Německo zatím od PSA nezískalo záruky ohledně továren Opelu
Německá vláda o podmínkách transakce dál jedná s vedením PSA i americké General Motors (GM), vlastníkem Opelu. Náměstek německého ministerstva hospodářství Matthias Machnig uvedl, že rozhovory už přinesly určité povzbudivé signály. Britští odboráři jsou ale plánovanou transakcí čím dál více znepokojeni, uvedly zdroje agentury Reuters.
List Bild am Sonntag o víkendu bez upřesnění zdrojů uvedl, že PSA německé vládě slíbila zachování všech německých továren Opelu v provozu. Podle Machniga však PSA a GM zatím žádné závazné záruky ohledně zachování výroby a pracovních míst neposkytly. Náměstek nicméně vyjádřil naději, že spojením s PSA budou položeny základy pro lepší budoucnost Opelu, který v Německu zaměstnává přes 18.000 lidí.
Mluvčí ministerstva hospodářství uvedl, že německá vláda je ohledně prodeje evropské divize GM v kontaktu s vládou Británie, kde má závody sesterská značka Opelu Vauxhall. Zdůraznil, že Německo ani Británie se v této věci nenechají stavět proti sobě. Ministryně Brigitte Zypriesová bude podle něj ve čtvrtek jednat o této problematice v Paříži se svým francouzským protějškem.
Britská premiérka Theresa Mayová podle svého mluvčího bude tento týden jednat s šéfem PSA Carlosem Tavaresem a je prý odhodlána chránit britský automobilový průmysl. Podle zdrojů agentury Reuters se s Tavaresem zřejmě setkají rovněž britský ministr pro podnikání Greg Clark a šéf největšího britského odborového svazu Unite Len McCluskey.
Clark už minulý týden hovořil s některými vedoucími představiteli PSA. Ti podle něj dali najevo, že si britské značky Vauxhall váží. Uvedli také, že jsou pyšní na to, že v rámci své strategie nezavírají továrny.
Britští odboráři se však dál obávají o osud divize Vauxhall. "Naše obavy se zvýšily po zprávách, že německé továrny jsou v bezpečí," řekl agentuře Reuters zdroj ze svazu Unite.
PSA o plánech na možné převzetí evropských aktivit GM informovala minulý týden. Podle dřívějších informací zdrojů agentury Reuters se v rámci rozhovorů o převzetí jedná o snižování počtu zaměstnanců i závodů a v centru pozornosti jsou v tomto směru dvě továrny Vauxhallu v Británii, protože tam by byly tyto kroky podstatně snazší než v Německu. Vauxhall zaměstnává v Británii asi 4500 lidí.
Případné spojení by vytvořilo druhou největší automobilovou skupinu v Evropě. Z pozice evropské dvojky by sesadila francouzský Renault a dostala by se za německou skupinu Volkswagen, která je jedničkou na evropském trhu.
Evropské aktivity GM jsou od roku 1999 ztrátové. GM již v minulosti uvažovala o prodeji Opelu, nakonec se ho ale rozhodla vlastními silami restrukturalizovat. Restrukturalizace zahrnovala propouštění i zavírání továren. Loni ztráta Opelu a jeho sesterské značky Vauxhall klesla na 257 milionů dolarů (6,5 miliardy Kč) z 813 milionů dolarů v roce 2015.