Mini Cooper - Čertík v krabičce (11/2002)

Mini Cooper - Čertík v krabičce (11/2002)

 
 
19.11. 2002

Mini bylo vždy automobilem, za kterým se v našich krajích našinec ohlédl, protože jeho malá a baculatá karosérie byla prostě zjevením v šedi škodovek a žigulíků. Záměr současného vlastníka značky Mini, automobilky BMW, bylo navrhnout důstojného nástupce. Úkol navrhnout vůz, který by si zachoval charakteristický vzhled a původní styl se po stránce designu evidentně...

Mini bylo vždy automobilem, za kterým se v našich krajích našinec ohlédl, protože jeho malá a baculatá karosérie byla prostě zjevením v šedi škodovek a žigulíků. Záměr současného vlastníka značky Mini, automobilky BMW, bylo navrhnout důstojného nástupce. Úkol navrhnout vůz, který by si zachoval charakteristický vzhled a původní styl se po stránce designu evidentně povedl, protože tolik zvědavých očí, které sledovaly testovaný Mini Cooper jsme ještě nezažili. Pozoruhodné byly především reakce zástupkyň něžného pohlaví, které se mnohdy neudržely a s úsměvem na tváři dlouho hleděly na našeho Coopera. Prostě vnější, ale i vnitřní design nového Mini i podle mého názoru nemá chybu a pokud si pozorně prohlédnete z tohoto testu, tak mi doufám dáte zapravdu. Nový Mini však již není lidovým vozítkem a rozhodně není jeho úkolem konkurovat levným vozům své velikosti.

Mini však ani zdaleka není jen jakousi designovou hříčkou. Nabízí totiž mnoho dalších vlastností proč se do něj zamilovat. Příkladem mohou být jízdní vlastnosti, ovladatelnost či slušný výkon a sytý zvuk motoru.

Po nasednutí do vozu se uvelebíte v pohodlných sedačkách s dobrým bočním vedením. Oči spočinou na přístrojové desce s centrálně umístěným obrovitým rychloměrem a později také na otáčkoměru, který je samostatně umístěn pod volantem na sloupku řízení (takže pokud seřizujete výšku volantu, otáčkoměr si stále zachovává správnou pozici). Volant samotný se dobře drží a má optimální tloušťku, někomu však mohou při řízení vadit jeho silná ramena. Účinek posilovače není přehnaný, což se od sportovně laděného vozu očekává. Prostor vzadu je vytvarován pouze pro dvě osoby, také bezp. pásy jsou jen dva. Nad hlavou je místa dostatek, což zvenku naznačuje krabicovitý tvar střechy, ale s místem pro nohy je to již horší. Zavazadlový prostor o objemu 160 litrů na první pohled vyvolává úsměv, ale na druhou stranu do něj běžný nákup naložíte a v nejhorším si pomůžete sklopením opěradel dělených v poměru 1: 1.

Motor o objemu 1,6 l podává ve verzi Cooper maximální výkon 85 kW (stejný motor v základní verzi One nabízí 66 kW) a poskytuje vozu dobrou dynamiku (0-100 km/h zvládá za 9,2 s), která postačuje k zahanbení velkých limuzín s podstatně silnějšími motory. Motor poskytuje výborný zátah odspodu a velmi dobře "jede" také ve středních a vyšších otáčkách. Jediné co mu chybí je "špička" při otáčkách blížících se maximu. Zvuk motoru je v interiéru poměrně výrazně zastoupen a s přibývajícími otáčkami si již připadáte skoro jako v závodním voze bez zvukové izolace - zde můžeme radost z jízdy přirovnat například k Hondě S2000 (test zde). Protože je však zvuk motoru (a výfuku) dobře "naladěn", nelze mluvit o obtěžování sluchu. Spotřeba motoru je značně variabilní dle stylu jízdy. Při maximálně klidné jízdě jsme se dostali na 6,5 l/100 km, ale při jakémkoliv zvýšení tlaku na plynový pedál se průměr rychle dostává na desetilitrovou hodnotu.

