Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TEST Honda S2000 2,0i VTEC - létání těsně nad zemí

Automobilka Honda je pověstná svými vysokootáčkovými motory, ale že do sériové výroby pustí něco takového jsem nečekal. Pokud pominu špičkovou konstrukci kabrioletu S2000 a zaměřím se v tuto chvíli jen na motor, musím vzdát holt japonským...

Automobilka Honda je pověstná svými vysokootáčkovými motory, ale že do sériové výroby pustí něco takového jsem nečekal. Pokud pominu špičkovou konstrukci kabrioletu S2000 a zaměřím se v tuto chvíli jen na motor, musím vzdát holt japonským konstruktérům, kteří odvedli opravdu mistrovské dílo. Dokázali z dvoulitrového objemu dostat bez přeplňování neuvěřitelných 177 kW (240 k) výkonu při 8300 ot/min a také vysoký točivý moment 208 Nm/7500 ot/min (obvyklá hodnota pro "běžné" dvoulitry je 180-190 Nm). Tímto počinem dosáhli konstruktéři litrového výkonu 88 kW/l, což je rekordní hodnota mezi nepřeplňovanými motory u sériově vyráběného vozu.

Po nastartování je zvuk motoru brumlavý, ale klidný, prost vibrací. Svůj potenciál nenápadně skrývá. Po rozjezdu je jasné, že "krátké" zpřevodování odpovídá nejvyšším otáčkám motoru, které jsou omezovačem nastaveny až na 9000 ot/min (!!) Ano, je to tak, takové otáčky motoru si v jiném sériově vyráběném automobilu asi nevyzkoušíte. Zatímco v běžném silnějším voze je možné z dvojky na trojku řadit přibližně ve 100 km/h při řekněme šesti tisících otáčkách u S2000 je to sice také ve "stovce", ale až v devíti tisících. Rychlostní stupně jsou "naskládány" velmi blízko sebe, takže se dobře hodí šestý rychlostní stupeň. Přesto se při vyšších rychlostech neubráníte jízdě s motorem vytočeným na pět tisíc a více otáček (např: 150 km/h na 6 st. = 5000 ot/min). Krátké zpřevodování také prakticky brání jízdě s motorem v otáčkách pod dva tisíce. Jedno je jisté pokud se motor pod tyto otáčky dostane, začnou se z něj ozývat podivně "rachotivé" zvuky, které naznačují - v těchto otáčkách nepracuji...

Po zahřátí motoru je možné naplno vyzkoušet co umí. Motor do třech tisíc otáček s tahem poněkud váhá, ale musíme si uvědomit, že jde skutečně jen o "dvoulitr". Nad těmito otáčkami však již dobře táhne a v sedmi tisících otáčkách již poskytuje výkon, který by většině amatérských "závodníkům" stačil. Ale to by propásli to nejlepší co Honda S2000 nabízí. V 5850 otáčkách totiž dochází k "přepnutí" VTEC systému na delší zdvih ventilu a jeho delší otevření, čímž je vše přichystáno pro dosažení maximálního výkonu. Od cca 7000 otáček síla motoru brutálně stoupne a podstatně se zvýší zrychlení vozu. Toto neustává až k 9000 otáčkám. V té chvíli se již zvuk motoru proměňuje v nefalšovaný řev. Zrychlení z klidu na 100 km/h zvládá S2000 za pouhých 6,2 s (!) Špičkové technologie použité na tomto motoru zajišťují kromě výkonu i velmi nízké tření, takže výsledná spotřeba je, řekl bych, nízká. V testu spotřeboval tento kabriolet rozumných 11,5 l/100 km.

Řazení šestistupňové převodovky je dalším z požitků, které S2000 nabízí. Pro přeřazení stačí přesunout páku o pouhých 40 mm, nehledě na to, že je to možné provést velmi lehce a rychle. Spojka je patřičně tuhá a ostrá. Po 300 km jízdy mě docela slušně bolelo koleno...

Brzdová soustava je pochopitelně vybavena ABS, ale díky širokým pneumatikám se k práci, i při ostřejší jízdě, dostane jen minimálně. Několikeré brzdění ze 100 km/h mě přesvědčilo o kvalitách podvozku, brzd i pneumatik, protože brzdná dráha se kupodivu při jednotlivých pokusech zkracovala (!). Tedy rozhodně žádné vadnutí brzd. Nejkratší brzdná dráha byla na špičkové hodnotě 35 metrů.

