reklama


Mini Cooper - Čertík v krabičce (11/2002)

Mini Cooper - Čertík v krabičce (11/2002)

 
 

Mini bylo vždy automobilem, za kterým se v našich krajích našinec ohlédl, protože jeho malá a baculatá karosérie byla prostě zjevením v šedi škodovek a žigulíků. Záměr současného vlastníka značky Mini, automobilky BMW, bylo navrhnout důstojného nástupce. Úkol navrhnout vůz, který by si zachoval charakteristický vzhled a původní styl se po stránce designu evidentně...

Mini bylo vždy automobilem, za kterým se v našich krajích našinec ohlédl, protože jeho malá a baculatá karosérie byla prostě zjevením v šedi škodovek a žigulíků. Záměr současného vlastníka značky Mini, automobilky BMW, bylo navrhnout důstojného nástupce. Úkol navrhnout vůz, který by si zachoval charakteristický vzhled a původní styl se po stránce designu evidentně povedl, protože tolik zvědavých očí, které sledovaly testovaný Mini Cooper jsme ještě nezažili. Pozoruhodné byly především reakce zástupkyň něžného pohlaví, které se mnohdy neudržely a s úsměvem na tváři dlouho hleděly na našeho Coopera. Prostě vnější, ale i vnitřní design nového Mini i podle mého názoru nemá chybu a pokud si pozorně prohlédnete z tohoto testu, tak mi doufám dáte zapravdu. Nový Mini však již není lidovým vozítkem a rozhodně není jeho úkolem konkurovat levným vozům své velikosti.

Mini však ani zdaleka není jen jakousi designovou hříčkou. Nabízí totiž mnoho dalších vlastností proč se do něj zamilovat. Příkladem mohou být jízdní vlastnosti, ovladatelnost či slušný výkon a sytý zvuk motoru.

Po nasednutí do vozu se uvelebíte v pohodlných sedačkách s dobrým bočním vedením. Oči spočinou na přístrojové desce s centrálně umístěným obrovitým rychloměrem a později také na otáčkoměru, který je samostatně umístěn pod volantem na sloupku řízení (takže pokud seřizujete výšku volantu, otáčkoměr si stále zachovává správnou pozici). Volant samotný se dobře drží a má optimální tloušťku, někomu však mohou při řízení vadit jeho silná ramena. Účinek posilovače není přehnaný, což se od sportovně laděného vozu očekává. Prostor vzadu je vytvarován pouze pro dvě osoby, také bezp. pásy jsou jen dva. Nad hlavou je místa dostatek, což zvenku naznačuje krabicovitý tvar střechy, ale s místem pro nohy je to již horší. Zavazadlový prostor o objemu 160 litrů na první pohled vyvolává úsměv, ale na druhou stranu do něj běžný nákup naložíte a v nejhorším si pomůžete sklopením opěradel dělených v poměru 1: 1.

Motor o objemu 1,6 l podává ve verzi Cooper maximální výkon 85 kW (stejný motor v základní verzi One nabízí 66 kW) a poskytuje vozu dobrou dynamiku (0-100 km/h zvládá za 9,2 s), která postačuje k zahanbení velkých limuzín s podstatně silnějšími motory. Motor poskytuje výborný zátah odspodu a velmi dobře "jede" také ve středních a vyšších otáčkách. Jediné co mu chybí je "špička" při otáčkách blížících se maximu. Zvuk motoru je v interiéru poměrně výrazně zastoupen a s přibývajícími otáčkami si již připadáte skoro jako v závodním voze bez zvukové izolace - zde můžeme radost z jízdy přirovnat například k Hondě S2000 (test zde). Protože je však zvuk motoru (a výfuku) dobře "naladěn", nelze mluvit o obtěžování sluchu. Spotřeba motoru je značně variabilní dle stylu jízdy. Při maximálně klidné jízdě jsme se dostali na 6,5 l/100 km, ale při jakémkoliv zvýšení tlaku na plynový pedál se průměr rychle dostává na desetilitrovou hodnotu.

Jízdní vlastnosti jsou fantastické a opravdu se přibližují bájnému etalonu, totiž motokáře. Po jakkoli prudkém pootočení volantem následuje velmi přesná reakce vozu. Projíždění sérií zatáček na hranici adheze kol zvládá Mini s bravurou a bez náznaků blížící se nedotáčivosti či přetáčivosti. Extrémně tvrdé odpružení (ve verzi Cooper je "v ceně" sportovní naladění podvozku) však dává posádce vozu informace o každičké nerovnosti na vozovce v maximální možné míře. Zpočátku se to zdá nepříjemné, ale na konci testu nám to již vůbec nevadilo. Účinnost brzdové soustavy není třeba dlouze popisovat - kotoučové brzdy na všech kolech mají velmi dobrý účinek.