Jízdní vlastnosti jsou fantastické a opravdu se přibližují bájnému etalonu, totiž motokáře. Po jakkoli prudkém pootočení volantem následuje velmi přesná reakce vozu. Projíždění sérií zatáček na hranici adheze kol zvládá Mini s bravurou a bez náznaků blížící se nedotáčivosti či přetáčivosti. Extrémně tvrdé odpružení (ve verzi Cooper je "v ceně" sportovní naladění podvozku) však dává posádce vozu informace o každičké nerovnosti na vozovce v maximální možné míře. Zpočátku se to zdá nepříjemné, ale na konci testu nám to již vůbec nevadilo. Účinnost brzdové soustavy není třeba dlouze popisovat - kotoučové brzdy na všech kolech mají velmi dobrý účinek.

Jednotlivé stupně pětistupňové převodovky nejsou naštěstí příliš lehce nastaveny, takže na dvojku "udělá" Cooper stovku, což v kategorii šestnáctistovek rozhodně není běžné. Když už se bavíme o vyšších rychlostech, tak pro Cooper není problém uhánět po dálnici až dvěstěkilometrovou rychlostí, ale již nad 120 km/h se ke slovu hlásí zvyšující se úroveň aerodynamického hluku, který má zřejmě původ v nepříliš skloněném čelním skle. Samotné řazení jde sice poměrně ztuha, ale zato je přesné. Malou nepříjemností v zimním provozu je kovová hlavice řadící páky která silně studí do dlaně při řazení.

Mini Cooper je celkově vzato vozem, ke kterému se těžko hledá konkurent. Spojuje v sobě totiž solidní výkon, špičkové jízdní vlastnosti a takřka neodolatelný šarm. A ten se dnes většině automobilů nedostává...

Spolupracujeme s TipCars.com

Cena v základní výbavě: 525 000 Kč Cena v testované výbavě: 666 900 Kč

Základní výbava:ABS, 4x airbag (přední, boční), centrální zamykání dálkově ovládané v klíči, výškově a podélně nastavitelný volant, posilovač řízení, kotoučové brzdy vpředu a vzadu, el. ovládaná a vyhřívaná zpětná zrcátka, el. ovládaní předních oken, sportovní podvozek, el. kontrola tlaku v pneu, automatické spínání světel, střecha a zrcátka v černé barvě

Výbava testovaného vozu:základní + Metalíza (+ 13.100,-), ASC+T (+ 5.300,-), kožený multifunkční volant (+ 8.200,-), alarm (+ 10.600,-), ostřikovače světel + xenony (+ 17.700,-), mechanická klimatizace (+ 32.000,-), palubní počítač (+ 5.300,-), rádio Boost (+ 7.100,-)

Maďarský kapitál půjde po českých startupech, první nákup přijde v říjnu Maďarský kapitál půjde po českých startupech, první nákup přijde v říjnu

České startupy dostanou podporu z nečekaného směru. Na…

Komentář Gregora Martina Papucska: Po Sorosovi je na řadě Brusel Komentář Gregora Martina Papucska: Po Sorosovi je na řadě Brusel

Maďarsko má další právní opletačky s Evropskou komisí.…

 

Štítky Mini Testy Malé vozy

Technické údaje
Motor
Typ motoru: zážehový
Válce / ventily: 4 / 4
Zdvihový objem (ccm): 1598
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 85 / 6000
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 149 / 4500
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 200
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 9.2
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 9 / 5.4 / 6.7
Emise CO2:163
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 160 / -
Objem nádrže (l):50
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1125 / 355
Rozměr pneu:175/65 R15
rozměry vozu
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 3626
b) šířka (mm): 1688
c) výška (mm): 1416
d) rozvor (mm): 2467
e) rozchod vpředu (mm): 1458
f) rozchod vzadu (mm): 1458
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 900 / 1120
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 490 / 710
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 990
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm):940
k) šířka vpředu (mm): 1310
l) šířka vzadu (mm): 1200
délka sedáku vpředu (mm): 480
délka sedáku vzadu (mm): 490
výška opěradla vpředu (mm): 640
výška opěradla vzadu (mm): 630
místo vzadu pod předním sedadlem: ano
Hodnocení
Interiér, řízení
Kvalita dílenského zpracování interiéru: 9
Kvalita sedadel (délka sedáku, boční vedení):
Palubní deska - design funkčnost: 9
Prostor na zadních sedadlech - nohy: 5
Prostor na zadních sedadlech - hlava: 8
Odkládací plochy: 7
Dojem z řízení: 10
Výhled vpřed: 9
Výhled vzad: 8
Motor, převodovka
Kultivovanost chodu: 8
Tah v nižších otáčkách: 10
Výkon ve vyšších otáčkách: 8
Hlučnost v nižších otáčkách: 7
Hlučnost v vyšších otáčkách: 7
Spotřeba: 7
Odstupňování převodovky: 9
Snadnost řazení: 9
Podvozek, brzdy
Jízdní vlastnosti v běžném provozu: 8
Jízdní vlastnosti v extrému: 10
Přenos hluku do interiéru (díry ve vozovce…): 7
Přenos hnací síly na vozovku: 9
Účinnost brzd: 10
Velikost zavazadlového prostoru: 5
Prostor pro vkládání do zav. prostoru: 8
Variabilita zavazadlového prostoru: 8
Poměr cena/užitná hodnota
Poměr cena/užitná hodnota: 7
Celkové hodnocení
Celkové hodnocení - průměr: 8,12
 







