17.10. 2016 Michal Fokt

Nejdivnější okruhy F1 v historii: Dálnice, ulice i parkoviště!

 

Formule 1 se jezdí na těch nejlepších okruzích na světě, ale občas se mezi nimi objeví i takový, na který se nevzpomíná úplně s láskou. Ne snad kvůli obtížnosti, ale spíše... bizarnosti.

Každý z jezdců formule 1 má své oblíbené okruhy. když nepočítáme Monako, které je oblíbené snad "povinně", jinak jezdec vypadá, že z něj má strach, názory na jednotlivé tratě se mnohdy různí. Jsou ovšem i případy, kdy se na špatném hodnocení asi shodnou všichni. Formule 1 se totiž v minulosti prezentovala i na skutečně kuriózních tratích a toto je jejich "elitní skupina".

Na špičku rozhodně patří okruh Avus. Jela se tam F1 pouze v roce 1959, sám okruh ale fungoval až do roku 1998. Jde o součást berlínské dálnice A115, což určuje její tvar - jedná se o dvě dlouhé rovinky, spojené dvěma vlásenkami. Tohle jezdit musela být opravu esence radosti...

Silnou kritiku ale sklízí i "Monako východu" - městský okruh v ázerbájdžánském Baku. A to nejen kvůli extrémně úzkým a klikatým uličkám ve střední části okruhu, ale také z důvodu nepříliš atraktivního střídání rychlých dlouhých rovinek s pomalými pravoúhlými zatáčkami ve zbytku okruhu.

Velká cena formule 1 na parkovišti hotelu? To se může stát snad jen v Las Vegas. Právě tam se v letech 1981 a 1982 jela grand prix v areálu slavného hotelu Caesars Palace. Ošklivé místo a trať bez charakteru rozhodně v následujících sezonách nikomu nechyběla.

Video

V elitní osmičce nesmí chybět městský okruh Montjuic v Barceloně, jenž hostil efjedničku po čtyři roky na přelomu šedesátých a sedmdesátých let. Ten sice na pohled vypadá dobře, v seznamu je však z důvodu své extrémní nebezpečnosti. Cílová rovinka u stadionu totiž byla velice rychlá a únikové zóny žádné.

Ano, musí se tu objevit i slavné Monako. O jeho vyškrtnutí z kalendáře se už mluvilo mockrát, trať nevyhovuje ani z hlediska bezpečnosti, ani z pohledu zázemí, ale jeho tradice a prestiž je taková, že má své místo v kalendáři jisté nejspíš navěky. O náročnosti a komplikovanosti závodění v Monaku se kdysi vyjádřil Nelson Piquet jako o jízdě na bicyklu po obývacím pokoji.

Velká cena formule 1 se jednou jedinkrát jela i v Maroku a to v roce 1958 na silničním okruhu Ain-Diab Circuit. Ten se vyznačoval dlouhými rovinkami a několika rychlými zatáčkami, byl tedy poněkud nezajímavý, poněkud kuriózní pak bylo i to, že část trati vedla po silnici v bezprostřední blízkosti moře, což nebylo v případě havárie úplně bezpečné.

Dobře se do historie nezapsal ani Fair Park v Dallasu, kde se monoposty F1 objevily v roce 1984. Důvodem byla zejména dlouhá řada problémů, které vyvrcholily praskáním asfaltu trati vlivem horka. Ale ani z pohledu jezdců to nebylo žádné terno, tvořily jej ostré, pomalé zatáčky a rovinky s hrbolatým povrchem. Trať také "proslavil" kolaps Nigela Mansella, jenž se pokoušel dotlačit v horku svůj lotus za cílovou čáru.

Nudný Avus dost připomíná možná jen o chloupek méně nezáživný Zeltweg. Stejně jako řada dalších tratí v rané éře F1 vznikl s využitím existujících povrchů, v tomto případě se však jednalo o letiště. Velká cena se zde jela pouze v roce 1964, tvořily ji dvě rovinky, dvě vlásenky a dvě rychlejší zatáčky. Největší nevýhodou rakouské závodní trati však byla špatná kvalita povrchu.

Spolupracujeme s TipCars.com

Štítky Formule 1 Video

 







Doporučujeme
Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí! Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí!

České silnice mají hrozný povrch a jsou špatně značené, v…

 

AutoRevue
Land Rover Defender Pick-up půjde po krku Mercedesu X a VW Amarok Land Rover Defender Pick-up půjde po krku Mercedesu X a VW Amarok

Koncern JLR letos představí zbrusu nového nástupce…

Donald Trump konečně nebude jezdit v ojeté limuzíně. Nová je už hotová Donald Trump konečně nebude jezdit v ojeté limuzíně. Nová je už hotová

Americký prezident Donald Trump při svých cestách zatím…

 





 
DAF to jsou i speciály pro armádu. Podívejte se na terénní, obojživelné i obrněné stroje

DAF jsou i speciály pro armádu. Podívejte se na terénní, obojživelné i obrněné stroje

Dnes 08:00

DAF je firma vnímána jako jeden z největších výrobců nákladních vozidel v Evropě, na svém kontě má i řadu typů pro armádní využití.




Blesk.cz

Pohádkový život Hany Soukupové: Boháče jí dohodil sám Donald Trump!

Pohádkový život Hany Soukupové: Boháče jí dohodil…

Blázen do umění se do manekýnky zamiloval na otvíračce jedné galerie v roce 2006. Už tam jí řekl, že si ji hodlá…

Módní policie: Hvězdy versus průšviháři v trestu

Módní policie: Hvězdy versus průšviháři v trestu

Spousta party, komerčních prezentací, tiskovek. Také filmové a divadelní premiéry. Občas velkého gala hodný…

 

iSport.cz

Program MS v hokeji 2018:  kompletní rozpis zápasů, skupiny, play off

Program MS v hokeji 2018: kompletní rozpis zápasů,…

Rok 2018 přináší sportovním fanouškům jeden vrchol za druhým. Po únorové olympiádě v Jižní Koreji odstartuje v…

Pulkrab dostane za červenou na zadek, čertil se Holoubek po remíze

Pulkrab dostane za červenou na zadek, čertil se…

V klidu, v pohodě. Možná by člověk čekal, že když Slovan ve dvou minulých utkáních prohrál, bude jeho trenéra…

 

Reflex.cz

Žhavá Andalusie: Země, kde slunce svítí 300 dnů v roce

Žhavá Andalusie: Země, kde slunce svítí 300 dnů v roce

Obdivovat budete monumentální památky, krev v žilách vám zastaví atmosféra býčích zápasů, odpočinek najdete…

Král afrického státu změnil název své země. Pletou si nás se Švýcarskem, stěžoval si monarcha

Král afrického státu změnil název své země. Pletou…

Není na světě mnoho lidí, kteří mohou změnit název státu. Ale král, jeden z posledních panovníků v diarchii na…