Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Motor roku 2015: BMW i8 bere (skoro) všechno

Michal Fokt
Diskuze (44)
Anketa Mezinárodní motor roku zná své letošní vítěze. Hybridní tříválec ze sporťáku BMW i8 převálcoval veškerou konkurenci a do Mnichova putuje třetina všech prvních míst.

U BMW mohou být spokojení. V anketě Motor roku (IEOTY) získali čtyři vítězství z dvanácti kategorií, o řadě dalších umístění ve finále nemluvě. Hlavním "viníkem" je přitom jedno jediné auto, respektive jeho pohonný systém - hybridní sporťák BMW i8 a jeho přeplňovaná tříválcová patnáctistovka. Ta se stala nejen vítězem své třídy od 1,4 do 1,8 l, ale také nejlepším Novým motorem a současně též Motorem roku, tedy celkovým vítězem. O čtvrtý triumf se zasloužil dvakrát přeplňovaný řadový třílitr z BMW M3.

Mnichovský tříválec jen těsně porazil jiného "wartburga" - litrový turbomotor Fordu a tříválcový paradox završuje třetím místem turbomotor 1.2 od PSA.

Motor roku 2015Body
BMW 1.5 hybrid (BMW i8)274
Ford 1.0 turbo267
PSA Peugeot Citroën 1.2 turbo222
Ferrari V8 4.5221
Mercedes-AMG 2.0 turbo (A 45 AMG)177
Tesla EV157
BMW M 3.0 twin turbo (M3, M4)133
McLaren V8 3.8 twin turbo93
Audi 2.5 turbo (RS 3)81

V kategorii pod 1,0 l se zřejmě už natrvalo uhnízdil zmíněný EcoBoost od Fordu, jenž má před smečkou (téměř)litrových pronásledovatelů drtivý náskok. Druhé místo patří litrovému tříválci od GM a třetí příčku obsadil range extender v BMW i3.

Pod 1,0 litruBody
Ford 1.0 turbo444
General Motors 1.0 turbo176
BMW 0.7 EV range extender (i3)163
Volkswagen 1.0 turbo (Audi A1)138
Fiat 0.9 turbo132
Renault / Nissan 0.9 TCE119

Třída od 1,0 do 1,4 l je velice zajímavá - zvítězil sice turbomotor 1.2 od PSA, ale za ním se seřadila pětice(!) motorů TSI od Volkswagenu v čele s twinchargerem 1.4 a hybridem o stejné kubatuře.

1,0 až 1,4 litruBody
PSA Peugeot Citroën 1.2 THP243
Volkswagen 1.4 turbo-kompresor174
Volkswagen 1.4 turbo hybrid165
Volkswagen 1.4 turbo149
Volkswagen 1.4 turbo ACT132
Volkswagen 1.2 turbo123

Mezi motory od 1,4 do 1,8 jasně zvítězilo již zmíněné BMW i8, následované motorem 1.8 TFSI od Audi. Třetí příčka patří šestnáctistovce ze společného vývoje BMW a PSA.

1,4 až 1,8 litruBody
BMW 1.5 hybrid (i8)262
Audi 1.8 turbo177
BMW/PSA Peugeot Citroën 1.6 turbo158
BMW 1.5 turbo (BMW 116i, Mini Cooper)151
Ford 1.5 turbo80
Fiat Chrysler 1.75 turbo (Alfa 4C)78

Kategorie od 1,8 l do 2,0 l patří přeplňovanému benzinovému dvoulitru AMG, jenž předstihl téesíčko stejné kubatury od VW ve všech jeho rozmanitých specifikacích. Třetí pozice je jednou z pouhých dvou letošních medailových pozic pro turbodiesel, jmenovitě dvoulitr od BMW.

