Test Auto.cz

Dacia Duster 1.5 dCi Blackstorm – Horal se hodil do gala

12.1. 2015
Verdikt
 

Z rumunského SUV Duster se stal švihák. Umožnila to limitovaná edice Blackstorm se stylovými žlutými detaily.

Dacia Duster je velice úspěšných automobilem, na českém trhu byla loni se 1.747 registracemi třetím nejprodávanějším SUV. Automobil dosud sázel především na robustní vzhled a nízkou pořizovací cenu, nová edice Blackstorm však chce k těmto charakteristikám přidat i více stylu.

Verze Blackstorm na českém trhu zaujala pozici druhé nejdražší výbavy (výše je jenom stupeň Exception), nadále ale patří mezi levné automobily. S testovaným turbodieselem 1.5 dCi (80 kW) a pohonem všech kol stojí tento model 414.900 korun. Funkční výbava je až na elektrické stahování bočních oken vzadu shodná s nižším stupněm Arctica, za stylové detaily tak zákazníci zaplatí 15.000 korun.

Slušivý kabátek

Duster je již od svého představení zřejmě nejhezčím modelem značky Dacia, což dále zvýraznila jeho předloňská modernizace. V případě verze Blackstorm automobil oku lahodí ještě více. V kombinaci černého odstínu karoserie Nacré a žlutých detailů to Dusteru jednoduše sluší. Nad žlutými polepy s motivem výškoměru je možné se pousmát s odsouzením jejich dětinskosti, jedná se však o originální oživení drsně působícího celku.

Proti nižším verzím se Blackstorm liší i přepracovanými nárazníky, příčnými střešními ližinami v matném chromu nebo plastovou ochranou bočních prahů. Rozšířené prahy bohužel znamenají, že si o ně posádka při nástupu často zašpiní nohavice.

obrázek [600 x 316]  

Pohled do interiéru odhalí vedle hravých žlutých detailů též lány tvrdých plastů a detaily ze starších Renaultů, s tím je ale nutné u vozu dané cenové kategorie počítat. Co ale vadí, je poněkud horší posaz za volantem a rozmístění některých ovládacích prvků.

Za volantem se řidič i kvůli jen výškovému nastavování hůř srovnává – buď ho trápí dlouhé nohy, nebo krátké ruce, sedáky předních sedadel jsou navíc dost krátké. Řidiče navíc do levé nohy tlačí ostrá hrana panelu elektrického ovládání oken. Výhled do všech stran je však optimální, díky hranaté karoserii jsou dobře patrné přední rohy karoserie. Volant by mohl mít tlustší věnec, dráhy řadicí páky jsou spíše delší.

Co se týče kritiky rozmístění jednotlivých prvků, začněme obrazovkou multimediálního systému (za příplatek 7.500 Kč). Ta je na středovém tunelu umístěna velice nízko, a tak sledování dat navigace odvádí řidičovu pozornost. Překvapí též ovládání zpětných zrcátek mezi předními sedadly pod pákou ruční brzdy nebo zpočátku zmatečné ovládání tempomatu (6.000 Kč) – spolu s omezovačem rychlosti se zapíná tlačítkem na středovém panelu, samotná rychlost se ale nastavuje na volantu. Palubní počítač se bohužel ovládá jediným tlačítkem – chce-li se řidič vrátit o jednu položku zpět, musí se proklikat celým menu.

Kabina Dusteru je ale prostorná, dostatek místa pro nohy mají i pasažéři na zadních sedadlech. Zadní lavice je prakticky plochá, díky čemuž se sem bez větších problémů vejdou i tři dospělí.

obrázek [600 x 402]  

Zavazadlový prostor Dusteru s pohonem všech kol je velký 408 litrů. To je o 67 litrů méně než u verze s poháněnou jednou nápravou, stále je to ale slušná hodnota. Díky pravidelným tvarům zavazadelníku se dovnitř dají vložit i rozměrné předměty, pod podlahou se navíc našel prostor i pro plnohodnotnou rezervu. Sklopením zadních zavazadel vznikne prostor pro bagáž velký 1.570 litrů. Díky sklopným sedákům zadních sedadel je ložná plocha rovná.

Hrubý, ale silný motor

Známý turbodiesel 1.5 dCi (80 kW) je jedním ze dvou nabízených agregátů pro Duster v edici Blackstorm. Druhou možností je šestnáctiventilová zážehová šestnáctistovka o výkonu 77 kW, nabízená v daném provedení za 359.900 korun. Oba motoru jsou v případě Blackstormu standardně kombinovány s pohonem všech kol.

