Mikko Hirvonen odchází z mistrovství světa v rallye a končí kariéru

Mikko Hirvonen odchází z mistrovství světa v rallye a končí kariéru

O konci kariéry finského „korunního prince“ se spekulovalo už delší dobu. Nyní je informace oficiální, Mikko Hirvonen, tovární jezdec Fordu, odchází.

Hirvonen je takovým „Stirlingem Mossem rallye“, nikdy se nestal mistrem světa, vždy mu v navíc v cestě stál jeden jediný muž: Sébastien Loeb. Fin byl v konečném pořadí čtyřikrát druhý (2008, 2009, 2011 a 2012) a dvakrát třetí (2006 a 2007). Tehdy také významnou měrou pomohl Fordu k zisku titulu mezi značkami, respektive týmy. Hirvonen se narodil 31. července 1980 v Kannonkoski, je mu tedy čtyřiatřicet let a do starého železa rozhodně nepatří! V mistrovství světa strávil třináct sezon, začal závodit ovšem už ve svých osmnácti letech na starším Opelu Kadett a pak si koupil Astru...

V MS debutoval pochopitelně doma ve Finsku, ještě za volantem Renaultu Clio S1600, v Británii při svém třetím startu už ale seděl v kokpitu privátní Imprezy WRC. Jeho kariéra je pevně spjata s Fordem. Ten jej poprvé angažoval již v roce 2003 i s novým spolujezdcem Jarmem Lehtinenem, maximem nováčka byla šestá příčka na Kypru a zároveň první tři bodíky. Pak po něm sáhlo Subaru, aby se v sezóně 2005 vrátil k modrému oválu. Byť jezdil až na jednu výjimku s vlastním dva roky starým Focusem WRC, v Katalánsku dosáhl poprvé na pódium. Ty výjimky byly vlastně dvě, v Japonsku jsme jej viděli u Škody!

Následovala léta největších úspěchů zpátky v náruči Fordu. V Austrálii 2006 se konečně radoval z první výhry. S výjimkou nepovedeného roku 2010 skončil v celkové klasifikaci vždy na stupních vítězů a s Focusy a Fiestami zvítězil celkem ve čtrnácti podnicích, což není úplně málo. Mimo rámec MS vyhrál v Monte Carlu 2010 s tovární Fiestou S2000 nejslavnější soutěž světa byla tehdy součástí Intercontinental Rally Challenge.

Pochopitelně přišel takříkajíc ve špatné době: jen málokdy chybující Sébastien Loeb mu v bitvách o titul vždy odolal. Před dvěma lety mu dokonce šel dělat týmového parťáka k Citroënu a celkově se umístil opět za ním. Na Sardinii také stanul naposledy na nejvyšším stupni. Popatnácté. Ve druhé sezóně za volantem DS3 už pro změnu musel čelit navrátilci Volkswagenu s jiným Sébastienem: Ogierem. A letos, kdy seděl opět v kokpitu Fiesty týmu M-Sport Malcolma Wilsona, to nebylo jiné.

Hirvonena ještě čeká poslední podnik: Walles Rally GB, poté své působení na nejvyšší úrovni rallye ukončí. V současném žebříčku je čtvrtý se 108 body za dominantním triem VW Ogier-Latvala-Mikkelsen. Má za sebou 162 startů v prestižním šampionátu, 68 umístění na stupních vítězů (28 druhých a 25 třetích míst), 259 vyhraných jednotlivých rychlostních zkoušek a během kariéry získal 1192 bodů.

Hirvonen bude podle svých vlastních slov nejraději vzpomínat na souboje právě s několikrát zmíněným Loebem. Z aut se mu nejvíc zapsal do srdce Ford Focus WRC (bez bližší specifikace): „Absolvoval jsem v něm většinu soutěží a zažil svoje největší úspěchy.“ Mikko nezmění automobilovou disciplínu jako jeho věčný rival Sébastien Loeb, nebo kupříkladu Petter Solberg. Chce se věnovat hlavně rodině. „Během mnoha let své soutěžní kariéry jsem se hodně zaměřil na sebe. Závodění tvořilo velkou část mého života. Užíval jsem si každou minutu, ačkoliv mě to pořád baví, chci se nyní více soustředit na jiné důležité věci v životě, na svoje děti a rodinu,“ uvedl doslova. „Mám tolik úžasných vzpomínek. Dostal jsem šanci splnit si dětské sny. Cestoval jsem po světě, poznal fantastické lidi a užíval si každou soutěž a každý souboj. Někdy jsem vyhrál, jindy prohrál, ale na všechny tyto momenty budu vzpomínat až do konce života s úsměvem na tváři.“

Gerard Quinn, ředitel divize Ford Racing pro Evropu, řekl: „Bylo mi opravdovým potěšením spolupracovat s ním ve WRC. On i Jarmo se nesmazatelně zapsali do závodní historie Fordu a se 14 vítězstvími na kontě se stali naším nejúspěšnějším párem ve WRC. Spolupracovali jsme s ním na vývoji Fiesty RS WRC a nejpyšnější jsem byl tehdy, když Mikko dovedl tento vůz k vítězství už při jeho prvním startu na Švédské rallye v roce 2011.“ Quinn samozřejmě myslel první účast v MS.