1,8 až 2,0 litruBody
Mercedes-AMG 2.0 turbo (A 45 AMG)298
Audi 2.0 turbo226
BMW 2.0 turbodiesel150
Volvo 2.0 turbo-kompresor134
Volkswagen 2.0 turbodiesel118
BMW 2.0 twin-turbo111

Ve třídě od 2,0 do 2,5 l se daří pětiválci od Audi, na stříbrnou příčku se probojoval turbodiesel 2,2 l od Mazdy a bronz si odnáší 2,3litrový přeplňovaný čtyřválec Fordu. Ale bylo to o prsa korejské sprinterky...

2,0 až 2,5 litruBody
Audi 2.5 turbo347
Mazda 2.2 turbodiesel184
Ford 2.3 turbo152
Mercedes-Benz 2.1 turbodiesel151
Mercedes-Benz 2.1 electric-diesel hybrid125
Subaru 2.5 turbo117

BMW má důvod k oslavě i mezi motory o kubatuře 2,5-3,0 litru. Hádáte správně, tam jasně vede třílitrové řadové twin-turbo divize BMW M. V téhle třídě mají bavoráci double, druhá pozice patří "obyčejnému" twin-turbu I6 od BMW a kdyby jim to nezkazilo Porsche s 2,7litrovým boxerem, byly z toho kompletní stupně vítězů.

2,5 až 3,0 litruBody
BMW M 3.0 twin-turbo246
BMW 3.0 twin-turbo178
Porsche 2.7 boxer158
BMW 3.0 twin-turbodiesel148
BMW M Performance 3.0 tri-turbodiesel124
Volkswagen 3.0 turbodiesel111

Kategorii od 3 do 4 litrů vyhrál V8 3,8 twin-turbo od McLarenu, ale bylo to docela těsné, zle dotíral V8 4.0 biturbo od Mercedes-AMG. S odstupem třetí skončilo Porsche se svým 3,8litrovým boxerem. Ano, jeden z pouhých dvou atmosférických motorů na medailových příčkách.

3,0 až 4,0 litruBody
McLaren V8 3.8 twin-turbo258
Mercedes-AMG V8 biturbo239
Porsche 3.8 boxer214
Ferrari V8 3.9 biturbo (California T)187
Audi / Bentley 4-litre TFSI163
Porsche 3.8 boxer turbo131

Třída nad 4,0 litru je zase v režii Ferrari a jeho V8 4,5 l. Letos zřejmě naposled, protože 458 Italia končí. Ale v Maranellu nemusí smutnit, protože druhá příčka (a tedy zřejmě vítěz pro rok 2016) patří strojovně V12 6.3 z berlinetty. A to určitě zabojuje i 488 GTB... Osmiválec 5,5 l od AMG si prostě musí zvykat na roli statisty...

Nad 4,0 litruBody
Ferrari 4.5 V8295
Ferrari 6.3 V12222
Mercedes-AMG 5.5 V8 turbo140
BMW M 4.4-litre twin-turbo V8110
Jaguar Land Rover 5.0 supercharged V898
Fiat Chrysler 6.2 supercharged V895

Třídu Zelený motor vyhrála Tesla a to možná jen proto, aby nezvítězilo i8 ve čtyřech kategoriích najednou. Třetí příčka je opět BMW, tentokráte elektrický pohon v i3.

Zelený motorBody
Tesla EV239
BMW 1.5 hybrid (i8)191
BMW EV (i3)109
Volkswagen 1.4 turbo hybrid98
Ford 1.0 turbo95
BMW 0.7 EV range extender (i3 REX)64

Jak už bylo řečeno, Nový motor je posledním letošním zářezem do karbonové karoserie BMW i8, na pódiu jej doplňují sportovní osmiválce Mercedes-AMG a Ferrari.

