Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Finská rallye v cíli: Lappi poprvé vyhrál v MS

Michal Štěpanovský
Diskuze (1)
Fin Esapekka Lappi (Toyota Yaris WRC) vyhrál Finskou rallye, devátý podnik mistrovství světa v automobilových soutěžích. Podařilo se mu to při jeho teprve čtvrtém startu za volantem speciálu WRC.

Šestý skončil Belgičan Thierry Neuville a srovnal stav v čele světového šampionátu se Sebastienem Ogierem (Ford Fiesta WRC´17). Oba mají shodně 160 bodů

Výhra Esapekky Lappiho je pozoruhodná ještě z jednoho statistického pohledu. Poprvé od roku 2000 došlo k tomu, že soutěž MS vyhrál jezdec, který předtím nikdy nebyl na stupních vítězů. Naposledy to dokázal Lappiho finský krajan Marcus Grönholm ve Švédsku 2000 a ještě dříve další Fin Tommi Mäkinen ve Finsku 1994. Lappi se stal 78. jezdcem, který v historii mistrovství světa od roku 1973 dokázal vyhrát podnik MS.

Krajané mu aplaudovali

Šestadvacetiletý Lappi získal loni titul mistra světa v kategorii WRC2 s vozem Škoda Fabia R5 a pro letošní rok podepsal smlouvu s tovární sestavou Toyota Gazoo Racing. Poprvé se představil v květnu v Portugalsku, kde již dokázal bodovat, ale skvělý výkon předvedl zejména při dalším vystoupení na Sardinii, kde dojel na čtvrtém místě. V Polsku mu to vinou technických problémů nevyšlo, ale před svými krajany se předvedl naprosto excelentně.

Lappi se přetahoval až do sedmnácté rychlostní zkoušky (z celkových 25) se zkušenějším týmovým kolegou a krajanem Jari-Mattim Latvalou (rovněž Toyota Yaris WRC). Toho však zastavila elektronika motoru na osmnácté erzetě ve chvíli, kdy celou soutěž vedl. V neděli se do soutěže po penalizaci vrátil a vyhrál tři rychlostní zkoušky. Bodové manko ho však stálo třetí příčku v průběžném pořadí šampionátu, na kterou se dostal estonský pilot značky Ford Ott Tänak, jemuž pomohla vyhraná závěrečná zkouška Power Stage (zvlášť bodovaná).

Video se připravuje ...

„Takhle jsem to nechtěl, je mi líto Jari-Mattiho. Jel skvěle a asi by vyhrál. Já nechtěl v souboji s ním jít za hranu. Každopádně to bylo nakonec naprosto úžasné vyhrát poprvé závod mistrovství světa a ještě navíc před finskými diváky, kteří vytvořili neuvěřitelnou atmosféru. Smekám před týmem, který postavil skvělé auto tak nezkušenému jezdci, jako jsem já. Musím se stále hodně učit a najet ještě spoustu kilometrů, abych dokázal opakovat podobné výsledky častěji,“ komentoval Lappi svůj vítězný výsledek.

Finský trojlístek se rozpadl

Po druhém dnu to vypadalo, že by mohli finští jezdci obsadit první tři místa. Naposledy k takové události došlo na Novém Zélandu 2002 a ve Finsku před dávnými jednatřiceti lety.

Jiného názoru však byl Elffyn Evans. Brit jedoucí s Fiestou WRC ´17 v barvách pneumatikářského výrobce D-Mack začínal v sobotu na sedmém místě, ale dokončil ho na čtvrtém místě. Finiš se mu však povedl a na Power Stage skončil druhý. Tím přeskočil Juho Hänninena (Toyota Yaris WRC) o 0,3 sekundy na stříbrnou příčku. „Pátek měl daleko k ideálu, ale nepolevili jsme. Vyhovovaly nám však podmínky v dalším průběhu a je z toho dobrý výsledek,“ prohlásil Evans v cíli. Zopakoval si druhé místo z Argentinské rallye, kde přišel o vítězství v poslední rychlostní zkoušce o 0,7 sekundy.

Zmiňovaný Hänninen měl potíže ve třiadvacáté erzetě. „Byl jsem příliš široký hned v první zatáčce po startu a trefil nějakou trávu. Zůstalo tam několik vteřin,“ řekl. V mnohem složitější situaci se ocitl v předposlední zkoušce Teemu Suninen (Ford Fiesta WRC ´17). „Udělal jsem v rychlé zatáčce hodiny,“ vysvětloval v cíli zkoušky ztrátu devatenácti sekund. Záběr jedné kamery však odhalil, že situace byla mnohem dramatičtější. Suninen vletěl do příkopu a lehký náraz na předek ho odmrštil na protější stranu cesty. Fin mohl naštěstí bez většího poškození pokračovat v jízdě, ale v součtu přišel o umístění na stupních vítězů.

Ogier to musel vzdát

Průběh soutěže ovlivnila čtvrtá rychlostní zkouška. Tam měl na šestém místě jedoucí Sebastien Ogier problém, protože mu po dopadu na skoku prasklo zavěšení pravého zadního kola. V rychlé levé zatáčce dostal vůz smyk a po nárazu do stromu zůstala Fiesta WRC´17 nepojízdná.

Francouzský pilot měl v úmyslu nastoupit druhý i třetí den, aby mohl zabodovat alespoň v závěrečné Power Stage. Ačkoliv to původně vypadalo, že to půjde, proti byl zdravotní stav jeho spolujezdce Juliena Ingrassii, který byl bez zlomeniny, ale hodně potlučený.

Video se připravuje ...

