16.5. 2018 Stanislav Kolman Stanislav Kolman

Ahoj, Mercedesi! Nové áčko dorazilo na český trh, vyspělá technika si s vámi popovídá

 

Mercedes třídy A už při světové premiéře zaujal širokým spektrem pokročilých technologií, při té české jsme se o ní dozvěděli několik zajímavých faktů.

I když byla prezentace v rodinném zichovském pivovaru věnována nejnovějšímu vydání třídy A, řeč přišla i na předchozí generace. Zástupci značky se neostýchají mluvit o tom, jak úvodní áčko (vznikající v letech 1997-2004) vyhořelo v losím testu. Krátce poté už Mercedes coby první automobilka nasazoval ESP postupně do všech svých modelů. Jinak se ale tento vůz těšil velké oblibě, zákazníci si pochvalovali vysokou stavbu zaručující prostornost, skvělý výhled a pohodlné nastupování. Totéž platilo i o druhé generaci tvořené v letech 2004-2012, která se od předchůdce lišila jen minimálně.

Velký skok přišel až s generací třetí, jež opustila vyšší karoserii a stala se svěžím kompaktním hatchbackem. Mercedes to tehdy neměl jednoduché, protože lidé původní třídu A měli rádi. Stříbrné šípy vyšly takovým zájemcům vstříc a zvýhodnily třídu B, naopak nové vydání áčka mělo za cíl přilákat nové, především mladé zákazníky.

Kompakt s technikou vlajkové lodi

Počátkem roku se světu ukázala čtvrtá generace, o tři měsíce později už ji vítáme na českém trhu. Co do rozměrů je novinka o 120 mm delší (4419 mm), přičemž rozvor se natáhl o 30 milimetrů na 2729 mm. Neméně zajímavá jsou ale další čísla. Tak třeba z 360° pohledu se ve srovnání s předchůdcem zlepšil výhled z vozu o rovných 10 %. Zapracovalo se i na izolaci, odhlučnění Mercedes stlačil o 3 dB.

Mercedes-Benz A - srovnání hlavních rozměrů s předchůdcem
GeneraceIV.III.
Délka [mm]44194292
Šířka [mm]17961780
Výška [mm]14401433
Rozvor [mm]27292699
Zavazadlový prostor [l]370341

Kromě ještě nižší stavby a dynamičtějších proporcí poznáte nové áčko díky LED světlometům s osmnácti diodami v každém světle. Mercedes nemohl použít techniku z vlajkové lodi S s 84 diodami, jednoduše proto, že by tu na ni nebyl dostatek místa. Němci navíc vyslyšeli stížnosti zákazníků a zapracovali na vstupu do zavazadelníku. Delší rozvor pak pochopitelně přináší i více místa na nohy pro posádku vzadu. Ta vpředu má zase k dobru 70 mm v oblasti ramen, navíc se usadí do sedaček, které jsou nejen vyhřívané, ale i odvětrávané a hlavně klimatizované.

Mercedes-AMG představuje GT S Roadster, ostrý mezičlánek se sympatickým výkonem

Velká část prezentace se věnovala multimédiím. Novou třídu A už s analogovými budíky nekoupíte, ve všech výbavách obdržíte velký digitální panel se dvěma sedmipalcovými obrazovkami, případně jedním 12,5“ displejem. Uvnitř lze mít multimediální systém MBUX, jenž je schopen zpracovávat vaše hlasové pokyny. Velkou výhodou pro tuzemské zákazníky je komunikace v českém jazyce. Máme štěstí, jelikož aktuálně systém mluví „jen“ deseti jazyky. Že chcete zadat hlasový pokyn, pozná auto pozdravem, který obsahuje slovo „Mercedesi“. Poté už můžete vesele nastavovat, aniž byste se museli rozptylovat vyťukáváním na dotykový displej. Uzpůsobíte třeba teplotu, vyhřívání sedaček, ale i ambientní osvětlení interiéru, které nabízí 64 nejrůznějších odstínů.