Jednotlivé stupně pětistupňové převodovky nejsou naštěstí příliš lehce nastaveny, takže na dvojku "udělá" Cooper stovku, což v kategorii šestnáctistovek rozhodně není běžné. Když už se bavíme o vyšších rychlostech, tak pro Cooper není problém uhánět po dálnici až dvěstěkilometrovou rychlostí, ale již nad 120 km/h se ke slovu hlásí zvyšující se úroveň aerodynamického hluku, který má zřejmě původ v nepříliš skloněném čelním skle. Samotné řazení jde sice poměrně ztuha, ale zato je přesné. Malou nepříjemností v zimním provozu je kovová hlavice řadící páky která silně studí do dlaně při řazení.

Mini Cooper je celkově vzato vozem, ke kterému se těžko hledá konkurent. Spojuje v sobě totiž solidní výkon, špičkové jízdní vlastnosti a takřka neodolatelný šarm. A ten se dnes většině automobilů nedostává...

Spolupracujeme s TipCars.com

Cena v základní výbavě: 525 000 Kč Cena v testované výbavě: 666 900 Kč

Základní výbava:ABS, 4x airbag (přední, boční), centrální zamykání dálkově ovládané v klíči, výškově a podélně nastavitelný volant, posilovač řízení, kotoučové brzdy vpředu a vzadu, el. ovládaná a vyhřívaná zpětná zrcátka, el. ovládaní předních oken, sportovní podvozek, el. kontrola tlaku v pneu, automatické spínání světel, střecha a zrcátka v černé barvě

Výbava testovaného vozu:základní + Metalíza (+ 13.100,-), ASC+T (+ 5.300,-), kožený multifunkční volant (+ 8.200,-), alarm (+ 10.600,-), ostřikovače světel + xenony (+ 17.700,-), mechanická klimatizace (+ 32.000,-), palubní počítač (+ 5.300,-), rádio Boost (+ 7.100,-)

Kam s hotovostí? Do bezpečí anonymity Kam s hotovostí? Do bezpečí anonymity

To, že pro úschovu peněz není vaše domácnost tím…

Smog zahalil Česko. Podívejte se na nejzajímavější fotky Smog zahalil Česko. Podívejte se na nejzajímavější fotky

Celkem v deseti krajích Česka jsou zhoršené rozptylové…

Stropnický nabírá, rád by měl přes 30 tisíc vojáků Stropnický nabírá, rád by měl přes 30 tisíc vojáků

Ministerstvo obrany letos počítá s navýšením počtu vojáků…

Chorvatská vláda chce získat zpět kontrolu nad rafineriemi Chorvatská vláda chce získat zpět kontrolu nad rafineriemi

Chorvatské rafinerie kontroluje maďarská petrochemická…

 
Technické údaje
Motor
Typ motoru: zážehový
Válce / ventily: 4 / 4
Zdvihový objem (ccm): 1598
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 85 / 6000
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 149 / 4500
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 200
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 9.2
Spotřeba-město/mimo/kombi (l/100 km): 9 / 5.4 / 6.7
Emise CO2:163
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 160 / -
Objem nádrže (l):50
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1125 / 355
Rozměr pneu:175/65 R15
rozměry vozu
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 3626
b) šířka (mm): 1688
c) výška (mm): 1416
d) rozvor (mm): 2467
e) rozchod vpředu (mm): 1458
f) rozchod vzadu (mm): 1458
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 900 / 1120
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 490 / 710
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 990
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm):940
k) šířka vpředu (mm): 1310
l) šířka vzadu (mm): 1200
délka sedáku vpředu (mm): 480
délka sedáku vzadu (mm): 490
výška opěradla vpředu (mm): 640
výška opěradla vzadu (mm): 630
místo vzadu pod předním sedadlem: ano
Hodnocení
Interiér, řízení
Kvalita dílenského zpracování interiéru: 9
Kvalita sedadel (délka sedáku, boční vedení):
Palubní deska - design funkčnost: 9
Prostor na zadních sedadlech - nohy: 5
Prostor na zadních sedadlech - hlava: 8
Odkládací plochy: 7
Dojem z řízení: 10
Výhled vpřed: 9
Výhled vzad: 8
Motor, převodovka
Kultivovanost chodu: 8
Tah v nižších otáčkách: 10
Výkon ve vyšších otáčkách: 8
Hlučnost v nižších otáčkách: 7
Hlučnost v vyšších otáčkách: 7
Spotřeba: 7
Odstupňování převodovky: 9
Snadnost řazení: 9
Podvozek, brzdy
Jízdní vlastnosti v běžném provozu: 8
Jízdní vlastnosti v extrému: 10
Přenos hluku do interiéru (díry ve vozovce…): 7
Přenos hnací síly na vozovku: 9
Účinnost brzd: 10
Velikost zavazadlového prostoru: 5
Prostor pro vkládání do zav. prostoru: 8
Variabilita zavazadlového prostoru: 8
Poměr cena/užitná hodnota
Poměr cena/užitná hodnota: 7
Celkové hodnocení
Celkové hodnocení - průměr: 8,12
 



