Modernizovaná produkce DAF – nenápadné posouvání

Modernizovaná produkce DAF – nenápadné posouvání

 
 

Nizozemská automobilka DAF soustavou inovací jednotlivých modelů posouvá jejich parametry a užitnou hodnotu. Nyní představuje nově upravené typy řady CF pro stavebnictví, zdokonalený těžký tahač XF a pozměněné detaily u nejlehčí řady LF.

Početná souprava úprav populárních modelů CF pro stavebnictví zahrnuje především zvýšení pohodlí řidiče, lepší ovladatelnost a zlepšení vlastností při provozu mimo zpevněné komunikace. Tandemová náprava byla dále zdokonalena co do hmotnosti i životnosti a k dispozici je nyní také samočinná převodovka AS-Tronic pro použití mimo zpevněné komunikace.

Díky přijemnému a prostornému interiéru nových budek řidiče, nové řadě výkonných motorů, užitné kapacitě a většímu počtu konfigurací podvozku a náprav; nabízí DAF nyní v řadě CF vozidla pro všechny běžné dopravní účely. Od jara 2006, kdy byly představeny modely se znakem náprav 4x2, jsou k dispozici nyní i 6x2 pro silniční provoz (rigidy i tahače), ale nabídka se rozšířila i na 6x4, 8x2 a 8x4 pro stavebnictví a speciální přepravy.

Volit lze motor Paccar PR o zdvihovém objemu 9200 cm3 ve výkonovém rozpětí 183 - 265 kW, nebo větší Paccar MX o objemu 12 900 cm3 s výkony 265 - 375 kW. Všechny podle Euro 4 i Euro 5.

Pro častý provoz mimo zpevněné komunikace je koncipován nový CF v různých verzích s pohonem kol dvou náprav. Jedná se především o třínápravový "rigid" FAT 6x4 se zatížením přední nápravy 7500 nebo 9000 kg, zadní dvojnápravy 19, 21 nebo 26 000 kg a možností připojit dalších až 50 000 kg přívěsné hmotnosti.

Druhou položkou je tahač FIT 6x4 určený především pro využití velmi vysokého točivého momentu motoru. Například při transportu dřeva nebo ve speciální přepravě. Řada CF zahrnuje také čtyřnápravový FAD 8x4 vhodný pro sklopné nástavby či domíchávač betonu nebo čerpadlo betonu a další stavební specifikace. Ve verzi FAD 8x4/2 je vybaven dvěma řízenými předními nápravami zatížitelnými hmotností 7500 nebo 9000 kg, zadními v tandemu o nosnosti až 26 000 kg. Celková hmotnost činí tak až 34 000 kg. Stejně jako CF 6x4 je také FAD 8x4 k dispozici ve verzi se zatížením 19 a 21 000 kg na zadní dvojnápravě.

Soustava inovací rigidních podvozků 6x4 a 8x4 má přinést větší pohodlí posádce, usnadnit ovládání vozidel a zvětšit jejich životnost a odolnost. Upravena byla tuhá dvojnáprava s dlouhým zdvihem pérování a velkou světlou výškou pro pohyb v terénu. Dostala pryžové tlumicí bloky pro měkčí pohlcení rázů a lepší jízdní vlastnosti. DAF také zavádí brzdové systémy EBS do typů 6x4 a 8x4, jako standard dodává brzdový asistent Brake Assist a protismykový systém SMR.

Pro zvětšení nájezdového úhlu byla u typu 6x4 FAT zvětšena světlá výška přední nápravy o 50 mm, všechny 6x4 a 8x4 dostaly pětimilimetrový krycí plech spodní části výměníku chladicího okruhu motoru, schůdky se třemi stupni (spodní je zavěšen pohyblivě), pod nárazníkem je ukotvena sklopná stupačka usnadňující řidiči očistu předního skla (na masce přibylo také madlo)...

