Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Mrtví na českých silnicích: Letošní čísla jsou srovnatelná s rokem 1947

Aleš Dragoun
Diskuze (18)
Na našich silnicích letos zatím zemřelo 695 lidí. Číslo sice ještě není konečné, ale takový údaj byl zaznamenám naposledy těsně po 2. světové válce.

Rok 2011 se chýlí ke konci, policejní statistiky nehod a mrtvých tedy ještě čekají na to, až budou uzavřeny. Současný údaj odpovídá roku 1947. Jenže tehdy jezdilo po našich silnicích takřka třicetkrát méně aut.

Informaci potvrdil ředitel dopravní policie Leoš Tržil: „Ano, přibližujeme se roku 1947. Tehdy ale bylo v evidencích vozidel jen zhruba 130 až 140 tisíc vozidel, teď však v nich máme přes čtyři miliony osobních aut. Intenzity provozu tak byly tehdy zcela rozdílné, o to víc je letošní výsledek potěšující“. Mrtvých ale nebylo nikdy méně než 750, například v roce 2009 zemřelo 832 osob. Loni jejich počet klesl poprvé na 749. Alarmující čtyřciferná čísla jsou již naštěstí minulostí.

Avšak jásání není rozhodně na pořadu dne. Počet těžkých zranění totiž vzrostl. Expert na silniční bezpečnost Robert Šťastný ovšem dodává, že jednou z příčin je i dokonalejší zdravotní péče, která se pochopitelně neustále vyvíjí: „Hodně z těch, kteří by byli dříve mrtví, se přesunulo do kategorie těžkých zranění.“

Jaké jsou příčiny smrtelných nehod? Dalo by se říci: stále stejné. Statistikám vévodí rychlá jízda, při které vyhasly životy 42 % obětí. Řidiči dražších osobních aut a SUV, kteří jezdí běžně po silnicích 150 km/h, hned tak zřejmě nezmizí. Následuje nesprávný způsob jízdy (37 %) a nedání přednosti v jízdě (20 %). Právě mimo obce se umírá nejčastěji, zejména na silnicích 1. třídy. Dálnice jsou u nás ale bezpečné, ačkoli by se mohl zdát pravý opak.

Nejčastěji umírají řidiči osobních aut, takřka ve čtyřiceti procentech případů. Není divu, těch u nás jezdí nejvíce. Dalších 20 % představuje nejrizikovější skupina účastníků silničního provozu: chodci. Pro ně je nejnebezpečnějším obdobím právě současná zima. Zhruba 17 % mrtvých tvoří spolujezdci v osobních autech a 10 % motorkáři, byť jejich nehody jsou v posledních letech až hystericky medializovány. Musíme si ale uvědomit, že na dvou kolech je ochrana minimální.

Nejtragičtějším dnem týdne se letos stal čtvrtek. Během nich odešlo z tohoto světa dříve, než si přálo celkem 107 lidí. Naopak v neděli zemřelo 92 osob. Jak jsou na tom jednotlivé měsíce? Není divu, že v srpnu ztratilo životy 75 lidí, prázdninové měsíce bývají vždy velmi smutné. Naopak leden si připsal na konto jen 42 obětí.

Jezdíme v čím dál bezpečnějších vozech, množí se preventivní lokální akce, ale dopravní problematika je více medializována i v pozitivním slova smyslu. Pomiňme případy pirátů silnic, slušnější jsou díky ní v současnosti i cyklisté, kteří se naučili používat přilby. Jen chodci by měli být vidět lépe, obzvláště nyní v období, kdy je brzy tma. Robert Šťastný je přesvědčen i o tom, že zafungoval bodový systém: „Právní režim je úplně jiný než dřív, lze mluvit o mnohem větším tlaku, kdy hodně řidičů má nějaký ten bod a i proto jsou mnohem opatrnější.“

Národní bezpečnostní strategie pro provoz na silnicích hovoří o tzv. vizi nula. Do roku 2020 bychom se podle Leoše Tržila měli dostat na nulu mrtvých. To je ale samozřejmě trošku nadnesené, myslí si sám.

Jistě, bez obětí to v silničním provozu prostě nejde. Jejich počet by se měl do budoucna dále snižovat. Uvědomme si ovšem, že ta strohá výše zmíněná čísla nepředstavují abstraktní údaje, nýbrž ve většině případů rodinné tragédie a slzy nejbližších příbuzných.

Aleš Dragoun
Diskuze (18)
Avatar - Falco
30. 12. 2011 23:49
Re: :-)
"Lidi nemají peníze, tak nikam nejezdí" >:D
30. 12. 2011 22:59
Re: SA ANI NECUDUJEM.....
Souhlasím s níže (výše - dle zobrazení) uvedeným názorem Ády.
Já naopak vůbec nemám pocit, že by se u nás jezdilo nějak výrazně hůře, než v zahraničí.
Ohleduplnost a TOLERANCE - to jsou IMHO dvě nejdůležitější slova v silničním provozu. A pokud je po někom chci vyžadovat, musím začít u sebe. Funguje to, věř mi.
30. 12. 2011 19:06
Metodika
Ona jsou tato čísla jaksi nadnesená. Pokud vím, tak před pár lety se metodika v počítání obětí silničních nehod změnila. Nejsem si úplně jist, ale dříve se mezi oběti započítávali všichni, kteří zemřeli na následky dopravních nehod. Dnes se započítávají pouze ti, kteří podlehnou zraněním v určitém časovém úseku (v řádech několika dnů).
Nicméně i tak je zřetelný úbytek mrtvých, o tom žádná. Přesto jsou čísla ale pořád relativně vysoká. Zrovna včera jsem koukal na Indický speciál, kde bylo zmíněno, že v Indii ročně zahyne cca 196 tisíc lidí (kolem 70 milionů zaregistrovaných automobilů), zatímco ve Velké Británii pouze 3 tisíce ročně (při nějakých 35 mil automobilech), tudíž ve srovnání s VB jsme stále pozadu.
Avatar - Ada je zase tady
30. 12. 2011 15:29
Re: SA ANI NECUDUJEM.....
To jsi toho na silnici po Evrope asi moc nenajezdil. Agresivnejsi ridici, nez v CR jsou i na Slovensku, jeste horsi je to v Polsku. Ani Francouzi nejsou na silnici zadni lumeni, ale spis nez agresivni jsou sobecti. Obecne dosti agresivni jsou Srbove a Makedonci, ale asi nejhorsi situace je v Rusku, zejmena v Moskve. :no:
Avatar - Ada je zase tady
30. 12. 2011 15:26
Re: bulváreček
To asi ne, nicmene je opravdu rozdil v tom, v jakem aute se pohybujes. Kdyz jedu ve svem aute, ktere je trochu vetsi, nez prumerna osobni auta, ktera se pohybuji v beznem provozu, nemam az na vyjimky na silinici zadne zkusenosti s tim, ze by se na mne nekdo tlacil, ci mne problikaval. Pokud vsak jedu ve voze me zeny, tak presto, ze je oproti memu autu relativne mnohem vic premotorovany a jezdi pres 200kmph, tak si na mne kazdou chvili nekdo dovoluje - protoze to auto je mensi a v predstave vylebanych chlapcu se zlatym retezem kolem krku a IQ hlidacu parkoviste bych se jim mel s takovym autickem klidit z cesty, i kdyz v prumeru jezdim zcela stejne jako s tim vetsim vozem...