17.10. 2016 Michal Fokt

Nejdivnější okruhy F1 v historii: Dálnice, ulice i parkoviště!

 

Formule 1 se jezdí na těch nejlepších okruzích na světě, ale občas se mezi nimi objeví i takový, na který se nevzpomíná úplně s láskou. Ne snad kvůli obtížnosti, ale spíše... bizarnosti.

Každý z jezdců formule 1 má své oblíbené okruhy. když nepočítáme Monako, které je oblíbené snad "povinně", jinak jezdec vypadá, že z něj má strach, názory na jednotlivé tratě se mnohdy různí. Jsou ovšem i případy, kdy se na špatném hodnocení asi shodnou všichni. Formule 1 se totiž v minulosti prezentovala i na skutečně kuriózních tratích a toto je jejich "elitní skupina".

Na špičku rozhodně patří okruh Avus. Jela se tam F1 pouze v roce 1959, sám okruh ale fungoval až do roku 1998. Jde o součást berlínské dálnice A115, což určuje její tvar - jedná se o dvě dlouhé rovinky, spojené dvěma vlásenkami. Tohle jezdit musela být opravu esence radosti...

Silnou kritiku ale sklízí i "Monako východu" - městský okruh v ázerbájdžánském Baku. A to nejen kvůli extrémně úzkým a klikatým uličkám ve střední části okruhu, ale také z důvodu nepříliš atraktivního střídání rychlých dlouhých rovinek s pomalými pravoúhlými zatáčkami ve zbytku okruhu.

Velká cena formule 1 na parkovišti hotelu? To se může stát snad jen v Las Vegas. Právě tam se v letech 1981 a 1982 jela grand prix v areálu slavného hotelu Caesars Palace. Ošklivé místo a trať bez charakteru rozhodně v následujících sezonách nikomu nechyběla.

Video

V elitní osmičce nesmí chybět městský okruh Montjuic v Barceloně, jenž hostil efjedničku po čtyři roky na přelomu šedesátých a sedmdesátých let. Ten sice na pohled vypadá dobře, v seznamu je však z důvodu své extrémní nebezpečnosti. Cílová rovinka u stadionu totiž byla velice rychlá a únikové zóny žádné.

Ano, musí se tu objevit i slavné Monako. O jeho vyškrtnutí z kalendáře se už mluvilo mockrát, trať nevyhovuje ani z hlediska bezpečnosti, ani z pohledu zázemí, ale jeho tradice a prestiž je taková, že má své místo v kalendáři jisté nejspíš navěky. O náročnosti a komplikovanosti závodění v Monaku se kdysi vyjádřil Nelson Piquet jako o jízdě na bicyklu po obývacím pokoji.

Velká cena formule 1 se jednou jedinkrát jela i v Maroku a to v roce 1958 na silničním okruhu Ain-Diab Circuit. Ten se vyznačoval dlouhými rovinkami a několika rychlými zatáčkami, byl tedy poněkud nezajímavý, poněkud kuriózní pak bylo i to, že část trati vedla po silnici v bezprostřední blízkosti moře, což nebylo v případě havárie úplně bezpečné.

Dobře se do historie nezapsal ani Fair Park v Dallasu, kde se monoposty F1 objevily v roce 1984. Důvodem byla zejména dlouhá řada problémů, které vyvrcholily praskáním asfaltu trati vlivem horka. Ale ani z pohledu jezdců to nebylo žádné terno, tvořily jej ostré, pomalé zatáčky a rovinky s hrbolatým povrchem. Trať také "proslavil" kolaps Nigela Mansella, jenž se pokoušel dotlačit v horku svůj lotus za cílovou čáru.

Nudný Avus dost připomíná možná jen o chloupek méně nezáživný Zeltweg. Stejně jako řada dalších tratí v rané éře F1 vznikl s využitím existujících povrchů, v tomto případě se však jednalo o letiště. Velká cena se zde jela pouze v roce 1964, tvořily ji dvě rovinky, dvě vlásenky a dvě rychlejší zatáčky. Největší nevýhodou rakouské závodní trati však byla špatná kvalita povrchu.

Spolupracujeme s TipCars.com

Štítky Formule 1 Video

 







Doporučujeme
Když policista řídí provoz na křižovatce. Víte, co znamenají jeho gesta? Když policista řídí provoz na křižovatce. Víte, co znamenají jeho gesta?

Policista řídící provoz na křižovatce mnohé řidiče mate.…

Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo? Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo?

Ne ve všech státech Evropské unie se nafta označuje jako…

 

AutoRevue
Honda Civic se vrátila k poctivé technice. Řidičům se musí líbit Honda Civic se vrátila k poctivé technice. Řidičům se musí líbit

Desátá generace Hondy Civic je pořádný kus auta.…

Test: Volkswagen Arteon nechce být Passatem. Obhájí ale svoji cenovku? Test: Volkswagen Arteon nechce být Passatem. Obhájí ale svoji cenovku?

Volkswagen Arteon do třídních škatulí nezapadá. Na trh…

 





 
Z pekla štěstí: Za zády mu explodoval motor dragsteru, přesto odešel po svých

Z pekla štěstí: Za zády mu explodoval motor dragsteru, přesto odešel po svých

Dnes 13:22

Závody dragsterů jsou atraktivní záležitostí zejména v zámoří. A jak už to tak u obdobně rychlých strojů bývá, někdy jde doslova o život.




Blesk.cz

Braniborsko nadchne milovníky cyklistiky, turistiky i vody

Braniborsko nadchne milovníky cyklistiky, turistiky i vody

Koupání, pěší turistiku, jízdu na kole nebo in-line bruslích, to vše nabízí Lužická jezerní krajina a…

Řím je kvůli suchu bez vody: 1,5 milionu lidí ji zřejmě dostane na příděl

Řím je kvůli suchu bez vody: 1,5 milionu lidí ji…

Italské úřady kvůli dlouhému období sucha nařídily zastavit čerpání vody z jezera nedaleko Říma. Hlavní město…

 

iSport.cz

Přestupy NHL ONLINE: Rittich prodloužil s Calgary, Arvidsson má sedmiletý kontrakt

Přestupy NHL ONLINE: Rittich prodloužil s Calgary,…

Ročník 2016/17 je za námi a hokejový svět znovu viděl, jak hokejisté Pittsburghu ovládli ligu. Během okurkové…

Horváth: Přestupy Plzně nejsou retro. Množství posil ve Spartě bych se bál

Horváth: Přestupy Plzně nejsou retro. Množství posil…

Novou výzvu má před sebou Pavel Horváth. Bývalý kapitán Viktorie Plzeň se ujal druholigového Baníku Sokolov, se…

 

Reflex.cz

Deník Colours Of Ostrava: Bylo to na palici

Deník Colours Of Ostrava: Bylo to na palici

Poslední den na Colours všechno směřovalo k dešti. Neodvrátil ho ani usedavý cikánský pláč, který provozovalo…

Video ze čtvrtého dne na Colours: Déšť a dobře živený Jamiroquai v psychedelické čelence

Video ze čtvrtého dne na Colours: Déšť a dobře…

Trochu přibral na váze, změnil klobouk a zešedly mu vousy. Zpěvák Jay Kay uhranul v 90. letech svět velkým…