Honda S2000 2,0i VTEC - létání těsně nad zemí

Honda S2000 2,0i VTEC - létání těsně nad zemí

 
 

Automobilka Honda je pověstná svými vysokootáčkovými motory, ale že do sériové výroby pustí něco takového jsem nečekal. Pokud pominu špičkovou konstrukci kabrioletu S2000 a zaměřím se v tuto chvíli jen na motor, musím vzdát holt japonským konstruktérům, kteří odvedli opravdu mistrovské dílo. Dokázali z dvoulitrového objemu dostat bez přeplňování neuvěřitelných 177 kW (240 k) výkonu při 8300...

Automobilka Honda je pověstná svými vysokootáčkovými motory, ale že do sériové výroby pustí něco takového jsem nečekal. Pokud pominu špičkovou konstrukci kabrioletu S2000 a zaměřím se v tuto chvíli jen na motor, musím vzdát holt japonským konstruktérům, kteří odvedli opravdu mistrovské dílo. Dokázali z dvoulitrového objemu dostat bez přeplňování neuvěřitelných 177 kW (240 k) výkonu při 8300 ot/min a také vysoký točivý moment 208 Nm/7500 ot/min (obvyklá hodnota pro "běžné" dvoulitry je 180-190 Nm). Tímto počinem dosáhli konstruktéři litrového výkonu 88 kW/l, což je rekordní hodnota mezi nepřeplňovanými motory u sériově vyráběného vozu.

Po nastartování je zvuk motoru brumlavý, ale klidný, prost vibrací. Svůj potenciál nenápadně skrývá. Po rozjezdu je jasné, že "krátké" zpřevodování odpovídá nejvyšším otáčkám motoru, které jsou omezovačem nastaveny až na 9000 ot/min (!!) Ano, je to tak, takové otáčky motoru si v jiném sériově vyráběném automobilu asi nevyzkoušíte. Zatímco v běžném silnějším voze je možné z dvojky na trojku řadit přibližně ve 100 km/h při řekněme šesti tisících otáčkách u S2000 je to sice také ve "stovce", ale až v devíti tisících. Rychlostní stupně jsou "naskládány" velmi blízko sebe, takže se dobře hodí šestý rychlostní stupeň. Přesto se při vyšších rychlostech neubráníte jízdě s motorem vytočeným na pět tisíc a více otáček (např: 150 km/h na 6 st. = 5000 ot/min). Krátké zpřevodování také prakticky brání jízdě s motorem v otáčkách pod dva tisíce. Jedno je jisté pokud se motor pod tyto otáčky dostane, začnou se z něj ozývat podivně "rachotivé" zvuky, které naznačují - v těchto otáčkách nepracuji...

Po zahřátí motoru je možné naplno vyzkoušet co umí. Motor do třech tisíc otáček s tahem poněkud váhá, ale musíme si uvědomit, že jde skutečně jen o "dvoulitr". Nad těmito otáčkami však již dobře táhne a v sedmi tisících otáčkách již poskytuje výkon, který by většině amatérských "závodníkům" stačil. Ale to by propásli to nejlepší co Honda S2000 nabízí. V 5850 otáčkách totiž dochází k "přepnutí" VTEC systému na delší zdvih ventilu a jeho delší otevření, čímž je vše přichystáno pro dosažení maximálního výkonu. Od cca 7000 otáček síla motoru brutálně stoupne a podstatně se zvýší zrychlení vozu. Toto neustává až k 9000 otáčkám. V té chvíli se již zvuk motoru proměňuje v nefalšovaný řev. Zrychlení z klidu na 100 km/h zvládá S2000 za pouhých 6,2 s (!) Špičkové technologie použité na tomto motoru zajišťují kromě výkonu i velmi nízké tření, takže výsledná spotřeba je, řekl bych, nízká. V testu spotřeboval tento kabriolet rozumných 11,5 l/100 km.