Video

Součástí balíčku může být i navigační systém uložený na pevném disku, který umí předávat dopravní informace v reálném čase. Součástí navigace je i tzv. rozšířená realita. Pokud vám dělá problém orientace ve standardních mapách, je toto řešení přesně pro vás. Mercedes na displeji vykreslí reálný obraz křižovatky a šipkou ukáže, kam přesně máte jet. Vůbec poprvé lze mít ve voze také head-up displej, naopak zmizela páčka tempomatu, jenž se nově ovládá z volantu. V autě už nepočítejte s hudbou na starých flashkách, vůz disponuje zatím méně rozšířeným USB C. Není divu, když na trhu bude příštích sedm let.

Kupa možností a elektrifikace na cestě

Nabídka pohonných jednotek se bude rozšiřovat postupně, zákazníci ale rozhodně mají z čeho vybírat. Absolutní základ utvoří varianta 160d s výkonem 70 kW a 240 N.m točivého momentu. Dieselové agregáty dále zastupují 180d (85 kW), 200d (110 kW) a konečně 220d (140 kW). Zážehová paleta startuje variantou A 160 s 80 kW, dále tu jsou A 180 (100 kW), A 200 (120 kW), A 220 (140 kW), A 250 (165 kW), A 35 (225 kW). Zájemci o ostřejší jízdu mohou sáhnout po A 45 s 285 kW a 480 N.m točivého momentu, případně stejnojmenné variantě doplněné o písmeno S, jež dodá 310 kW a 500 N.m.

V závislosti na pohonu se liší zadní náprava. Zatímco předokolky dostanou polonezávislé zavěšení s torzní příčkou, čtyřkolky budou vybaveny nápravou víceprvkovou. A co elektřina? I s tou třída A počítá, avšak to je jediné, co zatím víme. Na podrobnosti si budeme muset počkat minimálně do druhé poloviny letošního roku.

Renault Captur už koupíte s novou třináctistovkou. Na kolik motorová novinka přijde?

Ceny už nějaká čas nejsou tajemstvím, byť zatím známe jen částky za první várku motorizací. Pro netrpělivé zákazníky připravil Mercedes limitku Edition 1, počet kusů ovšem automobilka nechává otevřený. Edici na silnicích nepřehlédnete třeba díky barevným lemům či štítkům na bocích karoserie. A nenechte se zmást německými cenami. Jsou sice nižší, ale důvodem je podstatně chudší základní výbava. U nás již ve standardu dostanete třeba 16“ kola (dříve 15“), asistent jízdy v pruzích, sklopnou zadní lavici (60:40), hlasové ovládání, multifunkční volant či párování dvou chytrých zařízení prostřednictvím Bluetooth.

Mercedes na našem trhu očekává největší zájem o dieselové 180d a zážehovou dvoustovku. Uvidíme, s jakým motorem se nám podaří vůz ulovit na tradiční redakční test. Vy se na něj můžete těšit už brzy…

Mercedes-Benz A – technická data a ceny na českém trhu
ModelA 200A 250A 180 d
Zdvihový objem [cm3]133219911461
Válce/ventily4/44/44/4
Největší výkon [kW/min]120/5500165/550085/4000
Točivý moment [N.m/min]250/1620350/1800260/1750-2500
Převodovka6M (7DS)7DS6M (7DS)
Max. rychlost [km/h]225 (225)250202
Zrychlení 0-100 km/h [s]8,2 (8,0)6,210,5
Komb. spotřeba [l/100 km]5,8 (5,2)6,24,1
Základní cena [Kč]732.050929.280721.160

Spolupracujeme s TipCars.com
Ministerstvo dopravy podalo rozklad kvůli mýtnému tendru Ministerstvo dopravy podalo rozklad kvůli mýtnému tendru

Ministerstvo dopravy podalo rozklad předsedovi Úřadu pro…

Skripalová poprvé promluvila do médií: Léčba byla bolestivá a deprimující Skripalová poprvé promluvila do médií: Léčba byla bolestivá a deprimující

Dcera otráveného ruského exagenta Sergeje Skripala poprvé…

Cyrrus pochybil a zaplatí milion, nařídila ČNB Cyrrus pochybil a zaplatí milion, nařídila ČNB

Centrální banka potrestala tuzemského brokera za to, že…

Novým italským premiérem se stal takřka neznámý právník Giuseppe Conte Novým italským premiérem se stal takřka neznámý právník Giuseppe Conte

Italský prezident Sergio Mattarella jmenoval novým…

 
 







Doporučujeme
Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí! Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí!

