Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Na australské dálnici bude platit neomezená rychlost jízdy

Michal Fokt
Diskuze (15)
Po Německu tu bude další stát, kde budeme moci jet po dálnici čistě podle svých představ a schopností. Ale bude to trošku z ruky - v australském Severním teritoriu.

Není na světě moc míst, kde byste se mohli svobodně rozhodnout, jak rychle pojedete po veřejné komunikaci. Jedno z nich máme kousek - Německo a jeho autobahny, na britský ostrov Man, kde není omezena rychlost na silnicích, to máme už o něco dál a nejnovější "ostrůvek svobody" bude od února příštího roku na opačné straně planety.

Australské Severní teritorium se rozhodlo na 193km úseku dálnice Stuart Highway mezi Alice Springs a Barrow Creek zrušit maximální povolenou rychlost 130 km/h a nechat rozhodnutí čistě a řidiči. Půjde o zkušební režim s platností 12 měsíců, jenž reflektuje fakt, že se v této oblasti v období 2001-2011 nestala kvůli rychlosti žádná tragická dopravní nehoda.

Jak už to u podobných volnomyšlenkářských rozhodnutí bývá, ozývají se i kritické hlasy, brečí mimo jiné i šéf Australian Automobile Association Andrew McKellar, podle něhož jde o hazard s lidskými životy. Andrew asi není seznámen s výsledky obdobného pokusu v americké Montaně, kdy v letech 1994-1999 bylo ve dne na dálnicích také povoleno jezdit neomezenou rychlostí. Tato éra skončila nikoli kvůli drastickému nárůstu havárií a úmrtí, ale prostě jen byrokratickým rozhodnutím, že "Reasonable and Prudent" rychlostní limit je protiústavní, Amerika je prostě země neomezených možností. Přitom v době, kdy tato neomezená rychlost platila, nehodovost se v Montaně snížila a po zpětné aplikaci levičáckého přístupu k věci v podobě znovuzavedení číselných omezení se zase začala zvedat, ostatně přesvědčte se sami.

Michal Fokt
Diskuze (15)
Avatar - lordlord
21. 10. 2013 18:41
.
proč ne, jedu na kolik se cítím, kolik mi dovolí auto a neodvádí mi pozornost sledování tachametru a vyhlížení policajtů
21. 10. 2013 16:01
Re: proč
Tak nějak. I s limity musí být řidič schopen odhadnout, co si může dovolit. Jen dávají falešný pocit bezpečí. Že je v pořádku jezdit tak rychle.
21. 10. 2013 14:06
MPR
by sa mala zrusit vsade a plosne.
Ostala by iba doporucena rychlost (a existujuce znacky na nepredvidatelnych usekoch) na aktualnych urovniach a kto pri jej prekroceni sposobi nehodu, dostane napr. 3-5x taku pokutu (alebo zakaz soferovat) alebo rovno basu, podla toho, ake su nasledky.

Aktualne platiaca prezumpcia viny je chory na hlavu postaveny system.

Bezdovodna buzeracia a prikazy este nic nikdy pozitivne nepriniesli, moznost volby sposobi vyssiu intenzitu pouzivania mozgov u soferov a snad aj vyssie vybudenie zmyslov a pozornosti.
21. 10. 2013 14:00
Re: proč
To sa vela ludi presvedcilo aj na ceste s 90kou, kde neodhadli utahujucu sa zatacku, pripadne ignorovali lokalnu znacku 70, 60 a pod...
Neobmedzena rychlost neznamena plyn na podlahe cely cas a to ani MPR, a dokonca ani tu MPR vela ludi nechape. Potom ich v zime na snehu/poladovici vidis parkovat mimo cesty.
21. 10. 2013 12:30
Re: proč
Pokud něco zabije neomezenou rychlost v Německu, tak zelení. A srazit se s klokanem by ses nechtěl ani ve 130, natož ve 250.