500 mil Indianapolis 2016: Stý ročník vyhrál nováček Alexander Rossi

 

Alexandera Rossiho jsme loni vídali ve F1. Dnes je z něj vítěz 500 mil Indianapolis, zvládl nejlépe taktickou bitvu při jubilejním závodě.

V Indianapolis bylo letos hodně slávy. První ročník Indy 500 se sice jel před 105 lety, ale ten letošní měl kulaté pořadové číslo, protože konání závodu dvakrát přerušila válka. Evropané moc ovály nemusí, pořád však jde o jedno z nejslavnějších automobilových klání na světě. Spolu s Grand Prix Monaka, která letos připadala na stejný den a 24 hodinami v Le Mans. „Míle“ jsou svátkem i pro fanoušky, o 350 tisících se může formuli 1 nechat jen zdát. Pochopitelně nechybí obvyklý americký patos, hymna a tak dále...

Kdo bude letos pít tradiční sklenici mléka v Aleji vítězů a zvedne nad hlavu putovní Borg-Warner Trophy s vymodelovanými hlavičkami dosavadních vítězů? Někdo nový? Pole position mnoho na čtyřkilometrové superrychlé trati se čtveřicí zatáček neznamená, letos byl ovšem nejrychlejší v obou kvalifikacích James Hinchcliffe. Loni při jednom z tréninků Kanaďan málem zahynul. Z těžké havárie se ale dostal, byť vynechal zbytek sezóny 2015. Kvalifikační jízdy se letos jely 21. a 22. května, pro postavení na startu v jedenácti řadách je důležitější ta druhá, v první se pole dělí na nejrychlejší devítku a zbytek. Druhá též, ale piloti od desítky dále už nemají šanci změnit první tří řady.

Hinchcliffe vyhrál obě, tu druhou výkonem 371,372 km/h. Počítá se průměr ze čtyř letmých kol, to znamená, že ti nejlepší ovál projedou za méně než 39 vteřin. Na startu byla letos i jedna žena, Britka Pippa Mann, mimochodem už popáté. Nesmíme ale zapomínat na řadu předchozích vítězů: o svá další se chtěli poprat Ryan Hunter-Reay, Hélio Castroneves, Scott Dixon, Juan Pablo Montoya (obhajoval loňský triumf), Tony Kanaan a veterán Buddy Lazier. Ten se radoval přesně před dvaceti lety, je mu už osmačtyřicet a poslední roky se soustředí právě jen na Indy. Letošní sezóně IndyCar Series však dominuje Francouz Simon Pagenaud. Všichni používají podvozky Dallara DW12 a motory Chevrolet, nebo Honda, obě automobilky mají každá vlastní aerodynamický kit.

Tradičního povelu „Gentlemen, start your engines“ (na jednu „lady“ se pochopitelně nezapomnělo) se tentokrát ujala celá rodina Hulman George včetně dětí. Dáma i 32 pánů své motory nastartovalo a po zaváděcích kolech se mohlo letmo do jubilejního závodu na 200 okruhů vyrazit. Za volantem pace caru, poslední generace Camara mimochodem seděl Roger Penske.

Buddy Lazier bohužel kvůli technickému problému ani neodstartoval, povedlo se mu to až později. Vedoucí pozice se v Indy mění každou chvíli. Tempo udávali Hinchcliffe a Hunter-Reay. V šestadvacátém kole nahradil Hinchcliffa na druhém místě Josef Newgarden. Ale následovaly první zastávky v boxech. Ty trvají kolem deseti sekund, tankování je v americké sérii povoleno. Hinchcliffe se ovšem zdržel kvůli problémům s hadicí. Po pit stopech se do čela opět vyhoupl Ryan Hunter-Reay, ale brzy jej vystřídal Townsend Bell. Další bitva se rozhořela mezi nimi.

Tony Kanaan a Will Power se srazili v depu při první žluté fázi ve čtvrtině závodu. Scény, kdy najednou zamíří do pit lane celé startovní pole, také z formule 1 neznáme. Po restartu se za vedoucího vítěze z roku 2014 dostali Newgarden a Bell. Američan Bell je už také zkušeným borcem, je mu 41 let. Začal opět úřadovat ale i Hinchcliffe. V 64. kole bylo jasné, že Montoya letos nevyhraje, ve čtvrté zatáčce ztratil kontrolu nad vozem a narazil do zdi. Naštěstí bez následků.

