30.8. 2013 Ladislav Černý Zveřejněno ve spolupráci s časopisem Auto Profi

Minibusy Stratos-SKD Praha: Český nástavbář

 

Minibusy z tuzemské produkce nabízí firma SKD Praha, která prodává minibusy pod obchodní značkou Stratos.

Hradecká společnost Stratos Auto působila v segmentu minibusů dlouhá léta. Díky tomu má s nástavbami pro hromadnou přepravu osob na podvozcích Iveco Daily bohaté zkušenosti, které spolu s výrobou přešly pod vlastnictví firmy SKD Praha.

Nízkopodlažní do města

Základní model výrobního programu tvoří malý městský autobus Stratos LF38 s výškou nástupní hrany obou dveří 360 mm nad vozovkou. Nízkopodlažní konstrukci (Low Floor) a kapacitu až 38 cestujících má přímo v označení. Je postaven na podvozku Iveco Daily 70C17 se zvýšenou nosností. Díky rámové konstrukci vozidlo vykazuje velkou tuhost a schopnost odolávat dlouhodobému plnému vytěžování. Každý dopravce si může naspecifikovat počet sedadel a stojících cestujících.

V městském provozu se také uplatňují nízkonástupní minibusy. V této specifikaci firma nabízí model LE37 s kapacitou až 38 cestujících a standardně dodávaným pneumatickým odpružením zadní nápravy. Vozidlo má nízkopodlažní část za zadní nápravou. Díky nízkému vstupu nabízí do města potřebné pohodlí při nastupování i opouštění minibusu.

Je možné také získat výklopnou plošinu pro přepravu hendikepovaných pasažérů na vozíčku. Proti druhým dveřím je připraveno místo pro dětský kočárek. Kratší verzi nízkonástupního (Low Entry) minibusu tvoří LE29 s kapacitou až 28 pasažérů. Stejně jako v provedení LE37 nechybí místo pro kočárek a invalidu na vozíčku.

Meziměsto

Pro linkový provoz je určená verze L37 s kapacitou 38 pasažérů. Minibus samozřejmě používá posílený sedmitunový podvozek Iveca Daily. Minibus je k dostání ve dvou provedeních L37 a L37 Tour. Základní variantu tvoří L37 Tour se zavazadlovým prostorem o objemu 2,4 m3 a podlahou ve standardní výšce po celé délce minibusu. Výrobce i v tomto případě myslel na převoz dětí v kočárku a prostor jim vytvořil proti provozním dveřím za zadní nápravou.

Oba typy používají dvoje elektricky ovládané provozní dveře, elektromagnetický retardér Telma a silnější motor o výkonu 125 kW. Řada L37 používá na zadní nápravě listové pružiny coby součást dodávky od společnosti Iveco, na přání lze získat pneumatické odpružení.

Na pětitunovém podvozku Daily s motorem o výkonu 103 kW (označení 50C14) vzniká minibus L29. V pravidelné přepravě dovoluje transport až 28 osob. Kratší verze používá stejně jako delší elektricky ovládané dveře. Místo pro kočárek je však na přání.

V linkovém provozu se také mohou uplatnit nízkovstupní typy LE29 a LE37 popsané výše v části typických městských minibusů.

Výletní komfort

Dva typy Stratos Lux 20 a F25 jsou určeny pro dlouhé i krátké vyhlídkové cesty. Malé skupiny turistů najdou v nich vysoký komfort díky rozsáhlé výbavě a spoustě místa pro každého pasažéra.

Lux 20 je typickým představitelem malých luxusních minibusů. Poskytuje velmi pohodlnou přepravu až devatenácti cestujícím, pro které jsou připravena sklopná turistická sedadla. Velké přední sklo zajišťuje výborný výhled, tepelný komfort za každého počasí má na starosti automatická klimatizace. Do štědré výbavy minibusu patří i DVD s obrazovkou, lednička, kávovar a sedačka pro průvodce. Na zavazadlový prostor zbylo dostatečných 1,2 m3.

Turistickou přepravu až pro 29 sedících cestujících nabízí verze F25. Stojí na největším sedmitunovém podvozku Daily s turbodieselem o výkonu 125 kW. Kromě velké kapacity pro cestující nabízí ještě obrovský úložný prostor o objemu 4 m3. V nabídce fi rmy se rovněž nacházejí speciální minibusy pro přepravu školáků, lyžařů s výzbrojí a dalších.

Tři druhy pohonů

Minibusy používají podvozky nové generace Iveco Daily včetně třílitrových čtyřválců Euro 5 či EEV. K zajištění těchto limitů motory mají recirkulaci výfukových plynů EGR a filtr pevných částic. Nechybí ani ekologický a na provozní náklady velmi úsporný agregát 3.0 CNG. Jde o původně vznětový čtyřválec přepracovaný pro použití CNG dodáním zapalovacích svíček. Jeho výhoda spočívá ve vysokém kompresním poměru, který zajišťuje výbornou účinnost agregátu. Pro startování používá benzin.

V nabídce se nachází i plně elektrická verze Stratos LE30e s obsaditelností 29 cestujících. Trakční asynchronní motor o výkonu 84 kW odebírá elektřinu z 174 článků s celkovým napětím 340 V. Dobíjení akumulátorů probíhá z pětikolíkové zásuvky s jmenovitým proudem 32 A. Dobíjení z maximálního dovoleného vybití článků až do 70 % kapacity trvá jen 165 minut.

