1.4. 2017 redakce AUTO.CZ

Nevěříte, že Lada Niva je nejlepší auto na světě? Dokážeme vám to!

 

Na Ladě Nivě lze toho spoustu kritizovat, ať už šplouchání paliva v nádrži, nízkou maximální rychlost nebo hlučnou jízdu. Věděli jste ale, že to všechno jsou geniální nápady autorů tohoto offroadu?

Do redakční pošty nám vedle tiskových zpráv a zajímavých tipů od čtenářů občas dorazí i zajímavé podněty a poznámky k naší práci. Mezi takové patří i následující dopis, který jsme se rozhodli vydat. Právě v dnešní den je pro něj ideální příležitost:

Vážená redakce,

s lítostí jsem si minulý měsíc vaši smutnou zprávu o tom, že zemřel geniální konstruktér Pjotr Prusov, autor legendárního vozidla u nás prodávaného jako Lada Niva. Při této příležitosti jsem se rozhodl připomenout toto jeho geniální dílo, a to hlavně z toho důvodu, že jsem byl pobouřen tím, že ve vámi nedávno zveřejněném srovnání s Dacií Duster skončila lada až na druhém místě. I v mnohých jiných plátcích je zřetelná nenávist k tomuto terénním automobilu, o němž se navíc píše množství lží nejhlubšího zrna. Z toho důvodu bych chtěl tímto způsobem vlastnosti Nivy uvést na pravou míru a dokázat tím, že se jedná o nejlepší automobil na světě. Jelikož jsem hrdým majitelem Nivy, dobře vím, o čem mluvím.

Srovnali jsme: Dacia Duster 1.6 SCe 4x4 vs. Lada Niva 1.7 – Legendární návštěvník je tady!

Na vozidle Lada Niva je hojně kritizován jeho zastaralý design, který jste ve vašem testu správně nazvali jako originální a nadčasový. Niva je ve výrobě nepřetržitě od roku 1977, čemuž žádné jiné auto tohoto typu nedokáže konkurovat. Dlouhý život je přitom důkazem dokonalosti původního nápadu, který je v průběhu let navíc ještě dále pečlivě vylepšován. To platí jak pro již původně dokonalou techniku, tak design, který je nejen funkční, ale také pohledný. Nevěřil jsem, že se to povede, ale Niva je dnes díky přepracované masce ještě hezčí než kdy dříve.

Video

Prostorná kabina

Ve vašem testu se objevila pětidveřová varianta, která je však pouze ústupkem kapitalistickým trhům. Třídveřová karoserie vozu postačuje, jelikož správný bojovník proti imperialismu cvičí každou možnou chvíli. A jak jinak si nastupování dozadu v třídveřové verzi vysvětlit než jako dokonalou ranní rozcvičku? Moje děti díky těmto pravidelným cvikům při pionýrské tělocvičné činnosti vždy excelují.

To samé platí pro (podle některých) těžké zavírání dveří. Tzv. bouchnutí dveřmi byl účel konstruktérů, aby si posádka mohla posílit svaly při tak jednoduchém úkonu. Řadicí páka se zase může zdát daleko od šoférova sedadla, jenže díky tomu se šofér při řízení snadno protáhne. Jednoduché a přitom geniální!

Podobně chytře je řešeno také otevírání zavazadelníku. Ve vašem testu jste si stěžovali na to, že je zavazadlový prostor nutné otevírat z kabiny. Jenže podobně jako chybějící centrální zamykání to je bezpečnostní opatření proti zlodějům na Západě, vykořisťovaným chudákům, kterým nezbývá nic jiného než krást, aby se vůbec uživili.

Oslavy 50 let Lady ve velkém stylu. Lovecká niva a sportovní sedan!

