Test Auto.cz

Dacia Duster 1.5 dCi Blackstorm – Horal se hodil do gala

12.1. 2015
Verdikt
 

Z rumunského SUV Duster se stal švihák. Umožnila to limitovaná edice Blackstorm se stylovými žlutými detaily.

Dacia Duster je velice úspěšných automobilem, na českém trhu byla loni se 1.747 registracemi třetím nejprodávanějším SUV. Automobil dosud sázel především na robustní vzhled a nízkou pořizovací cenu, nová edice Blackstorm však chce k těmto charakteristikám přidat i více stylu.

Verze Blackstorm na českém trhu zaujala pozici druhé nejdražší výbavy (výše je jenom stupeň Exception), nadále ale patří mezi levné automobily. S testovaným turbodieselem 1.5 dCi (80 kW) a pohonem všech kol stojí tento model 414.900 korun. Funkční výbava je až na elektrické stahování bočních oken vzadu shodná s nižším stupněm Arctica, za stylové detaily tak zákazníci zaplatí 15.000 korun.

Slušivý kabátek

Duster je již od svého představení zřejmě nejhezčím modelem značky Dacia, což dále zvýraznila jeho předloňská modernizace. V případě verze Blackstorm automobil oku lahodí ještě více. V kombinaci černého odstínu karoserie Nacré a žlutých detailů to Dusteru jednoduše sluší. Nad žlutými polepy s motivem výškoměru je možné se pousmát s odsouzením jejich dětinskosti, jedná se však o originální oživení drsně působícího celku.

Proti nižším verzím se Blackstorm liší i přepracovanými nárazníky, příčnými střešními ližinami v matném chromu nebo plastovou ochranou bočních prahů. Rozšířené prahy bohužel znamenají, že si o ně posádka při nástupu často zašpiní nohavice.

obrázek [600 x 316]  

Pohled do interiéru odhalí vedle hravých žlutých detailů též lány tvrdých plastů a detaily ze starších Renaultů, s tím je ale nutné u vozu dané cenové kategorie počítat. Co ale vadí, je poněkud horší posaz za volantem a rozmístění některých ovládacích prvků.

Za volantem se řidič i kvůli jen výškovému nastavování hůř srovnává – buď ho trápí dlouhé nohy, nebo krátké ruce, sedáky předních sedadel jsou navíc dost krátké. Řidiče navíc do levé nohy tlačí ostrá hrana panelu elektrického ovládání oken. Výhled do všech stran je však optimální, díky hranaté karoserii jsou dobře patrné přední rohy karoserie. Volant by mohl mít tlustší věnec, dráhy řadicí páky jsou spíše delší.

Co se týče kritiky rozmístění jednotlivých prvků, začněme obrazovkou multimediálního systému (za příplatek 7.500 Kč). Ta je na středovém tunelu umístěna velice nízko, a tak sledování dat navigace odvádí řidičovu pozornost. Překvapí též ovládání zpětných zrcátek mezi předními sedadly pod pákou ruční brzdy nebo zpočátku zmatečné ovládání tempomatu (6.000 Kč) – spolu s omezovačem rychlosti se zapíná tlačítkem na středovém panelu, samotná rychlost se ale nastavuje na volantu. Palubní počítač se bohužel ovládá jediným tlačítkem – chce-li se řidič vrátit o jednu položku zpět, musí se proklikat celým menu.

Kabina Dusteru je ale prostorná, dostatek místa pro nohy mají i pasažéři na zadních sedadlech. Zadní lavice je prakticky plochá, díky čemuž se sem bez větších problémů vejdou i tři dospělí.

obrázek [600 x 402]  

Zavazadlový prostor Dusteru s pohonem všech kol je velký 408 litrů. To je o 67 litrů méně než u verze s poháněnou jednou nápravou, stále je to ale slušná hodnota. Díky pravidelným tvarům zavazadelníku se dovnitř dají vložit i rozměrné předměty, pod podlahou se navíc našel prostor i pro plnohodnotnou rezervu. Sklopením zadních zavazadel vznikne prostor pro bagáž velký 1.570 litrů. Díky sklopným sedákům zadních sedadel je ložná plocha rovná.

Hrubý, ale silný motor

Známý turbodiesel 1.5 dCi (80 kW) je jedním ze dvou nabízených agregátů pro Duster v edici Blackstorm. Druhou možností je šestnáctiventilová zážehová šestnáctistovka o výkonu 77 kW, nabízená v daném provedení za 359.900 korun. Oba motoru jsou v případě Blackstormu standardně kombinovány s pohonem všech kol.