Tak jako je nekompromisní konstrukce motoru, je nekompromisní i podvozek. Je náležitě tvrdý, takže posádka dostane při přejezdu jakékoliv nerovnosti "kopanec", evidentně bez snahy jej nějak utlumit. Přesně takto však chtěli konstruktéři S2000 navrhnout. Žádné kompromisy. Díky tomu jsou jízdní vlastnosti na špičkové úrovni. I ve vysokých rychlostech vůz jede doslova jako po kolejích. Žádné náznaky ustřelení přídě či zádě. Problém pochopitelně nastává při jízdě po vlhké silnici nebo dlažbě, protože pokud zadní pneumatiky nedokáží přenést dobře výkon (ano, poháněna jsou zadní kola) dochází k častým nepříjemným "ustřelením" zádě. Zde by pro méně zkušené řidiče byl namístě (vypínatelný) protiprokuzový systém, který by se při zhoršeném počasí staral o klidnější jízdu. S jízdními vlastnostmi úzce souvisí i řízení, které je mimořádně přesné a sportovně strmé. Jinak řečeno, každé byť minimální pootočení volantem znamená okamžitou a přesnou reakci vozu.

Interiér působí spartánsky, ale při bližším ohledání nechybí klimatizace, el. ovládání oken i plátěné střechy, atd. Kožená sportovní sedadla výborně drží tělo, ale lidé silnějších postav by se do nich asi nevešli. Přes minimální možnost seřízení (sedadla jen podélně, volant vůbec) je posez prakticky ideální. Sedí se nízko, ale přehled o okolí vozidla je dobrý. Osa volantu je prakticky vodorovná. Pozornost zaslouží velký display, který nahrazuje veškeré "budíky". Výborné je především zobrazení otáček motoru, které je realizováno dlouhým grafem přes celou jeho šíři. Je tedy možno i při sportovní jízdě, kdy má řidič plno práce se zvládnutím vozu, přesně kontrolovat otáčky motoru. Drobností a spíše libůstkou je startování pomocí tlačítka na levé straně přístrojové desky. Kritiku v interiéru zaslouží absenece jakýchkoli odkládacích ploch (kromě jedné uprostřed mezi sedadly). Dokonce ani u spolujezdce byste klasickou schránku v přístrojové desce nenašli. Na to navazuje také nepříliš velký zavazadlový prostor (pouze 160 l), který tak tak pojme kryt střechy.

Jedním z hlavích míst, kde si však S2000 zaslouží kritiku je střecha v zavřeném stavu, kdy v rychlostech nad 80 km/h začíná velmi rychle stoupat její aerodynamický hluk a nad 150 km/h toto již začíná být nesnesitelné. Dlouhodobá jízda po dálnici bez špuntů v uších není prakticky možná... Přitom maximální rychlost je 240 km/h (!)

Stahovací střecha má ale i zajímavé stránky. Po odjištění dvou pojistek je stáhnutí střechyzajištěno velmi rychle pomocí elektromotorků (cca 6 s). Poté je možné nasadit ještě kryt střechy, což je však trošku delší a namáhavější práce. Pro kratší jízdy se to rozhodně nevyplatí. No a nyní již nebrání nic okusit jízdu s větrem ve vlasech...

Honda S2000 je atraktivním roadsterem s pohonem zadních kol a špičkovou technologií Hondy, která zaručuje automobilovým nadšencům vyjímečné zážitky za volantem. Cena 1 480 000 Kč není nízká, ale odpovídá kvalitám a vyjímečnosti tohoto vozu.

Pokud vás zajímá technika a konstrukce Hondy S2000, podívejte se na obsáhlý článek ZDE.

Cena základní sestavy 1 480 000 Kč
Výbava základní sestavy klimatizace manuální, pylový mikrofiltr, kůže, ABS+EBD, předpínače bezp. pásů, airbag řidiče i spolujezdce, imobilizer, autorádio, dálkové ovládání c.z., el. okna, posilovač řízení, ostřikovač předních světlometů, xenonová světla, kotoučové brzdy vpředu, kotoučové brzdy vzadu, nárazníky v barvě vozu, zpětná zrcátka v barvě vozu, el. ovládaná zpětná zrcátka, kola z lehkých slitin Kč
Cena testované sestavy 1 480 000 Kč
Výbava testované sestavy Základní Kč
Motor
Typ motoru: zážehový
Válce / ventily: 4 / 4
Zdvihový objem (ccm): 1997
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 177 / 8300
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 208 / 7500 - 7500
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 240
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 6.2
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 13.2 / 7.9 / 9.9
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 160 / 0
Objem nádrže (l): 50
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1260 / 275
Rozměr pneu: 205
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4135
b) šířka (mm): 1750
c) výška (mm): 1285
d) rozvor (mm): 2400
e) rozchod vpředu (mm): 1470
f) rozchod vzadu (mm): 1510
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
místo vzadu pod předním sedadlem: ne