Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

500 mil Indianapolis 2016: Stý ročník vyhrál nováček Alexander Rossi

Aleš Dragoun
Diskuze (0)
Alexandera Rossiho jsme loni vídali ve F1. Dnes je z něj vítěz 500 mil Indianapolis, zvládl nejlépe taktickou bitvu při jubilejním závodě.

V Indianapolis bylo letos hodně slávy. První ročník Indy 500 se sice jel před 105 lety, ale ten letošní měl kulaté pořadové číslo, protože konání závodu dvakrát přerušila válka. Evropané moc ovály nemusí, pořád však jde o jedno z nejslavnějších automobilových klání na světě. Spolu s Grand Prix Monaka, která letos připadala na stejný den a 24 hodinami v Le Mans. „Míle“ jsou svátkem i pro fanoušky, o 350 tisících se může formuli 1 nechat jen zdát. Pochopitelně nechybí obvyklý americký patos, hymna a tak dále...

Kdo bude letos pít tradiční sklenici mléka v Aleji vítězů a zvedne nad hlavu putovní Borg-Warner Trophy s vymodelovanými hlavičkami dosavadních vítězů? Někdo nový? Pole position mnoho na čtyřkilometrové superrychlé trati se čtveřicí zatáček neznamená, letos byl ovšem nejrychlejší v obou kvalifikacích James Hinchcliffe. Loni při jednom z tréninků Kanaďan málem zahynul. Z těžké havárie se ale dostal, byť vynechal zbytek sezóny 2015. Kvalifikační jízdy se letos jely 21. a 22. května, pro postavení na startu v jedenácti řadách je důležitější ta druhá, v první se pole dělí na nejrychlejší devítku a zbytek. Druhá též, ale piloti od desítky dále už nemají šanci změnit první tří řady.

Hinchcliffe vyhrál obě, tu druhou výkonem 371,372 km/h. Počítá se průměr ze čtyř letmých kol, to znamená, že ti nejlepší ovál projedou za méně než 39 vteřin. Na startu byla letos i jedna žena, Britka Pippa Mann, mimochodem už popáté. Nesmíme ale zapomínat na řadu předchozích vítězů: o svá další se chtěli poprat Ryan Hunter-Reay, Hélio Castroneves, Scott Dixon, Juan Pablo Montoya (obhajoval loňský triumf), Tony Kanaan a veterán Buddy Lazier. Ten se radoval přesně před dvaceti lety, je mu už osmačtyřicet a poslední roky se soustředí právě jen na Indy. Letošní sezóně IndyCar Series však dominuje Francouz Simon Pagenaud. Všichni používají podvozky Dallara DW12 a motory Chevrolet, nebo Honda, obě automobilky mají každá vlastní aerodynamický kit.

Tradičního povelu „Gentlemen, start your engines“ (na jednu „lady“ se pochopitelně nezapomnělo) se tentokrát ujala celá rodina Hulman George včetně dětí. Dáma i 32 pánů své motory nastartovalo a po zaváděcích kolech se mohlo letmo do jubilejního závodu na 200 okruhů vyrazit. Za volantem pace caru, poslední generace Camara mimochodem seděl Roger Penske.

Buddy Lazier bohužel kvůli technickému problému ani neodstartoval, povedlo se mu to až později. Vedoucí pozice se v Indy mění každou chvíli. Tempo udávali Hinchcliffe a Hunter-Reay. V šestadvacátém kole nahradil Hinchcliffa na druhém místě Josef Newgarden. Ale následovaly první zastávky v boxech. Ty trvají kolem deseti sekund, tankování je v americké sérii povoleno. Hinchcliffe se ovšem zdržel kvůli problémům s hadicí. Po pit stopech se do čela opět vyhoupl Ryan Hunter-Reay, ale brzy jej vystřídal Townsend Bell. Další bitva se rozhořela mezi nimi.

Tony Kanaan a Will Power se srazili v depu při první žluté fázi ve čtvrtině závodu. Scény, kdy najednou zamíří do pit lane celé startovní pole, také z formule 1 neznáme. Po restartu se za vedoucího vítěze z roku 2014 dostali Newgarden a Bell. Američan Bell je už také zkušeným borcem, je mu 41 let. Začal opět úřadovat ale i Hinchcliffe. V 64. kole bylo jasné, že Montoya letos nevyhraje, ve čtvrté zatáčce ztratil kontrolu nad vozem a narazil do zdi. Naštěstí bez následků.

