17.6. 2015 Michal Fokt

Motor roku 2015: BMW i8 bere (skoro) všechno

 

Anketa Mezinárodní motor roku zná své letošní vítěze. Hybridní tříválec ze sporťáku BMW i8 převálcoval veškerou konkurenci a do Mnichova putuje třetina všech prvních míst.

U BMW mohou být spokojení. V anketě Motor roku (IEOTY) získali čtyři vítězství z dvanácti kategorií, o řadě dalších umístění ve finále nemluvě. Hlavním "viníkem" je přitom jedno jediné auto, respektive jeho pohonný systém - hybridní sporťák BMW i8 a jeho přeplňovaná tříválcová patnáctistovka. Ta se stala nejen vítězem své třídy od 1,4 do 1,8 l, ale také nejlepším Novým motorem a současně též Motorem roku, tedy celkovým vítězem. O čtvrtý triumf se zasloužil dvakrát přeplňovaný řadový třílitr z BMW M3.

Mnichovský tříválec jen těsně porazil jiného "wartburga" - litrový turbomotor Fordu a tříválcový paradox završuje třetím místem turbomotor 1.2 od PSA.

Motor roku 2015Body
BMW 1.5 hybrid (BMW i8)274
Ford 1.0 turbo267
PSA Peugeot Citroën 1.2 turbo222
Ferrari V8 4.5221
Mercedes-AMG 2.0 turbo (A 45 AMG)177
Tesla EV157
BMW M 3.0 twin turbo (M3, M4)133
McLaren V8 3.8 twin turbo93
Audi 2.5 turbo (RS 3)81

V kategorii pod 1,0 l se zřejmě už natrvalo uhnízdil zmíněný EcoBoost od Fordu, jenž má před smečkou (téměř)litrových pronásledovatelů drtivý náskok. Druhé místo patří litrovému tříválci od GM a třetí příčku obsadil range extender v BMW i3.

Pod 1,0 litruBody
Ford 1.0 turbo444
General Motors 1.0 turbo176
BMW 0.7 EV range extender (i3)163
Volkswagen 1.0 turbo (Audi A1)138
Fiat 0.9 turbo132
Renault / Nissan 0.9 TCE119

Třída od 1,0 do 1,4 l je velice zajímavá - zvítězil sice turbomotor 1.2 od PSA, ale za ním se seřadila pětice(!) motorů TSI od Volkswagenu v čele s twinchargerem 1.4 a hybridem o stejné kubatuře.

1,0 až 1,4 litruBody
PSA Peugeot Citroën 1.2 THP243
Volkswagen 1.4 turbo-kompresor174
Volkswagen 1.4 turbo hybrid165
Volkswagen 1.4 turbo149
Volkswagen 1.4 turbo ACT132
Volkswagen 1.2 turbo123

Mezi motory od 1,4 do 1,8 jasně zvítězilo již zmíněné BMW i8, následované motorem 1.8 TFSI od Audi. Třetí příčka patří šestnáctistovce ze společného vývoje BMW a PSA.

1,4 až 1,8 litruBody
BMW 1.5 hybrid (i8)262
Audi 1.8 turbo177
BMW/PSA Peugeot Citroën 1.6 turbo158
BMW 1.5 turbo (BMW 116i, Mini Cooper)151
Ford 1.5 turbo80
Fiat Chrysler 1.75 turbo (Alfa 4C)78

Kategorie od 1,8 l do 2,0 l patří přeplňovanému benzinovému dvoulitru AMG, jenž předstihl téesíčko stejné kubatury od VW ve všech jeho rozmanitých specifikacích. Třetí pozice je jednou z pouhých dvou letošních medailových pozic pro turbodiesel, jmenovitě dvoulitr od BMW.

1,8 až 2,0 litruBody
Mercedes-AMG 2.0 turbo (A 45 AMG)298
Audi 2.0 turbo226
BMW 2.0 turbodiesel150
Volvo 2.0 turbo-kompresor134
Volkswagen 2.0 turbodiesel118
BMW 2.0 twin-turbo111

Ve třídě od 2,0 do 2,5 l se daří pětiválci od Audi, na stříbrnou příčku se probojoval turbodiesel 2,2 l od Mazdy a bronz si odnáší 2,3litrový přeplňovaný čtyřválec Fordu. Ale bylo to o prsa korejské sprinterky...