reklama


reklama


Doporučujeme
Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce? Nová technika podrobně! Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce?

Od roku 2005 sázel Mercedes-Benz u šestiválců výhradně na…

Kontrolky v autě: Znáte jejich význam? Kontrolky v autě: Znáte jejich význam?

Co který symbol na palubní desce znamená, jsme psali již…

 

AutoRevue
AWD versus 4WD. Určité typy pohonu všech kol umí více než jiné AWD versus 4WD. Určité typy pohonu všech kol umí více než jiné

Na karoseriích automobilů či v prospektech vídáme…

Rekordman z hliníku ukrývá 340 koňských sil. Nyní je na prodej Rekordman z hliníku ukrývá 340 koňských sil. Nyní je na prodej

Automobil z roku 1952 je skutečným unikátem a nyní může…

 




Mini JCW Cabrio: 231 koní i pro kabriolet Mini JCW Cabrio: 231 koní i pro kabriolet

Příznivci rychlého svezení pod otevřeným nebem se dočkali…

Mini svolává 30.456 svých vozů kvůli špatné ochraně při bočním nárazu Mini svolává 30.456 svých vozů kvůli špatné ochraně při bočním nárazu

Svolávací akce známe různé, třeba kvůli špatným airbagům…

 



 
Mercedes-Benz C291 (1991): Prototyp s plochým dvanáctiválcem a neskutečným zvukem

Mercedes C291 (1991): Prototyp s plochým dvanáctiválcem a neskutečným zvukem

Včera

Mercedes-Benz C291 - prototypy skupiny C, skrývá zajímavou techniku a má úžasný zvuk!




Blesk.cz

Dva Češi zemřeli pod lavinou v Rakousku. Překvapila je na vyznačené trase

Dva Češi zemřeli pod lavinou v Rakousku. Překvapila…

Dva Češi dnes přišli o život pod lavinou v horském středisku Wildgerlostal u Krimmlu v rakouském Salcbursku. Pod…

Taky jsem měl háro, ozval se ministr Chvojka. A nejsou se Škromachem jediní

Taky jsem měl háro, ozval se ministr Chvojka. A…

Politici se nerodí v kvádru s kravatou a taky si zažili svá divoká léta jako všichni ostatní. Rádi to pak dávají…

 

iSport.cz

SESTŘIHY: Rozjetá Barcelona pálila, se Sevillou nahání Real

SESTŘIHY: Rozjetá Barcelona pálila, se Sevillou nahání Real

Fotbalisté Barcelony zvítězili v 19. kole španělské ligy v Eibaru 4:0 a dotáhli se k čelu tabulky. Real Madrid…

Köhler nejdřív šanci spálil, pak skóroval: Ta šance mě hrozně mrzela

Köhler nejdřív šanci spálil, pak skóroval: Ta šance…

Doma Hradec naposledy prohrál vloni, v listopadu nestačil na Plzeň. A pak to začalo, osm výher, trhal soupeře na…

 

Reflex.cz

Vadí mi nálepkování lidí s opačnými názory. Václav Klaus ml. otevřel Centrum pro občanské svobody

Vadí mi nálepkování lidí s opačnými názory. Václav…

Pravicový think tank Centrum pro občanské svobody včera v pražském hotelu Don Giovanni oficiálně otevřel Václav…

Pelikán jako inkvizitor a kádrovák aneb Kdo ohrožuje právní stát

Pelikán jako inkvizitor a kádrovák aneb Kdo ohrožuje…

Jakékoli prokázané zasahování do nezávislého rozhodování soudu by měl stát bez milosti a exemplárně postihovat.…

 
 
reklama