Do vedení se ovšem dostal za pace carem Power (i přes penalizaci za incident s Kanaanem), protože mechaniky nenavštívil. Potrestán byl přeřazením na konec pole i Simon Pagenaud za kontakt s Rusem Alješinem. Po restartu se vyhoupl do čela Hinchcliffe, ale Hunter-Reay mu nedal pokoj. Dopředu se ovšem tlačil i Hélio Castroneves, už dnes legenda, trojnásobný vítěz. Další žlutou fázi způsobil Sage Karam, který políbil vnější zeď po souboji s Bellem v 94. okruhu.

Ani výše zmíněné problémy nezbrzdily Tonyho Kanaana, aby bojoval o vedení. Následně havaroval po hodinách Michail Alješin a potkal jej Conor Daly, který si o Rusovu dallaru poškodil obě křídla. Conor je synem Dereka Dalyho, irského pilota F1, CART a sportovních vozů z 80. let, reprezentuje však USA, kde se narodil. Opět bylo živo v boxech, kde se Castroneves připletl do cesty Bellovi a Hunter-Reayovi.

Vzhledem k tomu, že dva bývalí lídři byli prakticky ze hry venku, ve vedení se objevili třeba Kanaďan Alex Tagliani (startoval poslední!), nebo loňský pilot Marussie F1, Američan Rossi. To už do cíle nechybělo ani 80 kol. Rossi vodil pole do 139. okruhu, kdy vystoupal na špici opět Castroneves a stínoval jej Kanaan, tedy dva Brazilci. Ve 150. kole ztratil smolař Lazier levé přední kolo a definitivně skončil. Chvíli se vpředu svezl Carlos Muñoz (nováček roku 2013, dojel zde druhý), než musel pro nové obutí. Spenceru Pigotovi došel benzín!

Tony Kanaan měl dnes chuť vyhrát, když se rozsvítila zelená světla, vyrazil a překonal Josefa Newgardena. Jenže nezávodilo se dlouho, Castronevesovi se rozpadl ochranný prvek za levým zadním kolem, naboural do něj J. R. Hildebrand. Takuma Sato si ťukl do zdi. Hildebrand neměl auto poškozené a dokonce si vyzkoušel pozici lídra, ale ke slovu se dostal znovu Kanaan a poslední slovo neřekl ani Newgarden. Jenže toho předjel Carlos Muñoz. Zastávky pro palivo jsou ovšem běžné i před samotným koncem závodu. A musel pro něj i Kolumbijec.

Slavné automobilové závody se vyhrávají i taktikou. Ta nakonec vynesla do vedení Alexandera Rossiho. Musel šetřit palivo, ale soupeři už neměli síly na to, aby ho dohnali. Modrožlutý monopost týmu Andretti Autosport s motorem Honda a startovním číslem 98 protnul cílovou čáru a slavný cihlový pruh jako první. Žádná bitva až do konce, ale vítězství v jubilejním ročníku Alexovi nikdo nevezme. Do Aleje vítězů (Victory Lane) se musel už nechat odtáhnout, ale na to se historie neptá. Vavřínový věnec i mléko patřily letošnímu nováčkovi. Pódium v Indy nemají, zde není důležité dojet druhý nebo třetí, nýbrž zvítězit...

500 mil Indianapolis 2016 – Pořadí v cíli (Top 10)
1. Alexander Rossi Honda Andretti Herta Autosport 3:00:02,0872 h
2. Carlos Muňoz Honda Andretti Autosport +4,4975 s
3. Josef Newgarden Chevrolet Ed Carpenter Racing +4,9304 s
4. Tony Kanaan Chevrolet Chip Ganassi Racing +10,4963 s
5. Charlie Kimball Chevrolet Chip Ganassi Racing +10,5216 s
6. J. R. Hildebrand Chevrolet Ed Carpenter Racing +11,3459 s
7. James Hinchcliffe Honda Schmidt Peterson Motorsports +12,7744 s
8. Scott Dixon Chevrolet Chip Ganassi Racing +15,1607 s
9. Sébastien Bourdais Chevrolet KVSH Racing +21,0613 s
10. Will Power Chevrolet Team Penske +21,5171 s
Aleš Dragoun
Diskuze (0)