Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Nevěříte, že Lada Niva je nejlepší auto na světě? Dokážeme vám to!

redakce AUTO.CZ
Diskuze (15)
Na Ladě Nivě lze toho spoustu kritizovat, ať už šplouchání paliva v nádrži, nízkou maximální rychlost nebo hlučnou jízdu. Věděli jste ale, že to všechno jsou geniální nápady autorů tohoto offroadu?

Do redakční pošty nám vedle tiskových zpráv a zajímavých tipů od čtenářů občas dorazí i zajímavé podněty a poznámky k naší práci. Mezi takové patří i následující dopis, který jsme se rozhodli vydat. Právě v dnešní den je pro něj ideální příležitost:

Vážená redakce,

s lítostí jsem si minulý měsíc vaši smutnou zprávu o tom, že zemřel geniální konstruktér Pjotr Prusov, autor legendárního vozidla u nás prodávaného jako Lada Niva. Při této příležitosti jsem se rozhodl připomenout toto jeho geniální dílo, a to hlavně z toho důvodu, že jsem byl pobouřen tím, že ve vámi nedávno zveřejněném srovnání s Dacií Duster skončila lada až na druhém místě. I v mnohých jiných plátcích je zřetelná nenávist k tomuto terénním automobilu, o němž se navíc píše množství lží nejhlubšího zrna. Z toho důvodu bych chtěl tímto způsobem vlastnosti Nivy uvést na pravou míru a dokázat tím, že se jedná o nejlepší automobil na světě. Jelikož jsem hrdým majitelem Nivy, dobře vím, o čem mluvím.

Na vozidle Lada Niva je hojně kritizován jeho zastaralý design, který jste ve vašem testu správně nazvali jako originální a nadčasový. Niva je ve výrobě nepřetržitě od roku 1977, čemuž žádné jiné auto tohoto typu nedokáže konkurovat. Dlouhý život je přitom důkazem dokonalosti původního nápadu, který je v průběhu let navíc ještě dále pečlivě vylepšován. To platí jak pro již původně dokonalou techniku, tak design, který je nejen funkční, ale také pohledný. Nevěřil jsem, že se to povede, ale Niva je dnes díky přepracované masce ještě hezčí než kdy dříve.

Video se připravuje ...

Prostorná kabina

Ve vašem testu se objevila pětidveřová varianta, která je však pouze ústupkem kapitalistickým trhům. Třídveřová karoserie vozu postačuje, jelikož správný bojovník proti imperialismu cvičí každou možnou chvíli. A jak jinak si nastupování dozadu v třídveřové verzi vysvětlit než jako dokonalou ranní rozcvičku? Moje děti díky těmto pravidelným cvikům při pionýrské tělocvičné činnosti vždy excelují.

To samé platí pro (podle některých) těžké zavírání dveří. Tzv. bouchnutí dveřmi byl účel konstruktérů, aby si posádka mohla posílit svaly při tak jednoduchém úkonu. Řadicí páka se zase může zdát daleko od šoférova sedadla, jenže díky tomu se šofér při řízení snadno protáhne. Jednoduché a přitom geniální!

Podobně chytře je řešeno také otevírání zavazadelníku. Ve vašem testu jste si stěžovali na to, že je zavazadlový prostor nutné otevírat z kabiny. Jenže podobně jako chybějící centrální zamykání to je bezpečnostní opatření proti zlodějům na Západě, vykořisťovaným chudákům, kterým nezbývá nic jiného než krást, aby se vůbec uživili.

Konstruktéři mysleli také na to, že někteří zákazníci mají kvůli dalekozrakosti horší zrak, a proto jsou veškeré ovladače dostatečně velké, aby je bylo možné snadno nahmatat. Na soudruhy a soudružky různých postav zase myslí plochá sedadla. Připomenout musím i skvělé zpracování plastů z těch nejlepších ruských závodů a vnitřní prostornost, a to především výšku nad sedadly, díky níž je v zimě možné jezdit i s nasazenou beranicí, aniž by jí bránil strop.

