30.8. 2013 Ladislav Černý Zveřejněno ve spolupráci s časopisem Auto Profi

Minibusy Stratos-SKD Praha: Český nástavbář

 

Minibusy z tuzemské produkce nabízí firma SKD Praha, která prodává minibusy pod obchodní značkou Stratos.

Hradecká společnost Stratos Auto působila v segmentu minibusů dlouhá léta. Díky tomu má s nástavbami pro hromadnou přepravu osob na podvozcích Iveco Daily bohaté zkušenosti, které spolu s výrobou přešly pod vlastnictví firmy SKD Praha.

Nízkopodlažní do města

Základní model výrobního programu tvoří malý městský autobus Stratos LF38 s výškou nástupní hrany obou dveří 360 mm nad vozovkou. Nízkopodlažní konstrukci (Low Floor) a kapacitu až 38 cestujících má přímo v označení. Je postaven na podvozku Iveco Daily 70C17 se zvýšenou nosností. Díky rámové konstrukci vozidlo vykazuje velkou tuhost a schopnost odolávat dlouhodobému plnému vytěžování. Každý dopravce si může naspecifikovat počet sedadel a stojících cestujících.

V městském provozu se také uplatňují nízkonástupní minibusy. V této specifikaci firma nabízí model LE37 s kapacitou až 38 cestujících a standardně dodávaným pneumatickým odpružením zadní nápravy. Vozidlo má nízkopodlažní část za zadní nápravou. Díky nízkému vstupu nabízí do města potřebné pohodlí při nastupování i opouštění minibusu.

Je možné také získat výklopnou plošinu pro přepravu hendikepovaných pasažérů na vozíčku. Proti druhým dveřím je připraveno místo pro dětský kočárek. Kratší verzi nízkonástupního (Low Entry) minibusu tvoří LE29 s kapacitou až 28 pasažérů. Stejně jako v provedení LE37 nechybí místo pro kočárek a invalidu na vozíčku.

Meziměsto

Pro linkový provoz je určená verze L37 s kapacitou 38 pasažérů. Minibus samozřejmě používá posílený sedmitunový podvozek Iveca Daily. Minibus je k dostání ve dvou provedeních L37 a L37 Tour. Základní variantu tvoří L37 Tour se zavazadlovým prostorem o objemu 2,4 m3 a podlahou ve standardní výšce po celé délce minibusu. Výrobce i v tomto případě myslel na převoz dětí v kočárku a prostor jim vytvořil proti provozním dveřím za zadní nápravou.

Oba typy používají dvoje elektricky ovládané provozní dveře, elektromagnetický retardér Telma a silnější motor o výkonu 125 kW. Řada L37 používá na zadní nápravě listové pružiny coby součást dodávky od společnosti Iveco, na přání lze získat pneumatické odpružení.

Na pětitunovém podvozku Daily s motorem o výkonu 103 kW (označení 50C14) vzniká minibus L29. V pravidelné přepravě dovoluje transport až 28 osob. Kratší verze používá stejně jako delší elektricky ovládané dveře. Místo pro kočárek je však na přání.

V linkovém provozu se také mohou uplatnit nízkovstupní typy LE29 a LE37 popsané výše v části typických městských minibusů.

Výletní komfort

Dva typy Stratos Lux 20 a F25 jsou určeny pro dlouhé i krátké vyhlídkové cesty. Malé skupiny turistů najdou v nich vysoký komfort díky rozsáhlé výbavě a spoustě místa pro každého pasažéra.

Lux 20 je typickým představitelem malých luxusních minibusů. Poskytuje velmi pohodlnou přepravu až devatenácti cestujícím, pro které jsou připravena sklopná turistická sedadla. Velké přední sklo zajišťuje výborný výhled, tepelný komfort za každého počasí má na starosti automatická klimatizace. Do štědré výbavy minibusu patří i DVD s obrazovkou, lednička, kávovar a sedačka pro průvodce. Na zavazadlový prostor zbylo dostatečných 1,2 m3.

Turistickou přepravu až pro 29 sedících cestujících nabízí verze F25. Stojí na největším sedmitunovém podvozku Daily s turbodieselem o výkonu 125 kW. Kromě velké kapacity pro cestující nabízí ještě obrovský úložný prostor o objemu 4 m3. V nabídce fi rmy se rovněž nacházejí speciální minibusy pro přepravu školáků, lyžařů s výzbrojí a dalších.

Tři druhy pohonů

Minibusy používají podvozky nové generace Iveco Daily včetně třílitrových čtyřválců Euro 5 či EEV. K zajištění těchto limitů motory mají recirkulaci výfukových plynů EGR a filtr pevných částic. Nechybí ani ekologický a na provozní náklady velmi úsporný agregát 3.0 CNG. Jde o původně vznětový čtyřválec přepracovaný pro použití CNG dodáním zapalovacích svíček. Jeho výhoda spočívá ve vysokém kompresním poměru, který zajišťuje výbornou účinnost agregátu. Pro startování používá benzin.