Psali jsme: Dacia Duster Blackstorm – Stylová prachovka stojí od 359.900 Kč

Vznětová jednotka by mohla mít kultivovanější zvuk, její síla 240 N.m si ale s Dusterem poradí a automobil dokáže slušně rozpohybovat. Patnáctistovku ale nemá příliš smysl vytáčet, nad 4000 otáčkami už ztrácí dech. Zadýchat se rumunské SUV nechá také na dálnici, na ní ale kvůli svému zaměření patrně nebude trávit dlouhou dobu. Posádku navíc při vyšší rychlosti trápí slabší odhlučnění.

obrázek [600 x 375]  

Odstupňování jednotlivých převodů šestistupňového manuálu je krátké, konstruktéři se tímto způsobem snažili levně nahradit redukční převodovku. Zvláště jednička je velice krátká, a tak se dá snadno rozjíždět i na dvojku. Bohužel jsou krátké i vyšší převody, městská padesátka na čtyřku znamená vysokých 2000 otáček. Ve městě se tak dá řadit i pětka, kdy je auto nadále dostatečně hbité, byť ukazatel optimálního zařazeného stupně velí podřadit. Na dálnici pak při 130 km/h motor točí vysokých 3000 otáček.

Krátké převody sice pomáhají dynamice, méně však už spotřebě. Ve městě si automobil vezme 7,5 litru na 100 kilometrů, na dálnici se spotřeba vyšplhala na osm litrů. Na okresní silnici se dá dostat k sedmi litrům na 100 km. Mód Eco spíše utlumí reakce motoru na sešlápnutí pedálu plynu, než že by nějak výrazně snížil spotřebu.

Mimo silnici je skvělý

Zájemce o svižnější jízdu Duster zklame - karoserie se v oblouku naklání a řízení je poměrně gumové. Brzdná síla taky nic moc, ostatně Duster dozadu dostal jenom bubnové brzdy. Ostatně sportovní jízda není něco, co bychom od „prachovky“ očekávali. Pokud se totiž řidič rozhodne zpomalit, vůz se mu odvděčí pohodlnou jízdou. Tomu u Dusteru 4x4 pomáhá zadní víceprvková náprava, základní Duster 4x2 má vzadu torzní příčku s vlečenými rameny. Nerovnosti automobil žehlí mírným zhoupnutím, výmoly se ale přenášejí do řízení.

obrázek [600 x 336]  

Duster není sportovním modelem, ale SUV, které se nebojí terénu. Proto jistě více než přilnavost v zatáčce zaujmou jeho schopnosti mimo silnici. Duster v tomto ohledu slibuje mnohé. Chlubí se světlou výškou 210 milimetrů a nabízí tři různé jízdní režimy – výchozí pohon pouze předních kol (2WD) doplňuje automatické připojení zadní nápravy v případě prokluzu té přední (Auto) a pevné přiřazení zadní nápravy (Lock). Poslední režim je určen pro pohyb v náročném terénu, a proto funguje jenom v rychlostech do 80 km/h.

Psali jsme: Dacia Duster 1.5 dCi – Jízdní dojmy z těžkého terénu

Dacia Duster – srovnání s konkurencí
ModelDacia DusterSuzuki S-CrossŠkoda Yeti
Motor1.5 dCi1.6 DDiS2.0 TDI
Pohon4x44x44x4
Zdvihový objem [cm3]146115981968
Válce/ventily4/24/44/4
Největší výkon [kW/min]80/400088/375081/4200
Točivý moment [N.m/min]240/1750320/1750280/1750-2750
Převodovka6M6M6M
Max. rychlost [km/h]168175174
Zrychlení 0-100 km/h [s]12,913,012,2
Komb. spotřeba [l/100 km]5,24,45,8
Základní cena [Kč]399.900579.900494.900

Jestliže na silnici je jízda s Dusterem průměrná, v jízdě mimo ni automobil ohromí. V terénu je totiž rumunská „prachovka“ mrštným autem a poradí si s mnohými nástrahami, kamením i hustým blátem. Však i nájezdové úhly jsou více než slušné – vpředu 29,3 a vzadu 23°. Solidní je i brodivost 350 milimetrů.

Závěr

Dacia Duster je podobně jako ostatní vozy rumunské značky hlavně o ceně. Na jednu stranu můžeme kritizovat levný interiér s chaoticky uspořádanými tlačítky nebo průměrné jízdní vlastnosti, stačí se ale podívat do ceníku a automobil hned začne dávat smysl.