Nový motorBody
BMW 1.5 hybrid339
Mercedes-AMG V8 4.0 biturbo209
Ferrari V8 3.9 biturbo159
Volvo 2.0 turbo-kompresor135
Volkswagen 1.4 turbo hybrid134
General Motors 1.0 turbo132

A konečně Performance engine - díky němu si odnáší dvě vítězství i Ferrari, což je pro atmosférickou V8 4,5 l pěkné rozloučení. Jak bude vypadat tato kategorie příští rok, je zřejmé, protože druhé místo obsadil dvakrát přeplňovaný V8 4.0 od AMG, atmosférické motory vyklidí tedy pozici i zde. O třetí příčku se v této kategorii popraly atmosféry Porsche a Ferrari, přičemž lépe to vyznělo pro Stuttgart.

Výkonný motorBody
Ferrari 4.5-litre V8236
Mercedes-AMG 4.0 biturbo V8148
Porsche 3.8 boxer129
Ferrari 6.3 V12125
McLaren 3.8 twin-turbo V8112
Fiat Chrysler 6.2 supercharged V875

Také vám to celé přijde takové nějaké ...účelové? Nemohu se zbavit dojmu, že International Engine of the Year je silně manipulován (evropskými) automobilkami. Nejprve byly atmosférické motory "vyštípány" downsizingem za vydatné podpory turbodieselů a nyní, kdy se ukazuje, že vznětové motory mohou být z hlediska plnění přísných emisních limitů pro automobilky drahou legrací, malé turbobenziny nafťáky de facto z ankety vymazaly. Současně si nelze nevšimnout, že ačkoli se v mezičase objevily znamenité benzinové atmosféry, které umí vyškolit (údajně) úsporné downsizované motory, v IEOTY po nich neštěkne ani pes, zato jsou na vzestupu elektromobily. Jako kdyby bylo něco shnilého nejen v Dánsku...

Michal Fokt
Diskuze (44)
Avatar - AUDIRS6
20. 9. 2015 11:40
Legenda pokracuje...
...a asi bude trvat dovtedy, kym sa neminie ropa >:D :yes:
Nic ine ma pri pohlade na tabulku pri objeme 2,0 - 2,5 nenapada. :-)
Ten motor je proste fakt dobry ! Ano, oproti porovnatelne vykonnym V6 / R6 3.0 si trochu viac usrkava ( podla NEDC cisielok - vid RS3 kontra hocico podobne silne ), ale ten zvuk, charakter a aj spolahlivost tohoto motora ma proste ( nielen ) moj respekt ! :-! :yes:
Hmmm..., caka nas TT RS..., tam to ku 4 stovkam konikov mozno este zvladne aj bez E-fukaca...Ale potoooom... - ako Hackenberg povedal - ze E-Lader sa pozrie najskor pod kapoty naftakov a RS modelov - potom to uz bude hoooodne zaujimave: Dokonaly zvuk R5, s dokonalou odozvou na pokyn plyn. pedalu, s hadam aj este lepsiou spotrebou...
Kym je ropa, tak sa este stale mame na co tesit. ;-)
20. 9. 2015 09:35
zelené motory
ma dosť dobre pobavili >:D už len výroba bateriek do EV a hybridov je značne neekologická, výroba elektriny do EV je stále na báze fosílnych palív (ok, vyššia účinnosť...) a hybrid od BMW z i8 so spotrebou tesne pod 10L/100 je tiež zelenší ako polárne medvede
19. 6. 2015 12:46
Re: Polovina tabulek je špatně
Californii jsem zmínil, protože je to poslední (bráno dle uvedení na trh) Ferrari s manuální převodovkou v nabídce. Ještě F430 mohla mít manuální převodovku, až 458 o tuhle možnost přišla. 599 ji mohla mít také, až F12berlinetta ne. A mezi supersporty Ferrari to byla F50.
Avatar - Magister
19. 6. 2015 08:09
Nonsens
Kdo to proboha hodnotí?!Zelení,politici nebo kdo…
Avatar - fOE
18. 6. 2015 22:00
Re: ajaj
Ted cekam tu zaplavu technicky vyspelych motoru co si v tomto objemu zaslouzili byt pred timto turbotříhrncem.