Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Motor s olejem kontra bez oleje: Podívejte se, co se stane po 15 minutách!

Tomáš Dusil
Diskuze (13)
Pokud spalovací motor běží bez oleje, patrně se co nevidět zadře. To je obecně známý fakt. Že to ale takto katastroficky nemusí hned dopadnout, ukazuje přiložené video.

Aktéři testu měli k dispozici dva shodné, vzduchem chlazené motory. Oba začínají se studeným startem, přičemž agregát vlevo má ve svých útrobách normálně olej, naopak stejný motor vpravo běží bez oleje. Použitý olej je poměrně laciným mazivem a to navzdory tomu, že má ve svém názvu slovo „premium“. Viskozitně odpovídá normě SAE 10W-30. Je tedy na dnešní poměry spíše hustší.

Oba motory běží asi 15 minut. Při tom se měří teplota v pěti místech. Pozice jedna ukazuje teplotu ve spodní části klikové skříně, pozice dva udává teplotu v horní části klikové skříně. V pozici tři se měří teplota bloku motoru, tedy v místě válcových jednotek. Čtyřka udává teplotu v prostoru připojení svodů výfuku k hlavě válců a konečně pětka ukazuje teplotu víka ventilů zhruba na úrovni pohonu rozvodů.

Jak známo, olej motor pouze nemaže, ale současně zajišťuje také odvod tepla. A tudíž má chladicí účinek. Teoreticky vzato by se tak měla teplota měřených částí u motoru bez oleje začít rychleji zvyšovat v porovnání se stejnými měřenými místy na motoru s olejem. Kupodivu, po osmi minutách chodu jsou teploty na měřených místech u obou motorů velmi podobné. Tento stav navíc zůstává po celou dobu testu, tedy po 15 minutách chodu. Po jejich uplynutí přichází další zajímavé zjištění. Motor bez oleje vykazuje vyšší teplotu pouze v místě napojení výfukových svodů na hlavu válců. Zbytek měřených míst zůstává po teplotní stránce i nadále v rovnováze.

Snad ještě pozoruhodnější než srovnání teplot je fakt, že se motor bez oleje během testu nezadřel. Přesto se na něm chod bez maziva podepsal. To jasně ukazuje demontáž pánví kluzných ložisek klikového hřídele, lidově nazývaných šály. Vpravo jsou šály motoru, který běžel bez oleje, vlevo jsou ty s olejem.

Motor se sice zcela nezadřel, ovšem počáteční fáze zadírání započata byla, jak ukazuje vzorek zbytku maziva vpravo, který v motoru bez oleje zůstal z výroby, případně po předchozím vypuštění oleje. Obsahuje kovové úlomky – špony, pocházející patrně ze zmíněných ložiskových pánví. Také klikové čepy stejně jako stěny válců vykazují stopy opotřebení, na což jasně ukazují viditelné rýhy. Motor bez oleje tedy těch 15 minut chodu vydržel. Otázkou je, jak by to dopadlo, pokud by běžel déle, případně ve vyšších otáčkách a pod zátěží.

Tomáš Dusil
Diskuze (13)
Avatar - drack2
8. 4. 2017 12:26
Zatez
Ono je asi dost rozdil, kdyz to bezi na volnobeh..
6. 4. 2017 18:12
Re: Teorie pana Dusila
Bolo by zaujimavejsie merat teplotu nejakeho loziska. A este pri zatazi. To by asi 15 minut ani neprezil.
Avatar - Uživatel_5340709
6. 4. 2017 16:20
Re: olejárske lobby..
Jj, vlastně myslel to samé.
6. 4. 2017 14:45
Re: olejárske lobby..
Nemyslím si, že to myslel vážně. :-)
6. 4. 2017 13:52
Paneboze....
Kam toto speje? A taky dobry web to kedysi byval...