Mercedes-Benz Vision SLA - studie roadsteru

Mercedes-Benz Vision SLA - studie roadsteru

 
 
12.2. 2000

Každoroční automobilová výstava v americkém Detroitu je vždy lákadlem pro návštěvníky díky velkému počtu představených novinek. Výjimkou nebyl ani letošní ročník, který byl bohatý zejména na koncepty jednotlivých automobilek, které mají demonstrovat představu výrobců automobilů jakým směrem se bude ubírat sériová produkce. Každá významnější automobilka představila svou vizi, jinak tomu nebylo ani na stánku automobilky se slavnou tradicí, u automobilky Mercedes-Benz.

Vision SLA, jak se koncept jmenuje, převzal některé stylistické prvky z již dříve představeného konceptu supersportovního roadsteru Vision SLR. Oba koncepty pouze dále rozvíjejí tradici otevřených vozu ve výrobním programu automobilky Mercedes. Představením tohoto konceptu si automobilka klade za cíl zprostředkování výjimečných jízdních prožitků jako ve slavných modelech SL, ale v automobilu kompaktních rozměrů. Svou délkou pouze 3,77 metru a použitím některých technických řešení z modelů třídy A, která v době svého představení zaujala některými technickými inovacemi, jako je sendvičová podlaha zvyšující bezpečnost posádky při čelním nárazu, ale také nechvalně známým "losím testem" uspořádaným jedním z předních skandinávských automobilových magazínů. Z třídy A si koncept odnáší přední a zadní nápravu, ale také motor o objemu 1,9 litru.

Při pohledu na automobil zaujmou především aerodynamické prvky, které dodávají vozu sportovní, dynamický vzhled. Typickým znakem pro roadstery stuttgartské automobilky je šípovitá přední maska vozu, s uprostřed umístěným znakem trojcípe hvězdy, která byla v obdobné formě použita již u supersportovního konceptu Vision SLR. To se týká také přední kapoty, která zaujme zejména vyvýšeným prolisem uprostřed. Zajímavým řešením je umístění ukazatelů směru do horního křídlového profilu. Ukazatelé směru pracují s technologií LED diod, což umožňuje při zapnutí směrového ukazatele prosvícení celé koncové části tohoto profilu. Stejnou technologii můžeme najít také na zádi vozidla, kde byly LED diody použity pro zadní a brzdová světla. Stejně jako u sériových vozidel, můžeme i u konceptu SLA najít ukazatele směru na krytu zpětných zrcátek ve směru jízdy. Tyto ukazatele zvyšující viditelnost signálu a tím i bezpečnost. Jsou opět tvořeny technologií LED. Přední světla jsou vybavena xenonovými výbojkami a jsou umístěny opět v horním křídlovém profilu. Zajímavostí je umístění 60 cm neonové trubice v zadním nárazníku, která slouží jako světla pro couvání. Naprosto nepřehlédnutelné jsou hliníková kola velikosti 7,5J x 19 obuta do pneumatik 225/35 ZR 19.

Hlavním materiálem, který byl použit v konceptu SLA je hliník a velmi pevný plast. Hliník byl použit pro podvozkovou skupinu, zejména pro centrální podlahovou část, díky dobrému kompromisu mezi hmotností a pevností. Zatímco podvozek je vyroben z hliníku, převážná část karosérie je vyrobena z pevného plastu. Pouze boční dveře jsou vyrobeny z válcovaného hliníku. Použitím těchto materiálu bylo dosaženo snížení hmotnosti na konečných 950 kilogramů!

Koncept je poháněn čtyřválcovým motorem o objemu 1,9 litru. Tento motor pocházející z třídy A má největší výkon 92 kW (125 koní). Točivý moment dosahuje svého maxima 180 Nm při 4000 ot/min. S tímto motorem je roadster schopen zrychlit z 0 na 100 km/h za pouhých 7,9 sekundy. Automobil dokáže zrychlovat až do maximální rychlosti 209 km/h. Výkon motoru je na vozovku přenášen přes sportovní, ručně řazenou 5-stupňovou převodovku. I přes tyto výkony má automobil průměrnou spotřebu 7,1 litru bezolovnatého benzínu na 100 km.

Interiér vozu je tvořen kombinací dvou použitých materiálů. Jedním je hliník a druhým je kůže. Interiér byl navržen tak, aby co nejlépe zprostředkoval radost z jízdy. Palubní deska je přísně účelová, dodatečné informace dostává řidič na multifunkčním displeji.

