Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Německá rallye: Kdo půjde do trháku?

Michal Štěpanovský
Diskuze (0)
Desátý podnik mistrovství světa v automobilových soutěžích, kterou je Německá rallye, bude pokračováním souboje mezi Thierry Neuvillem (Hyundai) z Belgie a Francouzem Sebastienem Ogierem (Ford). Bitva má ještě pikantnější náboj než předtím ve Finsku.

Oba jsou totiž v čele šampionátu se shodným počtem 160 bodů. Tabulku však vede prvně jmenovaný. Ve prospěch Belgičana totiž mluví vyšší počet výher (3) ve srovnání s jeho největším sokem Ogierem (2). Kdo z nich půjde po Německé rallye do trháku?

Soutěž se jela poprvé v roce 1982 jako součást mistrovství Evropy a v kalendáři světového šampionátu je od roku 2002. V letošní sezoně se centrum soutěže a servisní zóny přesunuly z historického románského města Trier do prázdninového regionu Bostalsee ve spolkové zemi Sársko. V třináctidílném kalendáři je společně s francouzskou Korsikou jedním ze dvou „čistokrevných“ asfaltových podniků. Monte Carlo se totiž jede podle počasí také na sněhu a Katalánská rallye je pro změnu kombinována se šotolinou.

Letošní ročník Německé rallye je rozdělen na 21 rozmanitých rychlostních zkoušek o celkové délce 309,17 kilometru. V pátek (18. srpna) budou čekat náročné úzké silničky s bezpočtem vraceček ve vinařské oblasti v okolí řeky Mosel. V sobotu (19. srpna) se pojede v legendárním vojenském prostoru Baumholder, kde budou rychlostní zkoušky tvořeny rychlými úseky na rozbitých betonových cestách pro tanky. Jsou extrémně náročné na opotřebení pneumatik, mají kluzký povrch a navíc jsou lemovány velkými kameny, které při kolizi dokáží závodní automobil razantně zastavit. V neděli (20. srpna) se soutěž přesune na sever Sárska.

Ogier vs. Neuville: Kdo s koho

Obhájce titulu Sebastien Ogier (Ford) má za sebou nepříjemnou zkušenost. Na Finské rallye havaroval vinou poškozeného tlumiče již na čtvrté rychlostní zkoušce. Zdravotní stav otřeseného spolujezdce Juliena Ingrasii nedovolil, aby v soutěži pokračoval. Byl to první výpadek Francouzů v letošní sezoně. Díky němu s nimi srovnal Belgičan Thierry Neuville bodově krok v čele žebříčku mistrovství světa.

„Do Německa se každý rok hodně těším a letos to bude s ohledem na velký souboj v šampionátu ještě více vzrušující,“ uvedl Ogier, jenž asfaltovou rallye třikrát v kariéře vyhrál a letos bude zároveň útočit na třetí triumf v řadě. „Vrátit se ze šotoliny na asfalt je vždy příjemné. Tratě v Německu jsou náročné a je vždy důležité najít správné nastavení vozu i správné myšlení. Když je mokro, tak je to ještě složitější a chyby se tady většinou neodpouští. Letos je navíc řada rychlostních zkoušek nových, čímž je všechno ještě mnohem zajímavější,“ řekl Ogier.

Pro tovární tým Hyundai je Německá rallye domácím podnikem. Sídlí totiž v Alzenau nedaleko Frankfurtu nad Mohanem, což jsou dvě stovky kilometrů od centra rallye. „Soutěž je pro Hyundai Motorsport jedním z vrcholů sezóny. ¨Považujeme ji za naši domácí a máme možnost ukázat svět WRC všem, kteří pracují v Alzenau. Rádi bychom zopakovali naše předchozí úspěchy, ale bude to velmi těžké. S Thierrym ve vedení celého šampionátu jezdců máme všichni velkou motivaci, abychom týmu pomohli k co nejlepšímu výsledku,“ uvedl šéf týmu Michel Nandan.