V nabídce se nachází i plně elektrická verze Stratos LE30e s obsaditelností 29 cestujících. Trakční asynchronní motor o výkonu 84 kW odebírá elektřinu z 174 článků s celkovým napětím 340 V. Dobíjení akumulátorů probíhá z pětikolíkové zásuvky s jmenovitým proudem 32 A. Dobíjení z maximálního dovoleného vybití článků až do 70 % kapacity trvá jen 165 minut.

TECHNICKÉ PARAMETRY
Typ LE 37 LF 38 LE 30 E
D/š/v (mm) 7765/2340/2850 7560/2150/2850 6870/2170/2910
Rozvor (mm) 4350
Rozchod P/Z (mm) 1725/1661
Vnitřní výška min. (mm) 1950
Výška P/Z dveří (mm) 1920/1920 2020/2020 2020/2020
Šířka P/Z dveří (mm) 830/995 1005/1005 1200/1200
Výška podlahy P/Z (mm) 767/380 360/360 360/360
Obrysový pol. otáčení (mm) 7510 7480 7480
Celková hmotnost (kg) 7200
Max. zatížení P/Z nápravy (kg) 2300/5000 2500/5350 2500/5300
Spolupracujeme s TipCars.com
Zemřel doživotně odsouzený sériový vrah Charles Manson Zemřel doživotně odsouzený sériový vrah Charles Manson

Vícenásobný vrah Charles Manson odpykávající si doživotní…

Zápisník Jany Havligerové: Po volbách Zápisník Jany Havligerové: Po volbách

Organizátoři pátečního „Koncertu pro budoucnost“…

 

Štítky Iveco Profi Autobusy

 







Doporučujeme
Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu! Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu!

Jestliže před deseti lety bylo pohonem všech kol vybaveno…

Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí! Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí!

České silnice mají hrozný povrch a jsou špatně značené, v…

 

AutoRevue
Brzdy už produkují více částic než výfuky. Dostanou proto vysavače Brzdy už produkují více částic než výfuky. Dostanou proto vysavače

Z brzdových systémů současných aut s motory pro normu…

Evropský parlament: Všechny nové vozy musejí mít automatické brzdění! Evropský parlament: Všechny nové vozy musejí mít automatické brzdění!

Evropská komise se bude zabývat návrhy parlamentního…

 



Iveco Daily Tourys: Pro 22 cestujících Iveco Daily Tourys: Pro 22 cestujících

Iveco nabízí minibus Daily ve čtyřech verzích. Turistický…

Iveco představuje novou rodinu lehkých užitkových modelů Daily Blue Power Iveco představuje novou rodinu lehkých užitkových modelů Daily Blue Power

Společnost Iveco má v oblasti pohonu lehkých užitkových…

 



 
Tatra jde s řadou Tactic ve stopách legendární V3S značky Praga

Tatra jde s řadou Tactic ve stopách legendární V3S značky Praga

Dnes 08:00

Tatra Tactic představuje nákladní vozidlo střední třídy, které koncepcí svého podvozku i pohonnými jednotkami výrazně vybočuje ze zažitých tradic své značky.




Blesk.cz

Kandidát na prezidenta Michal Horáček: Má miliony ze sázek, ze školy ho vyhodili

Kandidát na prezidenta Michal Horáček: Má miliony ze…

V roce 1989 pomáhal bořit komunismus, teď chce stát v čele České republiky. Textař a spisovatel Michal Horáček…

Gorbačov je na kapačkách. Zemanovi setkání s vůdcem SSSR asi „neklapne“

Gorbačov je na kapačkách. Zemanovi setkání s vůdcem…

Zdravotní stav někdejšího vůdce Sovětského svazu Michaila Gorbačova se zhoršil. Na začátku víkendu skončil…

 

iSport.cz

Dimitrov ovládl Turnaj mistrů! Ve finále zdolal Federerova kata Goffina

Dimitrov ovládl Turnaj mistrů! Ve finále zdolal…

Tenista Grigor Dimitrov vyhrál Turnaj mistrů. Bulhar v dnešním historicky prvním finále mezi hráči, kteří se na…

Šéf Slavie Tvrdík o Nezmarovi, plánech s přestupy i pomoci od Nedvěda

Šéf Slavie Tvrdík o Nezmarovi, plánech s přestupy i…

Jaké bude mít nový sportovní ředitel Jan Nezmar úkoly? Jak hodnotí výsledky v aktuální sezoně a jaké plány má…

 

Reflex.cz

Jaký je původ autismu? Vědci se domnívají, že přišli na to, jak vzniká

Jaký je původ autismu? Vědci se domnívají, že přišli…

Za problémy spojenými s poruchami autistického spektra by mohla stát špatná komunikace mezi jednotlivými neurony…

Psem ke zdraví! Vlastnit psa znamená snížené riziko kardiovaskulárních nemocí, zjistila studie

Psem ke zdraví! Vlastnit psa znamená snížené riziko…

Vlastníci psů mají nižší pravděpodobnost kardiovaskulárních onemocnění. To je závěr rozsáhlé švédské studie,…