Doporučujeme
Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí? Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí?

Vysoké tresty za rychlost jako již tradičně hrozí v…

Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

 

AutoRevue
Nové Suzuki Jimny natočeno v terénu. Podívejte se, co malý off-road zvládne! Nové Suzuki Jimny natočeno v terénu. Podívejte se, co malý off-road zvládne!

Nové Suzuki Jimny se nám již oficiálně představilo a nyní…

Řidič BMW byl napaden na čerpací stanici. Auto použil jako zbraň a ujel Řidič BMW byl napaden na čerpací stanici. Auto použil jako zbraň a ujel

Auto se dá použít jako zbraň a to jak v negativní, tak i…

 



Mini JCW Cabrio: 231 koní i pro kabriolet Mini JCW Cabrio: 231 koní i pro kabriolet

Příznivci rychlého svezení pod otevřeným nebem se dočkali…

Mini svolává 30.456 svých vozů kvůli špatné ochraně při bočním nárazu Mini svolává 30.456 svých vozů kvůli špatné ochraně při bočním nárazu

Svolávací akce známe různé, třeba kvůli špatným airbagům…

 



 
Tour de France: Jaká zajímavá auta jsme mohli vidět na legendárním cyklistickém závodě?

Tour de France: Jaká zajímavá auta jsme mohli vidět na legendárním cyklistickém závodě?

Dnes 18:50

I tento rok můžeme na Tour de France vidět několik zajímavých automobilů.




Blesk.cz

Syn Pepy Vojtka je po tátovi rebel: Máma promluvila o jeho boji s doživotní nemocí!

Syn Pepy Vojtka je po tátovi rebel: Máma promluvila…

Tady se geny nezapřou! S Matyášem (10), jehož otcem je frontman Kabátů Pepa Vojtek (52) a bývalá tanečnice…

Selské baroko stále žije! Holašovice patří mezi největší krásy Česka

Selské baroko stále žije! Holašovice patří mezi…

Mezi nejhezčí vesnice u nás patří Holašovice. Díky statkům ve stylu selského baroka byly už v roce 1998 zapsané…

 

iSport.cz

Další zákaz pro Lochteho! Kvůli užití infuze nesmí rok závodit

Další zákaz pro Lochteho! Kvůli užití infuze nesmí…

Fenomenální americký plavec Ryan Lochte, majitel dvanácti olympijských medailí, byl potrestán zákazem startu do…

Sparta na ledě s Kruppem. Trénink v angličtině s neobvyklou rozcvičkou

Sparta na ledě s Kruppem. Trénink v angličtině s…

Suchá příprava pod taktovkou kondičního trenéra skončila, nyní si hokejisty Sparty přebírá nový trenér Uwe…

 

Reflex.cz

Dunning-Krugerův efekt aneb Čím větší blbec, tím víc se považuje za chytřejšího

Dunning-Krugerův efekt aneb Čím větší blbec, tím víc…

Dunning-Krugerův efekt je psychologická zákonitost popsaná teprve nedávno, v roce 1999. Říká se mu zákon…

Děs z hlubin oceánu: Až uvidíte tyhle snímky, tak možná už do moře nikdy nevkročíte

Děs z hlubin oceánu: Až uvidíte tyhle snímky, tak…

Nemusíme pátrat ve vesmíru, abychom našli místa, která ještě člověk nenavštívil a kde žijí živočichové dosud…