Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Návrat hybridu s manuálem ve velkém? Řešením je malý modul z Německa

Abarth
Abarth
Abarth
4 Fotogalerie
Tomáš Dusil
Diskuze (71)
Až dosud vyžadovala hybridní technika pohonu četné úpravy stávajícího vozidla. To by se však do budoucna mohlo změnit díky hybridnímu modulu P2. Jaké přináší výhody a kdy jej můžeme očekávat?

Smyslem celého řešení německé strojírenské firmy Schaeffler, pod níž spadají značky vyrábějící komponenty pro automobilový průmysl Luk, INA a FAG, je možnost relativně snadno spojit hybridní pohon s v podstatě jakýmkoliv spalovacím motorem. Dokonce ani manuální převodovka nemá být překážkou, s čímž jsme se dosud setkali pouze u Hondy CR-Z. Firma Schaeffler uvádí snížení spotřeby paliva až o 20 procent, na to zákazníci uslyší.

Řešení spočívá v takzvaném hybridním modulu, který se vloží mezi spalovací motor a převodovku. Jeho základem je elektromotor o výkonu 12 kW kombinovaný s dvojicí třecích spojek. Vzhledem ke kompaktním rozměrům se počítá s využitím u vozidel s příčnou zástavbou hnacího řetězce. Jednak je zde takzvaná jednocestná spojka, která supluje běžnou spojku, a tedy zajišťuje odpojení respektive připojení celého hnacího řetězce (tedy jak spalovacího motoru, tak elektromotoru) k převodovce. Ovládána je pedálem buď hydraulicky, nebo mechanicky. Dále je použita ještě jedna spojka, která umožňuje odpojit elektromotor od spalovacího motoru, ovládaná je vlastním servomotorem. Zásluhou druhé uvedené spojky lze zajistit pohon vozidla na čistě elektrickou energii a samozřejmě také rekuperaci brzdné energie.

Pro 48 voltů

Firma Schaeffler uvádí, že elektromotor může vozidlo pohánět až do rychlosti 48 km/h. Uplatní se tedy zejména ve městě. Současně, pokud bude u vozidla aktivován režim samočinného parkování, bude opět pohyb auta svěřen elektromotoru. S hybridním pohonem P2 se počítá ve spojení s elektrickou sítí o napětí 48 voltů. I díky tomu bylo možné zmenšit průměr elektrických vodičů až o tři čtvrtiny v porovnání s těmi, které by vyžadoval stejně výkonný elektromotor napájený 12votovou palubní sítí.

Firma Schaeffler počítá se zahájením výroby modulu P2 na sklonku tohoto roku v Číně. Kdo bude prvním uživatelem, zatím uvedeno není, avšak třeba Volvo tvrdí, že do roku 2019 chce mít všechna svá auta poháněná kombinací spalovacího motoru a elektromotoru. Vzhledem k tomu, že se Volva vyrábějí také v Číně, není spojení se Schaefflerem mimo jiné v rámci využití jeho hybridního modulu P2 vyloučeno.

Vstoupit do diskuze (71)