Modernizovaná produkce DAF – nenápadné posouvání

Modernizovaná produkce DAF – nenápadné posouvání

 
 

Nizozemská automobilka DAF soustavou inovací jednotlivých modelů posouvá jejich parametry a užitnou hodnotu. Nyní představuje nově upravené typy řady CF pro stavebnictví, zdokonalený těžký tahač XF a pozměněné detaily u nejlehčí řady LF.

Početná souprava úprav populárních modelů CF pro stavebnictví zahrnuje především zvýšení pohodlí řidiče, lepší ovladatelnost a zlepšení vlastností při provozu mimo zpevněné komunikace. Tandemová náprava byla dále zdokonalena co do hmotnosti i životnosti a k dispozici je nyní také samočinná převodovka AS-Tronic pro použití mimo zpevněné komunikace.

Díky přijemnému a prostornému interiéru nových budek řidiče, nové řadě výkonných motorů, užitné kapacitě a většímu počtu konfigurací podvozku a náprav; nabízí DAF nyní v řadě CF vozidla pro všechny běžné dopravní účely. Od jara 2006, kdy byly představeny modely se znakem náprav 4x2, jsou k dispozici nyní i 6x2 pro silniční provoz (rigidy i tahače), ale nabídka se rozšířila i na 6x4, 8x2 a 8x4 pro stavebnictví a speciální přepravy.

Volit lze motor Paccar PR o zdvihovém objemu 9200 cm3 ve výkonovém rozpětí 183 - 265 kW, nebo větší Paccar MX o objemu 12 900 cm3 s výkony 265 - 375 kW. Všechny podle Euro 4 i Euro 5.

Pro častý provoz mimo zpevněné komunikace je koncipován nový CF v různých verzích s pohonem kol dvou náprav. Jedná se především o třínápravový "rigid" FAT 6x4 se zatížením přední nápravy 7500 nebo 9000 kg, zadní dvojnápravy 19, 21 nebo 26 000 kg a možností připojit dalších až 50 000 kg přívěsné hmotnosti.

Druhou položkou je tahač FIT 6x4 určený především pro využití velmi vysokého točivého momentu motoru. Například při transportu dřeva nebo ve speciální přepravě. Řada CF zahrnuje také čtyřnápravový FAD 8x4 vhodný pro sklopné nástavby či domíchávač betonu nebo čerpadlo betonu a další stavební specifikace. Ve verzi FAD 8x4/2 je vybaven dvěma řízenými předními nápravami zatížitelnými hmotností 7500 nebo 9000 kg, zadními v tandemu o nosnosti až 26 000 kg. Celková hmotnost činí tak až 34 000 kg. Stejně jako CF 6x4 je také FAD 8x4 k dispozici ve verzi se zatížením 19 a 21 000 kg na zadní dvojnápravě.

Soustava inovací rigidních podvozků 6x4 a 8x4 má přinést větší pohodlí posádce, usnadnit ovládání vozidel a zvětšit jejich životnost a odolnost. Upravena byla tuhá dvojnáprava s dlouhým zdvihem pérování a velkou světlou výškou pro pohyb v terénu. Dostala pryžové tlumicí bloky pro měkčí pohlcení rázů a lepší jízdní vlastnosti. DAF také zavádí brzdové systémy EBS do typů 6x4 a 8x4, jako standard dodává brzdový asistent Brake Assist a protismykový systém SMR.

Pro zvětšení nájezdového úhlu byla u typu 6x4 FAT zvětšena světlá výška přední nápravy o 50 mm, všechny 6x4 a 8x4 dostaly pětimilimetrový krycí plech spodní části výměníku chladicího okruhu motoru, schůdky se třemi stupni (spodní je zavěšen pohyblivě), pod nárazníkem je ukotvena sklopná stupačka usnadňující řidiči očistu předního skla (na masce přibylo také madlo)...

Pohledu na ložnou plochu slouží stupačka na boku budky řidiče a madlo na střeše. Speciálně pro provoz v terénu byla upravena dvanáctistupňová samočinná převodovka AS-Tronic z produkce koncernu ZF. Přináší rychlejší řazení, také spojka je ovládána rychleji, proto je možné ji využívat při jízdě v nezpevněném terénu s proměnlivými vlastnostmi. Tlačítkem na přístrojovém panelu lze volit režimy pro silniční a terénní provoz.

