reklama


Modernizovaná produkce DAF – nenápadné posouvání

Modernizovaná produkce DAF – nenápadné posouvání

 
 

Nizozemská automobilka DAF soustavou inovací jednotlivých modelů posouvá jejich parametry a užitnou hodnotu. Nyní představuje nově upravené typy řady CF pro stavebnictví, zdokonalený těžký tahač XF a pozměněné detaily u nejlehčí řady LF.

Početná souprava úprav populárních modelů CF pro stavebnictví zahrnuje především zvýšení pohodlí řidiče, lepší ovladatelnost a zlepšení vlastností při provozu mimo zpevněné komunikace. Tandemová náprava byla dále zdokonalena co do hmotnosti i životnosti a k dispozici je nyní také samočinná převodovka AS-Tronic pro použití mimo zpevněné komunikace.

Díky přijemnému a prostornému interiéru nových budek řidiče, nové řadě výkonných motorů, užitné kapacitě a většímu počtu konfigurací podvozku a náprav; nabízí DAF nyní v řadě CF vozidla pro všechny běžné dopravní účely. Od jara 2006, kdy byly představeny modely se znakem náprav 4x2, jsou k dispozici nyní i 6x2 pro silniční provoz (rigidy i tahače), ale nabídka se rozšířila i na 6x4, 8x2 a 8x4 pro stavebnictví a speciální přepravy.

Volit lze motor Paccar PR o zdvihovém objemu 9200 cm3 ve výkonovém rozpětí 183 - 265 kW, nebo větší Paccar MX o objemu 12 900 cm3 s výkony 265 - 375 kW. Všechny podle Euro 4 i Euro 5.

Pro častý provoz mimo zpevněné komunikace je koncipován nový CF v různých verzích s pohonem kol dvou náprav. Jedná se především o třínápravový "rigid" FAT 6x4 se zatížením přední nápravy 7500 nebo 9000 kg, zadní dvojnápravy 19, 21 nebo 26 000 kg a možností připojit dalších až 50 000 kg přívěsné hmotnosti.

Druhou položkou je tahač FIT 6x4 určený především pro využití velmi vysokého točivého momentu motoru. Například při transportu dřeva nebo ve speciální přepravě. Řada CF zahrnuje také čtyřnápravový FAD 8x4 vhodný pro sklopné nástavby či domíchávač betonu nebo čerpadlo betonu a další stavební specifikace. Ve verzi FAD 8x4/2 je vybaven dvěma řízenými předními nápravami zatížitelnými hmotností 7500 nebo 9000 kg, zadními v tandemu o nosnosti až 26 000 kg. Celková hmotnost činí tak až 34 000 kg. Stejně jako CF 6x4 je také FAD 8x4 k dispozici ve verzi se zatížením 19 a 21 000 kg na zadní dvojnápravě.

Soustava inovací rigidních podvozků 6x4 a 8x4 má přinést větší pohodlí posádce, usnadnit ovládání vozidel a zvětšit jejich životnost a odolnost. Upravena byla tuhá dvojnáprava s dlouhým zdvihem pérování a velkou světlou výškou pro pohyb v terénu. Dostala pryžové tlumicí bloky pro měkčí pohlcení rázů a lepší jízdní vlastnosti. DAF také zavádí brzdové systémy EBS do typů 6x4 a 8x4, jako standard dodává brzdový asistent Brake Assist a protismykový systém SMR.

Pro zvětšení nájezdového úhlu byla u typu 6x4 FAT zvětšena světlá výška přední nápravy o 50 mm, všechny 6x4 a 8x4 dostaly pětimilimetrový krycí plech spodní části výměníku chladicího okruhu motoru, schůdky se třemi stupni (spodní je zavěšen pohyblivě), pod nárazníkem je ukotvena sklopná stupačka usnadňující řidiči očistu předního skla (na masce přibylo také madlo)...

Pohledu na ložnou plochu slouží stupačka na boku budky řidiče a madlo na střeše. Speciálně pro provoz v terénu byla upravena dvanáctistupňová samočinná převodovka AS-Tronic z produkce koncernu ZF. Přináší rychlejší řazení, také spojka je ovládána rychleji, proto je možné ji využívat při jízdě v nezpevněném terénu s proměnlivými vlastnostmi. Tlačítkem na přístrojovém panelu lze volit režimy pro silniční a terénní provoz.

