Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Kenworth, Peterbilt a další: Galerie hvězd amerických dálnic

Ondřej Pavlůsek Ondřej Pavlůsek 28. 3. 2016
160
22
Zobrazit náhledy (160)
Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth
Globalizace pomalu stírá rozdíly mezi severoamerickou, evropskou a asijskou produkcí osobních automobilů, ale v případě nákladních vozidel je situace poněkud odlišná.


Úvod


Úvod

Pokud se podíváme na dnešní nabídku automobilky Ford, pak v ní narazíme na celou řadu modelů, které si lze bez problémů objednat u prodejce modrého oválu ve Spojených státech amerických, Evropě nebo Austrálii.

Ford přitom není jedinou značkou, která se rozhodla jít cestou globalizace a podobným směrem se snaží jít i General Motors a řada asijských i evropských značek nabízejících své modely na všech hlavních světových trzích.

V případě nákladních vozidel je situace i díky rozdílům v legislativě a požadavkům klientů poněkud odlišná. Velmi dobře to dokazuje výběr z nejslavnějších severoamerických značek výrobců nákladních automobilů a jejich aktuálních modelů pro dálkovou silniční dopravu.

Značky Freightliner, Kenworth, Mack, Peterbilt i Western Star patří sice pod křídla koncernů, jejichž součástí jsou i evropští výrobci nákladních vozidel, ale i u svých nejnovějších modelů zůstávají věrné tradiční koncepci severoamerického tahače návěsů s kapotou motoru a kabinou posunutou až za ní.

Freightliner Cascadia


Freightliner Cascadia

Kořeny Freightliner Trucks sahají do třicátých let dvacátého století, kdy dopravní společnost Consolidated Freightways hledala vhodná vozidla a nakonec se pustila do vlastní produkce nákladních automobilů. Značku Freightliner poprvé použila na počátku čtyřicátých let.

V současnosti je Freightliner Trucks součástí Daimler Trucks North America, kam se dostal na počátku osmdesátých let dvacátého století. Aktuální nabídka zahrnuje střední a těžká nákladní vozidla, která jsou vhodná pro rozvážkovou službu, stavebnictví, dálkovou silniční dopravu a celou řadu dalších využití od údržby silnic až po základ pro hasičské speciály.

Freightliner Cascadia lze spolu s provedením Cascadia Evolution, zaměřeným na zvýšení hospodárnosti provozu, označit za vlajkovou loď své značky. Linie těchto strojů pro dálkovou silniční dopravu sice zachovávají siluetu tradičních amerických tahačů s kapotou motoru a kabinou posazenou za ní, ale zároveň se mohou pochlubit moderními liniemi, za nimiž stojí vývoj v aerodynamickém tunelu.

Široká paleta verzí zahrnuje provedení s krátkými denními i středními kabinami s lůžkem přímo za sedadly a nejen pro Evropany tolik atraktivní kabiny s vysokou střechou a velkým obytným prostorem s komfortním vybavením, v němž nechybí lednice nebo multimediální systém s televizí.

Paleta pohonných jednotek pro modelovou řadu Cascadia zahrnuje přeplňované vznětové řadové šestiválce Detroit Diesel DD13, DD15 a DD16, které z objemů 12,8 l, 14,8 l a 15,6 l poskytují výkony od 261 do 477 kW a točivý moment od 1695 do 2785 N.m. Alternativou k těmto motorům je Cummins ISX15, který nabízí 298 až 447 kW a 1966 až 2779 N.m.

Podobně široká nabídka jako u motorů je i v případě převodovek. V jejich případě lze volit z manuálních Eaton Fuller s osmi až osmnácti rychlostmi, robotizovaných Eaton AutoShift a UltraShift s deseti až osmnácti rychlostmi nebo automatů Allison.


