Nejdelší náklaďáky: Prohlédněte si úžasné silniční vlaky minulosti i současnosti

 

Silniční vlaky jsou dnes nejčastěji spojovány s Austrálii, kde jich je k vidění skutečně nejvíc, ale jejich kořeny jsou v Indii a Evropě.

Historie silničních vlaků se podle většiny pramenů, zaměřených právě na jejich minulost a problematiku, začala psát na počátku sedmdesátých let devatenáctého století v Indii. Britská koloniální správa tehdy totiž ještě nedisponovala rozvinutou železniční sítí, ale potřebovala ekonomicky a relativně rychle přepravovat náklady i osoby na dlouhé vzdálenosti.

Společnost Grand Trunk Road tehdy v Indii nasadila parní tahače, pojmenované The Primer a Rawee, za jejichž návrhem stál Angličan Thomson. Díky rozkvětu železnice však byly tyto stroje koncem devatenáctého století překonány a v jejich dalším vývoji se již nepokračovalo.

Silniční vlaky společnosti Grand Trunk Road sice ustoupily železnici a upadly v zapomnění, ale údajně posloužily jako inspirace pro román Zemí šelem, v němž Jules Verne nechal své hrdiny cestovat soupravou, kterou tvoří dva obytné vozy a tahač v podobě mechanického slona na parní pohon.

Autovlaky včera a dnes: Kouzlo přepravy

Na přelomu devatenáctého a dvacátého století se začíná čile rozvíjet automobilový průmysl. Pozornost konstruktérů a výrobců vedle osobních automobilů přitahují i nákladní vozidla. Ta pak celkem logicky zajímají i vlády a armády jednotlivých států, protože se stále vzrůstajícím výkonem svých motorů, nosností, rychlostí a vzdáleností, kterou jsou schopna překonat, jsou více než přitažlivou alternativou koňských povozů.

Z řady více či méně zajímavých a úspěšných konstrukcí rozhodně i dnes zaujme Landwehr-Zug. Ten v roce 1909 zkonstruoval Ferdinand Porsche a rakousko-uherská armáda do začátku první světové války převzala celkem osmnáct souprav.

Tahač s benzinovým šestiválcem 20,3 l/115 kW a dynamem o výkonu 90 kW a výstupním napětím 300 V poháněly dva elektromotory. Připojeno za ním mohlo být až deset přívěsů, z nichž byl každý vybaven vlastním elektrickým pohonem. Posádku jedné soupravy tvořili dva řidiči, dva elektrikáři, dva zámečníci a čtyři brzdaři.

Historie: Plachtové návěsy - Páté kolo pod plachtou

Tahače silničních vlaků v prvních desetiletích dvacátého století vznikaly u řady evropských automobilek a výjimkou nebyla ani pražská Praga nebo kopřivnická NW, resp. Tatra. Tato vozidla byla často navrhována pro armádní nasazení.

V případě značky Praga lze zmínit model V z roku 1911 se zážehovým čtyřválcem o objemu 6,8 litru a výkonu 27 kW, který byl dodáván jako souprava tahače/valníku s vlekem a podle tehdejší terminologie uváděn jako vojenský autovlak. Tato souprava si na silnici poradila s nákladem o hmotnosti do deseti tun.

Kopřivnickou NW, resp. Tatru pak může reprezentovat tahač R4 Jaguar z roku 1908 s motorem o výkonu 59,6 kW a pohonem všech kol nebo model TL4, který byl dodáván jako klasický nákladní automobil, ale mohl sloužit i jako tahač návěsů a přívěsů.

Tatra a její nejslavnější nákladní vozidla z minulosti i současnosti

Silniční vlaky se v Evropě příliš neprosadily a důvodem byla zdejší rozvinutá železniční síť, s níž nemohly soupeřit. Pro využití těchto souprav se jako ideální ukázaly oblasti s málo nebo téměř vůbec rozvinutou železnicí, kterou zde vhodně doplnily nebo zcela nahradily.

Z Evropy proto silniční vlaky zamířily především do Afriky a Austrálie, kde jsou rozšířené dodnes. Například ve Velké Británii navržený a v roce 1934 vyrobený AEC 8 x 8 Government Roadtrain působil v Africe, na územní tehdejšího Sovětského svazu a rovněž v Austrálii. Tuto soupravu z roku 1934 tvořil čtyřnápravový tahač se vznětovým šestiválcem o objemu 8,9 litru a výkonu 97 kW, který doplňovaly dva přívěsy se stejným počtem náprav.