Za částku 456.300 korun testovaného exempláře zákazník získá kompletně vybavené SUV, jediným dalším dostupným příplatkem je čalounění kombinující kůži a koženku (13.000 Kč). Takovou cenu zkrátka jiný konkurent nabídnout neumí, alespoň ne v dané velikosti a výbavě. Duster je navíc vozem, který na rozdíl od mnohých jiných SUV má oprávněné terénní choutky. A mimo pevnou vozovku dokáže příjemně překvapit svými schopnostmi.

Co se týče testované edice Blackstorm, záleží na vkusu každého zájemce. Automobilu to se žlutými detaily opravdu sluší, navíc příplatek 15.000 korun proti nižšímu (a prakticky shodně vybavenému) stupni Arctica není vysoký. I přesto bych osobně raději tuto částku ušetřil a sáhl po běžném Dusteru – ať už po levnější verzi Arctica, nebo o 10.000 korun dražší, avšak lépe vybavené vrcholné variantě Exception.

obrázek [600 x 366]  

Nejlevnější verze modelu249.900 Kč (1.6 16V/77 kW 4x2 Access)
Základ s testovaným motorem399.900 Kč (1.5 dCi/80 kW 4x4 Arctica)
Testovaný vůz s výbavou456.300 Kč (1.5 dCi/80 kW 4x4 Blackstorm)

Plusy

  • Originální vnější vzhled
  • Pohodlí na špatné silnici a v lehkém terénu
  • Vypínatelný pohon 4x4
  • Prostorný interiér
  • Slušný objem zavazadelníku

Minusy

  • Nízko umístěná obrazovka navigace
  • Levné materiály a jednoduchá konstrukční řešení
  • Pouze výškově nastavitelný volant
  • Hlučnost ve vyšších rychlostech
  • Nepřehledné umístění některých ovladačů

JAKE.AUTO.CZ: Vše o Dacii Duster na jednom místě


Foto: Petr Homolka
Spolupracujeme s TipCars.com

Dacia Duster 1.5 dCi Blackstorm

Cena v základní výbavě: 399 900 Kč Cena v testované výbavě: 456 300 Kč

Základní výbava:Šest airbagů, litá 16“ kola, asistent rozjezdu do kopce, přední a zadní difusor, plastová ochrana prahů, chromovaná koncovka výfuku, polepy karoserie, žluté detaily v interiéru a na karoserii, výškově nastavitelný volant s koženým věncem, palubní počítač, přední mlhová světla, elektricky nastavitelná a vyhřívaná vnější zrcátka, manuální klimatizace, centrální zamykání dveří s dálkovým ovládáním, elektrické ovládání bočních oken, rezervní kolo, autorádio s ovládáním pod volantem a bluetooth, výškově nastavitelné sedadlo řidiče, střešní ližiny.

Výbava testovaného vozu:Multimediální systém Media Nav s navigací a bluetooth (+7.500,-), mapové pokrytí Evropy (+3.000,-), zadní parkovací čidla (+6.000), tempomat (+6.000,-), metalický lak (+12.900,-), vyhřívaná přední sedadla (+6.000,-).

Úsek dálnice D11 do Hradce se otevře za měsíc, pokračování trasy brání ekologové Úsek dálnice D11 do Hradce se otevře za měsíc, pokračování trasy brání ekologové

Poslední úsek dálnice D11 z Prahy do Hradce Králové z…

Írán bude dál pokračovat v testování raket. I přes americké sankce Írán bude dál pokračovat v testování raket. I přes americké sankce

Írán bude všemi silami pokračovat ve svém raketovém…

Sdílené ekonomice se v Číně daří. Vrací nás ke komunistické podstatě, tvrdí podnikatel Sdílené ekonomice se v Číně daří. Vrací nás ke komunistické podstatě, tvrdí podnikatel

Služby založené na principech takzvané sdílené ekonomiky…

Tesla začíná dodávat Model 3 zákazníkům. Na vůz má půl milionu objednávek Tesla začíná dodávat Model 3 zákazníkům. Na vůz má půl milionu objednávek

Na první sedan elektromobilu Model 3 má už americká…

 

