30.8. 2013 Ladislav Černý

Minibusy Stratos-SKD Praha: Český nástavbář

 

Minibusy z tuzemské produkce nabízí firma SKD Praha, která prodává minibusy pod obchodní značkou Stratos.

Hradecká společnost Stratos Auto působila v segmentu minibusů dlouhá léta. Díky tomu má s nástavbami pro hromadnou přepravu osob na podvozcích Iveco Daily bohaté zkušenosti, které spolu s výrobou přešly pod vlastnictví firmy SKD Praha.

Nízkopodlažní do města

Základní model výrobního programu tvoří malý městský autobus Stratos LF38 s výškou nástupní hrany obou dveří 360 mm nad vozovkou. Nízkopodlažní konstrukci (Low Floor) a kapacitu až 38 cestujících má přímo v označení. Je postaven na podvozku Iveco Daily 70C17 se zvýšenou nosností. Díky rámové konstrukci vozidlo vykazuje velkou tuhost a schopnost odolávat dlouhodobému plnému vytěžování. Každý dopravce si může naspecifikovat počet sedadel a stojících cestujících.

V městském provozu se také uplatňují nízkonástupní minibusy. V této specifikaci firma nabízí model LE37 s kapacitou až 38 cestujících a standardně dodávaným pneumatickým odpružením zadní nápravy. Vozidlo má nízkopodlažní část za zadní nápravou. Díky nízkému vstupu nabízí do města potřebné pohodlí při nastupování i opouštění minibusu.

Je možné také získat výklopnou plošinu pro přepravu hendikepovaných pasažérů na vozíčku. Proti druhým dveřím je připraveno místo pro dětský kočárek. Kratší verzi nízkonástupního (Low Entry) minibusu tvoří LE29 s kapacitou až 28 pasažérů. Stejně jako v provedení LE37 nechybí místo pro kočárek a invalidu na vozíčku.

Meziměsto

Pro linkový provoz je určená verze L37 s kapacitou 38 pasažérů. Minibus samozřejmě používá posílený sedmitunový podvozek Iveca Daily. Minibus je k dostání ve dvou provedeních L37 a L37 Tour. Základní variantu tvoří L37 Tour se zavazadlovým prostorem o objemu 2,4 m3 a podlahou ve standardní výšce po celé délce minibusu. Výrobce i v tomto případě myslel na převoz dětí v kočárku a prostor jim vytvořil proti provozním dveřím za zadní nápravou.

Oba typy používají dvoje elektricky ovládané provozní dveře, elektromagnetický retardér Telma a silnější motor o výkonu 125 kW. Řada L37 používá na zadní nápravě listové pružiny coby součást dodávky od společnosti Iveco, na přání lze získat pneumatické odpružení.

Na pětitunovém podvozku Daily s motorem o výkonu 103 kW (označení 50C14) vzniká minibus L29. V pravidelné přepravě dovoluje transport až 28 osob. Kratší verze používá stejně jako delší elektricky ovládané dveře. Místo pro kočárek je však na přání.

V linkovém provozu se také mohou uplatnit nízkovstupní typy LE29 a LE37 popsané výše v části typických městských minibusů.

Výletní komfort

Dva typy Stratos Lux 20 a F25 jsou určeny pro dlouhé i krátké vyhlídkové cesty. Malé skupiny turistů najdou v nich vysoký komfort díky rozsáhlé výbavě a spoustě místa pro každého pasažéra.

Lux 20 je typickým představitelem malých luxusních minibusů. Poskytuje velmi pohodlnou přepravu až devatenácti cestujícím, pro které jsou připravena sklopná turistická sedadla. Velké přední sklo zajišťuje výborný výhled, tepelný komfort za každého počasí má na starosti automatická klimatizace. Do štědré výbavy minibusu patří i DVD s obrazovkou, lednička, kávovar a sedačka pro průvodce. Na zavazadlový prostor zbylo dostatečných 1,2 m3.

Turistickou přepravu až pro 29 sedících cestujících nabízí verze F25. Stojí na největším sedmitunovém podvozku Daily s turbodieselem o výkonu 125 kW. Kromě velké kapacity pro cestující nabízí ještě obrovský úložný prostor o objemu 4 m3. V nabídce fi rmy se rovněž nacházejí speciální minibusy pro přepravu školáků, lyžařů s výzbrojí a dalších.

Tři druhy pohonů

Minibusy používají podvozky nové generace Iveco Daily včetně třílitrových čtyřválců Euro 5 či EEV. K zajištění těchto limitů motory mají recirkulaci výfukových plynů EGR a filtr pevných částic. Nechybí ani ekologický a na provozní náklady velmi úsporný agregát 3.0 CNG. Jde o původně vznětový čtyřválec přepracovaný pro použití CNG dodáním zapalovacích svíček. Jeho výhoda spočívá ve vysokém kompresním poměru, který zajišťuje výbornou účinnost agregátu. Pro startování používá benzin.

V nabídce se nachází i plně elektrická verze Stratos LE30e s obsaditelností 29 cestujících. Trakční asynchronní motor o výkonu 84 kW odebírá elektřinu z 174 článků s celkovým napětím 340 V. Dobíjení akumulátorů probíhá z pětikolíkové zásuvky s jmenovitým proudem 32 A. Dobíjení z maximálního dovoleného vybití článků až do 70 % kapacity trvá jen 165 minut.