Co se týče výbavy, tak Lada Niva nabízí veškeré potřebné prvky. Vše ostatní je jen buržoazní přebytek, který správný soudruh nepotřebuje. Proč bychom měli vyžadovat vyhřívaná sedadla, když v zimě můžeme obléci teplé ušanky a bundy šité slovenskými soudruhy? Proč bychom měli do kabiny montovat autorádio? Správný komunista se přece druží, nejezdí sám, a proto se nemusí zabavovat poslechem rozhlasu. Při jízdě raději hovoří se spolujezdci o žhavých aktualitách, jako jsou nejnovější trendy v pěstování kukuřice v Kyrgyzstánu, a když už chce slyšet hudbu, může si sborově zazpívat například moji oblíbenou Internacionálu. Potřeba nejsou ani hodiny, jelikož správný proletář jezdí vždy včas a dokáže se v případě nouze orientovat podle slunce.

Můžete namítat, že by soudruzi z bratrské Kuby mohli potřebovat klimatizaci. Jenže genialita konstruktérů na to myslela, a tak si za ni lze připlatit. Díky tomu je v našem podnebném pásu možné se při jízdě otužovat a pilovat tím svoji imunitu.

Skvělé jízdní vlastnosti

Mnoho lží se píše také na adresu jízdních vlastností Nivy, které jsou ale ve skutečnosti naprosto dokonalé. Důvod maximální rychlosti 137 km/h není snad ve slabém motoru nebo nedokonalé aerodynamice, ale snahou o bezpečnost. Na dálnicích přece máme povolenou maximální rychlost 130 km/h, a tak ani vyšší rychlost u auta není potřebná. Správný proletář totiž silniční pravidla nikdy neporušuje.

Posádka má přitom o aktuální rychlosti dobrý přehled, aniž by musela sledovat rychloměr. Stačí poslouchat aerodynamický svist, který dává jednoduše najevo, že se vozidlo blíží k maximální povolené rychlosti. V zatáčkách pak auto náklony své karoserie upozorní šoféra na to, aby zpomalil.

Kritici slyšitelného šplouchání benzinu v palivové nádrži pak nepochopili další z geniálních myšlenek konstruktérů. Díky tomuto šplouchání šofér dobře ví, zda má v nádrži ještě nějaké palivo. To se může hodit především nezkušeným řidičům, kteří si ještě nezvykli na nestálý ukazatel stavu palivové nádrže. Pozor, to ale není kritika! Autoři vozu tímto způsobem zajistili, že šofér při jízdě neustává v pozornosti. Mnohem snazší řešení než nákladné hlídání bdělosti u drahých zápaďáckých aut!

Závěrem bych se chtěl věnovat ceně Lady Nivy. Ta je sice vyšší než u konkurenční Dacie Duster, to ale jen dokazuje, jak jsou rumunští dělníci vykořisťováni a nedostávají odpovídající mzdu za svoji práci. Jak jinak by si rumunský závod mohl dovolit prodávat auto za tak nízkou cenu?

S ohledem na skvělé zpracování a použití nejkvalitnější ocele je cena Nivy ve skutečnosti nízká, což se vyjeví při srovnání s dalším soupeřem, Mercedes-Benzem G. Ten stojí přes dva miliony korun, což si v dnešní době může dovolit leda nějaký vykořisťovatelský kapitalista.

Mohl bych pokračovat i dále, ale myslím, že těchto několik bodů plně postačuje pro osvětlení tematiky. Doufám, že jsem tímto textem ozřejmil, jak jste se nejen vy, ale i další recenzenti ve svém hodnocení vozidla Lada Niva mýlili, a dokázal, že se skutečně jedná o nejlepší lidový automobil na světě, z něhož jeho autoři mohou mít radost.

Mír a věčnou slávu!

Soudruh Horymír Drápal

redakce AUTO.CZ
Diskuze (15)
Avatar - Barrichello
2. 4. 2017 17:29
Re: Dobrý
diesel tam svého času byl, od Peugeotu. To by bylo něco pro Adu >:D >:D >:D
Avatar - Barrichello
2. 4. 2017 17:29
Re: Dobrý
místo CS Auto Lada z Koněvky to vozí AMK Most z rajchu, AMC Radíkovice přímo z Ruska a další. Prodá se jich pořád dost
2. 4. 2017 13:09
Tohle je nejlepší Apríl do Ruska a z Ruska.
Doufám, že to někdo nebere vážně.
Avatar - Uživatel_5340709
2. 4. 2017 10:20
Re: Původně jsem myslel,
Šak jasně, vytrval píše jedovaté SZ spoustě diskutérům, i mě občas něčím počastuje. :-)
Avatar - Joky
2. 4. 2017 08:57
Nadpis
Redakce vlastně použila svůj oblíbený nadpis a jen v něm slovo Škoda změnila na Lada .....