Do vedení se ovšem dostal za pace carem Power (i přes penalizaci za incident s Kanaanem), protože mechaniky nenavštívil. Potrestán byl přeřazením na konec pole i Simon Pagenaud za kontakt s Rusem Alješinem. Po restartu se vyhoupl do čela Hinchcliffe, ale Hunter-Reay mu nedal pokoj. Dopředu se ovšem tlačil i Hélio Castroneves, už dnes legenda, trojnásobný vítěz. Další žlutou fázi způsobil Sage Karam, který políbil vnější zeď po souboji s Bellem v 94. okruhu.

Ani výše zmíněné problémy nezbrzdily Tonyho Kanaana, aby bojoval o vedení. Následně havaroval po hodinách Michail Alješin a potkal jej Conor Daly, který si o Rusovu dallaru poškodil obě křídla. Conor je synem Dereka Dalyho, irského pilota F1, CART a sportovních vozů z 80. let, reprezentuje však USA, kde se narodil. Opět bylo živo v boxech, kde se Castroneves připletl do cesty Bellovi a Hunter-Reayovi.

Vzhledem k tomu, že dva bývalí lídři byli prakticky ze hry venku, ve vedení se objevili třeba Kanaďan Alex Tagliani (startoval poslední!), nebo loňský pilot Marussie F1, Američan Rossi. To už do cíle nechybělo ani 80 kol. Rossi vodil pole do 139. okruhu, kdy vystoupal na špici opět Castroneves a stínoval jej Kanaan, tedy dva Brazilci. Ve 150. kole ztratil smolař Lazier levé přední kolo a definitivně skončil. Chvíli se vpředu svezl Carlos Muñoz (nováček roku 2013, dojel zde druhý), než musel pro nové obutí. Spenceru Pigotovi došel benzín!

Tony Kanaan měl dnes chuť vyhrát, když se rozsvítila zelená světla, vyrazil a překonal Josefa Newgardena. Jenže nezávodilo se dlouho, Castronevesovi se rozpadl ochranný prvek za levým zadním kolem, naboural do něj J. R. Hildebrand. Takuma Sato si ťukl do zdi. Hildebrand neměl auto poškozené a dokonce si vyzkoušel pozici lídra, ale ke slovu se dostal znovu Kanaan a poslední slovo neřekl ani Newgarden. Jenže toho předjel Carlos Muñoz. Zastávky pro palivo jsou ovšem běžné i před samotným koncem závodu. A musel pro něj i Kolumbijec.

Slavné automobilové závody se vyhrávají i taktikou. Ta nakonec vynesla do vedení Alexandera Rossiho. Musel šetřit palivo, ale soupeři už neměli síly na to, aby ho dohnali. Modrožlutý monopost týmu Andretti Autosport s motorem Honda a startovním číslem 98 protnul cílovou čáru a slavný cihlový pruh jako první. Žádná bitva až do konce, ale vítězství v jubilejním ročníku Alexovi nikdo nevezme. Do Aleje vítězů (Victory Lane) se musel už nechat odtáhnout, ale na to se historie neptá. Vavřínový věnec i mléko patřily letošnímu nováčkovi. Pódium v Indy nemají, zde není důležité dojet druhý nebo třetí, nýbrž zvítězit...

500 mil Indianapolis 2016 – Pořadí v cíli (Top 10)
1.Alexander RossiHondaAndretti Herta Autosport3:00:02,0872 h
2.Carlos MuňozHondaAndretti Autosport+4,4975 s
3.Josef NewgardenChevroletEd Carpenter Racing+4,9304 s
4.Tony KanaanChevroletChip Ganassi Racing+10,4963 s
5.Charlie KimballChevroletChip Ganassi Racing+10,5216 s
6.J. R. HildebrandChevroletEd Carpenter Racing+11,3459 s
7.James HinchcliffeHondaSchmidt Peterson Motorsports+12,7744 s
8.Scott DixonChevroletChip Ganassi Racing+15,1607 s
9.Sébastien BourdaisChevroletKVSH Racing+21,0613 s
10.Will PowerChevroletTeam Penske+21,5171 s

