Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Nejdivnější okruhy F1 v historii: Dálnice, ulice i parkoviště!

Michal Fokt
Diskuze (5)
Formule 1 se jezdí na těch nejlepších okruzích na světě, ale občas se mezi nimi objeví i takový, na který se nevzpomíná úplně s láskou. Ne snad kvůli obtížnosti, ale spíše... bizarnosti.

Každý z jezdců formule 1 má své oblíbené okruhy. když nepočítáme Monako, které je oblíbené snad "povinně", jinak jezdec vypadá, že z něj má strach, názory na jednotlivé tratě se mnohdy různí. Jsou ovšem i případy, kdy se na špatném hodnocení asi shodnou všichni. Formule 1 se totiž v minulosti prezentovala i na skutečně kuriózních tratích a toto je jejich "elitní skupina".

Na špičku rozhodně patří okruh Avus. Jela se tam F1 pouze v roce 1959, sám okruh ale fungoval až do roku 1998. Jde o součást berlínské dálnice A115, což určuje její tvar - jedná se o dvě dlouhé rovinky, spojené dvěma vlásenkami. Tohle jezdit musela být opravu esence radosti...

Silnou kritiku ale sklízí i "Monako východu" - městský okruh v ázerbájdžánském Baku. A to nejen kvůli extrémně úzkým a klikatým uličkám ve střední části okruhu, ale také z důvodu nepříliš atraktivního střídání rychlých dlouhých rovinek s pomalými pravoúhlými zatáčkami ve zbytku okruhu.

Velká cena formule 1 na parkovišti hotelu? To se může stát snad jen v Las Vegas. Právě tam se v letech 1981 a 1982 jela grand prix v areálu slavného hotelu Caesars Palace. Ošklivé místo a trať bez charakteru rozhodně v následujících sezonách nikomu nechyběla.

V elitní osmičce nesmí chybět městský okruh Montjuic v Barceloně, jenž hostil efjedničku po čtyři roky na přelomu šedesátých a sedmdesátých let. Ten sice na pohled vypadá dobře, v seznamu je však z důvodu své extrémní nebezpečnosti. Cílová rovinka u stadionu totiž byla velice rychlá a únikové zóny žádné.

Ano, musí se tu objevit i slavné Monako. O jeho vyškrtnutí z kalendáře se už mluvilo mockrát, trať nevyhovuje ani z hlediska bezpečnosti, ani z pohledu zázemí, ale jeho tradice a prestiž je taková, že má své místo v kalendáři jisté nejspíš navěky. O náročnosti a komplikovanosti závodění v Monaku se kdysi vyjádřil Nelson Piquet jako o jízdě na bicyklu po obývacím pokoji.

Velká cena formule 1 se jednou jedinkrát jela i v Maroku a to v roce 1958 na silničním okruhu Ain-Diab Circuit. Ten se vyznačoval dlouhými rovinkami a několika rychlými zatáčkami, byl tedy poněkud nezajímavý, poněkud kuriózní pak bylo i to, že část trati vedla po silnici v bezprostřední blízkosti moře, což nebylo v případě havárie úplně bezpečné.

Dobře se do historie nezapsal ani Fair Park v Dallasu, kde se monoposty F1 objevily v roce 1984. Důvodem byla zejména dlouhá řada problémů, které vyvrcholily praskáním asfaltu trati vlivem horka. Ale ani z pohledu jezdců to nebylo žádné terno, tvořily jej ostré, pomalé zatáčky a rovinky s hrbolatým povrchem. Trať také "proslavil" kolaps Nigela Mansella, jenž se pokoušel dotlačit v horku svůj lotus za cílovou čáru.

Nudný Avus dost připomíná možná jen o chloupek méně nezáživný Zeltweg. Stejně jako řada dalších tratí v rané éře F1 vznikl s využitím existujících povrchů, v tomto případě se však jednalo o letiště. Velká cena se zde jela pouze v roce 1964, tvořily ji dvě rovinky, dvě vlásenky a dvě rychlejší zatáčky. Největší nevýhodou rakouské závodní trati však byla špatná kvalita povrchu.

Michal Fokt
Diskuze (5)
4. 3. 2017 13:59
není to tak dávno, co se i u nás závodilo v ulicích měst
nebyla to sice F1, ale ty F3 také nejezdily pomalu. Lidi stáli na chodníku u trati a viděli závod ze vzdálenosti několika metrů. Občas se něco stalo, někdo umřel, ale atmosféra úžasná. A diváci nebyli jen fajnoví šmekři, ale krom nich i matky s dětmi a dědkové s pivem. Prostě lidová zábava.
Chápu je to extrém, ale myslím, že stejný extrém jsou dnešní okruhy.
Avatar - TeeJay
18. 10. 2016 12:53
Re: Zase ta čeština...
To ses tedy předvedl, lingvisto ;-)
18. 10. 2016 08:36
Zase ta čeština...
Vážení redaktoři,

Formule 1 je oficiální název soutěže. Proto i ve slovním spojení jako „jezdci Formule 1“, bude velké F.

Děkuji.

P.S.: Pořiďte si konečně korektora. Peněz máte dost.
Avatar - praděda7
17. 10. 2016 17:57
Re: Mám silné pochybnosti také o současném trendu stavění tr
No, ono je toho povíc, ale v základě souhlas... :yes:
Avatar - Bubáq
17. 10. 2016 17:35
Mám silné pochybnosti také o současném trendu stavění tratí
Ona všudypřítomná tendence dosáhnout absolutní bezpečnosti moderním okruhům na atraktivitě rovněž nepřidává. Tím nemám na mysli to, že kořením F1 jsou bouračky a smrt jezdců či diváků okolo trati. Ale budovat gigantické únikové zóny, vzdalující diváky od trati, či totálně hladké povrchy nevyžadující od vozů žádné pérování (a činící tak jízdu natolik sterilní, že si jezdi mohou v klidu hrát s desítkami tlačítek na "volantu" i při nejvyšších rychlostech), není podle mého názoru tím pravým progresem. Vždyť ty přehnaně široké dráhy stejně neusnadňují předjíždění, a tak bylo vymyšleno totálně nesportovní pravidlo o aerodynamické výhodě předjíždějícího vozu, pokud není vzdálen od předjížděného vozu více než 1 vteřinu v detekční zóně... Vždyť to je tak směšné! Kam se podělo umění jezdců číst dráhu? Kam se poděla srdnatost těch, co šli do souboje o pozici před zvlášť obtížnou zatáčkou? No jo vlastně, ono to v samotné trati není, vždyť tady máme sportovní komisaře, co orlím zrakem posuzují počínání každého jezdce a rozhodují o časových penalizacích za "nebezpečnou jízdu"... Víte, pokrok nejde zastavit ani ve F1, ale je to, co vidíme na moderních a k uzoufání nudných umělých tratích opravdu pokrok? A v čem vlastně? Ani v televizi se nedá na závody koukat, protože dimenze moderních závodních tratí relativizují vnímanou rychlost až za hranu totální nudy. A co teprve ti nešťastníci, co si kupují předražené vstupenky přímo na moderní trať: ty teprve čeká super nuda... Jediné Monte Carlo (a také Monza) si zachovává svou atraktivitu. Hádejte, čím to asi bude?!