2,0 až 2,5 litruBody
Audi 2.5 turbo347
Mazda 2.2 turbodiesel184
Ford 2.3 turbo152
Mercedes-Benz 2.1 turbodiesel151
Mercedes-Benz 2.1 electric-diesel hybrid125
Subaru 2.5 turbo117

BMW má důvod k oslavě i mezi motory o kubatuře 2,5-3,0 litru. Hádáte správně, tam jasně vede třílitrové řadové twin-turbo divize BMW M. V téhle třídě mají bavoráci double, druhá pozice patří "obyčejnému" twin-turbu I6 od BMW a kdyby jim to nezkazilo Porsche s 2,7litrovým boxerem, byly z toho kompletní stupně vítězů.

2,5 až 3,0 litruBody
BMW M 3.0 twin-turbo246
BMW 3.0 twin-turbo178
Porsche 2.7 boxer158
BMW 3.0 twin-turbodiesel148
BMW M Performance 3.0 tri-turbodiesel124
Volkswagen 3.0 turbodiesel111

Kategorii od 3 do 4 litrů vyhrál V8 3,8 twin-turbo od McLarenu, ale bylo to docela těsné, zle dotíral V8 4.0 biturbo od Mercedes-AMG. S odstupem třetí skončilo Porsche se svým 3,8litrovým boxerem. Ano, jeden z pouhých dvou atmosférických motorů na medailových příčkách.

3,0 až 4,0 litruBody
McLaren V8 3.8 twin-turbo258
Mercedes-AMG V8 biturbo239
Porsche 3.8 boxer214
Ferrari V8 3.9 biturbo (California T)187
Audi / Bentley 4-litre TFSI163
Porsche 3.8 boxer turbo131

Třída nad 4,0 litru je zase v režii Ferrari a jeho V8 4,5 l. Letos zřejmě naposled, protože 458 Italia končí. Ale v Maranellu nemusí smutnit, protože druhá příčka (a tedy zřejmě vítěz pro rok 2016) patří strojovně V12 6.3 z berlinetty. A to určitě zabojuje i 488 GTB... Osmiválec 5,5 l od AMG si prostě musí zvykat na roli statisty...

Nad 4,0 litruBody
Ferrari 4.5 V8295
Ferrari 6.3 V12222
Mercedes-AMG 5.5 V8 turbo140
BMW M 4.4-litre twin-turbo V8110
Jaguar Land Rover 5.0 supercharged V898
Fiat Chrysler 6.2 supercharged V895

Třídu Zelený motor vyhrála Tesla a to možná jen proto, aby nezvítězilo i8 ve čtyřech kategoriích najednou. Třetí příčka je opět BMW, tentokráte elektrický pohon v i3.

Zelený motorBody
Tesla EV239
BMW 1.5 hybrid (i8)191
BMW EV (i3)109
Volkswagen 1.4 turbo hybrid98
Ford 1.0 turbo95
BMW 0.7 EV range extender (i3 REX)64

Jak už bylo řečeno, Nový motor je posledním letošním zářezem do karbonové karoserie BMW i8, na pódiu jej doplňují sportovní osmiválce Mercedes-AMG a Ferrari.

Nový motorBody
BMW 1.5 hybrid339
Mercedes-AMG V8 4.0 biturbo209
Ferrari V8 3.9 biturbo159
Volvo 2.0 turbo-kompresor135
Volkswagen 1.4 turbo hybrid134
General Motors 1.0 turbo132

A konečně Performance engine - díky němu si odnáší dvě vítězství i Ferrari, což je pro atmosférickou V8 4,5 l pěkné rozloučení. Jak bude vypadat tato kategorie příští rok, je zřejmé, protože druhé místo obsadil dvakrát přeplňovaný V8 4.0 od AMG, atmosférické motory vyklidí tedy pozici i zde. O třetí příčku se v této kategorii popraly atmosféry Porsche a Ferrari, přičemž lépe to vyznělo pro Stuttgart.

Výkonný motorBody
Ferrari 4.5-litre V8236
Mercedes-AMG 4.0 biturbo V8148
Porsche 3.8 boxer129
Ferrari 6.3 V12125
McLaren 3.8 twin-turbo V8112
Fiat Chrysler 6.2 supercharged V875

Také vám to celé přijde takové nějaké ...účelové? Nemohu se zbavit dojmu, že International Engine of the Year je silně manipulován (evropskými) automobilkami. Nejprve byly atmosférické motory "vyštípány" downsizingem za vydatné podpory turbodieselů a nyní, kdy se ukazuje, že vznětové motory mohou být z hlediska plnění přísných emisních limitů pro automobilky drahou legrací, malé turbobenziny nafťáky de facto z ankety vymazaly. Současně si nelze nevšimnout, že ačkoli se v mezičase objevily znamenité benzinové atmosféry, které umí vyškolit (údajně) úsporné downsizované motory, v IEOTY po nich neštěkne ani pes, zato jsou na vzestupu elektromobily. Jako kdyby bylo něco shnilého nejen v Dánsku...

