Mikko Hirvonen odchází z mistrovství světa v rallye a končí kariéru

Mikko Hirvonen odchází z mistrovství světa v rallye a končí kariéru

O konci kariéry finského „korunního prince“ se spekulovalo už delší dobu. Nyní je informace oficiální, Mikko Hirvonen, tovární jezdec Fordu, odchází.

Hirvonen je takovým „Stirlingem Mossem rallye“, nikdy se nestal mistrem světa, vždy mu v navíc v cestě stál jeden jediný muž: Sébastien Loeb. Fin byl v konečném pořadí čtyřikrát druhý (2008, 2009, 2011 a 2012) a dvakrát třetí (2006 a 2007). Tehdy také významnou měrou pomohl Fordu k zisku titulu mezi značkami, respektive týmy. Hirvonen se narodil 31. července 1980 v Kannonkoski, je mu tedy čtyřiatřicet let a do starého železa rozhodně nepatří! V mistrovství světa strávil třináct sezon, začal závodit ovšem už ve svých osmnácti letech na starším Opelu Kadett a pak si koupil Astru...

V MS debutoval pochopitelně doma ve Finsku, ještě za volantem Renaultu Clio S1600, v Británii při svém třetím startu už ale seděl v kokpitu privátní Imprezy WRC. Jeho kariéra je pevně spjata s Fordem. Ten jej poprvé angažoval již v roce 2003 i s novým spolujezdcem Jarmem Lehtinenem, maximem nováčka byla šestá příčka na Kypru a zároveň první tři bodíky. Pak po něm sáhlo Subaru, aby se v sezóně 2005 vrátil k modrému oválu. Byť jezdil až na jednu výjimku s vlastním dva roky starým Focusem WRC, v Katalánsku dosáhl poprvé na pódium. Ty výjimky byly vlastně dvě, v Japonsku jsme jej viděli u Škody!

Následovala léta největších úspěchů zpátky v náruči Fordu. V Austrálii 2006 se konečně radoval z první výhry. S výjimkou nepovedeného roku 2010 skončil v celkové klasifikaci vždy na stupních vítězů a s Focusy a Fiestami zvítězil celkem ve čtrnácti podnicích, což není úplně málo. Mimo rámec MS vyhrál v Monte Carlu 2010 s tovární Fiestou S2000 nejslavnější soutěž světa byla tehdy součástí Intercontinental Rally Challenge.

Pochopitelně přišel takříkajíc ve špatné době: jen málokdy chybující Sébastien Loeb mu v bitvách o titul vždy odolal. Před dvěma lety mu dokonce šel dělat týmového parťáka k Citroënu a celkově se umístil opět za ním. Na Sardinii také stanul naposledy na nejvyšším stupni. Popatnácté. Ve druhé sezóně za volantem DS3 už pro změnu musel čelit navrátilci Volkswagenu s jiným Sébastienem: Ogierem. A letos, kdy seděl opět v kokpitu Fiesty týmu M-Sport Malcolma Wilsona, to nebylo jiné.

Hirvonena ještě čeká poslední podnik: Walles Rally GB, poté své působení na nejvyšší úrovni rallye ukončí. V současném žebříčku je čtvrtý se 108 body za dominantním triem VW Ogier-Latvala-Mikkelsen. Má za sebou 162 startů v prestižním šampionátu, 68 umístění na stupních vítězů (28 druhých a 25 třetích míst), 259 vyhraných jednotlivých rychlostních zkoušek a během kariéry získal 1192 bodů.

Hirvonen bude podle svých vlastních slov nejraději vzpomínat na souboje právě s několikrát zmíněným Loebem. Z aut se mu nejvíc zapsal do srdce Ford Focus WRC (bez bližší specifikace): „Absolvoval jsem v něm většinu soutěží a zažil svoje největší úspěchy.“ Mikko nezmění automobilovou disciplínu jako jeho věčný rival Sébastien Loeb, nebo kupříkladu Petter Solberg. Chce se věnovat hlavně rodině. „Během mnoha let své soutěžní kariéry jsem se hodně zaměřil na sebe. Závodění tvořilo velkou část mého života. Užíval jsem si každou minutu, ačkoliv mě to pořád baví, chci se nyní více soustředit na jiné důležité věci v životě, na svoje děti a rodinu,“ uvedl doslova. „Mám tolik úžasných vzpomínek. Dostal jsem šanci splnit si dětské sny. Cestoval jsem po světě, poznal fantastické lidi a užíval si každou soutěž a každý souboj. Někdy jsem vyhrál, jindy prohrál, ale na všechny tyto momenty budu vzpomínat až do konce života s úsměvem na tváři.“

Gerard Quinn, ředitel divize Ford Racing pro Evropu, řekl: „Bylo mi opravdovým potěšením spolupracovat s ním ve WRC. On i Jarmo se nesmazatelně zapsali do závodní historie Fordu a se 14 vítězstvími na kontě se stali naším nejúspěšnějším párem ve WRC. Spolupracovali jsme s ním na vývoji Fiesty RS WRC a nejpyšnější jsem byl tehdy, když Mikko dovedl tento vůz k vítězství už při jeho prvním startu na Švédské rallye v roce 2011.“ Quinn samozřejmě myslel první účast v MS.

