Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Iconic Motors obnoví výrobu roadsteru AC Cobra

Aleš Dragoun
Diskuze (0)
Britský AC prošel za bezmála 110 let své existence mnoha vzestupy a pády. Nyní se blýská na lepší časy.

Asi nejznámější období spletité historie začalo v roce 1961, kdy ze spolupráce AC, amerického Fordu a jistého Carrolla Shelbyho, vzešla Cobra. Vrcholem byla sedmilitrová verze 427 S/C. Ikona se stala předmětem nejen sběratelské vášně, ale také živnou půdou pro výrobce replik. Samotná společnost AC Cars Ltd. se vrátila k její výrobě v roce 1981 typem MkIV. Neprodukovala jej ovšem přímo ona, ale firma CP Autokraft. Had z názvu musel později zmizet, protože práva na jeho použití vlastní paradoxně Ford Motor Company...

Cobry vyjížděly z bran továrny i v devadesátých letech, kromě tradičních Fordů měly pod kapotami například i motory Lotus. Kusová produkce se v novém století dokonce přesunula na Maltu, ale tato anabáze rychle skončila, stejně jako projekt kupé Mamba, Kolem modelu MkVI, který byl uveden s velkou pompou loni a měl se vyrábět v Německu u Gullwing GmbH, je také ticho po pěšině. Nyní se vše ale rýsuje v lepším světle, jedna z nejstarších britských automobilek (pokud ji tak můžeme nazvat) navázala spolupráci s americkou firmou Iconic Motors.

Výsledek jejich snažení, Iconic AC Roadster, se představil již před necelým rokem v kalifornském Pebble Beach, od té doby probíhalo důkladné testování. Jeho srdcem je nepřeplňovaný vidlicový osmiválec se vstřikováním paliva, který se svými 6997 cm3 rovná klasické Cobře 427 (číslo znamenalo zdvihový objem v krychlových palcích). Z něj by měl poskytovat největší výkon 597 kW (811 k) při 7600 min-1 a točivý moment 894 Nm v 5800 min-1. Samotný výrobce ale uvádí i další a o něco vyšší čísla: 615 kW (836 k) a 920 Nm. Tyto hodnoty přenáší pochopitelně na zadní kola šestistupňová manuální převodovka. Motor dokáže točit až 8000 min-1.

Podvozek tvoří rám z ocelových trubek, bezpečnostní buňka pro dvojici cestujících je ale z uhlíkových vláken. Vysokorychlostní pneumatiky Goodyear Eagle F1 Super Car Run-Flat mají vpředu rozměr 275/35 ZR18, vzadu 325/30 ZR19, poslední čísla tedy napovídají mnohé o velikosti desetipaprskových litých ráfků. Brzdy jsou kotoučové karbon-keramické s průměrem kotoučů 360 mm a na jejich vývoji se podílel specialista nad jiné povolaný: italské Brembo.

Karoserie je moderní variací na téma klasické Cobry, stále ji připomíná, ale přední i zadní část se radikálně změnila, současné zákony aerodynamiky jsou neúprosné. Jako stavební materiál byly použity hliník a karbon. Interiér poskytuje dvěma pasažérům patřičný luxus: kůži, leštěný kov a dokonce dotykový displej uprostřed přístrojové desky! Předsériový kus má vpředu xenonové výbojky, produkční verze by měla svítit na cestu LED projektory.

Z 0 na 100 km/h vystřelí nový roadster s hmotností zhruba 1100 kg asi za tři vteřiny, maximální rychlost 322 km/h je vzhledem k tomu, že se jedná o otevřený vůz, spíše teoretická. Iconic Motors uvádí dokonce spotřebu dle amerických zvyklostí v městském cyklu 23,5, na dálnici pak 11,8 l/100 km. Důrazně ale upozorňuje, že se nejedná o hodnoty dle metodiky EPA.

Zájemci mohou začít Iconic AC Roadster objednávat. Produkce se rozběhne ale až v příštím roce.

Aleš Dragoun
Diskuze (0)