Pro stavebnictví jsou koncipovány i podvozky CF se znakem náprav 6x2. Zatížitelnost zadní nápravy činí 7 500 nebo 10 000 kg (jednoduchá nebo dvojitá), hrubá váha činí až 19 000 kg. Pro dosažení maximální možné ovladatelnosti jsou nákladní vozidla CF v nabídce také s řiditelnou a zdvihatelnou nepoháněnou zadní nápravou.

Tahače 6x2 s nepoháněnou zadní nápravou jsou obvykle určeny ke speciálnímu, náročnému použití, kdy je nutné časté manévrování. Zdvižení nepoháněné nápravy má za následek zkrácení rozvoru a tím vysokou ovladatelnost a vyšší trakci. Jako tahače jsou vozy řady CF k dispozici také s řiditelnou poháněnou zadní nápravou a jsou vhodné například v kombinaci se skříňovým návěsem, plošinovým návěsem nebo s návěsem pro těžké kombinované náklady do 80 000 kg.

Stejně jako nové vozy řady CF je nový XF 105 k dispozici ve verzích 4x2, 6x2, 8x2, 6x4 a 8x4. Unikátní je verze FTM 8x4 s tandemovou poháněnou zadní nápravou, jejíž přední dvojice kol je řiditelná, je koncipována pro extrémně těžkou přepravu v mimořádných podmínkách a pro speciální transport nákladů do hmotnosti až 120 000 kg. Při použiti jedné přední a tří zadních náprav je možné rozložit zatížení na každou z nich mnohem účinněji.

Pro podvozek s rozvorem 4 800 mm je typická relativně kompaktní struktura. Vzhledem k celkové hmotnosti vozidla až 41 000 kg to přináší ovladatelnost a umístění točnice v snadném dosahu spojovacích prvků návěsu. Je nabízen ve dvou verzích.

První s přední nápravou zatížitelnou 7 500 kg, zadní 8 000 kg a s poháněnou zadní tandemovou nápravou se sestupným převodem v nábojích kol zatížitelnou 21 000 kg. Tím je daná celková hmotnost vozidla 34 000 kg. Druhé s přední nápravou o zatížitelnosti 9 000 kg a jednou zadní nápravou s nosností 8 000 kg a zdvojenou nápravou o zatížení 13 000 kg. Tato mimořádně těžká varianta má celkovou hmotnost 41 000 kg. Maximální zatížení točnice činí 24, respektive 31 000 kg. Pohání jej řadový šestiválec Paccar MX o zdvihovém objemu 12 900 cm3 ve výkonových verzích 300, 340 a 375 kW s točivým momentem 2 000, 2 300 a 2 500 N.m dosahovaným v rozpětí 1 000 až 1 500/min-1. Standardem je převodovka s přímým řazením, volit lze také samočinnou AS-Tronic. V tom případě může být použita také šestnáctistupňová verze, speciálně navržená pro náročné nasazení.

Kromě nové řady CF a nového XF 105 přichází DAF také s upravenými typy lehké řady LF s celkovou hmotnosti od 7 500 do 21 000 kg. Pohánějí ji motory Paccar FR (čtyřválec) a GR (šestiválec) splňující limity emisní normy Euro 4 nebo Euro 5. Nový FR o zdvihovém objemu 4 550 cm3 poskytuje největší výkon od 104 do 136 kW, GR o zdvihovém objemu 6 700 cm3 pak od 168 do 212 kW. Větší objem válců a použití systému vysokotlakého vstřikování paliva Common Rail přináší především o 22% vyšší vrchol křivky točivého momentu a tím také vynikající pružnost. Nemluvě již o tom, že konstruktéři dosáhli i menší měrné spotřeby paliva. Navíc je řada LF nyní k dispozici s šestistupňovou samočinnou převodovkou AS-Tronic, která se dobře uplatní ve vozidlech určených pro rozvážku a distribuci.