Pro stavebnictví jsou koncipovány i podvozky CF se znakem náprav 6x2. Zatížitelnost zadní nápravy činí 7 500 nebo 10 000 kg (jednoduchá nebo dvojitá), hrubá váha činí až 19 000 kg. Pro dosažení maximální možné ovladatelnosti jsou nákladní vozidla CF v nabídce také s řiditelnou a zdvihatelnou nepoháněnou zadní nápravou.

Tahače 6x2 s nepoháněnou zadní nápravou jsou obvykle určeny ke speciálnímu, náročnému použití, kdy je nutné časté manévrování. Zdvižení nepoháněné nápravy má za následek zkrácení rozvoru a tím vysokou ovladatelnost a vyšší trakci. Jako tahače jsou vozy řady CF k dispozici také s řiditelnou poháněnou zadní nápravou a jsou vhodné například v kombinaci se skříňovým návěsem, plošinovým návěsem nebo s návěsem pro těžké kombinované náklady do 80 000 kg.

Stejně jako nové vozy řady CF je nový XF 105 k dispozici ve verzích 4x2, 6x2, 8x2, 6x4 a 8x4. Unikátní je verze FTM 8x4 s tandemovou poháněnou zadní nápravou, jejíž přední dvojice kol je řiditelná, je koncipována pro extrémně těžkou přepravu v mimořádných podmínkách a pro speciální transport nákladů do hmotnosti až 120 000 kg. Při použiti jedné přední a tří zadních náprav je možné rozložit zatížení na každou z nich mnohem účinněji.

Pro podvozek s rozvorem 4 800 mm je typická relativně kompaktní struktura. Vzhledem k celkové hmotnosti vozidla až 41 000 kg to přináší ovladatelnost a umístění točnice v snadném dosahu spojovacích prvků návěsu. Je nabízen ve dvou verzích.

První s přední nápravou zatížitelnou 7 500 kg, zadní 8 000 kg a s poháněnou zadní tandemovou nápravou se sestupným převodem v nábojích kol zatížitelnou 21 000 kg. Tím je daná celková hmotnost vozidla 34 000 kg. Druhé s přední nápravou o zatížitelnosti 9 000 kg a jednou zadní nápravou s nosností 8 000 kg a zdvojenou nápravou o zatížení 13 000 kg. Tato mimořádně těžká varianta má celkovou hmotnost 41 000 kg. Maximální zatížení točnice činí 24, respektive 31 000 kg. Pohání jej řadový šestiválec Paccar MX o zdvihovém objemu 12 900 cm3 ve výkonových verzích 300, 340 a 375 kW s točivým momentem 2 000, 2 300 a 2 500 N.m dosahovaným v rozpětí 1 000 až 1 500/min-1. Standardem je převodovka s přímým řazením, volit lze také samočinnou AS-Tronic. V tom případě může být použita také šestnáctistupňová verze, speciálně navržená pro náročné nasazení.

Kromě nové řady CF a nového XF 105 přichází DAF také s upravenými typy lehké řady LF s celkovou hmotnosti od 7 500 do 21 000 kg. Pohánějí ji motory Paccar FR (čtyřválec) a GR (šestiválec) splňující limity emisní normy Euro 4 nebo Euro 5. Nový FR o zdvihovém objemu 4 550 cm3 poskytuje největší výkon od 104 do 136 kW, GR o zdvihovém objemu 6 700 cm3 pak od 168 do 212 kW. Větší objem válců a použití systému vysokotlakého vstřikování paliva Common Rail přináší především o 22% vyšší vrchol křivky točivého momentu a tím také vynikající pružnost. Nemluvě již o tom, že konstruktéři dosáhli i menší měrné spotřeby paliva. Navíc je řada LF nyní k dispozici s šestistupňovou samočinnou převodovkou AS-Tronic, která se dobře uplatní ve vozidlech určených pro rozvážku a distribuci.