Konstruktéři mysleli také na to, že někteří zákazníci mají kvůli dalekozrakosti horší zrak, a proto jsou veškeré ovladače dostatečně velké, aby je bylo možné snadno nahmatat. Na soudruhy a soudružky různých postav zase myslí plochá sedadla. Připomenout musím i skvělé zpracování plastů z těch nejlepších ruských závodů a vnitřní prostornost, a to především výšku nad sedadly, díky níž je v zimě možné jezdit i s nasazenou beranicí, aniž by jí bránil strop.

Co se týče výbavy, tak Lada Niva nabízí veškeré potřebné prvky. Vše ostatní je jen buržoazní přebytek, který správný soudruh nepotřebuje. Proč bychom měli vyžadovat vyhřívaná sedadla, když v zimě můžeme obléci teplé ušanky a bundy šité slovenskými soudruhy? Proč bychom měli do kabiny montovat autorádio? Správný komunista se přece druží, nejezdí sám, a proto se nemusí zabavovat poslechem rozhlasu. Při jízdě raději hovoří se spolujezdci o žhavých aktualitách, jako jsou nejnovější trendy v pěstování kukuřice v Kyrgyzstánu, a když už chce slyšet hudbu, může si sborově zazpívat například moji oblíbenou Internacionálu. Potřeba nejsou ani hodiny, jelikož správný proletář jezdí vždy včas a dokáže se v případě nouze orientovat podle slunce.

Můžete namítat, že by soudruzi z bratrské Kuby mohli potřebovat klimatizaci. Jenže genialita konstruktérů na to myslela, a tak si za ni lze připlatit. Díky tomu je v našem podnebném pásu možné se při jízdě otužovat a pilovat tím svoji imunitu.

Skvělé jízdní vlastnosti

Mnoho lží se píše také na adresu jízdních vlastností Nivy, které jsou ale ve skutečnosti naprosto dokonalé. Důvod maximální rychlosti 137 km/h není snad ve slabém motoru nebo nedokonalé aerodynamice, ale snahou o bezpečnost. Na dálnicích přece máme povolenou maximální rychlost 130 km/h, a tak ani vyšší rychlost u auta není potřebná. Správný proletář totiž silniční pravidla nikdy neporušuje.

Posádka má přitom o aktuální rychlosti dobrý přehled, aniž by musela sledovat rychloměr. Stačí poslouchat aerodynamický svist, který dává jednoduše najevo, že se vozidlo blíží k maximální povolené rychlosti. V zatáčkách pak auto náklony své karoserie upozorní šoféra na to, aby zpomalil.

Kritici slyšitelného šplouchání benzinu v palivové nádrži pak nepochopili další z geniálních myšlenek konstruktérů. Díky tomuto šplouchání šofér dobře ví, zda má v nádrži ještě nějaké palivo. To se může hodit především nezkušeným řidičům, kteří si ještě nezvykli na nestálý ukazatel stavu palivové nádrže. Pozor, to ale není kritika! Autoři vozu tímto způsobem zajistili, že šofér při jízdě neustává v pozornosti. Mnohem snazší řešení než nákladné hlídání bdělosti u drahých zápaďáckých aut!

Závěrem bych se chtěl věnovat ceně Lady Nivy. Ta je sice vyšší než u konkurenční Dacie Duster, to ale jen dokazuje, jak jsou rumunští dělníci vykořisťováni a nedostávají odpovídající mzdu za svoji práci. Jak jinak by si rumunský závod mohl dovolit prodávat auto za tak nízkou cenu?

S ohledem na skvělé zpracování a použití nejkvalitnější ocele je cena Nivy ve skutečnosti nízká, což se vyjeví při srovnání s dalším soupeřem, Mercedes-Benzem G. Ten stojí přes dva miliony korun, což si v dnešní době může dovolit leda nějaký vykořisťovatelský kapitalista.

Mohl bych pokračovat i dále, ale myslím, že těchto několik bodů plně postačuje pro osvětlení tematiky. Doufám, že jsem tímto textem ozřejmil, jak jste se nejen vy, ale i další recenzenti ve svém hodnocení vozidla Lada Niva mýlili, a dokázal, že se skutečně jedná o nejlepší lidový automobil na světě, z něhož jeho autoři mohou mít radost.