LTR, foto archiv

Rallye Dakar 2017
Spolupracujeme s TipCars.com
V Česku se loni vyrobilo rekordních 1,344 milionu aut V Česku se loni vyrobilo rekordních 1,344 milionu aut

Tuzemská výroba osobních aut v loňském roce vzrostla…

Prezidentské volby: strany s nominacemi nespěchají. Čeká se na Zemana Prezidentské volby: strany s nominacemi nespěchají. Čeká se na Zemana

Za rok bude Česko volit novou hlavu státu. Úvahy o tom,…

Historické závodní vozy. Podívejte se do prehistorie motosportu Historické závodní vozy. Podívejte se do prehistorie motosportu

Zítra začíná rallye Monte-Carlo. Od svých prvních ročníků…

Trumpova rallye se zadrhla. Akcie firem, které vítaly jeho vítězství, padají Trumpova rallye se zadrhla. Akcie firem, které vítaly jeho vítězství, padají

Nový americký prezident ještě nesložil slib a investoři…

 
 



reklama


reklama


Doporučujeme
Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce? Nová technika podrobně! Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce?

Od roku 2005 sázel Mercedes-Benz u šestiválců výhradně na…

Kontrolky v autě: Znáte jejich význam? Kontrolky v autě: Znáte jejich význam?

Co který symbol na palubní desce znamená, jsme psali již…

 

AutoRevue
Test ojetiny: VW Tiguan je SUV s praktičností MPV. Slabá místa lze ohlídat. Test ojetiny: VW Tiguan je SUV s praktičností MPV. Slabá místa lze ohlídat.

Ceny ojetých Volkswagenů Tiguan klesají ke dvěma stům…

Airbag zachraňuje životy již 45 let. Víte, jaké druhy existují? Airbag zachraňuje životy již 45 let. Víte, jaké druhy existují?

Tlumí náraz, usměrňuje naše tělo při nehodě, ale také nám…

 






 
Chcete si tuningem zničit auto? Přinášíme spolehlivé tipy!

Chcete si tuningem zničit auto? Přinášíme spolehlivé tipy!

Dnes 08:00

Široká kola, kity přímého sání či laděný výfuk. To všechno jsou úpravy, jejichž smyslem je dále zlepšit jízdní projev auta. Ale opravdu jej zlepší, nebo autu spíše ublíží?




Blesk.cz

Narodila se v roce jako Piaf či Sinatra. Paní Vlasta oslavila 102 let

Narodila se v roce jako Piaf či Sinatra. Paní Vlasta…

Jedna z nejstarších obyvatelek metropole žije v Praze 10. V pátek 13. ledna oslavila své 102. narozeniny. Paní…

Spor s černochy „hasil“ Trump schůzkou se synem Martina Luthera Kinga

Spor s černochy „hasil“ Trump schůzkou se synem…

Nastupující americký prezident Donald Trump se čtyři dny před inaugurací sešel se synem zavražděného černošského…

 

iSport.cz

Fotbalové přestupy ONLINE: Kdo změní dres v zimě?

Fotbalové přestupy ONLINE: Kdo změní dres v zimě?

Nejlepší evropské ligy se vrhly do posilování po otevření přestupového okna, také české kluby se chystají…

Hušbauer: Rok ve Slavii? Ještě nemám sešívané srdce, bylo by to nefér

Hušbauer: Rok ve Slavii? Ještě nemám sešívané srdce,…

Ve Spartě vyrůstal a získal s ní i titul, teď už rok obléká dres jejího největšího rivala. Záložník Slavie Josef…

 

Reflex.cz

Antibiotika přestávají pomáhat. Američanka zemřela na neobvykle rezistentní infekci

Antibiotika přestávají pomáhat. Američanka zemřela…

70letá žena z Nevady přišla v srpnu loňského roku do nemocnice se zdánlivě banálním otokem u pravé kyčle.…

Sebevražda Západu: Čísla a data dokazují propojení islamismu, terorismu a migrace

Sebevražda Západu: Čísla a data dokazují propojení…

Víte co mají společného střelba v Židovském muzeu v Bruselu z 24. května 2014 a atentát spáchaný na vánočním…

 
 
reklama