Otcem silničních vlaků v podobě, v níž je známe dnes, právě z australských silnic, je považován Kurt Johansson. Australan se švédskými kořeny, který se rozhodl, že namísto 20 kusů dobytka přepraví za pomoci nákladního vozidla najednou rovných 100 kusů a to na vzdálenost kolem 320 km.

K dosažení vytyčeného cíle využil severoamerický tahač Diamond T980, z první poloviny čtyřicátých let dvacátého století, který byl vybaven atmosférickým šestiválcem o objemu 14,7 l a výkonu 150 kW. Kurt Johansson tento třínápravový automobil osadil korbou vlastní konstrukce, doplnil o dva dlouhé čtyřnápravové přívěsy a se soupravou pojmenovanou Bertha dosáhl svého cíle. Tím v podstatě zahájil dodnes trvající éru australských silničních vlaků.

Kenworth, Peterbilt a další: Galerie hvězd amerických dálnic

Vývoji a výrobě tahačů vhodných pro australské silniční vlaky se prakticky od padesátých let věnují všichni výrobci nákladních vozidel, jejichž stroje míří na australský trh. K nejatraktivnějším pro diváky pak samozřejmě patří zástupci severoamerických značek Freightliner, Kenworth, Mack či Western Star. K vidění jsou ovšem i tahače značek Iveco, Renault (ten dříve i prostřednictvím strojů nesoucích značku Mack), Scania či Volvo.

Za rozkvětem a rozvoje silničních vlaků v Austrálii stojí mimo jiné i zdejší legislativa, zatímco ve většině evropských států je maximální celkové délka jízdní soupravy většinou omezena na 17 až 22 metrů, tak zde platí zcela jiná pravidla.

Podívejte se, jak budou vypadat náklaďáky budoucnosti!

Austrálie se může pochlubit prakticky nejtěžšími a nejdelšími silničními vlaky pro nákladní dopravu schválenými pro běžný silniční provoz. Jízdní soupravy zde mohou mít celkovou hmotnost až 200 tun, ale nejčastěji se jejich hmotnost pohybuje od 80 do 120 tun podle nákladu, který vezou. Celková délka soupravy je v případě dvou návěsů podle jejich zapojení 25 nebo 36,5 metrů. Triple Road Train s trojicí návěsů mohou být dlouhé 53,5 metru.

Delší soupravy se pak v Austrálii pohybují na řadě soukromých a důlních silnic ve vnitrozemí, z nichž ty nejdelší lze potkat v dolech západní části Severního Teritoria. Tyto silniční vlaky většinou tvoří tahač s pohonnou jednotkou disponující výkonem okolo 750 kW a šestice návěsů.

Volvo FH16 jako silniční vlak v Austrálii (Video)

Nejdelší silniční vlak, který má od roku 2006 zápis v Guinnessově knize rekordů tvořil tahač Mack Titan se 112 návěsy. Celková délka této soupravy byla 1474,3 metrů a za její volant v australském Cliftonu usedl tehdy sedmdesátiletý John Atkinson.

Vedle Austrálie lze dnes na silniční vlaky narazit i v Kanadě, kde se jejich celková délka pohybuje do 38 metrů a v menší míře se ještě o něco kratší soupravy používají i ve Spojených státech nebo v Mexiku a Argentině.

Scania R 730 V8 10x8: Tahač pro australské autovlaky

Evropa s ohledem na hustotu osídlení i dopravy zůstává a nejspíš nadále zůstane věrná svým tradiční soupravám bezkapotových tahačů s návěsy, i když především v severských zemích probíhají testy s delšími soupravami.

Zmínit lze například finský projekt se soupravou tahače Scania R730 s dvojicí návěsů dlouhou 33 metrů. Společnost Volvo Trucks pak v loňském roce v rámci propagace modelu FH16 750 stvořila silniční vlak, který vedle tahače tvořilo 20 přívěsů a jeho celková délka byla 300 metrů.

Scania na CNG ve službách Škoda Auto

Ekonomické výhody delších souprav pak pomáhají uvolnění pravidel i na Evropské půdě a i na českých dálnicích lze potkat soupravy o délce 25 metrů, které jsou výsledkem spolupráce mezi společností Škoda Auto a značkou Scania.