Pro Belgičana Thierryho Neuvilla má soutěž jistou nostalgii. V roce 2014 si zde připsal premiérovou výhru v mistrovství světa a zároveň se postaral o první triumf korejské automobilky v MS. „Vést šampionát je pro mě něco nového, ale já se opravdu těším, že pojedu první. Doufejme, že budu moct využít silný výkon našeho motoru a pokusím se zvýšit vedení v mistrovství. Nebude to snadné, ale vím, že to můžu dokázat,“ prohlásil Neuville před startem.

Video se připravuje ...

Jubileum bude slavit v Německu Dani Sordó pro kterého to bude 150. start v podniku mistrovství světa. Čtyřiatřicetiletý Španěl stál již dvaačtyřicetkrát na stupních vítězů, ale pouze jednou na tom nejvyšším. V roce 2013 právě po skončení Německé rallye (tehdy jako pilot Citroënu). Když Sordó získá ještě sedmačtyřicet bodů, dosáhne hranice tisícovky. V historii dokázalo před ním něco takového pouze šest jezdců.

Tidemand má mečbol

Na startu tentokrát nebude chybět tovární jezdec Škody Jan Kopecký, jeho týmový kolega Pontus Tidemand ze Švédska má první šanci zajistit si titul mistra světa v kategorii WRC2. Stane se jím v případě, že skončí nejhůře čtvrtý. Když se podaří některému z továrních jezdců dojet na páté a lepší pozici, získá Škoda Motorsport s předstihem vítězství v hodnocení konstruktérů mistrovství světa kategorie WRC2.

„Pontus díky letošním čtyřem vítězstvím a jednomu druhému místu dokázal, že může být novým šampiónem kategorie WRC 2. Aby tento titul získal s předstihem již na Německé rallye, stačí mu k tomu jen malá dávka štěstí,“ říká Michal Hrabánek, šéf Škoda Motorsport. Fabia R5 je se sedmi startujícími vozy nejčastěji zastoupeným vozem kategorie WRC 2. Další dva speciály Škoda Fabia nejsou registrovány v kategorii WRC2, ale účastní se třídy RC2.

Škoda do tohoto okamžiku vyhrála v kategorii WRC2 bez přerušení dvanáct posledních odjetých soutěží. Tato vítězná řada začala v říjnu 2016 na Španělské rallye. Všech devět letošních odjetých soutěží v kategorii WRC2 vyhrál některý z týmů používajících vůz Škoda Fabia R5, který je díky tomu nejúspěšnějším vozem své kategorie.

Lappi neztrácí pokoru

Senzací předchozího podniku na severu Evropy byl tovární jezdec Toyoty Fin Esapekka Lappi, který s Yarisem WRC vyhrál podnik mistrovství světa již při svém teprve čtvrtém startu za volantem speciálu WRC. V Německu nastoupí v barvách Toyota Gazoo Racing ještě Jari-Matti Latvala a Juho Hänninen. A co říká mladík před startem?

„Místo dobře známých šotolinových cest mě teď čekají náročné asfaltové a betonové cesty. Testoval jsem na saltu zatím jen dva dny. Byl bych tentokrát rád, když se dostanu do cíle, protože Německou je opravdu náročná soutěž. Když zaprší, je to tady prý obzvlášť těžké. Pokud však jezdit vpředu, musím to umět na všech površích,“ řekl Lappi.

Video se připravuje ...

Podle dosud nepotvrzených informací dostal od šéfa týmu Tommiho Mäkinena nabídku, aby jezdil v týmu také v roce 2018. Pro tuto sezonu má jistý kontrakt jednička týmu Jari-Matti Latvala, který bojuje v aktuálním žebříčku mistrovství světa o třetí místo.

