Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Mini Cooper - legenda přichází v novém

Jiří Štacha
Mini je legendou. Již více než 40 let se vyrábí tento malý automobil a po celo dobu si dokázal udržet charisma "správného malého sporťáčku". V těchto dnech se nynější vlastník, automobilka BMW, rozhodl pro představení zcela nového Mini, ještě před...

Zcela nový vůz Mini Cooper svým stylem navazuje na svého legendárního předchůdce, ale samozřejmě při využití nejnovějších technologií.

První Mini představil Sir Alec Issigonis již v roce 1959. Dva roky poté v roce 1961 jej expert na závodní vozy John Cooper pomohl ještě vylepšit a tak vzniklo spojení Mini Cooper. Originální vzhled vozu pozměnil tehdy známé standardy designu. A že dokáže zaujmout dodnes dokazuje i jeho několik desetiletí téměř nezměněný tvar a řada příznivců.

Nový Mini Cooper jehož hlavním designérem je Frank Stephenson se ani nyní nestal automobilem retro stylu a přesto si zanechává svůj originální vzhled. Charakteristické světla, maska chladiče, strmá záď a další originální části dávají vozu jedinečný, přátelský výraz, který nezapře stoprocentní Mini. Novinka je však nyní větší, silnější a hlavně modernější. Zajímavostí jsou sloupky karoserie A, B a C, které jsou nyní zcela zakryty sklem, čímž vzniká dojem souvislého okna kolem celého automobilu. Tento dojem může být navíc umocněn panoramatickým střešním oknem.

Interiér nového Mini je moderní interpretací jednoduchosti, která navazuje na svého předchůdce. Charakteristický zůstal rychloměr uprostřed a s citem byly navrženy všechny potřebné páčky a tlačítka. Praktické jsou široké dveře s centrálním zamykáním, stavitelný volant i zadní dělená sedadla (50:50), po jejichž sklopení vznikne dostatečně velký zavazadlový prostor.

Nový Mini Cooper se má stát nejbezpečnějším automobilem této kategorie vozů. Má pokročilé deformační zóny, protiblokovací systém brzd, systém kontroly tlaku v pneumatikách a až šest airbagů (čelní i stranové airbagy budou pro oba cestující vpředu ve standardní výbavě a boční hlavové airbagy budou za příplatek). Nové Mini se však může pochlubit hlavně dvakrát až třikrát tužší karoserií než je i u moderních automobilů této kategorie obvyklé.

O pohon předních kol se postará motor s celkovým zdvihovým objemem 1,6 litru s šestnácti ventily. Zavěšení kol využívá technologii multi-link s koly umístěnými co nejvíce v rozích automobilu. Tyto skutečnosti by z Mini měly udělat čilý a zcela výjimečný automobil.

Mini Cooper se začne vyrábět začátkem příštího roku v BMW Groups Oxford a v prodeji bude od léta 2001. Očekávaná cena v Anglii je pod 10 000 liber (cca 600 000 Kč). To jistě nepotěší stávající příznivce Mini, jelikož cena je podstatně vyšší než u "starého" modelu a BMW si tímto chce získat zcela novou skupinu movitějších zákazníků...

V Anglii bude Mini nabízen u dealerů BMW ve zvláštní místnosti jako oddělená obchodní jednotka. Otázkou je, zda si Mini prorazí cestu i do autosalonů BMW v ČR.

Přesnější informace o rozměrech a výkonech vozu zatím nebyly zveřejněny.



Jiří Štacha