Scania: Nákladní doprava směřuje k jízdě v konvojích

Za jistou formu silničního vlaku lze považovat koncept Platooning, představující jízdu nákladních vozidel v konvojích s minimálními rozestupy mezi nimi, kdy je řidičem ovládáno pouze první vozidlo, zatímco ta za ním upravují svůj styl podle něj za využití systémů pro autonomní řízení a jejich řidiči přitom mohou odpočívat.

Foto: Auto Tip, Freightliner, International, Iveco, Kenworth, Mack, Western Star, Scania, Volvo Trucks, Autowp.ru, Wheelsage.org, Auto.cz

Spolupracujeme s TipCars.com
OMV loni v Česku zvýšila zisk o 44 procent, tržby klesly OMV loni v Česku zvýšila zisk o 44 procent, tržby klesly

Rakouská společnost OMV, která provozuje v Česku síť…

Obchodníci se učí experimentovat. Chtějí vrátit zákazníka do prodejny Obchodníci se učí experimentovat. Chtějí vrátit zákazníka do prodejny

Propojení on-line prodeje s klasickými obchody přineslo…

Elektromobily jsou méně ekologické než dieselová auta, tvrdí německá studie Elektromobily jsou méně ekologické než dieselová auta, tvrdí německá studie

Provoz elektromobilů může mít daleko horší dopady na…

 

Štítky Profi Nákladní

 







Doporučujeme
Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí? Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí?

Vysoké tresty za rychlost jako již tradičně hrozí v…

Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

 

AutoRevue
V Česku dnes koupíte nové auto se zárukou už za 170.000 Kč. Co od něj čekat? V Česku dnes koupíte nové auto se zárukou už za 170.000 Kč. Co od něj čekat?

Pořídit dnes nové auto se zárukou za méně než 200.000…

Čekáte na Volkswagen Golf osmé generace? Už nemusíte, tady je Čekáte na Volkswagen Golf osmé generace? Už nemusíte, tady je

Oficiální představení čeká novou generaci Volkswagenu…

 





 
Dieselová auta jsou ekologičtější než elektromobily, tvrdí nová studie

Dieselová auta jsou ekologičtější než elektromobily, tvrdí nová studie

Dnes 12:52

Elektromobily expandují hlavně kvůli ekologičnosti provozu. Nová studie ale dokazuje, že elektroauta nemusí být tak ekologická, jak se tváří.




Blesk.cz

Herní Xiaomi Black Shark udělá další krok. Dostane se k nám? Přijde druhá generace?

Herní Xiaomi Black Shark udělá další krok. Dostane…

Black Shark je prvním herním smartphonem od Xiaomi, který trpěl zásadním neduhem. Vyjma domovské Číny se totiž…

Kopřivová už zase špulí zadek u moře. S Jágrem v Česku nevydržela

Kopřivová už zase špulí zadek u moře. S Jágrem v…

Partnerka Jaromíra Jágra (46) Veronika Kopřivová (27) se v Česku dlouho nezdržela. Blížící se zima ji vyhnala do…

 

iSport.cz

Šéf alpského úseku: S Ledeckými se známe, zbytečně se to vyhrocovalo

Šéf alpského úseku: S Ledeckými se známe, zbytečně…

Zvenku to vypadalo jako ostrá válka slov. Předseda alpského úseku Ladislav Fortejtek si přes média s Jankem…

ANALÝZA: Jak uspět na Realu? Plzni pomůže 3-5-2, cestu ukázalo CSKA

ANALÝZA: Jak uspět na Realu? Plzni pomůže 3-5-2,…

Za dvě a půl sezony devět trofejí. Real Madrid pod vedením Zinedina Zidana vyhrál téměř vše, co se dalo. Zdědit…

 

Reflex.cz

Rusko zřejmě rozmisťuje své jednotky i v Libyi. A samozřejmě to popírá. Může jít o ropu i migraci do Evropy

Rusko zřejmě rozmisťuje své jednotky i v Libyi. A…

Zatímco Rusko vyhlašuje, že je "obklíčeno NATO" a po internetu se šíří záhadné mapy, kde jsou americké základny…

5 důvodů, proč v Afghánistánu umírají naši vojáci. Přišla i odplata za prozrazení tajné české mise?

5 důvodů, proč v Afghánistánu umírají naši vojáci.…

Za pouhých 11 týdnů byli v Afghánistánu při třech útocích zabiti 4 čeští vojáci a dalších sedm bylo zraněno. Za…