Citroën má co napravovat

Francouzi dosáhli na předchozím podniku ve Finsku na dvě bodovaná umístění, ale páté místo Craiga Breena ani osmé Krise Meeka není to, co by mohla značka považovat za úspěch. Na Německé soutěži je Citroën historicky nejúspěšnější značkou, vždyť zde vyhrával nepřetržitě od roku 2002 až do 2013.

Letos reálně nemůže značka s něčím takovým počítat, i když… Všichni tři jezdci mají za sebou týdenní testy vozu C3 WRC během nichž najezdili Brit Kris Meeke, Ir Craig Breen a Francouz Stéphane Lefebvre celkem 2300 kilometrů. „Byl to jeden z nejvíce intenzivních testovacích programů v historii Citroën Racing,“ prohlásil šéf týmu Yves Matton.

Kris Meeke letos vyhrál v Mexiku, osmý byl ve Finsku a do hodnocení značek přivezl ještě dva body ze Švédska. „Na jaře jsme na Korsice ukázali značný potenciál C3 WRC. Teď jsme při testu vyzkoušeli řadu různých nastavení auta a jsme připraveni. Možná se to nezdá, ale přestože je Německo soutěží na asfaltu, tak jeho charakter se mnohdy mění a často proměnlivé počasí může také sehrát svoji roli. Asi největší adrenalin si užívám na úzkých silničkách mezi vinicemi, kde musíte řídit absolutně přesně jako na okruhu,“ říká Brit, jenž pojede v Německu posedmé. Jeho zdejším nejlepším výsledkem je dvanácté místo z roku 2015 (Citroën DS3 WRC).

Craig Breen pojede v Německu potřetí, ale poprvé se speciálem WRC. Nejúspěšnějším ze současné sestavy Citroënu je v Německu Andreas Mikkelsen, jenž zde byl dvakrát třetí za volantem Volkswagenu Polo WRC. „Pokud bude v první etapě sucho a nebudu mít žádný problém, tak se můžu zaměřit na útok na stupně vítězů,“ tvrdí norský soutěžní jezdec.

Vrátí se Loeb do rallye?

Závěrečný den již zmíněných testovacích jízd Citroënu usedl v dešti za volant také devítinásobný mistr světa Sebastien Loeb. Ihned se objevily spekulace, zda se nevrátí do rallye a nepomůže francouzské značce v nelichotivé letošní situaci v šampionátu. Třiačtyřicetiletý Loeb jezdil po odchodu ze soutěží v mistrovství světa cestovních vozů, nyní se věnuje dálkovým rallye a mistrovství světa v rallyekrosu, kde je aktuálně na čtvrtém místě.

Video se připravuje ...

„Moje láska k rallye stále trvá. Nic na tom nezměnily disciplíny, které jsem dosud vyzkoušel,“ řekl po jízdách na převážně mokrém asfaltu. Loebův případný návrat však koliduje (i termínově) se zájmy Peugeotu v dálkových rallye (Dakar) i rallyekrosu.

K možnostem angažovat Loeba se také vyjádřil šéf tovární stáje Yves Matton. „Letos pro něj nemáme auto, musel by zůstat stát jeden z našich pěti jezdců. Navíc s novou generací vozů WRC potřebujete testovat hodně kilometrů, abyste byli schopni držet krok se špičkou. Sezona 2018 je ovšem daleko. Zda bude Sebastien startovat, či ne, vám neřeknu. Zkrátka to nevím,“ uvedl francouzský manažer.

Matton potvrdil, že zpětná vazba od Loeba z testu, se určitě bude hodit. „Jeho postřehy byly zajímavé a docela nám to pomůže, pokud bude v Německu pršet. Jeho technické znalosti nám hodně pomohly,“ říká manažer, který by uvítal Loebovu pomoc také při šotolinovém testu. „Uvidíme, jestli to bude vůbec možné. Má hodně našlapaný program díky mistrovství světa v rallyekrosu a při přípravě na další ročník Rallye Dakar,“ dodal Matton.