Psali jsme: Dacia Duster Blackstorm – Stylová prachovka stojí od 359.900 Kč

Vznětová jednotka by mohla mít kultivovanější zvuk, její síla 240 N.m si ale s Dusterem poradí a automobil dokáže slušně rozpohybovat. Patnáctistovku ale nemá příliš smysl vytáčet, nad 4000 otáčkami už ztrácí dech. Zadýchat se rumunské SUV nechá také na dálnici, na ní ale kvůli svému zaměření patrně nebude trávit dlouhou dobu. Posádku navíc při vyšší rychlosti trápí slabší odhlučnění.

obrázek [600 x 375]  

Odstupňování jednotlivých převodů šestistupňového manuálu je krátké, konstruktéři se tímto způsobem snažili levně nahradit redukční převodovku. Zvláště jednička je velice krátká, a tak se dá snadno rozjíždět i na dvojku. Bohužel jsou krátké i vyšší převody, městská padesátka na čtyřku znamená vysokých 2000 otáček. Ve městě se tak dá řadit i pětka, kdy je auto nadále dostatečně hbité, byť ukazatel optimálního zařazeného stupně velí podřadit. Na dálnici pak při 130 km/h motor točí vysokých 3000 otáček.

Krátké převody sice pomáhají dynamice, méně však už spotřebě. Ve městě si automobil vezme 7,5 litru na 100 kilometrů, na dálnici se spotřeba vyšplhala na osm litrů. Na okresní silnici se dá dostat k sedmi litrům na 100 km. Mód Eco spíše utlumí reakce motoru na sešlápnutí pedálu plynu, než že by nějak výrazně snížil spotřebu.

Mimo silnici je skvělý

Zájemce o svižnější jízdu Duster zklame - karoserie se v oblouku naklání a řízení je poměrně gumové. Brzdná síla taky nic moc, ostatně Duster dozadu dostal jenom bubnové brzdy. Ostatně sportovní jízda není něco, co bychom od „prachovky“ očekávali. Pokud se totiž řidič rozhodne zpomalit, vůz se mu odvděčí pohodlnou jízdou. Tomu u Dusteru 4x4 pomáhá zadní víceprvková náprava, základní Duster 4x2 má vzadu torzní příčku s vlečenými rameny. Nerovnosti automobil žehlí mírným zhoupnutím, výmoly se ale přenášejí do řízení.

obrázek [600 x 336]  

Duster není sportovním modelem, ale SUV, které se nebojí terénu. Proto jistě více než přilnavost v zatáčce zaujmou jeho schopnosti mimo silnici. Duster v tomto ohledu slibuje mnohé. Chlubí se světlou výškou 210 milimetrů a nabízí tři různé jízdní režimy – výchozí pohon pouze předních kol (2WD) doplňuje automatické připojení zadní nápravy v případě prokluzu té přední (Auto) a pevné přiřazení zadní nápravy (Lock). Poslední režim je určen pro pohyb v náročném terénu, a proto funguje jenom v rychlostech do 80 km/h.

Psali jsme: Dacia Duster 1.5 dCi – Jízdní dojmy z těžkého terénu

Dacia Duster – srovnání s konkurencí
ModelDacia DusterSuzuki S-CrossŠkoda Yeti
Motor1.5 dCi1.6 DDiS2.0 TDI
Pohon4x44x44x4
Zdvihový objem [cm3]146115981968
Válce/ventily4/24/44/4
Největší výkon [kW/min]80/400088/375081/4200
Točivý moment [N.m/min]240/1750320/1750280/1750-2750
Převodovka6M6M6M
Max. rychlost [km/h]168175174
Zrychlení 0-100 km/h [s]12,913,012,2
Komb. spotřeba [l/100 km]5,24,45,8
Základní cena [Kč]399.900579.900494.900

Jestliže na silnici je jízda s Dusterem průměrná, v jízdě mimo ni automobil ohromí. V terénu je totiž rumunská „prachovka“ mrštným autem a poradí si s mnohými nástrahami, kamením i hustým blátem. Však i nájezdové úhly jsou více než slušné – vpředu 29,3 a vzadu 23°. Solidní je i brodivost 350 milimetrů.