Ingrassia podstoupil ještě v sobotu další vyšetření na magnetické rezonanci, která potvrdila otřes mozku. „Nikdy neuškodí udělat další testy. Výsledek je stejný, jako řekl už hlavní lékař. Další testy nebyly namířeny k rozporování předchozích diagnóz, prostě jsme chtěli víc informací před konečným rozhodnutím. Nemůžeme riskovat zdraví posádky. Julien si teď musí odpočinout, aby byl plně fit na Německou rallye. Nemá význam dělat něco jiného,“ uvedl Richard Milner z továrního týmu Ford.

Dva lídři šampionátu

Když se dostal Ogier ze hry, otevřela se šance pro Thierryho Neuvilla, který ztrácel v průběžném pořadí jedenáct bodů na první příčku. Ačkoliv si v průběhu soutěže stěžoval, že jeho Hyundai i20 Coupe WRC funguje všude jinde, jenom ne ve Finsku, skončil nakonec šestý. Když k tomu Belgičan přidal třetí místo na závěrečné Power Stage, odváží si ze severu Evropy jedenáct bodů a má jich 160.

Stejný počet jako čtyřnásobný mistr světa a obhájce titulu Sebastien Ogier (Ford). Světový šampionát tak má aktuálně dva lídry. Neuville dokázal letos vyhrát třikrát (Sardinie, Argentina, Polsko), zatímco Ogier jen dvakrát (Monte Carlo a Portugalsko). Účastníky světového šampionátu nyní čeká asfaltová Německá rallye. Neuville zde v roce 2014 vyhrál svou první soutěž v mistrovství světa, v posledních dvou letech naopak dvakrát triumfoval Ogier. Můžeme se tedy těšit na hodně napínavý souboj.

Konečné pořadí: 1. Lappi, Fern (Fin./Toyota Yaris WRC) 2:29:26,9; 2. Evans, Barritt (Brit./Ford Fiesta WRC ´17) +36,0; 3. Hänninen, Lindström (Fin./Toyota Yaris WRC) +36,3; 4. Suninen, Markkula (Fin./Ford Fiesta WRC´17) +1:01,5; 5. Breen, Martin (Irl./Citroën C3 WRC) +1:22,6; 6. Neuville, Gilsoul (Bel./Hyundai i20 Coupe WRC) +1:33,1; 7. Tänak, Järveoja (Est./Ford Fiesta WRC ´17) +1:53,6; 8. Meeke, Nagle (Brit./Citroën C3 WRC) +3:12,6; 9. Sordó, Martí (Šp./Hyundai i20 Coupé WRC) +4:11,5; 10. Ostberg, Eriksen (Nor./Ford Fiesta WRC´17) +4:21,2.

Průběžné pořadí MS

Pořadí jezdců: 1. Ogier (Fr./Ford Fiesta WRC ´17) a Neuville (Bel./Hyundai i20 Coupe WRC) oba 160; 3. Tänak (Est./Ford Fiesta WRC ´17) 119; 4. Latvala (Fin./Toyota Yaris WRC) 114; 5. Sordó (Šp./Hyundai i20 Coupe WRC) 84;, 6. Evans (Brit./Ford Fiesta WRC ´17) 79; 7. Breen (Irl./Citroën C3 WRC) 53; 8. Paddon (N. Zél./Hyundia i20 Coupe WRC) 51; 9. Hänninen (Fin./Toyta Yaris WRC) 46; 10. Lappi (Fin./Toyota Yaris WRC) 45; 11. Meeke (Brit./Citroën C3 WRC) 31; 12. Suninen (Fin./Ford Fiesta R5/Ford Fiesta WRC´17) 25; 13. Lefebvre (Fr./Citroën C3 WRC) 22; 14. Mikkelsen (Nor./Škoda Fabia R5/Citroën C3 WRC) 21; 15. Ostberg (Nor./Ford Fiesta WRC´17) 19; 16. Kopecký (ČR/Škoda Fabia R5) 5; 17. Tidemand (Švéd./Škoda Fabia R5) 4; 18. Sarrazin (Fr./Hyundai i20 WRC) 2; 19. Camilli (Fr./Ford Fiesta R5) 2; 20. Bouffier (Fr./Ford Fiesta R5) 1; 20. Rossel (Fr./Citroën DS3) 1.

Pohár konstruktérů: 1. M Sport Ford 285; 2. Hyundai Motorsport 251; 3. Toyota Motorsport 193; 4. Citroën Racing 135.

Statistika sezony – vítězství v rychlostních zkouškách (RZ): Neuville 41; Latvala 20; Tänak 18; Evans 17; Lappi 15; Ogier 14; Meeke 11; Paddon 11; Sordo 9; Suninen 3; Ostberg 2; Hänninen 2; Breen 1; Lefebvre 1. Vedení v soutěži: Neuville 39; Meeke 25; Latvala 24; Tänak 22; Evans 17; Ogier 14; Lappi 12; Paddon 9; Hänninen 5; Ostberg 1. Stupně vítězů: Ogier 6; Neuville 6; Tänak 4; Latvala 3; Sordo 2; Evans 2, Meeke 1; Paddon 1, Lappi 1, Hänninen 1.

Zbývající podniky MS - 17.-20. 8. Německá rallye; 5.-8. 10. Španělská rallye; 26.-29. 10. Britská rallye; 16.-20. 11. Australská rallye.

Výsledky jsou neoficiální.

Michal Štěpanovský
Diskuze (1)
31. 7. 2017 07:05
ford
Redakce,
neříkejte,že je to náhoda.
Vyhraje toyota a první foto jak otevřu příspěvek je ford.