Program Německé rallye

Čtvrtek – 19.10 RZ1 (2,05 km).

Pátek – 9.23 RZ2 (9,27 km); 10.46 RZ3 (22,00 km); 11.31 RZ4 (18,35 km); 13.09 RZ5 (9,27 km); 16.17 RZ6 (22,00 km); 17.02 RZ7 (18,35 km); 18.40 RZ8 (9,27 km).

Sobota – 9.11 RZ9 (2,87 km); 9.31 RZ10 (41,97 km); 11.10 RZ11 (14,78 km); 12.08 RZ12 (14,78 km); 15.16 RZ13 (2,87 km), 15.29 RZ14 (2,87 km); 15.49 RZ15 (41,97 km); 17.28 RZ16 (14,78 km); 18.26 RZ17 (12,28 km).

Neděle – 7.25 RZ18 (13,02 km); 8.46 RZ19 (12,95 km); 10.28 RZ20 (13,02 km); 12.18 RZ21 (12,95 km).

Průběžné pořadí MS

Pořadí jezdců: 1. Neuville (Bel./Hyundai i20 Coupe WRC) 160; 2. Ogier (Fr./Ford Fiesta WRC´17) 160; 3. Tänak (Est./Ford Fiesta WRC ´17) 119; 4. Latvala (Fin./Toyota Yaris WRC) 114; 5. Sordó (Šp./Hyundai i20 Coupe WRC) 84;, 6. Evans (Brit./Ford Fiesta WRC ´17) 79; 7. Breen (Irl./Citroën C3 WRC) 53; 8. Paddon (N. Zél./Hyundia i20 Coupe WRC) 51; 9. Hänninen (Fin./Toyota Yaris WRC) 46; 10. Lappi (Fin./Toyota Yaris WRC) 45; 11. Meeke (Brit./Citroën C3 WRC) 31; 12. Suninen (Fin./Ford Fiesta R5/Ford Fiesta WRC´17) 25; 13. Lefebvre (Fr./Citroën C3 WRC) 22; 14. Mikkelsen (Nor./Škoda Fabia R5/Citroën C3 WRC) 21; 15. Ostberg (Nor./Ford Fiesta WRC´17) 19; 16. Kopecký (ČR/Škoda Fabia R5) 5; 17. Tidemand (Švéd./Škoda Fabia R5) 4; 18. Camilli (Fr./Ford Fiesta R5) 2; 19. Sarrazin (Fr./Hyundai i20 WRC) 2; 20. Rossel (Fr./Citroën DS3) 1; 21. Bouffier (Fr./Ford Fiesta R5) 1.

Pohár konstruktérů: 1. M Sport Ford 285; 2. Hyundai Motorsport 251; 3. Toyota Motorsport 193; 4. Citroën Racing 135.

Statistika sezony – vítězství: Neuville 3; Ogier 2; Lappi 1; Latvala 1; Meeke 1, Tänak 1. Stupně vítězů: Ogier 6; Neuville 6; Tänak 4; Latvala 3; Sordo 2; Evans 2, Meeke 1; Paddon 1, Lappi 1, Hänninen 1. Vítězství v rychlostních zkouškách (RZ): Neuville 41; Latvala 21; Tänak 18; Evans 17; Lappi 15; Ogier 14; Meeke 11; Paddon 11; Sordo 9; Suninen 4; Hänninen 3; Ostberg 2; Breen 1; Lefebvre 1. Vedení v soutěži: Neuville 40; Meeke 25; Latvala 23; Tänak 22; Evans 17; Ogier 14; Lappi 12; Paddon 9; Hänninen 5; Ostberg 1.

Zbývající podniky MS - 5.-8. 10. Španělská rallye; 26.-29. 10. Britská rallye; 16.-20. 11. Australská rallye.

Michal Štěpanovský
Diskuze (0)