Řazení šestistupňové převodovky je dalším z požitků, které S2000 nabízí. Pro přeřazení stačí přesunout páku o pouhých 40 mm, nehledě na to, že je to možné provést velmi lehce a rychle. Spojka je patřičně tuhá a ostrá. Po 300 km jízdy mě docela slušně bolelo koleno...

Brzdová soustava je pochopitelně vybavena ABS, ale díky širokým pneumatikám se k práci, i při ostřejší jízdě, dostane jen minimálně. Několikeré brzdění ze 100 km/h mě přesvědčilo o kvalitách podvozku, brzd i pneumatik, protože brzdná dráha se kupodivu při jednotlivých pokusech zkracovala (!). Tedy rozhodně žádné vadnutí brzd. Nejkratší brzdná dráha byla na špičkové hodnotě 35 metrů.

Tak jako je nekompromisní konstrukce motoru, je nekompromisní i podvozek. Je náležitě tvrdý, takže posádka dostane při přejezdu jakékoliv nerovnosti "kopanec", evidentně bez snahy jej nějak utlumit. Přesně takto však chtěli konstruktéři S2000 navrhnout. Žádné kompromisy. Díky tomu jsou jízdní vlastnosti na špičkové úrovni. I ve vysokých rychlostech vůz jede doslova jako po kolejích. Žádné náznaky ustřelení přídě či zádě. Problém pochopitelně nastává při jízdě po vlhké silnici nebo dlažbě, protože pokud zadní pneumatiky nedokáží přenést dobře výkon (ano, poháněna jsou zadní kola) dochází k častým nepříjemným "ustřelením" zádě. Zde by pro méně zkušené řidiče byl namístě (vypínatelný) protiprokuzový systém, který by se při zhoršeném počasí staral o klidnější jízdu. S jízdními vlastnostmi úzce souvisí i řízení, které je mimořádně přesné a sportovně strmé. Jinak řečeno, každé byť minimální pootočení volantem znamená okamžitou a přesnou reakci vozu.

Interiér působí spartánsky, ale při bližším ohledání nechybí klimatizace, el. ovládání oken i plátěné střechy, atd. Kožená sportovní sedadla výborně drží tělo, ale lidé silnějších postav by se do nich asi nevešli. Přes minimální možnost seřízení (sedadla jen podélně, volant vůbec) je posez prakticky ideální. Sedí se nízko, ale přehled o okolí vozidla je dobrý. Osa volantu je prakticky vodorovná. Pozornost zaslouží velký display, který nahrazuje veškeré "budíky". Výborné je především zobrazení otáček motoru, které je realizováno dlouhým grafem přes celou jeho šíři. Je tedy možno i při sportovní jízdě, kdy má řidič plno práce se zvládnutím vozu, přesně kontrolovat otáčky motoru. Drobností a spíše libůstkou je startování pomocí tlačítka na levé straně přístrojové desky. Kritiku v interiéru zaslouží absenece jakýchkoli odkládacích ploch (kromě jedné uprostřed mezi sedadly). Dokonce ani u spolujezdce byste klasickou schránku v přístrojové desce nenašli. Na to navazuje také nepříliš velký zavazadlový prostor (pouze 160 l), který tak tak pojme kryt střechy.

Jedním z hlavích míst, kde si však S2000 zaslouží kritiku je střecha v zavřeném stavu, kdy v rychlostech nad 80 km/h začíná velmi rychle stoupat její aerodynamický hluk a nad 150 km/h toto již začíná být nesnesitelné. Dlouhodobá jízda po dálnici bez špuntů v uších není prakticky možná... Přitom maximální rychlost je 240 km/h (!)

Stahovací střecha má ale i zajímavé stránky. Po odjištění dvou pojistek je stáhnutí střechyzajištěno velmi rychle pomocí elektromotorků (cca 6 s). Poté je možné nasadit ještě kryt střechy, což je však trošku delší a namáhavější práce. Pro kratší jízdy se to rozhodně nevyplatí. No a nyní již nebrání nic okusit jízdu s větrem ve vlasech...