International LoneStar


International LoneStar

International není v Evropě právě nejznámější značkou, i když ve Spojených státech patří k největším a nejstarším výrobcům užitkových vozidel. Historie této společnosti sahá až do roku 1902, kdy došlo k fúzi mezi McCormick Harvesting Machine Company a Deering Harvester Company, jejímž výsledkem se stala International Harvester Company.

V roce 1986 došlo k přejmenování na Navistar International Corporation a v současnosti se tento koncern zaměřuje na nákladní automobily, autobusy, vojenská vozidla a výrobu motorů. Vedle své vlastní produkce se věnuje i spolupráci s automobilkami Ford nebo Mahindra a dalšími společnostmi.

Pod značkou International Truck je v současnosti nabízeno celkem devět modelových řad středně těžkých a těžkých nákladních automobilů. Výjimečné postavení mezi nimi má model LoneStar po silniční dálkovou dopravu, který byl uveden v roce 2008.

International LoneStar představuje díky designu svých předních partií jeden z nejvýraznějších severoamerických nákladních automobilů současnosti, který lze jen těžko zaměnit za stroj jiné značky. Zákazníkům je nabízen ve verzích pro dálkovou i regionální dopravu, což mimo jiné znamená, že je k dispozici s krátkou denní kabinou i v provedení, kdy je za sedadlem řidiče komfortně zařízený apartmán, pro nějž je připravena široká paleta individualizačních prvků.

V dlouhé přídi mohou být uloženy přeplňované vznětové řadové šestiválce Cummins ISX15 o objemu 14,9 l, které disponují výkony od 298 do 447 kW a točivými momenty od 1966 do 2779 N.m.

Motory mohou být v případě Internationalu Lonestar spojeny s manuálními deseti, třinácti a osmnáctistupňovými převodovkami Eaton nebo robotizovanými převodovkami Eaton UltraShift se stejnými počty rychlostí jako u manuálních převodovek.


Kenworth W900


Kenworth W900

Kenworth Truck Company, která byla založena v roce 1923, patří k nejslavnějším a zároveň nejprestižnějším výrobcům středních a těžkých nákladních automobilů. Tradiční severoamerické značka je od roku 1945 součástí koncernu PACCAR.

Současná nabídka této značky zahrnuje celkem třináct modelových řad, z nichž dvě vycházejí z evropského modelu DAF LF a to včetně jeho kabiny, zatímco zbývající jsou výsledky vlastního vývoje.

Ztělesněním všech představ o tradičním severoamerickém tahači je rozhodně Kenworth W900, jehož historie se začala psát již v roce 1961. V průběhu uplynulých pětapadesáti let byla tato modelová řada samozřejmě průběžné modernizována a vedle techniky byl upravován i její design, ale i dnes nabízí tento nákladní automobil tradiční linie.

Podobně jako modely konkurenčních značek i Kenworth W900 je k dispozici s několika různými kabinami. Zákazníci si pak podle svých potřeb mohou zvolit krátkou denní kabinu, končící přímo za sedadly nebo vybírat z několika verzí odpočinkových nástaveb. Vrchol v této oblasti představují provedení 72” AeroCab a 86” Studio AeroCab. První z této dvojice nabízí na délku od zadní strany po sedadla řidiče po stěnu 1828,8 mm a druhé dokonce 2184, 4 mm.

Standardem pro obě obytné nástavby jsou úložné prostory po obou stranách kabiny, v nichž může být vedle osobních věcí posádky umístěna například lednice nebo televize s multimediálním systémem. Samozřejmostí jsou pohodlná lůžka u zadní stěny kabiny, resp. kožená rozkládací pohovka a nad ní umístěná sklopná postel.

K pohonu Kenworthu W900 slouží 12,9litrový šestiválcový vznětový motor PACCAR MX-13 s výkonem od 280 kW do 368 kW a točivým momentem od 1966 do 2510 N.m. S motorem mohou spolupracovat manuální nebo automatické převodovky Eaton.


