Scania: Nákladní doprava směřuje k jízdě v konvojích
Evropští výrobci nákladních vozidel, mezi něž patří i Scania, mají připravenu časovou osu kroků vedoucích k zavedení koordinované jízdy nákladních vozidel v konvojích s minimálními rozstupy. Podle materiálů švédské společnosti Scania by se takové konvoje mohly na evropských dálnicích objevit už před rokem 2025.
Sama Evropská Unie jízdu v konvojích podporuje a má za cíl, aby měla koordinovaná jízda přes hranice členských zemí co nejméně legislativních překážek.
Erik Jonnaert, generální tajemník Evropské asociace výrobců automobilů (ACEA), ve své prezentaci na půdě Evropského parlamentu, uvedl, že technologie pro jízdu v konvojích s nákladními vozy stejné značky je již dnes k dispozici. Ale zákazníci budou potřebovat zapojit se do ní s vozidly různých značek, což bude nyní dalším cílem výrobců nákladních automobilů.
Do roku 2023 by mělo být možné jezdit na dálnicích po celé Evropě v konvojích bez ohledu na značku vozidla a navíc také bez zvláštních výjimek pro překračování hranic členských států EU - což je předpoklad pro plynulou mezinárodní dopravu.
Díky tomu by se tak například mohla řidiči, jehož vozidlo je vlečeno v konvoji, započítávat povinná přestávka. Nebude se totiž muset věnovat řízení. Nicméně, plně autonomní vozy přijdou, podle Erika Jonnaerta, až později.
Zatímco společnost Scania a další výrobci se již věnují těmto odvětvím v nákladní dopravě, některé požadavky, které je třeba splnit před rokem 2023, jsou mimo kontrolu automobilového průmyslu.
Právě proto má být podle slov Erika Jonnaerta posílena spolupráce mezi všemi zúčastněnými aktéry, včetně provozovatelů silniční infrastruktury, dopravních společností, pojišťoven, ale zejména politiků.
Evropa bude muset vytvořit podpůrný regulační systém ještě předtím, než bude koordinovaná jízda nákladních vozidel zcela běžná. Politici pak mají vytvořit nová pravidla, provést změny stávajících právních předpisů a sjednotit mezinárodní a evropská pravidla.
Při jízdě v dnešní době povolené vzdálenosti asi 25 metrů, za použití standardní kamery a radarového zařízení nákladních vozidel, může mít jízda vozidel v konvoji značný vliv na spotřebu paliva a tím i emise oxidu uhličitého.
Vozidlo jedoucí rychlostí 80 km/h v závěsu za dalšími dvěma vozidly totiž překonává až o 40 procent nižší odpor vzduchu. Překvapivě z tohoto způsobu jízdy těží i vedoucí vozidlo, a to díky snížení nežádoucích aerodynamických účinků, čehož je dosaženo krátkými odstupy mezi vozidly.
Jízda v konvoji podle materiálů společnosti Scania obvykle snižuje spotřebu paliva minimálně o čtyři procenta pro druhý kamion a o více než šest procent pro třetí vůz v pořadí. Tento fakt je úžasný už proto, že u obvyklých evropských přeprav tvoří náklady na palivo více než jednu třetinu provozních nákladů. Díky Platooningu tak lze dosáhnout významného zlevnění přepravy.