Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

MS v rallyekrosu sezona 2019: Opravdu dojde na elektrifikaci?

Michal Štěpanovský
Diskuze (2)
Světový rallyekros má za sebou pátý rok existence a dostal se na rozcestí. Nadějný projekt může vzít za své. Ambiciózní plány narážejí na vyšší finanční náklady a také na elektrické šílenství.

Automobilový sport kombinující terénní a silniční prvky se stal ukázkou, jak může fungovat, když se o něj stará promotér mimo rámec mezinárodní federace.

Král si držel žezlo

První dva závody letošní sezony vyhrál obhájce titulu Švéd Johan Kristoffersson (Volkswagen Polo), ve třetím uspěl Francouz Sebastien Loeb (Peugeot 208). Pak už neuvěřitelným způsobem kraloval švédský závodník, který zvítězil v dalších devíti podnicích a z titulu se mohl radovat předčasně již dva závody před koncem sezony. Za ním bojovali o titul vicemistra světa čtyři jezdci. Druhým místem v Jižní Africe si nakonec tuhle poctu zajistil další Švéd Mattias Ekström (Audi) a zopakoval tak výsledek z minulé sezony.

Disciplína, jejíž sledovanost rok od roku stoupala, se dostává do problémů. Americký reklamní gigant IMG, který je promotérem šampionátu, tvrdí, že se nic neděje. Po loňské sezoně však odstoupil Ford, který se tvářil, že chce více podpořit společnost M Sport v mistrovství světa v rallye. To se však nestalo.

Po letošním roce vzdaly svou účast automobilky Audi a Peugeot. Jejich krok souvisí s bezbřehou orientací Mezinárodní automobilové federace (FIA) na závodící elektromobily. Německá značka se věnuje formuli E, zůstává v seriálu cestovních vozů DTM a padla její podpora Ekströmova týmu. Francouzi odvolali své aktivity poté, co promotér odložil plánovanou elektrifikaci rallyekrosu na rok 2021. Údajně nemají jistotu v budoucnosti. Svět motorů se stal přímým svědkem, jak byl rozhodnutím Peugeotu konsternován devítinásobný mistr světa v rallye Sebastien Loeb. Dozvěděl se to až z médií v průběhu Katalánské rallye, kterou nakonec vyhrál s Citroënem C3 WRC.

Nastává boj o přežití

Nabízí se otázka, co bude dál. IMG oznámilo kalendář pro příští rok, který má jedenáct podniků. Začíná se v arabském Abú Dhabí, což zvyšuje náklady účastníků. Mimo evropský kontinent se pojede ještě v Kanadě, USA, kde byla letos mizerná divácká návštěva, a finiš se odehraje na jihu Afriky. Z klasických tratí zůstávají jen Norsko, Švédsko a Francie.

Otázkou je, koho z jezdců uvidíme příští rok. O odchodu nemluví Švéd Kristoffersson, Nor Solberg (oba Volkswagen), Fin Grönholm, Rus Timerzjanov (oba Hyundai i20), Francouz Chicherit ani Švéd Marklund (oba Renault Mégane). Vicemistr světa Ekström (Audi) zvažuje návrat do cestovních aut (DTM). Veliký otazník zůstává nad budoucností bratrů Hansenových a Loeba (všichni Peugeot). Rodina Hansenových se věnuje tomuto sportu celý život a Kenneth Hansen (otec bratrů) je čtrnáctinásobným mistrem Evropy. Těžko si představit, čemu se budou věnovat dál, když ne rallyekrosu. V tuto chvíli není jasné, jak se k situaci postaví Peugeot, který tvrdí, že má pod smlouvou Loeba. Francouz má zatím jistotu ve startu na Rallye

Dakar v soukromé stáji PH Sport.

Elektrifikaci, která zjevně není budoucností motoristického sportu, se rallyekros zřejmě nevyhne. Ať již od roku 2021, nebo později. Novou alternativou pro současné vozy divize Supercar může být šampionát Global Rallycross Europe. Za jeho vznikem stojí bývalý rakouský jezdec Max Pucher. Závodit se má ve dvou divizích a jedna z nich je určena pro současné závodní speciály třídy Supercars.

Nabízejí se tratě ve Velké Británii, Itálii, Maďarsku, Francii, Německu, Rakousku nebo na Slovensku. Každý plánovaný víkend má mít dva závody. Jezdce mohou nalákat především přímé přenosy Eurosportu. IMG však přispěchalo se internetovým vysíláním celého průběhu evropského šampionátu na svém youtubovém kanálu. Uvidíme, jaké prognózy se nakonec naplní.

Šusta byl nejlepší

Z českých jezdců, kterých letos pravidelně startovalo v rámci mistrovství Evropy divize Super 1600 pět, se nejlépe vedlo Josefu Šustovi s vozem Škoda Fabia. V tvrdé konkurenci nakonec získal konečnou pátou příčku, o kterou bojoval až do samého závěru s Finem Jesse Kalliem. Z dalších českých jezdců skončil Ondřej Smetana (Ford Fiesta) jedenáctý, když jeho nejlepším výsledkem bylo třetí místo v Portugalsku. Václav Veverka (Peugeot 208, 26 bodů) se umístil jako čtrnáctý, Pavel Vimmer (Škoda Fabia) skončil se ziskem 21 bodů šestnáctý.

Při jednorázovém startu v Norsku bodoval Jan Skála (Peugeot 208), naopak bohužel naprázdno vyšel Marcel Suchý (Peugeot 207). První rok v nejsilnější divizi Supercar mistrovství Evropy má za sebou bývalý autokrosový mistr Evropy Aleš Fučík (Škoda Fabia), ale ani on na body nedosáhl. Příští rok bude startovat se špičkovým vozem Volkswagen Polo pocházejícím ze švédských dílen Marklund Motorsport.

Výsledky MS

Konečné pořadí - jezdci: 1. Kristoffersson (Švéd./Volkswagen Polo R) 341 bodů; 2. Ekström (Švéd./Audi S1) 248; 3. Bakkerud (Nor./Audi S1) 237; 4. Loeb (Fr./Peugeot 208) 229; 5. Solberg (Nor./ Volkswagen Polo R) 227; 6. T. Hansen (Švéd./Peugeot 208) 192. Startovalo 40,

bodovalo 26 jezdců.

Značky: 1. PSRX Volkswagen Sweden 568; 2. EKS Audi Sport 485; 3. Team Peugeot Total 421.

Stupně vítězů: Kristoffersson 11, Loeb 7, Bakkerud 6, Solberg 5, Ekström 4, T. Hansen 2, Grosset-Janin (Fr./Renault Mégane RS) 1.

Michal Štěpanovský
Diskuze (2)
Avatar - JohnST
8. 12. 2018 22:32
Elektrika
Elektrika a uz vsetkym z toho v hlave tika.(j.e.b.e)
Avatar - KANKUNEN
8. 12. 2018 17:22
Auta se taky poslouchají,
To násilné přecházení na EV skončí jako multikulti Paříž.