Mack Pinnacle


Mack Pinnacle

Společnost Mack Brothers Company byla založena v roce 1900 a o dvaadvacet let později přijala své současné označení Mack Trucks spolu s maskotem v podobě buldoka, které si uchovala i potom, co ji v roce 1990 získala francouzská společnost Renault Véhicules Industriels, z níž je dnes Renault Trucks. Spolu s francouzskou firmou se pak tento tradiční severoamerický výrobce stal v roce 2001 součástí koncernu Volvo, do nějž stále patří.

Mack Trucks má v současné době ve své nabídce celkem pět modelových řad pojmenovaných TerraPro, LR, Granite, Titan a Pinnacle. Právě posledně jmenovaná pak svou značku zastupuje v kategorii silničních tahačů pro regionální i dálkovou dopravu.

Mack Pinnacle byl uveden v roce 2006 a v současnosti je tato modelová řada nabízena v široké paletě verzí vhodných pro různé úkoly, čemuž vedle samotné techniky v podobě motorů, převodovek a náprav odpovídá i její design.

Provedení pro regionální dopravu a stavebnictví lze identifikovat podle kolmé masky chladiče a obdélníkových hlavních světlometů oddělených od ukazatelů směru, zatímco verze pro dálkovou dopravu mohou mít zaoblenou kapotu motoru spolu s hlavními světlomety a ukazateli směru pod jedním krytem.

Vedle odlišného designu nabízí Pinnacle velmi široký výběr kabin od krátké denní k řadě kabin s prostorem pro odpočinek posádky s šesti délkami a třemi celkovými výškami. Interiéry těchto kabin mohou disponovat luxusním koženým čalouněním a dřevěným obložením. Nechybí pohodlná lůžka, řada úložných prostor, lednice a multimediální systémy.

Mack ve svých vozidlech využívá pohonné jednotky a převodovky z vlastní produkce. Pod kapotou modelů z řady Pinnacle mohou pracovat přeplňované vznětové šestiválce MP7 o objemu 11,0 l s výkonem od 239 do 298 kW a točivým momentem 1695 až 2115 N.m nebo MP8 o objemu 13,0 l s výkonem od 305 do 372 kW a točivým momentem 1980 až 2520 N.m. S těmito motory mohou spolupracovat s převodovkami Mack mDrive a Maxitorque ES.


Peterbilt 389


Peterbilt 389

Peterbilt Motors Company má ve svém rodném listě rok založení 1939 a od roku 1958 je součástí koncernu PACCAR. V současnosti má tato značka ve své nabídce celkem dvanáct modelových řad středních a těžkých nákladních vozidel, z nichž jsou tři určeny pro dálkovou silniční dopravu.

Modelová řada 389 je tím nejstylovějším zástupcem Peterbiltu, připomínajícím staré čase. Její historie se přitom začala psát teprve v roce 2006, kdy byla představena jako přímý nástupce vlajkové lodi Peterbiltu, kterou byla v letech 1987 až 2007 modelová řada 379. Tu mimochodem proslavila řada filmových rolí, z nichž tou nejslavnější je Optimus Prime z celovečerních trháků Transformers.

Peterbilt nabízí vozidla řady 389 v klasickém třínápravovém provedení s hliníkovou denní i spací kabinou, kterou doplňuje obytná nástavba, nabízená ve čtyřech délkách, z nichž první tři jsou k dispozici pro nízkou střechu, zatímco tři nejdelší jsou pro zvýšenou střechu s aerodynamickým spoilerem.

Interiéru dominuje palubní deska s množstvím přístrojů a její součástí je i sedmipalcový dotykový displej multimediálního systému SmartNav, jehož součástí je mimo jiné navigace Garmin, audio se satelitním rádiem a přehrávač MP3, rozhranní Bluetooth a nechybí ani vstupy pro USB a iPod.

V přídi Peterbiltu 389 může být uložen 12,9-litrový vznětový motor PACCAR MX-13 s výkonem od 280 do 368 kW a točivým momentem od 1966 do 2508 N.m. K dispozici jsou rovněž 15-litrové motory Cummins ISX 15 s výkony 294 až 441 kW a točivými momenty 1966 až 2779 N.m. Tyto pohonné jednotky mohou být kombinovány s manuálními nebo automatickými převodovkami Eaton.