Závěr

Dacia Duster je podobně jako ostatní vozy rumunské značky hlavně o ceně. Na jednu stranu můžeme kritizovat levný interiér s chaoticky uspořádanými tlačítky nebo průměrné jízdní vlastnosti, stačí se ale podívat do ceníku a automobil hned začne dávat smysl.

Za částku 456.300 korun testovaného exempláře zákazník získá kompletně vybavené SUV, jediným dalším dostupným příplatkem je čalounění kombinující kůži a koženku (13.000 Kč). Takovou cenu zkrátka jiný konkurent nabídnout neumí, alespoň ne v dané velikosti a výbavě. Duster je navíc vozem, který na rozdíl od mnohých jiných SUV má oprávněné terénní choutky. A mimo pevnou vozovku dokáže příjemně překvapit svými schopnostmi.

Co se týče testované edice Blackstorm, záleží na vkusu každého zájemce. Automobilu to se žlutými detaily opravdu sluší, navíc příplatek 15.000 korun proti nižšímu (a prakticky shodně vybavenému) stupni Arctica není vysoký. I přesto bych osobně raději tuto částku ušetřil a sáhl po běžném Dusteru – ať už po levnější verzi Arctica, nebo o 10.000 korun dražší, avšak lépe vybavené vrcholné variantě Exception.

obrázek [600 x 366]  

Nejlevnější verze modelu249.900 Kč (1.6 16V/77 kW 4x2 Access)
Základ s testovaným motorem399.900 Kč (1.5 dCi/80 kW 4x4 Arctica)
Testovaný vůz s výbavou456.300 Kč (1.5 dCi/80 kW 4x4 Blackstorm)

Plusy

  • Originální vnější vzhled
  • Pohodlí na špatné silnici a v lehkém terénu
  • Vypínatelný pohon 4x4
  • Prostorný interiér
  • Slušný objem zavazadelníku

Minusy

  • Nízko umístěná obrazovka navigace
  • Levné materiály a jednoduchá konstrukční řešení
  • Pouze výškově nastavitelný volant
  • Hlučnost ve vyšších rychlostech
  • Nepřehledné umístění některých ovladačů

JAKE.AUTO.CZ: Vše o Dacii Duster na jednom místě


Foto: Petr Homolka
Spolupracujeme s TipCars.com

Dacia Duster 1.5 dCi Blackstorm

Cena v základní výbavě: 399 900 Kč Cena v testované výbavě: 456 300 Kč

Základní výbava:Šest airbagů, litá 16“ kola, asistent rozjezdu do kopce, přední a zadní difusor, plastová ochrana prahů, chromovaná koncovka výfuku, polepy karoserie, žluté detaily v interiéru a na karoserii, výškově nastavitelný volant s koženým věncem, palubní počítač, přední mlhová světla, elektricky nastavitelná a vyhřívaná vnější zrcátka, manuální klimatizace, centrální zamykání dveří s dálkovým ovládáním, elektrické ovládání bočních oken, rezervní kolo, autorádio s ovládáním pod volantem a bluetooth, výškově nastavitelné sedadlo řidiče, střešní ližiny.

Výbava testovaného vozu:Multimediální systém Media Nav s navigací a bluetooth (+7.500,-), mapové pokrytí Evropy (+3.000,-), zadní parkovací čidla (+6.000), tempomat (+6.000,-), metalický lak (+12.900,-), vyhřívaná přední sedadla (+6.000,-).

Ministerstvo zahraničí USA souhlasí s prodejem vrtulníků české armádě Ministerstvo zahraničí USA souhlasí s prodejem vrtulníků české armádě

Ministerstvo zahraničí Spojených států vyslovilo souhlas…

Fintechový Revolut posiluje v Česku byznys, chce zdvojnásobit počet klientů Fintechový Revolut posiluje v Česku byznys, chce zdvojnásobit počet klientů

Britský hráč hodlá do konce roku zdvojnásobit počet svých…

Tesla bude vyrábět v Číně, jako první automobilka bude mít závod ve výlučném vlastnictví Tesla bude vyrábět v Číně, jako první automobilka bude mít závod ve výlučném vlastnictví

Americký výrobce elektromobilů Tesla bude vyrábět v Číně,…

 