Hirvonenův odchod ovšem neznamená, že by si jej po nějakém čase nemohl třeba rozmyslet a vrátit se. Byť třeba do jiné disciplíny. No, uvidíme. Takových případů známe v automobilovém sportu spousty a bývalí soutěžáci dnes jezdí hlavně rallyekros.

Psali jsme: Švédská rally 2011: Premiéru WRC opanoval Hirvonen

Video

Spolupracujeme s TipCars.com
Babiš chce do Libye kvůli migraci poslat české vojáky Babiš chce do Libye kvůli migraci poslat české vojáky

Premiér Andrej Babiš (ANO) chce, aby Česká republika…

Bakalova výpověď: Za Karbon Invest jsem dal přes šest miliard Bakalova výpověď: Za Karbon Invest jsem dal přes šest miliard

Cena za koupi společnosti Karbon Invest (KI), která…

Po zásahu v advokátních kancelářích policie obvinila deset lidí Po zásahu v advokátních kancelářích policie obvinila deset lidí

Policie obvinila deset lidí po zásahu, který od úterka…

Obrana dá miliardu na výstavbu cvičišť Obrana dá miliardu na výstavbu cvičišť

Armáda plánuje, že bude v letech 2019 až 2025 investovat…

 
Zdroj: Ford

Štítky Ford IRC WRC

 







Doporučujeme
Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu! Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu!

Jestliže před deseti lety bylo pohonem všech kol vybaveno…

Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí! Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí!

České silnice mají hrozný povrch a jsou špatně značené, v…

 

AutoRevue
Test ojetiny Škoda Citigo: Skvělé auto s jednou velkou chybou Test ojetiny Škoda Citigo: Skvělé auto s jednou velkou chybou

Ceny ojetých minivozů koncernu Volkswagen klesají pod…

Toto je šílený křiženec Škody 130L a Audi TT. Má 220 koní a čtyřkolku! Toto je šílený křiženec Škody 130L a Audi TT. Má 220 koní a čtyřkolku!

Může se Škoda 130L spojit s Audi TT? Takovou otázku si…

 






 
Euro NCAP 2017: Dacia Duster – Novinka rozhodně nezazářila

Euro NCAP 2017: Dacia Duster – Novinka rozhodně nezazářila

Dnes 17:46

Dacia Duster ve své druhé generaci v případě testů organizace Euro NCAP nepřekonala výsledky generace první a dosáhla pouze na stejný počet hvězd.




Blesk.cz

Vánoční koncert Haničky Písničky: Margita líbal „falešnou“ Zagorku!

Vánoční koncert Haničky Písničky: Margita líbal…

Roztančila opět Lucernu a vedle záplavy květin na Hanu Zagorovou (71) čekalo překvapení. V zákulisí pod červenou…

Rekordní trest: Prodával léky přes internet, vydělal miliony! Odsedět si má 19 let

Rekordní trest: Prodával léky přes internet, vydělal…

Dalších devět let vězení »napařili« na krajském soudu v Ostravě Vlastimilovi H. (43), který prodával dva roky…

 

iSport.cz

S klidnou hlavou zpátky na špici. Nováková vyléčila kyčel a těší se na ZOH

S klidnou hlavou zpátky na špici. Nováková vyléčila…

Zpátky na výsluní? Tým reprezentace běžců na lyžích podpořila dlouho očekávaná posila Petra Nováková. Při…

Sportovní vláda: Čech místo Babiše, Gudas má obranu, hodí se i Limberský

Sportovní vláda: Čech místo Babiše, Gudas má obranu,…

Menšinová vláda, většinová, jednobarevná, koaliční, straníci, nestraníci, odborníci… Podzimní volební zápas…

 

Reflex.cz

V hotelu Victoria Falls v Zimbabwe, kde se měnily dějiny Afriky, myslí i na cestovatele Emila Holuba

V hotelu Victoria Falls v Zimbabwe, kde se měnily…

Přestože se slavný český cestovatel, kartograf a etnograf Emil Holub (1847 – 1902) pohyboval při své první…

Ruský dezinformační web Sputnik vyhlásil anketu o nejkrásnější českou poslankyni

Ruský dezinformační web Sputnik vyhlásil anketu o…

Ruská státní propaganda a její dezinformační weby pravidelně šíří nejrůznější falešné zprávy a komentáře, nad…