Mír a věčnou slávu!

Soudruh Horymír Drápal

Spolupracujeme s TipCars.com
 







Doporučujeme
Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu! Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu!

Jestliže před deseti lety bylo pohonem všech kol vybaveno…

Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí! Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí!

České silnice mají hrozný povrch a jsou špatně značené, v…

 

AutoRevue
Test ojetiny BMW řady 1: Bazarový průšvihář s dokonalým podvozkem Test ojetiny BMW řady 1: Bazarový průšvihář s dokonalým podvozkem

Ceny jedničkových BMW už klesly pod stotisícovou metu.…

Kupujete ojeté auto? 10 tipů, jak zdarma a jednoduše zjistit jeho reálnou kondici Kupujete ojeté auto? 10 tipů, jak zdarma a jednoduše zjistit jeho reálnou kondici

Při nákupu ojetiny s vyplatí sledovat i zdánlivé…

 



PSA Bronto Marsh je brutální Lada Niva, kterou opravdu jen tak něco nezastaví PSA Bronto Marsh je brutální Lada Niva, kterou opravdu jen tak něco nezastaví

Lada Niva, dnes nazývaná 4x4, se neztratí v náročnějším…

Dobový test Lady Niva 1600 z roku 1989. Změnilo se od té doby vůbec něco? Dobový test Lady Niva 1600 z roku 1989. Změnilo se od té doby vůbec něco?

Terénní automobil Lada Niva (VAZ 2121) s pohonem všech…

 



 
Dallara Stradale: Speedster slavného výrobce formulí konečně vyráží na běžné silnice

Dallara Stradale: Speedster slavného výrobce formulí konečně vyráží na běžné silnice

Včera

O vývoji silničního vozu se znakem Dallary se napsalo hodně. První vůz firmy s registrační značkou se teď představuje oficiálně.




Blesk.cz

Vláďa (†15) zabil jmenovce Vladimíra (†49). Bylo to jinak, tvrdí jeho máma

Vláďa (†15) zabil jmenovce Vladimíra (†49). Bylo to…

Teprve patnáctiletý Vladimír skončil za mřížemi. V neděli dopoledne soudce Okresního soudu Žiar nad Hronem…

Požár ve Vršovicích: Plameny zachvátily dům, ve kterém běžně pobývají desítky bezdomovců

Požár ve Vršovicích: Plameny zachvátily dům, ve…

Nedaleko pražské Eden Arény v pražských Vršovicích zachvátily v pondělí večer plameny opuštěný dům.…

 

iSport.cz

Mareš po demolici Sparty: Hvězdy jim nic nevyhrají, musí být jako tým

Mareš po demolici Sparty: Hvězdy jim nic nevyhrají,…

Patří mezi největší legendy českého futsalu, s Chrudimí vyhrál už deset titulů. I ve 42 letech Roman Mareš stále…

Slzy pro Novotnou. Nemám slov, řekla Navrátilová. Děkuji, Jani, píše Kvitová

Slzy pro Novotnou. Nemám slov, řekla Navrátilová.…

Obrovský šok. Zpráva o smrti české tenisové legendy Jany Novotné (†49) zarmoutila celý svět. Hráčka s…

 

Reflex.cz

Ghanská laguna Korle: Skládka bez života, která pomalu zabíjí své obyvatele

Ghanská laguna Korle: Skládka bez života, která…

V řece Odaw, která protéká Accrou, hlavním městem Ghany, byste jakoukoliv rybu hledali jen marně. Břehy místní…

Britští vědci zjistili, že psi vědomě manipulují lidmi ve vlastní prospěch

Britští vědci zjistili, že psi vědomě manipulují…

Téměř každý majitel psa vám potvrdí, že ten jeho se umí smát, radovat, být smutný i naštvaný. Jenže proč výraz…