Štítky SUV Dacia Duster Testy

Technické údaje
Motor Dacia Duster 1.5 dCi Blackstorm
Typ motoru: přeplňovaný vznětový
Válce / ventily: 4 / 2
Zdvihový objem (ccm): 1461
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 80 / 4000
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 240 / 1750
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 168
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 12.9
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 5.7 / 5 / 5.2
Emise CO2:135
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 408 / 1570
Objem nádrže (l):50
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1294 / 550
Rozměr pneu:215/65 R 16
rozměry vozu
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4315
b) šířka (mm): 1821
c) výška (mm): 1634
d) rozvor (mm): 2674
e) rozchod vpředu (mm): 1559
f) rozchod vzadu (mm): 1560
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 850 / 1100
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 650 / 900
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 907
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm):895
k) šířka vpředu (mm): 1411
l) šířka vzadu (mm): 1438
délka sedáku vpředu (mm): 470
délka sedáku vzadu (mm): 460
výška opěradla vpředu (mm): 600
výška opěradla vzadu (mm): 590
místo vzadu pod předním sedadlem: Ano
 

Přidat názorDiskuse: Dacia Duster 1.5 dCi Blackstorm – Horal se…







Doporučujeme
Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu! Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu!

Jestliže před deseti lety bylo pohonem všech kol vybaveno…

Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo? Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo?

Ne ve všech státech Evropské unie se nafta označuje jako…

 

AutoRevue
7 dostupných zajímavých kupé. Před pěti lety byla k mání, dnes už ne 7 dostupných zajímavých kupé. Před pěti lety byla k mání, dnes už ne

Crossovery, velká i malá SUV. To je oblast, na které se…

Mercedes-Benz vypustil do světa nový trailer na třídu X. V Česku se už prodává Mercedes-Benz vypustil do světa nový trailer na třídu X. V Česku se už prodává

V novém klipu od Mercedesu na třídu X si kromě jí samotné…

 



Dacia Duster poprvé naživo: Prošla revolucí, inspiraci snad hledala i u Audi Dacia Duster poprvé naživo: Prošla revolucí, inspiraci snad hledala i u Audi

Stánek Dacie ve Frankfurtu se celý nesl ve znamení nového…

Dacia Duster: Rumunský horal je úplně nový, ale pořád se tváří drsně Dacia Duster: Rumunský horal je úplně nový, ale pořád se tváří drsně

Očekávaná frankfurtská světová premiéra i u nás oblíbené…

 



 
Tajemství názvů aut: Jak výrobci hledají jména svých modelů?

Tajemství názvů aut: Jak výrobci hledají jména svých modelů?

Včera

S rostoucí nabídkou je pro výrobce stále těžší vymýšlet názvy svých aut. Z toho důvodu najímají různé specialisty nebo zakládají speciální oddělení zaměřená na tuto problematiku.




Blesk.cz

Sexy doktor (28) cestuje po světě a zážitky z cest sdílí na internetu: Své vypracované tělo ukázal i v Praze

Sexy doktor (28) cestuje po světě a zážitky z cest…

Matt Olesiak (28) je nejen úspěšný doktor, ale také miláček internetu. Matt, který pochází z Varšavy, ale…

Pod šéfem finanční správy se viklá židle: Zaorálek chce jeho konec, má vysvětlit „popravy“

Pod šéfem finanční správy se viklá židle: Zaorálek…

Šéf finanční správy Martin Janeček a náměstkyně ministra financí Alena Schillerová budou na zasedání vlády 6.…

 

iSport.cz

Elitní český dráhař o ježdění v Japonsku: Džungle! Sebrali mi telefon

Elitní český dráhař o ježdění v Japonsku: Džungle!…

Dráhovému cyklistovi Tomáši Bábkovi obhajoba titulu mistra Evropy v keirinu nevyšla. Na šampionátu v Berlíně…

Zamořeno zámořím. Levní hráči z Kanady tu kazí ceny, tvrdí Ihnačák

Zamořeno zámořím. Levní hráči z Kanady tu kazí ceny,…

Evropu má procestovanou. A nepotřebuje k tomu cestovky, Brian Ihnačák (32) se zaměřením na ofenzivní hokejovou…

 

Reflex.cz

A čí je teda ta ODS? Fialova, nebo Klausova?

A čí je teda ta ODS? Fialova, nebo Klausova?

Začíná to vypadat, že sestavování nové vládní koalice není tentokrát až tak důležité jako po jiných volbách.…

Povolební ohlédnutí: Voliči většinou nejsou hloupí, ale často volí zcela iracionálně. Smiřme se s tím

Povolební ohlédnutí: Voliči většinou nejsou hloupí,…

Řečeno s klasikem – Volby dopadly tak, jak dopadly, jelikož lidé volili tak, jak volili. Ano, autorem…