Honda S2000 je atraktivním roadsterem s pohonem zadních kol a špičkovou technologií Hondy, která zaručuje automobilovým nadšencům vyjímečné zážitky za volantem. Cena 1 480 000 Kč není nízká, ale odpovídá kvalitám a vyjímečnosti tohoto vozu.

Pokud vás zajímá technika a konstrukce Hondy S2000, podívejte se na obsáhlý článek ZDE.

Spolupracujeme s TipCars.com

Cena v základní výbavě: 1 480 000 Kč Cena v testované výbavě: 1 480 000 Kč

Základní výbava:klimatizace manuální, pylový mikrofiltr, kůže, ABS+EBD, předpínače bezp. pásů, airbag řidiče i spolujezdce, imobilizer, autorádio, dálkové ovládání c.z., el. okna, posilovač řízení, ostřikovač předních světlometů, xenonová světla, kotoučové brzdy vpředu, kotoučové brzdy vzadu, nárazníky v barvě vozu, zpětná zrcátka v barvě vozu, el. ovládaná zpětná zrcátka, kola z lehkých slitin

Výbava testovaného vozu:Základní

Estonsko je stále bez prezidenta, nepomohlo ani zvláštní grémium Estonsko je stále bez prezidenta, nepomohlo ani zvláštní grémium

Nového estonského prezidenta se po marných pokusech…

Postavme na pobřeží Libye velký tábor pro uprchlíky, navrhl Orbán Postavme na pobřeží Libye velký tábor pro uprchlíky, navrhl Orbán

Maďarský premiér Viktor Orbán chce, aby Evropská unie…

Nákupy tureckých dluhopisů jsou spekulace, tvrdí agentura Moody's Nákupy tureckých dluhopisů jsou spekulace, tvrdí agentura Moody's

Mezinárodní ratingová agentura Moody's Investors…

ČSA se bojí vybuchujícího Galaxy Note. Do zavazadlového prostoru nesmí ČSA se bojí vybuchujícího Galaxy Note. Do zavazadlového prostoru nesmí

Problém vybuchujících baterií mobilního telefonu Samsung…

 
Technické údaje
Motor
Typ motoru: zážehový
Válce / ventily: 4 / 4
Zdvihový objem (ccm): 1997
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 177 / 8300
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 208 / 7500
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 240
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 6.2
Spotřeba-město/mimo/kombi (l/100 km): 13.2 / 7.9 / 9.9
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 160 / -
Objem nádrže (l):50
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1260 / 275
Rozměr pneu:205
rozměry vozu
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4135
b) šířka (mm): 1750
c) výška (mm): 1285
d) rozvor (mm): 2400
e) rozchod vpředu (mm): 1470
f) rozchod vzadu (mm): 1510
Hodnocení
Interiér, řízení
Kvalita dílenského zpracování interiéru: 8
Kvalita sedadel (délka sedáku, boční vedení):
Palubní deska - design funkčnost: 8
Prostor na zadních sedadlech - nohy: 0
Prostor na zadních sedadlech - hlava: 0
Odkládací plochy: 5
Dojem z řízení: 10
Výhled vpřed: 10
Výhled vzad: 7
Motor, převodovka
Kultivovanost chodu: 9
Tah v nižších otáčkách: 8
Výkon ve vyšších otáčkách: 10
Hlučnost v nižších otáčkách: 8
Hlučnost v vyšších otáčkách: 6
Spotřeba: 8
Odstupňování převodovky: 9
Snadnost řazení: 10
Podvozek, brzdy
Jízdní vlastnosti v běžném provozu: 9
Jízdní vlastnosti v extrému: 9
Přenos hluku do interiéru (díry ve vozovce…): 6
Přenos hnací síly na vozovku: 8
Účinnost brzd: 10
Velikost zavazadlového prostoru: 8
Prostor pro vkládání do zav. prostoru: 8
Variabilita zavazadlového prostoru: 7
Poměr cena/užitná hodnota
Poměr cena/užitná hodnota: 7
Celkové hodnocení
Celkové hodnocení - průměr: 8,30
 