Spolupracujeme s TipCars.com
Komentář Bohumila Pečinky: Udej svého živnostníka Komentář Bohumila Pečinky: Udej svého živnostníka

Od poloviny letošního roku odstartuje ministerstvo…

Ludvík chce čtrnáct úředníků na elektronizaci. Za námi už je jen Rumunsko, tvrdí Ludvík chce čtrnáct úředníků na elektronizaci. Za námi už je jen Rumunsko, tvrdí

Elektronizace zdravotnictví vázne. Poslanci uvažují…

Erdogan vyhrožuje Evropě. Chce přehodnocení vztahů od A do Z Erdogan vyhrožuje Evropě. Chce přehodnocení vztahů od A do Z

Turecko po dubnovém referendu o změnách ústavy přehodnotí…

Havlíček se nebude muset v úřadu rozkoukávat, shodují se svazy a asociace Havlíček se nebude muset v úřadu rozkoukávat, shodují se svazy a asociace

Oborové svazy a asociace vítají nominaci Jiřího Havlíčka…

 
Zdroj: BT Sport
 







Doporučujeme
Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce? Nová technika podrobně! Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce?

Od roku 2005 sázel Mercedes-Benz u šestiválců výhradně na…

Kontrolky v autě: Znáte jejich význam? Kontrolky v autě: Znáte jejich význam?

Co který symbol na palubní desce znamená, jsme psali již…

 

AutoRevue
Test Evropského auta roku. 5 důvodů, proč si Peugeot 3008 titul zaslouží Test Evropského auta roku. 5 důvodů, proč si Peugeot 3008 titul zaslouží

Je to jen pár dní, co si Peugeot 3008 vysloužil ocenění…

Vybrali jsme 10 současných aut s nejodvážnějšími světlomety a svítilnami Vybrali jsme 10 současných aut s nejodvážnějšími světlomety a svítilnami

V našem výběru najdete deset současných aut, u kterých se…

 






 
Gazela BMW B5 (BMW 2001): Škoda 110 R v brutální úpravě připomínala Porsche 911

Gazela BMW B5: Škoda 110 R v brutální úpravě připomínala Porsche 911

Včera

V první polovině 70. let vznikl na severní Moravě velmi zajímavý závodní automobil pojmenovaný Gazela. Ač jeho tvůrci vycházeli z oblíbeného kupé 110 R, technicky i tvarově šlo o něco úplně jiného.




Blesk.cz

Chystáte se na páteční flám? Dejte si pozor na otravu alkoholem

Chystáte se na páteční flám? Dejte si pozor na…

Přibližně čtvrtina mužů a pět procent žen pije v Česku pravidelně přes míru. Akutní otrava alkoholem ale nehrozí…

Očima Františky: Deset důvodů proč Barťáka milovat

Očima Františky: Deset důvodů proč Barťáka milovat

Barťákem je samozřejmě myšlen jedinečný filmový a divadelní herec, také producent a ředitel Mezinárodního…

 

iSport.cz

Šlesingr jako Koukalová. Šéfovi biatlonu nepodal ruku, ztratil respekt

Šlesingr jako Koukalová. Šéfovi biatlonu nepodal…

 Sezona již skončila, ale z hlavy to jen tak vyhnat opravdu nejde. Doping. Ostatně když Ondřej Moravec s…

Byli jsme hozeni do vody, musíme bojovat, říká Hlaváč v upřímné zpovědi

Byli jsme hozeni do vody, musíme bojovat, říká…

Se Spartou prožil bleskový konec ve čtvrtfinále play off. Kometa vyhrála 4:0, pražský hokejový kolos těžce…

 

Reflex.cz

Obchodní inspekce se tuží, mincovní šmejdi dostávají kouř!

Obchodní inspekce se tuží, mincovní šmejdi dostávají kouř!

Jako liberál málokdy tleskám, když se něco řeší represivně. V případě prodejců bezcenných plíšků vydávaných za…

Na souzení máme soudce, nikoliv soudní znalce

Na souzení máme soudce, nikoliv soudní znalce

Stará právnická anekdota praví: Svědek všechno viděl, ale ničemu nerozumí. Soudní znalec všemu rozumí, ale nic…