TECHNICKÉ PARAMETRY
Typ LE 37 LF 38 LE 30 E
D/š/v (mm) 7765/2340/2850 7560/2150/2850 6870/2170/2910
Rozvor (mm) 4350
Rozchod P/Z (mm) 1725/1661
Vnitřní výška min. (mm) 1950
Výška P/Z dveří (mm) 1920/1920 2020/2020 2020/2020
Šířka P/Z dveří (mm) 830/995 1005/1005 1200/1200
Výška podlahy P/Z (mm) 767/380 360/360 360/360
Obrysový pol. otáčení (mm) 7510 7480 7480
Celková hmotnost (kg) 7200
Max. zatížení P/Z nápravy (kg) 2300/5000 2500/5350 2500/5300
Spolupracujeme s TipCars.com
Jak na nejlepší e-shop? Nechte si postavit řešení na míru a splácejte ho postupně Jak na nejlepší e-shop? Nechte si postavit řešení na míru a splácejte ho postupně

Každý, komu se daří na poli internetového prodeje, vám…

Evropská komise: Návrh italského rozpočtu závažným způsobem porušuje pravidla Evropská komise: Návrh italského rozpočtu závažným způsobem porušuje pravidla

Návrh italského rozpočtu na příští rok obzvlášť závažným…

Na jihu Ruska se zřítil výcvikový letoun L-39 české výroby Na jihu Ruska se zřítil výcvikový letoun L-39 české výroby

Na jihu Ruska se při cvičném letu zřítil letoun L-39,…

 

Štítky Iveco Profi Autobusy

 







Doporučujeme
Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí? Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí?

Vysoké tresty za rychlost jako již tradičně hrozí v…

Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

 

AutoRevue
BMW X7 oficiálně: Je tak obrovské, že bude mít na D1 problém. Váží 2,5 tuny BMW X7 oficiálně: Je tak obrovské, že bude mít na D1 problém. Váží 2,5 tuny

BMW rozšiřuje nabídku vozů o zatím největší model řady X,…

Je možné opotřebovat motor Tesly Model 3? Takto vypadá po milionu ujetých mil Je možné opotřebovat motor Tesly Model 3? Takto vypadá po milionu ujetých mil

Americká Tesla chce veřejnosti dokázat, že i pohonné…

 



Iveco Daily slaví 40. narozeniny. Prohlédněte si všechny jeho generace! Iveco Daily slaví 40. narozeniny. Prohlédněte si všechny jeho generace!

Iveco v letošním roce oslavuje 40 let od uvedení první…

Iveco Daily Blue Power: Do města i v budoucnosti Iveco Daily Blue Power: Do města i v budoucnosti

Iveco splňuje s modelem Daily nejen současné, ale i…

 



 
Nahlédněte s námi do muzea Lady. Vystavuje legendární i méně známé vozy

Nahlédněte s námi do muzea Lady. Vystavuje legendární i méně známé vozy

Včera

Speciál z Rallye Paříž-Dakar, miliontý žigulík nebo malý elektromobil, to všechno najdete v muzeu ruské automobilky AvtoVAZ.




Blesk.cz

Vlasy znovu v kondici: 4 domácí výživné masky z vajec, banánů i piva

Vlasy znovu v kondici: 4 domácí výživné masky z…

Letošní letní a podzimní měsíce byly nádherné a plné slunce. Kvůli slunečnímu záření, chlorované vodě z bazenu a…

Google+ končí. Někdejší rival Facebooku měl tajné bezpečnostní problémy

Google+ končí. Někdejší rival Facebooku měl tajné…

Google končí se svou někdejší odpovědí na Facebook. Sociální síť Google+ se do roka odmlčí, důvody jsou přitom…

 

iSport.cz

Boss Boleslavi o odvolání Kýhose i proč by hráče poslal do továrny

Boss Boleslavi o odvolání Kýhose i proč by hráče…

Třeba se vás plachej? Ne, to nehrozí. Ačkoli jde o klub, jehož vedení bylo dlouho a přehnaně shovívavé k…

Expert Palička: Komunikace asi nebyla Jarolímova cesta, Dočkal je bingo

Expert Palička: Komunikace asi nebyla Jarolímova…

Větší disciplína, zodpovědnost v plnění úkolů, lepší klima v kabině. „Je to prudká, markantní změna,“ porovnává…

 

Reflex.cz

Novodobý stařec a moře: Nejstarší strážce majáku na Ukrajině je ve službě už 70 let

Novodobý stařec a moře: Nejstarší strážce majáku na…

„Zaposlouchej se do toho ticha! Nejlepší je to stejně v zimě. Žádné zvuky, je slyšet jenom stromy, moře a vítr.…

Vladimír Pikora: Cyklisté – peklo řidiče aneb Když menšina tyranizuje většinu a říká tomu pokrok

Vladimír Pikora: Cyklisté – peklo řidiče aneb Když…

Někdy si říkám, že politici vážně z celé duše musí nenávidět řidiče. Vždyť neustále přemýšlejí, jak jim udělat…