Ve výbavě nechybí takové bezpečnostní prvky, jako je ESP, ABS, brzdový asistent (zvyšuje brzdový tlak při nouzovém brždění), tříbodové pásy s napínači s omezovačem tlaku. Velkým přínosem pro bezpečnost jsou také karbonová jednolitá sedadla, která zajišťují výborné vedení těla, ale také zvýšení bezpečnosti při nárazu. Pro případ čelní nehody je vozidlo konstruováno tak, že motor při nárazu zajíždí pod podlahu a zabraňuje tak proniknutí do prostoru pro cestující! Samozřejmostí jsou pevné oblouky za hlavami cestujících pro případ převrácení vozidla.

Konceptem Vision SLA chtěla automobilka Mercedes ukázat možnost, jakým se budou výrobci otevřených vozu možná ubírat v příštích letech.

Technické údaje
Motor1,9
Druhzážehový
Zdvihový objem (cm3)1898
Válce/ventily4/4
Max. výkon (kW)92
Max. točivý moment (Nm/ot)180/4000
Jízdní výkony
Nejvyšší rychlost (km/h)209
Zrychlení 0-100 km/h (s)7,9
Spotřeba (93/116 EU)
Kombinovaná (l/100 km)7,1
Rozměry a hmotnosti
Délka (mm)3773
Šířka (mm)1831
Výška (mm)1251
Rozvor (mm)2350
Rozchod vpředu (mm)1510
Rozchod vzadu (mm)1470
Objem zav. prostoru (l)150
Pohotovostní hmotnost (kg)950
Rozměr pneu225/35 ZR19
Rallye Dakar 2019
Železničáři si po stávce vybojovali u Deutsche Bahn zvýšení platů Železničáři si po stávce vybojovali u Deutsche Bahn zvýšení platů

Společnost Deutsche Bahn ohlásila dohodu s odboráři,…

Trumpovi se jeho velké plány nedaří a může si za to sám Trumpovi se jeho velké plány nedaří a může si za to sám

Americký prezident Donald Trump uvalil na Čínu nová cla s…

 
 







Doporučujeme
Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí? Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí?

Vysoké tresty za rychlost jako již tradičně hrozí v…

Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

 

AutoRevue
Dacie s logem Renault končí. Důvodem může být i nová Arkana Dacie s logem Renault končí. Důvodem může být i nová Arkana

Laurens van der Acker, šéf designu automobilky Renault,…

Znáte šílené Sbarro Windhawk? Je to lovecké SUV pro saúdského krále Znáte šílené Sbarro Windhawk? Je to lovecké SUV pro saúdského krále

V době, kdy ještě nebyla kategorie vozů SUV natolik…

 





 
Tohle jsou nejlepší motory roku 2019 podle WardsAuto. Je to hodně různorodý výběr!

Tohle jsou nejlepší motory roku 2019 podle WardsAuto. Je to hodně různorodý výběr!

Dnes 07:00

Mezi nejlepší pohonné jednotky roku se letos dostal osmiválec, čtyřválec s variabilním kompresním poměrem i elektrický agregát.




Blesk.cz

Výjimečný víkend na nebi: Oblohu ozáří meteority i pravá „vánoční“ kometa

Výjimečný víkend na nebi: Oblohu ozáří meteority i…

Není časté, že by noční nebe bylo plné tolika zajímavých úkazů, jako tomu bude nacházející víkend. Již několik…

Většina Čechů umírá v nemocnici, muži i na ulici. Doma skoná jen pětina lidí

Většina Čechů umírá v nemocnici, muži i na ulici.…

Většina Čechů by svůj poslední den nejraději prožila v klidu domova, ale ve skutečnosti se toto přání „splní“…

 

iSport.cz

Buchta: Zvíře v rohu je dvakrát silnější, probudili jsme instinkt

Buchta: Zvíře v rohu je dvakrát silnější, probudili…

Po šesti inkasovaných brankách od Mladé Boleslavi (0:4) a Plzně (0:2) dokázali fotbalisté Olomouce obranu…

Vrána rozhodl nájezdy, gól má i Krejčí. Voráček natáhl skvělou sérii

Vrána rozhodl nájezdy, gól má i Krejčí. Voráček…

SOUHRN | Jakub Vrána rozhodl v pátečním utkání NHL penaltový rozstřel a zařídil Washingtonu výhru na ledě…

 

Reflex.cz

Jan Mička: Kdo může za kolaps na D1

Jan Mička: Kdo může za kolaps na D1

V Česku máme takový nepěkný zvyk: kdykoliv dojde na silnicích ke kolapsu, při němž je jedním z činitelů sníh,…

Cibulák se zastřeleným lvem pro mladou generaci. Designer vrací do módy populární nádobí

Cibulák se zastřeleným lvem pro mladou generaci.…

Česká streetwearová značka My Dear Clothing, za kterou stojí návrhář Zbyněk Štandera a stylista Marek Volf,…