Štítky SUV Dacia Duster Testy

Technické údaje
Motor Dacia Duster 1.5 dCi Blackstorm
Typ motoru: přeplňovaný vznětový
Válce / ventily: 4 / 2
Zdvihový objem (ccm): 1461
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 80 / 4000
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 240 / 1750
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 168
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 12.9
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 5.7 / 5 / 5.2
Emise CO2:135
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 408 / 1570
Objem nádrže (l):50
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1294 / 550
Rozměr pneu:215/65 R 16
rozměry vozu
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4315
b) šířka (mm): 1821
c) výška (mm): 1634
d) rozvor (mm): 2674
e) rozchod vpředu (mm): 1559
f) rozchod vzadu (mm): 1560
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 850 / 1100
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 650 / 900
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 907
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm):895
k) šířka vpředu (mm): 1411
l) šířka vzadu (mm): 1438
délka sedáku vpředu (mm): 470
délka sedáku vzadu (mm): 460
výška opěradla vpředu (mm): 600
výška opěradla vzadu (mm): 590
místo vzadu pod předním sedadlem: Ano
 

Přidat názorDiskuse: Dacia Duster 1.5 dCi Blackstorm – Horal se…







Doporučujeme
Když policista řídí provoz na křižovatce. Víte, co znamenají jeho gesta? Když policista řídí provoz na křižovatce. Víte, co znamenají jeho gesta?

Policista řídící provoz na křižovatce mnohé řidiče mate.…

Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo? Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo?

Ne ve všech státech Evropské unie se nafta označuje jako…

 

AutoRevue
Stojí zlomek toho, co nové. Vybrali jsme 8 ojetin, na kterých nemůžete prodělat Stojí zlomek toho, co nové. Vybrali jsme 8 ojetin, na kterých nemůžete prodělat

Nejpalčivější problém, který sužuje nové automobily, je…

Téměř osmdesátiletá žena jela 235 km/h, její výmluva vás překvapí! Téměř osmdesátiletá žena jela 235 km/h, její výmluva vás překvapí!

Jet autem 235 km/h za hodinu není jen tak ani pro zkušené…

 



Spy video: Nová Dacia Duster ladí formu před premiérou. Bude i sedmimístná? Spy video: Nová Dacia Duster ladí formu před premiérou. Bude i sedmimístná?

Druhá generace oblíbeného SUV rumunské značky dorazí…

Nová Dacia Duster dorazí ještě letos. Vyroste a přijde i v sedmimístné verzi Grand! Nová Dacia Duster dorazí ještě letos. Vyroste a přijde i v sedmimístné verzi Grand!

Oblíbené SUV rumunské značky letos projde mezigenerační…

 



 
Tesla Model 3 oficiálně. Kolik ujede? A jak vypadá její interiér?

Tesla Model 3 oficiálně. Kolik ujede? A jak vypadá její interiér?

Dnes 11:30

Nový model z dílny amerického výrobce elektromobilů zatím nabídne dvě verze, základní a s prodlouženým dojezdem.




Blesk.cz

Známý tanečník zemřel při nehodě: Před smrtí poslal fanouškům děsivý vzkaz

Známý tanečník zemřel při nehodě: Před smrtí poslal…

Tanečník Robert Anker (†27) z kanadské skupiny Diversity zemřel při autonehodě. Tento umělec se dostal do…

Zpěvák Michal Prokop (70) ruší koncerty: V nemocnici zápasí se zápalem plic

Zpěvák Michal Prokop (70) ruší koncerty: V nemocnici…

Ruší koncerty! Michal Prokop leží se zápalem plic v jedné z pražských nemocnic. „To se tak prostě někdy stane,“…

 

iSport.cz

Že Phelps po olympiádě hulí bongo? Plavání se posunulo, zjistil Šefl

Že Phelps po olympiádě hulí bongo? Plavání se…

PŘÍMO Z BUDAPEŠTI | Setkání s realitou na mistrovství světa v Budapešti zřejmě motýlkáře Jana Šefla posune…

Vedeme ligu, ne, smál se hrdina Baroš. Góly za Baník jsou emotivnější

Vedeme ligu, ne, smál se hrdina Baroš. Góly za Baník…

Přišel na hřiště půlhodinku před koncem zápasu. Očekávaný každým, kdo zápas sledoval. Stav zápasu byl v tu…

 

Reflex.cz

Babišovy nahrávky nejsou trestným činem

Babišovy nahrávky nejsou trestným činem

Policie odložila trestní oznámení, které Andrej Babiš podal ve věci tajně pořízených nahrávek jeho dohod o…

Muž zapomněl pod stromem v Berlíně kilo zlata a 3500 euro. Opravoval si tam kolo

Muž zapomněl pod stromem v Berlíně kilo zlata a 3500…

Příběh, kterému se ani nechce věřit, se odehrál ve čtvrtek v berlínské čtvrti Neukölln. Jeden muž tam měl menší…