reklama


Mikko Hirvonen odchází z mistrovství světa v rallye a končí kariéru

Mikko Hirvonen odchází z mistrovství světa v rallye a končí kariéru

O konci kariéry finského „korunního prince“ se spekulovalo už delší dobu. Nyní je informace oficiální, Mikko Hirvonen, tovární jezdec Fordu, odchází.

Hirvonen je takovým „Stirlingem Mossem rallye“, nikdy se nestal mistrem světa, vždy mu v navíc v cestě stál jeden jediný muž: Sébastien Loeb. Fin byl v konečném pořadí čtyřikrát druhý (2008, 2009, 2011 a 2012) a dvakrát třetí (2006 a 2007). Tehdy také významnou měrou pomohl Fordu k zisku titulu mezi značkami, respektive týmy. Hirvonen se narodil 31. července 1980 v Kannonkoski, je mu tedy čtyřiatřicet let a do starého železa rozhodně nepatří! V mistrovství světa strávil třináct sezon, začal závodit ovšem už ve svých osmnácti letech na starším Opelu Kadett a pak si koupil Astru...

V MS debutoval pochopitelně doma ve Finsku, ještě za volantem Renaultu Clio S1600, v Británii při svém třetím startu už ale seděl v kokpitu privátní Imprezy WRC. Jeho kariéra je pevně spjata s Fordem. Ten jej poprvé angažoval již v roce 2003 i s novým spolujezdcem Jarmem Lehtinenem, maximem nováčka byla šestá příčka na Kypru a zároveň první tři bodíky. Pak po něm sáhlo Subaru, aby se v sezóně 2005 vrátil k modrému oválu. Byť jezdil až na jednu výjimku s vlastním dva roky starým Focusem WRC, v Katalánsku dosáhl poprvé na pódium. Ty výjimky byly vlastně dvě, v Japonsku jsme jej viděli u Škody!

Následovala léta největších úspěchů zpátky v náruči Fordu. V Austrálii 2006 se konečně radoval z první výhry. S výjimkou nepovedeného roku 2010 skončil v celkové klasifikaci vždy na stupních vítězů a s Focusy a Fiestami zvítězil celkem ve čtrnácti podnicích, což není úplně málo. Mimo rámec MS vyhrál v Monte Carlu 2010 s tovární Fiestou S2000 nejslavnější soutěž světa byla tehdy součástí Intercontinental Rally Challenge.

Pochopitelně přišel takříkajíc ve špatné době: jen málokdy chybující Sébastien Loeb mu v bitvách o titul vždy odolal. Před dvěma lety mu dokonce šel dělat týmového parťáka k Citroënu a celkově se umístil opět za ním. Na Sardinii také stanul naposledy na nejvyšším stupni. Popatnácté. Ve druhé sezóně za volantem DS3 už pro změnu musel čelit navrátilci Volkswagenu s jiným Sébastienem: Ogierem. A letos, kdy seděl opět v kokpitu Fiesty týmu M-Sport Malcolma Wilsona, to nebylo jiné.

Hirvonena ještě čeká poslední podnik: Walles Rally GB, poté své působení na nejvyšší úrovni rallye ukončí. V současném žebříčku je čtvrtý se 108 body za dominantním triem VW Ogier-Latvala-Mikkelsen. Má za sebou 162 startů v prestižním šampionátu, 68 umístění na stupních vítězů (28 druhých a 25 třetích míst), 259 vyhraných jednotlivých rychlostních zkoušek a během kariéry získal 1192 bodů.

Hirvonen bude podle svých vlastních slov nejraději vzpomínat na souboje právě s několikrát zmíněným Loebem. Z aut se mu nejvíc zapsal do srdce Ford Focus WRC (bez bližší specifikace): „Absolvoval jsem v něm většinu soutěží a zažil svoje největší úspěchy.“ Mikko nezmění automobilovou disciplínu jako jeho věčný rival Sébastien Loeb, nebo kupříkladu Petter Solberg. Chce se věnovat hlavně rodině. „Během mnoha let své soutěžní kariéry jsem se hodně zaměřil na sebe. Závodění tvořilo velkou část mého života. Užíval jsem si každou minutu, ačkoliv mě to pořád baví, chci se nyní více soustředit na jiné důležité věci v životě, na svoje děti a rodinu,“ uvedl doslova. „Mám tolik úžasných vzpomínek. Dostal jsem šanci splnit si dětské sny. Cestoval jsem po světě, poznal fantastické lidi a užíval si každou soutěž a každý souboj. Někdy jsem vyhrál, jindy prohrál, ale na všechny tyto momenty budu vzpomínat až do konce života s úsměvem na tváři.“

Gerard Quinn, ředitel divize Ford Racing pro Evropu, řekl: „Bylo mi opravdovým potěšením spolupracovat s ním ve WRC. On i Jarmo se nesmazatelně zapsali do závodní historie Fordu a se 14 vítězstvími na kontě se stali naším nejúspěšnějším párem ve WRC. Spolupracovali jsme s ním na vývoji Fiesty RS WRC a nejpyšnější jsem byl tehdy, když Mikko dovedl tento vůz k vítězství už při jeho prvním startu na Švédské rallye v roce 2011.“ Quinn samozřejmě myslel první účast v MS.