Pohledu na ložnou plochu slouží stupačka na boku budky řidiče a madlo na střeše. Speciálně pro provoz v terénu byla upravena dvanáctistupňová samočinná převodovka AS-Tronic z produkce koncernu ZF. Přináší rychlejší řazení, také spojka je ovládána rychleji, proto je možné ji využívat při jízdě v nezpevněném terénu s proměnlivými vlastnostmi. Tlačítkem na přístrojovém panelu lze volit režimy pro silniční a terénní provoz.

Pro stavebnictví jsou koncipovány i podvozky CF se znakem náprav 6x2. Zatížitelnost zadní nápravy činí 7 500 nebo 10 000 kg (jednoduchá nebo dvojitá), hrubá váha činí až 19 000 kg. Pro dosažení maximální možné ovladatelnosti jsou nákladní vozidla CF v nabídce také s řiditelnou a zdvihatelnou nepoháněnou zadní nápravou.

Tahače 6x2 s nepoháněnou zadní nápravou jsou obvykle určeny ke speciálnímu, náročnému použití, kdy je nutné časté manévrování. Zdvižení nepoháněné nápravy má za následek zkrácení rozvoru a tím vysokou ovladatelnost a vyšší trakci. Jako tahače jsou vozy řady CF k dispozici také s řiditelnou poháněnou zadní nápravou a jsou vhodné například v kombinaci se skříňovým návěsem, plošinovým návěsem nebo s návěsem pro těžké kombinované náklady do 80 000 kg.

Stejně jako nové vozy řady CF je nový XF 105 k dispozici ve verzích 4x2, 6x2, 8x2, 6x4 a 8x4. Unikátní je verze FTM 8x4 s tandemovou poháněnou zadní nápravou, jejíž přední dvojice kol je řiditelná, je koncipována pro extrémně těžkou přepravu v mimořádných podmínkách a pro speciální transport nákladů do hmotnosti až 120 000 kg. Při použiti jedné přední a tří zadních náprav je možné rozložit zatížení na každou z nich mnohem účinněji.

Pro podvozek s rozvorem 4 800 mm je typická relativně kompaktní struktura. Vzhledem k celkové hmotnosti vozidla až 41 000 kg to přináší ovladatelnost a umístění točnice v snadném dosahu spojovacích prvků návěsu. Je nabízen ve dvou verzích.

První s přední nápravou zatížitelnou 7 500 kg, zadní 8 000 kg a s poháněnou zadní tandemovou nápravou se sestupným převodem v nábojích kol zatížitelnou 21 000 kg. Tím je daná celková hmotnost vozidla 34 000 kg. Druhé s přední nápravou o zatížitelnosti 9 000 kg a jednou zadní nápravou s nosností 8 000 kg a zdvojenou nápravou o zatížení 13 000 kg. Tato mimořádně těžká varianta má celkovou hmotnost 41 000 kg. Maximální zatížení točnice činí 24, respektive 31 000 kg. Pohání jej řadový šestiválec Paccar MX o zdvihovém objemu 12 900 cm3 ve výkonových verzích 300, 340 a 375 kW s točivým momentem 2 000, 2 300 a 2 500 N.m dosahovaným v rozpětí 1 000 až 1 500/min-1. Standardem je převodovka s přímým řazením, volit lze také samočinnou AS-Tronic. V tom případě může být použita také šestnáctistupňová verze, speciálně navržená pro náročné nasazení.

Kromě nové řady CF a nového XF 105 přichází DAF také s upravenými typy lehké řady LF s celkovou hmotnosti od 7 500 do 21 000 kg. Pohánějí ji motory Paccar FR (čtyřválec) a GR (šestiválec) splňující limity emisní normy Euro 4 nebo Euro 5. Nový FR o zdvihovém objemu 4 550 cm3 poskytuje největší výkon od 104 do 136 kW, GR o zdvihovém objemu 6 700 cm3 pak od 168 do 212 kW. Větší objem válců a použití systému vysokotlakého vstřikování paliva Common Rail přináší především o 22% vyšší vrchol křivky točivého momentu a tím také vynikající pružnost. Nemluvě již o tom, že konstruktéři dosáhli i menší měrné spotřeby paliva. Navíc je řada LF nyní k dispozici s šestistupňovou samočinnou převodovkou AS-Tronic, která se dobře uplatní ve vozidlech určených pro rozvážku a distribuci.