Hirvonenův odchod ovšem neznamená, že by si jej po nějakém čase nemohl třeba rozmyslet a vrátit se. Byť třeba do jiné disciplíny. No, uvidíme. Takových případů známe v automobilovém sportu spousty a bývalí soutěžáci dnes jezdí hlavně rallyekros.

Psali jsme: Švédská rally 2011: Premiéru WRC opanoval Hirvonen

Video

Autosalon Frankfurt 2017
Spolupracujeme s TipCars.com
Glosa Martina Čabana: Zeman potřetí a stále stejně Glosa Martina Čabana: Zeman potřetí a stále stejně

Prezident Miloš Zeman při projevu před Valným…

Jih Mexika zasáhlo silné zemětřesení, v metropoli se třásly domy Jih Mexika zasáhlo silné zemětřesení, v metropoli se třásly domy

Nejméně pět lidí zahynulo při zemětřesení o síle 7,4…

Hyundai už v Nošovicích vyrábí i30 N. Letos jich stihne 1450 Hyundai už v Nošovicích vyrábí i30 N. Letos jich stihne 1450

První exempláře sportovní varianty modelu i30 již vyjely…

 
Zdroj: Ford

Štítky Ford IRC WRC

 







Doporučujeme
Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu! Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu!

Jestliže před deseti lety bylo pohonem všech kol vybaveno…

Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo? Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo?

Ne ve všech státech Evropské unie se nafta označuje jako…

 

AutoRevue
Obrněnou limuzínu pro papaláše vymysleli Rusové. Uvnitř je kapsle Obrněnou limuzínu pro papaláše vymysleli Rusové. Uvnitř je kapsle

Automobiloví i bezpečnostní odborníci v USA v současnosti…

Otevření tří nových úseků dálnic ŘSD Otevření tří nových úseků dálnic ŘSD "náhodou" stihne do voleb

20. - 21. října se konají parlamentní volby, a tak není…

 



Euro NCAP 2017: Ford Fiesta – Pět hvězd, i když s lehkým zaváháním Euro NCAP 2017: Ford Fiesta – Pět hvězd, i když s lehkým zaváháním

Ford Fiesta ve své nejnovější podobě v testech Euro NCAP…

Šílené kousky ve Fiestě! Ken Block ve videu Terrakhana opět šokuje Šílené kousky ve Fiestě! Ken Block ve videu Terrakhana opět šokuje

Po téměř ročním odmlčení nám Ken Block opět ukáže, co…

 



 
Podívejte se, jak se na Floridě schovávala superauta před hurikánem Irma

Podívejte se, jak se na Floridě schovávala superauta před hurikánem Irma

Dnes 18:49

Kvůli jednomu z nejsilnějších hurikánů poslední doby se muselo evakuovat na sedm milionů lidí. A ukrývala se před ním i auta.




Blesk.cz

Toto chceme na svém mobilu: Virtuální drak, autodráha v obýváku a další ukázky ARCore

Toto chceme na svém mobilu: Virtuální drak,…

Google před pár týdny představil svůj vlastní systém pro rozšířenou realitu ARCore, který by měl být dostupný…

Recenze: Kam se ztratil malý Noah? Nejhorší noční můra všech rodičů na vlastní kůži

Recenze: Kam se ztratil malý Noah? Nejhorší noční…

Let z Británie do Austrálie neprobíhá zrovna podle Joanniných představ. Má vysokou teplotu, její devítitýdenní…

 

iSport.cz

TOP 5 gólů 7. kola: Jovovičova raketa, Houskova drzost, Hušbauerova chytrost

TOP 5 gólů 7. kola: Jovovičova raketa, Houskova…

V 7. kole HET ligy se rozstřílely Jablonec a Olomouc, které svým soupeřům nasypaly po pěti gólech. Také mají oba…

Nejlepší posila Slavie? Stoch! Nehraje alibi fotbal, chválí Švancara

Nejlepší posila Slavie? Stoch! Nehraje alibi fotbal,…

Danny? Už ukázal kvalitu a lehkost, ale brzdí ho zranění. Halil Altintop? Nic. Ruslan Rotaň? Dříč ve středu…

 

Reflex.cz

Stanislav Petrov: Hrdina studené války, který zabránil jadernému konfliktu

Stanislav Petrov: Hrdina studené války, který…

Je zajímavé, že zatímco dodnes obdivujeme hrdiny druhé světové války, o protagonistech té studené, kteří – snad…

Je povinná maturita z matematiky protiústavní? A co z češtiny?

Je povinná maturita z matematiky protiústavní? A co…

Máte rádi matematiku? Nebo jste ji jako děti a žáci nenáviděli? Oblíbenou otázkou různých rodinných sešlostí…