se mohou tyto modely pohybovat rychlostí až 90 km/h, což jim dovoluje i pohyb po dálnicích.

Centrální systém dohušťování pneumatik „Tirecontrol Plus“ byl přepracován, tak aby tlak v pneumatikách odpovídal provozním podmínkám. Řidič nyní může volit jeden z trojice přednastavených režimů.

Posunutí motoru směrem vzad přispělo ke snížení těžiště Unimogu, aniž by tím utrpěla jeho velká světlá výška. Rozvor náprav je pro obě provedení shodných 3850 mm, což platí i pro šířku 2341 mm a celkovou délku rámu s kabinou 6000 mm.

Rám se svařenými nosníky a příčníky se vyznačuje velmi dobrou torzní tuhostí, zatímco zkřížení náprav může být až 30°. Velké Unimogy s portálovými nápravami mají přední nájezdový úhel 44°, zadní 51° a přechodový 34°. Boční úhel náklonu může být až 38° a brodit se lze až do hloubky 1,2 m.

Mercedes-Benz Unimog je vyvíjen a vyráběn v největší továrně na nákladní vozidla na světě v německém Wörthu. Pohonné jednotky pocházejí z Mercedes-Benz závodu na výrobu motorů v Mannheimu.

V současnosti nabízí všechny modelové řady vozidel Unimog více než 650 oficiálních prodejců ve 130 zemích po celém světě. Pro zákazníky jsou připraveny nejrůznější finanční služby a k dispozici je i možnost prodloužení záruky o 24 nebo 36 měsíců.


U 4023 – U 5023
 
Spolupracujeme s TipCars.com
Z Afghánistánu se nestahujme, říkají bývalý ministr a exnáčelník armády Z Afghánistánu se nestahujme, říkají bývalý ministr a exnáčelník armády

Česká republika by se z Afghánistánu stahovat neměla,…

Blockchain jako šance: nová iniciativa s podporou Kysilky chce dostat Česko na špičku Blockchain jako šance: nová iniciativa s podporou Kysilky chce dostat Česko na špičku

Technologie, na které stojí virtuální měny typu bitcoin,…

ODS a Starostové srovnali v Senátu síly ODS a Starostové srovnali v Senátu síly

Senátoři Ivo Valenta a Ladislav Faktor přešli do klubu…

 
 







Doporučujeme
Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí? Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí?

Vysoké tresty za rychlost jako již tradičně hrozí v…

Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

 

AutoRevue
Divák narušil přenosy F1 po celém světě. Mňoukáním imitoval zvuk formulí Divák narušil přenosy F1 po celém světě. Mňoukáním imitoval zvuk formulí

Také jste jako malí imitovali zvuk monopostů Formule 1?…

Škoda Karoq zdražila. Už známe i ceny derivátů Sportline a Scout Škoda Karoq zdražila. Už známe i ceny derivátů Sportline a Scout

Nový ceník Škody Karoq platný od 19. října přinesl hodně…

 





 
Audi R8 se představuje po faceliftu, má vyšší výkon i dravější design

Audi R8 se představuje po faceliftu, má vyšší výkon i dravější design

Dnes 00:01

Supersport se čtyřmi kruhy ve znaku prošel faceliftem. Kromě několika pozměněných křivek má i výkonnější motor. Naštěstí je to pořád atmosférický desetiválec.




Blesk.cz

Herní Xiaomi Black Shark udělá další krok. Dostane se k nám? Přijde druhá generace?

Herní Xiaomi Black Shark udělá další krok. Dostane…

Black Shark je prvním herním smartphonem od Xiaomi, který trpěl zásadním neduhem. Vyjma domovské Číny se totiž…

Skok z mostu, utopené auto, šikana. Ve videu zpěváka Jena se střídá jedno drama za druhým

Skok z mostu, utopené auto, šikana. Ve videu zpěváka…

Jen, jak si nově říká Jan Nedvěd, vypouští do světa nový singl a videoklip Stoupáš. Ve spletitém příběhu nechybí…

 

iSport.cz

SESTŘIH: Sparta - Litvínov 1:2. Králem utkání se stal Hanzl, vystřelil výhru

SESTŘIH: Sparta - Litvínov 1:2. Králem utkání se…

Hokejisté Litvínova zvítězili v předehrávce 24. kola extraligy v pražské O2 areně nad vedoucí Spartou 2:1 a…

SESTŘIH: Real Madrid - Plzeň 2:1. Český mistr trápil giganta

SESTŘIH: Real Madrid - Plzeň 2:1. Český mistr trápil giganta

Lekce od úřadujících šampionů, jak mnozí čekali, se nekonala. Fotbalisté Plzně prohráli na půdě Realu Madrid…

 

Reflex.cz

Kdo ji kritizuje, je belzebub, který nemá rád ženy. Instantní Istanbulská úmluva jako cesta k lepším zítřkům?

Kdo ji kritizuje, je belzebub, který nemá rád ženy.…

V článku „Svoboda slova v ohrožení: To už ani kněz nesmí svobodně veřejně hovořit?“ jsem se věnoval tématice…

Žádné SMS za volantem! Emotivní klip Rande ukazuje, jak je psaní zpráv za volantem nebezpečné

Žádné SMS za volantem! Emotivní klip Rande ukazuje,…

Používání mobilu za jízdy, psaní textových zpráv a s tím spojená nepozornost při řízení patří v posledních…