Hirvonenův odchod ovšem neznamená, že by si jej po nějakém čase nemohl třeba rozmyslet a vrátit se. Byť třeba do jiné disciplíny. No, uvidíme. Takových případů známe v automobilovém sportu spousty a bývalí soutěžáci dnes jezdí hlavně rallyekros.

Psali jsme: Švédská rally 2011: Premiéru WRC opanoval Hirvonen

Video

Spolupracujeme s TipCars.com
Tablety mají vrchol za sebou, jedou vinyly, tvrdí prognóza Deloitte Tablety mají vrchol za sebou, jedou vinyly, tvrdí prognóza Deloitte

Tablety mají svá vrcholná léta za sebou, poptávka po nich…

Arabové koupili českou centrálu Vodafonu. V Praze se dívají po dalších realitách Arabové koupili českou centrálu Vodafonu. V Praze se dívají po dalších realitách

České nemovitosti lákají investory z celého světa. Poprvé…

Sázky na internetu frčí, Tipsportu loni vzrostly tržby o více než třetinu Sázky na internetu frčí, Tipsportu loni vzrostly tržby o více než třetinu

Sázkovému holdingu Tipsport loni meziročně vzrostly tržby…

Ťok vzývá rok 2025. Slibuje dálnice do Polska a Rakouska Ťok vzývá rok 2025. Slibuje dálnice do Polska a Rakouska

Ministr dopravy Dan Ťok se zhlédl v roce 2025. Právě v…

 
Zdroj: Ford
 



reklama


reklama


Doporučujeme
Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce? Nová technika podrobně! Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce?

Od roku 2005 sázel Mercedes-Benz u šestiválců výhradně na…

Kontrolky v autě: Znáte jejich význam? Kontrolky v autě: Znáte jejich význam?

Co který symbol na palubní desce znamená, jsme psali již…

 

AutoRevue
Mazda bude mít už příští rok benzinový motor na principu vznětového Mazda bude mít už příští rok benzinový motor na principu vznětového

Japonská automobilka chce pro spalování benzinu využívat…

Rekordman z hliníku ukrývá 340 koňských sil. Nyní je na prodej Rekordman z hliníku ukrývá 340 koňských sil. Nyní je na prodej

Automobil z roku 1952 je skutečným unikátem a nyní může…

 




Ford Fiesta WRC 2017: Usměvavá bestie Ford Fiesta WRC 2017: Usměvavá bestie

M-Sport představil novou Fiestu WRC pro sezonu 2017.…

Nový Ford Fiesta můžete mít jako crossover Active i luxusní Vignale Nový Ford Fiesta můžete mít jako crossover Active i luxusní Vignale

Po odpoledním úniku prvního snímku nové generace Fordu…

 



 
Tato technika má zachránit benzinový motor před vymřením

Tato technika má zachránit benzinový motor před vymřením

Dnes 18:51

V poslední době se mluví hlavně o elektrické budoucnosti, motor spalující benzin by však zatím ještě nemusel vyklidit pole působnosti. Tato technologie má zážehovým agregátům zajistit další roky života!




Blesk.cz

Z Fica podplukovník, z šéfa Sněmovny kapitán: Vojáci zuří, internet se baví

Z Fica podplukovník, z šéfa Sněmovny kapitán: Vojáci…

Slovenský ministr obrany Peter Gajdoš nezmění svůj rozkaz, kterým loni na podzim potichu povýšil šéfa parlamentu…

Torture porno ve virtuální realitě! Recenze Resident Evil 7: Biohazard

Torture porno ve virtuální realitě! Recenze Resident…

Resident Evil byl tou sérií, která nás naučila se při hraní bát. Etablovala žánr survival hororu a patřila vždy…

 

iSport.cz

Plzeň - Yanbian Funde 1:0. Za Viktorii poprvé nastoupil Ivanschitz

Plzeň - Yanbian Funde 1:0. Za Viktorii poprvé…

Den před odletem z kondičního soustředění ve Španělsku odehráli fotbalisté Plzně přípravný zápas proti týmu…

Gudas sundal soka, ten se smál výroku sudího a českého beka se zastal

Gudas sundal soka, ten se smál výroku sudího a…

Uškodila mu znovu jmenovka na zádech? Je to klidně možné. A s Radko Gudasem to odnesla celá Philadelphia. Tvrdý,…

 

Reflex.cz

Kněz a prostitutky: Když víra k pomoci prostě nestačí

Kněz a prostitutky: Když víra k pomoci prostě nestačí

Do hlavního města Namibie míří každoročně tisíce lidí. I přestože tam práci nemá více než čtvrtina obyvatel,…

Úspěch Islandu na Euru 2016: Radikální cesta země k mládí bez drog a alkoholu

Úspěch Islandu na Euru 2016: Radikální cesta země k…

Island se dlouhodobě umisťuje na špici evropského žebříčku zemí s nejzdravěji žijícími teenagery. Nebylo tomu…

 
 
reklama