TECHNICKÉ PARAMETRY
Typ LE 37 LF 38 LE 30 E
D/š/v (mm) 7765/2340/2850 7560/2150/2850 6870/2170/2910
Rozvor (mm) 4350
Rozchod P/Z (mm) 1725/1661
Vnitřní výška min. (mm) 1950
Výška P/Z dveří (mm) 1920/1920 2020/2020 2020/2020
Šířka P/Z dveří (mm) 830/995 1005/1005 1200/1200
Výška podlahy P/Z (mm) 767/380 360/360 360/360
Obrysový pol. otáčení (mm) 7510 7480 7480
Celková hmotnost (kg) 7200
Max. zatížení P/Z nápravy (kg) 2300/5000 2500/5350 2500/5300
Spolupracujeme s TipCars.com
Volkswagen chce prodávat elektromobily za cenu konvenčních aut Volkswagen chce prodávat elektromobily za cenu konvenčních aut

Automobilka Volkswagen přislíbila, že se ceny…

Washingtonu vadí německý obchodní přebytek, tlačí na jeho snížení Washingtonu vadí německý obchodní přebytek, tlačí na jeho snížení

Americký ministr financí Steven Mnuchin na jarním…

Vzdorovat protekcionismu? Členské země MMF se k tomu navzdory očekávání nezavázaly Vzdorovat protekcionismu? Členské země MMF se k tomu navzdory očekávání nezavázaly

Členské země Mezinárodního měnového fondu (MMF) slíbily,…

 

Štítky Iveco Profi Autobusy

 







Doporučujeme
Špatné držení volantu vás může přijít draho. Podívejte se, jak je to správně! Špatné držení volantu vás může přijít draho. Podívejte se, jak je to správně!

Správné držení volantu je pro bezpečné řízení automobilu…

Vodík kontra akumulátor: Proč je vodík na ústupu? Vodík kontra akumulátor: Proč je vodík na ústupu?

Ještě před deseti lety byl vodík coby palivo v kurzu.…

 

AutoRevue
Nechcete mít tuctové auto? Zde je přehled vozů, které se málo prodávají Nechcete mít tuctové auto? Zde je přehled vozů, které se málo prodávají

S velkými čísly prodejů se výrobci vždy rádi pochlubí.…

Volvo už má v Česku první kusy nové XC60. Je to úplně nejdůležitější model Volvo už má v Česku první kusy nové XC60. Je to úplně nejdůležitější model

Minulé generace vozu XC60 se v České republice prodalo od…

 




Iveco Daily Euro 6 Hi-Matic: Rychlost Iveco Daily Euro 6 Hi-Matic: Rychlost

V blízkosti Mníšku pod Brdy jsme v kopcovitém terénu…

Iveco Daily Euro 6 + Eurocargo 4x4: Dvojí plus Iveco Daily Euro 6 + Eurocargo 4x4: Dvojí plus

Zatímco Iveco odhalilo model Daily Euro 6 v nadmořské…

 



 
Koukněte na čínské kopírky ze Šanghaje: Klonuje se vesele dál

Koukněte na čínské kopírky ze Šanghaje: Klonuje se vesele dál

Dnes 11:31

Čínské značky už umí navrhnout pěkná auta, když chtějí. Ale to jim nebrání souběžně beze studu představovat "novinky" s okopírovaným designem.




Blesk.cz

5 nejzábavnějších her zdarma pro Android

5 nejzábavnějších her zdarma pro Android

Hrajete na mobilu? Pak musíte mít tyhle hity Nehrajete? Stáhněte si je taky, budou se hodit při volné chvilce…

Prezidentské volby ve Francii: Zatlučou voliči hřebík do rakve celé EU?

Prezidentské volby ve Francii: Zatlučou voliči…

Napínavou detektivku připomínají letošní prezidentské volby ve Francii. Na startovní čáře stojí čtyři kandidáti…

 

iSport.cz

Ať žije Brno! Kometa řádila s fanoušky, hráči zpívali, šéf jel na rolbě

Ať žije Brno! Kometa řádila s fanoušky, hráči…

Devět tisíc fanoušků přišlo společně s hokejisty Komety do centra Brna oslavit mistrovský titul. Přes chlad a…

NEJ úlety ze Sparta - Plzeň: Bednářův skluz i Procházkův zkrat

NEJ úlety ze Sparta - Plzeň: Bednářův skluz i…

Nejen derby pražských S přináší mimořádně vyhrocené okamžiky. Čeští fanoušci v posledních několika sezonách…

 

Reflex.cz

Nechte Krejčíře, kde je. Je tam dobře zavřen

Nechte Krejčíře, kde je. Je tam dobře zavřen

Je tu žádost českého státu do Jižní Afriky, aby vydali tam odsouzeného vězně Krejčíře domů k potrestání.…

ODS má nosné téma! V hospodách se zas bude kouřit!

ODS má nosné téma! V hospodách se zas bude kouřit!

Bez nejmenší ironie musím zkonstatovat, že se ODS podařilo najít skutečně pravicové téma. Téma, kdy neomarxisté…