Western Star 5700 XE


Western Star 5700 XE

Značka Western Star je s rokem založení 1967 v našem malém přehledu nejmladší, i když její mateřský podnik White Motor Company byl založen již v roce 1900. Podobně jako výrobci nákladních vozidel Freightliner a autobusů Thomas Built patří nyní Western Star pod křídla koncernu Daimler, kam zamířil v roce 2000.

Současná nabídka značky Western Star zahrnuje modelové řady 4700, 4800, 4900, 5700 a 6900. Nejmladším zástupcem své značky je 5700 XE, který nabídku své značky rozšířil v loňském roce a je typickým zástupcem nejnovější generace aerodynamicky optimalizovaných severoamerických tahačů.

Western Star 5700 XE sice zachovává tradiční siluetu s masivní kapotou motoru a kabinou řidiče posunutou za ní, ale tvarování masky chladiče, předních blatníků s integrovanými hlavními světlomety i samotný tvar kabiny výrazně zlepšují proudění vzduchu kolem tahače.

Western Star pro modelovou řadu 5700 XE nabízí skutečně široký výběr kabin s ocelovým skeletem a lepeným čelním sklem. Zákazníci mohou podle svých potřeb volit od krátké dvoumístné kabiny přes prodlouženou s lůžkem přímo za sedadly jako u evropských tahačů až po tradiční severoamerické provedení dálkových tahačů s velkým obytným prostorem. Vrcholem nabídky je kabina s označením Ultra High Roof Stratosphere.

Interiér kabiny podobně jako exteriér spojuje tradiční styl s moderními prvky. Před řidičem je rozměrná palubní deska, která může být obložena dřevem a multifunkční volant na stavitelném sloupku řízení. Součástí výbavy jsou moderní asistenční systémy jako je adaptivní tempomat, sledování jízdních pruhů a nouzového brzdění. K dispozici jsou navigační a multimediální systémy.

Základem všech provedení modelové řady 5700 XE je ocelový žebřinový rám, v němž je nad přední tuhou nápravou standardně uložen přeplňovaný vznětový šestiválec Detroit DD15, který z objemu 14,8 l poskytuje výkony od 334 do 372 kW a točivý moment 2101 až 2373 N.m.

Na přání jsou k dispozici motory Detroit DD13 o objemu 12,8 l s výkonem 258 až 346 kW a točivý momentem 1695 až 2242 N.m nebo Detroit DD16 o objemu 15,6 l, výkonech od 350 do 441 kW a točivém momentu 2510 až 2785 N.m.

Standardně jsou tyto motory spojeny s automatizovanou manuální dvanáctistupňovou převodovkou Detroit DT12 a na přání jsou k dispozici manuální převodovky Eaton Fuller, které mají 9, 10, 13, 15 nebo 18 rychlostí.


Zobrazit celý článek
Témata
Autorizovaný prodej Servis osobních aut Autobazary Pneuservisy Náhradní díly

Diskuse: Přidat názor

Legenda Peterbilt 281
cobra.s
| 23. 10. 2017
Vyser se na nej, na krotena! :no:
Avatar - Barrichello
Nádhera
Barrichello
| 30. 3. 2016
Tak jasně, myslel sem ten západ a zajímavou krajinu, přecpaná města východaumoc romantická nejsou no
Legenda Peterbilt 281
MariAchi
| 30. 3. 2016
Asi po milionte: Odkazy davej ne jako https, ale jen http, jinak nepujdou otevrit.
Avatar - wakantanka
Nádhera
wakantanka
| 30. 3. 2016
:yes: :yes: :yes:
Nádhera
jupo
| 29. 3. 2016
tak tak, ked som mal o 20 rokov menej tak som tu prisiel :-)