České silnice mají hrozný povrch a jsou špatně značené, v…

 

AutoRevue
Němci ujeli s Fabií 106.000 km. Pak ji v Česku nechali rozebrat do šroubku Němci ujeli s Fabií 106.000 km. Pak ji v Česku nechali rozebrat do šroubku

Zelená Škoda Fabia Combi prošla dlouhodobým testem Auto…

Škoda Fabia po faceliftu má české ceny. Podražila až o 23.000 Kč Škoda Fabia po faceliftu má české ceny. Podražila až o 23.000 Kč

Ke zlevnění modernizované Škody Fabia došlo pouze v…

 



Mercedes-Benz třídy A přijíždí jako sedan. Zatím jen s delším rozvorem pro Čínu Mercedes-Benz třídy A přijíždí jako sedan. Zatím jen s delším rozvorem pro Čínu

Pekingský autosalon se blíží a pomalu se nám odhalují ty…

Poprvé za volantem nového Mercedesu A. Skvělý hatchback s nápaditou technikou Poprvé za volantem nového Mercedesu A. Skvělý hatchback s nápaditou technikou

Mercedes zahajuje mezigenerační změnu svých kompaktních…

 



 
Jízdní dojmy: Ford Fiesta ST. Tříválec… Jako fakt?

Jízdní dojmy: Ford Fiesta ST. Tříválec… Jako fakt?

Včera

Nad novou tříválcovou Fiestou ST by se strašně snadno lámala hůl. Byla by to škoda.




Blesk.cz

O spoření na důchod se státním příspěvkem slábne zájem. Ubylo tu 4000 lidí

O spoření na důchod se státním příspěvkem slábne…

Na penzi se státním příspěvkem v takzvaném třetím pilíři penzijního systému si na konci prvního čtvrtletí…

Felix Slováček slaví 75! Podívejte se na 75 snímků sexy Dády, o kterou přišel!

Felix Slováček slaví 75! Podívejte se na 75 snímků…

Felix Slováček dnes slaví 75. narozeniny. Za tu dobu toho stihl hodně. V posledních 5 letech se mu ale zhroutilo…

 

iSport.cz

Parádní rozlučka. Francouz byl vyhlášen nejlepším gólmanem sezony v KHL

Parádní rozlučka. Francouz byl vyhlášen nejlepším…

Pavel Francouz odchází z Kontinentální hokejové ligy ověnčen oceněním pro nejlepšího brankáře sezony.…

VELKÁ MAPA: 31 hráčů na hostování. Víme, s kým Sparta (ne)počítá

VELKÁ MAPA: 31 hráčů na hostování. Víme, s kým…

To číslo bere dech. 56! Tolik hráčů v dospělé kategorii má aktuálně pod smlouvou fotbalová Sparta. Kdyby nyní…

 

Reflex.cz

Fenomén Karla: Vzestup a pád extravagantní ministryně obrany Šlechtové

Fenomén Karla: Vzestup a pád extravagantní…

Z vlády Andreje Babiše odcházejí nej­známější tváře. Po Robertu Pelikánovi a Martinovi Stropnickém, kteří až…

Zeman je populista a nacionalista, vypukla vzpoura proti elitám, říká Trumpův exstratég Bannon

Zeman je populista a nacionalista, vypukla vzpoura…

Chcete získat moc? Využijte populismus a ekonomický nacionalismus. Stephen Bannon, tedy muž, který podle mnohých…