Doporučujeme
Vyzkoušeli jsme kupé Škoda posledních osmdesáti let. Tudy kráčí historie! (+video) Vyzkoušeli jsme kupé Škoda posledních osmdesáti let

Dnešní doba patří automobilům SUV a atraktivních kupé…

Kontrolky v autě: Znáte jejich význam? Kontrolky v autě: Znáte jejich význam?

Co který symbol na palubní desce znamená, jsme psali již…

 

AutoRevue
Tohle bolí! Ultravzácné Ferrari F40 v Británii shořelo na popel Tohle bolí! Ultravzácné Ferrari F40 v Británii shořelo na popel

Někomu se nepoštěstí vidět Ferrari F40 jedinkrát za život…

Bentley Bentayga má diesel. Tady je důvod, proč to není špatně Bentley Bentayga má diesel. Tady je důvod, proč to není špatně

Copak je to za Bentaygu? Má černou masku chladiče a čtyři…

 




Honda S2000 zůstane u klasické koncepce Honda S2000 zůstane u klasické koncepce

Nedávné informace, týkající se nové generace roadsteru…

Nástupce Hondy S2000 na patentových obrázcích Nástupce Hondy S2000 na patentových obrázcích

Honda chce mít koncem dekády tři sporťáky s motorem…

 



 
Dieselgate na vlastní kůži: Jak (ne)funguje Škoda Superb 2.0 TDI 4x4 po emisní opravě?

Dieselgate na vlastní kůži: Jak (ne)funguje Škoda Superb 2.0 TDI 4x4 po emisní opravě?

Včera

I majitelům škodovek chodí dopisy, které je zvou na servisní akci ke snížení emisí oxidů dusíku. Váhají, jak reagovat. Poradíme!




Blesk.cz

Dáda flirtovala, Felix okouněl: Řeč těla Slováčkových křičela: Odpor!

Dáda flirtovala, Felix okouněl: Řeč těla…

Premiéra muzikálu Alenka v kraji zázraků svedla dohromady celou rodinu Slováčkových – Dáda Patrasová (60) s…

Ženu rozdrtila tramvaj, protože se na kolejích zakoukala do mobilu

Ženu rozdrtila tramvaj, protože se na kolejích…

Za nepozornost se platí. Ruská žena, která se zastavila uprostřed tramvajových kolejí, za ni zaplatila daní…

 

iSport.cz

Drama na Slovácku. Kouč Levý v poločase zmizel, musel do nemocnice

Drama na Slovácku. Kouč Levý v poločase zmizel,…

Kde je? Druhý poločas proti Jihlavě (1:1) odehrálo Slovácko bez svého hlavního trenéra. Stanislav Levý (58)…

SESTŘIHY: Neporažený Zlín dál vede ligu, dařilo se Boleslavi i Plzni

SESTŘIHY: Neporažený Zlín dál vede ligu, dařilo se…

Mladá Boleslav zůstala po výhře 2:1 v Jablonci v čele fotbalové ePojisteni.cz ligy jen do sobotního podvečera.…

 

Reflex.cz

Zemřel Max Mannheimer, přeživší pěti koncentračních táborů

Zemřel Max Mannheimer, přeživší pěti koncentračních táborů

Zemřel muž, který zprvu o hrůzách holocaustu, jež zažil jako přímý účastník, vlastně téměř nemluvil. Pak se však…

Šéf britských labouristů Corbyn zůstává, vyhrál stranické volby

Šéf britských labouristů Corbyn zůstává, vyhrál…

Lídrem britských labouristů zůstává jejich dosavadní šéf Jeremy Corbyn. Ve stranickém hlasování získal téměř 62…