Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Velký návrat! MV Agusta se vrací do mistrovství světa silničních motocyklů

Ondřej Pavlůsek
Diskuze (3)
MV Agusta je v současnosti tradiční značkou v mistrovství světa superbiků, ale v prestižnějším mistrovství světa silničních motocyklů, v němž získala desítky titulů, chybí od druhé poloviny sedmdesátých let.

Motocyklová značka MV Agusta se ve druhé polovině čtyřicátých let dvacátého století zrodila z podobné vášně pro závodění jako automobilka Ferrari. Motocykly této značky se v mistrovství světa silničních motocyklů objevují koncem čtyřicátých let a v letech 1952 až 1974 patří k absolutní špičce startovního pole. Bohužel po úmrtí zakladatele začal pomalý úpadek, který v případě závodění skončil odchodem značky z kolotoče velkých cen na konci roku 1976.

Statistiky ovšem hovoří jasnou řečí a MV Agusta má na svém kontě celkem 75 mistrovských titul z mistrovství světa silničních motocyklů ve třídách 125, 250, 350 a 500, z nichž 38 připadá jezdcům a 37 továrnímu týmu.

Jen v samotné třídě půllitrů, představující ve své době vrchol, který nahradila dnešní kategorie MotoGP, získali jezdci pro MV Agustu celkem 18 mistrovských titulů, z nichž 17 bylo v nepřetržité řadě za sebou.

První z těchto mistrovských titulů v půllitrech vybojoval John Surtees v roce 1956 a následně ještě v letech 1958, 1959 a 1960. V roce 1961 byl s MV Agustou mistrem Gary Hocking a následně v letech 1962, 1963, 1964 a 1965 kraloval Mike Hailwood, po němž převzal žezlo Giacomo Agostini, který byl bez pauzy mistrem světa v letech 1966 až 1972. Poslední dva mistrovské tituly v půllitrech pro MV Agustu vybojoval Phil Read v letech 1973 a 1974.

Na slavnou minulost se jen těžko zapomíná a prakticky každé vedení od znovuzrození MV Agusty jako motocyklového výrobce se snažilo o její návrat do mistrovství světa silničních motocyklů, ale především díky finanční náročnosti prozatím ze všech plánů sešlo.

Nyní ovšem MV Agusta oficiálně oznámila, že se do mistrovství světa silničních motocyklů vrátí a to díky spojení s týmem Forward Racing. Ten startuje ve třídě Moto2 od jejího založení v roce 2010, kdy nahradila tradiční dvěstěpadesátky.

MV Agusta se tedy nevrací do nejvyšší kategorie, kterou před dvaačtyřiceti lety opustila, ale v o stupeň nižší třídě, což může vzdáleně připomínat její první zkušenosti s velkými cenami přelomu čtyřicátých a padesátých let se stroji nižších kubatur.

První prototyp závodních strojů třídy Moto2 ve společných barvách značky MV Agusta a týmu Forward Racing se má na závodním okruhu představit v červenci letošního roku. V příštím roce se má MV Agusta účastnit celého šampionátu.

Jistou pihou na kráse celého projektu je skutečnost, že pro motocykly, které týmu nasazují v kategorii Moto2 je pravidly stanoveno používání jednotné pohonné jednotky. To je aktuálně čtyřválcová šestistovka značky Honda a od příštího roku bude novým dodavatelem Triumph, což znamená, že italskou krásku, kterou proslavily právě její vlastní motory, bude pohánět britské srdce.

Ondřej Pavlůsek
Diskuze (3)
13. 6. 2018 19:50
Re: MV Agusta
Docela nedávno jsem potkal v Mladé Boleslavi jednoho pána s Brutale. To co mě na motorce zaujalo, byl docela výrazný mechanický ruch motoru (nevím jak to přesně označit). Asi bych doporučoval použít raději motory od Hondy i pro sériové modely. Designově jsou to motorky povedené.
13. 6. 2018 16:38
Velký návrat ???
Velký návrat s vykřičníkem by, podle mě, byl, kdyby vlítli rovnou do Moto GP s plně továrním týmem a samozřejmě s komplet vlastní motorkou. Nejlépe v sedle s Rossim, Marquezem, Doviziosem nebo alespoň Zarcem případně Petruccim. A pro opravdu velký návrat by mohli mít i satelitní tým.

Účast v "Honda cupu" není velký návrat, ani to nebude MV Agusta. Je to jen použití slavného jména. Úplně stejně se tam může vrátit Jawa, jen otázka trochy peněz. ;-\
Avatar - praděda7
13. 6. 2018 16:37
MV Agusta
se vrací? MV Agusta s motorem od Hondy nebo Triumphu to snad ne.... 8-s