LTR, foto archiv

Spolupracujeme s TipCars.com
Výrobce espézetek čeká horká valná hromada, v bývalém Neographu se bojí podpásovek Výrobce espézetek čeká horká valná hromada, v bývalém Neographu se bojí podpásovek

Spletitá kauza bývalé papírny Neograph se může ještě více…

Tillerson: Trump podporuje alianční princip Tillerson: Trump podporuje alianční princip "jeden za všechny"

Americký prezident Donald Trump podporuje pátý článek…

Senátoři brání zařazení tradiční čínské medicíny do běžného zdravotnictví Senátoři brání zařazení tradiční čínské medicíny do běžného zdravotnictví

Přes senátní výbor pro zdravotnictví a sociální politiku…

Median: Krize ovlivnila preference, ČSSD ztrácela více než ANO Median: Krize ovlivnila preference, ČSSD ztrácela více než ANO

Vládní krize, která oslabila jmenováním nového ministra…

 

Štítky DAF ZF

 







Doporučujeme
Špatné držení volantu vás může přijít draho. Podívejte se, jak je to správně! Špatné držení volantu vás může přijít draho. Podívejte se, jak je to správně!

Správné držení volantu je pro bezpečné řízení automobilu…

Vodík kontra akumulátor: Proč je vodík na ústupu? Vodík kontra akumulátor: Proč je vodík na ústupu?

Ještě před deseti lety byl vodík coby palivo v kurzu.…

 

AutoRevue
Legendární Lancia opouští svět aut. 7 milníků, které stojí za připomenutí Legendární Lancia opouští svět aut. 7 milníků, které stojí za připomenutí

Není žádným tajemstvím, že dříve slavná italská…

Frajerské otočení řidič Range Roveru nezvládl. Pokus skončil kotoulem Frajerské otočení řidič Range Roveru nezvládl. Pokus skončil kotoulem

O pojmu J-Turn jste jistě již slyšeli. Jedná se o rychlé…

 






 
Převodovky: Čeká nás trojspojkový automat? A dvourychlostní zpátečka?

Převodovky: Čeká nás trojspojkový automat? A dvourychlostní zpátečka?

Včera

V blízké budoucnosti nabídnou automobilové převodovky ještě více převodů. S jejich rostoucím počtem už dvě spojky stačit nebudou. Víte proč?




Blesk.cz

Obezita i únava: Lidé netuší, že je za tím štítná žláza. Jak to zjistila Marie?

Obezita i únava: Lidé netuší, že je za tím štítná…

Příznaky špatně fungující štítné žlázy mohou být nenápadné, podle celosvětového průzkumu téměř polovina lidí o…

Bělobrádek se chystá na sudetoněmecký sjezd. Jako první český vicepremiér

Bělobrádek se chystá na sudetoněmecký sjezd. Jako…

Český vicepremiér Pavel Bělobrádek (KDU-ČSL) se začátkem června zúčastní sudetoněmeckého sjezdu v Augšpurku.…

 

iSport.cz

Češi v KHL zazářili! Kovář i Jeřábek se dostali do All Star týmu

Češi v KHL zazářili! Kovář i Jeřábek se dostali do…

Obránce Jakub Jeřábek z Podolsku a útočník Jan Kovář z Magnitogorsku byli zařazeni do All Star týmu uplynulé…

Co změní italský kouč ve Spartě: Čistka, zlepší vztahy i tvrdší tréninky

Co změní italský kouč ve Spartě: Čistka, zlepší…

Od chvíle, kdy vyšlo najevo, že si Sparta plácla s italským trenérem Andreou Stramaccionim (41), jsou všichni na…

 

Reflex.cz

Velká válka je tady! Nová řada Game of Thrones se představila v plnohodnotné ukázce

Velká válka je tady! Nová řada Game of Thrones se…

Nejdřív jsme koukali, jak se rozpouští led s datem vysílání 17. července 2017. Pak jsme sledovali, jak k trůnu…

Čeští fotografové: Zdeněk Thoma a osudová Asie aneb Cesta dobrodruhů do Japonska

Čeští fotografové: Zdeněk Thoma a osudová Asie aneb…

Jeho první velká cesta stopem do Japonska nebyla ani přímočará, ani lehká. Zdeňka Thomu ale definitivně…