LTR, foto archiv

Autosalon Frankfurt 2017
Spolupracujeme s TipCars.com
Z českého pohraničí se stává dílna a skladiště Německa Z českého pohraničí se stává dílna a skladiště Německa

V okolí česko-německých hranic se již staví více…

Vinařství Kolby opět mění majitele, cena transakce dosahuje desítek milionů Vinařství Kolby opět mění majitele, cena transakce dosahuje desítek milionů

Po pěti letech mění vinařství Kolby vlastníka. Od…

Putin mě pozval do Soči, libuje si Zeman Putin mě pozval do Soči, libuje si Zeman

Ruský prezident Vladimir Putin pozval Miloše Zemana na…

 

Štítky DAF ZF

 







Doporučujeme
Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu! Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu!

Jestliže před deseti lety bylo pohonem všech kol vybaveno…

Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo? Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo?

Ne ve všech státech Evropské unie se nafta označuje jako…

 

AutoRevue
Obrněnou limuzínu pro papaláše vymysleli Rusové. Uvnitř je kapsle Obrněnou limuzínu pro papaláše vymysleli Rusové. Uvnitř je kapsle

Automobiloví i bezpečnostní odborníci v USA v současnosti…

Pravda o znečišťování ovzduší! Diesely jsou v tom trošku nevinně Pravda o znečišťování ovzduší! Diesely jsou v tom trošku nevinně

Měření společnosti Dekra ukázalo, že největší množství…

 





 
Opel vzal Peugeot 3008 a vylepšil ho. Grandland X je prý lepší než sex! (+video)

Opel vzal Peugeot 3008 a vylepšil ho. Grandland X je prý lepší než sex! (+video)

Dnes 18:59

V okolí Frankfurtu nad Mohanem jsme se poprvé svezli s Opelem Grandland X. Vůz vychází z Peugeotu 3008, liší se však řadou prvků i jízdními vlastnostmi.




Blesk.cz

Živý Ken: Jen můj penis je pravý! Možná se ale stanu ženou

Živý Ken: Jen můj penis je pravý! Možná se ale stanu ženou

Podstoupil téměř 60 plastických operací a utratil spoustu peněz, aby se celý proměnil a líbil se sám sobě.…

Šéf Samsungu potvrdil první skládací smartphone na rok 2018

Šéf Samsungu potvrdil první skládací smartphone na rok 2018

Šéf mobilního Samsungu, DJ Koh, na tiskové konferenci v u příležitosti vstupu Galaxy Note 8 na jihokorejský trh…

 

iSport.cz

Tenisové hvězdy v Praze! Federer a spol. házeli tenisáky, hráči fotili selfie

Tenisové hvězdy v Praze! Federer a spol. házeli…

Tenisová akce roku v Praze je oficiálně zahájena! Na Staroměstském náměstí se ve středu odpoledne fanouškům…

Žebříček brankářů v extralize: vládne Laco, Fin ze Sparty musí zapracovat

Žebříček brankářů v extralize: vládne Laco, Fin ze…

Hokejová extraliga má za sebou už pět kol. Jak si po rozjezdu sezony zatím vedou brankáři? Kdo se může na…

 

Reflex.cz

Tenisové hvězdy v Praze. Podívejte se, jak vypadal příjezd Federera, Nadala a spol.

Tenisové hvězdy v Praze. Podívejte se, jak vypadal…

Zaplněné Staroměstské náměstí dnes přivítalo všechny aktéry nadcházejícího Laver Cupu. Oficiálně byla…

Babiše jsem možná zradil, ale pro mě je nevinný, říká europoslanec za ANO Telička

Babiše jsem možná zradil, ale pro mě je nevinný,…

Místopředseda Evropského parlamentu Pavel Telička patří k nejhlasitějším vnitrostranickým kritikům hnutí ANO a…