Spolupracujeme s TipCars.com
G7 došla ke shodě, ochraně klimatu ale brání Trump G7 došla ke shodě, ochraně klimatu ale brání Trump

Lídři nejvyspělejších zemí světa ze skupiny G7 se na úvod…

USA neomezí protiruské sankce. Chtějí je naopak ještě zpřísnit USA neomezí protiruské sankce. Chtějí je naopak ještě zpřísnit

Spojené státy neusilují o omezení západních sankcí proti…

První klubová pojišťovna nevydělává a čeká na druhou kapitálovou injekci od RSJ První klubová pojišťovna nevydělává a čeká na druhou kapitálovou injekci od RSJ

Pionýr na trhu vzájemného pojištění na svou chvíli teprve čeká.

 

Štítky BMW Hybrid

 

Přidat názorDiskuse: Motor roku 2015: BMW i8 bere (skoro) všechno







Doporučujeme
Špatné držení volantu vás může přijít draho. Podívejte se, jak je to správně! Špatné držení volantu vás může přijít draho. Podívejte se, jak je to správně!

Správné držení volantu je pro bezpečné řízení automobilu…

Vodík kontra akumulátor: Proč je vodík na ústupu? Vodík kontra akumulátor: Proč je vodík na ústupu?

Ještě před deseti lety byl vodík coby palivo v kurzu.…

 

AutoRevue
Svezli jsme se novou Mazdou CX-5. Kráska přitahuje i jízdním komfortem Svezli jsme se novou Mazdou CX-5. Kráska přitahuje i jízdním komfortem

Charismatickým designem nová Mazda CX-5 zaujme. Ale jak…

BMW řady 8 je oficiálně venku! Kupé mísí sport, modernu i luxus BMW řady 8 je oficiálně venku! Kupé mísí sport, modernu i luxus

Mnichovská automobilka oficiálně představila BMW řady 8,…

 




Policie ČR dostala BMW i8. Půl roku bude brázdit silnice jižní Moravy! Policie ČR dostala BMW i8. Půl roku bude brázdit silnice jižní Moravy!

Jediný exemplář BMW i8 má Policie České republiky…

BMW i8 s faceliftem posílí BMW i8 s faceliftem posílí

BMW i8 v příštím roce projde modernizací a v jejím rámci…

 



 
Technika Škody Karoq v porovnání s předchůdcem: Bude opravdu lepší než yeti?

Technika Škody Karoq: Bude opravdu lepší než yeti?

Dnes 08:00

I když se škodováci snaží tvrdit, že karoq není přímým nástupcem yetiho, bude srovnáván právě s ním. Kam se vlastnosti SUV posunou?




Blesk.cz

Pobláznil celou Bystrc: Novému nájemníkovi Kajínkovi fandí i jeho panelák

Pobláznil celou Bystrc: Novému nájemníkovi Kajínkovi…

Ještě v úterý sledovala většina z tří desítek partají panelového domu v Brně-Bystrci propuštění Jiřího Kajínka v…

Chat s odborníkem: Biokódování proti kouření

Chat s odborníkem: Biokódování proti kouření

Vyzkoušeli jste už všechno možné a pořád se vám s kouřením nedaří skoncovat? Možná budete potřebovat nějakou…

 

iSport.cz

Šance nových Čechů v NHL? Šimek se může chytit, u Šuláka rozhodne kemp

Šance nových Čechů v NHL? Šimek se může chytit, u…

Zámořská NHL zažívá nebývalý příliv hráčů z Evropy. Kluby tlačí na skauty a agenty, aby jim dohazovali ze…

Vaclík odejde za lepším, tvrdí Švýcaři. Je to poslední možnost, říká brankář

Vaclík odejde za lepším, tvrdí Švýcaři. Je to…

Získal třetí ligový titul v řadě, poprvé s klubem triumfoval ve Švýcarském poháru a v létě vyrazí jinam? Česká…

 

Reflex.cz

Vientiane: Hlavní město Laosu láká stále více turistů

Vientiane: Hlavní město Laosu láká stále více turistů

Pradávný princ Thattaradtha musel být muž velikých zásluh. Vzdal se trůnu a opustil prosperující království.…

Václav Klaus ml.: Rada rodičům, kterým vadí propagace islámu ve školách. Občansky se braňte!

Václav Klaus ml.: Rada rodičům, kterým vadí…

Václav Klaus mladší dnes ve své páteční Pětce kritizuje platby do fondů EU, rozpočtovou politiku Andreje Babiše…